göra om söt till salt

#1 - 28 september 2007 15:10
Hej jag heter gustav och tängte göra om mitt sötvattens akvarium till satl. Några tips???
#2 - 28 september 2007 19:56
du bör nog köpa ett helt nytt akvarium, för det är väldigt mycket annan teknik som ska till i ett saltvattensakvarium. ställ frågan i forumet för saltvattensakvariet istället och fråga där vad du behöver som nybörjare på saltvattensakvarium.
#3 - 29 september 2007 07:53
ok tack
#4 - 29 september 2007 09:20
Är det så mycket "annan" teknik som ska till?... En skummare (har en del?).. Vad mer?
#5 - 29 september 2007 11:45
minst tio gånger så mycket cirkulation, mer ljus.
#6 - 30 september 2007 09:13
det har jag redan
#7 - 30 september 2007 09:16
vad har du? Ge mig en lista på utrustning så kan jag ge lite nkonkreta tipps.
#8 - 30 september 2007 09:17
#9 - 30 september 2007 12:09
en fluval 4+ på 1000l/h
och en lite mindre på 500l/h
skummare på gång men vet inte vilken modell
belysningen är ny och ganska kraftig vet inte vilken w

extra: syre pump olympus

snälla hjälp mig gillar formen på mitt akvarium och vill inte köpa nytt
#10 - 30 september 2007 12:39
vad har du för akvarium då?
#11 - 30 september 2007 12:56
Gurra G skrev:
en fluval 4+ på 1000l/h

och en lite mindre på 500l/h

skummare på gång men vet inte vilken modell

belysningen är ny och ganska kraftig vet inte vilken w

extra: syre pump olympus

snälla hjälp mig gillar formen på mitt akvarium och vill inte köpa nytt

Vad har du för storlek på akvariet och vad är det för belysning ?
#12 - 30 september 2007 13:02
150 l motten är ca 95x40x45 cm
belysningen vet jag inte riktigt om vad det ä för watt på men det är bara ett rör så det måste jag väl byta antar jag
#13 - 30 september 2007 13:04
snygg fisk förresten tor vad heter den?
#14 - 30 september 2007 13:45
Gurra G skrev:
150 l motten är ca 95x40x45 cm

belysningen vet jag inte riktigt om vad det ä för watt på men det är bara ett rör så det måste jag väl byta antar jag

Om du enbart skall ha fiskar, det finns ju en hel del mycket vackra saltvattensfiskar som ej fungerar med koraller, så räcker det med den belysning du har. Det enda du behöver köpa till är en skummare.

Om du vill ha koraller så måste du skaffa en bättre belysning, T5 armatur eller metallhalogen förslagsvis 250 w. Fördelen med T5 är att de inte värmer upp akvarievattnet som halogenbelysningen, vilket är det största problemet sommartid.
De allra lättaste korallerna fungerar (tex Discosoma) även med vanlig lysrörarmatur, men du kommer snabbt att vilja ha mer krävande koraller.
En skummare tycker jag är ett måste för en nybörjare.

Det är den teknik jag tycker är nödvändigast.

Här har du ett exempel på ett upplägg:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106526

Här har du ett exempel på ett mycket enkelt upplägg med enbart en anemon, vilket har en mycket liten belastning. Något orginelt upplägg kanske ;)

http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?t=458

Ej nödvändigt med rekomenderas:

Skaffa en sump under akvariet, du borrar enkelt hål i akvariet med en multislip och diamant borr för 150 kr tex från jula postorder. Se till att du har kontinuelrligt med vatten där du borrar annars så sliter du ut diamantborren på en gång.
I sumpen kan du ha skummaren och annan teknik, fördelen är även att vattnet sysresätts också effektivt när det rinner ner till sumpen. Du kan även tömma sumpen på vatten (vid vattenbyten) och blanda nytt vatten där och när det har rätt salthalt är det bara att pumpa upp det igen.

Ett exempel på sump, dock inte saltvatten men utförandet är det samma:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106068

Skummare och belysning kan du köpa beganad.

Leta här:
http://www.saltvattensakvariet.se/

http://www.saltvattensguiden.se/

Finns även en del på de butiker som för saltvattenstillbehör http://www.saltvattensakvariet.se/index.php?page=links

Gurra G skrev:
snygg fisk förresten tor vad heter den?

Kopparbandsfjäril - Chelmon rostratus

Den hade jag för att äta glasrosor (en liten anemon som kan bli en plåga), det gjorde den men den åt även på de hjärnkoraller som syns i bakgrunden, som dog.
#15 - 30 september 2007 15:21
ok tack för hjälpen!!!! tråkigt det där med korallerna
#16 - 30 september 2007 15:22
vet inte om jag ska ha sump för amma är inte så hip på det men om jag ska så blir det en ytavrinnings box för ingen i vår familj kan borra
#17 - 30 september 2007 15:26
förresten behöver man inte allt det där tjatet om kalkreaktorer och allt annat
#18 - 30 september 2007 17:11
lär jag skaffa en ny armatur eller bara ett nytt rör
jag har en väldigt konstig dimesion på akvariet så en ny armatur passar inte(snyft)
finns det inte ett nytt rör som det går att använda bara istället?
Bilagor:
#19 - 30 september 2007 19:16
Gurra G skrev:
vet inte om jag ska ha sump för amma är inte så hip på det men om jag ska så blir det en ytavrinnings box för ingen i vår familj kan borra

Du måste inte heller ha en sump, bara en rekomendation som jag sa.

Gurra G skrev:
förresten behöver man inte allt det där tjatet om kalkreaktorer och allt annat

Tja.. jag har det i mitt 980 liters akvarium + en kalkmixer, men där har jag många och krävande koraller också.
Det finns bra tillsatsmedel och om du byter vatten en gång i veckan så fungerar det hyvsat, utan kalkreaktor.
I 163 liters akvariet som jag länkade till ovan byter jag ca 10 % vatten i veckan och tillsätter Calcium Suppliment också. Det fungerar, men slarvar jag så sjunker KH snabbt.

Gurra G skrev:
lär jag skaffa en ny armatur eller bara ett nytt rör

jag har en väldigt konstig dimesion på akvariet så en ny armatur passar inte(snyft)

finns det inte ett nytt rör som det går att använda bara istället?

Skaffa en ny armatur. Den T5 armatur som jag har över 163 liters akvariet är 93 cm långt samt 29 cm djup med 6 st lysrör, borde fungera till ditt akvarium.
#20 - 30 september 2007 19:21
Men det allra första du borde göra är att knalla iväg till en akvarieaffär och köpa boken Saltvattensakvariet skriven av Daniel Knop. Där står det mesta som en nybörjare behöver veta.
#21 - 30 september 2007 19:36
Men det allra första du borde göra är att knalla iväg till en akvarieaffär och köpa boken Saltvattensakvariet skriven av Daniel Knop. Där står det mesta som en nybörjare behöver veta.

bra tipps, bara en grej var det inte den boken som listade anemoner som nybörjardjur (det är dom inte!), eller har jag blandat i hop det?
#22 - 30 september 2007 20:10
addo skrev:
bra tipps, bara en grej var det inte den boken som listade anemoner som nybörjardjur (det är dom inte!), eller har jag blandat i hop det?

tja..

Han skriver att anemoner är lätta:confused: och att nybörjaren skall sikta in sig på de härdigare arterna, som Macrodactyla doreensis.
Det sista håller jag med om att de härdiga anemonerna inte är några större problem, dvs i ett specialakvarium där allt är "specialkomponerat" för anemoner.

Sprung, Deelbeck, Tullock nämner också att det går utmärkt att hålla anemoner så länge som man håller sig till de härdiga arterna som Macrodactyla och Condylactis.

Men som sagt det finns ju flertalet släkten bland havsanemoner som inte borde hållas i akvarium överhuvudtaget.
#23 - 1 oktober 2007 06:05
ok tack då ska jag knalla iväg till zoo affären
#24 - 1 oktober 2007 16:39
jag undrar, hur många lys rör behöver jag och på hur många w räcker 2*36w om jag både vill ha fiskar och koraller?
#25 - 1 oktober 2007 17:33
Gurra G skrev:
jag undrar, hur många lys rör behöver jag och på hur många w räcker 2*36w om jag både vill ha fiskar och koraller?

Köp så många du har råd till, det kommer korallerna att tacka dig för.
#26 - 1 oktober 2007 19:32
ok kör på det tack så mkt
#27 - 1 oktober 2007 19:41
Gurra - be Kjell flytta tråden till saltvattensdelen - lättare för oss som koncentrerar oss på saltvatten att inte missa dina frågor.

MVH Lasse
#28 - 1 oktober 2007 19:46
ok men vem är kjell
#29 - 1 oktober 2007 19:48
ska köpa boken i morrn
#30 - 2 oktober 2007 16:18
hej nu har jag köpt boken och den verkar bra.
Fick lite problem när jag skulle lösa ut den för jag hadde inte nog med pengar och kortet krånglade. [:o]
#31 - 2 oktober 2007 17:29
Lasse skrev:
Gurra - be Kjell flytta tråden till saltvattensdelen - lättare för oss som koncentrerar oss på saltvatten att inte missa dina frågor.

MVH Lasse

Skicka ett PM till admin så ordnar dom det, om du nu vill flytta på tråden.

Gurra G skrev:
hej nu har jag köpt boken och den verkar bra.

Fick lite problem när jag skulle lösa ut den för jag hadde inte nog med pengar och kortet krånglade. [:o]

Bra, tror att du kommer att få de flesta frågorna besvarade när du läser boken.
#32 - 2 oktober 2007 17:59
pm? admin? fattar ingen ting. kan bara jag flytta den?
#33 - 2 oktober 2007 18:21
han menar att du ska skicka ett personligt meddelande (pm) till någon person som är administratör för det här forumet. men som ny här är det kanske inte så lätt att veta vilka det är, jag har själv ingen koll... någon kan väl hjälpa gurra i så fall? men jag tror att boken kommer ge dig dina svar, som de andra säger :)
#34 - 2 oktober 2007 19:35
ja den är väldigt bra så här långt
#35 - 3 oktober 2007 10:09
kan inte någon annan flytta den???
#36 - 3 oktober 2007 14:16
jag har läst lite nu och det stå att man ska lägga några torra massiva stenblock i botten innan man lägger i ls.
har ni det?
#37 - 3 oktober 2007 16:17
ju mer jag läser ju mer ? duker upp.
om man nu har anemoner i akvariet blänner man sig unte på dem???
och när vi var i röda havet så fanns det nästan bara taggiga vassa "saker" på korallrevarna där när vi snorklade vad är det för saker och vad heter de?
någon som vet?
#38 - 3 oktober 2007 16:56
Inga stora block i botten på mitt kar en extra skiva däremot pga av rasrisk.
Läs gärna även nån annan bok så du blir ordentligt förbryllad;) det finns flera olika filosofier.

Tagit o vasst brukar vara sjöborrar eller fiskar eller koraller eller borstmaskar eller....
Tror dock att du syftar på sjöborrar;)

Ja man kan bränna sig ordentligt, de lyckades jag med nån vända.
Jag har haft en anemon och de var inte nåt favorit djur direkt, såg inge vidare fin ut brände andra koraller käkade fiskar släpte ifrån sig gifter så dom andra korallena mådde skit osv.
Sen att dom inte blir så långlivade i akvarium är väl inge pluss för ett djur som kan bli flera hundra år i naturen om den får vara i fred...
//NiXoN
#39 - 3 oktober 2007 17:12
ok har du lagt en pvc skiva i botten under sanden för att akvariumet inte ska gå sönder?

ok sjöborrar var det nog. går det att ha dessa i akvarium?

ok då ska jag nog inte ha havs anemoner
#40 - 3 oktober 2007 17:37
Jag har en extra glas skiva men pvc funkar de med.
Sjöborrar funkar att ha, inga större problem förutom att dom kan vara lite bökiga.

Skivanemoner funkar bra dom kan vara riktigt fina och dessutom oftast tåliga...
Men som sagt läs på.
#41 - 3 oktober 2007 17:44
Gurra G skrev:
ju mer jag läser ju mer ? duker upp.

om man nu har anemoner i akvariet blänner man sig unte på dem???

och när vi var i röda havet så fanns det nästan bara taggiga vassa "saker" på korallrevarna där när vi snorklade vad är det för saker och vad heter de?

någon som vet?

Tänk igenom väldigt noga om du verkligen skall ha havsanemoner, de medför ofta en hel del problem.

Tex så får de inte fastna i något pumpinsug eller liknande, då dör de och kan försvara sig med att släppa ifrån sig gift som tar död på allt liv utom möjligen de clownfiskar som levde i symbios med dom.

De kan även bränna koraller osv. de är ju även rovdjur så det kan hända att de fångar nån fisk som du betalt en 200-1000 kr för, inte så roligt;).
#42 - 3 oktober 2007 17:45
ja jag kom just till det avsnittet efter att jag hadde skrivigt finns bara 5 "raser" som äter fisk

är inte sjöborrarna svåra att sköta då?

så du har glas skivan för att skydda akvariet?
#43 - 3 oktober 2007 17:47
ok ska tänka på det tor
#44 - 3 oktober 2007 17:49
Gurra G skrev:
ja jag kom just till det avsnittet efter att jag hadde skrivigt finns bara 5 "raser" som äter fisk

är inte sjöborrarna svåra att sköta då?

så du har glas skivan för att skydda akvariet?

Nej de är inte svåra att sköta enligt min mening, men om du sticker dig på taggarna kan du få riktigt ont.
Du får också räkna med att de även kommer att äta av de alger du vill ha kvar dvs kalkalger.
#45 - 3 oktober 2007 17:57
ok mycket att veta phu!
#46 - 3 oktober 2007 18:02
Vänta bara du kommer in på vattenkemi, då blir de roligt!!
#47 - 3 oktober 2007 18:02
Gurra G skrev:
ok mycket att veta phu!

Hehe.... ja det är det:D. Men läs vidare du och fortsätt att ställa frågor här, så skall vi hjälpa dig så gott vi kan.
#48 - 3 oktober 2007 18:11
tack killar ni ärkligen till stor hjälp
#49 - 3 oktober 2007 18:12
värkligen skulle det vara
#50 - 4 oktober 2007 16:23
hörni jag har tängt. om jag nu gör som jag har tängt, att ha mitt stora (150l) och sedan ställa en sump under det. sedan har jag ytavrinning och en slang till sumpen och efter det en pump till akvariet igen.
det skulle nog funka det är jag säker på, men om jag nu skulle koppa till mitt lilla akvarium på 30l med ytavrinning ner i samma sump och en pump tillbaka till det lilla akvariet och filtrera med aktivt kol på vägen till sumpen, skulle jag då kunna ha havs anemoner i det lilla?
eller är det för litet?
eller utsöndrar den nesselgifter?
skulle det funka???
#51 - 4 oktober 2007 17:19
Dom behöver rätt bra ljus, men visst om du lägger ner stålarna som behövs på ljus osv...
Jag har dock lite svårt att förstå varför du skall ha en anemon om den inte skall vara synlig? Man har ju ingen direkt nytta av dom i systemet.

Har läst lite om statistik när de gäller anemoner, i en undersökning så klarade sig 1 av 18 i 3år, 1 av 36 klarade 5 år.
Inte så vetenskapligt men med tanke på hur mycket anemoner min lokalahandlare tar in så skulle jag tro att statistiken är sämre än så.

Kör in karet i ett år så de är stabilt och du har lärt dig hur mycket kemikalier den förbrukar, samt så hinner du få en bättre uppfattning om vad de skulle innebära att ha en anemon.
Sköter du den väl så överlever den både dig dina barn och barnbarn.

//NiXoN
#52 - 4 oktober 2007 17:45
ok jag hadde tängt att ha det lilla akvariet stå bredvid det stora på en bänk
#53 - 4 oktober 2007 18:05
Jag har haft saltvatten i över 10 år men slutade när jag flyttade ifrån Stockholm pga utbudet i norrland, jag hade väldigt lite teknik. Bra cirkulation (flera billiga power head, saltvatten sliter på pumparna) metallhalogenlampa, finns billiga på blocket, mycket levande sten av god kvalitet, vad du än gör snåla inte på det, och en liten luftpumpsdriven skummare. Jag har haft både enkla och svåra koraller med stor framgång, däremot så har jag inte haft någon lycka med clown anemoner som har slagit ut akvariet 2 ggr när dom har lossnat och fastnat i en pump. Bakterier på sprayflaska har jag haft mycket nytta av vid köp av nya fiskar, inget osmosvatten så långt ögat har nått utan problem även med avancerade fiskar och mycket belastning. Ingen sump heller utan endast den mest nödvändiga utrustningen, jag kan inte se att det är något problem att göra om ditt akvarium till ett saltvatten. Det brukar finnas färdiga burkar som står och tuffar på blocket, det kan vara ett enkelt sätt att komma igång som både jag och flera kompisar har gjort. Det enda råd jag verkligen kan ge dig är följande. Läser man för mycket så blir man bara förvirrad, det finns säkert 1000 olika sätt att starta en saltburk och alla fungerar var för sig. Välj någon som har kunskapen som du känner förtroende för och lyssna på den, för börjar du blanda olika sätt kryddat med en massa saker du läser så kan det lätt bli problem. Tja inte vet jag men det har fungerat perfekt för mig och några polare, i slutändan är det upp till dig hur du vill göra men du sparar i alla fall en massa pengar på att ha tålamod. Lycka rill, mvh Rille.
#54 - 4 oktober 2007 18:17
ok tack för tipset hur stort var ditt akvarium då???
#55 - 4 oktober 2007 19:30
åååååh har suttigt i timmar framför skärmen nu och kan inte hitta en enda innerfilter-pump som klarar 1500l/h eller mer.
har ni något tips?
#56 - 4 oktober 2007 20:04
Vad skall du ha den till?
Cirkulation via powerheads blir inte riktigt lika bra tycker jag det skär mer en stråle genom karet än flyttar vattenmassa.
Stream pumpar är mycke bättre, dom flyttar mycke vatten mjukt vilket är behagligare för invånarna.
http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=478&sub=0&page=1
http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=601&sub=0&page=1

Testa en koralia eller en seio om du skall ha en billig pumpför flödets skull. Skaffa ett litet separat filter om du vill ha tex. kol o fosfatremover.
#57 - 4 oktober 2007 20:07
Jag hade först ett aluminiumramsakvarium på 325 liter, det byttes senare mot ett i helglas på 250 liter 100x40x60 för att slutligen bli ett hörn helglas på 270 liter. Personligen så tycker jag att 150-350 liter är perfekt, med större akvarium så brukar utrustningen tendera att bli för stor och akvariet blir aldrig färdigt. Det är kostsamt att fylla upp en stor burk med levande sten, koraller och fiskar. Ofta kan man även vilja ha olika biotoper så då är det nästan bättre att ha fler små burkar, ja det är ju vad jag tycker men frågan är fri. Gällande pumpar så är det ofta en bättre lösning att ha fler, så i min mening behövs det inte större än 1500l/h och här fungerar alla mina poverhead fortfarande efter 13år så det kan man säga var billigt och bra.
#58 - 4 oktober 2007 20:18
jo jag tängte instalera den i sumpen så att den både renar vattnet och ger cirkulation. eller är detta onödigt behövs bara cirkulation?
#59 - 4 oktober 2007 20:21
förresten undrar jag varför det blir som ja hur ska jag säga... liksom vågor på bottnen av ljus? men bara av vanliga lampor inte av lysrör hur kan det komma sig?
#60 - 5 oktober 2007 05:27
En fixerad ljuspunkt helt enkelt, därför använder många Mh för att få de fina glittret(samt bra kräm i ljuset).

Du kan behöva ett litet filter för att få bort partiklar, men utgå från att du behöver separata pumpar för att få rörelse i karet.
Inte bara en utan helst flera för att komma åt ordentligt och skapa turbulens, man vll inte ha döda fläckar.
Det går bra att ha 20-30 gånger akvariets volym i pumpeffekt, jag har provat de dubbla och även de fungerade...
//NiXoN
#61 - 5 oktober 2007 12:24
ok tack så du menar alltrå att om jag skulle sätta en "vanlig" lamp över akvariet så blir det "vågor på botten"?
#62 - 5 oktober 2007 13:21
Svar ja.
#63 - 5 oktober 2007 13:36
skulle det funka om jag satt in julgransbelysning eller vanliga 15w lampor i den existerande rampen och den köpte till 2st t5 armaturer?
#64 - 5 oktober 2007 14:46
Jag skulle välja 2st ramper med 2st rör i varje och nöja mig med dom allra enklaste mjukkorallerna, eller en begagnad metallhalogenlampa om du vill ha mer avancerade koraller. Du tjänar snabbt igen en bra belysning eftersom korallerna är dyra, i min mening så finns det 3 saker som det inte går att spara in pengar på om det inte är begagnat.

1. Levande sten, den skulle jag köpa ny eller begagnad från ett fungerande akvarium.
2. En bra skummare, ny eller begagnad spelar ingen roll bara den fungerar ok.
3. En bra belysning om du ska ha koraller, den kan med fördel köpas begagnad men det vill till att lampan byts helst varje år och det är inte helt billigt.

Skynda långsamt om det ska bli bra, spara hellre ihop pengarna under längre tid så det blir schysta prylar. Mina erfarenheter är att genvägar = dyrt, men kolla för all del upp nano akvarier. De vanligast använda är 80l Mollyhotell som modifieras, det finns massor med trådar om det och måste betraktas som mycket överkomligt för den som vill prova på saltvattnets underbara värld.
#65 - 5 oktober 2007 14:55
Gurra G skrev:
skulle det funka om jag satt in julgransbelysning eller vanliga 15w lampor i den existerande rampen och den köpte till 2st t5 armaturer?

Jag skulle inte bry mig om det. Finns hyfsade "vanliga" saltvattensrör (eftersom du redan har rampen), som du kan komplimentera med till T5 armaturen du köpt. Alltså lysrör som passar till orginalrampen.

I de malawiakvarium jag haft/har använder jag spotslight istället för att få de effekter du pratar om, blir snyggare och bättre. Om du nu inte väljer en Metallhalogenbelysning då får du ju både ett bra ljus och glitter/våg effekten.

Men den stora fördelen med T5 armaturen är att de inte värmer upp akvariet lika mycket som MH belysningen och värmen är det allra största problemet sommartid om man har koraller.
Själv måste jag använda en kylare för att klara värmen på sommaren, trots att jag har en rejäl fläkt som blåser över vattenytan samt ett rejält tilltaget fläktsystem som blåser ut luften från akvarierummet.
#66 - 5 oktober 2007 14:55
ok ska kolla runt lite
#67 - 5 oktober 2007 14:57
ja jag vill ju ha "de där efekterna"
#68 - 5 oktober 2007 15:04
Nu kommer detta att låta tjatigt. om jag skulle sätta spotlights som lyser sammtidigt som lysrören blir det ändå efekter, fast än de lyser sammtidigt?
#69 - 5 oktober 2007 15:11
Gurra G skrev:
Nu kommer detta att låta tjatigt. om jag skulle sätta spotlights som lyser sammtidigt som lysrören blir det ändå efekter, fast än de lyser sammtidigt?

Jo, det var så jag hade det i malawiakvarierna jag skrev om.
#70 - 5 oktober 2007 15:18
jippie va kul det blir så fint då!!!! =)
#71 - 5 oktober 2007 15:22
Gurra G skrev:
jippie va kul det blir så fint då!!!! =)

Ja det var från nån gammal artikel i Ciklidbladet jag fick iden om spotlight, som kompliment till lysrören för effekten.
#72 - 5 oktober 2007 15:41
hehe tidningar är bra.... iallafall enligt morfar (han eldar dem)
#73 - 5 oktober 2007 16:20
Man brukar inte vilja ha någon annan biologiskfiltrering än levande sten och möjligtvis sand, så jag skulle skippa innerfiltret.

Sen tycker jag verkligen du ska vänta i något år innan du börjar fundera på att skaffa symbiotisk anemon! Det fins faktiskt koraller som ser ut som anemoner och som funkar lika bra för clownfiskar, dessa är heller inte hotade eller lika känsliga som anemoner.
#74 - 5 oktober 2007 16:33
Jag skulle också skippa innerfilter eller ytterfilter för den delen.
#75 - 5 oktober 2007 17:14
rsoderberg skrev:
Jag skulle också skippa innerfilter eller ytterfilter för den delen.

Det stämmer.

Men om du envisas med att ha dom;), kan du ju alltid fylla filtren med levande sten istället för de filtermedia som man normalt använder.
#76 - 5 oktober 2007 17:48
Eller som jag var inne på med fosfatremover o kol, men de kan va bra med lite filtermatta innan dom så man får bort dom små partiklarna som annars täcker mediat...
#77 - 5 oktober 2007 17:56
NiXoN skrev:
Eller som jag var inne på med fosfatremover o kol, men de kan va bra med lite filtermatta innan dom så man får bort dom små partiklarna som annars täcker mediat...

Japp.. det borde ju rimligtvis också fungera utmärkt.
#78 - 5 oktober 2007 20:05
Det stämmer.

Men om du envisas med att ha dom;), kan du ju alltid fylla filtren med levande sten istället för de filtermedia som man normalt använder.

Om du ska ha något filter över huvud taget så lyssna på Tors hammare, och som jag skriver tidigare försök att lyssna på 1st så går det bra för dig.
#79 - 6 oktober 2007 10:11
ok då skippar jag filter och kör med vanlig cirkulationspump istället oh hänger en påse med aktivt kol framför slangen som kommer från ytavrinningen från akvariet. vad är fosfatremover förnåt???
#80 - 6 oktober 2007 10:13
några tips på koraller som ser ut som anemoner då? hittade inga i boken.
men ni måste hålla med om att de är fina, eller hur?
#81 - 6 oktober 2007 13:09
#82 - 6 oktober 2007 13:48
Fosfatremover tar bort fosfat från vattnet eftersom det annars kan vara krångligt att bli av med...
Man brukar sträva efter värden som är väldigt låga, och ny sten kan släppa ifrån sig lite fosfat som varit bunden till den.
Själv använder jag fosfatremover för att hålla nere mina värden även då karet börjar vara inkört, det behöver bytas såpass sällan så det är ett tacksamt hjälpmedel.

Jag håller med rsoderberg, du bör följa en "filosofi" när du startar karet en gång och de gör du enklast genom att ha en rådgivare.
Du bör dock ta en titt på den personens burk, jag har träffat folk som varit extremt nöjda med sina "hamnbiotoper" som jag inte skulle ens ha haft som karantänskar i källaren...
#83 - 6 oktober 2007 14:14
ytavrinningen: hmmm lite svårt att förklara men det finns länkar till internett sidor ska leta efter några....
#84 - 6 oktober 2007 14:18
#85 - 6 oktober 2007 14:19
NiXoN skrev:

Jag håller med rsoderberg, du bör följa en "filosofi" när du startar karet en gång och de gör du enklast genom att ha en rådgivare.

Du bör dock ta en titt på den personens burk, jag har träffat folk som varit extremt nöjda med sina "hamnbiotoper" som jag inte skulle ens ha haft som karantänskar i källaren...

Hmm... Hamnbiotop hur menar du ?
#86 - 6 oktober 2007 14:29
fina koraller förresten
#87 - 6 oktober 2007 14:30
ska nog ha sonna istället
#88 - 6 oktober 2007 14:56
Grumligt vatten med dåligt ljus extremt algbevuxet och med några fiskar som ser mindre pigga ut..
Ingen vidare stuktur/aquascape utan stenarna ligger ungefär som om man slängt ner dom i burken.
Lite som de ser ut i vissa högt belastade tropiska hamnar[:)]...
#89 - 6 oktober 2007 15:36
kan man ha i en syre pump eller blir vattenkemin fel då?
Bilagor:
#90 - 6 oktober 2007 15:43
har en till fråga hur knäpper man med kamera på ett akvarium utan att det blir en vit prick utav blixten? om man stänger av blixten så blir det jätte suddigt istället.
#91 - 6 oktober 2007 16:11
Boken har inte tagit upp fosfatfiler än men det kommer vel i kemikapitlet antar jag.
Tycker ni att jag behöver fosfatfilter.
#92 - 6 oktober 2007 16:26
Fosfatremover är en kemikalie, eftersom du inte ska ha en sump så kan man använda eheims plastytavrinning med sugkoppar där man sågar av böjen och monterar en liten pump ovanpå. Det fungerade för mig i 10 år, men troligen finns det bättre lösningar för den som inte vill ha en sump. Det känns som om du är en seriös akvarist eftersom du är här och frågar innan du går vidare, det normala är annars (HJÄLP MITT AKVSRIUM GÅR ÅT HVETE, VAD GÖRA????????????????????????????????????????????????)
#93 - 6 oktober 2007 17:26
Det du ska göra först är att börja kolla på skummare cirkulation och ljus. det är basen.
Dessa dimensioneras efter vad du vill ha i karet och det är därför du skall ta det lungt och titta på bilder och se vad du är sugen på.
Fosfatremowers och annat krafs har du tid att fundera på sen när karet börjar ta form. kom ihåg att du har en lång inkörningsperiod på dig då du kan justera finliret ;)
#94 - 7 oktober 2007 07:02
ok har kollat på lite pumpar och sånt men har inte hittat någon bra än.

(ps: ska ha sump)
#95 - 7 oktober 2007 07:22
Om du ska ha sump är det mycket viktigt att den byggs på rätt sätt för att slippa en massa problem, så se till att du har den kunskapen innan du skrider till verket.
#96 - 7 oktober 2007 12:18
men vad kan gå fel?
översvämmning är inget problem med ytavrinningsboxen, dessutom ska utloppet från pumpen gå över vatten ytan så att det inte kan rinna tillbaka den vägen.
förgiftning är inte heller något problem om man kontrolerar materialet som den är gord av och så häller man i vattnet i den utan att koppla ihop den med akvariet sen får det stå så tills att den har neutralisrats (man kollar värderna varannan dag typ), sen byter man vatten och sen kopplar man in den till akvariet.
avdunstning från sumpen som tränger in i bänken avjälper man med lock eller ett plast skynke över sumpen.
om du har några fler tips om vad som kan gå fel så skriv gärna.
#97 - 7 oktober 2007 14:34
avdunstning avhjälps med ventilatiun av sumpskåpet, du vill nämligen ha avdunstning annars blir det lätt för varmt!
Saker som kan gå fel med sumpen är för lite plats för utrustning som tillkommer med tiden (händer nästan alltid) sen kan du få problem med microbubblor om du har bafflarna för nära varandra mm. du kommer säkert oxå villja ha automatisk vattenpåfyllning i framtiden och då måste du ha plats för ett sötvattensfack i sumpen eller en bytta brevid. annat att tänka på är hur du ska lösa elen. det blir snabbt många fulla utag!

ytavrinningsboxen kan sluta fungera om det samlas luft i den (svårt att förklara) men det händer inte så ofta.
#98 - 7 oktober 2007 14:35
addo skrev:
Det du ska göra först är att börja kolla på skummare cirkulation och ljus. det är basen.

glömde omvändosmos, det är oxå viktigt!
#99 - 7 oktober 2007 15:07
mickrobubblor och bafflar? que?
omvänd osmos är specialrenat vaten va?
får väl sätta inn en fläkt i skåpet då.
sumpen ska vara på 50l så det är nog ingen fara med plats.
automatisk påfyllning är redan med på ritningen.
elen: massor med skarvdosor...
det där med luft i rörena har jag okså tänkt på: om man gör en ficka högst upp på röret som går vattnet går i så samlas all luft där så då fördröjer man den efekten och kan tömma röret på luft i sammband med vattenbyten tex.
#100 - 7 oktober 2007 15:41
mickrobubblor kan komma från otät rördragning men oftast från skummaren. detta är pytte små bubblor som är så små att dom stiger extemt långsamt och därför virvlar runt i karet och gör det grummligt. bafflar är ett sätt att bli av med dom. man spärrar helt enkelt av sumpen med glasskivor som tvingar vattnet att rinna över under över, för att tvinga bubblorna till ytan så de smäller. Bafflar behövs inte men är ganska vanligt att man använder.

angående överrinningsboxen så gäller det att vattnet har ett så stort flöde att eventuella bubblor spolas med och ner till sumpen istället för att bli sittande. det kan du testa när du har boxen.

omvändosmos är ett filter som renar vattnet innan du blandar salt idet eller har i det i karet.

Har du kollat in saltvattensguiden.se reefcentral.com thereeftank.com mm för att få lite idéer om vad du vill ha för inriktning på karet.
#101 - 7 oktober 2007 15:52
bara kollat saltvattensguiden men ska kolla de andra
måste man ha ro går det inte lika bra med vanligt kranvatten. har hört att det går att köpa färdigt men då blir det ju ett väldigt släpande.
#102 - 7 oktober 2007 16:12
jag skulle säga att du måste det. men det beror förståss på vad du ska ha i karet.
#103 - 7 oktober 2007 20:35
ok ska kolla lite på ro "tillvärkare" eller vad det heter.
#104 - 8 oktober 2007 05:07
Jag har aldrig använt omvänd osmos, inte vet jag men det har fungerat perfekt ändå.
#105 - 8 oktober 2007 09:45
Kontakta din vattenleverantör och be om att få ett utdrag på dina vattenvärden, efter en analys av dem bör du bestämma dig för osmos eller inte. Vattnet jag använder är av så pass hög kvalite att osmos inte behövs. Har du egen brunn är osmos att rekommendera eftersom det brukar innehålla höga halter av järn.

Mvh Thomas
#106 - 8 oktober 2007 13:25
ok ska kontakta dem men hur ska värderna se ut då? kommer väl på kemiavdelningen i boken.
#107 - 8 oktober 2007 15:05
tänkte på en sak vissa tycker att det är bättre att använda typ 50%nytt vatten och 50% "begagnat" skulle det gå lika bra med "begagnat" sötvatten om man tillsatte salt?
#108 - 8 oktober 2007 15:34
vilet är bäst att inte ha glas över akvariet eller att ha det?
min akvariebutikshandlare säger att man absolut inte kan ha edt medans boken saltvattensakvariumet säger att det går bra.
#109 - 8 oktober 2007 16:13
Absolut inte gammalt sötvatten!!! (Läs på så förstår du).
Täckglasen skapar värmeproblem och så går man miste om en massa ljus.

Om jag får ge dig ett tipps så är de som föjer, läs boken och skriv upp vad du inte förstår och andra frågor.
Efter att du läst klart boken så har du säkerligen fått svar på dom flesta frågor och då är det dags att börja reda ut de som du inte förstått...

//NiXoN
#110 - 8 oktober 2007 16:50
ok tack för tipset nixon ok då skippar jag glasen
#111 - 11 oktober 2007 16:29
NiXoN skrev:
Absolut inte gammalt sötvatten!!! (Läs på så förstår du).

Täckglasen skapar värmeproblem och så går man miste om en massa ljus.

Om jag får ge dig ett tipps så är de som föjer, läs boken och skriv upp vad du inte förstår och andra frågor.

Efter att du läst klart boken så har du säkerligen fått svar på dom flesta frågor och då är det dags att börja reda ut de som du inte förstått...

//NiXoN

var för går det inte lika bra med sötvatten om man tillsätter salt?
har läst ut boken nu men fattar fortfarande inte.
#112 - 11 oktober 2007 16:56
Gammalt sötvatten innehåller stora mängder fosfat samt nitrat + en massa annat skit som släpper från gruset (metaller etc).
För att undvika dessa används oftast RO-filter redan när man tar vatten från kran, vatten från ett sötvattenskar ja de vore inte direkt bättre[;)]
Har du läst om önskvärda vattenvärden?

Bakterier kan du inskaffa från en handlare, eller inkört vatten från en annan akvarist.
Däremot så startar många bara med Ls, du får med en heldel bakterier där med.

//NiXoN
#113 - 12 oktober 2007 05:05
Det finns kanonbakterier på sprayflaska.
#114 - 12 oktober 2007 14:08
hehe skoj med spraybakterier...

ja jag har läst det
#115 - 12 oktober 2007 16:00
Gurra G skrev:
hehe skoj med spraybakterier...

ja jag har läst det

Det är mycket bra att ha, och det finns på de flesta affärer.
#116 - 12 oktober 2007 18:04
har fortfarande en grej som jag funderar på. följer det med koraller och svampar med levande stenen eller?

det finns ingen riktig saltvattens affär i närheten men alla afärer säger att de tar hem på beställning, kan detta vara ett problem?
#117 - 12 oktober 2007 22:57
Det kan det göra.
#118 - 13 oktober 2007 08:01
va bra.
#119 - 13 oktober 2007 08:19
Beklagligt nog så är det oftast pester som apistasia (glasros)som tar sakta över burken om man inte har nåt som käkar dom.

Svampar har jag fått med, krabbor nån pistolräka en eremit och en mantis.
Du får nog nästan räkna med att de mesta i korallväg inte klarar av hantering o transport för Ls, den fraktas endast (fuktig inte i vatten).

När de gäller affärer så blir de lite av ett problem, du har inget "paniklager" om du råkar behöva nåt nästa dag. Annars så finns de välsorterade Webb butiker(tror att ms diskus säljer även Ls) där du kan hitta de mesta(triton, biotedmarine).
Skall du ha fisk så bör du nog handla på plats...
//NiXoN
#120 - 13 oktober 2007 10:15
finns en som sälger fisk och tillbehör men är svindyra och ls och korallerna ser inge pigga ut men det finns en till butik som tar hem fiskar och ls jätte billigt och dem har även typ medecin och foder mm

jag hanske har fattat detta fel men är inte pistolräkor och krabbor jätte stora?
borde man inte märka dem på stenen när man köper den?
#121 - 13 oktober 2007 12:44
Gurra G skrev:

jag hanske har fattat detta fel men är inte pistolräkor och krabbor jätte stora?

borde man inte märka dem på stenen när man köper den?

Tja... dom föds ju inte fullvuxna;). Det finns för det mesta en massa håligheter mm i levande stenen som de kan krypa in i och överleva tills stenen hamnar i ditt akvarium.

Får du in nån krabba eller liknande så finns det fällor du kan köpa eller tillverka själv.
#122 - 13 oktober 2007 13:05
Svar angående täckglas

Visst kan du ha det, men problemet är bla som redan nämnts värmen. Ett annat är att du måste göra rent glaset nästan varje dag, pga att täckglaset mycket snabbt får både kalk och saltbeläggning som hindrar ljusgenomsläppet.

Ang osmosvatten eller inte, så beror det helt enkelt på din kommuns kommunala vatten. Om vattnet innehåller mycket silikat och fosfat (ibland nitrat), så kommer du att få problem.
#123 - 13 oktober 2007 13:08
va då vill man inte ha krabbor och pistolräkor[:O]:eek:???
#124 - 13 oktober 2007 13:09
ok ska kolla vattenvärderna
#125 - 13 oktober 2007 13:17
Gurra G skrev:
va då vill man inte ha krabbor och pistolräkor[:O]:eek:???

Jodå, men de finns många arter och en del är mycket rovgiriga.
#126 - 13 oktober 2007 13:49
ok

nu håller jag på att bygga en överrinningsbox och undrar hur stor slangen måste vara i diameter för att klara 1500l/h
#127 - 13 oktober 2007 13:50
alltså slangen till sumpen
#128 - 13 oktober 2007 18:13
någon som vet hur skutton man knäpper kort på akvarier utan att blixten kommer med eller att färgerna blir helt förstörda???
#129 - 13 oktober 2007 19:33
Man skall alldrig använda blixt frammifrån, endast slavblixtar från sidan.
Annars så är det att köra utan blixt som gäller.
//NiXoN
#130 - 14 oktober 2007 07:39
ok tack för tipset ska prova det
#131 - 14 oktober 2007 16:23
blev sådär vet ni någon sida där man kan lägga ut bilder så att andra kan se dem???
#132 - 14 oktober 2007 16:47
Kan inte sluta fantisera... jag har ett litet 30l akvarium stående, om jag nu skulle koppla ihop detta med samma sump som det stora akvariet skulle det då gå att hålla sjöhästar i detta? (har läst att de inte går att hålla i samma akvarium som andra fiskar)
eller är det för litet?
om det nu skulle gå hur många kan man då hålla?
och hur är det med koraller kan man hålla de i samma akvarium???
#133 - 14 oktober 2007 19:32
Sjöhästar äter jättemycket! så dom utgör en mycket större biologiskbelastning än vanliga fiskar så ett större akvarium skulle nog va bättre.
#134 - 15 oktober 2007 09:28
Ladda bilder - prova med http://www.ladda-upp.com och sedan ange länken här

/Anna
#135 - 15 oktober 2007 10:21
Man skall helst inte ha några "faror" i samma burk som sjöhästar. Dom är inte värdens bästa simmare och kan lätt skada sig på agressiva koraller.
Jag tycker att sjöhästar är lite överkurss specielt åt en nybörjare, man får nästa bygga upp ett helt system efter deras krav.

//NiXoN
#136 - 15 oktober 2007 15:33
ok inga sjöhästar alltså...
finns det ingen sida däre man kan lägga ut bilder???
#137 - 15 oktober 2007 16:58
hej igen nu har jag lagt ut lite bilder på zoopet.com...

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1621484
#138 - 15 oktober 2007 19:08
oj då det hette visst zoonen...[:o]
#139 - 18 oktober 2007 16:15
kom på en grej som värkar alldeles självklar.
jag ska ha en sump och en pump från den till akvariet, då undrar jag ska jag sätta in en till poverhead i akvariet och köra med en lite mindre pump i sumpen eller ska jag köra hela 1500l/h i sumpen???

/gurra
#140 - 18 oktober 2007 16:38
Nej, de är ingen bra ide...
Förr eller senare så blir de blött på golvet eller så bränner du en pump för att inte tala om hur mycket ett sådant system skulle låta.
Du skall ha en överrinings box eller ännu bättre ett borrat kar med rör till o från sumpen.
På de sättet så får du ner vattnet med självfall och kan ha en öppen sump.

Så en transportpump i sumpen som pumpar upp vattnet till akvariet.
Se till att den inte kan pumpa upp mer än vad som rymms i akvariet, ifall röret ner blir tilltäpt.
Ett eller fler rör ner från akvariet, finns olika lösningar men du behöver nog en ventil för att reglera flödet så de inte låter som en nonstopp spolning.

Alternativt så bygger du en intern sump, enklare och mycket mer riskfritt.
Nackdelen är att de minskar huvudelen i akvariet en hel del.
#141 - 18 oktober 2007 17:20
du missupfattade nog frågan, ska jag ha en stor pump i sumpen eller en lite mindre i sumpen och en annan i akvariet???
#142 - 18 oktober 2007 18:34
Ok nu e jag med...
1500 skulle jag säga, du kommer dock att tappa en massa effekt.
Sen bör du nog räkna med att eventuelt ha en till pump för att undvika döda fläckar.

Hur har du tänkt göra med rördragning osv???
//NiXoN
#143 - 18 oktober 2007 19:07
ojojoj du är snabb på att svara du...
ok kör med en 1500l/h från sumpen då sen har jag ett innervilter på typ några liter som jag kan sätta in.
ska bygga en ytavriningsbox som jag sedan ska dra rör från ner till sumpen.
vi får väl se om det blir några döda fläckar men jag hadde tängt att (eftersom att jag har ett avlångt akvarium)dra slangen från pumpen över akvariet och sedan rikta strålen rakt mot ena sidoväggen och "splitras" där (hoppas att du förstår) så att det blir ett jämt tryck längs med hela akvariet.
#144 - 18 oktober 2007 19:12
vad tycker du att den bästa kornstorleken är på sanden då???

finkornig sand tycker jag är finast men den följer ju med så lätt i slamhäverten, eller använder man ingen sån???
#145 - 18 oktober 2007 19:20
Jag tror att jag förstår;)
Utgår från att du räknar med 10ggr volymen eller så i pumpeffekt?
Jag tror nog at du kommer att behöva mer fart i burken...
Min burk som är kubisk har ungefär motsvarande volym.
Jag har en tunze som kör 5500l/h o en transportpump som är på 2000l/h (utan att räkna bortfall för höjd o rör).

//NiXoN
#146 - 18 oktober 2007 19:28
tack för svaret
japp jag räknar på 10grr volymen och i boken som jag har köpt så stog det att det var mer än tillräckligt men å andra sidan så är inte hans akvarium nå fina ur min synpunkt.
så om jag nu skulle köra med en pump på 2000l/h och komleterade med min lilla för att ta bort döda fläckar, skulle det räcka???
#147 - 19 oktober 2007 09:38
Jag tycker att 10ggr funkar nog när man har de uppdelat på flera pumpar som kommer åt överalt.
Du kan prova med dom två men jag misstänker att du börjar leta efter en stream pump rätt snart.
Skippa sanden i början de blir en massa deterius/skräp som måste sugas bort först...
Sen om du har vanliga powerheads så kan de vara svårt att få den finare sanden att hållas på plats.
#148 - 19 oktober 2007 10:11
ok tack så mkt för tipset.

i boken så stog det att man skulle ha i sanden en dag efter att man har haft i saltet. hur skulle du göra?
#149 - 21 oktober 2007 08:19
kom och tänka på en sak...
är t5 rör likvärdiga mhq lampor(heter de så???) eller är någon bättre?
De skrev bara om t8 rör i boken inte t5
#150 - 21 oktober 2007 12:06
jag skulle vänta med sanden tills stenen slutar spy ut detrius, det är iaf ingen brådska. t5 funkar lika bra men du ska ha bra reflektorer och många rör, om du ska ha ljuskrävande koraller dvs.
#151 - 21 oktober 2007 14:55
tack för svaret
så då ska jag ha i ls'n före sanden då???
hur många rör tycker du att jag ska ha? mitt akvarium är på 150l och har motten 94x40x45 ca
#152 - 21 oktober 2007 17:14
vad är allt detta om vodka i akvariet??? =/
#153 - 23 oktober 2007 07:03
LS först, hur många rör du behöver beror på vad du vill ha i karet, vodka behöver du inte fundera på förns du kommit i gång och klurat ut grunderna.
#154 - 23 oktober 2007 16:31
ska ha 2000l/h från pumpen så då måste rörerna från överrinningsboxen till sumpen klara det okså
hur stora behöver de vara?
har bara plarts för ca 1.5 ytter mått men flera rör går bra
#155 - 23 oktober 2007 20:13
hej nu har jag byggt överrinnings boxen och lagt ut lite bilder på den...
ska dock fylla ut med silikon i skarvarna och sätta inn rör mm...

#156 - 23 oktober 2007 20:14
förresten går det att dimmra t5'orna???
#157 - 24 oktober 2007 06:41
Du har inte siliconat plexiglas va?

det går att dimmra t5or om dom har dimmbara don.
#158 - 24 oktober 2007 15:01
nej men ska göra det i dag....
ok vad kostar de donerna då????
#159 - 24 oktober 2007 17:56
blev inge silikon i dag så det tar vi i morrn...
#160 - 24 oktober 2007 17:59
Gurra G skrev:
hej nu har jag byggt överrinnings boxen och lagt ut lite bilder på den...

ska dock fylla ut med silikon i skarvarna och sätta inn rör mm...

Ser ju bra ut, har du provat den än ?
#161 - 24 oktober 2007 18:09
Ser ju bra ut
tack!!!!:)
nej jag har inte provat den än men ska silikona den i morrn så då blir det av.

ps nu skiljer det ca 2mm på vissa ställen (den läker som ett såll:D), det är därför jag ska silikona.
och man vill ju inte ha så där 30l vatten på golvet...[:o]
#162 - 24 oktober 2007 18:13
Gurra G skrev:
tack!!!!:)

nej jag har inte provat den än men ska silikona den i morrn så då blir det av.

ps nu skiljer det ca 2mm på vissa ställen (den läker som ett såll:D), det är därför jag ska silikona.

och man vill ju inte ha så där 30l vatten på golvet...[:o]

Hehe... Nä 30 liter är betydligt mer än vad man tror när det hamnar på golvet;)
#163 - 24 oktober 2007 18:25
ja det blir ju inte direkt 5cm djupt...

läste din tråd förresten (den om 900l salt akvarium) och tittade på bilderna... sjukt snyggt!!!
#164 - 24 oktober 2007 18:41
Vad har du för lim?
#165 - 24 oktober 2007 19:04
ackrafix 107
kan det lösa upp sig i vattnet och skada fiskarna tror du???
#166 - 25 oktober 2007 17:04
det har blivigt lite ändringar... överriningsboxen gick inte att täta (hadde visst lite brottom...). så vi bygger en ny. har skannat in ritningen och lagt ut den på min zoon.

#167 - 25 oktober 2007 17:25
berätta järna vad ni tycker ris och ros så att jag kan göra en bra låda
#168 - 25 oktober 2007 20:34
Jag skulle föreslå att du letar på guidens hemmabygge del efter vad som är lämpligt att limma med, vissa lim måste härdas med uv osv.
Jag tror inte på siliconet däremot...
Funkar lite "sådär" på plexi o pvc.

Angående boxen har du tänkt ha en pump med venturi för att suga ut buborna som blir i toppdelen? Det brukar användas av många med box för att minska risken för stop o problem.
(så hade jag byggt de)
#169 - 26 oktober 2007 13:08
venturi???
#170 - 28 oktober 2007 17:33
min låtsas pappa (som jag fått plasten och limmet av) har jobbat med plast i ca 30 år och har byggt några "akvarium" (om man nu kan kalla det akvarium, de inehöll i alla fall vatten) så jag tror på limmet.

han står bredvid och läser...::: eeeehhh 102 måste härdas med uv och 107 som jag använde (när jag hadde lite brottom) är nästan som lösningsmedel. 106 däremot (som vi ska använda) är mer trögflytande och bygger och löser sig inte i vatten

bubblorna ja.... meningen var att vattnet skulle rinna så fort så att de följer med och inte fastnar. om detta nu ändå skulle inträffa så har jag kommigt på en fiffig lösning för ca 200:- som kan hindra akvariet från att svämma över (så att ca 50l vatten kommer på golvet) lösning: man tar en sån där fjärrstyrnings sak: http://www.hobbex.se/p/productmenu,271.280/pid,1524/t/product.html och sedan kopplar man in pumpen från sumpen till dosa ett. efter det så "öppnar" man dosan och under där finns knappar som man trycker på när man stänger av och sätter på en apparat (i detta fall pumpen). Den knappen som stänger av löder man bort, och sen löder man fast två sladdar. De andra ändarna av sladdarna sätter man fast i akvariet i den nivå som vattnet högst får nå. och efter som att salt vatten leder ström så blir det koppling mellan sladdarna och det stimulerar en knapptryckning som i sin tur stänger av pumpen och räddar kåken från översvämmning.
ja. jag (en fjortis)kom på detta (alldeles själv).
smart va?:p
#171 - 28 oktober 2007 18:43
vet ej om det var en så bra ide trots allt. hur har ni byggt för att förhindra att det blir översvämmning om det blir stopp i ytavriningsboxen eller röret från denna.
#172 - 28 oktober 2007 19:55
Gurra G skrev:
vet ej om det var en så bra ide trots allt. hur har ni byggt för att förhindra att det blir översvämmning om det blir stopp i ytavriningsboxen eller röret från denna.

Jag spolade iden med ytavriningsbox, borrade två hål i akvariet och satte dit två ytavriningsrör istället för att minimera risken för översvämning. Förhoppningsvis så blir det inte stopp i bägge rören samtidigt och jag slipper vara orolig för att själva boxen skall tappa "hävertförmågan".
#173 - 28 oktober 2007 21:17
nyss diskuterat ämnet på saltvattensguiden: http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=200849#post200849
ska köra med en osmonator modul till pumpen...(den som näms)
#174 - 28 oktober 2007 23:18
Gurra G skrev:
nyss diskuterat ämnet på saltvattensguiden: http://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=200849#post200849

ska köra med en osmonator modul till pumpen...(den som näms)

Ja, fast det är ju ingen garanti. Den kan ju också trassla om du har otur.

Som jag ser det är min lösning den absolut säkraste, men ingen lösning är helt säker.
#175 - 29 oktober 2007 07:01
ja det är den ju men jag kan inte borra i glas och dessutom så kan anemoner mm fastna i insuget, det är mycket svårare för dem att fastna i överringsboxen.
#176 - 29 oktober 2007 08:47
En överriningsbox med ett flera/många rör då? Med häverten uppdelad på flera rör så minskar ju risken för problem orsakat av tappad häverteffekt.
#177 - 29 oktober 2007 11:53
jo det gör det ju smart!!!!
#178 - 29 oktober 2007 13:30
heeke skrev:
En överriningsbox med ett flera/många rör då? Med häverten uppdelad på flera rör så minskar ju risken för problem orsakat av tappad häverteffekt.

Det är inte så enkelt...
Problemen handlar inte oftast om rören ner, det handlar om själva böjen över akvariekanten.
Eller om du menar överriningsystemet som är byggt med 2 rör som går över kanten, så att vardera arbetar separat? Där har man en viss fördel.

Gurra G tror du inte förståt hur man brukar göra med borrade kar. Du har inte ett öppet rör ner det skulle sätta igen inom nån timme hos vilken somhelst revakvarist.
Man brukar bygga en kammare/låda med överrinings kam och röret ner sitter i lådan, dvs minimal risk för att nåt åker ner.
Krånglit att förklara men kolla på tex Wrangs tråd om hans nya burk.

NiXoN
#179 - 30 oktober 2007 10:29
ok men gillar endå inte iden om att borra i mitt akvarium.
jag ska ju bygga hävert röret över med hjälp av plexi så då är det ju bara att dela upp det i flera små rör
se ritning: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1621484&gid=1632224
#180 - 31 oktober 2007 12:49
hur gör man rent ett saltvattensakvarium då?
#181 - 31 oktober 2007 13:33
Skrapar rutorna var 3 dag blir de för mig, hittar jag nån deterius på bottnen vid vattenbytet så suger jag upp de...
Annars så e de inget krångel, man skall låta stenen vara i fred och inte röra om i onödan.
#182 - 31 oktober 2007 16:14
NiXoN skrev:
Skrapar rutorna var 3 dag blir de för mig, hittar jag nån deterius på bottnen vid vattenbytet så suger jag upp de...

Annars så e de inget krångel, man skall låta stenen vara i fred och inte röra om i onödan.

Samma för mig.

Viktigt med hanteringen av stenen dvs ingen ommöblering i onödan, som Nixon påpekar.
#183 - 1 november 2007 13:55
vad är detrius?
#184 - 1 november 2007 14:00
her googlat lite och jag tycker att det värkar som att nerbrytning av dettrius är viktig borde det inte vara "böttre" för akvariet om man placerade allt i sumpen och lät det förmultna där???
#185 - 1 november 2007 19:31
?Varför?
Du vil ju inte ha en massa skit i saltvatten, och de binds en del till deterius som sen kan släppa.
Det är saltvatten du tänker börja med inte sött, det går inte att blanda teorier och förfarande hejvilt.;)

Då vi ofta har olika syn på hur man skall driva ett saltkar så kan de vara bra att lysna då vi är överense om nåt...
#186 - 2 november 2007 09:30
det stog att nerbrytningen av detrius är VÄLDIGTviktig i saltvatten...

http://www.vattenkikaren.gu.se/fakta/biotop/klippeko/klek49.html
Bilagor:
#187 - 2 november 2007 14:00
Ja i havet...

Det är dock inget slutet system som ditt akvarium, och tro mig ditt första problem kommer inte vara brist på nitrat o fosfat.
Havet har en enorm massa som kan absorbera/späda ut skit utan att du får dom negativa effekterna av de.
För att ditt akvarievatten skall komma så nära som möjligt de naturliga så behöver du hålla nere fosfat och nitrat.

Du kommer att behöva tillsätta calcium och andra kemikalier då dessa binds, det kommer inte att göra någon nytta att låta skräpet ligga kvar.

Bra att du läser på men det vore bättre om du läste på tex. reef central eller saltvattensguiden.

Hur bra är du på engelska? Jag tror du skulle behöva en bok som är mer aktuell än Knops, för jag antar att det är den du har.
Reef Secrets är en ok andra bok för nybörjare.
#188 - 2 november 2007 15:59
ok nu klarnar det lite... ska kolla på böckerna

Annons