Gör jag rätt?

#1 - 9 mars 2008 15:10
Hej. Jag har en guldfisk och en teleskopöga. Jag har dom i ett 7 liters akvarium. Med en växt.
Är det för litet?
Behöver jag pump eller får dom tillräckligt med syre ändÅ?
#2 - 9 mars 2008 15:13
JA, det är för litet. En guldfisk/slöjstjärt behöver runt 250 liter för att trivas!! Läs mer om guldfiskar och deras behov här: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
#3 - 9 mars 2008 15:23
Farzad skrev:
Hej. Jag har en guldfisk och en teleskopöga. Jag har dom i ett 7 liters akvarium. Med en växt.

Är det för litet?

Behöver jag pump eller får dom tillräckligt med syre ändÅ?
Nej det är KATASTROF! Köp ett hundraliters akvarie och en ordentlig filterpump;)
#4 - 9 mars 2008 15:29
7 liter?? Jag hoppas du skämtar??? Det är djurplågeri med 7L till så pass stora fiskar..
#5 - 9 mars 2008 16:12
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203

kolla i den här länken farzad så får du reda på hur mkt de vill ha i vattenvolym
#6 - 9 mars 2008 16:18
7 liter. Får det plats vatten?
#7 - 9 mars 2008 23:59
Hmmmm... undrar lilla jag
#8 - 10 mars 2008 01:32
skojeri undrar jag ;)
#9 - 10 mars 2008 12:14
Vad kan man ha för fisk i ett 7 liters då? Inga eller?
Vilka fiskar kan man ha ihop med dom? Så att dom inte blir uppätna?
#10 - 10 mars 2008 12:36
Nix, inga fiskar i ett sånt kar. Däremot några räkor, typ körsbärsräkor.
Precis som dom skrev här ovan så kräver dina fiskar mkt, mkt, mkt större kar!

Mvh Eva
#11 - 10 mars 2008 13:04
Räkor och snäckor kan man ha i 7 liter, men ingen fisk.
#12 - 10 mars 2008 13:45
Det sägs att ett kar på 40L är minsta krav på ett akvarium med fiskar. Som många andra skriver så behöver dessa fiskar massor med vatten för att kunna växa och röra på sig.
#13 - 10 mars 2008 16:07
skojar du!? sockan2005 ska bara rätta dig lite. 40l gäller om man inte kan hitta fisken i mindre vatten i naturen. t.ex kampfisk e ok att ha i 20l eller så då dom lever under sommaren i vattenpölar och så
#14 - 10 mars 2008 16:18
Varför skulle jag skoja? Jag skrev allmänt och visst finns det undantag med allt.
#15 - 10 mars 2008 19:07
Farzad, dina fiskar kommer o bli stora o fina!
Ha dem i ett så stort akvarium du har råd med (med de kan bli upp till 20 cm, så tänk stort, alltså 200 l eller mer, men allt är bättre till att börja med).
Men jag tycker inte du ska blanda in annat än guldfisk. Dels är det snyggare med bara guldfiskar (tycker jag i allafall) och dels vill de ha ganska svalt vatten, runt 20 grader bara.
Du behöver ingen värmare, men de behöver filtrering och syreomsättning (även om de överlever ändå). Det smutsar ner en del!
#16 - 10 mars 2008 20:37
Varför säljer man så små akv. för?
Är det för dumma nybörjare som mig tror och tycker att det är skönt med ett litet så slipper man fixa med massor och att det funkar med ett litet?
Eller är det för att man ska ha räkor i?
#17 - 10 mars 2008 21:56
Farzad skrev:

Är det för dumma nybörjare som mig tror och tycker att det är skönt med ett litet så slipper man fixa med massor och att det funkar med ett litet?

När man är en dum nybörjare så tänker man:"var kan jag få plats med ett akvarie?"
När man har haft akvarie ett tag så tänker man "vilka möbler behöver jag egentligen?" :D
#18 - 10 mars 2008 22:45
Farzad skrev:

Eller är det för att man ska ha räkor i?

Pengar... Det är lättare att sälja små (läs minimala) kar och en eller ett par fiskar än att sälja ett 200L med 15 ciklider till. De flesta butiker riktar ju sig till nybörjare, fast det är återkommande kunder som är den stora inkomstkällan.
#19 - 10 mars 2008 23:53
Kort sagt så kan man säga såhär och detta är den brutala sanningen i ditt fall.

Fixar du inte större akvarium så fort som möjligt, alltså inom några dagar så kommer dina fiskar som nu går i 7L med garanti att dö, stackarna kanske överlever 1 vecka till, kanske 2 kanske 3 men de kommer då långsamt lida till döds.

Man kan inte ha ordentlig filtrering på så liten vattenvolym, speciellt inte om man har fisk där i som kräver mat varje dag och som alltså pga maten ska bajsa i den där lilla vattenpölen varje dag.

Kolla på blocket finns akvarier för bra priser där
#20 - 11 mars 2008 05:52
Du kan ha snäckor elr en kampfisk men det kanske inte är så snällt mot dom men det är inte mot lagen
#21 - 11 mars 2008 06:29
Ja, precis! Du kan ha kampfisk där i. De behöver inte mer än typ 3-4 liter..
Men tänk på att du måste har något som gör rent (pump, filtrering) för annars måste du byta och göra rent MINST varannan dag! Jag har en platta som är nere på botten och på den sitter det två rör, det ena kopplar man in pumpen till och det andra gör rent. Ja, du fattar vad jag menar..

// Sofie
#22 - 11 mars 2008 06:46
Läs inte vad de två svaren innan mig.
Det är mot lagen att ha en fisk i så lite vatten - även om de i djuraffären påstår detta.
Alla har inte koll på vad som gäller.
Men räkor låter ju trevligt eller vaför inte ett växtakvarie?

Annons