Fyrverkeri

#1 - 20 augusti 2008 20:28
mandan
Banned
#2 - 17 september 2008 16:52
Vad e det??
#3 - 17 september 2008 16:55
Ett uppror mot fyverkerier för att hundar och andra djur inte skall bli vettskrämda av ljudet.
mandan
Banned
#4 - 17 september 2008 17:40
Ja okej..
#5 - 17 september 2008 18:07
Man får väl hålla koll på hundarna, vår ena hund är rädd för fyrverkerierna, och det är klart vi gör allt för att hon ska höra så lite som möjligt och det räcker med stängd ytterdörr dörr, att någon är inne och håller sällskap med tv:n högt på så annat ljud kommer, och kanske hitta på nån aktivitet med hunden så den inte tänker så mycket på det.

Att lämna djuren ensamma inne är ju bara korkat, en av er kan titta genom fönstret, och sen bli avbytt.

Att ta bort vår näst finaste högtid är bra korkat.
#6 - 17 september 2008 20:13
Smällare är redan förbjudna faktiskt!

Sen så stödjer jag inte detta.
Visst det är jättesynd om hundarna osv osv..
Själv har jag vuxit upp med hundar och aldrig haft en som varit skotträdd.
(Har börjat träna mina i tid.. )

Må låta korkat, men jag anser att raketer på nyårsafton hör hemma! ^
Det är ett mycket vackert skådespel och fira in nya året på!

Konstigt att det inte var några rabalder när Vattenfestivalen i Sthlm drog igång sina raketer?!
#7 - 17 september 2008 20:16
Jenny054 skrev:
Smällare är redan förbjudna faktiskt!

Sen så stödjer jag inte detta.

Visst det är jättesynd om hundarna osv osv..

Själv har jag vuxit upp med hundar och aldrig haft en som varit skotträdd.

(Har börjat träna mina i tid.. )

Må låta korkat, men jag anser att raketer på nyårsafton hör hemma! ^

Det är ett mycket vackert skådespel och fira in nya året på!

Konstigt att det inte var några rabalder när Vattenfestivalen i Sthlm drog igång sina raketer?!

Nej, men sen tog man bort hela vattenfestivalen.. Vet du att folk som bor på Djurgården bråkar om att Grönan för liv på sommarn!!! Helt sjukt.
Ge alla svenskar en egen öde ö så kanske de kan sluta att gnälla någon gång!!!
#8 - 17 september 2008 20:23
Katharina skrev:

då gnäller vi ju på att vi är ensamma ju!!! ;)
#9 - 17 september 2008 20:26
Katharina skrev:
Nej, men sen tog man bort hela vattenfestivalen.. Vet du att folk som bor på Djurgården bråkar om att Grönan för liv på sommarn!!! Helt sjukt.

Jisses.. Grönan som funnits i typ 50 år eller något?!
Folk är duktiga på att gnälla!
#10 - 17 september 2008 20:31
Jenny054 skrev:
Jisses.. Grönan som funnits i typ 50 år eller något?!

Folk är duktiga på att gnälla!

Jaaaa... Flytta då för f*n!!!! :D

Bäst tycker jag är när folk dödar grannen över ett staket lr nått.. Hade det inte varit bättre att flytta då??? :D
#11 - 17 september 2008 20:46
Jag tyckte det var bedrövligt med alla smällare på nyårsafton och alla fyllerister som skulle smälla. Man tordes ju inte ha ett fönster öppet.
Nu skall vi inte skylla på barn och ungdom för det är fulla vuxna som är värst.
Pga dem tycker jag att smällarna skall bort. Säg nu inte att det är ett fåtal för det är det inte.
#12 - 17 september 2008 20:51
Jag tyckte det var bedrövligt med alla smällare på nyårsafton och alla fyllerister som skulle smälla. Man tordes ju inte ha ett fönster öppet.

Nu skall vi inte skylla på barn och ungdom för det är fulla vuxna som är värst.

Pga dem tycker jag att smällarna skall bort. Säg nu inte att det är ett fåtal för det är det inte.

Smällare är redan FÖRBJUDNA i sverige nu!
#13 - 17 september 2008 22:33
Jag gillar fyrverkerier och särskilt smällare som typ thunderking!!
Men jag skulle aldrig få för mig att smälla i närheten av djur!
Däremot så brukar jag surra ihop ett par kina, samla mördarsniglar i en hög och spränga de åt hel***e!!![:-30]
Säkert någon som har invändningar.., too bad! [B)]
#14 - 18 september 2008 05:46
Så var det dags igen, c:a två år mellan varje tråd.
1) = http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=52727
2) = http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82328
#15 - 18 september 2008 07:14
Guy Palm skrev:
Så var det dags igen, c:a två år mellan varje tråd.

1) = http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=52727

2) = http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=82328

Och det smäller likt för*annat.
Nu är det fler som Hundklubbar som stöder ett förbud.
Alla dessa kan väl inte ha fel?
#16 - 18 september 2008 07:54
Hej jo jag har läst era insändare här på forummet och undrar är det någon här som har en skott rädd hund och vet vilket jävla jobb det är när det skall firas nyår 3månader varje år.Och då mitt i nätterna.Eller efter efter skolans slut på dagen.Jag stödjer inte heller ett total stopp men en försäljnings begränsning så folk kan gå ut ta tunnel banan till jobbet utan att riskera att få en raket i huvudet ,Eller undoms gäng som skjuter raketer på varandra och skrämmer både folk och fä.Eller att dom får bryta en fotbolls match bara för att spelarna blir beskjutna med raketer.Detta har gått åt helvete för långt nyår i all ära men inte terror.Det är nog bara att välja är jag rädd.Och sedan denna totala brist på empati är skrämmande tänk er själva komma från ett krigs herjat land och vara rädd flera månader om året för detta usch.
#17 - 18 september 2008 09:00
Problemet är inte raketerna eller Rottweilers utan de som använder dem. Om man förbjuder raketer så tillverkar de bomber från recept på nätet ist...
Detsamma gäller bilar och rattfylla, sprit och alkoholister... Det är inte bilen eller spriten som dödar, det är brukaren... :(

Har man rädd hund så är det jättejobbigt. Man kan försöka bearbeta det med träning, i vårt fall fungerade testosteronlekar med husse där de typ anföll smällarna [:-13] på något sätt lyckades husse genom den energiutpumpningen dem emellan att "ofarliggöra" smällaren. Annars är det droger och resa bort som gäller...

Vi kan inte förbjuda parfym heller för att det finns folk som inte kan vistas i offentliga utrymmen pga allergi...
Svensken i ett nötskal.. Gnäll och förbud... Ska vi angripa symtomet eller orsaken bakom??? Raketen eller brukaren??? ;)
#18 - 18 september 2008 09:03
Är inte heller för ett förbud men mer koll på vilka som köper och när man använder de det smäller ju flera veckor både före och efter nyår och det är inte ok.
#19 - 18 september 2008 09:54
Läs på sidan.
Vi kräver ett förbud om inte lagar och regler följs!
Vi kräver en begränsning av tiden för användande av fyrverkeri!

Om inte lagen följs ett förbud.
#20 - 18 september 2008 13:37
hgs skrev:
Hej jo jag har läst era insändare här på forummet och undrar är det någon här som har en skott rädd hund och vet vilket jävla jobb det är när det skall firas nyår 3månader varje år.Och då mitt i nätterna.Eller efter efter skolans slut på dagen.Jag stödjer inte heller ett total stopp men en försäljnings begränsning så folk kan gå ut ta tunnel banan till jobbet utan att riskera att få en raket i huvudet ,Eller undoms gäng som skjuter raketer på varandra och skrämmer både folk och fä.Eller att dom får bryta en fotbolls match bara för att spelarna blir beskjutna med raketer.Detta har gått åt helvete för långt nyår i all ära men inte terror.Det är nog bara att välja är jag rädd.Och sedan denna totala brist på empati är skrämmande tänk er själva komma från ett krigs herjat land och vara rädd flera månader om året för detta usch.

Jag ve4t inte om det är så i götebortg, men här i karlshamn är det verklgien inte så! På nyår kan det vara rejält med smäll, men 3 månader och på allmänna platser som tunnelbanor? Om någon skjuter här utan att få, går man ju inte gärna dit någon ser en, utan snarare ut i skogen
#21 - 19 september 2008 07:35
Fyrverkeri

Hej jo jag undrar om du verkligen är införstådd med problemet.Har du läst insändarna i tidningarna.Eller sätt på tv.Fotbolls match avbryts publiken skjuter raketer mot spelarna.Stängd tunnel bana undoms gäng skjuter raketer mot resenärer med vilka skador som följd.Eller invadrare som kommer från kriget efter raket beskjutning och en del har truama efter det här säg inte att dom gnäller.Det räcker med att dom skjuter på varandra och jag tror inte att bomb tillverkningen skulle bli större än den är nu,DET finns europeiska länder där raket försäljning till allmänheten är stoppad.
Och en del hundraser är lite känsligare än andra,skall vi då behöva droga våra djur bara för att tillfreds ställa deras nöje nä du den går inte en sund hund ägare på.
Bilagor:
#22 - 19 september 2008 07:39
Det kommer bara bli folk som beställer från utlandet och halva svrige hamnar i fängelse, förbud är inte den bästa utvägen utvägen, snarare den sämsta med flerst konsekvenser.

Invandrare väljer själva att komma till sverige, dom får ta våra traditioner. Raketer på en fotbollsmatch och på tunnelbanor har inget med nyår att göra, det köps likväl på sommaren från utlandet, hur btror du annars dom får tag i raketer 3 månader innan nyår?
#23 - 19 september 2008 07:48
hgs skrev:
Hej jo jag undrar om du verkligen är införstådd med problemet.Har du läst insändarna i tidningarna.Eller sätt på tv.Fotbolls match avbryts publiken skjuter raketer mot spelarna.Stängd tunnel bana undoms gäng skjuter raketer mot resenärer med vilka skador som följd.Eller invadrare som kommer från kriget efter raket beskjutning och en del har truama efter det här säg inte att dom gnäller.Det räcker med att dom skjuter på varandra och jag tror inte att bomb tillverkningen skulle bli större än den är nu,DET finns europeiska länder där raket försäljning till allmänheten är stoppad.

Och en del hundraser är lite känsligare än andra,skall vi då behöva droga våra djur bara för att tillfreds ställa deras nöje nä du den går inte en sund hund ägare på.

Om det är jag som är "du" så svarar jag. De exempel du tar upp är återigen brukarna och inte tingesten. Jag tror att om du förbjuder bilar pga rattfylleri så kör fyllskallen moppe istället och tar du bort spriten så bränner han hemma.
Om du inte har råd och möjlighet att flytta din hund till landet så är du elak om du låter hunden hispa omkring i lägenheten utan att ge den lugnande. Sedan säger jag inte att det är roligt att behöva droga sin hund men förbud löser inte problemen, tror jag, det är ju människorna bakom raketerna som är problemet inte raketerna!!! De smäller sig inte själva bland folk..

Hur har det gått i de andra europeiska länderna du pratar om??? Är det mer bomber där??? Om vi förbjuder sprit så tror jag garanterat att det kommer att brännas hembränt i större skala hemma i stugorna...;)
#24 - 21 september 2008 07:12
Fyrverkeri

Jag visste inte att svea och hammargrens låg i utlandet om du har läst lag stifningens utformning så är inte försäljning förbjudet i sverige.Bara användandet och det är däför det är som det är ,den som säljer gör sig inte skyldig till något utan brukaren.Man får lov att sälja pyroteknik i landet 24t om dygnet 365dagar om året alltså behövs det inte köpas från ut landet.
#25 - 21 september 2008 07:18
Fanns inte "raketer" inget problem.
#26 - 21 september 2008 07:21
Kramfors skrev:
Fanns inte "raketer" inget problem.

Då byggs istället hemma, med högre smällar, fler dödsfall, och många som annars levt normalt hamnar i fängelse.
#27 - 21 september 2008 07:22
Nej det är det inte.bara några isolerade händelser och säga att folk är elaka bara för att dom inte har möjlighet att resa bort under 3månader varje år är bara löjligt och outbildat att dom tog bort vatten festivalen var inte bara för fyrverkeriernas skull det var många andra faktorer som spelade en större roll ned skräpning fylla rån och våldtäkter bland annat.Och jag är inte för ett total stopp utan en begränsning.
#28 - 21 september 2008 15:25
JojjeN skrev:
Då byggs istället hemma, med högre smällar, fler dödsfall, och många som annars levt normalt hamnar i fängelse.

Det blev inga fler olyckor med hemgjorda smällare efter förbudet.
#29 - 22 september 2008 10:04
hgs skrev:
Nej det är det inte.bara några isolerade händelser och säga att folk är elaka bara för att dom inte har möjlighet att resa bort under 3månader varje år är bara löjligt och outbildat att dom tog bort vatten festivalen var inte bara för fyrverkeriernas skull det var många andra faktorer som spelade en större roll ned skräpning fylla rån och våldtäkter bland annat.Och jag är inte för ett total stopp utan en begränsning.

Nej vi kan sluta med alla offentliga evenemang i Sverige, för säkerhets skulle och så kan vi fortsätta att sitta hemma och gnälla...[:-13]
Nej, jag tycker att det är jättesynd om hundar som är rädda men lösningen är inte förbud, tycker jag.

I somras skällde jag ut grannpojken för att han släppte ner en smällare på min tomt, precis när jag passade en 13 veckors hundvalp :eek:
Som tur är låg lilla damen på badrumsmattan och märkte ingenting.. Phu...
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 22 september 2008 10:21
JojjeN skrev:
Det kommer bara bli folk som beställer från utlandet och halva svrige hamnar i fängelse, förbud är inte den bästa utvägen utvägen, snarare den sämsta med flerst konsekvenser.

Invandrare väljer själva att komma till sverige, dom får ta våra traditioner. Raketer på en fotbollsmatch och på tunnelbanor har inget med nyår att göra, det köps likväl på sommaren från utlandet, hur btror du annars dom får tag i raketer 3 månader innan nyår?

Självklart skulle ett förbud på försäljning och användande av raketer leda till att klart färre raketer användes. Att tro att alla som idag köper raketer skulle börja smuggla från utlandet är rätt naivt att tro - en del kommer säkert att göra det, men de allra flesta inte så 95% av alla raketer skulle säkert försvinna. Med din logik så skulle man i så fall skippa alla förbud mot import av narkotika, skjutvapen etc, etc. eftersom förbud bara är negativt.

Sen din syn på invandrare är rätt grotesk där du tycker att de som lider av psykiska besvär från krig och fått anförvanter dödade kan skylla sig själva att de flyr hit. När man läser sådant så skäms man för att vara svensk.

Om jag sedan är för förbud eller inte det vet jag inte (om skjutandet bara hade hållit sig till nyårsafton så hade det väl varit någorlunda OK), men helt klart är att det inte är OK med alla Svensson-fyllon som staplar runt i sina trädgårdar och skjuter raketer.
#31 - 22 september 2008 10:41
Håller med Kjell, det är knappast troligt att alla som köper smällare nu, skulle börja smuggla, då de flesta (i alla fall det som stör mig mest) nog är dåligt uppfostrade snorungar som springer omkring i bostadsområdena och smäller smällare månader både före och efter nyår, och det är nog inte bara hundar och katter som finner det irriterande. Det är rätt hänsynslöst, precis som fulla ungdomar som för oväsen och ställer till i bostadsområden (som t.ex den tjej som satte sig och kissade på våran gräsmatta).
#32 - 1 oktober 2008 09:30
Håller med er fullständigt.Här har varit dödskjutningar och annat.Men dom som skjuterraketer är inte fulla medel svensson utan småglin som knappt kann skilja på rätt o fel.Tack vare att oseriösa små handlare får tillstånd till försälning med brännskodor på sig i bästa fall.Men det finns ned brunna skolor som dessa olovligen skjutande barn och yngre umgdom står för och det är inte lagning det är frågan om utan ren och skär brottslig verksamhet från små butikers sida vi har många exempel på detta.
#33 - 1 oktober 2008 09:35
Att sluta med arragerade evenemang är det inte frågan om det är inte en störande orsak.Då vet när var hur och råkar inte komma i bakhåll för några terrorrister.Och vatten festivalen stoppades inte enbart för fyrverkeriernas skull jag tror inte att det spelade någon som hellst roll.Utan det var andra faktorer som extrem skade görelse fylla skräp.Alltså en sanitär fråga som kostade skatte betalare miljoner varje år.

Annons