Fyra inlägg hittills i oktober! Rekord?

#1 - 11 oktober 2006 09:56
Så roligt att det rör sig lite i killi-tråden. Som nybliven killi-fantast är det extra kul att läsa om andras killi-fiskar och erfarenheter. Mer sånt!

Själv har jag Fp gardneri 'Nsukka' i sällskapskar 160 liter + en massa yngel från dem i plastbackar. I sällskapskaret går även en trio Epiplaty dageti 'Robertsport' som jag avser leka av när gardneri ynglen flyttar från plastburkarna.
Så småningom skall jag införskaffa ett par Chromaphyosemion splendoplure i sällskapskaret oxå.

Fast jag skulle gärna vilja pröva en liten killi som jag kan ha i Endlers-burken på 37 liter. Har sett att det finns riktigt små som är 2,5-3 cm.
Nån som har tips på lämplig art?

mvh Katarina
#2 - 12 oktober 2006 16:34
Visst är det skoj att killis diskuteras oftare. Tittade bakåt lite grand. I maj 2005 avslutades 7 diskussioner om killis. Det är lite lättare att spåra när diskussioner avslutades (även om de ibland tas upp igen några år senare)...
Vad gäller att blanda Endlers och killis förstår jag inte försåvitt du inte vill ha mindre Endlers yngel och mer snabbare tillväxande killis - för så tror jag nog resultatet blir.
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 oktober 2006 16:56
Så roligt att det rör sig lite i killi-tråden

Synd att "Killioterna" år efter år lyckas lägga sina utställningar samtidigt som andra stora akvaristiska evenemang (i år Diskluschampionatet) - annars hade det varit ett fylligt reportage här på Zoopet;)
#4 - 12 oktober 2006 17:11
Synd att "Killioterna" år efter år lyckas lägga sina utställningar samtidigt som andra stora akvaristiska evenemang (i år Diskluschampionatet) - annars hade det varit ett fylligt reportage här på Zoopet;)

Eller är det tvärtom - varför skall diskusarna upp samtidigt som den skandinaviska killiutställningen??? Givetvis inget samband alls - killiutställningen går på samma tid och plats decennium in och ut.
Påminner lite om konflikten som röntgenläkarna har - att försöka övertyga Läkaresällskapet att det sällan blir ett stort deltagande från radiologerna (som faktiskt är en riktigt stor specialitet) om man envisas att köra läkarstämman samma vecka som den monstruöst stora radiologkongressen i Chicago - RSNA.
Lär vara världens största läkarkongress btw - gissa var nyheterna presenteras?
#5 - 13 oktober 2006 11:06
erikthur skrev:
Visst är det skoj att killis diskuteras oftare. Tittade bakåt lite grand. I maj 2005 avslutades 7 diskussioner om killis. Det är lite lättare att spåra när diskussioner avslutades (även om de ibland tas upp igen några år senare)...

Vad gäller att blanda Endlers och killis förstår jag inte försåvitt du inte vill ha mindre Endlers yngel och mer snabbare tillväxande killis - för så tror jag nog resultatet blir.

Färre endlersyngel välkomnas men jag vill förstås inte bli av med alla. Har ont om plats och tänkte att 37 liters karet skulle kunna härbärgera fler än Endlers och samtidigt hjälpa mig med överbefolkning där.
Med ordentligt med växtlighet och gömmor så skulle en mindre killi-art kanske funka, fast jag vet inte vilken sort det skulle vara i så fall.

Har sett bilder på små Simpsonichthys[SIZE=2](ex Rufus, Rosaceus[/SIZE]) som inte blir mer än 3 cm. Fast jag har bara sett dem på bild - inte i verkligheten och har inte en aning om var jag skulle kunna få tag på dem eller hur svåra de är. Tycker de är fina ialla fall.

Såg på din sida att du har/haft Simpsonichthys[SIZE=2]. Hur är de?[/SIZE]
[SIZE=2][/SIZE]
#6 - 13 oktober 2006 11:39
30liter skrev:
Såg på din sida att du har/haft Simpsonichthys[SIZE=2]. Hur är de?[/SIZE]

[SIZE=2][/SIZE]

Jag har ju 2 Simp (whitei och suzarti) och de är ju aningen olika. Whitei är större och hannarna får långa vackra fenor. Suzartin är något mindre men enligt min mening lättare att hålla än whitein. Suzartin upptäcktes förresten först i en norsk akvarieaffär av Arve Otterssen 1999.
Båda arterna vill lägga sina ägg i torv och ägg och torv bör tas upp och förvaras fuktigt i en plastpåse under några månader för att utvecklas. Dom gillar förståss levande foder och det skulle ju de få sej till livs i en Endlers burk. Själv föredrar jag att ha dom i separata akvarier och det är nog också min rekommendation.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 13 oktober 2006 12:09
erikthur skrev:
Eller är det tvärtom - varför skall diskusarna upp samtidigt som den skandinaviska killiutställningen??? Givetvis inget samband alls - killiutställningen går på samma tid och plats decennium in och ut.

Jepp och Duisburg-mässan äger också rum år efter år på samma tid och därför missar jag alltid killina - eftersom Duisburg-mässan är så oerhört mycket större.
#8 - 13 oktober 2006 17:28
Japp nu har Kjell varit framme och raderat några inlägg i den här tråden.
:)
Som man sa förr i tiden - Storebror ser dej!!!
Men ibland är han inte riktigt på allerten...
:D
#9 - 13 oktober 2006 18:33
Tusan - tänkte inte ens på förseelsen. Ber om ursäkt.

Men åter till små killis. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta någorlunda lättsmält information om specifika killi-arter. Visserligen har jag Janne Wester inom räckhåll men det är inte alltid man har tid att springa till hans butik och chatta.
Bästa stället hittills som jag hittat är http://filaman.ifm-geomar.de/search.php men den sajten är hemskt rörig och svår att hitta rätt i.
Lättast vore ju om jag hade specifika artnamn att söka på för chansen finns ju att en odlare/entusiast skrivit om den på nån sajt.
Förutom ovan nämnda killi - har du, eller nån annan, tips på andra små arter eller möjligtvis nån plats på nätet där jag söka?
#10 - 13 oktober 2006 18:57
I den här tråden fills väl de viktigaste sajterna:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=75085

Annons