Dela med sig av ngn fin bild!!

#1 - 29 augusti 2007 09:48
Hejsan!
Har startat upp ett 54 liters igen.Har inrett med sand,växter, grottor och små stenrös. Har nu en fjärilsciklid, fanns bara en i butiken förnärvaarande.
Vill ju ha ett par, men hur vet jag skillnaden på en hane och hona[:o]
Samt, kan jag ha några pansarmalar med dem, de är ju fredliga och kan jag även ha en gul dvärgciklid?, är väldigt vacker i sin färg...
Om Ni har några bilder på dessa ciklider i ett vackert akvarium så bifoga gärna och kom med några råd innan jag gör nåt som jag ångrar.
#2 - 29 augusti 2007 17:14
Att skilja på fjärilsciklider är svårt om de är små, men ganska lätt när de blir lite större.
Oftast har ju affären fler än 1 inne, och då spelar ofta hanar för honor... då ser man det.
Sen finns andra trix gällande blå fläckar i den svarta fläcken på kroppen, men den tycker inte jag har varit tillförlitlig.
Storlek på fisken brukar skilja också, om de är någorlunda lika gamla.
#3 - 29 augusti 2007 18:47
På utfärgade exemplar i bra kondition är det rätt lätt att se skillnader på könen. Hanarna är större, har större fenor, och ofta är de första, svarta fenstrålarna i ryggfenan något längre. Det verkar även vanligare att honan har blå prickar i den svarta fläcken på sidan, än att hanen har det. Honan är lite rundare i kroppen, och har vinröd buk. När hon är i lektagen blir buken starkt vinröd.

Har några bilder på fjärilar i mitt galleri: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=3484&cat=593
#4 - 30 augusti 2007 10:44
Tack båda två för infon.
Jag har nu två stycken och jag tror att det blev rätt...den jag köpte i går tror jag är en hane, har mycket starkare färger, den svarta "tofsen" är större på huvudet och starkt svart i färgen.
Om de skulle vara två honor eller två hanar, blir det krig då? för de är är som sagt väldigt lugna nu :)

Annons