Tack för all info:d
Skulle vara intressant att höra lite åsikter om filtreringen, hade tänkt att införskaffa ett ytterfilter av något märke. Vill Prinsessor, snäckskalslekare eller ciklider generellt ifrån Tanganyika föredra strömt/cirkulerande vatten?
i bakgrunds väg är moduler med svartglas en ide, inte så dyrt och kan bli väldigt snyggt...Till sanden är jag sugen på riktigt vit sand, vitare än råda men kanske inte riktigt lika vit som korallsand. Har dock ingen erfarenhet av detta, åsikt mottages med tacksamhet...
Halloj J.E.!:)
Ditt kar är kubformat och därmed ganska högt. En grupp mindre snäcklekare skulle såklart kunna funka, men de uppehåller sig mestadels vid bottnen. För att utnyttja "hela" karet skulle jag föreslå, som du själv och Bosse varit inne på, någon av Neolamprologus-varianterna - "prinsessor". Min personliga favorit är; N. gracilis.
Ditt kar skulle kunna fungera mycket bra till att ha ett par som efter en tid bildar en väldig koloni med sina yngel, som dessutom "hjälper till" att i generationer se efter nya, yngre yngel.
Karet kan du bygga med ett stenröse som sträcker sig ända från botten och upp till vattenytan bakåt, samt några plättar med sand i förgrunden. Fiskarna utnyttjar i princip hela röset och därför "används" också hela karet - detta ser väldigt vackert ut och kan säkerligen tjäna som ett fenomenalt blickfång. Med andra ord bara sten som inredning! Enkelt och snyggt. Med bra filtrering behöver du i stort sett enbart byta vatten regelbundet och kanske, vid behov, rensa lite skit som blir synligt.
Har du frågor om dessa vansinnigt intressanta och vackra cikliders beteende o.s.v. så ös på bara!:)
Tjena Mats!:)
Tänkte på röset du nämner, låter som det skulle bli grymt snyggt... Men konstruktionsmässigt svårt, hur ska man säkra upp det och bygga det? :-)
Sedan hur är det med alger i dess kar? I växtkar vill man ha mycket växter och ösa på med näring och CO2 så alger konkurreras ut av växterna, kortfattat. Men när man nu inte har några växter, vad konkurrerar ut algerna då? (Första steget är nog att skippa gödningen;)...)