Funkar Malawi eller Tanganyika ciklider i ett 120 liters kar?

#1 - 21 januari 2011 16:05
Hej alla.....

Går i funderingarna om man ska göra om karet i vardagsrummet. Just nu har jag räkor i det och en del växter, men börjar tröttna på 120 liter som endast inhusar räkor...Har ändå tänkte byta ut bakgrunden och filtret till ett ytterfilter...

Så frågan är egentligen, finns det några Malawi eller Tanganyikaciklider som skulle fungera i ett 120 liters Lido(Se bild nedan)..Vilket är det vanligaste tillvägagångssättet för att höja sitt PH till 8-9?
#2 - 21 januari 2011 16:14
snäcklekare från tanganyika. mööjligtsvis golden från malwi
#3 - 21 januari 2011 16:19
hannesc skrev:
snäcklekare från tanganyika. mööjligtsvis golden från malwi


Snäcklekare låter intressant! Är det något som du har själv?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 21 januari 2011 16:32
Snäckskalslekare och julidochromis från Tanganyika (en art av varje) skulle säkert funka.

En del malawi behöver i och för sig inte så stora akvarier hellre, men det de framförallt behöver är långa akvarier så ett avlångt 120 liters hade funkat, men ditt akvarium verkar ju mer kubliknande och där funkar de inte alls
#5 - 21 januari 2011 21:25
Mr J.E skrev:
Snäcklekare låter intressant! Är det något som du har själv?


nej har inte startat upp nått t-yika kar än. men de finns på >DM :P
#6 - 21 januari 2011 21:34
Om du vill studera intresant familjeliv så ta en titt på Neolamprologus brichardi. Mina favoriter från Tanganyika. Ph höjer du med bikarbonat om du nu skall göra det. Inred också med kalkhaltigt material.
#7 - 22 januari 2011 06:32
Tog mig en tur ner till djurmagazinet i Jönköping för att köpa en yngelkasse och studera vad dom hade att erbjuda ifrån Tanganyika..
Snäcklekare såg intressanta ut. Kul att du nämner den fisk du gör bossep :-) för den fanns i karet brevid, otroligt vacker. Hade något svagt skimrande över sig.... Svenska handelsnamnet är Prinsessan av Burundi va?

Hur mycket skötsel är det med ett Tanganyika kar förutom VB? Vill ha ett kar i vardagsrummet som lyser upp, växtfritt och är en fröjd för ögat.
Ett kar som är förhållandevis underhållsfritt... Jag jämför med mitt Hightech Växtkar om man nu ska jämföra med något...

Mvh J.Ekqvist
#8 - 22 januari 2011 10:19
Du sköter ett tanganyika eller malawikar som ett vanligt sällskapskar. Inte så svårt.
#9 - 22 januari 2011 12:58
Halloj J.E.!:)

Ditt kar är kubformat och därmed ganska högt. En grupp mindre snäcklekare skulle såklart kunna funka, men de uppehåller sig mestadels vid bottnen. För att utnyttja "hela" karet skulle jag föreslå, som du själv och Bosse varit inne på, någon av Neolamprologus-varianterna - "prinsessor". Min personliga favorit är; N. gracilis.
Ditt kar skulle kunna fungera mycket bra till att ha ett par som efter en tid bildar en väldig koloni med sina yngel, som dessutom "hjälper till" att i generationer se efter nya, yngre yngel.
Karet kan du bygga med ett stenröse som sträcker sig ända från botten och upp till vattenytan bakåt, samt några plättar med sand i förgrunden. Fiskarna utnyttjar i princip hela röset och därför "används" också hela karet - detta ser väldigt vackert ut och kan säkerligen tjäna som ett fenomenalt blickfång. Med andra ord bara sten som inredning! Enkelt och snyggt. Med bra filtrering behöver du i stort sett enbart byta vatten regelbundet och kanske, vid behov, rensa lite skit som blir synligt.
Har du frågor om dessa vansinnigt intressanta och vackra cikliders beteende o.s.v. så ös på bara!:)
#10 - 22 januari 2011 13:00
Så vackra de är!
#11 - 22 januari 2011 14:17
prinssesor är en gammal favvo ;) dags för ett tanga-kar snart. med bara prinsessor :P
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 22 januari 2011 14:24
Eftersom man gärna vill va en besserwisser[:o]
så får jag väl påpeka att några snäcklekare inte existerar vare sig i naturen eller i akvarium, däremot förekommer det en del snäckskalslekare;)
#13 - 22 januari 2011 14:37
aaaaooow.. ordpolisbesserwissemesserschmidt!
#14 - 22 januari 2011 15:28
Mr J.E skrev:
Tog mig en tur ner till djurmagazinet i Jönköping för att köpa en yngelkasse och studera vad dom hade att erbjuda ifrån Tanganyika..

Snäcklekare såg intressanta ut. Kul att du nämner den fisk du gör bossep :-) för den fanns i karet brevid, otroligt vacker. Hade något svagt skimrande över sig.... Svenska handelsnamnet är Prinsessan av Burundi va?



Hur mycket skötsel är det med ett Tanganyika kar förutom VB? Vill ha ett kar i vardagsrummet som lyser upp, växtfritt och är en fröjd för ögat.

Ett kar som är förhållandevis underhållsfritt... Jag jämför med mitt Hightech Växtkar om man nu ska jämföra med något...



Mvh J.Ekqvist

Som jag hade hoppats kom Mats in här! Då slapp jag undan inrednings biten. Jag hade skrivit ungefär samma sak.
Sedan har jag lite idéer om filtrering, etc. Men då får vi filter diskussion här också!
#15 - 22 januari 2011 16:32
Eftersom man gärna vill va en besserwisser[:o]

så får jag väl påpeka att några snäcklekare inte existerar vare sig i naturen eller i akvarium, däremot förekommer det en del snäckskalslekare;)


bossep skrev:
Som jag hade hoppats kom Mats in här! Då slapp jag undan inrednings biten. Jag hade skrivit ungefär samma sak.

Sedan har jag lite idéer om filtrering, etc. Men då får vi filter diskussion här också!


Ja, det är bra att "farsan" håller reda på begreppen! Snäckskalslekare skall det ju såklart vara!:)

Prinsessorna gräver duktigt! Även om de har en skyskrapa till röse att utnyttja - så jobbar de neråt, till någon sorts gräns där det helt enkelt inte går att gräva längre. Bottenfilter är därför icke att rekommendera.
Inredningsmässigt kan man tänka i "katakomber" som grund för själva röset. Tankar, idéer och möjliga lösningar kan man få lite inspiration av i början på den här lilla tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834
#16 - 22 januari 2011 16:50
Ja, det är bra att "farsan" håller reda på begreppen! Snäckskalslekare skall det ju såklart vara!:)



Prinsessorna gräver duktigt! Även om de har en skyskrapa till röse att utnyttja - så jobbar de neråt, till någon sorts gräns där det helt enkelt inte går att gräva längre. Bottenfilter är därför icke att rekommendera.

Inredningsmässigt kan man tänka i "katakomber" som grund för själva röset. Tankar, idéer och möjliga lösningar kan man få lite inspiration av i början på den här lilla tråden; http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=105834

Jag gillar katakomb förklaringen! Vilket bra uttryck, det beskriver det hela grymt bra. Kanske Labyrint också fungerar?
Vi kan ta det där med grävning och BF på PM om du vill. Det bara ”skräpar ned den här tråden”.
#17 - 22 januari 2011 17:15
Tack för all info:d

Skulle vara intressant att höra lite åsikter om filtreringen, hade tänkt att införskaffa ett ytterfilter av något märke. Vill Prinsessor, snäckskalslekare eller ciklider generellt ifrån Tanganyika föredra strömt/cirkulerande vatten?

i bakgrunds väg är moduler med svartglas en ide, inte så dyrt och kan bli väldigt snyggt...Till sanden är jag sugen på riktigt vit sand, vitare än råda men kanske inte riktigt lika vit som korallsand. Har dock ingen erfarenhet av detta, åsikt mottages med tacksamhet...



Halloj J.E.!:)



Ditt kar är kubformat och därmed ganska högt. En grupp mindre snäcklekare skulle såklart kunna funka, men de uppehåller sig mestadels vid bottnen. För att utnyttja "hela" karet skulle jag föreslå, som du själv och Bosse varit inne på, någon av Neolamprologus-varianterna - "prinsessor". Min personliga favorit är; N. gracilis.

Ditt kar skulle kunna fungera mycket bra till att ha ett par som efter en tid bildar en väldig koloni med sina yngel, som dessutom "hjälper till" att i generationer se efter nya, yngre yngel.

Karet kan du bygga med ett stenröse som sträcker sig ända från botten och upp till vattenytan bakåt, samt några plättar med sand i förgrunden. Fiskarna utnyttjar i princip hela röset och därför "används" också hela karet - detta ser väldigt vackert ut och kan säkerligen tjäna som ett fenomenalt blickfång. Med andra ord bara sten som inredning! Enkelt och snyggt. Med bra filtrering behöver du i stort sett enbart byta vatten regelbundet och kanske, vid behov, rensa lite skit som blir synligt.

Har du frågor om dessa vansinnigt intressanta och vackra cikliders beteende o.s.v. så ös på bara!:)


Tjena Mats!:)
Tänkte på röset du nämner, låter som det skulle bli grymt snyggt... Men konstruktionsmässigt svårt, hur ska man säkra upp det och bygga det? :-)
Sedan hur är det med alger i dess kar? I växtkar vill man ha mycket växter och ösa på med näring och CO2 så alger konkurreras ut av växterna, kortfattat. Men när man nu inte har några växter, vad konkurrerar ut algerna då? (Första steget är nog att skippa gödningen;)...)
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 22 januari 2011 17:18
Hur stark cirkulation du än har så kommer det att bli mindre cirkulation än i Tanganyikasjön så man kan kräma på rejält.
Dock så kräver dessa arter inte någon extrem cirkulation - men det det sakll definitivt inte vara "stillastående" vatten i alla fall
#19 - 22 januari 2011 17:24
bossep skrev:
Jag gillar katakomb förklaringen! Vilket bra uttryck, det beskriver det hela grymt bra. Kanske Labyrint också fungerar?

Vi kan ta det där med grävning och BF på PM om du vill. Det bara ”skräpar ned den här tråden”.


Gôtt att du gillar beskrivningarna, Bosse!:) Bottenfilter till den här typen av ciklider är jag mycket tveksam till - omvänt eller vanligt! (vi behöver inte PM:a om detta!) De gräver fullständigt rent längst ner i karet - bottefilter där är förödande. Jag har själv legat under, både 960-litaret och andra kar jag haft förut, och tittat rätt upp genom bottenglaset på hur de gräver och donar - ett bottenfilter som suger eller blåser är inte bra! Det är liksom bara att acceptera den grejen - hoppas du har lite input på hur man "filtrerar" ett T-kar på konventionellt sätt! Själv håller jag insug och utblås så långt ifrån fiskarna som möjligt. Gäller det "utombordsfilter" bör man säkerställa utsuget i typ med räkakvarium, då prinsessor tar fram enorma yngelsvärmar som myclket lätt sugs in i filtret. BTN-bakgrunder med filtermedia bakom måste också, via rastren, säkerställas - jag hade ett par generationer med lekande gracilis bakom btn-bakgrunden i 960-karet - bara genom att små yngel sugits in genom rastren.
Det bästa, och mest underskattade sättet att filtrera ett kar med fiskar som ständigt genererar massvis av små yngel - är filterkasetter drivna med luftpump eller pumpskalle - det fungerar hur bra som helst!:)
Bilagor:
#20 - 22 januari 2011 17:25
Hur stark cirkulation du än har så kommer det att bli mindre cirkulation än i Tanganyikasjön så man kan kräma på rejält.

Dock så kräver dessa arter inte någon extrem cirkulation - men det det sakll definitivt inte vara "stillastående" vatten i alla fall

Håller med! Det bör vara stort omlopp på vattnet men inte ett strömakvarium.
Bilagor:
#21 - 22 januari 2011 17:40
Hur stark cirkulation du än har så kommer det att bli mindre cirkulation än i Tanganyikasjön så man kan kräma på rejält.

Dock så kräver dessa arter inte någon extrem cirkulation - men det det sakll definitivt inte vara "stillastående" vatten i alla fall


Precis som Kjell skriver behöver genomströmningen vara god. Däremot kan vi aldrig jämföra ett strömmande rörligt vatten i en sjö med den som uppstår i ett akvarium - som är ett slutet system (med fyra ganska närstående glasrutor) och som möjligtvis skulle kunna få en "liknande" vattenrörelse om vi hade en modest vågmaskin i karet (Kjell kommer du ihåg att vi talade om detta på det där officiella akvariet där de hade ett mindre kar med en vågmaskin som försatte hela karets vattenvolyn i en enda rörelse?).
Jag bryr mig föga om Malawiciklider, som enligt de som kan dessa ciklider skall ha "rejäl fart" på vattnet. Den typen av vattenströmning passar inte för de vanligaste och mest populära Tanganyikaciklider vi har i våra kar. T-ciklider typ Jullar, snäckskalslekare och kolonibyggare vill inte kämpa mot en strid, jetstråleformad ström i karet - då de måste vända huvudet mot vattenflödet.
Så, kräma gärna på med genomströmning i karet, det skall vara god cirkulation - men inga malawi-jetströmmar!:)
Bilagor:
#22 - 22 januari 2011 17:50
Tjena Mats!:)

Tänkte på röset du nämner, låter som det skulle bli grymt snyggt... Men konstruktionsmässigt svårt, hur ska man säkra upp det och bygga det? :-)

Sedan hur är det med alger i dess kar? I växtkar vill man ha mycket växter och ösa på med näring och CO2 så alger konkurreras ut av växterna, kortfattat. Men när man nu inte har några växter, vad konkurrerar ut algerna då? (Första steget är nog att skippa gödningen;)...)



Röset är inte svårt att bygga. Tänk grund - och sedan applicering av stenar som vilar på varandra ovanpå - i en pyramidformation, snett lutad åt bakrutan. Du kan lägga (kolla tråden jag länkade innan) ett fundament med "katakomber" och sedan bygga med "lös" sten ovanpå.

Japp, jag fick i mitt 960-kar lite bekymmer med cyano i början - innan karet cyklat ordentligt (återigen kolla tråden), detta fixades till med hjälp av kno3, en beståndsdel av PMDD-gödning, som behövde boostas upp - någon månad med tillsats av detta (i ett växtlöst kar) så var cyanon borta!
#23 - 22 januari 2011 17:52
Gôtt att du gillar beskrivningarna, Bosse!:) Bottenfilter till den här typen av ciklider är jag mycket tveksam till - omvänt eller vanligt! (vi behöver inte PM:a om detta!) De gräver fullständigt rent längst ner i karet - bottefilter där är förödande. Jag har själv legat under, både 960-litaret och andra kar jag haft förut, och tittat rätt upp genom bottenglaset på hur de gräver och donar - ett bottenfilter som suger eller blåser är inte bra! Det är liksom bara att acceptera den grejen - hoppas du har lite input på hur man "filtrerar" ett T-kar på konventionellt sätt! Själv håller jag insug och utblås så långt ifrån fiskarna som möjligt. Gäller det "utombordsfilter" bör man säkerställa utsuget i typ med räkakvarium, då prinsessor tar fram enorma yngelsvärmar som myclket lätt sugs in i filtret. BTN-bakgrunder med filtermedia bakom måste också, via rastren, säkerställas - jag hade ett par generationer med lekande gracilis bakom btn-bakgrunden i 960-karet - bara genom att små yngel sugits in genom rastren.

Det bästa, och mest underskattade sättet att filtrera ett kar med fiskar som ständigt genererar massvis av små yngel - är filterkasetter drivna med luftpump eller pumpskalle - det fungerar hur bra som helst!:)


Frånsätt hur vi nu sköter den biologiska filtreringen håller jag med dig. Det spelar ingen roll om vi kör ett rejält ytterfilter eller ett bra bottenfilter. Vi vill säkra ett par saker.


Bra syre distribution även i stenröset.


Se till att ammonium kommer bort så fort som möjligt om vi kör med högt PH.


Se till att inte yngel hamnar i filtret.


Vi löser mycket av det hela med en finporig filterkloss på insuget till filtret. Det blir yngelsäkert om vi har något sånär yta på det och vi lyfter ut massor med ammonium innan det bildas när vi gör rent det, ofta.


Kul att du nämner luftdrivna kassetter! Menar du typ bili eller de gamla Jungle filtren? Typ det du har i diskus kuben? Dessa filter är rejält underskattade och har många fördelar i ett växtlöst akvarium. En sak som man ofta inte tänker på är att luftbubblorna ”strippar” bort ammonium i for av Ammoniak om Ph ligger över 7. De gamla förhatliga syrestenarna eller rättare luftstenarna funkar också bra för detta.


I det här fallet skulle jag försöka gömma en finporig filterkloss i ena hörnet bakom stenröset och sedan se till att det blir enkelt att ta ur och göra rent. I den skulle jag ha inloppet till filtret. Sedan skulle jag försöka distribuera utblåset så jämt som möjligt i vattenkolumnen. Ditt koncept med vertikala slitsade stril rör om man kan gömma det på ett snyggt sätt.
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 22 januari 2011 18:01
Jag bryr mig föga om Malawiciklider, som enligt de som kan dessa ciklider skall ha "rejäl fart" på vattnet. Den typen av vattenströmning passar inte för de vanligaste och mest populära Tanganyikaciklider vi har i våra kar. T-ciklider typ Jullar, snäckskalslekare och kolonibyggare vill inte kämpa mot en strid, jetstråleformad ström i karet - då de måste vända huvudet mot vattenflödet.

Så, kräma gärna på med genomströmning i karet, det skall vara god cirkulation - men inga malawi-jetströmmar!:)

Nej det är ingen större skillnad mellan vattenturbulensen i Malawi och Tanganyikasjön - det är ungefär lika på bägge ställena och den arter som på bägge ställena återfinns på grunt vatten är de som vill ha mest cirkulation på vattnet i akvariet.

I malawi är det t.ex- arterna i släktet Labeotropheus och i tanganyika hästnosarna (de senaste är nog de som har det största behovet av syrerikt vatten).

Oftast är det också så att det är de herbivora arterna i bägge sjöarna som är de som lever i mest syrerikt vatten - detta helt enkelt beroende på att alger bara växer relativt nära vattenytan.

PS. Mats jag minns tyvärr inte vågmaskinen som du skriver om
Bilagor:
#25 - 22 januari 2011 18:06
bossep skrev:
Frånsätt hur vi nu sköter den biologiska filtreringen håller jag med dig. Det spelar ingen roll om vi kör ett rejält ytterfilter eller ett bra bottenfilter. Vi vill säkra ett par saker.

Bra syre distribution även i stenröset.

Se till att ammonium kommer bort så fort som möjligt om vi kör med högt PH.

Se till att inte yngel hamnar i filtret.

Vi löser mycket av det hela med en finporig filterkloss på insuget till filtret. Det blir yngelsäkert om vi har något sånär yta på det och vi lyfter ut massor med ammonium innan det bildas när vi gör rent det, ofta.

Kul att du nämner luftdrivna kassetter! Menar du typ bili eller de gamla Jungle filtren? Typ det du har i diskus kuben? Dessa filter är rejält underskattade och har många fördelar i ett växtlöst akvarium. En sak som man ofta inte tänker på är att luftbubblorna ”strippar” bort ammonium i for av Ammoniak om Ph ligger över 7. De gamla förhatliga syrestenarna eller rättare luftstenarna funkar också bra för detta. I det här fallet skulle jag försöka gömma en finporig filterkloss i ena hörnet bakom stenröset och sedan se till att det blir enkelt att ta ur och göra rent. I den skulle jag ha inloppet till filtret. Sedan skulle jag försöka distribuera utblåset så jämt som möjligt i vattenkolumnen. Ditt koncept med vertikala slitsade stril rör om man kan gömma det på ett snyggt sätt.


Kolla den enorma filterkasetten, driven med en ganska kraftig pumpskalle, jag använde i det här karet;
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133867

Luftdrivna filter - billy eller andra är grymt underskattade - och kan användas i de flesta sammahang. Jag kör stora "trustworthy" Eheimfilter i större kar - men har, i snart 40 år hela tiden använt mig av luftdrivana filter, och dessutom ofta drivna med en pumpskalle. Jag har aldrig kollat PH-värden (förutom när Ansjo mätte upp 960-karets cyanoinvasion), aldrig haft några vattenberdande medel och ytterst sällan haft sjukdomar i mina kar - hade vita prick tror jag... tidigt 70-tal nångång, och några knasiga tillfällen när ett fåtal fiskar i något kar troppat av... annars ingenting...
#26 - 22 januari 2011 18:06
Alger: Jag skulle inte oroa mig av flera orsaker.
Som Mats säger så brukar det lösa sig självt når karet är incyklat. Sedan så tycker jag lite alger hör till ett väl fungerande Tanganyika akvarium. Både cyano och alger är mästare på att konsumera Ammonium som är fiskarnas största fiende.
Om du vill gå high-tech så fungerar ett UV-C filter mycket bra. Både för att motverka alger och bakterier/ parasiter.
#27 - 22 januari 2011 18:27
Nej det är ingen större skillnad mellan vattenturbulensen i Malawi och Tanganyikasjön - det är ungefär lika på bägge ställena och den arter som på bägge ställena återfinns på grunt vatten är de som vill ha mest cirkulation på vattnet i akvariet.

I malawi är det t.ex- arterna i släktet Labeotropheus och i tanganyika hästnosarna (de senaste är nog de som har det största behovet av syrerikt vatten).

Oftast är det också så att det är de herbivora arterna i bägge sjöarna som är de som lever i mest syrerikt vatten - detta helt enkelt beroende på att alger bara växer relativt nära vattenytan.

PS. Mats jag minns tyvärr inte vågmaskinen som du skriver om


Vågnmaskinen fanns i ett kar, jag tror det var det första officiella akvariet vi var på, precis innanför dörrarna när man kom in, efter vi hade väntat en stund i ett förrum - och någon tysk "röst" hade berättat en lång stund om "vatten och fiskar" - du satte dig på en bänk där och jag, Anders och Annika stod och gaggade om vågorna i karet - hur vattnet i hela karet rörde sig i en enda rörelse.
Fan, Kjell, vi vet ju både du och jag att det självklart rör sig utav bara helsike i sjöarna - inget snack om det - och du vet ju också vilket sjå jag hade att fixa ett skönt strömmande systen i 960-baljan till mina troffar. Det är dock inte detta det handlar om - utan det handlar om att inte skicka en jetström som flödar i en enda rikting - som det såklart blir om man pumpar på med en flödeskälla som skickar enorma mängder vatten i en enda riktning i ett kar - som i så många malawikar man ser exempel på.
Jag vet ju att t-cikliderna uppträder mycket mer "naturligt" om de inte hela tiden tvingas att vända huvudet i riktning mot en forsande jetström från ett våldsamt utpumpande filter - det är detta jag talar om, inget annat - klart som korvspad skall det vara mycket god genomströmning i ett T-kar - men inga riktade jetstrålar!
:)
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 22 januari 2011 19:10
Men det finns ju idag akvariepumpar som vrider på utblåset fram och tillbaka - dessa är väl främst avsedda för saltvatten men funkar självklart även bra till sötvattensfiskar
#29 - 22 januari 2011 20:44
Men det finns ju idag akvariepumpar som vrider på utblåset fram och tillbaka - dessa är väl främst avsedda för saltvatten men funkar självklart även bra till sötvattensfiskar


Jahapp, se där - dessa kanske kan vara en god idé att prova!:)
#30 - 22 januari 2011 22:00
Finns mängder av vågmaskiner:
" target="_blank">

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

&feature=related" target="_blank">
&feature=related

" target="_blank">

&feature=related" target="_blank">
&feature=related
#31 - 23 januari 2011 01:31
&feature=related" target="_blank">
&feature=related


" target="_blank">


&feature=related" target="_blank">
&feature=related

Kanske bra för fisken men jag blir sjösjuk av att titta på det!
#32 - 23 januari 2011 01:32
Kolla den enorma filterkasetten, driven med en ganska kraftig pumpskalle, jag använde i det här karet;

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133867



Luftdrivna filter - billy eller andra är grymt underskattade - och kan användas i de flesta sammahang. Jag kör stora "trustworthy" Eheimfilter i större kar - men har, i snart 40 år hela tiden använt mig av luftdrivana filter, och dessutom ofta drivna med en pumpskalle. Jag har aldrig kollat PH-värden (förutom när Ansjo mätte upp 960-karets cyanoinvasion), aldrig haft några vattenberdande medel och ytterst sällan haft sjukdomar i mina kar - hade vita prick tror jag... tidigt 70-tal nångång, och några knasiga tillfällen när ett fåtal fiskar i något kar troppat av... annars ingenting...

Toget ett tag innan jag fattade! Som vanligt är du bra på att smyga undan teknik. Det borde fungera bra!
#33 - 23 januari 2011 01:41
Kolla den enorma filterkasetten, driven med en ganska kraftig pumpskalle, jag använde i det här karet;

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133867



Luftdrivna filter - billy eller andra är grymt underskattade - och kan användas i de flesta sammahang. Jag kör stora "trustworthy" Eheimfilter i större kar - men har, i snart 40 år hela tiden använt mig av luftdrivana filter, och dessutom ofta drivna med en pumpskalle. Jag har aldrig kollat PH-värden (förutom när Ansjo mätte upp 960-karets cyanoinvasion), aldrig haft några vattenberdande medel och ytterst sällan haft sjukdomar i mina kar - hade vita prick tror jag... tidigt 70-tal nångång, och några knasiga tillfällen när ett fåtal fiskar i något kar troppat av... annars ingenting...
Ja du är ett bra bevis på att manipulering av Ph osv kanske inte är det idealiska. Jag är övertygad av at i just växtlösa akvarier så är det bättre att hålla ett stabilt Ph som i kranen och byta en del av vattnet ofta. Speciellt om kranvattnet är tämligen stabilt och OK. Har du egen brunn eller kommunalt vatten?
#34 - 23 januari 2011 07:12
bossep skrev:
Ja du är ett bra bevis på att manipulering av Ph osv kanske inte är det idealiska. Jag är övertygad av at i just växtlösa akvarier så är det bättre att hålla ett stabilt Ph som i kranen och byta en del av vattnet ofta. Speciellt om kranvattnet är tämligen stabilt och OK. Har du egen brunn eller kommunalt vatten?



Kommunalt. Jag är oerhört lowtech - det är inredning, vatten och fisk i mina kar... jag tänker inte ens på vattenvärden mer än att jag är noga med god filtrering och hyfsat regelbundna vattenbyten. Jag beundrar alla duktiga akvarister som har koll på en massa beteckningar och knepiga sifferkoder när det gäller vattnet. Tyvärr, eller som tur är kanske, är jag inte denna typen av akvarist, men jag är alltid öppen för att lära mig och dissar aldrig en förklaring eller en åtgärd för någonting som behöver tillföras eller ändras i ett akvarium, och som gör miljön för fisken bättre eller helt enkelt får ett akvarium att fungera.
Så är det ju med Kardinalräkorna jag skall ha nu - de behöver ett högt ph och temp runt 30° och då får man inreda med sand och stenar som skapar detta och värma vattnet, samt byta det regelbundet!
:)
#35 - 23 januari 2011 15:18
Kommunalt. Jag är oerhört lowtech - det är inredning, vatten och fisk i mina kar... jag tänker inte ens på vattenvärden mer än att jag är noga med god filtrering och hyfsat regelbundna vattenbyten. Jag beundrar alla duktiga akvarister som har koll på en massa beteckningar och knepiga sifferkoder när det gäller vattnet. Tyvärr, eller som tur är kanske, är jag inte denna typen av akvarist, men jag är alltid öppen för att lära mig och dissar aldrig en förklaring eller en åtgärd för någonting som behöver tillföras eller ändras i ett akvarium, och som gör miljön för fisken bättre eller helt enkelt får ett akvarium att fungera.

Så är det ju med Kardinalräkorna jag skall ha nu - de behöver ett högt ph och temp runt 30° och då får man inreda med sand och stenar som skapar detta och värma vattnet, samt byta det regelbundet!

:)

Eftersom jag är en av de där som gillar siffror och konstiga formler betyder det inte att jag dissar de som inte gör det! Tvärs om, jag tror det är lite för mycket ”mumbo jumbo” inom akvarestiken och det är till del vårt fel (nummer/formula folket). Det är faktiskt fantastiskt om man som du tycks kunna ”odla” diskus och Tanganyika ciklider i samma vatten. Detta borde vara en inspirations källa för många andra.


Varför jag och troligtvis många andra svänger os med en massa tester och mäter oss halvt fördärvade är nog 2. Vi vill veta vad som händer och förklara det på ett vedertaget sätt. I mitt fall så är det också att kunna bevisa saker och ting för andra enligt gällande normer, annars accepteras det inte (ibland inte ens då) av de så kallade proffsen. Det är svårt att rubba cirklar, vi är alla inkörda på vissa spår även om vi inte vill erkänna det. ”Din metod” bra filtrering och regelbundna vattenbyten fungerar och kan ganska enkelt förklaras med nummer och formulas!


Men en som jag tror viktig fråga. Tillsäter eller tar du bort någonting i vattnet? Exempelvis bikarbonat till T-cikliderna eller ekextrakt till diskusarna?


Det skall bli riktigt kul att se hur du lyckas med Kardinalräkorna och jag hoppas du gör en tråd om detta. Jag har 0 erfarenhet men är mycket intresserad av dessa av många anledningar.











Annons