Vad kul att du gjort om ett kar nu. Det låter bra det som du skriver att du gjort.
Känns bra att veta att någon som har lite mer kött på benen tycker att det verkar okej :p:)
Jag hade i tre ancistrus från start och efter fem dagar petade jag i 20 kardinaltetror. Efter ytterligare 1-2 veckor hällde jag i ännu mer fisk (typ 20 tetror). Jag hade läst att det är viktigt att man kör igång karet ordentligt med matning och bajs och att man därför ska ha en del fiskar. Men sedan fick jag faktiskt nitrit efter kanske ytterligare en vecka. Det var inga fiskar som dog och jag medicinerade snabbt så att det blev normalt igen, men uppenbarligen blev det lite för mycket fiskar för snabbt. Så ta lite färre fiskar för säkerhets skull och testa nitritvärdet ofta så att du upptäcker nitriten i tid. (jag hade ett annat inkört kar som helt plötsligt fick dödliga värden av nitrit och som hade ihjäl alla mina kardinaltetror över en natt, det var inte roligt det!)
Just nu är det ju himla många räkor däri, men de smutsar ju inte ner alls så mycket som fisk och de fixar sin mat mer eller mindre själva. Matar pyttelite varje dag, men de flesta räkorna bryr sig inte utan håller sig till växterna och letar egen mat^^
Det var bra att veta, ska se till att ta det lite lugnare med fisk i starten än vad du gjorde då ;) (synd med det andra karet :()
Jag tror jag fick med mig rätt bra med nyttobakterier med det gamla vattnet och bottenböset till starten hos räkorna.
"Medicinerade"? Vad använde du?
När det gäller Corydorasen så tror jag inte att det är något problem när de är så få i ett så stort kar. Jag har hört flera som har corydoras i walstadkar.
Okej, jag är väldigt sugen på ett litet stim corydoras, så jag ska nog prova :)
Du undrade vad jag har för jord och jag har faktiskt vanlig ICA- resp Eldorado-blomjord i mina kar. Vad jag har hört så spelar det inte så jättestor roll vad det är för jord så länge man inte tar en med små vita kulor i, för de flyter upp och är lite jobbiga att fiska ur.
Antagligen kör jag på likadan såjord som jag använt nu, men håller utkik efter daggmaskar :D
Huvudregeln enligt Walstad är 2,5cm jord och 2,5 cm grus så det är det jag har kört på. En annan viktig grej är att man startar med så mycket växter att de nästan täcker hela botten, just för att få ordentlig balans när det gäller växtdelen. Det är bra med mycket flytväxter för att förhindra nitrit och alger eftersom de snabbt suger upp näring som algerna velat ha. Ja, jag kommer inte ihåg exakt hur det fungerade, men det var något sånt. Men man får ju hålla koll så att det fortfarande kommer ner ljus, så att inte flytväxterna täcker hela ytan (jag har fiskelina spänd över akvariet så att flytväxterna håller sig inom ett område). Jag skänker flytväxter varje vecka just för att de växer så bra och håller på att ta över hela ytan. ;-)
Som det är nu, så ÄR i princip hela bottenytan upptagen av växter. Men de är ännu låga så det ser inte ut att vara så mycket. Men förhoppningsvis kommer de igång snart. Jag har lämnat ett par små stänglar hornsärv som flytväxt. Någon annan flytväxt skulle man behöva rensa ur väldigt ofta då det inte tar lång tid för de att täcka ytan i ett så litet kar...
Lycka till!
Tack!
Och tack för att du tog dig tid att svara! :)