Rengöra karet från cyano?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Rengöra karet från cyano?

    Jag ska om en dryg vecka tömma mitt 200liters och sedan starta om till lowtech - för att få lite större växtmassa att använda i mitt kommande större kar (om det går som tänkt alltså )

    Problemet: Jag har just nu gott om cyano i karet, om än på svag tillbakagång.
    Hur ska jag göra för att undvika att cyanon överlever omstarten?

    Mina tankar hittills: Den sand som ska användas kommer att kokas, filtret kommer bytas ut mot ett mindre utan filtermaterial (endast till cirkulation). Växter och rötter slängs. Till att rengöra karet funderar jag på att köpa General Tonic som brukar användas till cyanobekämpning, och helt enkelt skrubba karet med detta, låta det stå ett tag och sedan noga skölja ur.
    Skulle detta hindra cyanon från att överleva eller har ni något annat förslag?

    Jag är väldigt tacksam för alla svar/idéer/förslag/synpunkter!
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    #2
    Någon?

    Kommentar

    • CissiB
      • October 2004
      • 25

      #3
      Det finns ingen anledning att försöka utrota dina cyanobakterier - och det låter sig nog inte göras så lätt heller! Cyano och alger kommer att växa till i varje akvarium så fort det finns förutsättningar för dem att göra det.

      Satsa i stället på att sätta upp ditt Low-tech akvarium på ett sådant sätt att växterna gynnas mer än alger, och spara pengarna genom att återanvända så mycket växter du kan från det gamla akvariet. Får du algblomning i ditt nya akvarium så beror det inte på att det "smittats" av något - utan att förhållandet ljus-näring etc. har gynnat deras tillväxt.

      /Cecilia

      Kommentar

      • Solid
        • August 2007
        • 734

        #4
        Ursprungligen postat av CissiB
        Det finns ingen anledning att försöka utrota dina cyanobakterier - och det låter sig nog inte göras så lätt heller! Cyano och alger kommer att växa till i varje akvarium så fort det finns förutsättningar för dem att göra det.

        Satsa i stället på att sätta upp ditt Low-tech akvarium på ett sådant sätt att växterna gynnas mer än alger, och spara pengarna genom att återanvända så mycket växter du kan från det gamla akvariet. Får du algblomning i ditt nya akvarium så beror det inte på att det "smittats" av något - utan att förhållandet ljus-näring etc. har gynnat deras tillväxt.

        /Cecilia
        Så sant att de kommer om de får chansen - men om jag tar med något som redan har cyano på sig är jag ju i stort sett garanterad cyano även senare efter omstarten. Cyano är ju svår att få bort även i kar med bra balans när den väl kommit dit.

        Så visst kan jag få cyano hur jag än rengör, men risken kan ju alltid minimeras, och det är det jag vill göra genom att se till att det i alla fall inte följer med. Sen kommer jag självklart starta upp med mycket växter och försöka se till att ha det växt-vänligt och alg-ovänligt

        Kommentar

        • Blossom7
          • March 2007
          • 1182

          #5
          Hej
          Jag håller nog med Cecilia, jag drabbades av cyano i ett av mina kar.
          Provade det mesta utan kemikalier för att bli av med det.
          Men till slut så var det bara att inse att det var något som vart fel med balansen i det. Tog ut en del rötter, klippte av växter som var angripna. Och vips så vart problemet löst. Genom att skapa en balans med bra vatten värden så dog det ut av sig självt. Innan hade jag provat mörkläggning, kalkning m.m.

          /B
          "Var inte så positiv ljuset i tunneln kan vara ett tåg"

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Okej, jag är med på vad ni menar

            Men sen är det ju det att karet kommer bara vara igång i två månader, tills jag får det nya. Och balans i karet får jag ju inte på en gång precis, så troligen hinner jag inte bli av med det om jag nu får cyano...

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Kör en behandling med Tetra General Tonic, det lär ta kål på cyanon.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • Solid
                • August 2007
                • 734

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                Kör en behandling med Tetra General Tonic, det lär ta kål på cyanon.
                Du menar att behandla med det innan jag tömmer karet?

                Det skulle åckså funka, men hur lång tid tar en sådan behandlig?
                Jag har en räka däri, Atya Gabonensis, vore det smartast att ta ur den ur karet i så fall eller klarar de av General tonic?

                Kommentar

                • diväteoxid
                  • December 2006
                  • 356

                  #9
                  Mörkläggning i 3 dar tog kol på cyanon hos mig. Men då gjorde jag en storstädning före (sög upp så mycket som möjligt vid vattenbyte). Har haft en liten tendens till återfall men nu ser jag till att växterna konkurerar ut cyanon (pmdd & easycarbo).
                  Ett annat knep som fungerat hos mig är att slänga i massor av andmat så dem konkurerar ut cyanon, men har inte haft riktigt tålamod att vänta tillräckligt länge för att den skulle ha försvunnit helt, men i mina fall så har cyanon börjat ta ordentligt med stryk.

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    Skillnaden mellan mörkläggning och General tonic är att GT är 100%ig. Eftersom du ska starta om så är det största jobbet sen efteråt... Mitt tips till dig är att skaffa easy carbo som du använder så fort du ser cyano. Sug upp rekommenderad mängd i en spruta och punktdosera det direkt på cyanon. Efter några dagar flagar den bort. På så sätt blir du av med cyanon samt får lite gladare växter.

                    Köp GT, sug ur all cyano du kan se, dosera rek. mängd, vänta en vecka, gör vattenbyte och sug upp/plocka bort alla spår efter cyanon. Finns det fortfarande livskraftig cyano gör du om samma sak en vecka till. Eftersom du ska tömma karet helt så behöver du inte bry dig om GT rester sen.
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Ursprungligen postat av Solid
                      Du menar att behandla med det innan jag tömmer karet?

                      Det skulle åckså funka, men hur lång tid tar en sådan behandlig?
                      Jag har en räka däri, Atya Gabonensis, vore det smartast att ta ur den ur karet i så fall eller klarar de av General tonic?
                      Jag hade tagit ur räkan för säkerhets skull.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Skiren
                        • December 2005
                        • 749

                        #12
                        GT skadar inte räkorna på någe sätt vad jag har märkt. Men har du ett annat inkört kar som den kan vara i så kan det ju vara lika bra.
                        http://skiren.blogspot.com

                        Kommentar

                        • Solid
                          • August 2007
                          • 734

                          #13
                          Okej, tack för era svar!

                          Hur lång tid behöver man behandla med GT innan cyanon dör?
                          Var kan man köpa det?

                          Kommentar

                          • Skiren
                            • December 2005
                            • 749

                            #14
                            Jag gjorde en behandling som fick verka i en vecka. Sen gjorde jag ytterligare en behandling på en vecka för att vara på den säkra sidan. Efter det fanns inga spår av cyano.
                            http://skiren.blogspot.com

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Jag kan tyvärr inte vänta en vecka, karet görs om på onsdag/torsdag och då ska cyanon vara borta, eller fixas bort då.

                              Så det är kanske bättre att bara rengöra med Easycarbo eller GT när karet är tomt och se till att undvika att det följer med ev. inredning. Och följer det med kan man ju hoppas på att det inte trivs.

                              Cyano ogillar ju höga nitratvärden, och stabilitet (snarare - växterna gillar detta). Så med lite tur kan det kanske gå bra även om en del följer med...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...