Funderar....fungerar dom här ihop?

#1 - 22 januari 2007 18:19
(hoppas detta hamnade i rätt kategori nu!)

Hejsan!

jo om ca 6månader ska jag köpa ett 112l akvarium med alla tillbehör,( pump, filter, doppvärmare osv.) och just nu sitter jag och funderar på vilka fiskar jag kan ha i det karet... vill gärna ha fredliga och färggranna fiskar.
dom jag funderar på just nu är:
Apistrogramma cacatuoides - kakaduacikliden
Poecillia wingei(?) - Endlers guppyn
Xiphophorus maculatus - Platy

1. Går det att ha dom här tre arterna ihop? i ett och samma akvrium på 112liter?
2. hur många kakaduor bör jag ha? ett par(1hane+1hona) eller en hane och flera honor(1hane+2 eller 3honor?)
3. kan jag man ha två hanar i samma akvarium? eller dödar dom varran ?
4. Kommer platyn äta upp endlerna?

sen vill jag gärna ha ngn sorts algätare, men nästan alla i artbeskrivningarna är för goldmedlemmar så jag kan ju inte läsa fakta om dom, man om jag trycker på 'visa resultat som bilder' så kan jag ju iaf se hur dom ser ut:p , men det gör ju inte saken bättre direkt... :mad:

5. så jag skulle bli glad om ni kanske kunde tipsa mig om ngn mal/algätare som passar i ett 112l akvarium med måtten: 80x35x40.

Tack på förhand !
#2 - 22 januari 2007 18:41
Svar på fråga 5:)
Den Guld ancistrus som också kallas albino ancistrus är väldigt fredlig har en sån med mina platys och med två dvärgklogroder!
Den har inte rört mina andra fiskar den simmar fridfullt genom akvariumet och äter alger och annat:)
(oj glömmde att klistra fakta om den;) kommer strax)
#3 - 22 januari 2007 19:01
1. Jepp... cacatouides trivs tom i ett lite högre pH än de andra apistogrammerna,
2. 1 hane och 1 hona brukar vara standard, men man kan även ha 1+2
3. I ett såpass litet akvarium som 112L så är det inget att rekommendera.
4. Ynglen kan stryka med, de blir lätt uppätna av både föräldrar och andra fiskar, de jag skulle oroa mig mest för som "endlerätare" är Kakaducikliderna. ganska stor käft på en liten fisk.
5. ancistrus är redan nämnd, annars finns amanoräkor, äpplesnäckor och otocinclus som alternativ.

jag skulle även rekommendera dej att skaffa ett par fiskar som käkar överbliven mat, typ pansarmalar eller kuhliiålar

Lycka till !!
#4 - 22 januari 2007 19:11
Marcus.N: åh det låter bra, väntar nyfiket på faktan!
Vandal: nämen åh vad bar att amn kan ah dom tre tsm! :D nu blev jag glad!
okej, men då kör jag på 1 hane och 1 hona! ;)
Ojdå, jag tänkte inte på att cactouides kanske kunde käka endlerna =/ hmm...
ja visst ja, det finns ju räkor också! :D men kan inte dom bli uppätna av cacatouides:na, för dom e väl typ pyttesmå? eller?
okej, ska kolla in pansarmalarna och kuliiålar...

tack för svaren hörreni!
#5 - 23 januari 2007 08:55
Hei skyblueangel14!

Platyer skitner ned akvariet ganske mye, så om du ikke har planer om å slamsuge bunnen én til to ganger per uke, bør du nok satse på en bra ryddehjelp oppi tanken; som for eksempel tidligere nevnt sneiler (eplesneiler er veldig effektive), og ancistrus er også flinke, de som jeg har iaff :)

Jeg har ikke platyer nå lenger, men mine ryddehjelper er eplesneiler, ancistrus og sae, og jeg har aldri hatt så rene akvarier som jeg har nå. Og jeg slamsuger bare ca annenhver uke :)

Lykke til med det nye akvariet ditt!!
#6 - 23 januari 2007 16:20
Hei skyblueangel14!

Platyer skitner ned akvariet ganske mye, så om du ikke har planer om å slamsuge bunnen én til to ganger per uke, bør du nok satse på en bra ryddehjelp oppi tanken; som for eksempel tidligere nevnt sneiler (eplesneiler er veldig effektive), og ancistrus er også flinke, de som jeg har iaff :)

Jeg har ikke platyer nå lenger, men mine ryddehjelper er eplesneiler, ancistrus og sae, og jeg har aldri hatt så rene akvarier som jeg har nå. Og jeg slamsuger bare ca annenhver uke :)

Lykke til med det nye akvariet ditt!!

okej e inte så bra på norska(?) men förstodd ungefär allt...tror jag:p
så platyna skitar ner mkt i akvariumet, och äppelsnäckor är väldig effektiva som kan hjälpa till att städa akvariumet(har jag förstått det rätt?) och ancitrus är också duktiga på att städa....
men det låter bra, tror jag ev. köper någon äppelsnäcka också, funderar också på amonräkor(såg dom i min lokaladjuraffär idag), hur är dom? är dom bra på att städa akvariumet? eller kommer dom bli uppätna av dom andra fiskarna?
#7 - 23 januari 2007 16:51
Amano kommer funka bra då dom blir lite större än andra räkor och dom är väldigt effektiva algätare, tar en hel del:)
#8 - 23 januari 2007 17:04
Jag har endlers i ett 110 liters och föräldrarna äter inte upp ynglen, men då har jag också gott om växter. Fast platyna och cikliderna skulle nog göra det.

Pansarmalar brukar äta ciklidernas ägg, men i fall du har ampullariasnäckor och/eller amanoräkor behöver du inga pansarmalar eller otocinclus. Både snäckorna och räkorna är duktiga på att äta alger och matrester.

Otocinclus är väldigt känsliga fiskar, så vill du absolut ha några malar skulle jag istället rekommendera Parotocinclus jumbo (LDA25) som är tåligare. Men tänk i så fall på att dessa vill leva i stim. Men som sagt, räkorna och snäckorna skulle göra jobbet utan problem.
#9 - 23 januari 2007 17:16
batski skrev:
Jag har endlers i ett 110 liters och föräldrarna äter inte upp ynglen, men då har jag också gott om växter. Fast platyna och cikliderna skulle nog göra det.

Pansarmalar brukar äta ciklidernas ägg, men i fall du har ampullariasnäckor och/eller amanoräkor behöver du inga pansarmalar eller otocinclus. Både snäckorna och räkorna är duktiga på att äta alger och matrester.

Otocinclus är väldigt känsliga fiskar, så vill du absolut ha några malar skulle jag istället rekommendera Parotocinclus jumbo (LDA25) som är tåligare. Men tänk i så fall på att dessa vill leva i stim. Men som sagt, räkorna och snäckorna skulle göra jobbet utan problem.

men i såfall kör jag på kakaduaciklider, platy, endlers och så typ 5-7 amonoräkor och 3-4 snäckor.... :)
det blir väl bra? för mkt? för lite?
#10 - 23 januari 2007 17:23
Jag tycker det låter lagom, beroende förstås på hur många platies och endlers du hade tänkt dig.

Men som du säkert vet kan du inte börja med alla fiskar på samma gång, utan i ett nystartat akvarium får du börja försiktigt med bara några få - och tåliga - fiskar under den första månaden för att sedan successivt utöka antalet invånare.

Lycka till!
#11 - 23 januari 2007 17:38
batski skrev:
Jag tycker det låter lagom, beroende förstås på hur många platies och endlers du hade tänkt dig.

Men som du säkert vet kan du inte börja med alla fiskar på samma gång, utan i ett nystartat akvarium får du börja försiktigt med bara några få - och tåliga - fiskar under den första månaden för att sedan successivt utöka antalet invånare.

Lycka till!

jodå, jag vet att man ska vara väldigt försiktig med fiskarna och akavriumet i början, för det är ju tydligen lätt hänt att man är ivirig och bara öser på med fiskar, dag efter dag och då blidas tydligen ett dödligt gift och typ alla fiskar dör, inget jag vill uppleva. så jag ska vara väldigt försktigt när det gäller att utöka antalet invånare, och låta karet stå på i minst 1 månad innan jag stoppar ner den/dom första fiskarna...

Aah juste, vilken fisk bör jag stoppa ner först tycker du? platyn? endelerna? kaakduacikliden? eller räkorna/sniglarna?
om jag omformulerar frågan så, i vilken tur och ordning ska jag stoppa ner fiskarna och räkorna/snäckorna??
#12 - 23 januari 2007 18:11
Här kommer lite fakta om malen ja tipsade om du kanske redan har läst det men hittar inget annat:)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070
#13 - 23 januari 2007 18:40
Marcus.N skrev:
Här kommer lite fakta om malen ja tipsade om du kanske redan har läst det men hittar inget annat:)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070

okej tack så mkt!
kollade igen texten och såg att den dära malen behöver 120l, jag kommer bara ha ett 112l akvarium så det blir för stor... men jag kommer ju ha räkor och snäckor, det duger nog :p
#14 - 24 januari 2007 08:52
Min uppfattning är att äpplesnäckorna är tåliga(de andas tex luft) och överlever det mesta. Så kör igång karet, vänta en vecka och i med dem, mata lite. Sen vänta två veckor till en månad och i med nästa sort (skulle nog nu ta dem i storleksordning från liten till stor). Så efter der räkorna, sen 1+3 guppys, sen 1+2 platys sen cikliderna. Vänta en till två veckor mellan varje sort. Antalet guppys och platys kan du öka på efteråt.
#15 - 24 januari 2007 13:29
_Lena_ skrev:
Min uppfattning är att äpplesnäckorna är tåliga(de andas tex luft) och överlever det mesta. Så kör igång karet, vänta en vecka och i med dem, mata lite. Sen vänta två veckor till en månad och i med nästa sort (skulle nog nu ta dem i storleksordning från liten till stor). Så efter der räkorna, sen 1+3 guppys, sen 1+2 platys sen cikliderna. Vänta en till två veckor mellan varje sort. Antalet guppys och platys kan du öka på efteråt.

okej men då vet jag iaf vilken sort jag ska börja med! tack så mkt för svaret, fast det kommer dröja innan jag kör igång 112liter akvariumet...har inte änns köpt det ännu, kommer köpa det om ca 6 månader eller nått åt det hållet...:p
#16 - 24 januari 2007 14:23
jodå, jag vet att man ska vara väldigt försiktig med fiskarna och akavriumet i början, för det är ju tydligen lätt hänt att man är ivirig och bara öser på med fiskar, dag efter dag och då blidas tydligen ett dödligt gift och typ alla fiskar dör, inget jag vill uppleva. så jag ska vara väldigt försktigt när det gäller att utöka antalet invånare, och låta karet stå på i minst 1 månad innan jag stoppar ner den/dom första fiskarna...

Nej nej! Det hälper ingenting att låta akvariet stå tomt i en månad innan de första fiskarna flyttar in. Det är ju EFTER det att fiskarna har flyttat in som ammoniak och nitrit (gifterna) börjar bildas. Så här ser det ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Läs gärna det jag skrev tidigare om uppstart en gång till.

Aah juste, vilken fisk bör jag stoppa ner först tycker du? platyn? endelerna? kaakduacikliden? eller räkorna/sniglarna?

om jag omformulerar frågan så, i vilken tur och ordning ska jag stoppa ner fiskarna och räkorna/snäckorna??

Säckorna eller plantyna kanske.
#17 - 24 januari 2007 21:30
batski skrev:
Nej nej! Det hälper ingenting att låta akvariet stå tomt i en månad innan de första fiskarna flyttar in. Det är ju EFTER det att fiskarna har flyttat in som ammoniak och nitrit (gifterna) börjar bildas. Så här ser det ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html

Läs gärna det jag skrev tidigare om uppstart en gång till.

Säckorna eller plantyna kanske.

aha ojdå, missuppfattade det dära lite :p
så jag behöver alltså inte vänta en månad innan jag stoppar ner den/dom första fiskarna? men det låter ju bra? men varför all uppståndelse ang. att köra in filtret och sånt där då? hrm...aja
ska vänta en månad efter jag har stoppat ner den/dom första fiskarna(invånarna) i karet...men då vet jag :)

okej, men då tar jag äppelsnäckorna först eftersom både du och 'lena' har sagt det ;)

Tack för svaret! :D
#18 - 25 januari 2007 12:45
aha ojdå, missuppfattade det dära lite :p

så jag behöver alltså inte vänta en månad innan jag stoppar ner den/dom första fiskarna? men det låter ju bra? men varför all uppståndelse ang. att köra in filtret och sånt där då? hrm...aja

Du måste ha någon källa till ammonium i akvariet för att köra in filtret. Det vanligaste är att börja med några få individer under den första månaden och sen utöka antalet invånare successivt. När jag startade upp mitt 310 liters körde jag med 4 fiskar under den första månaden och sen utökade jag antalet individer med en art per månad.

När man har fyllt på med vatten och inrett akvariet och planterat växterna kan det vara bra att vänta nån vecka så temperaturen hinner stabilisera sig och vattnet hinner klarna upp (det brukar alltid bli mjölkigt i början). Sen kan de första invånarna flytta in.

Det går också att köra in filtret helt utan fiskar men då måste man själv tillsätta ammoniak varje dag i ca en månad. Läs om det här: http://www.algone.com/fishless_cycling.php

ska vänta en månad efter jag har stoppat ner den/dom första fiskarna(invånarna) i karet...men då vet jag :)

okej, men då tar jag äppelsnäckorna först eftersom både du och 'lena' har sagt det ;)

Tack för svaret! :D

En grej att tänka på när man har äppelsnäckor är att man ska ge dem lite förvälld broccoli ibland. Broccoli innehåller nämligen mycket calcium som de behöver för att skalet ska hålla sig friskt.
#20 - 25 januari 2007 14:11
Ja men jag tror faktiskt inte att snäckorna skulle uppskatta nässlor eller persiljablad ;)

Annons