batski skrev:Hej Lana!
Tyvärr verkar du ha missförstått det där med fredliga och aggressiva fiskar. I stort sett alla fiskar (med några undantag) betraktar andra mindre fiskar som får plats i deras munnar som mat. Det handlar alltså inte om aggression, utan om hungerkänslor och överlevnad. De fiskarna du nämner brukar inte slåss med andra fiskar. Guldfiskar (slöjtjärtar) är tom stimfiskar och även platy lever i grupper utan problem.
Man ska därför aldrig blanda fiskar som skiljer sig så mycket i storlek i samma akvarium.
Men det finns även fiskar som kan bete sig aggressivt i sina relationer till andra fiskar antingen pga att de försvarar sitt revir eller yngel eller för att de inte trivs med att leva för nära andra fiskar. Det finns fiskar som är aggressiva mot andra av samma art, som t ex kampfiskar eller såna som ger sig på individer av andra arter som t ex tigerbarber.
Sen undrar jag varför du har blandat tropiska (platy) och kallvattensfiskar (slöjstjärtar) i samma akvarium. Det är ju inte så bra. Det borde de i akvarieaffären informerat dig om. Men som vanligt vill de bara sälja :mad: Och så hoppas jag för slöjisarnas skull att ditt akvarium är på minst 200 liter.
saltbiff skrev:Hmm..var det så att tetrorna var så små då så de övriga fiskarna trodde det var mat? Jag frågar alltid när jag köper fisk om de är snälla...:p Av egen erfarenhet så är min lista på dumma fiskar: :mad:Guldbarb,guldgurami,palettciklid,grön bågciklid,kampfisk,fullvuxen långsträckt pansarmal....men hos mig var det vissa individer som var dumma så alla var inte det..
och snälla är de flesta
:) småtetror,vissa gurami och malar,små räkor och snäckor. ;)
lana skrev:När jag köpte firrar så sa de inte så mycket på äffarn om vattentempratur. jag visste så klart inte att slöjstjärten skulle inte gå ihop med platys pga vatten tempratur och 200liters akvarium äger jag inte. så man kan säga att nu sitter jag med skägget i brevlådan:(
lana skrev:Som grädde på moset kämpar min slöjstjärt just nu för sitt liv. han har fått ngt som många påstår är en svamp, men jag lyckas inte få bort den trots salatbad, ektozon och myxazin. trots att jag håller på att behandlar han nu i 1,5 vecka blir han bara sämre.
lana skrev:men på affären verkar tetror och större fiskar sitta tillsammans utan synliga problem, de kanske slås på nätterna:)
batski skrev:
Därför är det bra att läsa på om de olika arternas egenskaper och behov i förväg så man undviker att göra misstag.
lana skrev:Det har jag velat göra, du kanske har några tips på bra böcker.
lana skrev:Eftersom mina fiskar är sjuka lite nu och då, skulle gärna velat skaffa mig en bok om sjukdommar, gärna med bilder på olika svampar och sånt. Sen jag startat mitt akvarium gör jag inget annat än behandlar de för diverse sjukdommar. Skulle så gärna velat bara titta på de och finna lugnet i deras rörelser. det var ju faktiskt mitt tanke med det hela. Och nu har jag lärt mig tycka om de så mycke och vill hålla de vid liv på alla möjliga sätt.
lana skrev:Jag har flyttat han, jag tor i alla fall att det är en han, till akvariet igen och omplacerade två stycken coral platys istället. De håll på mobba han hela tiden, följde efter han överallt med avsikt att picka och bita honom. Så nu sitter de i 5l bunke och slöjstärten har möjlighet att repa sig i lugn och ro i mitt "stora" akvariet. så vi få väl se...det verkar gå bra för slöjstärten i alla fall.
lana skrev:men neon tetror var ju inte så mycke mindre än mina platys. det jag såg så bet mina platys de på mitten och sen släppte deras skröpliga kroppar att flyta upp till ytan, de brydde sig inte ens att äta upp starkarna.:(
i och för sig så var jag där och skulle läxsa upp de med håven så de kanske inte hade ngn chans[:o]
Stoffy34 skrev:hej Lana!
silvermolly har jag med
men de kan ju äta upp sina ungar, så då gäller det nog att ha ett yngelakvarium till hands
hålll till godo!
Kristoffer
Metalmaid skrev:Lana.
Hur stort akvarium har du?
Hur ofta matar du dina fiskar?
Jag har aldrig haft problem med neontetror tillsammans med platys, nånsin. Det jag kan tänka mig är antingen att fiskarna har för litet utrymme alternativt att du släppte i nya fiskar medan de andra var hungriga å att de gick på dem för att de trodde det va mat.
batski skrev:Man kan hitta mycket information på internet. Om du blir goldmedlem kan du läsa information om många olika arter. Annars kan du googla efter de arterna som du är intresserad av. Fördelen med internet är att informationen uppdateras hela tiden, så man kan ofta hitta färskare info än i böcker..
lana skrev:jag har ganska litet akvarium 60lit i den har jag 8 små fiskar, platys, coral platys, molly ballong och två "slamsugare" och tre små räkor. är det för mycke fiskar? jag funderar på att prova igen med neon tetror så fort mina minnen om den där blodbadet bleknar och själsliga sår läker:)
lana skrev:jo för visso, men jag gillar inte sitta på internet, jag föredrar böcker. älskar att läsa. det jag har sett på nätet är allmäna beskrivningar av sjukdomar som i mina oproffsiga ögon ser ut att vara likadana. Jag är ute efter bilder på olika svampar och infektioner. Typ lexikon!
lana skrev:vattnet är inget fel på det har jag kollat på affärn. jag tror att det är fiskarnas attityd till varandra det är fel på, hålla på att picka varan på det här viset, ibland till döds. de jagar inte varan de mobbar varan.
lana skrev:jo skulle vilja fråga, hur tar man livet av fiskar när man ser att de lider coh inte blir bättre? hur gör man det så humant som möjligt och smärtfritt?
det känns inte rätt att spola ner de. man vet aldrig vad de får uppleva på vägen ner.....