Låter ju som något! Du har möjligen inte någon bra guide lr liknande? Har redan börjat med min frigolite bakgrunde i mitt 600l men har ett 250l som jag ska sätta en bakgrund i oxå så det kanske hade varit roligt att testa på =)
Här kommer lite bilder hur det ser ut just nu!
Detta är under torkning av limmet =)
Och här när det har torkat.
Har lämnat 10x10cm i hörnen till pumpen och dopvärmare!
Det är bara att göra blandingen av fogmassan enligt påsens recept. Fördelen är så klart, att man enten kan göre sin "BTN" på en plat skiva, så når den är tör, kan lyfta den direkt från folien och ned i det vattenfyldte akvariet. Ingen silicone alltså, och bakgrunden är så tung, trots bare ca. 1 cm. tjock, att den står stadigt i akvariet. Jag har gjort båda platte bakgrunder och bakgrundar formet på papmassier med huller, så mina Malawi simmer in och ut. Jag har inte färget någonting.
Jag har också gjort bakgrundar med fogskum direkt sprutat på en akrylskiva, men så behövs såklart silicone. Till filterhjörner har jag användt på höjden delade markrör med ventiler till vattencirkulationen. Dessa också bara besprutade med fogskum. Inom nogra få månader får dessa en underbar och naturlig färg. Min erfaring är, att fogskummen, når den är genomhärdad inte avgir någon form av gifter till vatten.
Jag är tyvärr ingen fotograf, och kan inte ta fotos, men ifall någon vill titta på, så är Ni vällkomna här.
Lilleulv