Frågor till er som har gjort BTNbakgrunder..

#1 - 1 mars 2009 11:24
Som sagt i rubrik å har jag lite frågor kring att göra en egen Btn bakgrund!

Detta är dom tillbehör jag har läst att man behöver:
Frigolite.
Husfix.
Färgsättningsmedel. (tex: vattenfärg)
Lack. (Har hört att epotex akvarielack ska va det bästa)

Nu till frågorna =)

1: Vad ska man ha för typ av frigolite finns det någon typ som är lättare att arbeta med?

2: Husfix finns det något speciellt märke eller liknande man ska fråga efter?

3: Vilken typ av målning är att rekomendera?

Är tacksam för detaljerade svar =) Mvh / jimmy
#2 - 1 mars 2009 19:08
Kimmy skrev:
1: Vad ska man ha för typ av frigolite finns det någon typ som är lättare att arbeta med?

Du kan i princip använda vilken cellplast som helst, behöver inte nödvändigtvis vara frigolit som är en tillverkare :) Men för att återgå till ämnet så har jag använt mig av vanlig vit (tror det är byggisolering) cellplast som finns hos mer eller mindre alla trävaruhandlare...

Det du bör tänka på är att använda hyfsad tjocklek på den så att du enklare kan skapa 3D-känsla i den...

Kimmy skrev:
2: Husfix finns det något speciellt märke eller liknande man ska fråga efter?

Jag har kört med Casco, är det enda som jag har sett att andra har kört med oxå så det verkar ju kunna rekommenderas...

Kimmy skrev:
3: Vilken typ av målning är att rekomendera?

Själv använde jag mig av färgpigment för att färga fixet, men på min nya som jag har påbörjat så skall jag testa dels vattenfärg men även någon slags akrylfärg... Här finns det som sagt lika många svar som frågor, men en sak är säker och det är att det var svårt att få till skuggningar och dyl. med färgpigment (tyckte iaf jag)...

NOTERA att det finns en rätt bra diskussion med en del svar här: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128529
Bilagor:
#3 - 2 mars 2009 01:53
behövs det inte vara någon lack på bakgrunden?
Bilagor:
#4 - 2 mars 2009 19:11
Behövs det lack?! Jag kan inte annat än rekommendera att du lackar den iaf... Tror rent krasst att om man kör fix med pigment så borde man kunna skippa lacket, men jag hade nog inte vågat (eller har inte vågat)...

Bör ju rimligtvis leda till en hel del urlakning av basisk (tror jag) karaktär till ditt akvarium, jag chansade inte på min första bakgrund och jag kommer inte heller att göra det i mina kommande...

Har skrivit lite om mina tidigare försök om du är intresserad av lite tips och trix (kanske någon lärdom?!)

Testmodell;
http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2149518

Skarp bakgrund till 375:an;
http://www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=2209403

Nytt projekt, med modulbygge till mitt 50L (precis påbörjad bloggning, pågående projekt);
http://www.zoonen.com/perzoonen/blogg.asp?oid=2328675

Hoppas att du får några svar på dina frågor, annars är det bara att återkomma!
#5 - 2 mars 2009 19:48
Jag använde markisoleringskivor. De är lite hårdare än "vanlig" frigolit och är lite mer lätt bearbetade. Finns att köpa i byggvaruhusen.
#6 - 3 mars 2009 13:13
Detta låter mycket intressant! Idag har jag varit och köpt mig fyra 120x60x10cm cellplast så det blir att limma ihop dom idag hade tänkt att jag skulle ha en 20cm tjock backgrund. Och jag ska försöka få ett utseende aav en bergvägg. vill inte ha stenliknande (stenmur) som många gör dom tycker personligen att det ser konstigt ut!
#7 - 3 mars 2009 21:01
Lycka till och uppdatera oss gärna med bilder under arbetets gång!
#8 - 3 mars 2009 21:52
Bra beskrivning av bygget

Här var en bra beskrivning av bakgrundsbygge, som jag fann väldigt användbar:
http://aquarium-diy.blogspot.com/2008/02/bakgrundsbygge-i-frigolit.html
#9 - 4 mars 2009 12:33
Bak grunden behöver inte lackas. jag kör med bara husfix med färgpigment och det funkar hur bra som helst!
#10 - 4 mars 2009 14:13
tror jag läst lite om detta med eller utan lack! Och ska du inte ha fiskar som "suger" biter i bakgrunden så behövs det inte lackas men har du fiskar som gör... så skulle det lackas. Kmr dock inte ihåg vart jag läste det.
#11 - 4 mars 2009 16:41
Varför använda frigolit? - Gör en form av god gammal papmassier, och forma den som du vill. Den torkar på 4- 5 dagar, sen täcker du den med en vanlig plast hushållsfolie.
Du skall använda vit, cementbaserat FOGmassa. Den vita innhåller inte flyveaske m.m. Den nya bakgrund är tör på en veckas tid, och kan sättes ned i akvariet utan att limas med silicone. Enligt min åsikt är det ingen orsak till att färga massan. Den vita färg blir vackart grön av alger inom ett par månader, men vill du kan du köpa cementbaserade färger - Hygäa - och blanda i fogmassan.
Lilleulv
#12 - 4 mars 2009 19:04
lilleulv skrev:
Varför använda frigolit? - Gör en form av god gammal papmassier, och forma den som du vill. Den torkar på 4- 5 dagar, sen täcker du den med en vanlig plast hushållsfolie.

Du skall använda vit, cementbaserat FOGmassa. Den vita innhåller inte flyveaske m.m. Den nya bakgrund är tör på en veckas tid, och kan sättes ned i akvariet utan att limas med silicone. Enligt min åsikt är det ingen orsak till att färga massan. Den vita färg blir vackart grön av alger inom ett par månader, men vill du kan du köpa cementbaserade färger - Hygäa - och blanda i fogmassan.

Lilleulv

Låter ju som något! Du har möjligen inte någon bra guide lr liknande? Har redan börjat med min frigolite bakgrunde i mitt 600l men har ett 250l som jag ska sätta en bakgrund i oxå så det kanske hade varit roligt att testa på =)

Här kommer lite bilder hur det ser ut just nu!
Detta är under torkning av limmet =)

Och här när det har torkat.

Har lämnat 10x10cm i hörnen till pumpen och dopvärmare!
Bilagor:
#13 - 4 mars 2009 21:55
Ser ju bra ut... Nu börjar det roliga och stökiga jobbet... Försök att skissa upp en bra plan redan från början nu på hur du vill ha det...
#14 - 4 mars 2009 22:10
Jo jag har skissat upp lite nu innan jag gick till jobbet! han tillockmed skära lite :D Nu ska man jobba till 6 imon bitti sen sova sen blire börja skära iden :D UNderbart skojj Kmr lite flera bilder imorgon
#15 - 5 mars 2009 10:37
Kimmy skrev:
Låter ju som något! Du har möjligen inte någon bra guide lr liknande? Har redan börjat med min frigolite bakgrunde i mitt 600l men har ett 250l som jag ska sätta en bakgrund i oxå så det kanske hade varit roligt att testa på =)

Här kommer lite bilder hur det ser ut just nu!

Detta är under torkning av limmet =)

Och här när det har torkat.

Har lämnat 10x10cm i hörnen till pumpen och dopvärmare!

Det är bara att göra blandingen av fogmassan enligt påsens recept. Fördelen är så klart, att man enten kan göre sin "BTN" på en plat skiva, så når den är tör, kan lyfta den direkt från folien och ned i det vattenfyldte akvariet. Ingen silicone alltså, och bakgrunden är så tung, trots bare ca. 1 cm. tjock, att den står stadigt i akvariet. Jag har gjort båda platte bakgrunder och bakgrundar formet på papmassier med huller, så mina Malawi simmer in och ut. Jag har inte färget någonting.
Jag har också gjort bakgrundar med fogskum direkt sprutat på en akrylskiva, men så behövs såklart silicone. Till filterhjörner har jag användt på höjden delade markrör med ventiler till vattencirkulationen. Dessa också bara besprutade med fogskum. Inom nogra få månader får dessa en underbar och naturlig färg. Min erfaring är, att fogskummen, når den är genomhärdad inte avgir någon form av gifter till vatten.
Jag är tyvärr ingen fotograf, och kan inte ta fotos, men ifall någon vill titta på, så är Ni vällkomna här.
Lilleulv
#16 - 5 mars 2009 10:58
papmassier? Är det pappersmassa du menar eller vad är papmassier? Kan du inte försöka ta en bild och lägga upp så vi får se hur du menar?
#17 - 5 mars 2009 11:07
Papmassier är iturivne småbitar av vanliga tidninger, som blandes med tapetklister och röres kraftigt om. Sen får den står ett par dagar at dra innan bearbetning till forman.
Jag trodde, att papmassier var en helt vanlig grej på dagis, men ja ja detta är ju Sverige och inte Danmark.
Lilleulv
#18 - 5 mars 2009 11:08
Gå in och google- Sverige, så får du massar av recept på papmassier, som i Danmark kalls papmache.
lilleulv
#19 - 5 mars 2009 11:09
Tar du bort detta sedan innan du sjösätter bakgrunden?
Tänk även på att obehandlad bakgrund med husfix, betong och liknande kan höja pH:t i karet.
#20 - 5 mars 2009 11:13
lilleulv skrev:
Papmassier är iturivne småbitar av vanliga tidninger, som blandes med tapetklister och röres kraftigt om. Sen får den står ett par dagar at dra innan bearbetning till forman.

Jag trodde, att papmassier var en helt vanlig grej på dagis, men ja ja detta är ju Sverige och inte Danmark.

Lilleulv

Då är det "pappersmassa" som jag också gjorde på dagis. ;)

Kan du inte fösöka ta en bild på dina verk så vi får se hur dom ser ut?
#21 - 5 mars 2009 15:56
Ja så klart. p.g.a hushållsfolien släpper "cementen" lätt från formen, som ju kan användes flertalet gånger om så önskas.
Det här med fotos är lite knepigt. Jag är ingen fotograf och har ingen kamera, men når min sön nästa gången besöker sin gamla pappa, skall jag få honom till att plåta.
Ifall några här från Skåne vill, så är Ni vällkomna till att titta. Jag bor i Lund.
Lilleulv
Bilagor:
#23 - 5 mars 2009 17:13
Okej lillulv då får jag höra av mig när jag är nere på besök där har lite släktingar i lund. Men hoppas din son besöker dig snarast :P
#24 - 5 mars 2009 17:27
så lillulv om jag har fattat detta rätt! (har fått läsa igenom tråden 2ggr:P) så gör du en "gjutform" av pappersmassa sen tar du plastfolie och lägger runt sen på med husfix osv. sen tar du väck gjutformen av pappersmassa samt plastfoliet? och bara sätter med husfixet. om det är så du menar så ska jag testa detta i mitt andra akvarie för det låter lite smidigare!!!! Mvh jimmy
#25 - 5 mars 2009 18:15
Aha, nu fatta jag med... Det låter ju rätt smidigt får jag säga =) Just det att slippa allt meck med att skära i cellplasten... Grymt!

Skall jag genast testa med mina lösa moduler som jag håller på att testa fram!
#26 - 5 mars 2009 21:57
Nu fattar jag med. Jag trodde att du först gjöt någon grund med pappersmassa och sen la på fixet på pappersmassan och sen ner med både pappersmassan och fixet i karet. Men nu är jag med på hur du menar.
#27 - 5 mars 2009 22:12
Tillbaka till frågan angående färgning så har jag nu testat både färgpigment i husfixet och att måla med vattenfärg och även om jag i det senare fallet bara har målat lite grovt så är jag ändå helt ÖVERTYGAD om att det är hundra gånger lättare att få det bra än med pigmentet!

Jag är hur nöjd som helst, även om jag som sagt bara målat ihop min nya modul lite grovt!

Har precis lagt upp bilder på min blogg om nån är intresserad, är dock inte så mkt att titta på egentligen (de är lite mörka och så där, men jag lovar att resultatet blir bättre än med pigmentet!)
#28 - 6 mars 2009 01:08
Hehe mkt bra att det inte bara var jag som inte fattade vad lillulv menade :P Har en annan lite fråga! Om man har färgpigment ner i husfixet måste man lacka bakgrunden då? Tänker mer på att fisken ska klara av alla ämnen osv :) Väntar på svar lillulv
#29 - 6 mars 2009 09:29
Nej - ifall du användar cementfärger av märket - Hygäa - behövs ingen lack. Jag vet inte om andra fabrikat är lika. Så ett svar om pap-mache - det är fortfarande lite språkbesvär efter 20 år i Sverige. Beklager mycket.
Nu skall jag i nästa vecka göra ett felt (fält?) på 50 x 50 cm "BTN" på mitt sätt, och låta min son plåta tillverkningen från A-Z - Blir alla så glada?
Till orientering har jag byggd olika bakgrundar indvändiga och utvändiga i många år, också med frigolit, som tyvärr har en jävla uppdrift och är svåra att ta bort ifall man tröttner eller skall sälja baljen. Varför inte skära och "modellera" frigolitformen, sen täcka med hushållfolien, så man bara får själva "BTNen" ned i akvariet?
Det är FOG-massan man skal använda, och gärna en till så bred foga som möjligt. Aldrig kakelkläperen, som är något smaskigt att jobba med, och dessutom kan gi ett mjölkvitt vatten, så den i så fall måste ligga i annat vatten innan.
Gå bara igång, Det är kun din fantasi, somm sätter gräns för resultatet.
Lilleulv
#30 - 6 mars 2009 14:20
Ja helt korrekt uppfattat. I mitt 400 l Malawa har jag en bakgrund som sitter bakom bakrutan, och bara några enkelte biter "BTN" for filtre etc.
Nu skall jag göra en invendig, där man kan någonstans kan titta till "bakrutan". Med en mindra stenrösa framför, hoppas jag, att få en sort 3-D effekt utan att ta mycket mer än nägra få cm från utrymmet i akvariet. Jag skall denna gången göra ett försök med Hygäa cementfärger i ockra och mörkgrå, har jag tänkt.
Hela seancen kommer på foto, sen hoppas jag att min son kan lägga dem op på Zoopet.
Tro mig - det är sgu jobbigt att vara språkligt handicapped för en som ända har vana av att skriva artikler på danska.
hälsninger till Er alla
Lilleulv
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 6 mars 2009 14:31
lilleulv skrev:
Tro mig - det är sgu jobbigt att vara språkligt handicapped för en som ända har vana av att skriva artikler på danska.

hälsninger till Er alla

Lilleulv

Undrar vem det är som är språkligt handikappad - den som inte ens kan läsa danska, eller den som inte kan skriva svenska:D
Jag förstår i alla fall utan problem ;)
#32 - 6 mars 2009 16:50
Hej Kjell - vilken lättnad - tackar så mycket
Lilleulv
#33 - 6 mars 2009 16:59
Nu uppstod mitt språkpolisinlägg som ett svar till mcben's pappersmassa, ta en kaka gubben! ;)
#34 - 6 mars 2009 17:37
Ska man använda danska tidningar till massan?

;)
#35 - 7 mars 2009 11:40
Haha i allt slit med min bakgrund så kommer min svåger hem och visar mig ett klipp som nu har gjort att jag har skrattkramper och kan inte sluta skratta :P http://www.jesper.nu/filmer/fight/5695-Hey_Marine/ så underbart roligt klipp.

När det gäller mitt bygge så kommer jag att lägga upp lite bilder senare mot kvällen! Mvh jimmy
#36 - 7 mars 2009 12:15
Nja -som det heter på Centerspråk. Kan rekomandera Sydsvenskan och Metro.
I går for jag rund i Lund för att söka pulverfärg till cement och fogmassa utan resultat.
I några affär kom de visst ihåg att det fanns för i tiden, men tyvärr. Jag skall istället göre ett försök med att blanda lite acryl vattenbaserad färg i fogmassan. Färgar man utanpå med den sorts färger, så flaggar den av efter en tid, så her kan en sluttlack komma till sin rätt.
Lilleulv
#37 - 7 mars 2009 12:29
Haha... Den var ju störtskön!

Kul att få se lite bilder till kvällen... Jag skall testa på det där med papier-maché idag tänkte jag, skall blir lite spännande det med :-)
#38 - 7 mars 2009 14:00
lilleulv skrev:
Nja -som det heter på Centerspråk. Kan rekomandera Sydsvenskan och Metro.

I går for jag rund i Lund för att söka pulverfärg till cement och fogmassa utan resultat.

I några affär kom de visst ihåg att det fanns för i tiden, men tyvärr. Jag skall istället göre ett försök med att blanda lite acryl vattenbaserad färg i fogmassan. Färgar man utanpå med den sorts färger, så flaggar den av efter en tid, så her kan en sluttlack komma till sin rätt.

Lilleulv

Det du skall fråga efter är färgpigment, jag köpte för kanske 5 månader sedan... Tillverkaren hette Alfort & Cronholm, köpte hos vanlig färghandlare... Colorama tror jag att det var...
Bilagor:
#39 - 7 mars 2009 14:31
JothaR skrev:
Du kan i princip använda vilken cellplast som helst, behöver inte nödvändigtvis vara frigolit som är en tillverkare :) Men för att återgå till ämnet så har jag använt mig av vanlig vit (tror det är byggisolering) cellplast som finns hos mer eller mindre alla trävaruhandlare...

Det är få inlägg som har gjort mig så glad som detta, jobbar själv med cellplast och varenda tok som ska köpa det frågar efter frigolit, nu har jag på ren jävulskap börjat säga att vi tyvärr inte säljer frigolit till dom som frågar specifikt efter just frigolit.. :P
#40 - 7 mars 2009 14:44
Sauce skrev:
Det är få inlägg som har gjort mig så glad som detta, jobbar själv med cellplast och varenda tok som ska köpa det frågar efter frigolit, nu har jag på ren jävulskap börjat säga att vi tyvärr inte säljer frigolit till dom som frågar specifikt efter just frigolit.. :P

*Haha* Ja det är alltid kul att man kan roa någon :d Men visst är det lite roligt att en tillverkare har fått ett sånt genomslag på marknaden så att gemene man förknippar deras varumärke med en hel varukategori...

Det är precis samma med typ leca oxå en tillverkare... Tyder ju iaf på bra marknadsföring, eller?!
#41 - 8 mars 2009 12:16
Tack för det JothaR - jag skall prova att få tag i det product.
Javisst det är roligt med namn på producter. I Danmark kallas "frigolit" för Flamingo, som var det första fabrikat som marknadsförtes.
Lilleulv
#42 - 8 mars 2009 16:10
Förlåt mig att jag inte lagt några bilder ännu men har varit lite halvsjuk och är fortfarande lite krasslig så vi får se nu i veckan hur jag mår så kan jag kanske få in lite bilder! Har en tanke på detta men pappermassan! i teroin borde jag kunna lägga gladpap på min cellplast och ssen pensla på med husfixet. så slipper jag limma fast det i akvariet! För man kanske har lite lust om ngt år att bygga en ny, så slipper man strulet med att bakgrunden sitter fast osv! Tror ni detta funkar? hade tänkt att ta en testbit och se om det går! Men om man säger såhär så har du juh pappersmassan som en form, och det är ju cellplasten oxå! Mvh jimmy
#43 - 8 mars 2009 18:31
Jag började göra så, fast med mina moduler som jag håller på med, sen insåg jag rätt snabbt att det var mkt smartare att lägga peppersmassan direkt på stenen istället *hehe*

Men självklart borde det fungera alldeles utmärkt, precis som du säger...
Bilagor:
#44 - 8 mars 2009 19:44
vi får hoppas på det =D
#45 - 9 mars 2009 20:24
Självklart kan du göra formen av vad som helst. Har du frigolitten, så går det ju bra. Bara du kommer ihåg, att lägga plastfolien mellan, annars får du inte loss slälva gjutningen. Den färdiga gjutning blir ihålig, där du har höjninger på formen, vilket gör den lättare. Själv gör jag öpningar i dessa, så mina malawier får lite flera skjul.
Lilleulv
#46 - 10 mars 2009 18:20
lilleulv skrev:
Självklart kan du göra formen av vad som helst. Har du frigolitten, så går det ju bra. Bara du kommer ihåg, att lägga plastfolien mellan, annars får du inte loss slälva gjutningen. Den färdiga gjutning blir ihålig, där du har höjninger på formen, vilket gör den lättare. Själv gör jag öpningar i dessa, så mina malawier får lite flera skjul.

Lilleulv

Okej! ska ta tag i mitt byggande nu i dagarna. jag har varit lite slö och inte haft orken eller insperation nog för att jobba med den. Men ser fram emot att testa med plastfoliet =D Mvh jimmy

Annons