Frågor om krabb-akvarium

#1 - 13 mars 2009 20:43
Hejhej, jag är ny här på forumet.
Har nyligen införskaffat ett 200L kar och fick ett 60L på köpet, funderar på att göra ett dedicerat krabb-akvarium av det mindre med 3-4 invånare.
Min idé är att fylla upp till minst halva akvariet med vatten och fylla med grov sten på ena sidan, sen täcka allt med sand så det blir en land del, samt ha en rot (halvt begravd?) som sticker upp ovan ytan. Eventuellt en javabunke (Microsorum pteropus) vid roten.

#Är det dumt att ha enbart krabbor i ett akvarium?

#Hur är det med syretillförsel? Måste man syresätta vattnet?

#Ska jag använda finkornig sand eller mer grusliknande 2-3+mm?

#När jag ska mata krabborna, ska jag släppa maten på land eller i vattnet, det kanske inte spelar någon roll?

#Kan jag ha en akvarieväxt på land? (tex. Dracaena sanderiana)

Kommer dröja till lön innan jag eventuellt startar detta, blev ganska fattig vid inköpet. [:-5]

Hoppas på svar! Kom gärna med invändningar eller andra idéer :)
MVH/ Fredde

Edit:
Läste att det finns syresten... #är dem en förbrukningsvara?
#2 - 14 mars 2009 10:12
välkommen till zoopet, om du kanske lägger frågan under "skaldjur" blir det kanske fler svar åxo då de som har krabbor mest är där antar jag,jag har krabbor själv,roliga djur, mina har jag i mitt stora 250 lit kar med fiskar,de har en landdel i form av rot som är ovan vattenlinjen, men många har dom själva då de kan ta fisk har jag hört,låter inte fel din idee men fler tips kan du nog få, syresten är som en socerbit typ med slang till en luftpump som bubblar luftbubblor,varar i evighet å rör lite på vattenytan, mat kan de nog ta var som har jag sett
Bilagor:
#3 - 14 mars 2009 11:23
Tackar...
Jo jag satt och funderade på om jag skulle skriva där eller här. Valde denna del mestadels för att jag är nybörjare. Jag gör en ny tråd i den delen med en länk till denna!

Okey, så den ska vara kopplad till en pump ändå. tack
#4 - 14 mars 2009 12:05
ja jag vet inte heller var frågan platsar bäst, du får skylla på mig om du får kritik för samma fråga i 2 forum, är ju lite så då det handlar om både akvariet och krabborna,hoppas du får många svar iallafall
#5 - 14 mars 2009 12:12
Tekniskt sett har jag inte ställt en och samma fråga 2 gånger i detta forum ^^ beror på hur man ser på saken.
Frågorna finns här, i den nya tråden har jag bara lagt in en länk :)

Jo jag hittar inga informations böcker om skaldjur i handeln, och väldigt sparsamt med info på nätet. Den mest vettiga sida jag hittat är denna, och så har dom inte hunnit lägga in någon krabb-art än, surt sa räven!

Röd klokrabba är den art jag funderar på. Antar att den är vanligast.
#6 - 14 mars 2009 19:45
[COLOR=blue]Hej ![/COLOR]

[COLOR=blue]Tack även för ditt Privata med, skall försöka att svara så mkt[/COLOR]
[COLOR=blue]jag kan[/COLOR] :p

Electron skrev:
Hejhej, jag är ny här på forumet.

Har nyligen införskaffat ett 200L kar och fick ett 60L på köpet, funderar på att göra ett dedicerat krabb-akvarium av det mindre med 3-4 invånare.

Min idé är att fylla upp till minst halva akvariet med vatten och fylla med grov sten på ena sidan, sen täcka allt med sand så det blir en land del, samt ha en rot (halvt begravd?) som sticker upp ovan ytan. Eventuellt en javabunke (Microsorum pteropus) vid roten.

#Är det dumt att ha enbart krabbor i ett akvarium?

[COLOR=blue]Absolut inte, det funkar bra. För att göra det lite roligare[/COLOR]

[COLOR=blue]och få lite rörelse i karet kan du även lägga i lite räkor,[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Jag har körsbärsräkor hos mina.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Varför man inte brukar lägga i fiskar är för att krabborna[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]oftast tar dem och äter upp dem, krabbor är ju rovdjur[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]om man kan kalla dem så :D[/COLOR]

#Hur är det med syretillförsel? Måste man syresätta vattnet?

[COLOR=blue]Ja man bör ha en vanlig vatten/syrepump så det blir rörelse[/COLOR]

[COLOR=blue]både i och vid vatten ytan.[/COLOR]

[COLOR=blue]Krabbor är ungefär som fiskar, kanske lite tåligare när det[/COLOR]

[COLOR=blue]gäller vatten kvalitén[/COLOR]

#Ska jag använda finkornig sand eller mer grusliknande 2-3+mm?

[COLOR=blue]Det spelar nog ingen roll vad du har för grus sort, vare sig det[/COLOR]

[COLOR=blue]gäller storleken eller färg. Ta vad du tycker är snyggt.[/COLOR]

[COLOR=blue]Själv har jag svart/vit och en liten del som är svart[/COLOR]

[COLOR=blue]för att det ser trevligt ut.[/COLOR]

[COLOR=blue]Krabborna bryr sig ändå inte.[/COLOR]

#När jag ska mata krabborna, ska jag släppa maten på land eller i vattnet, det kanske inte spelar någon roll?

[COLOR=blue]Jag ger mina krabbor både på land och i vattnet, bara för att[/COLOR]

[COLOR=blue]krabborna tycker det är roligt att leta efter mat.[/COLOR]

[COLOR=blue]Viss mat är bättre att lägga på land som tex lite små äpplebitar,[/COLOR]

[COLOR=blue]gröna ärtor, jag har även testat lite knäckebröd.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Jag tar bort överflödig mat om de ligger kvar i ca 2 -3 dagar.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Mina räkor som går tillsammans med dem äter också[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]upp det som inte krabborna äter upp.[/COLOR]

[COLOR=blue]Dem äter det mesta men de är ändå viktig att se till att de[/COLOR]

[COLOR=blue]får näringsrik mat och mat som innehåller kalcium m.m.[/COLOR]

[COLOR=blue]Man kan prova sig fram och se vad de äter.[/COLOR]

[COLOR=blue]Jag ger allt ifrån små fiskbullar till frukt, grönsaker.[/COLOR]

[COLOR=blue]I bland vill dem inte alls ha i bland äter dem allt jag ger dem.[/COLOR]

#Kan jag ha en akvarieväxt på land? (tex. Dracaena sanderiana)

[COLOR=blue]Om du kan ha just den växten hos krabbor vet jag inte, om den[/COLOR]

[COLOR=blue]inte är giftig så funkar det bra.[/COLOR]

[COLOR=blue]Krabbor testar att äta på allt, inget bra om den skulle vara[/COLOR]

[COLOR=blue]lite giftig.[/COLOR]

[COLOR=blue]Det finns s.k. sumpväxter att ha på land annars.[/COLOR]

[COLOR=blue]Annars kan du absolut ha växter på land för att det är snyggt.[/COLOR]

Kommer dröja till lön innan jag eventuellt startar detta, blev ganska fattig vid inköpet. [:-5]

[COLOR=blue]Ta den tid det tar och köp det du vill ha, så det inte blir ngt[/COLOR]

[COLOR=blue]impulsköp.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]De vanligaste är rödklo/mangrov krabba, men det finns mkt " snyggare "[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]krabbor om du vill ha ngt snyggt att titta på.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Tex [/COLOR][COLOR=#000000]Geosesarma sp vampyr, [/COLOR][COLOR=blue]du ser dem i denna trådet.[/COLOR]

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129224

[COLOR=blue]Ute hos zoogrossiter kallar dem de även för[/COLOR]

[COLOR=blue]karnival krabba om jag inte minns fel.[/COLOR]

[COLOR=blue]Du kan alltid be din zooaffär att hjälpa att ta hem dem.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Ju mindre krabborna är desto yngre är dem.[/COLOR]

[COLOR=blue]Vampyr är mkt snyggare än de vanliga rödklo krabborna :)[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Vad jag känner till så är " vampyrkrabborna lite lugnare och[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]ge sig inte på växter bara för att..... ha ngt att göra.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Mina rör sällan växter men därimot drar dem upp dem för[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]att de klättrar på ALLT.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Dem är oerhört duktiga på att klättra, de räcker att en sladd[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]hänger i karet till tex pumpen, så klättra dem på detta.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Man MÅSTE ha ett helt täckt akvarium. [/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Om du går in på tråden ovan så ser du hur en tysk har gjort ett snyggt[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]biotop akvarium till sina krabbor.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Land delen är viktig för krabborna, har man flera måste det finnas[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]flera ställen att gå upp på för dem kan bli rätt elaka om de inte får[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]sin plats att sitta på och ha flera att välja på.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Skall man ha flera skall du se till att få minst 1 hane och 2 honor.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Det är mkt lätt att se skillnad på hane och hona.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Här är en bild på en hane[/COLOR]

http://wrongcrowd.com/images/staticpages/crab/rcc_male_under.jpg

Honorna har breda - gender, hanar smala.

[COLOR=#0000ff]Om du googlar på [/COLOR][COLOR=#000000]Sesarma Bidens[/COLOR]

[COLOR=blue]kan du hitta en hel del info om krabbor[/COLOR]

[COLOR=blue]dock ej på svenska.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Rödklokrabban är också en bräckvattens krabba.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]För att få yngel kräver dem alltid salt / bräckvatten[/COLOR]

[COLOR=#0000ff][/COLOR]

[COLOR=#0000ff]De krabbor jag har är [SIZE=3][COLOR=#000000][FONT=Arial Narrow]Flower Crab Sesarmops intermedium.[/FONT][/COLOR][/SIZE][/COLOR]

[FONT=Arial Narrow][SIZE=3][COLOR=blue]Det tog lite tid att hitta dem, de såldes som vampyrkrabba[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial Narrow][SIZE=3][COLOR=blue]men nu vet jag bättre vad de är för några, de kommer ifrån[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[COLOR=blue][FONT=Arial Narrow][SIZE=3][COLOR=blue]södra Taiwan och är härligt oranga med vita klor.[/COLOR][/SIZE][/FONT]

[/COLOR]

Hoppas på svar! Kom gärna med invändningar eller andra idéer :)

MVH/ Fredde

[COLOR=blue]Har du mera frågor, får du fråga mera ;)[/COLOR]

[COLOR=blue]Mvh Wilda[/COLOR]

Edit:

Läste att det finns syresten... #är dem en förbrukningsvara?

[COLOR=blue]Du måste nog ha en pump i, finns hyfsat billiga att köpa.[/COLOR]
#7 - 14 mars 2009 20:56
Tusen tack! :)

Underbara svar! :) jag skrev ett PM för att jag fick känslan av att du hade de svar jag ville ha, och jag skrev (dumt nog) i nybörjar-delen. Ville inte att du skulle missa tråden :) men nu känns det nästan som jag kan starta akvaterrariet!
Jag fick en Fluval 1+ med det lilla karet, har precis beställt skumgummifilter då det saknades helt. Passade på att skaffa nytt filter till den större pumpen, samt doppvärmare 50w och ett på 250w samt 2 termometrar med sugpropp.
Bättre att vara förberedd än att stå där med iskallt vatten och stressigt iväg till butiken.

Tänkte mest på att krabbor inte städar i vattnet, men det är väll en del räkor duktiga på.. Caridina cf. cantonensis är rätt häftiga! Dem har jag kollat på förut. Vore spännande att få lite larver.

Hade ett akvarium när jag var yngre, ca 10 år sen. Då fick jag en räka av morsan, helt transparent och svår att hitta. Vi kallade den Tritron som kungen i lilla sjöjungfrun heter :)

Då ska jag kolla runt efter 1+2 rödklor samt 5(?) rödkristaller. Djurmagasinet brukar ha rödkristaller hemma har jag sett.

Jag tror jag börjar med rödklokrabba, de lila vampyrerna va läckra. Har alltid gillat lila :) synd att de inte är helt lila!
#8 - 14 mars 2009 21:46
så bra du fick fatt på Wilda, som jag sa verkar hon kanon,lycka till å berätta framöver hur det går alltid spännande att höra hur andra gör/har det när man har samma djur/maria
#9 - 14 mars 2009 22:08
Electron skrev:
Underbara svar! :) jag skrev ett PM för att jag fick känslan av att du hade de svar jag ville ha, och jag skrev (dumt nog) i nybörjar-delen. Ville inte att du skulle missa tråden :) men nu känns det nästan som jag kan starta akvaterrariet!

Jag fick en Fluval 1+ med det lilla karet, har precis beställt skumgummifilter då det saknades helt. Passade på att skaffa nytt filter till den större pumpen, samt doppvärmare 50w och ett på 250w samt 2 termometrar med sugpropp.

Bättre att vara förberedd än att stå där med iskallt vatten och stressigt iväg till butiken.

Tänkte mest på att krabbor inte städar i vattnet, men det är väll en del räkor duktiga på.. Caridina cf. cantonensis är rätt häftiga! Dem har jag kollat på förut. Vore spännande att få lite larver.

Hade ett akvarium när jag var yngre, ca 10 år sen. Då fick jag en räka av morsan, helt transparent och svår att hitta. Vi kallade den Tritron som kungen i lilla sjöjungfrun heter :)

Då ska jag kolla runt efter 1+2 rödklor samt 5(?) rödkristaller. Djurmagasinet brukar ha rödkristaller hemma har jag sett.

Jag tror jag börjar med rödklokrabba, de lila vampyrerna va läckra. Har alltid gillat lila :) synd att de inte är helt lila!

Kul !

Det går säkerligen jätte bra MEN, det funkar nog inte med Kristaller-
Crystalräkor, då dessa är ganska känsliga för vattenkvaliten.
Dina krabbor behöver lite salt då och då och det gillar inte crystalräkor.
Dem är väldigt känsliga imot mkt.
Körsbär funkar nog mkt bättre dem är bra nybörjarräkor och billigare.

Ja, krabbor skitar ner rätt mkt så det gäller som hos alla akvarium
att byta vatten var minst 14 dag ca 1/4 del och ta bort mat som de inte
äter upp. Jag suger min botten också då de äter utav mangrovroten
och den gör vattnet gult och brunt.
Dina rödklo/mangrovkrabbor vill hemst gärna ha mangrovrötter så de kan äta på den och klättra.
Se nu bara till så du inte får bara hanar :d MInst 1 hane.
Samt att dem alla har platser att krypa upp på utan att sitta på
varandra för då börjar dem slåss, krabbor skaffar revir fort
Lycka till och berätta hur det går.
Mvh Wilda
#10 - 14 mars 2009 22:19
ja det verkar som wilda har väldigt stora erfarenheter om detta. Det kan vara värdefullt då krabbor inte är lika vanliga och populära som fiskar. Men det är nästan en helt egen avdelning! och tråden jag skapade i skaldjursdelen försvann mystiskt, någon admin som inte gillade mitt spam ^^
Ingen tycks ha något emot min inredning, hoppas att den håller! Ska se och höra efter akvaterrarieväxter som inte är giftiga.

Detta är spännande! :D

Läste på lite om räkor, så jag tror jag skaffar 10st istället för 5. Samt en javabunke och javamossa! Då känns det lite som jag måste göra en mindre landdel och djupare vatten än vad jag hade tänkt.

En fråga till som har dykt upp!

#Vad tycker räkor om bräckt vatten? Speciellt rödkristaller i detta fall...

doppingen:
Har du någon bild på ditt akvarium med krabbor?
#11 - 14 mars 2009 22:21
doppingen skrev:
så bra du fick fatt på Wilda, som jag sa verkar hon kanon,lycka till å berätta framöver hur det går alltid spännande att höra hur andra gör/har det när man har samma djur/maria

Tack tack doppingen :p

Det är inte många som kan så mkt om krabbor inte ens i
affärer som säljer dem.
Jag brukar fråga dem när de säljer krabbor hur man sköter
dem och vad krabbor äter och alla
säger olika saker ...Otroligt tröttsamt.
När jag köpte mina så sade dem att det var vampyrkrabbor,
de var inköpta som sådan.
Jag kollade upp dem och dem såg inte alls ut så...
Mina är oranga och vampyren är lila :(
NU vet jag vad jag har för krabbor och läser allt
jag hittar om krabbor och man lär sig utav sina egna :D

Krabborna är väldigt roliga men jag skulle aldrig ta i dem , hahahha !
MVh Wilda
#12 - 14 mars 2009 22:44
Du är vis wilda! :D Körsbär it is! Måste tillägga att dina krabbor är fina!

Jag hade tänkt mig 3 krabbor, så jag gör en landdel, en rot och en dekoration som står ovanför vattenytan. Jag har även en grotta som jag funderar på att använda i detta akvarium. Bra eller dålig idé?

Här är en bild på dekorationerna, den till vänster är en av delarna som ska sticka upp ovan ytan, grottan till höger.
#13 - 14 mars 2009 22:47
[COLOR=black]Hej[/COLOR]
[COLOR=black][/COLOR]
[COLOR=black]Om du skall ha 3 -4 krabbor i ett 60 cm långt kar behöver du[/COLOR]
[COLOR=black]en del landdel, annars kommer dem att slåss om revir.[/COLOR]
[COLOR=black]satsa på rötter som går ovan vattenytan.[/COLOR]
[COLOR=black]För räkorna spelar det ingen roll hur djupt vatten du har.[/COLOR]
[COLOR=black]I mitt 85 liter kar som är 80 cm långt är det 3/4 del vatten.[/COLOR]
[COLOR=black]Men nu börjar mina krabbor att bli rätt stora så de skulle behöva ett[/COLOR]
[COLOR=black]längre kar, dem är rätt rörliga, de är också mkt rörliga på nätterna.[/COLOR]
[COLOR=black]De tycker om att sitta på roten ovan vattnet under lysröret och[/COLOR]
[COLOR=black]sola sig. Jag har två lysrör men har stängt av ett ljusrör då[/COLOR]
[COLOR=black]de vill även kunna komma undan ljuset.[/COLOR]
[COLOR=black]Jag har en BTN ( back to nature) bakgrund i mitt kar och de [/COLOR]
[COLOR=black]klättrar bra på denna och sitter uppe på kanten där inte ljuset[/COLOR]
[COLOR=black]kommer på dem.[/COLOR]
[COLOR=black]Allt hänger på hur mkt mån man är om sina djur.[/COLOR]
[COLOR=black]Jag försöker att alltid göra så bra som möjligt för att de skall trivas.[/COLOR]
[COLOR=black] [/COLOR]
[COLOR=black]Du kan ha vilka vattenväxter som helst tillsammans med krabborna[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][COLOR=black]de bryr sig inte[/COLOR] ;)[/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]
[COLOR=black]#Vad tycker räkor om bräckt vatten? Speciellt rödkristaller i detta fall...[/COLOR]

[COLOR=black]Nej det funkar nog inte... Mina körsbär verkar inte må dåligt[/COLOR]
[COLOR=black]de förökar sig iallafall. Jag har nog inte bräcktvatten men jag[/COLOR]
[COLOR=black]lägger alltid i salt vid vattenbyten.[/COLOR]
[COLOR=black]Crystal- rödkristallerna är som sagt en mkt känslig räka[/COLOR]
[COLOR=black]vattenkvaliten måste vara bra och gärna lägre ph.[/COLOR]
[COLOR=black]Mvh Wilda[/COLOR]
[/COLOR][COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff][/COLOR]
#14 - 14 mars 2009 22:54
Electron skrev:
Du är vis wilda! :D Körsbär it is! Måste tillägga att dina krabbor är fina!

Jag hade tänkt mig 3 krabbor, så jag gör en landdel, en rot och en dekoration som står ovanför vattenytan. Jag har även en grotta som jag funderar på att använda i detta akvarium. Bra eller dålig idé?

Här är en bild på dekorationerna, den till vänster är en av delarna som ska sticka upp ovan ytan, grottan till höger.

Tack tack :p

Grottan ser bra ut men de vill tyvärr ha äkta vara på roten då
de äter utav mangrovroten.
Rödklokrabba bor i mangrovträsk.
Du kan skaffa dig flera rötter, så de kan gå upp på
olika ställen. Går alltid att hitta fina rötter.
Äkta rötter är mkt snyggare i ett akvarium :p
Men du kan säkerligen behålla den oäkta roten oxå.
Mvh Wilda
#15 - 14 mars 2009 22:55
jodå jag tar i krabborna,de har inte nypit mig så är nog inte så farligt
bild,ja jag vet inte hur man lägger in dom men det är ett helt vanligt 250 lit akvarium med sänkt vattennivå ca 10cm lägre å har en massa grottor torn etc som ancistrusen leker i,många mangroverötter varav flera har ganska stora ytor ovanför fast de verkar mest vara på bottnen där de springer omkring,de har varit där en månad nu å alla fiskar är kvar,har räknat dom så de verkar inte ta nån,än iallafall,i ett annat tog de fisk å nån snäcka men det var nytt så där fanns nog inte så mycket att äta, nu äter de mest grönsaker å räkor(frysta med skal) som även sköldpaddan får
#16 - 14 mars 2009 23:07
får se vad jag kommer på, hade tänkt en äkta rot (mangroverot) och den deko.roten samt en landdel. Möjligvis skippar jag deko.roten och skaffar en till äkta. Med tanke på att dom färgar vattnet så lutar det mot första alternativet.

I framtiden, beroende mycket på hur jag lyckas hushålla dessa krabater, så kanske jag byter upp mitt akvaterrarium mot en större modell. Då kan jag tänka mig att jag skippar landdelen samt skaffar fler rötter ovan ytan och presenterar lite större fiskar.

doppingen:
Jag är inte guldmedlem, så jag nyttjar en bild-hoster och länkar istället. Vill du ha tips på sidor så kan jag skicka ett pm (vill inte skriva i forumet, kan tas som reklam eller dylikt och jag vill inte skaffa ovänner bland administratörerna)
#17 - 21 mars 2009 14:41
Uppstartad

Nu har jag haft mitt akvarium igång i ungefär en vecka.
Mangrove-rot inköpt samt en javaormbunke.
Beställde även 2st "mandarin"krabbor (1+1 om de gick) och 10st körsbärsräkor blandade kön om de gick. Jag menade på att de skulle vara tråkigt att bara få honor eller hanar! Det blir inget samhälle då :)
Dom skulle eventuellt få hem dem på onsdag.

Jag försöker härma Wilda lite med krabborna :d

Här är en bild på akvariet idag. Det kommer en till mangroverot som ska ligga närmast till höger. Måste få lön först bara :D

Och när jag surrade fast ormbunken på roten så hittade jag denna lilla sak som jag pillade loss, någon som vet vad det är för larv? :p Den satt alltså fast i en liten håla i roten.

En sak till som jag upptäckt, tradera är rätt beroendeframkallande!:(
#18 - 28 mars 2009 13:35
Här är en bild på mina krabbor! :)
#19 - 28 mars 2009 21:47
fina,jag har 2 liknande
#20 - 28 mars 2009 22:15
Electron skrev:
Här är en bild på mina krabbor! :)

Åhhh vad roligt, grattis :)

De ser ut att vara mandarin krabbor :p

Vad blev det för kön på dem ??
Mvh Wilda
#21 - 28 mars 2009 23:18
Tackar :)

Dom är inte speciellt stora, kanske 1 cm över skölden...
Jag har inte vågat lyfta upp dom med fingrarna än o kolla själv, men klorna är det en tydlig skillnad på, och i butiken hade dom kollat och tydligen var det ett par som jag bad om!

Dock slogs dom lite i början när ja släppte i dom, sen la jag i en rot till och då vart de bra![:o]

En av dem har jag hittat 2 ggr sittandes i en bit skumgummi som jag satt en pvc-slang i för luft, samt fylla ut ett avskuret hörn i täckglaset. Han satt självklart innanför glaset då han inte kan komma ut :d

Och en gaffelstjärt har också hittat in i akvariet :D dom e jättefina
#22 - 29 mars 2009 07:37
en dum fråga kanske-vad är en gaffelstjärt? ja dom sitter gärna under glaset nära lampan om de kan, hade en som tog sig ut häromveckan genom litet hål i täckglaset mitt på långsidan framtill. jag undrade vad som rörde sig i en balja med vatten å växter som stod nedanför,då var det krabban som hamnat där,tur den var där annars hade han hamnat på golvet å stuckit iväg, de kan ta sig upp med hjälp av siliconet åxo måste varit så för där har jag inga slangar,växter ingenting bara glas
#23 - 29 mars 2009 12:36
Electron skrev:
Tackar :)

Dom är inte speciellt stora, kanske 1 cm över skölden...

Jag har inte vågat lyfta upp dom med fingrarna än o kolla själv, men klorna är det en tydlig skillnad på, och i butiken hade dom kollat och tydligen var det ett par som jag bad om!

Dock slogs dom lite i början när ja släppte i dom, sen la jag i en rot till och då vart de bra![:o]

En av dem har jag hittat 2 ggr sittandes i en bit skumgummi som jag satt en pvc-slang i för luft, samt fylla ut ett avskuret hörn i täckglaset. Han satt självklart innanför glaset då han inte kan komma ut :d

Och en gaffelstjärt har också hittat in i akvariet :D dom e jättefina

Dem växer fort :D

Visade dem dig inte i affären var det var för kön på dem ?
Alla krabbor har en klo som är lite större, det har inget med könet
att göra. Jag kan inte se på mina vilken som är hane och hona
på klorna eller storleken ( honan är förövrigt lite större här)
Men det beror nog mera på att hon har växt lite fortare än hanen.
Mina är rätt stora över sköld är dem säkerligen 4 cm, hela krabban
ser ut att vara runt 6 -7 cm med benen :D

Jag letar nu efter lila vampyrkrabbor, de som jag såg sist var väldigt
små och var 2 hanar, jätte synd för dem var verkligen snygga.
Jag får vänta och hoppas att de får in flera så jag får tag på 2 honor
eller 1 hane 2 honor. Då dem är så små, så hoppas jag att dem snabba så mina större lär kunna ta dem i allafall ;)

Försök att sätta ngn rot nära ljusrampen då de gillar att " sola " sig
på dagarna.
Lycka till med dem, berätta gärna hur det går.
Mvh Wilda
#24 - 29 mars 2009 14:33
doppingen:
Här har du en gaffelstjärt :d Visst är dom fina!

Wilda:
Nej de gjorde dem inte.
Jo de förstår jag, båda klorna på ena krabban är mycket större än båda klorna på andra krabban, menade jag. Det kan vara underlag för att det är ett par [:o] Men jag kan inte säga att det garanterat är ett par, dock slåss dom inte längre även om dom står på samma rot intill varandra! :) Oj, ja vid den tidpunkten har jag kanske flyttat tillbaka till lägenheten (stambyte på G) och eventuellt köpt något större kar...

Jag har 2 rötter i nu, ovan ytan.. 1 av dem är i kanten lite längre från lyset, andra står mitt under lyset och krabborna spenderar mer tid vid den andra mörkare roten..

Hehe ja, vi får se hur jag lyckas hålla dessa djur, någon gång i framtiden vill jag försöka mig på att odla dom. Dock är det en lång vandring kvar innan jag har utrymme och möjlighet till det så planerna kan snabbt ändras! :p Om inte just mandarinkrabbor så kanske någon annan krabba. Vampyrkrabban skulle vara rolig att odla :) små lila ninjas som rejsar omkring i vattnet!:d

Får se någon dag om jag lyckas fånga in krabborna och kan fota undersidan på dem, om jag inte kan avgöra så kanske jag kan få hjälp med det åtminstonde :) eller få det bekräftat ;)

Mvh
Fredrik
#25 - 29 mars 2009 15:19
ja de var tjusiga-gaffelstjärt
#26 - 29 mars 2009 15:20
Jag gillar fenorna dom har ovanför huvudet, och färgen på buken och stjärten!
#27 - 29 mars 2009 16:38
Kollat kön nu!

Nu har jag det bekräftat, jag har ett par (ett av båda kön) av Geosesarma sp. mandarinkrabba!
Här är den bästa bilden jag kunde få, jag plockade även upp dom med pinsett och kollade. Ni kan se att den vänstra är ljusare i färg och har rundare bredare figur på undersidan (hona) och den högra är lite mörkare i färg samt har mycket smalare och spetsigare figur på undersidan (hane).

Här är en dålig bild på mina ovanifrån också. Honan till vänster och hanen till höger, hanen är mycket mörkare i färg och har tydligt mycket större klor jämfört med sin partner! Det är spikat, jag fick ett par! Nu vill jag ha små oranga ninjas! :D

Här är en bild på akvariet i sin helhet!

2 bilder på varsin räka också. #1 #2. Jag tror att #1 är en hane och #2 är en hona. Det finns 8st sånna till också! :)

Den bästa bilden jag kunde få på min Gaffelstjärts-regnbåge

Ska skaffa en systemkamera, så jag kan ställa in fokus själv. Vanliga digitalkameror är helt värdelösa! Det är inte första gången jag irriterar mig på denna kamera! :p

Wilda, har du någon aning om när man kan säga med säkerhet att krabbor är könsmogna? Eller är det väldigt individuellt och eller art.bestämt?

Är det någon som kan hjälpa mig med namn? :p jag har väldigt dålig fantasi! Jag hade tänkt döpa dem efter Lilla sjöjungfrun, Ariel, och hennes krabbkompis Sebastian. [:D] Kom med förslag, jag tar det jag tycker är bäst! [8)]
#28 - 29 mars 2009 22:01
Electron skrev:
Nu har jag det bekräftat, jag har ett par (ett av båda kön) av Geosesarma sp. mandarinkrabba!

Här är den bästa bilden jag kunde få, jag plockade även upp dom med pinsett och kollade. Ni kan se att den vänstra är ljusare i färg och har rundare bredare figur på undersidan (hona) och den högra är lite mörkare i färg samt har mycket smalare och spetsigare figur på undersidan (hane).

[COLOR=blue]Jätte fina, det ser ut som en hona, dem är mkt bredare än hanen på[/COLOR]

[COLOR=blue]undersidan om man nu kan kalla det stjärt [:o][/COLOR]

[COLOR=blue]Det är i allafall där de har sin rom senare om det blir ngt.[/COLOR]

Här är en dålig bild på mina ovanifrån också. Honan till vänster och hanen till höger, hanen är mycket mörkare i färg och har tydligt mycket större klor jämfört med sin partner! Det är spikat, jag fick ett par! Nu vill jag ha små oranga ninjas! :D

Här är en bild på akvariet i sin helhet!

[COLOR=blue]Ser jätte trevligt ut.[/COLOR]

2 bilder på varsin räka också. #1 #2. Jag tror att #1 är en hane och #2 är en hona. Det finns 8st sånna till också! :)

Den bästa bilden jag kunde få på min Gaffelstjärts-regnbåge

[COLOR=blue]Din gaffelstjärt kommer att äta upp dina räkor :d[/COLOR]

[COLOR=blue]Om du har dem tillsammans, och i värsta fall tar krabborna fisken på[/COLOR]

[COLOR=blue]natten.[/COLOR]

Ska skaffa en systemkamera, så jag kan ställa in fokus själv. Vanliga digitalkameror är helt värdelösa! Det är inte första gången jag irriterar mig på denna kamera! :p

Wilda, har du någon aning om när man kan säga med säkerhet att krabbor är könsmogna? Eller är det väldigt individuellt och eller art.bestämt?

[COLOR=blue]Jag vet inte när de blir könsmogna,tyvärr det jag vet med säkerhet är[/COLOR]

[COLOR=blue]att de kräver bräckt vatten för att krabbyngel skall överleva.[/COLOR]

[COLOR=blue]Jag har sett en sida ( eng el tysk ) som skriver om krabbyngel.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Skall se om jag hittar den igen.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff][/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Mina krabbor har ett häftigt märke på skölden som liknar en[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]hundtass,ser roligt ut, själv ser jag ingen skillnad imellan min hane[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]o hona, jo honan är lite större men hon har precis ömsat skal och växt.[/COLOR]

Är det någon som kan hjälpa mig med namn? :p jag har väldigt dålig fantasi! Jag hade tänkt döpa dem efter Lilla sjöjungfrun, Ariel, och hennes krabbkompis Sebastian. [:D] Kom med förslag, jag tar det jag tycker är bäst! [8)]

[COLOR=blue]Måste vara roligt att fått tag på mandarinkrabbor än rödklokrabba.[/COLOR]
[COLOR=blue]Då rödklo ( mangrovkrabba ) är så vanliga och dessa mandarin har så fin färg jämfört med rödklo som är bruna i färgen.[/COLOR]
[COLOR=blue]Då kan du försöka senare att få tag på Geosesarma sp " vampyr "[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]dem lila,[/COLOR][COLOR=blue]de krabborna måste ju kunna gå ihop, de lever ju på samma ställe.[/COLOR]

[COLOR=blue]Jag sitter hela tiden och kollar på Robinson på tv som spelas in på Filipinerna ( i träsket )[/COLOR]
[COLOR=blue]Där finnes en hel del småkrabbor, hehehe, kanske man ser ngt[/COLOR]
[COLOR=blue]man känner igen :D[/COLOR]

[COLOR=#0000ff][/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Köp nu Hikari Crab cusine foder till dina krabbor och du kan även ge dem [/COLOR][COLOR=#0000ff]lite småbitar utav fiskbullar ( de som är i buljong ) skölj fiskbullen i kallt [/COLOR][COLOR=#0000ff]vatten, detta gillar krabborna mkt.[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Lycka till med dem ![/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Mvh Wilda[/COLOR]
#29 - 30 mars 2009 10:04
Tackar! :) Ja, hoppas de blir något iallafall! :) Förhoppningsvis inte före jag startat 200L karet!

Räkorna bor i min stora javaormbunke och sålänge dom håller sig i de lägre områdena i akvariet så bryr sig/ser inte fisken dem! :) Hittills iallafall

Jo, bräckt vatten har ja förstått att deras larver måste ha, har haft i en obetydlig mängd havssalt i vattnet vid senaste bytet och alla invånare verkar må bra, pigga och glada! Hehe krabborna ligger ovanför ytan nästan hela tiden :p Dom har knappt varit i vattnet sen jag köpte dom.

Jodå jag är nöjd med mina mandariner! :) Ångrar inte mitt köp, dom e så söta! :D Jag ska prova o se om det går att hålla vampyrer och mandariner i samma, men inte innan jag flyttat till lägenheten igen och hunnit skaffa ett till kar, behöver ändå något karantän-aktigt!

En gammal arbetspolare har byggt ett hus i filipinierna, kanske ska fråga om han inte kan fånga lite krabbor nästa gång han e där o ta med hem? :D

Jag har Hikari Crab Couisine hemma, får hem mer snart! :) Okey, vi äter aldrig fiskbullar hemma så de känns onödigt att köpa hem bara för att mata 2 krabbor ^^ Men jag tänkte prova o göra en räkmix och se om dem tar det... Vem vet? Det kanske blir det enda dom tar efteråt? ;)

Någon som kan ge tips på fina anubiasplantor? Gärna lite mer ovanliga, låga och ej giftiga(!) akvaterrarieväxter. Till krabborna... Kan större växthus/botaniker eventuellt ha anubias eller är jag ute o fiskar på djupt vatten nu?
#30 - 30 mars 2009 13:30
Jag håller mina "Mandariner" (5st) i ett regnskogsterrarium med endast en mycket liten vattendel. Mina går aldrig ner i vattnet. De gillar att gräva små bohålor där de håller till, så ett mjukt poröst bottenmaterial är bäst.
Har hoppstjärtar och gråsuggor som städpatruller för överblivet foder.
#31 - 30 mars 2009 13:36
BengtO skrev:
Jag håller mina "Mandariner" (5st) i ett regnskogsterrarium med endast en mycket liten vattendel. Mina går aldrig ner i vattnet. De gillar att gräva små bohålor där de håller till, så ett mjukt poröst bottenmaterial är bäst.

Intressant! Har du bilder på kalaset? :)
#32 - 30 mars 2009 18:35
BengtO skrev:

Hej !

Låter konstigt om de inte skulle vara nere i vattnet, då de
behöver vattnet när de bla ömsar skal, de skulle aldrig fungera att
ömsa skal utan vatten.
De behöver vatten för just sitt skal m.m.

Har du inga bilder på dina krabbor och hur dem bor :)
Mvh Wilda
#33 - 20 april 2009 07:00
Har tyvärr inga bilder men de bor i ett regnskogsterrarium där det tidigare funnits pilgiftsgrodor. De ömsar ovanför vattnet.
Det har importerats flera "arter" av Geosesarma, minst fyra som alla är landlevande där rommen utvecklas till färdiga krabbor utan larvstadie i vatten.
#34 - 20 april 2009 09:59
BengtO skrev:
Har tyvärr inga bilder men de bor i ett regnskogsterrarium där det tidigare funnits pilgiftsgrodor. De ömsar ovanför vattnet.

Det har importerats flera "arter" av Geosesarma, minst fyra som alla är landlevande där rommen utvecklas till färdiga krabbor utan larvstadie i vatten.

Hej

Låter kontigt tycker jag, då alla " land " krabbor behöver vatten
de har fortfarande gälar.
Krabb bebisar behöver bräckt vatten.
Min krabb hona går nu med rom vi får se hur det kommer att
gå med bebsiarna sedan när de tittar ut.
Hon sitter mkt på land ja mest under lampan och solar sig,
på nätterna är hon nere i vattnet.

Jag lär få fylla på med en del salt senare.
Nu har jag inga geosesarma men de kommer ifrån taiwan
och är säkerligen viltfångade.
Mvh Wilda
#35 - 20 april 2009 12:32
Nu är det ju så att i släktet Geosesarma där Vampyr och Mandarin ingår utvecklas äggen direkt till färdiga småkrabbor, de har alltså inget larvstadium. Prova att googla på Vampire krabborna.
Ett regnskogsterrarium med hög luftfuktighet, gärna högt då de klättrar bra och med ett bottenmaterial som de kan gräva bohålor i. Vattendel kan man ha men det räcker utmärkt med en mindre skål och som sagt, jag har aldrig sett mina i vattnet.
#36 - 20 april 2009 12:52
Wilda skrev:
Hej

Låter kontigt tycker jag, då alla " land " krabbor behöver vatten

de har fortfarande gälar.

Krabb bebisar behöver bräckt vatten.
Visst andas dom med gälar, men landkrabbor har anpassat sej och tar upp syre via luften. De har vatten runt gälarna och syret kommer in i gälarna från luften via vattnet. I fuktig miljö behöver de sällan eller aldrig gå ner i vatten för att återfukta gälarna.

Det finns olika typer av reproduktion hos krabbor. Många har ungar som kläcks färdigutvecklade och som inte behöver genomgå någon livsfas i bräck eller saltvatten.
#37 - 20 april 2009 13:04
Hej

Nu skriver ni att det räcker med landdel till krabborna
och detta tycker jag inte är riktigt, då dessa behöver
vatten, sedan om det är lite eller mkt det får stå för
er som skriver, men skriv inte att dem inte behöver
vatten för det är helt felaktigt. Det är heller inte många
nybörjare som
kan skapa den höga fuktigheten som krabborna behöver.
Det är lika illa som att skriva att krabborna inte behöver en
landdel att gå upp på.

Jag har många sidor om de krabbor jag är intresserad utav,
här är en utav dem
http://www.crustaforum.com/board/showthread.php?p=4967

Vampyr krabban kallas oxå för karnival krabba och har ett helt
annat handelsnamn hos vissa leverantörer, således även mandarinkrabban.
Vilket är jätte tråkigt, de som förlorar mest på detta är skötsel utav
krabbor.

Förövrigt är det igentligen dåligt med info om skötsel ang krabbor,
handelsnamn och den riktiga latinska namnet.
Vem har fel är det vampyr eller karnivalkrabba.

Att hitta info om mina krabbor var ännu svårare, Flower/tomato krabba.
Är man intresserad så prövar man sig fram och det har jag gjort.
Det jag har märkt är att, är vattenkvaliten inte bra håller krabborna
sig mkt ovan vattnet.
Nu har jag en pump till mina krabbor och de har en hel det landdel att
vara uppe på. De jagar mest mat i vatten men äter lika bra på
land, men de verkar föredra att äta i vattnet.

Frågar man i zooaffärer där de i bland säljer krabbor kan man
få helt olika svar, även vad man matar dem med, sorgligt.
Mvh Wilda
#38 - 20 april 2009 13:12
Wunder skrev:
Visst andas dom med gälar, men landkrabbor har anpassat sej och tar upp syre via luften. De har vatten runt gälarna och syret kommer in i gälarna från luften via vattnet. I fuktig miljö behöver de sällan eller aldrig gå ner i vatten för att återfukta gälarna.

Det finns olika typer av reproduktion hos krabbor. Många har ungar som kläcks färdigutvecklade och som inte behöver genomgå någon livsfas i bräck eller saltvatten.

Ja det återstår att se hos mina krabbor.
Då det ingen info finnes om de på nätet.
Den info som finnes om krabbyngel har behövt bräckt vatten
för att överleva.
Då mina kommer ifrån bräcktvatten kan man bara tänka sig att de
kommer att behöva bräckt vatten, nu får dem salt men man kanske får
hälla i mera salt när yngel tar sig ur rommen.
Som sagt det återstår att se.
Vist anpassar sig djur efter förhållanden en jag tycker att man skall
ge dem de rätta förhållanden och inte ändra på ngt, det känns inte rätt.
Mvh Wilda
#39 - 20 april 2009 13:44
Hur som helst så är de alla amfibier och det är väl självklart att de ska kunna ha tillgång till en vattendel, givetvis också av god kvalité!
#40 - 21 april 2009 11:40
Jag vart tvungen att sära på mina 2 krabbor, då honan attackerade hanen precis lagom efter han ömsat skal, hon lyckades stympa 3-4 ben och en klo av honom... Kvinnor säger jag bara :(
#41 - 21 april 2009 11:48
Electron skrev:
Jag vart tvungen att sära på mina 2 krabbor, då honan attackerade hanen precis lagom efter han ömsat skal, hon lyckades stympa 3-4 ben och en klo av honom... Kvinnor säger jag bara :(

Ojdå :eek: inte roligt, det tar ju lite tid igen att få
ut dem benen som han blev av med, ja tills nästa ömsning
Har du flera ställen för dem att gå upp på och gömma sig.
Synd att han inte hann undan.

Min hona har nu fått rom så vi får se om det blir ngr
krabb bebisar :p spindlar för det är ju det som dem ser
ut som när de är så små :D

Ett tag var hanen på honan här, ja han var lite elak
jagade av henne på roten så fort hon kom upp, han som alltid
eller dem skall man skriva är så snälla imot varandra men nu vet jag
orsaken varför han har varit efter henne, hehehe.
På ngt sätt har han i allafall lyckats fånga henne, då hon nu
går med rom sedan en vecka - som jag har sett det.
Mvh Wilda
#42 - 21 april 2009 13:24
Ja, båda har nu ömsat en gång.. jag har köpt till mindre akvarium nu där minst 50% av ytan är en landdel... båda har haft rätt gott om yta att röra sig på, dock mindre vattenyta, men det är nog ingen förlust dom lider av då dom spenderar 99% av tiden ovanför ytan.. Jag ska flytta efter månadsskiftet och så snart jag har råd ska jag modifiera mitt 60L och dela av/bygga en hylla där jag kan ha torr sand... Jag har även köpt till någon form av kub gjord i torv (eller vad det nu heter) som sväller i kontakt med vatten, populär akvaterrariegrej tydligen! Det gillar mina krabbor då dom har byggt diken och nästan tunnlar i det :)

Ååååh vad avundsjuk jag blir på dig Wilda... du kommer få beebisar! :d:d:d:d

En sak till som jag har märkt nu när jag flyttat på min hona är att dom gillar lite grövre bottenmaterial också, då hon greppar gruskorn för gruskorn och började bygga direkt när hon kom till sitt nya hem..
#43 - 21 april 2009 21:05
Electron skrev:
Ja, båda har nu ömsat en gång.. jag har köpt till mindre akvarium nu där minst 50% av ytan är en landdel... båda har haft rätt gott om yta att röra sig på, dock mindre vattenyta, men det är nog ingen förlust dom lider av då dom spenderar 99% av tiden ovanför ytan.. Jag ska flytta efter månadsskiftet och så snart jag har råd ska jag modifiera mitt 60L och dela av/bygga en hylla där jag kan ha torr sand... Jag har även köpt till någon form av kub gjord i torv (eller vad det nu heter) som sväller i kontakt med vatten, populär akvaterrariegrej tydligen! Det gillar mina krabbor då dom har byggt diken och nästan tunnlar i det :)

Ååååh vad avundsjuk jag blir på dig Wilda... du kommer få beebisar! :d:d:d:d

En sak till som jag har märkt nu när jag flyttat på min hona är att dom gillar lite grövre bottenmaterial också, då hon greppar gruskorn för gruskorn och började bygga direkt när hon kom till sitt nya hem..

Kul att du har fått ingång det och märker vilka behov de har.
Man lärs sig hela tiden nytt, det är jätte bra att se vilka behov
krabborna behöver.
Hur går det med maten, vad ger du dem.
Hoppas att du kan sätta ihop dem igen.
Du får ta några bilder så vi får se hur dina krabbor bor :p
Hur går det med dina räkor då ?

Jag kan tänka mig att de gräver på land, mina har grävt lite
i karet. Jag skall försöka senare att få en riktig landdel till dem likt din.
Men jag vill ha en pump i vattnet så jag måste ha hyfsat djupt vatten.
De skitar ner enormt, brunt bajs i korvar :D

Ja vi får hålla tummarna att det blir krabb bebisar, jag behöver då
verkligen tejpa igen de hål som finnes bak på karet, där ljusrampen
skall sitta fast annars kommer de små krypa ur karet.

Jag vill gärna ha några Vampyr krabbor, de lila är så snygga
och fredliga, hehehehe !

En dag när jag o gubben stod och tittade på dem på
Hornbach i Gbg så säger jag - vampyrkrabbor skall vara fredliga
och snälla precis då går en vampyrkrabba rakt på en mangrovkrabba
och klipper till den och lyfter upp den, hihihihi, gubben vänder
sig om till mig
- Ja de var ju fredliga, jo men det skall de vara. vad säger man
när man står och ser en vampyr som spöar upp en annan ;)
Nu hände det in te så mkt mangrovkrabba sprang iväg...

Mvh Wilda
#44 - 22 april 2009 21:32
Ja, tyvär kommer jag inte kunna göra iordning mitt 60L enl. den tyska modellen du länkade förns efter jag är färdig med mitt 200L, vilket säkerligen kommer käka min nästa lön!

Räkorna har fått flytta till mitt 200L provisoriskt då jag gjort iordning det enkelt och låtit några sebrafiskar fått leka av sig! Så nu städar räkorna efter en liten drös yngel! :) En av mina körsbärsräkor har fått en stor gul stjärt, så snart får man påök i den populationen också! :D

Haha ja, dom e som små grisar, springer omkring och bökar runt i marken och bajsar haha :D

Det börjar nästan pirra i min mage nu när du (eller din krabba kanske man ska säga) fått rom! :D tänk om.. TÄNK OM! Va himla skoj de vore :D

Påstår du att Geosesarma sp. ska vara fredlig? Hum, jag tror jag närmare bestämt bestrider det påståendet högljutt! :mad: :p Min krabba verkar vara combat-tränad med en utförlig strategi, anfaller där fienden är svagast! :p

Här har ni en bild på hanen innan han vart stympad..

Annons