Söker speciella scalarer , hjälp gärna :)

#1 - 29 oktober 2014 12:36
Hej , tänker skaffa 6 scalarer om någon månad ,

jag vet att jag vill ha 2 vita som jag sett i en butik väldigt många gånger ( dem kommer in då o då och är väldigt små och vita (scalarer yngel) ) kan ej latin namnet på dem men dem är scalarer , butiken har även vuxna av samma sort och dem är väldigt fina

jag vill ha 2 st blåa~~ scalarer har sett det på olika bilder på google o liknande som tex http://tinyurl.com/py53gv9
[B]http://tinyurl.com/o6aecuq

http://tinyurl.com/lglt3n9

vad heter någon av dessa i ovan länkar någon som vet? är det photoshoppade eller finns dem på riktigt?

samt 2 sista ska vara helt standard scalarer färger (svart vita )

allt som allt , dem blå scalarer hur får man tag på dem och vad är namnet ? om dem nu finns :) resten har jag sett lär köpa 2 av varje från ovan som små och dem får växa upp tsm o göra de dem vill ^^

driftar bort lite här men , hur långt tid tar det för scalarer att bli sin max storlek? med förutsättningen att dem matas 2-3 ggr om dagen. [/B]
#2 - 29 oktober 2014 13:04
alla du länkade till är Pt Scalare. dvs samma art. bara framavlade varianter. kallas kort o gott blå scalare. de finns på riktigt., har själv haft några en gång. dock är de inte särskiltl snygga tycker jag. jag gillar mer grundformen. och de lite mer dyrare peruaner och manacapuru-varianterna.

din butik kan säkert beställa hem till dig.

det är mycket svårt att säga när de når sin max storlek. beror på många faktorer. typ av foder. storlek på kar. vattenkvalitet etc etc.
#3 - 29 oktober 2014 13:09
hannesc skrev:
alla du länkade till är Pt Scalare. dvs samma art. bara framavlade varianter. kallas kort o gott blå scalare. de finns på riktigt., har själv haft några en gång. dock är de inte särskiltl snygga tycker jag. jag gillar mer grundformen. och de lite mer dyrare peruaner och manacapuru-varianterna.

din butik kan säkert beställa hem till dig.

det är mycket svårt att säga när de når sin max storlek. beror på många faktorer. typ av foder. storlek på kar. vattenkvalitet etc etc.

jo fast om du kollar länkarna så är det olika form av blå , är det bara kvaliten på den? tycker ej om dem dyrare varianterna ej pga pris utan utseende , älskar standard scalarer , så lär ha 2 såna , 2 vita som jag tycker om som fan , och 2 blå låter coolt ej sett dem i butik men bara på bild och det verkar vara sjukt coolt , får se om jag kan få dem o beställa hem alla 6 till mig väldigt små till nästa månad eller januari kanske Pt scalare , blå är alltså dem jag letar efter?
#4 - 29 oktober 2014 13:24
nej det är samma blå. i praktiken.

mja det är som vanliga scalarer oftast i kvaliteten.

tja fast de dyrarer peruanerna o manacapura är ju mer standard scalare än de här framavlade varianterna. ( blå, vit, marmor, svart, guld etc.

såhär ser mina honey blue ut.
#5 - 29 oktober 2014 13:26

#6 - 29 oktober 2014 13:29
hannesc skrev:

riktigt fin färg , vad går dem runt med? ( andra fiskar)
#7 - 29 oktober 2014 13:34
45 moskittetror
4 bolivianska fjärilar
7 st corry sterbai
2 st multispinosus
2 st ap. vejita
700 sandsnäckor.
#8 - 29 oktober 2014 13:34
#9 - 29 oktober 2014 13:39
fint , kan man hitta lista på växterna du använder någonstans?
#10 - 29 oktober 2014 13:46
blaze1337 skrev:
fint , kan man hitta lista på växterna du använder någonstans?

tja du kan ju bläddra igenom min gamla projekt-tråd på det karet. startades för 5 år sen.

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136379

har en mängd växter i och har haft olika.

men det är gigantvallis, svärdsplanta, microsorium, olika cryptocoryne sorter, polysperma o massa annat
#11 - 29 oktober 2014 13:49
hannesc skrev:
tja du kan ju bläddra igenom min gamla projekt-tråd på det karet. startades för 5 år sen.

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136379

har en mängd växter i och har haft olika.

men det är gigantvallis, svärdsplanta, microsorium, olika cryptocoryne sorter, polysperma o massa annat

tack så mycket för all hjälp hannes , kul o se olika akvarier innan man gör om lite i sitt :D tycker om utseendet på mitt just nu men vill ha lite högre växter o rötter för skalarerna
#12 - 29 oktober 2014 13:49
lugnt.
#13 - 29 oktober 2014 14:19
Hmm, Blue Honey är riktigt snygga, skulle vilja ha tag i så'na, men har aldrig sett den i nå'n butik. Jag gissar att de är en korsning mellan odlingsformen Blå Amazon (som jag har fyra av nu), och Peru-scalare.
#14 - 29 oktober 2014 14:19
Shepard skrev:
Hmm, Blue Honey är riktigt snygga, skulle vilja ha tag i så'na, men har aldrig sett den i nå'n butik. Jag gissar att de är en korsning mellan odlingsformen Blå Amazon (som jag har fyra av nu), och Peru-scalare.

vad jag förstått så är det en vildform. men kan ha fel där.
#15 - 29 oktober 2014 14:22
hannesc skrev:
vad jag förstått så är det en vildform. men kan ha fel där.

Ja, helt klart har de Peruan eller nå't i sig, men att den har så mycket blått gör mig tveksam, och så'na "flashiga" och fantasifulla handelsnamn brukar väl mest vara reserverade för odlingsformer. Och så pass "nya" varianter brukar väl ha en dokumenterad fångstlokal, om det är en vildform.

Men det är ju svårt att veta.
#16 - 30 oktober 2014 12:17
hannesc skrev:

700 sandsnäckor.

åh fasen....tagit dig tid att räkna dom....??...;)
#17 - 30 oktober 2014 12:20
åh fasen....tagit dig tid att räkna dom....??...;)

haha jag som blev så glad av att få ett till svar :( , ne men fattar vad han menar , jag kan se runt 100 malaysiska snäckor i mitt 100 liters kar ( går säkert över 500 där inne ) , dem förökar sig som fan , flyttar över en del till 240 liters för rensning :D
#18 - 30 oktober 2014 12:22
I övrigt gällande bilder på färgade scalarer.

Sätt en fet blå lampa över vanliga scalarer, fota, och vips så är dom blå.....

Sätt en fet grön lampa över vanliga scalarer, fota, och vips är dom röda....

Ta en svagt blåfärgad sak, sätt ett "normalt" akvarierör som har en Kelvin på 18000 ovanpå, och vips är dom blåare,,,,

Osv

Osv

Med andra ord, lita inte alltid på bilderna man ser......

Och som vanligt är naturfärgat snyggast i längden.

Och....jag tror fiskar är färgblinda..(eller smarta)..de skiter i om de har blåa röda gröna i flocken....de pippar med den som de gillar bäst för stunden.....
#19 - 30 oktober 2014 12:30
Ja, håller med om att naturvarianterna är snyggast (moder natur vet alltid bäst). Däremot tror jag inte fiskar (i alla fall inte ciklider) är färgblinda, eftersom många är starkt färgade, och verkar använda färger och mönster för att signalera till varandra.

Och ljuset spelar ju såklart stor roll. Men Blue Honey är nog mer blå än ursprunget (som väl är Peruscalare), för vanligtvis brukar väl Peruaner inte ha nå't blått alls, utan mer dra åt det rödbruna hållet.
#20 - 30 oktober 2014 12:32
I övrigt gällande bilder på färgade scalarer.

Sätt en fet blå lampa över vanliga scalarer, fota, och vips så är dom blå.....

Sätt en fet grön lampa över vanliga scalarer, fota, och vips är dom röda....

Ta en svagt blåfärgad sak, sätt ett "normalt" akvarierör som har en Kelvin på 18000 ovanpå, och vips är dom blåare,,,,

Osv

Osv

Med andra ord, lita inte alltid på bilderna man ser......

Och som vanligt är naturfärgat snyggast i längden.

Och....jag tror fiskar är färgblinda..(eller smarta)..de skiter i om de har blåa röda gröna i flocken....de pippar med den som de gillar bäst för stunden.....

de skiter i om de har blåa röda gröna i flocken....de pippar med den som de

gör inte vi människor det med ;) ne men jo visst vissa bilder är det pga lampan man har i som färgen blir så blå men vissa fiskar har ju fina blå färger , under vanlig lampa det är såna jag är ute efter , och jag lär ha naturliga färgen 2 st iaf , men vill ha blåa med dem är så fina :D
#21 - 30 oktober 2014 12:37
blaze1337 skrev:
de skiter i om de har blåa röda gröna i flocken....de pippar med den som de

gör inte vi människor det med ;) ne men jo visst vissa bilder är det pga lampan man har i som färgen blir så blå men vissa fiskar har ju fina blå färger , under vanlig lampa det är såna jag är ute efter , och jag lär ha naturliga färgen 2 st iaf , men vill ha blåa med dem är så fina :D

Vad jag säger är att lita inte på att du får samma blåa scalarer i ditt kar som du ser på bilder om du inte på ett eller annat vis moddar belysningen eller bilden du tar av dom......
#22 - 30 oktober 2014 12:39
Shepard skrev:
Ja, håller med om att naturvarianterna är snyggast (moder natur vet alltid bäst). Däremot tror jag inte fiskar (i alla fall inte ciklider) är färgblinda, eftersom många är starkt färgade, och verkar använda färger och mönster för att signalera till varandra.

Och ljuset spelar ju såklart stor roll. Men Blue Honey är nog mer blå än ursprunget (som väl är Peruscalare), för vanligtvis brukar väl Peruaner inte ha nå't blått alls, utan mer dra åt det rödbruna hållet.

nu har jag varit bprta från verkligheten i snart ett år, men vad jag mínns så har peruaner inget blått alls.

det har, om något, som du säger kanske lite brunt,,,,,,, dock aldrig sett rött i dom.....men jag har ju glasögon numera,,,,så kanske...
#23 - 30 oktober 2014 12:43
Vad jag säger är att lita inte på att du får samma blåa scalarer i ditt kar som du ser på bilder om du inte på ett eller annat vis moddar belysningen eller bilden du tar av dom......

du har helt rätt
#24 - 30 oktober 2014 12:47
nu har jag varit bprta från verkligheten i snart ett år, men vad jag mínns så har peruaner inget blått alls.

det har, om något, som du säger kanske lite brunt,,,,,,, dock aldrig sett rött i dom.....men jag har ju glasögon numera,,,,så kanske...

Tja, hur man tolkar och uppfattar färger kan nog skilja lite.

Det att Blue Honey är väldigt lika Peruscalarer, men helt klart har blått i sig (förstärkt med fuskljus eller inte), gör att jag tror det är en blandning mellan Peruscalare, och Blå Amazon. Eller kanske nå'n vildform som har blått i sig. Blå Amazon verkar hur som helst vara en blandning mellan den vanliga grå vildformen, och den vita (med blått i fenorna) odlingsformen kallad Platina.

Bilder på Blå Amazon, och Platina.
#25 - 30 oktober 2014 14:30
gud så fina fiskar , hade blivit så glad av ett par av varje från ovan , troru man kan beställa hem såna om man ber butiken göra det? är det att fråga efter blå amazon scalar ett par , och ett par platina scalar då eller? och tror du man kan få dem i väldigt små alltså runt 2 cm ~
#26 - 30 oktober 2014 15:00
blaze1337 skrev:
gud så fina fiskar , hade blivit så glad av ett par av varje från ovan , troru man kan beställa hem såna om man ber butiken göra det? är det att fråga efter blå amazon scalar ett par , och ett par platina scalar då eller? och tror du man kan få dem i väldigt små alltså runt 2 cm ~

Ja, fråga kan du alltid göra, ibland kan de ta hem det man vill ha. Men ofta har de väl en minimigräns på antalet man kan beställa, tror inte man bara kan beställa några stycken. Och om du beställer fler, så ökar ju chansen att du får både hanar och honor, och kan få par. Se'n kan man ju inte bestämma åt dem vilka de ska bilda par med, blandar man varianter så kan paren bli lite vad som helst. Storleken varierar nog, beror på hur stora de är som de har inne.
#27 - 30 oktober 2014 15:25
Shepard skrev:
Ja, fråga kan du alltid göra, ibland kan de ta hem det man vill ha. Men ofta har de väl en minimigräns på antalet man kan beställa, tror inte man bara kan beställa några stycken. Och om du beställer fler, så ökar ju chansen att du får både hanar och honor, och kan få par. Se'n kan man ju inte bestämma åt dem vilka de ska bilda par med, blandar man varianter så kan paren bli lite vad som helst. Storleken varierar nog, beror på hur stora de är som de har inne.

de får gärna para sig med olika färger , aa jag lär beställa hem 6 st totalt , 2 standard , 2 vita/platina, 2 blå , små , sen får dem para sig hur dem vill mellan varandra bryr mig ej ifall det blir 1 blå 1 vit par eller liknande ^^
#28 - 30 oktober 2014 15:33
blaze1337 skrev:
de får gärna para sig med olika färger , aa jag lär beställa hem 6 st totalt , 2 standard , 2 vita/platina, 2 blå , små , sen får dem para sig hur dem vill mellan varandra bryr mig ej ifall det blir 1 blå 1 vit par eller liknande ^^

brrr.. det där går emot mina principer som fan :P haha. att blanda olika färgvarianter. men det är ju min högst personliga åsikt :P
#29 - 30 oktober 2014 15:40
hannesc skrev:
brrr.. det där går emot mina principer som fan :P haha. att blanda olika färgvarianter. men det är ju min högst personliga åsikt :P

Köper man inte vildfångat, kan man väl aldrig vara säker på att man får "rena" varianter. Har för mig att jag såg nå'n sida för ett antal år se'n, tillhörande en rätt stor odlare, tror det var i Asien, och vad jag förstår så blandade de ofta in vildfångat i t.ex marmorstammar, för att tillföra nytt blod, och få fram individer med bra kroppsform och snygga fenor.
#30 - 30 oktober 2014 15:53
hannesc skrev:

hanne hur stor e chansen att jag kommer få yngel? och hur stor e chansen att jag kommer sälja det till folk så dem får "blandraser"? sitter ju o blandar lite hemma redan men inget som kommer ut från mitt hem är ej dum sprider ej blandraser oroa dig inte :D har samma principer men bara om man ska sälja dem , man bör ej sprida det men kul o testa sj o blanda^^
#31 - 30 oktober 2014 15:53
Shepard skrev:
Köper man inte vildfångat, kan man väl aldrig vara säker på att man får "rena" varianter. Har för mig att jag såg nå'n sida för ett antal år se'n, tillhörande en rätt stor odlare, tror det var i Asien, och vad jag förstår så blandade de ofta in vildfångat i t.ex marmorstammar, för att tillföra nytt blod, och få fram individer med bra kroppsform och snygga fenor.

Ja det har du säkert rätt i. Men för mig är det en rent estisk fråga. Tycker inte det ser bra ut med blandade varianter. Mycket snyggare med en grupp av samma :-)
#32 - 30 oktober 2014 15:54
blaze1337 skrev:
hanne hur stor e chansen att jag kommer få yngel? och hur stor e chansen att jag kommer sälja det till folk så dem får "blandraser"? sitter ju o blandar lite hemma redan men inget som kommer ut från mitt hem är ej dum sprider ej blandraser oroa dig inte :D har samma principer men bara om man ska sälja dem , man bör ej sprida det men kul o testa sj o blanda^^

Som jag skrev innan så var det inte det jag var emot. Utan bara hur det ser ut. Men det är bara jag det så lägg ingen vikt vid det :-P
#33 - 30 oktober 2014 15:59
blaze1337 skrev:

Tja, det är ju samma art oavsett odlingsform, så man behöver inte så'na betänkligheter med att sprida dem, som med korsningar mellan olika arter :) Även om det väl är bäst att hålla stammarna rena, fiskar har ju ingen stamtavla, så man kan se vad som finns i linjerna.

hannesc skrev:
Ja det har du säkert rätt i. Men för mig är det en rent estisk fråga. Tycker inte det ser bra ut med blandade varianter. Mycket snyggare med en grupp av samma :-)

Och det har du rätt i :) Ser betydligt bättre ut med en grupp av samma, särskilt vildformen.
#34 - 30 oktober 2014 16:04
hannesc skrev:
Som jag skrev innan så var det inte det jag var emot. Utan bara hur det ser ut. Men det är bara jag det så lägg ingen vikt vid det :-P

tog inte illa upp :P vet att jag hört från flera andra att de super dåligt etc :P

Annons