Fotbolls VM

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 11 juni 2014 10:57
Ja i morgon är det dags - fotbolls VM sparkar igång:D

Visst - Sverige är inte med och inte heller något annat nordiskt lag men fotbollen blir ju inte sämre för det:p
Det är väl snarare som så att vi får inse att Sverige befinner sig på fotbollens bakgård och att det inte hjälper vem som är förbundskapten eller vilka spelare som får spela - vi hör helt enkelt inte hemma i fotbollens finrum.
Vem jag håller på - ja egentligen inte någon speciell utan jag brukar rent generellt gilla fotbollens underdogs: det vore också kul om ett afrikanskt lag i år gick riktigt långt som omväxling till alla europeiska och sydamerikanska lag.

Jag gjorde en test i en kvällstidning där man genom att svar på olika frågor fick fram vilket som var "ens lag" och det visade att jag skulle hålla på Chile så det får bli på det viset för även om det är ett sydamerikanskt lag så är de ju inte direkt favorittippade.

Sedan kan jag ju tycka att det är idiotiskt med alla dessa megaidrottsevenemang med byggandet av en massa jättelika idrottsanläggningar som kostar en massa miljarder. Det kostar för mycket idag och det är alltid de som har det sämst i samhället som får betala det stora priset för dessa. Så antingen - lägg tävlingarna på samma ställe hela tiden så man slipper bygga nya arenor hela tiden eller så ha flera arrangörsländer varje gång.

För att var lite nostalisk - ett plus i kanten för SVT som producerade den trevliga dokumentären om VM 94 (missade dock första delen av den). Och en extra blomma till min favoritfotbollsspelare från den tiden - Klas Ingesson.
#2 - 11 juni 2014 12:45
Argentina slår Frankrike i finalen på straffar efter 2-2 fulltid. Brasilein tar bronset eter 3-2 mot Spanien. Belgien, haussat av många, vinner sin grupp men åker mot Portugal på straffar i åttondelen. Tyskland åker ut mot Frankrike i kvartsfinalen, precis som England som åker ut mot Brasilien i kvartsfinalen efter att England har besegrat Colombia på straffar i åttondelen!!!

Vilka jag håller på; alé les Bleus!

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 11 juni 2014 12:58
Om jag skall tippa vem som vinner så tror jag att det kommer att stå mellan Brasilien, Argentina, Tyskland och Spanien.
Har inte kollat lottningen om det kan bli så men tippar Brasilien och Tyskland i finalen och där vinner Brasilien.

Fast det enda som är "säkert" är väl att allt är osäkert och att varken jag eller Erikderek kommer att ha alla rätt i vårt tippande
#4 - 11 juni 2014 14:00
Man må tycka att det är lite trist att Sverige inte är med, men ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte nå't särskilt... Tycker faktiskt inte att de förtjänar att vara med, de är för dåliga helt enkelt, och tycks bara vilja hålla till på egen planhalva. Kolla bara de två senaste matcherna mot Danmark och Belgien. Suck säger jag bara.

Faktum är att det nästan är roligare att följa VM när Sverige, som ändå inte skulle ha en chans, inte är med. Man kan liksom följa det hela mer avslappnat, och slipper bita på naglarna över hur det ska gå för Sverige, och slippa bli irriterad när de åker ur VM med en gång.
#5 - 11 juni 2014 15:22

Jag gjorde en test i en kvällstidning där man genom att svar på olika frågor fick fram vilket som var "ens lag" och det visade att jag skulle hålla på Chile så det får bli på det viset för även om det är ett sydamerikanskt lag så är de ju inte direkt favorittippade.

Jag gjorde testen nyss och min favorit blev Argentina! Jag hatar Argentina!
Hoppas att Tyskland vinner sitt fjärde VM, men risken är stor att de åker ur gruppspelet!
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 13 juni 2014 07:48
Bra inledningsmatch men dålig domare. Om Brasilien har lika mycket flyt med domsluten i fortsättningen så kommer de definitivt att vinna.
#7 - 13 juni 2014 19:11
Har inte gjort något test men tror och likt Wilhelm hoppas på Tyskland, inget unikt tips men nu är de riktigt bra och spelar mycket underhållande.
Angående Sverige och finrum så är vi inte där men vi skall dit, 2013 tog vi brons i U17 VM, 4-1 mot Argentina.

//Johan
#8 - 13 juni 2014 19:14
Det är än så länge domartabbarnas VM, det är helt klart.
#9 - 13 juni 2014 20:20
Yesssssssssssssss...
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 13 juni 2014 20:59
Shepard skrev:
Det är än så länge domartabbarnas VM, det är helt klart.

Fast i kvällsmatchen så var domarna hyfsat bra i alla fall.

Tufft för Spanien i den matchen och de kunde faktiskt ha förlorat med ytterligare några mål. Fast Spanien går nog ändå vidare även om jag hoppas att Chile slår dom. Men om nu Spanien går vidare så får de väl möta Brasilien och då lär en av favoriterna åka på direkten
#11 - 14 juni 2014 11:53
Fast i kvällsmatchen så var domarna hyfsat bra i alla fall.

Tufft för Spanien i den matchen och de kunde faktiskt ha förlorat med ytterligare några mål. Fast Spanien går nog ändå vidare även om jag hoppas att Chile slår dom. Men om nu Spanien går vidare så får de väl möta Brasilien och då lär en av favoriterna åka på direkten

Ja, de var ju bra mycket bättre igår, som tur var. Och straffen igår var ju betydligt mer straff. Är det bara jag som undrar varför de helt enkelt inte tar bort offsideregeln? Den gör det bara möjligt för det försvarande laget att medvetet försöka ställa anfallarna offside (spelförstörelse kallar jag det), och risken för feltolkningar (som var rätt uppenbart i matchen Brasilien-Mexico) är ju rätt stor. Och utan offside skulle alla dessa fina passningar kanske leda till nå't, och de skulle våga anfalla mer, istället för att upptäcka "ojdå, de försöker ställa oss offside", och så blir det bakåtpassningar istället.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 14 juni 2014 12:29
Nja, jag tror faktiskt inte att det skulle leda till roligare spel för att man skulle ta bort offsideregeln. Det skulle bara leda till att lagen hela tiden skulle behålla spelare som ligger kvar uppe vid motståndarnas straffområden vilket då också innebär att man måste ligga kvar där med sina försvarare - istället för som nu där man kan flytta upp hela laget. Då blir det slut med alla snygga genomskärningar och ett betydligt tråkigare spel. Dessutom tycker jag faktiskt att linjedomarna allt som oftast avgör detta mycket bra och sällan har fel (fast undantag finns som stolpskottet till linjedomare i Mexiko-matchen).

Gillar för övrigt att Chile vann "nattmatchen" - jäklar vad kul det vore om de kunde vinna mot Spanien.
#13 - 14 juni 2014 13:54
Ja, men jag tyckte också att det var kul att Australien kämpade emot bra. Jag har en tendens att heja på "underdogs" (utom mot Sverige då). Sverige har väl varit hyfsade i fotboll, men numera, när de verkar ha fått för sig att man kan vinna matcher genom att mest hålla till på egen planhalva, så tycker jag faktiskt att de är rent dåliga. Nej, damlandslaget är betydligt mer underhållande att titta på, herrlandslaget kanske kunde ta efter dem lite.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 14 juni 2014 15:31
Jo men att svenska herrlandslaget är så pass dåliga är väl inte så underligt - trots allt är ju allsvenskan en av europas sämsta och det är få av "proffsen" som är så där himla lyckade egentligen - snarare är det väl som att sett till spelarmaterialet så lyckas de ganska bra.

Håller med om damlandslaget och snart börjar deras match och väljer helt klart den före Grekland-Colombia
#15 - 14 juni 2014 16:15
1-0 Sverige :)
#16 - 14 juni 2014 16:30
Jag spinner fritt vidare på Kjells inlägg. I Sverige har vi egentligen ett väldigt bra underlag för att få fram duktiga fotbollsspelare, vi har väldigt bred barn och ungdomsverksamhet där verkligen alla helt oberoende av ekonomiska förutsättningar har möjligheten att delta i organiserad träning i ett klubblags regi. Vad är det då som gör att vi inte får fram bättre bred på högkvalitativa spelar på nationell och internationell nivå?

Vi har föreningar med breddträning (t.o.m juniornivå) där alla får vara med oavsett vilken utvecklingsnivå man nått inom sin ålderskull, vi har andra föreningar lag med eliträning från P-06 där ett endast spelare med hög utvecklingsnivå inom sin ålderskoll. Genom att studera spelarmaterialet i våra allsvenska klubbar så kan vi dra slutsatsen att varken bredd eller elit är bättre eller i Sveriges fall sämre än den andre (och då är det klubbtilhörighet före juniorålder detta baseras på).

Är det träningsupplägget? Ja och nej, vi har en basplan från SvFF hur vi skall träna våra barn och ungdomar där fokus ligger på att ha mycket boll och fokusera mycket på teknik samt att vi på klubbnivå i många fall med stort intresse studerar hur akademierna i ute i Europa jobbar med motsvarande åldersgrupp, så orsaken ligger inte här heller.

Är det utbildningsnivån hos ledare och tränare inom ungdomsfotbollen? SvFF erbjuder flera utbildningar som följer ett UEFA program där det finns en tydlig utbildningslinje för ledare inom ungdomsfotbollen och även klubbarna har guidelines hur många ledare och tränare per respektive åldergrupp som skall ha adekvat utbildning, dessa utbildningar är kostnadsfria för ledare och tränare (i alla fall i "min" klubb, upp till en viss nivå givetvis då). Förutsättningarna och även kraven finns för välutbildade ledare och klubbarna jobbar aktivt med detta så orsaken ligger inte här.

Orsaken som jag ser det är följande;
Antalet träningstillfällen, framförallt under 5-manna tiden, här är betoningen på lek och kul, det är bra för då får man in mpnga nya barn kontinuerligt. Men det finns de barn som tycker fotboll är kul och verkligen har en egen ambition och vilja inom fotbollen, det är dessa barn som vi skall erbjuda möjligheten till mer träning, så länge det är på barnets villkor och vilja. Värt att poängtera här, det är ambition och vilja hos barnet, inte utvecklingsnivån inom fotboll, det är viljan och ambitionen som skall premieras och beredas möjlighet för. Erbjud dessa barn ett eller två extra träningspass i veckan om det är så, så länge barnet vill. I min värld slår vilja talang när det gäller framför allt barn och ungdomsfotbollen, visst det finns undantagen, men även Zlatan är en produkt av extrem talang och extrem vilja och ambition, bara talang når väldigt sällan hela vägen.

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 14 juni 2014 17:59
Shepard skrev:
1-0 Sverige :)

Och 3-1 blev det - Sverige på god väg mot slutspelet :D
#18 - 14 juni 2014 18:02
Och 3-1 blev det - Sverige på god väg mot slutspelet :D

Nå't att se fram emot :) Var och när går VM?
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 14 juni 2014 18:08
Angående Erikdereks inlägg så tror jag mycket idag hänger på att det är för lite gymnastik i skolorna idag och att barnen idag på rasterna hänger över surfplattor och mobiler istället för att spela fotboll.

Sedan angående att det skall vara mer lek så håller jag helt med - hörde någon tränare på radion (minns inte vem) som menade att vi i Sverige alldeles för tidigt börjar spela ett mer organiserat spel med passningar och taktik istället för att lära barnen leka med bollen så att bollkänslan hamnar i ryggraden. Sedan går att alltid i efterhand att lära dom taktik men bollkänsla är svårt att lära sig om man inte har det med sig från leken.

Och en sak som dock börjar komma - få ut fotbollen ännu mer i förorterna så att 2:a generationens invandrare kommer med - de drar med sig en mer lekfull inställning än svenskarnas mer diciplinerade. Se på Tyskland - de har varit mycket bra på detta.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 14 juni 2014 18:12
Shepard skrev:
Nå't att se fram emot :) Var och när går VM?

Om ett år i Kanada
#21 - 14 juni 2014 18:15
Ok, det blir kul :)
#22 - 14 juni 2014 19:03
Ang. för lite gympa och för mkt spel och surfplattor, så tror jag det helt beror på i vilken miljö barnen växer upp i. Där jag bor så är det inget annat fotboll, innebandy(ute) etc bland barnen, på rasterna, spontant i villaområdet på eftermiddagar och helger. Och de timmarna som spenderas framför XBOX:en då är det FIFA och NHL som gäller, FIFA är ett mycket bra bidrag till barnens förmåga att läsa spel, hitta passningsvägar, utveckla spelförståelsen och även lära sig offside regeln, den förstår det redan vid 6-7 årsåldern med hjälp av FIFA!

Mycket beror även på föräldrarnas inställning och engagemang, ställer jag upp och motiverar och finns där för mina barn så blir intresset för att vara med och prestera större, både i idrott och i skolan. Men skulle jag komma hem från jobbet och direkt slänga mig på soffa med surfplattan så skulle det knappast få mina barn att engagera sig överhuvudtaget, vi skall peka fingret på vems fel det är, det är inte samhället i form av skola och politiker, utan det är föräldrarna som bär det ansvaret helt och hållet. När jag gick i skolan för under mitten av 1980-talet fram till senare delen av 1990-talet då hade vi som jag upplever det lite mycket gympa som min son i skolåldern har idag. Jag och mina kompisar spenderade timmar framför C-64:an och Amiga 500:an, men våra föräldrar såg till att vi spenderade ännu mer tid med lek och sport samt studier.

Till sist handlar det hur mycket tid som läggs ner på något man skall vara bra på, skall man bli duktigt på vare sig fotboll eller i arbetslivet så handlar det om att träna och kämpa och framförallt vara motiverad för att fysiskt och psykiskt lägga ner den tid som krävs för att bli bra, bättre, bäst. Oavsett om det är på fotbollsplanen eller på universitetet. Ingenting fås gratis och allt behöver kämpas för, det går inte att bli bäst genom att bara glida med.

Tilläggas bör är att mina barn spenderar timmar med surfplattor och XBOX precis som alla andra barn, det är absolut inte min mening att låta pretto med ovan inlägg utan bara belysa "problemet" som jag ser det. Det är en skyldighet att vara förälder till sina barn, i alla lägen.

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 14 juni 2014 20:57
Oj vad kul att Costa Rica vann:D
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 15 juni 2014 07:34
Men lite tråkigt att Italien slog England och nu leder Costa Rica denna grupp
#25 - 15 juni 2014 09:26
Att se Holland med gudars självförtroende slå in mål på mål är bara vackert! Tycker också det är trist med C.R i gruppledning. Deras fotboll gav inte mig mycket. Däremot gillade jag domarens sista röda, gillar när de har mod att dömma! Väntar på kommande "trilla helt av sig själv" filmningar som bara är för mycket. Roligt att se hur långt de kan med att filma, samtidigt trist med rent fusk!
#26 - 15 juni 2014 12:14
Tja, "roligast" var ju han som blev "skallad", och föll ihop på planen :p Det såg ut på reprisen som att de knappt nuddade vid varandra, såg bara ut som en markering, och vips, så låg han på marken, och började försöka övertyga domaren att han minsann blev skadad. Domaren lät sig inte luras dock, och gav honom en rejäl utskällning.

En klassiker är ju den där för ett par år se'n (minns inte vilka som spelade), där en stod vid hörnflaggan och skulle slå en hörna, och väntade på att få bollen tror jag. Då skjuter nå'n bollen mot honom, och han får den på benet, varvid han dyker, och börjar ta sig för ansiktet. Tror han faktiskt fick betala böter efteråt, på grund av sin överdrivna reaktion. Fotbollsskådisarna tycks glömma att det inte bara är deras kollegor inom filmvärlden som omges av kameror...

Tyvärr verkar en del spelare reagera så när de blir berömda, eller spelar i storlag. De blir styva i korken, och tror de kommer undan med vad som helst.

Ja, Holland spelade bra, och tack och lov inte lika fult som i finalen senast. De hade ju faktiskt kunnat vinna med 5-0, om det inte var för Spaniens straff (de fick väl en straff, eller minns jag helt fel?).
#27 - 15 juni 2014 12:36
Jag minns denna skallning! Tyvärr hjälper det nog varken med böter eller avstängning. Tycker själv det skulle vara så fruktansvärt pinsamt om hela världen såg att det bara var hitte på! Verkar inte störa dem något nämnvärt...
#28 - 15 juni 2014 12:59
Juni skrev:
Jag minns denna skallning! Tyvärr hjälper det nog varken med böter eller avstängning. Tycker själv det skulle vara så fruktansvärt pinsamt om hela världen såg att det bara var hitte på! Verkar inte störa dem något nämnvärt...

Nej, som sagt, det blir väl så när de blir för stora, det verkar som om de blir divor, och bryr sig inte om vad omvärlden tycker... Se'n beter sig ju inte alla stora spelare så, som tur är.

Själv är jag intresserad av om Pia Sundhage kan göra samma sak för de svenska tjejerna som hon gjorde för USA.
#29 - 15 juni 2014 13:41
Ikväll tvålar Schweiz till Ecuador!
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 16 juni 2014 18:20
Ikväll tvålar Schweiz till Ecuador!

Tvålade och tvålade, men vann gjorde de i alla fall. Fast det sägs att de skall avsäga sig poängen efterom de har röstat i Schweiz om att de inte vill ha några invandrare och det var ju nästan bara sådana i laget :p

Nåväl det har de inte röstat om i Tyskland i alla fall och de har ju även det en hel hög med "invandrare" i laget och hela laget spelade rejält övertygande mot Portugal.
Tyskland och Holland var de lag som imponerade mest i första omgången (jag vet att det är ett par matcher kvar, men i alla fall) - Portugal, England och definitivt Spanien var de "tunga" lag som floppade. Statistisken säger att 85% av de lag som förlorar i första omgången inte går vidare från gruppspelet så det kan bli jobbigt för dessa lag att ta sig vidare.

Imponerat har inte heller direkt domarna gjort - det verkar som om det är de som har svårast i värmen.

Imponerat har inte heller studioreportrarna - ja TV4-reportrarna har jag missat eftersom de mest visar reklam, men SVT-reportrarna har definitivt inte övertygat. Stolpskottet Hamren har definitivt ingen framtid som TV-reporter när han har fått sparken som förbundskapten. Om man nu absolut skulle ha med en förbundskapten så kunde de väl ha plockat dit Lagerbäck, visst han låter lika tråkig som Hamren men han har i alla fall något att säga. Enda studioreportern som får godkänt är Johanna Frändén (det är väl det hon heter?) även om det ibland är lite svårt att höra vad hon säger. Ser också rätt konstigt ut med 3 som står längst fram och pratar och sedan 3 som sitter bakom dem i soffan och dessa 3 kan ses sitta och stirra rakt ut i luften som puckon när främre raden pratar.
#31 - 16 juni 2014 18:31
Kjell, jag får nog säga emot dig, England floppar aldrig (om du inte till det engelska drevet), de är inte bättre, tyvärr, då jag gillar England. Iofs har ju t.o.m det engelska drevet inför detta mästerskap medgett att det inte är aktuellt med VM-guld den här gången. ;-)

Lagerbäck är mkt bra att ha studion, han är ju med på VIASAT under CL matcherna och där är han mycket bra.

@Shepard, du tänker på Rivaldo!

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 16 juni 2014 18:39
Erikderek skrev:
Kjell, jag får nog säga emot dig, England floppar aldrig (om du inte till det engelska drevet), de är inte bättre, tyvärr, då jag gillar England. Iofs har ju t.o.m det engelska drevet inför detta mästerskap medgett att det inte är aktuellt med VM-guld den här gången. ;-)

Lagerbäck är mkt bra att ha studion, han är ju med på VIASAT under CL matcherna och där är han mycket bra.

EK

Jo men om inte England går vidare från gruppspelet så är det nog ändå en flopp;)
Ja som sagt Lagerbäck är bra men låter tråkig, Hamren är dålig OCH tråkig:D
#33 - 16 juni 2014 18:54
Hamrén har ju iofs en strategiskt nackdel, han är fortfarande förbundskapten och då måste han vara nedtonat och inte för spektakulär (det står Nannskog för, lol). Lagerbäck är för härlig på VIASAT när han ibland drar ett skämt med samma monotona stämma som alltid, men ett liten leende på slutet, då kan de andra skratta, annars är det omöjligt att veta när han drar ett ironiskt skämt.

Hasse Backe, där har ni enligt mig Sveriges bästa studioexpert, extremt kunnig, mycket duktig på retoriken och har skön humor. Han kan krydda med en anekdot eller exempel från sin karriär utan att det blir krystat. Synd bara att han är fast på TV4 gruppen, jag hade gärna sett honom på VIASAT.

Att inte studion tog upp Strömbergs legendariska filmning med tanke på hur mycket det pratats filmningar, Glenn hävdar ju än idag att han inte filmade, för han skulle blivit tacklad om han inte slängt sig...

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 17 juni 2014 07:49
Imponerat har inte heller studioreportrarna - ja TV4-reportrarna har jag missat eftersom de mest visar reklam, men SVT-reportrarna har definitivt inte övertygat. Stolpskottet Hamren har definitivt ingen framtid som TV-reporter när han har fått sparken som förbundskapten. Om man nu absolut skulle ha med en förbundskapten så kunde de väl ha plockat dit Lagerbäck, visst han låter lika tråkig som Hamren men han har i alla fall något att säga. Enda studioreportern som får godkänt är Johanna Frändén (det är väl det hon heter?) även om det ibland är lite svårt att höra vad hon säger.

Ja där ser man - uppenbarligen nådde mina kritiska synpunkter igår kväll fram till Brasilien och med en gång så flyttade det fram Frändén till först raden och Hamren hamnade på bänken (eller soffan):D;)http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/vm2014/article19069772.ab
#35 - 17 juni 2014 12:09
Ska bli spännande och se om Brasilien klarar av Mexico ikväll....personligen tror jag Mexico vinner med 2-1....
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 17 juni 2014 17:54
henrikl skrev:
Ska bli spännande och se om Brasilien klarar av Mexico ikväll....personligen tror jag Mexico vinner med 2-1....

Och jag tippar tvärtom:D

Starkt av Belgien att vända och vinna
#37 - 17 juni 2014 17:59
Snacka om att några byten vänder matchen :)
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 17 juni 2014 20:54
Bluewing skrev:
Snacka om att några byten vänder matchen :)

Men inte denna match;)
Och varken jag eller henrikl tippade ens rätt segrare - fast resultatet var rättvist
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 18 juni 2014 18:09
Oj vad nära Australien var att ta poäng - lite synd att de inte lyckades. Nu håller jag på Chile men befarar att Spanien tar sig samman och vinner
#40 - 18 juni 2014 18:13
Men det var en kul match med massor med glöd. Höll på Australien faktiskt. Helt rätt respektlös attityd.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 18 juni 2014 20:58
Och nu vann Chile och Spanien är utslaget:D
Kjell Fohrman
Administrator
#42 - 19 juni 2014 20:57
Oavsett om inte resultaten alltid blir som man önskar så slås man ändå av vilken jäkla bra fotboll det spelas i match efter match :D
Man kanske ändå skall vara lite glad över att Sverige inte kvalificerade sig för risken är stor att vi blivit massakrerade. Oj vad jobbigt det kommer att bli att återgå till att titta på slowmotionlunket i allsvenskan när VM är över
#43 - 19 juni 2014 21:12
Oavsett om inte resultaten alltid blir som man önskar så slås man ändå av vilken jäkla bra fotboll det spelas i match efter match :D

Man kanske ändå skall vara lite glad över att Sverige inte kvalificerade sig för risken är stor att vi blivit massakrerade. Oj vad jobbigt det kommer att bli att återgå till att titta på slowmotionlunket i allsvenskan när VM är över

Jag håller med dig, många bra matcher! Kul varje kväll och helt annan fotboll jämfört med klubb och cupspel.
Angående svensk fotboll så får jag väl vara nöjd med att bo i Malmö;)
#44 - 19 juni 2014 21:15
Micke L skrev:
Jag håller med dig, många bra matcher! Kul varje kväll och helt annan fotboll jämfört med klubb och cupspel.

Nu blev det genast jobbigt [xx(]
#45 - 19 juni 2014 21:24
flygrc skrev:
Nu blev det genast jobbigt [xx(]

Ja det har ju gått snabbt utför med TFF(Trelleborg).
Men har sett att ungdomarna är i top i Sverige.
Ursäkta alla OT men vi drömmer 4 år framåt här i skåne, minst[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#46 - 20 juni 2014 06:11
Micke L skrev:

Säg den glädje som varar för evigt:p
#47 - 20 juni 2014 15:44
Hähä... Såg just en liten tillbakablick på Italien - England... Och när de visade Balotellis mål, så radade kommentatorn (Härenstam?) upp i stort sett hela Amazonas fauna. Jaguarer, aror, pirayor, och han fick till och med discusfiskar på ett hörn :)
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 20 juni 2014 18:15
Så jäkla kul, visst, visst nu är England borta och det tycker jag var tråkigt men himla kul att Costa Rica är vidare:D
Mycket starkt att vinna tämligen klart över 2 riktigt bra lag - Uruguay och Italien
#49 - 20 juni 2014 21:26
Vive la France!
Har nu tre Europeiska favoriter:
Frankrike, Holland och så klart Tyskland.
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 21 juni 2014 18:01
Men oj vad synd:(
Iran var verkligen värda minst oavgjort mot Argentina och de skulle ha haft en straff
#51 - 21 juni 2014 19:32
Jag har den otäcka känslan att Ghana spelar oavgjort eller vinner! Låt det inte hända!
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 21 juni 2014 19:48
Wilhelm skrev:
Jag har den otäcka känslan att Ghana spelar oavgjort eller vinner! Låt det inte hända!

Jo det vore kul - men jag har den otäcka känslan att Tyskland avgör i slutet som Argentina gjorde :p
#53 - 21 juni 2014 20:24
Wilhelm skrev:

Hoppsan... Uppförsbacke nu.
#54 - 21 juni 2014 20:25
Alltid kul när underdogs sätter alforna på plats. Om de inte gör det mot Sverige då... Nu för tiden är väl Sverige också underdogs, i och för sig...
#55 - 21 juni 2014 20:27
Tyskland @5.5, nu kör vi!

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 21 juni 2014 20:56
Oavgjort och rättvist - men ytterligare en jättekul match mellan 2 lag som verkligen gav allt:D
#57 - 21 juni 2014 20:58
Oavgjort och rättvist - men ytterligare en jättekul match mellan 2 lag som verkligen gav allt:D

Kan bara hålla med!
#58 - 21 juni 2014 21:06
Japp. Underhållning till max :)
#59 - 21 juni 2014 21:32
Klose for ever!
#60 - 21 juni 2014 22:08
En riktig höjdare till match, Tyskland är alltid bra, hoppas verkligen att Ghana tar sig vidare efter detta positiva spel ur denna grupp som visat sig mycket tuff och underhållande.
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 22 juni 2014 17:55
Fast Belgien-Ryssland var inte en höjdare och bägge förtjänade 0 poäng:p
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 22 juni 2014 20:54
Men kvällsmatchen mellan Algeriet och Sydkorea var betydligt bättre underhållning:D
#63 - 22 juni 2014 20:58
Ja så är det och nu är ju frågan om man ska hänga i några timmar till för att följa Ronaldos m.fl. öde?
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 23 juni 2014 07:50
Jag kollade första halvlek innan jag gav upp och det verkar ju ha varit lite synd för det var ju i andra det mesta hände.
#65 - 23 juni 2014 21:05
Jag gjorde samma som du. Såg tendensen hur USA tog över men vi missade ju massa mål. I kväll såg jag Holland imponera utan att imponera om någon förstår vad jag menar:) Nu ska jag se Neymar fortsätta frälsa folket(halvtid just nu).
Kjell Fohrman
Administrator
#66 - 24 juni 2014 08:12
Nu är ju 2 grupper färdigspelade och i grupp A vann Brasilien före Mexiko och det var det som de flesta nog hade förväntat sig och Mexiko var ju även klart bättre än Kroatien i den avgörande matchen.

I grupp B vann Holland före Chile och må är nog förvånade över att de är vidare, men ingen trodde nog att bägge lagen skulle gå vidare utan det handlade nog mer om frågan vilket av dessa bägge lag som skulle gå vidare ihop med Spanien. Men nu floppade Spanien och även om få nog trodde att Spanien skulle vinna i år så nog trodde vi att de var bättre. Kul i alla fall att mitt favoritlag - Chile - gick vidare.

Nu möta Brasilein och Chile och där är jag tämligen övertygad om att Brasilien går vidare. Visst de har inte övertygat ännu men de stora lagen brukar ju bli bättre allt eftersom turningen fortsätter.

I den andra matchen mellan Holland och Mexiko blir det betydligt jämnare - bägge har spelat bra och Mexiko har ju halvt om halvt hemmanplan men om jag skall tippa en vinnare så får det ändå bli Holland.

Ikväll får vi se Colombia och Elfenbenskusten samt Costa Rica och Uruguay gå vidare, eller?

Tycker också att Tv-redaktionerna för bägge kanalerna gör ett dåligt jobb.
Dels så sänds det ju nu 2 matcher samtidigt och eftersom bägge ofta har stor betydelse för gruppens utgång så borde de ju när man tittar på en match ändå kunna visa målen i den andra. Riktigt dåligt.

Redaktionerna är i halvlek riktigt usla - TV4 har en bra panel men de får inte prata. De hade väl max 2 minuter på sig igår - resten var reklam.
I SVT är det 6 stycken som skall prata och de som står framme vid "podiet" funkar uruselt ihop (funkar i och för sig bra som sömnpiller, men det är ju sent så man vill ju hålla sig vaken till andra halvlek) och de 3 därbak ser mest ut som stirrande zombies som tittar fram emellan sömnpodiedeltagarna. De får dock prata och analysera - men ut med de 3 i bakgrunden, flytta fram Fränden och bort med Hamren - då funkar det kanske lite bättre.
#67 - 24 juni 2014 15:44
Christian Olsson hette han med Discusfiskarna tydligen, och kommenterade för radiosporten. Angående att de inte visar målen i matchen som går på den andra kanalen, de vill väl inte göra reklam för en konkurrerande kanal :p Jag tycker inte de konkurrerar nå't särskilt i och för sig, sport är ju i stort sett det enda som går att se på TV4. SVT är väl heller inte superintressant i och för sig, men de kör i alla fall ingen reklam.

Jag gissar hur som helst Holland - Tyskland i final, alternativt byt ut en av dem mot Brasilien.
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 24 juni 2014 16:57
Shepard skrev:
Angående att de inte visar målen i matchen som går på den andra kanalen, de vill väl inte göra reklam för en konkurrerande kanal :p

Sorry men det där har du väl ändå fått om bakfoten antingen så sänder TV4 i 2 olika kanaler, eller så sänder SVT i 2 olika kanaler och de konkurrera väl knapppast med sig själva;)
#69 - 24 juni 2014 17:12
Ok, missuppfattade, räknas Kunskapskanalen till SVT?
#70 - 24 juni 2014 17:36
Shepard skrev:
Ok, missuppfattade, räknas Kunskapskanalen till SVT?

ja
#71 - 24 juni 2014 17:47
Det är ingen skallning, det syns tydligt på reprisen... Souarez gör det igen, han BITER en motståndare! Sen försöker han filma bort det. Avskyvärt! Bra att vi slipper honom i PL till hösten!

EK
#72 - 24 juni 2014 18:02
Kan bara hålla med Erik. Tycker att utvisningen dessutom är extremt överdriven.
Kjell Fohrman
Administrator
#73 - 24 juni 2014 18:03
Erikderek skrev:
Det är ingen skallning, det syns tydligt på reprisen... Souarez gör det igen, han BITER en motståndare! Sen försöker han filma bort det. Avskyvärt! Bra att vi slipper honom i PL till hösten!

EK

Nja men nog var det en skallning även om det inte var mycket till skallning och jag tror nog att han då slog tänderna i axeln - men strunt samma - löjligt och barnsligt gjort.

Tycker för övrigt inte att något av dom lagen förtjänade att gå vidare. Italien är ju experter på att spela tråkfotboll, men nu har det fått en konkurrent om vara bäst på tråkfotboll - Uruguay. Hoppas att dessa blir utslagna i nästa omgång.
#74 - 24 juni 2014 19:45
Shepard skrev:

Jag gissar hur som helst Holland - Tyskland i final, alternativt byt ut en av dem mot Brasilien.

Tyskland mot ärkefienden Holland vore smaskens, och då vinner Tyskland. Men knappast troligt att de spelar i final. De måste först tvåla till USA och inte fegspela ett oavgjort.
Tyskland har varit nära ett flertal VM sista tiden och det blir inget denna gång heller! :mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 25 juni 2014 07:45
Wilhelm skrev:
Tyskland mot ärkefienden Holland vore smaskens, och då vinner Tyskland. Men knappast troligt att de spelar i final. De måste först tvåla till USA och inte fegspela ett oavgjort.

Tyskland har varit nära ett flertal VM sista tiden och det blir inget denna gång heller! :mad:

Det är ju små detaljer som avgör det - men jag har ju tippat att Brasilien slår Tyskland i finalen. Tycker också att Tyskland ligger lite närmare att gå till final än Brasilien eftersom hela det brasilianska laget hänger på en person - Neymar - och blir denne skadad eller får ett gult kort till (han har ju redan ett) så får dom klara sig utan honom en match och då.......
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 25 juni 2014 08:01
Och så gick Grekland vidare igår genom att slå Elfenbenskusten på en slumpartad (men korrekt) straff i sista minuten. Grekland som tillsammans med Italien är de europiska tråklagen överraskade rejält och vågade satsa lite framåt och fick också 2 mål (tidigare hade de inte gjort ett enda), medan Elfenbenskusten som nog var det bättre laget inte uppträdde som ett lag och därmed förlorade.

Nu möter Grekland Costa Rica och där hoppas jag att Costa Rica vinner.
Colombia möter Uruguay och där hoppas och tror jag att Colombia vinner.

Annars handlade ju allt snack igår om att tokstollen Suarez var på bettet och experterna rasar mot honom. Oavsett vad han gjorde så har jag faktiskt lite svårt att förstå upprördheten - visst att bita folk är lite sjukt men knappast farligt (inte ens om karln har rabies) vilket det däremot är att sparka ner folk som ingen längre blir upprörd över.

Ikväll då -
Jo Frankrike går vidare och tar antagligen med sig Schweiz och det vore ju kul för Schweiz som ju är en "underdog" - dock hoppas jag att det blir Ecuador som också går vidare.
Argentina är klara och går vidare ihop med Nigeria, men det vore jäkligt kul om Iran gick vidare för dom har verkligen överraskat positivt i tidigare matcher och Argentina hade tur som slog dom
#77 - 25 juni 2014 09:07
Jag tyckte faktiskt mest det såg ut som om greken snubblade på sig själv. Visst, det var kanske nå'n lättare kontakt, det såg ut som om ivorianen satte ner foten precis bredvid grekens fötter, vilket kanske störde honom i steget, så han slog ihop sina fötter, och ramlade. Vet inte hur de bedömer så'nt, men är det bara regelrätta fällningar som ger straff, så borde det kanske inte varit straff i det här fallet, eftersom jag som sagt tyckte det såg ut som om greken fällde sig själv, låt gå för att han fick viss hjälp.
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 25 juni 2014 09:11
Shepard skrev:
Jag tyckte faktiskt mest det såg ut som om greken snubblade på sig själv. Visst, det var kanske nå'n lättare kontakt, det såg ut som om ivorianen satte ner foten precis bredvid grekens fötter, vilket kanske störde honom i steget, så han slog ihop sina fötter, och ramlade. Vet inte hur de bedömer så'nt, men är det bara regelrätta fällningar som ger straff, så borde det kanske inte varit straff i det här fallet, eftersom jag som sagt tyckte det såg ut som om greken fällde sig själv, låt gå för att han fick viss hjälp.

Ja det tyckte jag också, men
1/ Ingen kommentator nämde det
2/ Den som sades ha gjort fällningen protesterade inte mot straffen
så jag antar nog ändå att domslutet var korrekt
#79 - 25 juni 2014 09:16
Tja, att ingen i studion nämnde det reagerade jag lite på, men kanske var de så inställda på sitt första intryck av det, att de helt enkelt såg det de trodde sig se från början. Min första reaktion var dock att han fällde sig själv. Att ivorianen inte protesterade kan ju ha berott på att han faktiskt trodde att han fällde honom, eftersom det var lite kontakt. Och det var ju i slutet av matchen, så han kanske inte orkade protestera, det hade ju ändå inte hjälpt, eftersom domare stenhårt håller fast vid sin bedömning, även om den är fel.

Jaja, lite trist hur som helst, tyckte ivorianerna spelade lite roligare än grekerna.
#80 - 25 juni 2014 16:08
Det där var en rätt så snabb replik :) Nigeria gör 1-1 nå'n minut efter Argentinas 1-0.
Kjell Fohrman
Administrator
#81 - 26 juni 2014 08:16
Så gick Frankrike och Schweiz, samt Argentina och Nigeria vidare och det var ju inte direkt oväntat.
Lite tråkigt dock att Ecuador blev utslagna - de hade ju lite oflyt med en utvisad samtidigt som fransmänn nog var inblandade i 2 minst lika allvarliga situationer utan bli utvisade.
Nu lär nog de bägge gruppvinnarna (Frankrike och Argentina) vinna sina nästa matcher mot grupptvåorna - allt annat vore en stor överraskning.

Ikväll avgörs de 2 sista grupperna och där lär väl Tyskland och USA gå vidare i den ena gruppen även om alla lag i den G-gruppen rent teoretiskt kan gå vidare, medan Belgien är klart i den H-gruppen och där Ryssland och Algeriet gör upp om den andra platsen. Nog borde Ryssland dra det längst strået där, men jag tror och hoppas på Algeriet.
#82 - 26 juni 2014 09:30
För övrigt anser jag att den utvisningen var helt felaktig. Det var ju fransmannen som glidtacklade Ecuadorianen, och såg ju själv till att hamna under hans skor. Om nå't tycker jag det borde varit frispark för Ecuador, han blev ju rätt rejält fälld, och hade väl ingen större kontroll över vad hans fötter gjorde i det läget. Att glidtackla sådär, så han råkar få motståndarens dobbar på benet, och se'n ligga och oja sig... Suck...

Jag måste säga att de kämpade jäkligt bra, Ecuador, med en man mindre, och mot ett motstånd som Frankrike. De imponerade i försvaret, samtidigt som de faktiskt ville anfalla, och gjorde det rätt bra.
#83 - 26 juni 2014 17:17
Vilket anfall :) Heja Ghana!
Kjell Fohrman
Administrator
#84 - 27 juni 2014 09:20
Shepard skrev:
Vilket anfall :) Heja Ghana!

Fast det gick inte så bra utan föga förvånande gick Tyskland och USA vidare, lite mer spännande i den andra gruppen där Belgien och Algeriet gick vidare - det ger dessa matcher i åttondelsfinalen
Brasilien - Chile
Colombia - Uruguay
Frankrike - Nigeria
Tyskland - Algeriet
Belgien - USA
Argentina - Schweiz
Costa Rica - Grekland
Holland - Mexiko

Brasilien och Colombia lär vinna och får då sedan mötas
Frankrike och Tyskland lär vinna och får då sedan mötas och det lär bli en spännande match
Belgien och USA är rätt jämna men antagligen vinner Belgien och det lär Argentina göra också och de möts sedan
Costa Rica och Grekland är rätt jämna men förhoppningsvis vinner Costa Rica och sedan vinner också Holland och dessa får sedan mötas

Så mitt ursprungstips - Brasilien och Tyskland i finalen lär definitivt inte infrias eftersom de finns på samma halva

6 europeiska lag gick vidare - Tyskland, Frankrike, Schweiz, Belgien, Holland, Grekland
5 sydamerikanska lag gick vidare - Brasilien, Chile, Colombia, Uruguay, Argentina
3 central- och nordamerikanska lag gick vidare Costa Rica, Mexiko, USA
2 afrikanska lag gick vidare - Algeriet, Nigeria
0 asiatiska lag gick vidare

Det överraskande med detta är väl att det är 3 nord- och centralamerikanska lag och bara 1 därifrån åkte ut i gruppspelet samt att inga asiatiska lag gick vidare.
Kjell Fohrman
Administrator
#85 - 28 juni 2014 19:00
Oj - en riktigt spännande och öppen match och Chile kämpade fantastiskt bra även om det inte räckte riktigt hela vägen (3 cm fattades på den sista straffen)
#86 - 28 juni 2014 19:16
Synd att de inte förmådde slå ut brassarna!
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 28 juni 2014 19:21
Wilhelm skrev:
Synd att de inte förmådde slå ut brassarna!

Synd för tyskarna menar du:p
#88 - 28 juni 2014 19:58
Jag tycker bästa laget vann och att det är kul för turneringen.
Kjell Fohrman
Administrator
#89 - 28 juni 2014 20:57
Micke L skrev:
Jag tycker bästa laget vann och att det är kul för turneringen.

Ja, visst Brasilien var bättre i förlängningen och fick ju då också ett mål bortdömt, men Chile var bättre i andra halvlek och deras ribbträff i slutminuten var ju inte långt borta så det var väl hugget som stucket.
Sen är det ju alltid som så att det ändå är det bästa laget som vinner efterom det går ut på att göra mål:D

Och som du säger - det var nog bra för turneringen
#90 - 28 juni 2014 21:28
Ja, visst Brasilien var bättre i förlängningen och fick ju då också ett mål bortdömt, men Chile var bättre i andra halvlek och deras ribbträff i slutminuten var ju inte långt borta så det var väl hugget som stucket.

Sen är det ju alltid som så att det ändå är det bästa laget som vinner efterom det går ut på att göra mål:D

Och som du säger - det var nog bra för turneringen

Jag tycker personligen att Brasilien var bättre i 75% av matchen och absolut förtjänade att vinna. Visst hade Chile också bra chanser och gjorde en mycket bra insats. Nu ser det ju ut som du även får rätt i match nr 2(bläckfisk hemma?) så nu vill jag veta vilket lag jag ska satsa min sista hundring på;) Alltså vilket land blir världsmästare?
Kjell Fohrman
Administrator
#91 - 29 juni 2014 09:12
Ja, ja att tippa rätt i de 2 matcherna var kanske inte så svårt - jag tippade ju förövrigt innan VM att Brasilien skulle slå Tyskland i finalen och att det blir just de lagen i finalen är sannerligen en högoddsare:p

Annars vann ju också Colombia tämligen rättvist mot Uruguay igår. Ändå är det imponernade att ett litet land som Uruguay är så bra i fotboll. Där bor bara 3,4 miljoner människor att jämföra med Sveriges 9,5 miljoner och de är t.o.m betydligt mindre än VMs sensationslag Costa Rica (4,8 miljoner). På FIFAs ranking så är Uruguay 7 så detta lilla land är verkligen duktiga på fotboll även om det nu blev däng mot Colombia.
Sedan tycker jag också att hatet mot Suarez är rätt löjligt - visst det han gör (om han nu bet denna gång vilket inte klart syns på fotona) är klart osportsligt på samma sätt som det är jäkligt osportsligt att spotta på motspelarna, men att detta är så jäkligt mycket värre än det är att sparka benen av folk är lite svårt att förstå och dessutom så är de som utdömer straffet representanter för en mutorganisation som inte absolut inte vet vad sportslighet är för något. Tror någon att att de ens hade utdömt ett straff om det varit Neymar som varit "bitsk".

Nu ser jag fram emot kvällens match och där har jag ju tippat att Costa Rica (rankad 28) skall slå Grekland (rankad 12), samt att Holland (rankad 25) slår Mexiko (20). Sedan är jag tämligen övertygad om att vinnaren i matchen Holland-Mexiko slår vinnaren i den andra matchen i kvartsfinalen
#92 - 29 juni 2014 16:03
Hoppas ändå på en riktigt kul match nu. Även om jag tror Holland vinner säkert håller jag på Mexico :)
Kjell Fohrman
Administrator
#93 - 29 juni 2014 16:54
Bluewing skrev:
Hoppas ändå på en riktigt kul match nu. Även om jag tror Holland vinner säkert håller jag på Mexico :)

Så också jag - det var ingen vidare första halvlek
#94 - 29 juni 2014 16:56
Nix. Men hade Mexico fått vassare avslut tror jag det satt fart på det hela.
#95 - 29 juni 2014 17:08
Heja Mexico!
#96 - 29 juni 2014 18:02
Vilken match och vilken avslutning! Jag tog en rejäl chansning och gick med Holland till x11 i 70:e minuten, de följande femton-arton minuterna han jag ångra mig både en två och tre gånger...

EK
#97 - 29 juni 2014 18:02
Fy vad surt för Mexico. Att leda nästan hela matchen, släppa in en sen kvittering och sedan åka på en feldömd straff:mad:
Kjell Fohrman
Administrator
#98 - 29 juni 2014 18:03
Och Holland vann och det blev riktigt spännande på slutet.
Förresten så var kommentatorerna rätt löjliga när de menade att det inte var straff. Visst sjutton var det straff eftersom mexikanen slängde ut benet - visst säkert kunde holländaren undvikit att falla men så jäkla korkad är ingen fotbollsspelare när mexikanen bjuder på straffsituationen. Dessutom hade det ju varit nära holländsk straff några gånger tidigare så det hade tjänat ihop till den.
Tråkigt att Holland vann eftersom jag höll på Mexiko men nu har de mer än halva benet i semifinalen.
Kjell Fohrman
Administrator
#99 - 29 juni 2014 18:05
Micke L skrev:
och sedan åka på en feldömd straff:mad:

Ha, ha - jag får ge dig samma epitet som jag gav kommentatorerna :p
#100 - 29 juni 2014 18:08
Märklig taktik av Mexiko, att försöka bevaka en 1-0 ledning mot Holland av alla lag som kr sin totalfotboll.

EK
#101 - 29 juni 2014 18:11
Ha, ha - jag får ge dig samma epitet som jag gav kommentatorerna :p

Jag lägger mig platt efter att ha sett repriserna.[:o] Såg hans film-aktiga fall och drog för snabba slutsatser. Helt klart straff, oavsett hur han ramlar.
Kjell Fohrman
Administrator
#102 - 29 juni 2014 18:52
Micke L skrev:
Jag lägger mig platt efter att ha sett repriserna.[:o] Såg hans film-aktiga fall och drog för snabba slutsatser. Helt klart straff, oavsett hur han ramlar.

ja, ja det var inte bara du som la dig platt - filmade du också:D
Kjell Fohrman
Administrator
#103 - 29 juni 2014 20:50
Som förväntat en tråkig kvällsmatch
#104 - 29 juni 2014 20:55
Som förväntat en tråkig kvällsmatch

Ja och det blir säkert förlängning.... Bara för att dra ut på eländet. Zzzzz
Kjell Fohrman
Administrator
#105 - 30 juni 2014 08:45
Fast till slut blev den riktigt spännande i alla fall och straffarna på slutet var alla (även den som missades) var riktigt bra (bra mycket bättre än de som slogs i Chile-Brasilien matchen):D

Kul i alla fall att Costa Rica gick vidare och de kämpade otroligt efter att ha fått en spelare utvisad (korrekt dock) och dessutom blivit "bestulna" på en straff.

Nu ser jag fram emot kvällens matcher och de kan väl inte sluta på något annat sätt än att de 2 europeiska lager vinner, eller? Eller kan kanske Nigeria överraska?
#106 - 30 juni 2014 09:11
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/landslagsfotboll/vm2014/article19141029.ab
Och Holland vann och det blev riktigt spännande på slutet.

Förresten så var kommentatorerna rätt löjliga när de menade att det inte var straff. Visst sjutton var det straff eftersom mexikanen slängde ut benet - visst säkert kunde holländaren undvikit att falla men så jäkla korkad är ingen fotbollsspelare när mexikanen bjuder på straffsituationen. Dessutom hade det ju varit nära holländsk straff några gånger tidigare så det hade tjänat ihop till den.

Tråkigt att Holland vann eftersom jag höll på Mexiko men nu har de mer än halva benet i semifinalen.

Varför erkänner Robben själv att han filmade?
Kjell Fohrman
Administrator
#107 - 30 juni 2014 09:23
Guy Palm skrev:

Nåväl nu var det ju den första situationen som han erkände och inte straffsituationen. Sedan oavsett vad han säger så, oavsett om han sökte "fällningen" (vilket han nog gjorde), oavsett om han föll på Hollywoodmaner (som han gjorde) så slängde mexikanen ut sitt ben framför honom i den andra straffsituationen och då är det straff. Straff var det.

Sedan är ju detta med filmningar uppenbart idag och det lär vi inte komma ifrån. Då och hör vi kommentatorerna säga att den och den spelaren var väldigt sportslig som inte föll när han fälldes i straffområdet och då skulle han ha fått straff - men vad tjänar laget och spelaren på att de är sportsliga när de förlorar matchen.
Titta bara på italienaren som slänger sig på backen och tjuter som en stucken gris när han får ett bett i axeln. Om du eller jag skulle bli bitna - nog sjutton är det sista vis kulle göra att slänga oss på backen och skrika. Men italienaren gjorde det för att det skulle bli en utvisningen.
#108 - 30 juni 2014 12:04
Diskuterar inte med någon som inte förstår det förkastliga i det Suarez gör, att bitas är inte okey i någon sport och när man gör det för tredje gången så är han värd sitt straff.
Kjell Fohrman
Administrator
#109 - 30 juni 2014 12:23
Guy Palm skrev:
Diskuterar inte med någon som inte förstår det förkastliga i det Suarez gör, att bitas är inte okey i någon sport och när man gör det för tredje gången så är han värd sitt straff.

Nåväl nu har jag ju aldrig påstått att det på något sätt är korrekt att bita någon vare sig i fotboll, eller i det verkliga livet;).
#110 - 30 juni 2014 17:54
Fast det gick inte så bra utan föga förvånande gick Tyskland och USA vidare, lite mer spännande i den andra gruppen där Belgien och Algeriet gick vidare - det ger dessa matcher i åttondelsfinalen

Brasilien - Chile

Colombia - Uruguay

Frankrike - Nigeria

Tyskland - Algeriet

Belgien - USA

Argentina - Schweiz

Costa Rica - Grekland

Holland - Mexiko

Brasilien och Colombia lär vinna och får då sedan mötas

Frankrike och Tyskland lär vinna och får då sedan mötas och det lär bli en spännande match

Belgien och USA är rätt jämna men antagligen vinner Belgien och det lär Argentina göra också och de möts sedan

Costa Rica och Grekland är rätt jämna men förhoppningsvis vinner Costa Rica och sedan vinner också Holland och dessa får sedan mötas

Så mitt ursprungstips - Brasilien och Tyskland i finalen lär definitivt inte infrias eftersom de finns på samma halva

6 europeiska lag gick vidare - Tyskland, Frankrike, Schweiz, Belgien, Holland, Grekland

5 sydamerikanska lag gick vidare - Brasilien, Chile, Colombia, Uruguay, Argentina

3 central- och nordamerikanska lag gick vidare Costa Rica, Mexiko, USA

2 afrikanska lag gick vidare - Algeriet, Nigeria

0 asiatiska lag gick vidare

Det överraskande med detta är väl att det är 3 nord- och centralamerikanska lag och bara 1 därifrån åkte ut i gruppspelet samt att inga asiatiska lag gick vidare.

Kollar många av matcherna tillsammans med min äldste son som är 10. Han är inte ett dugg akvarieintresserad, men trots det en ganska trevlig prick;) Han sneglar dessutom på datorn som ju är igång allt som oftast samtidigt med matcherna och har läst Kjells tips. Både han och pappa är imponerade!
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 30 juni 2014 18:01
Micke L skrev:
Kollar många av matcherna tillsammans med min äldste son som är 10. Han är inte ett dugg akvarieintresserad, men trots det en ganska trevlig prick;) Han sneglar dessutom på datorn som ju är igång allt som oftast samtidigt med matcherna och har läst Kjells tips. Både han och pappa är imponerade!

Jag är också impad - även en blind höna kan uppenbarligen hitta ett korn då och då:p

Nu vann i alla fall Frankrike rättvist även om det satt ganska hårt åt - kul förövrigt att alla matcher är så jämna. Även en lite tråkig match är ju då rolig att titta på.

Nu hejar på Algeriet ikväll även om det innebär att mitt tips spricker. Pratade just med en tysk som skulle hälsa på mig imorgon och kan väl säga som så att det ju i alla fall är bra att vi inte kollar på matchen ihop ikväll:D
#112 - 30 juni 2014 18:11
Varför håller du på Algeriet?
Kjell Fohrman
Administrator
#113 - 30 juni 2014 18:32
Micke L skrev:
Varför håller du på Algeriet?

Jag håller alltid på "underdogs" - det är lite som att jag aldrig håller på Norge i skidåkning (jag håller på alla andra än norrmän) medan man så klart håller dom i de flesta andra sporter:p
Pratade med tysken om detta och han satt tydligen och kollade på matcherna igår på nån restaurang i Sverige och han var förvånad över att "ingen" höll på de europeiska lagen.

Sedan är det också kul med att nya länder blandar sig i leken:D
#114 - 30 juni 2014 18:48
Tyskarna gör sin första riktiga plattmatch ikväll, så jag satsade en hundring på förlust. Men blir det straffsparkstävling, så vinner tyskarna!
Jag ska inte titta på matchen!
Kjell Fohrman
Administrator
#115 - 30 juni 2014 18:52
Wilhelm skrev:
Tyskarna gör sin första riktiga plattmatch ikväll, så jag satsade en hundring på förlust. Men blir det straffsparkstävling, så vinner tyskarna!

Jag ska inte titta på matchen!

Fegis - tyskarna vinner. Du ser ju att mina tips har slagit in tidigare och denna match är min säkraste vinnare
#116 - 30 juni 2014 19:28
Fegis - tyskarna vinner. Du ser ju att mina tips har slagit in tidigare och denna match är min säkraste vinnare

Helt rätt, och jag hoppas på Tyskland!

För övrigt tycker jag nog att Portugal-USA var den roligaste matchen hittills att titta på!
Annars var ju Grekland-Costa Rica en riktig höjdare också!
#117 - 30 juni 2014 20:39
Intressant match, Algeriet med aggressiv press, orkar de 90 minuter? Inte så troligt, håller Tyskland tätt första halvlek ut så vinner det med 2-3 mål i andra halvlek när Algeriet inte orkar mer... Motsvr. Frankrike tidigare idag.

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#118 - 30 juni 2014 20:50
Jepp denna match ser ut som den förra och kommer nog tyvärr sannolikt att sluta på samma sätt.
Ändå kul att de "svaga" lagen bjuder upp och verkligen försöker satsa framåt och inte bara fegspela
#119 - 30 juni 2014 21:01
Ja matcherna är ju i nittio minuter(minst) och tendensen de senast 8-10 pekar ju på Tyskland. Första gången jag ser Algeriet och är mycket imponerad! De borde ju ha tagit ledningen med minst ett! Tror som ni att Tyskland blir för tungt i andra...
Kjell Fohrman
Administrator
#120 - 30 juni 2014 21:53
Och så blir det lite nattfotboll igen - fast det är bara kul med en så bra match:D
#121 - 30 juni 2014 22:34
Det blev ju en spännande match, och Algeriet kämpade på bra!
Kjell Fohrman
Administrator
#122 - 1 juli 2014 08:11
Mr Woods skrev:
Det blev ju en spännande match, och Algeriet kämpade på bra!

Jepp - men ändå den förväntade vinnaren till slut
Sedan fick vi också se en av de konstigaste frisparksvarianter som nånsin har genomförts - synd att den inte gick hem
#123 - 1 juli 2014 12:22
Kjell Fohrman
Administrator
#124 - 1 juli 2014 18:38
Så var en ny pärs över. 115 minuters tråkfotboll och sedan exploderade matchen:D
Man blir återigen impad av alla "underdogs" som kämpar så enormt och spelar så bra men som tyvärr ändå lika förbaskat snubblar på målsnöret
Kjell Fohrman
Administrator
#125 - 1 juli 2014 21:53
Och så var det dags för en ny "nattmatch" :D
Kjell Fohrman
Administrator
#126 - 2 juli 2014 07:36
... och den vann Belgien. De var det klart bästa laget så det var rättvist även om USA var himla nära på slutet
Kjell Fohrman
Administrator
#127 - 2 juli 2014 15:32
Fy sjutton vad jobbigt - 2 dagar utan en enda match
Jag har abstinens och klättrar på väggarna slog på TV för att se om det kanske var någon repris åtminstone och vad fan är det första man ser i rutan - Jimmie Åkesson i rutan. Allt är skit :p
Kollade in på AB och ser att kaffe skyddar mot Parkinsson - det vore fan bättre om det skyddade mot Åkesson och hans gelikar, men det får bli en kopp kaffe i alla fall:D
#128 - 2 juli 2014 17:57
Vi passade på att äta gemensam middag i lugn och ro här hemma. Har inte hänt på ett par veckor men det var riktigt trevligt!
Kjell Fohrman
Administrator
#129 - 2 juli 2014 18:01
Jaså du har familjen kvar :D
#130 - 2 juli 2014 18:18
petnym skrev:
" target="_blank">

Man måste bara älska Minions, och Despicable Me 1 och 2 :D

Träffsäker satir när den är som bäst. Riktigt sådär extremt är det kanske inte, men huvudet träffar spiken rätt bra.
#131 - 2 juli 2014 18:46
Fy sjutton vad jobbigt - 2 dagar utan en enda match

Jag har abstinens och klättrar på väggarna slog på TV för att se om det kanske var någon repris åtminstone och vad fan är det första man ser i rutan - Jimmie Åkesson i rutan. Allt är skit :p

Kollade in på AB och ser att kaffe skyddar mot Parkinsson - det vore fan bättre om det skyddade mot Åkesson och hans gelikar, men det får bli en kopp kaffe i alla fall:D

:D:D.

//Inger
#132 - 2 juli 2014 19:24
Ikväll har det varit febril aktivitet i kvarteret, gräsklipparna har gått varma och grannarna har gott man (ja, i detta fall bildligt talat) ur huse för att ta hand om de försummade gräsmattorna!

Ja du Kjell, det är ingen höjdare, precis som jag i bilen på väg hem idag på P1 fick höra Åsa Romson tal från Almedalen, att bitterhet, förakt, avundsjuka och enkla lösningar om det så är minskad invandring eller högre skatt på allt mellan himmel och jord förklätt i antingen miljöns, välfärdens eller jämställdhetens namn lockar väljare oavsett vilken färg på skalan som extremismen är förpackad i är bara tragiskt.

EK

EDIT: Bara för att undvika missförstånd så lever jag och min familj ett miljö och klimatmässigt hållbart liv (om vi bortser från alla liter vatten som går åt vid ett normalt vattenbyte), ekologiska matvaror, en bil som är certad >120g Co2 (men ändå 215 starka Skövdehästar, vroom ;-), 3-glasfönster, välisolerat, vädrar inte onödan etc. Helt "by the book", men för att vi valt detta själva. Jag gillar inte tanken på att någon annan skall stå med en pekpinnen och berätta för mig hur jag skall leva mitt liv och hur jag skall tänka, därav min känga till Åsa Romson.
Kjell Fohrman
Administrator
#133 - 4 juli 2014 14:00
Erikderek skrev:

EDIT: Bara för att undvika missförstånd så lever jag och min familj ett miljö och klimatmässigt hållbart liv (om vi bortser från alla liter vatten som går åt vid ett normalt vattenbyte), ekologiska matvaror, en bil som är certad >120g Co2 (men ändå 215 starka Skövdehästar, vroom ;-), 3-glasfönster, välisolerat, vädrar inte onödan etc. Helt "by the book", men för att vi valt detta själva. Jag gillar inte tanken på att någon annan skall stå med en pekpinnen och berätta för mig hur jag skall leva mitt liv och hur jag skall tänka, därav min känga till Åsa Romson.

Ok - nja nu har jag nog varken lyssnat på Romson eller någon annan politiker under slöseriveckan i Almedalen eftersom alla poltiker lovar brett och håller tunt och då speciellt under ett valår.
Dock eftersom vi "alla" är egoister även om vi sällan vill erkänna det så tror jag dock att det behövs lagar för att tvinga folk att t.ex. bli miljövänligare eftersom ingen frivilligt vill avstå från något. Det är dock svårt för politiker att driva en sådan linje eftersom vi inte i så fall röstar på dom
Kjell Fohrman
Administrator
#134 - 4 juli 2014 14:15
Men nu handlar det ju om fotboll för idag rullar kvartsfinalerna igång igen.

Av de 8 lagen som gick dit så övertygade väl inte direkt något av dom - de som kanske var lite bättre än de andra var väl Colombia och Belgien men inte ens de var så himla bra. Dock det handlar ju om att vinna och om man vinner så kvittar det ju om man spelar bra.

Idag spelar Tyskland-Frankrike och Brasilien-Colombia
Imorgon Holland-Costa Rica och Argentina-Belgien.

Och åtminstone 3 av semifinalerna är väldigt öppna och ingen är väl där egentligen favorit - det är väl bara Holland som är ganska klar favorit mot Costa Rica.

Idag tror jag att Tyskland och Brasilien vinner. Fast Brasilien får spela bra mycket bättre än de har gjort tidigare för att vinna.
Imorgon Holland och Argentina.

Sedan är det ju egentligen en himla tur att inte Sverige är där för oj vad dålig svensk fotboll är just nu. Igår spelade IFK Göteborg på hemmaplan i Euro Leauge mot ett lag från Luxemburg. Laget från Luxemburg är inte ens bäst i det landet, det är rankat på 385 plats i Europa, 3 av deras bästa spelare var skadade och deras säsong har ännu inte ens börjat. De spelade också uruselt och slog knappt en passning rätt men IFK var ännu sämre och det var med nöd och näppe IFK klarade oavgjort och det som sagt på hemmaplan:mad:
#135 - 4 juli 2014 15:25
Härligt med matcher igen! Jag tror Frankrike maler ner den tyska maskinen ikväll. Jag tror Brasilien vinner men hoppas på Colombia.

Det gick väll inte heller så bra för vårt andra lag i kvalet, BP?

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#136 - 4 juli 2014 15:48
Erikderek skrev:
Det gick väll inte heller så bra för vårt andra lag i kvalet, BP?

EK

Förvisso - men de är ju inte ett "topplag" som IFK anser sig vara, de spelade på bortaplan och de mötte ett lag från en stor fotbollsnation som Finland;)
Kjell Fohrman
Administrator
#137 - 4 juli 2014 16:56
Erikderek skrev:
Härligt med matcher igen! Jag tror Frankrike maler ner den tyska maskinen ikväll. Jag tror Brasilien vinner men hoppas på Colombia.

EK

Jag håller på Frankrike och Brasilien
Kjell Fohrman
Administrator
#138 - 4 juli 2014 17:58
Rätt tråkig kvartsfinal eftersom Tyskland helt enkelt var för bra.
Hoppas att det blir lite mer fart ikväll
#139 - 4 juli 2014 18:10
Rätt tråkig kvartsfinal eftersom Tyskland helt enkelt var för bra.

Hoppas att det blir lite mer fart ikväll

Korrekt analys, Kjell. Hypade matcher som den här brukar ofta bli sådana, hoppas den tesen stämmer om några timmar. Ang. EL-kvalet så är det mest pinsamt, men samtidigt den hårda osminkade sanningen om nivån på Allsvenskan hur mycket hype ligan och lagen än försöker skapa.

EK
#140 - 4 juli 2014 18:29
Jag tror att Colombia kommer spöka för Brasilien ikväll...får se vilka som kommer stå som vinnare när det är slut. Det vore kul om Colombia kunde vinna för de har varit bra under turneringen.
Kjell Fohrman
Administrator
#141 - 4 juli 2014 18:55
henrikl skrev:
Jag tror att Colombia kommer spöka för Brasilien ikväll...får se vilka som kommer stå som vinnare när det är slut. Det vore kul om Colombia kunde vinna för de har varit bra under turneringen.

Instämmer i att Colombia varit bättre i turneringen men det är ju historia nu. I alla fall den särklassigt mest ovissa matchen när jag tippade kvartsfinalerna ovan. Har velat flera gånger fram och tillbaka på vem jag skulle tippa där - dock som sagt så håller jag på Brasilien.
#142 - 4 juli 2014 18:57
Första pärsen avklarad! Blir värre nästa match mot Colombia!:p
Kjell Fohrman
Administrator
#143 - 4 juli 2014 22:02
En riktigt bra och spännande match. Brasiliens första halvlek var verkligen högklassig och det borde då ha lett med 3-0. Sedan kom Colombia tillbaka och pressade på rejält även om de kanske ändå inte var riktigt nära. Ändå en rättvis seger men nu får de klara sig utan sin bäste spelare Silva i semifinalen och kanske också Neymar så det blir tufft.

Kan inte heller låta bli att skryta lite eftersom jag gissade rätt segrare i alla de 8 1/8-dels finalerna och nu i de bägge första kvartarna:p
Men bara för att det så tar det väl slut nu och det hoppas jag verkligen eftersom jag håller på Belgien och Costa Rica i nästa kvartar men har gissat på Argentina och Holland:D
Kjell Fohrman
Administrator
#144 - 5 juli 2014 08:48
Tråkigt att Neymar nu är borta och i nästa match så saknar Brasilien nu deras 3 viktigaste spelare (Neymar och Gustavo skadade och Silva avstängd) så de kommer att få det tufft, men de är åtminstone inte längre favoriter.

Nu ser jag fram emot kvällens matcher och sedan kan man ju kolla på allsvenskan i eftermiddag också:p
#145 - 5 juli 2014 11:35
Tråkigt att Neymar nu är borta och i nästa match så saknar Brasilien nu deras 3 viktigaste spelare (Neymar och Rodriguez skadade och Silva avstängd) så de kommer att få det tufft, men de är åtminstone inte längre favoriter.

Nu ser jag fram emot kvällens matcher och sedan kan man ju kolla på allsvenskan i eftermiddag också:p

Det skulle nog blivit en tuff match även om Brasilien varit fullt lag. Men med dessa spelare borta kommer Tyskland få ett övertag som de borde kunna använda till att besegra Brasilien. Men det kommer bli en match man inte får missa.
Kjell Fohrman
Administrator
#146 - 5 juli 2014 12:21
henrikl skrev:
Men det kommer bli en match man inte får missa.

Fast det gäller väl för alla matcher:p
#147 - 5 juli 2014 12:36
En riktigt bra och spännande match. Brasiliens första halvlek var verkligen högklassig och det borde då ha lett med 3-0. Sedan kom Colombia tillbaka och pressade på rejält även om de kanske ändå inte var riktigt nära. Ändå en rättvis seger men nu får de klara sig utan sin bäste spelare Silva i semifinalen och kanske också Neymar så det blir tufft.

Kan inte heller låta bli att skryta lite eftersom jag gissade rätt segrare i alla de 8 1/8-dels finalerna och nu i de bägge första kvartarna:p

Men bara för att det så tar det väl slut nu och det hoppas jag verkligen eftersom jag håller på Belgien och Costa Rica i nästa kvartar men har gissat på Argentina och Holland:D

Läge att gå all in på Holland och Argentina ikväll då?

EK
Kjell Fohrman
Administrator
#148 - 5 juli 2014 13:17
Erikderek skrev:
Läge att gå all in på Holland och Argentina ikväll då?

EK

fast oddsen lär inte vara så höga:D
Kjell Fohrman
Administrator
#149 - 5 juli 2014 18:11
Så var kvällens första match spelad och den påminde lite om den första igår - dvs inte så himla kul men jag tycker nog att Argentina vann rättvist.

Den allsvenska lunken i eftermiddags var ju också rätt OK (kollade mest Falkenberg-Halmstad) och här har det ju idag varit nästan lika varmt som i Brasilien (nära 30 grader)[:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#150 - 6 juli 2014 07:44
En riktigt spännande (om än inte så bra) match där Holland var klart bättre, men där Costa Rica taktiskt vann de första de första 119,5 minutrarna men sedan vann Holland taktikst de sista 30 sekunderna:D

Nu går vi vidare mot semifinalerna
Brasilien-Tyskland
Argentina-Holland
#151 - 6 juli 2014 09:41
Holland hade tur! De brukar förlora straffsparkstävlingar, men inte denna gång.
#152 - 6 juli 2014 10:44
Det brukar vara de stora lagen som oftast vinner jämna matcher. Sen om det är rutin, tur,skicklighet, erfarenhet eller vad det beror på är svårt avgöra.

Jag ser två självklara finalister i Tyskland och Argentina. Men Brasilien ger sig inte utan kamp och Holland kan prestera när det behövs....
#153 - 8 juli 2014 14:15
Jag tror på Tyskland men läste i GT att katten Rio de Janeiro har tippat Brasilien. ..:)

http://www.expressen.se/gt/kand-kattunge-tippar-att-brasilien-vinner/
Kjell Fohrman
Administrator
#154 - 8 juli 2014 16:43
Ja nu är det som sagt snart dags för den första semifinalen.

Jag tippade ju innan VM att Brasilien och Tyskland skulle mötas i finalen - men så kan det tyvärr inte bli eftersom de hamnade på samma halva. I finalen så tippade jag sedan att Brasilien skulle vinna.
MEN lite senare la jag till en brasklapp om att utifall att Neymar skulle försvinna så skulle de få det tufft och nu är ju han skadad och dessutom Silva avstängd - dvs deras 2 viktigaste spelare.

Jag hoppas verkligen att Brasilien vinner och att katten i Rio de Janeiro får rätt. Visst Tyskland är ett europesikt lag, visst de spelar en riktigt trevlig fotboll - men jag tycker ändå att Brasilien med all press de har på sig vore värda att få vinna. Nåväl nu spelar det ingen roll vad vi hoppas utan vi får istället se fram emot en bra match.

Vad tippar jag då - jo att Tyskland vinner och jag har ju tidigare tippat rätt hyfsat och gissade rätt segrare i all 8 1/8-delsfinaler samt i de 4 kvartsfinalerna. Men denna gång hoppas jag verkligen att mitt tips är helt uppåt väggarna. Heja Brasilien :D
#155 - 8 juli 2014 20:11
Jag hoppas verkligen att Brasilien vinner och att katten i Rio de Janeiro får rätt. Vad tippar jag då - jo att Tyskland vinner

Hoppas inte jag men jag hoppas att "katten i Jonsered" har rätt! :p
Hur som helst så blir det en tuff match även om två duktiga brassar inte är med.
Jag får väl tippa emot mästertipparen, men hoppas jag har fel, som vanligt, när det gäller fotbollstävling!
#156 - 8 juli 2014 20:30
Nu verkar det ha låst sig ordentligt för Brasilien... Blev trycket från hemmafansen för stort? 5-0 till Tyskland efter 30 minuters spel!
Kjell Fohrman
Administrator
#157 - 8 juli 2014 20:51
Nej, nej, nej [V] - det är sorgligt [:-28]
#158 - 8 juli 2014 20:56
Nej, nej, nej [V] - det är sorgligt [:-28]

Känner precis som du, oavsett vem man håller på!
#159 - 8 juli 2014 20:56
Återstår att se hur mycket de tänker skylla på att Neymar inte är med.
#160 - 8 juli 2014 20:59
Oändligt långt kvar till slutsignalen!
#161 - 8 juli 2014 21:52
Surrealistiskt.

EK
#162 - 8 juli 2014 21:58
7 tut i min vuvuzela!:p
Kjell Fohrman
Administrator
#163 - 8 juli 2014 21:59
Massakern i Belo Horizonte är äntligen över - vad hände:confused:

Shepard skrev:
Återstår att se hur mycket de tänker skylla på att Neymar inte är med.

Det är nog inte direkt läge att ens försöka skylla på något;)
Kjell Fohrman
Administrator
#164 - 8 juli 2014 22:01
Wilhelm skrev:
7 tut i min vuvuzela!:p

Om du inte passar dig så tippar jag att INTE Tyskland vinner finalen och det vet du ju att mina tips alltid slår in:p
#165 - 8 juli 2014 22:13
"Drabbats av olyckliga omständigheter" - ja, sa kan man uttrycka sig men D.L räddar sig med att säga att Tyskland var bättre. Total chock i Brasilien, hoppas det inte får ett tråkigt efterspel med upplopp etc.

EK
Christer5
#166 - 9 juli 2014 09:34
Så otroligt tråkigt med att Brasilien klappade ihop.
Kjell Fohrman
Administrator
#167 - 9 juli 2014 11:51
Ja det var blev ETT-SJUkt resultat:p
Läste också en kommentar i AB av Lasse Nilsson (fotbollsspelare i Elfsborg) att han tyckte det kändes olustigt att se på matchen. Så kändes det också för mig - Brasilien förnedrades ju verkligen och det kändes som att håna och sparka någon som ligger ner.

Därmed absolut inget negativt om Tyskland utan så förnedrande kan ju fotbollen helt enkelt bli ibland och vad än dessa spelare kommer att göra i framtiden så kommer de alltid att få höra om förnedringen i denna match. Tänk på att det t.o.m nu 2014 gång på gång i svensk TV (hur är det då inte i brasiliansk massmedia) ältas om den förnedrande brasilianska förlusten i VM för 64 år sedan. Då var ju knappast ens föräldrarna till dagens spelare födda.
#168 - 9 juli 2014 13:32
Om du inte passar dig så tippar jag att INTE Tyskland vinner finalen och det vet du ju att mina tips alltid slår in:p

Vilket lag får tyskarna möta i finalen?
#169 - 9 juli 2014 14:11
Wilhelm skrev:
Vilket lag får tyskarna möta i finalen?

Argentina eller Holland ;)
#170 - 9 juli 2014 14:26
Hade varit roligare att möta Sverige! :D
#171 - 9 juli 2014 14:54
Wilhelm skrev:
Hade varit roligare att möta Sverige! :D

Framför allt lättare ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#172 - 9 juli 2014 17:42
Vem vinner då i dagens semifinal - ja den lär väl i alla fall bli jämnare;)
Jag tror och hoppas att det blir Argentina som vinner - visst Holland är ett litet land och det är starkt att gå vidare så långt (som de ofta gör) men nu måste åtminstone ett lag i Sydamerika ta sig samman ta sig samman och visa var skåpet skall stå.
Jag har också lite svårt för Holland som lag och är väl inte direkt något Robben-fan om man säger så.
Tänk också om Argentina förlorar då får de möta Brasilien i bronsmatchen och om då Brasilien förlorar (vilket de antagligen gör) mot sin store "antagonist" så kommer dessa spelare sedan aldrig mer att kunna visa sig i Brasilien och det vore ju sorgligt:p
Så ikväll håller jag på Argentina och då vägar jag inget annat än att då också tro att de kommer att vinna eftersom jag än så länge gissat rätt vinnare i samtliga utslagsmatcher.
#173 - 9 juli 2014 19:30
Hoppas Robben blir utvisad för filmning!
Kjell Fohrman
Administrator
#174 - 9 juli 2014 19:38
Wilhelm skrev:
Hoppas Robben blir utvisad för filmning!

Han skulle haft ett gult kort i samband med straffen - dock var straffen som sådan helt korrekt.
Sedan tyckte jag också att det var bedrövligt att inte domaren direkt gav den holländske reservmålvakten ett gult kort för psykningarna vid straffläggningen.
Tycker att det överhuvudtaget är "för lite" gula kort i VM - borde vara betydligt fler för alla stämplingar och för filmningarna.
#175 - 9 juli 2014 22:48
Vem vinner då i dagens semifinal - ja den lär väl i alla fall bli jämnare;)

Jag tror och hoppas att det blir Argentina som vinner - visst Holland är ett litet land och det är starkt att gå vidare så långt (som de ofta gör) men nu måste åtminstone ett lag i Sydamerika ta sig samman ta sig samman och visa var skåpet skall stå.

Jag har också lite svårt för Holland som lag och är väl inte direkt något Robben-fan om man säger så.

Tänk också om Argentina förlorar då får de möta Brasilien i bronsmatchen och om då Brasilien förlorar (vilket de antagligen gör) mot sin store "antagonist" så kommer dessa spelare sedan aldrig mer att kunna visa sig i Brasilien och det vore ju sorgligt:p

Så ikväll håller jag på Argentina och då vägar jag inget annat än att då också tro att de kommer att vinna eftersom jag än så länge gissat rätt vinnare i samtliga utslagsmatcher.

Mr 100% !!!!
Grymt imponerad av dina "tips":D
Kjell Fohrman
Administrator
#176 - 9 juli 2014 22:55
Yes, yes yes:D[:-159][:-60]
ja kanske inte till att mitt tips höll också över denna match även om det oc kså var kul - utan till att Argentina vann
Kjell Fohrman
Administrator
#177 - 10 juli 2014 11:30
Så är det bara 2 matcher kvar - så himla tråkigt:p

Jag har sett alla matcher under detta VM utom 2 av nattmatcherna så det har blivit en hel del tittande, men det har det varit värt:D
Visst ibland har det varit lite tråkiga matcher, men det har ju ändå varit spännande (som matchen igår) och finns det nerv i matchen så är det alltid trevligt att titta på. Förstår mig inte på dessa gnällspikar som jämnt klagar på hur tråkigt det är att kolla på fotbollen - ge fan i att titta då. Det finns ju en himla massa andra kanaler att titta på om man nu nödvändigtvis måste kolla på TV. Visst även jag tycker att matcherna ibland är lite sega men jag har då några tidningar, eller någon lättläst bok liggande som jag kan läsa medan jag slötittar. Kan t.ex. rekommendera "Brandaos" Brasilienbok - lättläst och intressant.

Men det hör väl till (åtminstone i Sverige) att man skall gnälla på allt och i en fotbollsmatch kan det vara det tråkiga spelet, domarna, filmningarna etc. etc.

Det är ungefär som schlagerfestivalen (eller vad den nu heter) som "alla" kollar på (utom jag) och alla gnäller hur jäkla dåligt det är, över vem som vinner, orättvis röstning etc. etc. - man kan tro att de 2 miljoner som kollar alla är masochister som älskar att plåga sig :p

Nåja nu har jag gnällt över det samt över att VM snart är slut;)
Men som tur är så har Tour de France börjat så nu är eftermiddagarna räddade en bra tid framöver och igår kunde man skadeglatt kolla på hur cyklisterna i ösregnet i Frankrike verkade vara "Bambi på is" och föll som käglor.
Tävlingen som sådan är jag inte så himla intresserad av (alldeles för mycket fusk- dvs dopning) men Tour de France är ändå mycket intressant eftersom man får följa cyklisterna genom Frankrike (i år även lite i England) så samtidigt blir det som en turistresa:D
#178 - 10 juli 2014 13:02
Det fina med Tour de France är att man får se så mycket bredvid cykelvägen. Fina gårdar , hus och slott!
Hoppas på att Tyskarna slår Argentina för andra gången i ett VM! Men det blir tufft!
Kjell Fohrman
Administrator
#179 - 11 juli 2014 09:13
Oj - har ni sett detta. Attans så nära det var att Hollands straffmiss ändå blev mål
Kjell Fohrman
Administrator
#180 - 12 juli 2014 19:09
Ja så var det dags för VMs näst sista match och även om massmedia tjötar om att ingen bryr sig om vem som vinner så tror jag tvärtom att de som går in på planen kommer att vara väldigt motiverade till att göra sitt allra bästa.
Holland vill nog gärna ha ett brons, och vill inte åka hem med två nesliga "förluster" i rad och dessutom vill de säkert för första gången gå igenom ett VM obesegrade på ordinarie tid.
Brasilien vill nog jäkligt gärna ta revansch för förödmjukelsen senast och om de även förlorar här så lär de bli än mer förödmjukande. Så bägge lagen är säkert motiverade och Brasilien kanske mest.

Dock så är det nog ingen tvekan att Brasilien har spelat sämre under VM än vad Holland har gjort. De får visserligen tillbaka Silva och med det lär försvaret bli stabilare, men inte Neymar och därmed inte deras enda anfallare med riktig klass. Tidigare har ju motståndarna satt "2 man" på Neymar och inte heller vågat vara alltför offensiva eftersom de varit rädda för Neymar men nu kan de strunta i detta och då är det frågan om Brasiliens defensiv håller.

Så frågan är om motivation (Brasilien) slår klass (Holland). Jag tror det första målet blir väldigt viktigt för OM Holland får det så är risken stor att Brasilien ger upp eller satsar vilt framåt och då kan Holland döda matchen.
Dock jag tror och hoppas att Brasilien gör första målet och därmed vinner.

Så detta får bli mitt näst sista tips och bygger nog mer på att jag hoppas än att jag tror. Så chansen att jag fortsätter min svit med att tippa rätt är nog inte så stor.
#181 - 12 juli 2014 20:06
Hoppas du har rätt igen! Hoppas innerligen att brassarna dansar samba med holländarna och att de får åka hem imorrn!
Men bästa hatmatcherna hade varit Brasilien-Argentina och Tyskland-Holland!
#182 - 12 juli 2014 20:29
Holland - Brasilien 2-0 än så länge... Första målet på en straff som väl var tveksam (det var väl utanför straffområdet till att börja med), och andra målet skulle ha underkänts för offside, vad jag förstår. Det går inte direkt Brasiliens väg, om man säger så. Tråkigt när domartabbar avgör matcher, särskilt i det här fallet, där Brasilien verkligen vill visa att de är bättre än 1-7...
Kjell Fohrman
Administrator
#183 - 12 juli 2014 20:54
Ja där rök äntligen mitt tips:D
Märklig domarinsats dock - såklart rött kort, men definitivt inte straff. Undrar varför han dömde så för man behövde ju inte ens se repriserna för att se hur det förhöll sig :confused:
Sedan - visst var det offside på andra målet men det var betydligt svårare att se.

Underhållande match dock. Vore ju kul om Brasilien reducerade så att det blev lite spännande
#184 - 12 juli 2014 21:04
Nu sa de att det tydligen ska bedömas från där kontakten avslutas, och i så fall var väl straffen korrekt dömd. Och offsidesituationen var väl inte så väldigt tydlig heller, inte som när Mexico fick två mål underkända i samma match, det tydligt syntes att det INTE var offside.
Kjell Fohrman
Administrator
#185 - 12 juli 2014 21:58
Shepard skrev:
Nu sa de att det tydligen ska bedömas från där kontakten avslutas, och i så fall var väl straffen korrekt dömd. Och offsidesituationen var väl inte så väldigt tydlig heller, inte som när Mexico fick två mål underkända i samma match, det tydligt syntes att det INTE var offside.

Det är möjligt att så är regeln men så har det i alla fall inte dömts tidigare under årens lopp - så det måste vara helt nytt.
Nej som jag skrev var inte offsiden tydlig men den var klar.
Däremot skulle det varit en straff till Brasilien i andra halvlek men då fick istället brassen ett gult kort för filmning. Så jag tycker faktiskt det var en tämligen medioker domare.

Dock Holland vann tämligen rättvist (och mitt tips sprack:p) och egentligen skulle ju också Silva haft ett rött kort efter en minut
#186 - 13 juli 2014 09:58
Det blir inte lätt för Tyskland att vinna ikväll! Jag är pessimist idag och tror på förlust! Argentinas försvar sätter stopp för tyska anstormningar, plus att det är en italiensk domare gör inte saken bättre!
Kjell Fohrman
Administrator
#187 - 13 juli 2014 19:03
Ja nu är det bara en match kvar och Tyskland forsätter säkert att vinna. Ja de vann ju också tidigare idag dagens etapp av Tour de France och där har de nu vunnit 5 av 9 etapper så ingen lär kunna stoppa tyskarnas segermaskin även om jag hoppas att Argentina vinner ikväll.
Tysk fotboll är ändå väl värda att vinna eftersom de jobbar mycket organsierat och t.ex. har satsat mycket på att få med invandrarungdomar, deras matcher drar också mycket folk och det till stor del för att det är rätt billigt att gå på matcherna och man hör heller inte mycket om att supporterkulturen skulle vara dålig där.
Kjell Fohrman
Administrator
#188 - 13 juli 2014 19:54
Öppen, jämn och spännande halvlek - ja jag missade faktiskt dom första 15 minuterna för jag trodde att matchen började som vanligt -dvs vid 22.00[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#189 - 13 juli 2014 20:55
Och nu blir det förlängning - kul att VM ännu inte är slut:p
Hoppas att det avgörs under förlängningen, att det inte blir någon utvisning och att det inte avgörs av en tabbe utan genom snyggt spel:D
#190 - 13 juli 2014 21:31
Och nu blir det förlängning - kul att VM ännu inte är slut:p

Hoppas att det avgörs under förlängningen, att det inte blir någon utvisning och att det inte avgörs av en tabbe utan genom snyggt spel:D

Tysklands 1-0 får väl räknas som snyggt spel :)
Kjell Fohrman
Administrator
#191 - 13 juli 2014 21:38
Jepp det var riktigt snyggt.

Grattis till Tyskland - ni vann välförtjänt även om det satt hårt åt i denna match:D
Christer5
#192 - 14 juli 2014 09:27
Rätt lag vann :)
#193 - 14 juli 2014 21:03
Kom hem nu ikväll efter mer än ett dygn utan internet. Min syster och hennes man kom på besök från Tyskland i söndags em och vi åkte till Kvicksund där de bor ett par veckor! Jag blev ju tvungen att glo på fotboll och det var ju Enervig match där jag tyckte att tyskarna ledde spelet nästan hela tiden utan att göra mål! Efter andra halvlek av förlängningen trodde jag att det skulle bli straffsparkstävling! Men icke Mario dängde in en boll och matchen var avgjord. Tyckte att domarn var kass och Argentinarna fick alldeles för få gula kort!
Nåväl ordningen är återställd och Deutschland wieder Weltmeister, och några tut i Vuvuzelan igen!
#194 - 14 juli 2014 21:12
Wilhelm skrev:
Kom hem nu ikväll efter mer än ett dygn utan internet. Min syster och hennes man kom på besök från Tyskland i söndags em och vi åkte till Kvicksund där de bor ett par veckor! Jag blev ju tvungen att glo på fotboll och det var ju Enervig match där jag tyckte att tyskarna ledde spelet nästan hela tiden utan att göra mål! Efter andra halvlek av förlängningen trodde jag att det skulle bli straffsparkstävling! Men icke Mario dängde in en boll och matchen var avgjord. Tyckte att domarn var kass och Argentinarna fick alldeles för få gula kort!

Nåväl ordningen är återställd och Deutschland wieder Weltmeister, och några tut i Vuvuzelan igen!

:dGrattis Wilhelm:DJag höll också på ditt lag.
Tråden tas väl i bruk igen, senast om fyra år:p
Kjell Fohrman
Administrator
#195 - 15 juli 2014 07:54
Wilhelm skrev:
Tyckte att domarn var kass och Argentinarna fick alldeles för få gula kort!

Håller med - men glöm inte att han dömde fel åt andra hållet också. T.ex. när den tyske målvakten kapade en argentinare inne i straffområdet då fick han frispark. Solklar straff.

Överhuvudtaget tilläts för hårt spel och dessutom så fegade domarna ur vid bedömningarna och ville inte ta beslut som hade inneburit straff eller utvisningar.

Men som redan sagts - rätt lag vann turneringen och blev världsmästare
#196 - 15 juli 2014 08:01
Domaren avgjorde matchen när han inte gav rött kort till Manuel Neuer, Tysklands målvakt. Men Tyskland var helt klart värdiga vinnare....
#197 - 15 juli 2014 10:21
Tja, han kunde väl ha gett kort till Argentina några gånger också, som när en tysk (minns inte vem) åkte på hjärnskakning så han fick bryta, och när en annan tysk (Schweinsteiger om jag inte minns fel?) fick en hand i ansiktet så blodet började forsa... Så det jämnar väl ut sig ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#198 - 15 juli 2014 11:44
Shepard skrev:
Tja, han kunde väl ha gett kort till Argentina några gånger också, som när en tysk (minns inte vem) åkte på hjärnskakning så han fick bryta, och när en annan tysk (Schweinsteiger om jag inte minns fel?) fick en hand i ansiktet så blodet började forsa... Så det jämnar väl ut sig ;)

Nåväl nu är det faktiskt inte skadan i sig som avgör om man skall få ett kort överhuvudtaget och om det sedan skall bli ett gult eller rött utan händelsen som sådan. Dvs det är inte som i ishockey där blodvite (om jag minns rätt) ger ett längre straff än om inte blodvite uppstår.

Jag tycker nog inte heller att Neuer skulle haft ett rött kort utan ett gult och det skulle ha varit straff för Arrgentina. Sedan skulle Mascherano haft ett gult kort till (och därmed blivit utvisad) men det verkar i alla matcher ha varit näst intill "omöjligt" att få 2 gula kort i en match.
Fel domarbedömning (pga av Fifas direktiv) genomgående.
admin
Christian Alfredsson
#199 - 15 juli 2014 16:57
Jag som var i Grekland under de sista två veckorna av VM kan intyga att svenska kommentatorer är riktigt bra. Sådan skillnad att se matcherna med bra kommentatorer eller på språk man inte förstår.

Tycker det var riktigt bra att Tyskland vann. De var roliga att se på.
Kjell Fohrman
Administrator
#200 - 15 juli 2014 17:14
admin skrev:
Jag som var i Grekland under de sista två veckorna av VM kan intyga att svenska kommentatorer är riktigt bra. Sådan skillnad att se matcherna med bra kommentatorer eller på språk man inte förstår.

Tycker det var riktigt bra att Tyskland vann. De var roliga att se på.

Va - pratade inte de grekiska kommentatorerna svenska:p
admin
Christian Alfredsson
#201 - 15 juli 2014 17:29
Tyvärr inte... och jag förstår inte grekiska.

Annons