fiskarna står vid ytan och kippar...

#1 - 28 februari 2010 15:40
ja eller honorna av guppy-modell står vid ytan och kippar, grabbarna simmar runt som vanligt.

får för mig att det är nitrithöjning på G? har inga test hemma, är på dag 7-8 nu. Men vist är det så att jod-fritt salt kan hjälpa till att minska nitritspiken?
Hur mkt och hur ofta i så fall?
#2 - 28 februari 2010 15:52
Det kan också vara syrebrist. Har du dålig cirkulation i karet ?
#3 - 28 februari 2010 15:59
tycker det är helt ok tryck i pumpen.

skickade gubben till fiskaffären, han kommer hem med nitrit-test och nått medel som han blir rekommenderad av personalen... så får vi se.
#4 - 28 februari 2010 16:47
ja det var som jag trodde, nitrit på över 5.0! fick med nitivec som åkte i...

fick panik, det kanske var dumt att ha i nitriveck?
nu mår firrarna mycket bättre knapt 2h efter "behandling"
#5 - 28 februari 2010 18:31
Gör nu inga jättevattenbyten, eftersom det brukar förvärra nitritspikar. Gör små vattenbyten på max 10% men gör flera stycken, två om dagen. Håll koll så att halterna sjunker.
Man kan ha i salt som visserligen inte tar bort nitriten men dämpar verkningarna av den
Bilagor:
#6 - 28 februari 2010 18:44
Yollis skrev:
ja det var som jag trodde, nitrit på över 5.0! fick med nitivec som åkte i...

fick panik, det kanske var dumt att ha i nitriveck?

nu mår firrarna mycket bättre knapt 2h efter "behandling"

Inget fel att ha i Nitrivec i ett nödläge. Antingen det eller ett stort vattenbyte följt av dagliga, små vattenbyten tills bakteriefloran etablerat sig. Fiskarna blev ju gladare.
#7 - 1 mars 2010 08:39
Tack! (har nog aldrig hittat ett trevligare forum!)
idag testade nitriten ca 2.0 och snart blir det ett litet vatten byte.
när jag tar vatten till testet så svider det typ på fingrarna,
det måste ju vara nitriten, har inte känt så tidigare? STACKARS fiskar!

ska jag ta tempererat vatten, kokat avkylt vatten eller kallt vatten?
#8 - 1 mars 2010 08:52
jag kokar vattnet och låter det sedan stå så det får rätt temperatur.
Det är rätt tidsödande och jag har fått lite olika bud ang vattenbyten. En del kokar en del av vattnet andra tappar bara upp vattnet och kollar temperaturen, vet inte vilket som är bäst men jag tycker det känns bra att koka.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 1 mars 2010 08:58
Yollis skrev:

när jag tar vatten till testet så svider det typ på fingrarna,

det måste ju vara nitriten, har inte känt så tidigare? STACKARS fiskar!

ska jag ta tempererat vatten, kokat avkylt vatten eller kallt vatten?

Nitrit svider absolut inte på fingrarna - det måste vara något annat

Om du inte har mycket koppar i ledningarna kan du ta vilket vatten du vill av de 3 du nämner.
Det bästa vattnet vid nitrit är dock gammalt vatten (dvs från ett akvarium som är igång)
#10 - 1 mars 2010 09:22
snabbt i med 1 matsked vanligt bordssalt(löst i lite vatten) för att lindra effekten av ev nitrit, förhöjda halter av ammoniak svider i sår och trasiga nagelband men då borde fiskarna vara döda redan, hur luktar vattnet?
#11 - 1 mars 2010 09:25
vattentemperatur kan ju vara bra att fråga efter oxå samt om du har doppvärmare, svider det i fingrarna även när du dragit ut sladden och du doppar i fingrarna?
#12 - 1 mars 2010 09:34
Nitrit svider absolut inte på fingrarna - det måste vara något annat

Om du inte har mycket koppar i ledningarna kan du ta vilket vatten du vill av de 3 du nämner.

Det bästa vattnet vid nitrit är dock gammalt vatten (dvs från ett akvarium som är igång)

hmm kanske nitriveck som svider? Eller så är kanske dropparna jag har i testet, eller bara mina stackars torra händer pga minusgraderna...
jag har inte mycket koppar i ledningarna, för jag har varit "viva blond" utan problem (dvs att jag kunnat vara blekt blondin utan att bli grön i håret av duschen)

tror jag tar och kokar vatten, när jag ändå har tid till det! är ju bara max 10 liter som ska i per gång ändå.
#13 - 1 mars 2010 09:42
Gaffel skrev:
snabbt i med 1 matsked vanligt bordssalt(löst i lite vatten) för att lindra effekten av ev nitrit, förhöjda halter av ammoniak svider i sår och trasiga nagelband men då borde fiskarna vara döda redan, hur luktar vattnet?

fiskarna har ju varit i sedan jag iprincip startade karet så dom har nog anpassat sig om det skulle vara lite ammoniak, nitriveck ska väl vara bra mot det oxå stod det på flaskan i allafall.

vattnet lukar "blommjord"
#14 - 1 mars 2010 09:43
jag har bara salt med jod i hemma
#15 - 1 mars 2010 09:45
Gaffel skrev:
vattentemperatur kan ju vara bra att fråga efter oxå samt om du har doppvärmare, svider det i fingrarna även när du dragit ut sladden och du doppar i fingrarna?

har 25 grader med doppvärmare, men den går ju inte hela tiden. den lyser ju när den går, eller är det strömmen du menar? för det svider lixom inte bara när jag har fingrarna nere i vattnet utan efetr oxå.
#16 - 1 mars 2010 10:00
Ahh ok, bara en tanke som dök upp gällande doppvärmaren, blomjordsdoft är bra vatten och skit i att det är jodsalt, svåravlivad myt då jodsalt innehåller jodid och inte jod vilket Azur här på zoopet klargjorde för ganska så exakt 6 år sedan, en matsked bordssalt per 100 liter vatten, se till att utblåset från pumpen piskar vattenytan så luftas ev ammoniak ur snabbare plus att vattnet syreberikas bättre.
#17 - 1 mars 2010 10:05
ok, då åker det i lite salt i vattnet och pumpen ska flyttas, just nu sitter den så att utblåset är mot långsidan, men då tar täckskivans upphängning i taket på pumpen så det inte går att få "bubbel".
#18 - 1 mars 2010 10:10
behövs inget bubbel, räcker att strålen bryter vattenytan med en krusning så det bildas lite extra vågor, 1 msk/100 liter
#19 - 1 mars 2010 10:15
måste bara fråga hur mycket du matar eftersom akvariet bara varit igång en vecka?
Ditt nitrittest är det möjligtvis 'stickor' så släng dom och köp ett 'dropp-test'
#20 - 1 mars 2010 10:33
Gaffel skrev:
måste bara fråga hur mycket du matar eftersom akvariet bara varit igång en vecka?

Ditt nitrittest är det möjligtvis 'stickor' så släng dom och köp ett 'dropp-test'

guppysarna har fått en halv nypa 1 gång per dag, men katterna lyckades mata malarna i början av veckan med 2½ tablett! när jag väl uptäckte det fick jag bara upp en halv... (nej jag lägger inte maten uppe på karet längre ;) ) fick nämligen med lösa tabletter av den jag köpte malarna av, men nu har jag en burk med lock. Nu får dom ingen mat öht.
#21 - 1 mars 2010 10:34
jag har dropptest som mäter ner till 0.0
#22 - 1 mars 2010 10:35
Gaffel skrev:
behövs inget bubbel, räcker att strålen bryter vattenytan med en krusning så det bildas lite extra vågor, 1 msk/100 liter

så har jag haft hela tiden, men nu får det bubbla lite, guppysarna tyckte det var "roligt" :D (eller så tror dom att det är en matmaskin jag fixat ;)
#23 - 1 mars 2010 18:28
mata med superliten nypa var tredje till varannan dag.
#24 - 1 mars 2010 18:39
nu kom jag på, att jag även har begagnad sand och filter som iofs är tvättade men kan bidragit till tidig nitrit...
#25 - 2 mars 2010 10:31
Ahh! gjorde ett 10% vatten byte igår och mätte nitrit på runt 0,75
Nyss mätte jag nitriten till 0,25! Wohoo!

ska jag fortsätta med vatten byten eller ska jag fortsätta testa och bara byta om det blir högre, så småningom borde ju bakterierna bryta ner "skiten".

amoniaken verkar oxå sjunkit, det svider lite lite fortfarande men inte alls som tidigare.
#26 - 2 mars 2010 11:00
Förstår inte riktigt dina mätvärden, med vad (namn på produkten)och hur går du till väga vid testet?
#27 - 2 mars 2010 11:37
Gaffel skrev:
Förstår inte riktigt dina mätvärden, med vad (namn på produkten)och hur går du till väga vid testet?

fyller ett provrör med 5ml vatten, droppar i 5 testvätskedroppar ocvh skakar
väntar 5 minuter och läser av färgen mot en färggarta.

0,25 mg/l är mätresultatet för att vara exakt...

är av denne typen: http://www.onlineaquariumstore.com/acatalog/API_Nitrite_Liquid_Test_Kit.html
#29 - 2 mars 2010 15:37
förvånad men glad!

nitriveck måste fungerat helt sjuk bra, för nu på eftermiddagen testar nitriten 0.0mg/l [:O] wohoo!

inget vattenbyte idag alltså, får se hur det ser ut i morgon. För idag ska firrarna få mat.
#30 - 2 mars 2010 19:57
Måste fråga, jag hade i ett par "kol stenar" dagen innan nitrit och ammoniak stegringen.
Läste att ammoniak bildas av ammonium(?) om ph stiger. Kan stenarna fått ph att stiga?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 2 mars 2010 20:10
Yollis skrev:
. Kan stenarna fått ph att stiga?

Nej
#32 - 2 mars 2010 21:32
skönt! för dom är så snygga så jag vill ha fler :d
#33 - 5 mars 2010 16:13
Jag har en liten fråga på tal om salt i akvariet, hoppas det är okej att jag "snor" tråden lite men det kändes onödigt att starta en ny tråd när jag har nästan samma fråga. Tre av mina guppys och mollys har dött den senaste veckan och killen på Arken Zoo i Kungsbacka sa att det är för att jag inte har salt i akvariet, sen försökte han sälja på mig en liten påse med salt som kostade 89 kr som enligt honom var i princip det bästa man kunde ha i akvariet. När jag frågade om man kunde lägga i "vanligt" salt så sa han "absolut inte".
Jag litar inte riktigt på killarna i den affären för det känns som att de bara vill sälja så mycket som möjligt. Du verkar ju kunna en hel del om akvariesalt, Gaffel. Går det bra att hälla i vanligt jod eller jodfritt bordssalt i vattnet? Som du sa, 1 msk/100 liter.

Det enda jag häller i vattnet nu är easy-life och vid behov ph/kh-höjare, borde jag hälla i aquatan också?

Tacksam för svar och Yollis, förlåt igen för att jag knör mig in på din tråd :)
#34 - 5 mars 2010 16:30
jag använder helt vanligt salt från mataffären, inga som helst problem:)haft akvarier i många år, nej de har inte dött i avsaknad av salt, jag använder bara salt enstaka ggr, har inte haft i från start utan bara v.b
#35 - 5 mars 2010 16:54
Okej, det var ju intressant. Då stämmer nog mina misstankar om de anställda i den affären ;)
Jag ska inte stjäla mer av tråden utan ska istället be att få hänvisa dig/er till en tråd som jag skapade för några dagar sedan men som inte har fått något svar. Den handlar om just detta problem. Vore ytterst tacksam om någon hade någon idé om vad som försiggår!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=138488
#36 - 5 mars 2010 18:12
tjäl på du! :)
#37 - 5 mars 2010 22:07
har själv en gigantisk bautaburk med ektozon ståendes och det verksamma innehållet mot nitritförgiftning är salt, vanligt enkelt bordssalt..
#38 - 8 mars 2010 10:32
Okej, varför ska man köpa ektozon då? Vad hjälper det mot som inte vanligt bordssalt hjälper mot?
#39 - 8 mars 2010 10:35
Basshunter skrev:
Okej, varför ska man köpa ektozon då? Vad hjälper det mot som inte vanligt bordssalt hjälper mot?

att bibehålla inkomster för butiken som säljer det? ;)
#40 - 8 mars 2010 11:30
Yollis skrev:
att bibehålla inkomster för butiken som säljer det? ;)

Hehe ja det verkar ju lite så.
#41 - 12 mars 2010 00:10
Mumin skrev:
Gör nu inga jättevattenbyten, eftersom det brukar förvärra nitritspikar. Gör små vattenbyten på max 10% men gör flera stycken, två om dagen. Håll koll så att halterna sjunker.

Man kan ha i salt som visserligen inte tar bort nitriten men dämpar verkningarna av den

borde inte nitriten sjunka om man gör vatten byte har inget test men brukar göra 25% 1 eller 2gånger i veckan.. kan man göra vattenbyte för ofta.. matar rätt mycket så dom ska växa rejällt på kortid kör 26grader

Annons