Två guppydödsfall på två dagar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Basshunter
    • February 2010
    • 27

    Två guppydödsfall på två dagar

    Jag har ett 120L-akvarium som är ett par månader gammalt. Allt går bra med det och fiskarna verkar trivas toppen och de ynglar av sig som bara den. Men här om dagen så började en guppyhane bete sig konstigt; den låg på sandbottnen i princip hela dagen och gjorde ingenting. Utöver det såg den dock frisk ut. Nästa dag simmade den som vanligt igen.
    Igår så började den simma konstigt och blev sämre för var minut som gick, och efter kanske en halvtimme så var det som att simblåsan hade lagt av helt och den kunde inte styra. Till slut låg den på sidan på botten så jag plockade ut den och slog ihjäl den.
    Samma dag hände något märkligt med en av guppyhonorna; Den ena "sidofenan" (Heter det så?) hade liksom klibbat ihop så att den var smal och spetsig, istället för rund som den ska vara. Det gjorde att den inte kunde simma ordentligt och i morse låg den död på botten.
    Någon som känner igen detta?




    1/ Hur stort är akvariet?
    120L

    2/ Vilken filtrering använder du?
    AquaEl Turbofilter 650L/tim

    3/ När startade du akvariet?
    Drygt två månader sedan

    4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
    Jag startade med fyra Guldmollys och fem Guppys. Tre veckor senare flyttade fyra räkor in

    5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
    Samma som ovan. Plus några yngel och minus två guppys

    6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?


    7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
    Vet inte exakt men ungefär samma som jag har i akvariet

    8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
    KH: 5, men har gått ner till 4 på ca två veckor
    PH: Stadigt 7,5

    9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
    En gång i veckan, 20 liter

    10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
    I fredags (dagen efter guppyhanen visade första tecken på "trötthet"). Jag bytte 20 liter

    11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
    Jag satte i en Alternanthera cardinalis Papegojblad förra veckan, som dock är på väg att dö. Kan tänka mig att ljuset är lite för dåligt.

    12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
    Fyra Crystal Red-räkor, som jag släppte i på "vanligt vis". Dvs fyller på vatten successivt i deras påse och plockar sedan ut dem med håven och släpper i dem

    13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
    Nej

    14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
    Vegetariskt flingfoder en gång om dagen

    15/ Har du nyligen bytt foder?
    Nej

    16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
    Se texten överst i inlägget

    17/ Har några dött, i så fall vilka och hur tätt har de dött?
    Se texten överst i inlägget

    18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
    De fiskarna utöver de två som dog ser ut att må prima

    19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
    Nej

    20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
    Har inte gjort någonting

    21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
    Se texten överst i inlägget

    22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
    Ja


    Är hemskt tacksam för svar!

    MVH Jesper
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    Läst dina frågor(efter du hänvisade mig hit) men vågar inte svara då jag inte har direkt nån annan erfarenhet än så att säga naturliga dödsfall(trots flertal akvarier å fiskar under rätt många år) å kanske vita prick ett par ggr men inte så de dött, jo en gurami som stressade ihjäl sin partner. vad jag bedömt så har de flesta mina dött av ålder. Var dina vuxna då de köptes? kan de dött av ålder? Har fler dött sen? får hoppas de riktiga proffsen kan hjälpa dig ps gå in å läs om sjukdomar som du hittar under Artiklar i det svarta fältet längst upp, där finns bilder åxo, kanske hittar du nåt där(behöver inte vara guldmedlem)
    Senast redigerad av doppingen; 05 March 2010, 17:19.
    MammaMia

    Kommentar

    • Basshunter
      • February 2010
      • 27

      #3
      De var vuxna ja, så möjligheten finns ju att det är en slump. Men det är sammanlagt tre fiskar som dog under ca en veckas tid, så det känns osannolikt. Jag har kollat runt lite bland de artiklarna men inte hittat något som hjälper. Jag ska avvakta lite nu och se ifall de andra klarar sig.

      Kommentar

      • J.Milton
        • January 2010
        • 674

        #4
        Mina guppy honor hade en förmåga ett först tappa "styr" förmågan och sen efter ca ett dygn dö , och det sker alltid direkt efter yngling.
        Har läst lite om det och just det scenariot verkar vara rätt vanligt

        Hade så mycket problem med det så har bara 2 honor kvar som får vara i ett kar utan hanar. Och har 2 hanar kvar i ett kar utan honor.
        Och när dom trillar av pinn kommer jag alldrig köpa guppy igen...
        Är ju en fin och trevlig liten fisk, men med så pass hög dödlighet som jag hade så var/är det helt enkelt inte värt jobbet, iaf inte för mig.
        Efter 4-5 ggr scenariot utspelat sig så ser jag det inte som en slump, utan honorna dör lätt efter yngling. Är iaf min erfarenhet.
        240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
        Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
        Blogg+Galleri

        Kommentar

        • Basshunter
          • February 2010
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av J.Milton
          Mina guppy honor hade en förmåga ett först tappa "styr" förmågan och sen efter ca ett dygn dö
          Exakt det hände med mina guppys också. Guldmollyn som dog la sig bara på botten och "somnade in". Det kan ju ha att göra med ynglena då, om man ska tro på din teori.

          Kommentar

          • wowilolmoma
            • January 2010
            • 317

            #6
            Ursprungligen postat av Basshunter
            Jag har ett 120L-akvarium som är ett par månader gammalt. Allt går bra med det och fiskarna verkar trivas toppen och de ynglar av sig som bara den. Men här om dagen så började en guppyhane bete sig konstigt; den låg på sandbottnen i princip hela dagen och gjorde ingenting. Utöver det såg den dock frisk ut. Nästa dag simmade den som vanligt igen.
            Igår så började den simma konstigt och blev sämre för var minut som gick, och efter kanske en halvtimme så var det som att simblåsan hade lagt av helt och den kunde inte styra. Till slut låg den på sidan på botten så jag plockade ut den och slog ihjäl den.
            Samma dag hände något märkligt med en av guppyhonorna; Den ena "sidofenan" (Heter det så?) hade liksom klibbat ihop så att den var smal och spetsig, istället för rund som den ska vara. Det gjorde att den inte kunde simma ordentligt och i morse låg den död på botten.
            Någon som känner igen detta?




            1/ Hur stort är akvariet?
            120L

            2/ Vilken filtrering använder du?
            AquaEl Turbofilter 650L/tim

            3/ När startade du akvariet?
            Drygt två månader sedan

            4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?
            Jag startade med fyra Guldmollys och fem Guppys. Tre veckor senare flyttade fyra räkor in

            5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?
            Samma som ovan. Plus några yngel och minus två guppys

            6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?


            7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?
            Vet inte exakt men ungefär samma som jag har i akvariet

            8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet
            KH: 5, men har gått ner till 4 på ca två veckor
            PH: Stadigt 7,5

            9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?
            En gång i veckan, 20 liter

            10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då?
            I fredags (dagen efter guppyhanen visade första tecken på "trötthet"). Jag bytte 20 liter

            11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?
            Jag satte i en Alternanthera cardinalis Papegojblad förra veckan, som dock är på väg att dö. Kan tänka mig att ljuset är lite för dåligt.

            12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?
            Fyra Crystal Red-räkor, som jag släppte i på "vanligt vis". Dvs fyller på vatten successivt i deras påse och plockar sedan ut dem med håven och släpper i dem

            13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?
            Nej

            14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.
            Vegetariskt flingfoder en gång om dagen

            15/ Har du nyligen bytt foder?
            Nej

            16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?
            Se texten överst i inlägget

            17/ Har några dött, i så fall vilka och hur tätt har de dött?
            Se texten överst i inlägget

            18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.
            De fiskarna utöver de två som dog ser ut att må prima

            19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.
            Nej

            20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?
            Har inte gjort någonting

            21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?
            Se texten överst i inlägget

            22/ Tar du direkt bort döda fiskar?
            Ja


            Är hemskt tacksam för svar!

            MVH Jesper
            min guppys dör oxo =( jag var jätteledsen av bilden för den blåa guppyhanen ser ut som den som jag fick avliva igår...Alla mina guppy har dött så nu har jag bara 6 yngel kvar som borde vara tåligare
            60L platy,guppy ,kuhli och ancistrus
            190L rödmunstetra, svärdbärare, molly, ancistrus, sorgmanteltetra och siames
            Å en kissemiss

            Kommentar

            • Basshunter
              • February 2010
              • 27

              #7
              Har gjort ett nitrittest nu och det visade klart och tydligt 0,0. Igår när jag gjorde ett delvattenbyte såg jag 4-5 nya yngel, så det verkar ju inte vara något fel på vattnet. Kanske bara var otur med de tre som dog...

              De tre resterande Mollyhonorna ska få en ny hane som kan styra upp lite åt dem

              Kommentar

              • Embra
                • March 2010
                • 26

                #8
                Jag var med om exakt samma problem med mina guppys. tror jag köpte nya 2 ggr iofs från samma affär. Men efter ett tag dog alla också så. ena dagen fullt friska, andra såg dom lite deppiga o "klibbade" ut i fenorna, sen tredje så simmande dom som om blåsan inte höll. har haft guppy förut utan att ha detta problemet, men jag tänkte att dom helt enkelt var för sköra och inte tålde nåt i vattnet. köpte inga fler guppys efter det. sparade dock ynglena jag hann och få och dom är friska och tåliga som attans.

                Kommentar

                • Hallon82
                  • February 2010
                  • 25

                  #9
                  Jag är ingen fiskeexpert... MEN det känns som att guppys dör hela tiden, oavsett hur inkört ett akvarium är eller hur bra bakterieflora de har..
                  Känns som att var och varannan person med just guppys upplever en hel del dödsfall... ofta oförklarliga också... Verkar vara en otroligt känslig fisk

                  Kommentar

                  • Embra
                    • March 2010
                    • 26

                    #10
                    Förr hade jag guppy utan problem dom dog sällan och tyckte det var roligt med dom när jag var nybörjare just för att dom ynglade av sig så bra och som nybörjare blev man ju överlycklig när man såg ett yngel Sen har jag inte haft det på länge, men när jag senast köpte så hände ju detta. Mina tankar var väl lite "sönderodlade" kanske man fått nån väldigt inavlad fisk från djuraffären, just för att dom var så extremkänsliga. spekulationer :P

                    Kommentar

                    • doppingen
                      • April 2008
                      • 1079

                      #11
                      Kom just från zoobutiken där vi pratade om just detta, ja guppys är väldigt känsliga, som han sa nästan den svåraste fisken. Endlers är däremot något lättare. Jag hade guppy för 30 år sen å då kunde de ju vara i vilket vatten som närapå. Just endlers är vildfångade å därmed lättare, inte fullt så känsliga
                      MammaMia

                      Kommentar

                      Arbetssätt...