Fiskar sitter på pumpen och dör sedan

#1 - 15 maj 2007 09:43
Nu händer det igen. En fisk börjar sitta ovanpå filterpumpen och slutar äta. Sedan dör den. Först var det en black molly som satt där hela dagen och sedan hittade jag den död dagen efter. Nu börjar en platy sitta på samma ställe. Vad beror detta på? Tacksam för snabbt svar
#2 - 15 maj 2007 10:30
Om dom drar sig mot ytan kan det vara något vattenvärde som är konstigt.
Testa att mäta nitrit med ett test som finns att köpa på akvarieaffärerna.
#3 - 15 maj 2007 11:11
Jag tror inte det är något som har att göra med själva pumpen som har gjort att de dött.

Jag har själv märkt att fiskar som är sjuka, svaga eller påverkade negativt av olika vattenvärden tenderar att dra sig mot den hörna där man har pumpen. Det beror nog på att vattenflödet är mycket lugnare där - alltså behöver dom mindre kraft för att hålla sig stilla där.

Gör som Unverseum_ntg skrev ovan - köp ett dropptest för nitrit och testa. Nitrit ska ligga på noll eller i princip noll. Om vattenvärdet är bra, fråga dig då om det skett någon förändring i akvariet på senare tid: Har du bytt ovanligt mycket vatten eller inte bytt vatten alls? Har du satt in något nytt föremål (sten, dekoration, sand) i akvariet? Kan din kommun ha tillsatt något ämne i sitt kranvatten (dom gör de ibland utan att förvarna).

Men de flesta problem går att härleda till vattenkvalitet, brist på syre, för mycket nitrit, eller sjukdomar.. troligen är det något av detta.
#4 - 15 maj 2007 12:38
toccata skrev:
Jag tror inte det är något som har att göra med själva pumpen som har gjort att de dött.

Jag har själv märkt att fiskar som är sjuka, svaga eller påverkade negativt av olika vattenvärden tenderar att dra sig mot den hörna där man har pumpen. Det beror nog på att vattenflödet är mycket lugnare där - alltså behöver dom mindre kraft för att hålla sig stilla där.

Gör som Unverseum_ntg skrev ovan - köp ett dropptest för nitrit och testa. Nitrit ska ligga på noll eller i princip noll. Om vattenvärdet är bra, fråga dig då om det skett någon förändring i akvariet på senare tid: Har du bytt ovanligt mycket vatten eller inte bytt vatten alls? Har du satt in något nytt föremål (sten, dekoration, sand) i akvariet? Kan din kommun ha tillsatt något ämne i sitt kranvatten (dom gör de ibland utan att förvarna).

Men de flesta problem går att härleda till vattenkvalitet, brist på syre, för mycket nitrit, eller sjukdomar.. troligen är det något av detta.

Tack för svaret, Om det skulle vara att nitritvärdet är för högt, vad ska man göra för att förbättra det då?
#5 - 15 maj 2007 14:16
sök på nitrit här i forumet, särskilt i delen "mitt första akvarium".

det är det stora problemet för många som startar upp akvarium och beror ofta på att man startar upp akvariet med för många fiskar, innan tillräckligt många "goda" bakterier har bildats som kan bryta ner all skit från fiskarna. en annan orsak kan vara att man matar för mycket och överbliven mat faller ner på botten och ruttnar.

med regelbundna vattenbyten (20-30% en gång i veckan) och sparsam matning brukar man inte få problem med nitrit. tillsätt medel som Aquasafe i det kranvatten du häller i akvariet för säkerhet skull.

det är också viktigt att inte rengöra filtret, för det är där alla goda bakterier sitter. detta får bara rengöras när det blivit så skitigt att vattenflödet minskat! då kramar man ur filtret i en hink med gammalt akvarievatten och sätter tillbaka det igen så fort som möjligt.

får man för höga värden kan man börja med att byta 20-40% av vattnet, eventuellt mer, och mäta nitritvärdet varje dag, byta lite vatten varje dag tills värdet går ner. dock aldrig byta allt vatten på en gång.

under denna tid ska man heller inte mata något, sedan börjar man mata ytterst sparsamt när värdena är okej igen.

det finns även bakterier på flaska som heter Nitrivec, som man kan tillsätta, men det tycker jag man ska göra först när inget annat hjälper (vattenbyten + sluta mata).
#6 - 15 maj 2007 16:27
Tack för svaret och mycket bra förklaring.
Hur mycket AquaSafe kan man ge för ett 19 liter akvarium?
Två fiskarna simmar uppe i ytan nästan hela tiden kan det vara en tecken för syrebrist? Jag har två växter just nu i akvarium men kanske det räcker inte? Kan man ge dem syre på något annat sätt än växter eftersom affärer är stängt just nu och jag vill gärna ge syre till dem fort som möjligt.
#7 - 15 maj 2007 16:33
abbimicke skrev:

Två fiskarna simmar uppe i ytan nästan hela tiden kan det vara en tecken för syrebrist? Jag har två växter just nu i akvarium men kanske det räcker inte? Kan man ge dem syre på något annat sätt än växter eftersom affärer är stängt just nu och jag vill gärna ge syre till dem fort som möjligt.

har du nån ytrörelse??....sätt annars utblåset på pumpen strac under ytan så att du får rörelse...då kommer dt ner syre i karet bättre
#8 - 15 maj 2007 17:26
abbimicke skrev:

Hej

Har du alla fiskar du har på din lista, i ett 19 liters akvarium ?.

Om du har så många i ett så litet akvarium, så lider de av extrem överbefolkning. Vattnet blir hårt belastat med foderrester och avföring, om du har så lite vatten till så mycket fisk. Risken för syrebrist är också överhängade.

Det är svårt nog att få balans i ett så litet akvarium, även om man har betydligt färre fiskar. Så jag måste tyvärr råda dej att antingen skaffa större akvarium eller minska antalet fiskar kraftigt.

MVH/Anita
#9 - 15 maj 2007 18:29
Jag håller med ovanstående talare: om du har alla fiskar i ett 19-liters så måste du minska ner antalet fiskar. Om jag vore du skulle jag skippa alla neontetrorna.

När du gjort det får du skaffa fler växter. Köp lågvuxna växter, till exempel anubias. Börja med regelbundna vattenbyten, 20% två gånger i veckan.

Vet inte vad du har för filter nu, men köp ett RIKTIGT bra filter (med bra filter menas ett filter som har STOR filter-massa, dvs, stor yta där goda bakterier kan sätta sig fast) och låta detta skapa mycket rörelse på vattnet vid ytan. Det är växterna samt rörelse på ytvattnet som ger syre till vattnet.

Mata väldigt sparsamt, bara så mycket som fiskarna äter upp direkt.

Men generellt sätt så tycker jag du ska skaffa ett större akvarium. Det finns INGA fiskar som trivs i ett så litet akvarium som du har. Det finns väldigt många bra, billiga akvarium på blocket. 54 liter, 64 liter eller 110 liter vore mycket bättre, och det är lättare att få bättre vattenkvalitet och balans i ett lite större akvarium. Dvs: ett större akvarium innebär mindre jobb för dig samt gladare fiskar!
#10 - 15 maj 2007 18:31
När det gäller Aquasafe så är det en halv kapsyl till 10 liter (nytt) kranvatten som gäller, tror jag. Läs på flaskan!

Så om du bara ska fylla på 5 liter vatten blir det en fjärdedels kapsyl.
Ska du fylla på 2,5 liter vatten blir det en sjättedels kapsyl.

Det gör inget om man överdoserar LITE, men absolut inte för mycket!

Men om det är så att du har ett 19-litersakvarium till dessa fiskar så är det troligen ämnet nitrit du har råkat ut för. Byt 50% av vattnet, köp Nitrivec och tillsätt det i det nya kranvattnet enligt liknande principer (läs på flaskan och räkna ut).

Inget kommer bli bättre om du inte får ner nitriten och minskar antalet fiskar.

Lycka till! :)
#11 - 16 maj 2007 04:42
macke_fisk: Ja, det har jag.

Limia1 och toccata: Oj, det var dåligt av djuraffären att inte säga något om att man inte kan ha för mycket fiskar i ett akvarium :( Samt sa de inget om litet akvarium. Tack för tipset, jag kollade runt lite på blocket och hittade rätt billigt akvarium 56liter - vidare osv. Nu har jag en fundering om det spelar något roll hur akvarium är formad? te.x runda akvarium? eller är det bara liter som spelar en stor roll?
#12 - 16 maj 2007 05:34
de flesta djuraffärer vill bara sälja fiskar till varje pris och bryr sig inte om att dom säljer fiskarna till ett akvarium som är för litet. dom resonerar säkert så att om fiskarna dör så kommer du och köper nya... tråkigt men sant. men de flesta djuraffärer vet om problemet med nitrit om man har för många fiskar så jag tycker det var extremt dåligt gjort av dom. de brukar åtminstone ge med så kallade uppstart-bakterier som man ska hälla i vattnet, som ska påskynda processen med goda bakterier litegrann...

om du med runda akvarium menar sexkantiga och "höga" akvarier så är det inte något problem. om du däremot menar runda så som en guldfiskskål så är det ett problem, därför att vattenytan är mindre än den bredaste delen på sådana skålar, vilket gör att den yta där vattnet kan ta syre från luften blir för liten, vilket leder till syrebrist.

men om du skaffar ett sexkantigt eller åttakantigt "runt" akvarium så får du en lite mindre bottenyta än vad ett rektangulärt akvarium skulle ge, vilket medför att du inte kan ha så många bottenlevande fiskar. men en ancistrus funkar bra, så länge han har någonstans att gömma sig.

tänk på att när det gäller växter så trivs dom bäst ju mer ljus du har, satsa därför om du kan på ett akvarium med en lysramp för lysrör, och inte ett med enbart glödlampor.

även när man skaffar ett större akvarium så ska man egentligen starta det med bara 3-6 fiskar och låta det gå så i tre veckor, för att inte överbelasta vattnet och låta dom goda bakterierna bildas... nu när du inte kan göra så, så tycker jag du ska köpa uppstart-bakterier i djuraffären. är inte säker på vad dom heter, men du måste fråga om detta och läsa på flaskorna.

när du väl köpt nytt akvarium och ett bra (stor filtermassa) filter, lagt i gruset och satt i växterna, gör då så här:

1.) ta så mycket akvarievatten från ditt 19-litersakvarium som möjligt (om du har fiskarna kvar där i medan du håller på med det stora kan du göra ett vattenbyte på 40% och ta dessa 40% gammalt vatten och hälla i nya akvariet)
2.) tillsätt Aquasafe i ALLT nytt kranvatten du lägger i det nya akvariet.
3.) låt akvariet stå på detta sätt, helst ett dygn, med pumpen på. (men spar någon växt i ditt gamla 19-liters åt fiskarna, du kanske får byta vatten där (med aquasafe) det närmaste dygnet litegrann, medan dom väntar på stora akvariet)

4.) släpp över fiskarna i det stora, om du kan, kan du ha fiskarna 2 och 2 i en fryspåse med vatten i i det stora akvariet ett tag, så dom vänjer sig med temperaturen.
5.) mata inte på några dagar
6.) köp ett tillförlitligt dropp-test för nitrit och testa nitriten regelbundet (varje eller varannan dag) - byt endast vatten i det nya akvariet om du märker att du har fått nitrit i akvariet, byt då 20-40% varje dag tills värdet gått ner, tillsätt eventuellt lite Nitrivec!
7.) mata extremt sparsamt de kommande 3-4 veckorna.
8.) gör inte rent bottenmaterialet - växterna behöver den nya "skiten" och den behövs också för att dom goda bakterierna ska bildas.

om du gör på detta sätt och lyckas hålla nere nitrit-värdet så finns det en chans att du, trots att du har många fiskar, ska kunna lyckas starta upp ett större akvarium utan att få problem med nitrit. men då gäller det att mata väldigt lite och inte bli frestad att göra rent akvariet.

LYCKA TILL!! jag hoppas du hittar ett bra akvarium, dina fiskar kommer bli väldigt glada! :)
#13 - 16 maj 2007 08:37
Tusen tack för all bra information. Imorgon ska vi försöka köpa ett stort akvarium via blocket, har mailat till några säljare och hoppas på ett snabbt svar. Kan man lägga i fiskarna direkt i det stora akvariet när vi har köpt det? Har läst att man måste vänta några dagar, men det betyder ju att vi måste fortsätta att ha fiskarna i det lilla under tiden. Dessutom medföljer några fiskar med det nya akvariet, var ska vi ha dem om vi måste vänta några dagar?

Tacksam för fler tips!
#14 - 16 maj 2007 09:13
du kan släppa i fiskarna efter en dag om du följer mina råd ovan, dvs, tillsätt uppstartar-bakteriekultur OCH Aquasafe i nya akvariet och ta vatten från det gamla! viktigast är att pumpen är på direkt och att mycket växter kommer på plats. sedan får du som sagt mata väldigt sparsamt och bara låta allting vara ett tag, men mät nitrit-värdet ofta.

nu vet jag inte vilka nya fiskar du får med, men troligtvis får du dom i en hink. sanden ska inte ligga i akvariet när man lyfter det så den måste ju också tas i hinkar. är fiskarna stora eller små? om dom är små får du väl klämma in dom i ditt gamla akvarium i ett dygn (byt 20% av vattnet och tillsätt Aquasafe ofta i det gamla, eftersom det blir så överbefolkat då)

....om du inte låter dom bli "testkaniner" och släpper i dom i det nya akvariet så fort du fyllt på vatten - det är nog kanske bättre så ändå!

fiskarna kan ju klara av ett helt nypåfyllt akvarium, men dom gillar ju inte kranvatten, så tillsätter du Aquasafe och uppstartbakterier i det nya akvariet kan du nog släppa i dom direkt! försök att låta det nya akvariet stå med vatten några timmar åtminstone, med pumpen på och växter och sand i. du kan med handen ruska runt lite i gruset och på glaset så att luftbubblor försvinner.

om du köper ett begagnat akvarium: var noga med att känna på silikontätningen inuti akvariet. på ett gammalt akvarium kan denna vara torr och sprucken och då kommer akvariet att läcka! känn efter så att den känns mjuk, gummiaktig och hel!

hoppas allt går bra.
#15 - 16 maj 2007 10:06
Tack igen. Har inte fått reda på vilka fiskar det är än eller hur många. När han svarar ska jag fråga hur gammalt akvariet är och när vi kommer dit kollar vi upp det som du har tipsat om. Tack!
#16 - 16 maj 2007 10:11
Läs gärna dessa artiklar när du har tid, om du inte har gjort det redan:

Akvariestart:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=166&Itemid=84

Vattnet:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=168&Itemid=88

Alger:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=17&id=123&Itemid=119

Väldigt bra om vattenvärden och delvattenbyten:
http://www.kramforskoi.com/vattenbyte.htm

Väldigt bra om hur nitrithalten skapas och försvinner i nystartat akviarium:
http://www.bestfish.com/newtank3.html
#17 - 16 maj 2007 10:16
Jag ser att ditt fiskbestånd minskat, trist att fler har dött. :(

Byt lite vatten varje dag nu tills du fått i ordning nya akvariet så att resten inte dör av nitritförgiftning. Rusa till affären och köp uppstartsbakterier, Aquasafe eller liknande, samt Nitrivec (kommer säkert behövas i nya akvariet sen).

Det kommer nog gå bra detta, lycka till!
#18 - 16 maj 2007 11:35
Tack för länkarna och allt. Har läst igenom det. Imorgon köper vi alltså: Uppstartbakterier, Nitrivec, Värdekollare PH, KH och Nitrit samt ljusrör (vad tror du om ljusrör?) hoppas de hör av sig om akvariet snart...
#19 - 16 maj 2007 12:40
Satsa på ett lysrör som är gjort för att vara extra bra för växter, till exempel Grolux (finns i djuraffärer) eller liknande. Fråga i affären vilket som är bäst för växterna. Det finns lysrör med vitt/blått ljus, som kan få fram fiskarnas färger på ett fint sätt, men vad jag har förstått så gillar växterna det röda/gula ljuset bättre...

Nu vet jag inte var du bor men det brukar finnas ganska många akvarier till salu på blocket så du kan ju testa något annat om ingen hör av sig. Ofta går det ju att ringa till annonsören också så for man snabbare svar :)

Det låter bra med uppstartbakterier, nitrivec och värdekollare (dropptest) - du kommer säkert få användning av dom.

Och var inte orolig för nitriten - om du testar i det nya akvariet regelbundet kommer du märka direkt om värdena börjar stiga - då kan du byta lite vatten och tillsätta nitrivec innan faran har blivit så stor att fiskarna börjar dö igen.

Lycka till :)
#20 - 16 maj 2007 16:41
Tack så mycket, vi hittade ett akvarium på 250liter och det medföljer:
-Bänk
-Fluval 4+ Pump med extra filtrer (1,5 år gammal)
-Doppvärmare
-Lysramp
-Bottenmaterial
-Rötter, stenar & övrig inredning mm
-Mediciner, hovar, "rutskrapor" mm
-Yngelhus för uppfödning
-Bakgrundsbild

Vad tror du om det? Det kostar 1500kr och det låter bra tycker jag.
Jag var på fiskaffären idag, köpte nitrivec och multistick test för ph, kh, nitrit, m.m. De sa att uppstartbakterier och nitrivec är samma sak. Stämmer det? Nu hoppas jag att fiskarna överlever tills jag får det nya akvariet fixat.
Hur många fiskar kan man ha i ett 250 liters akvarium? Är det något mer jag ska tänka på innan jag köper det?
#21 - 16 maj 2007 16:49
Nu testade vi värdena i det lilla akvariet och det är PH 8,5 och KH 17!
#22 - 16 maj 2007 17:33
toccata skrev:
Satsa på ett lysrör som är gjort för att vara extra bra för växter, till exempel Grolux (finns i djuraffärer) eller liknande. Fråga i affären vilket som är bäst för växterna. Det finns lysrör med vitt/blått ljus, som kan få fram fiskarnas färger på ett fint sätt, men vad jag har förstått så gillar växterna det röda/gula ljuset bättre...

Nu vet jag inte var du bor men det brukar finnas ganska många akvarier till salu på blocket så du kan ju testa något annat om ingen hör av sig. Ofta går det ju att ringa till annonsören också så for man snabbare svar :)

Det låter bra med uppstartbakterier, nitrivec och värdekollare (dropptest) - du kommer säkert få användning av dom.

Och var inte orolig för nitriten - om du testar i det nya akvariet regelbundet kommer du märka direkt om värdena börjar stiga - då kan du byta lite vatten och tillsätta nitrivec innan faran har blivit så stor att fiskarna börjar dö igen.

Lycka till :)

Nej, grolux är bland de sämsta ljusrör du kan ha till dina växter, men däremot Sun-glo är bland de bättre ljusrören om man vill att växter skall trivas. Här kan du läsa mer om ljusrör och andra armaturer. http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=176&Itemid=96
//Camilla
#23 - 16 maj 2007 17:41
abbimicke skrev:
Nu testade vi värdena i det lilla akvariet och det är PH 8,5 och KH 17!

pH´t är lite högt och KH´t med. Man kan sänka pH rätt lätt om man har rötter i akvariet eller filtrerar över lite torv. Dock brukar värdena stabiliseras rätt snart efter start.

Nitrivec är åxå bakteriekultur... Det finns en uppsjö av olika preparat att hälla i akvariet vad start osv.

Mängden fisk beror helt på vad du tänkt ha i det!! Men priset för det akvarium du nämner är helt ok. Hur gammalt är det?? Och titta nogrant efter repor, är siliconet mjukt, har det krypit in skit/fukt bakom siliconet=ev. läkage eller på G att läcka, siliconet släppt?

//Camilla
#24 - 17 maj 2007 06:28
Tack för svaret. Hur sänker man KH? Akvariet är mer än fem år, vi ska kolla på det ni tipsar om idag när vi åker dit. Fiskarna överlevede inatt :) annars har någon dött varje natt hittills. Hur många malar kan man ha i ett 250 liter akvarium? Går det bra med 3-4 stycken eller är det för mycket?
#25 - 17 maj 2007 19:50
Vad för mal? Finns en uppsjö av malar som blir allt från någon cm till flera dm!

KH´t har sänkts med pH´t i mitt fall... Men här kan du läsa lite om olika filtermaterial m.m. som kan lätta ev. vattenproblem: http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=169&Itemid=88

//Camilla
#26 - 18 maj 2007 05:08
Tänkte oss kanske 5 mindre malar (ancistrus blir väl inte så stor?) eller tre större. Nu har vi köpt akvariet och det står här bakom ryggen =) . Det ser bra ut. Frågan är om det är för lite grus? Hur tjockt gruslager ska man ha till växterna? Vårat lager är typ.. 4-5 cm. Är det för lite?
#27 - 18 maj 2007 11:57
Ancistrus blir endast ca 12-13cm så de är helt ok att ha 4st i ditt akvarium. Man brukar säga 50l/mal eller fisk men man får ju tänka logiskt med huvudet med ;) Jag har ca 5-7cm grus i mitt akvarium och planterat växter i det. :) Jag har tagit av kruka och ull då.

//Camilla
#28 - 19 maj 2007 13:10
Tack för svaret, nu har vi fått igång 250 liters akvariet och ska fortsätta hälla i uppstart baktier i 9 dagar till enligt brukansvisningen. Nu ska vi bara ha några få fiskar i akvariet tills det blir välbalanserat. Sedan fixar vi fler fiskar. Vi köpte in några nya fiskar idag så det blir inte alledes för lite fiskar i akvariumet. Vi köpte en segelfenpleco L165 och tre silverhajar. Ska posta upp en bild sen så ni ska få se hur det ser ut i akvariet :)

När vi flyttade neontetrorna från det lilla akvariet till det stora började de gömma sig i "grottan" som vi har. Varför sitter de där och trycker hela tiden? Man läser ju också överallt att silverhajar simmar som tokar, men våra bara trycker i ett hörn och rör sig inte speciellt mycket. Vad kan felet vara? Vi har kollat värdena i vattnet och allt är som det ska.
#29 - 19 maj 2007 15:07
De kan ta ett tag innan de känner sig hemma och vågar kolla läget. :)
//Camilla
#30 - 19 maj 2007 15:25
C.Ciklid skrev:
De kan ta ett tag innan de känner sig hemma och vågar kolla läget. :)

//Camilla

Må vara det. Kan det ta flera timmar tror du?
Neontetrorna kom ut ur grottan nu och splittrade sig så det är bra med dem, men hajarna är fortfarande mycket tröga. Synd att segelfensplecon är bakom pumpen hela tiden, vill ju se den!!
#31 - 19 maj 2007 15:39
Iblan kan det göra det. Segelfenan brukar vara jättetråkiga och ligga och lata sig på någon dåld plats för att komma fram under natetid. Hajarna.. tja.. de jag hade simmade omkring bland den tjocka växtligheten nästan direkt. De var endast 5cm. Hur ligger temperaturen på?

//Camilla
#32 - 19 maj 2007 15:46
Tempen är på 24 grader :confused:
#33 - 19 maj 2007 16:00
Tänkte om tempen var för låg eller hög. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266
Men den är ok. :)
#34 - 19 maj 2007 18:20
Ja, jag tänkte också på det där med tempen men läste på samma sida och såg att den var ok. När vi kom från ett annat rum så såg vi hajarna simmandes omkring uppe på ytan och så fort de upptäckte oss så kröp de ihop på bottnen igen.

Borde neontetror kunna simma runt utan att "hacka och skaka" ? Det ser ut som de har svårt att simma pga strömmen, men jag tror ändå inte att de är så eftersom vi har på det näst lägsta nu. Är det ett normalt simsätt för neontetrorna?
#35 - 19 maj 2007 23:41
kan ta flera dagar för vissa fiskar att komma fram eller ens äta, vet inte om det är bara så med större fiskar, men jag tror att det är så med neontetror etc också, så bli inte inte rädda om dom inte käkar på ett par dagar, fiskar äter alltid när dom är hungriga då kvittar det ibland iallafall vad det är för sorts fiskmat du ger. /oliver.
#36 - 20 maj 2007 06:59
Ja, under natten har våra hajar tuffat till sig. Nu simmar de runt mycket, tack och lov. Neontetrorna håller sig på bottnen och skakar fortfarande. Ganska stilla. Hoppas det blir bättre snart.
#37 - 21 maj 2007 06:48
det låter bra, men pumpen kan vara i minsta laget för den akvariestorleken. det är alltid bra att ha ett stort filter, gärna i överkant, för då har dom goda bakterierna mycket plats att fästa sig vid och man får inte lika lätt problem med nitrit. men jag är inte säker på exakt hur stor en fluval 4+ är, så det kanske någon annan kan svara på.

vad jag vet är nitrivec-bakterierna anpassade just för att ta hand om nitriten när man får problem med den, kanske finns det andra blandningar som är extra bra att ha just i början, men det skadar inte att ha i litegrann från båda två i så fall.

lysröret kan man ju byta ut lite senare till ett som är bra för växter, det är ingen brådska med det.

låt de fiskar du har nu vara i det nya akvariet ganska länge innan du börjar tänka på fler fiskar, dom blir perfekta som "uppstartfiskar", som kan skapa en bra bakterieflora i akvariet.

det viktiga är väl nu att du köper fiskar som inte blir för stora för 250-litersakvariet. ett akvarium ser mycket större ut om man har små fiskar där i. tre silverhajar är vad jag vet för mycket för 250 liter, men det kanske någon annan kan svara på, antar att det var dom du fick med.

räkna med 1 cm fisklängd till 1 liter vatten.
om du läser här på zoopet om en fisk (tex en tetra eller barb) som du tycker är fin, som blir 5 cm lång när den är vuxen, så behöver den alltså 5 liter vatten redan nu när den är liten.
#38 - 21 maj 2007 06:48
oj, jag såg nu att jag svarade på en gammal version av den här tråden! ursäkta mig, det är säkert flera som redan har svarat på allt det jag skrev :P
#39 - 21 maj 2007 06:53
kom ihåg att, som någon här ovan sade, ta ut alla nyköpta växter från den lilla plastkrukan och ta försiktigt bort allt det där bruna "vaddet" som dom står i, så att rötterna blir fria. då kommer de växa bättre :)
#40 - 21 maj 2007 08:07
Tack för svaret, nej du hade inte svarat på något som redan är besvarat :) Ja, vi har tagit bort vadden och krukan från växterna, dock inte ALLT vadd... är rädd att förstöra rötterna om jag rycker bort vadden som sitter direkt på rötterna.

Tror inte att pumpen är för liten, den är typ 30 cm lång, så det känns nästan som om jag måste ha på näst lägsta läget för att den inte ska göra svallvågor i akvariet =).

Vad tror du/ni om att ha 20 guppys i det här akvariet?

Annons