en svår fråga för er kanske

#1 - 6 april 2007 00:34
men hur mkt mat borde man ge,7st slöjstjärtar, två malar, två bottenfiskar, 2silverhajar, två scalarer.sen har ja en elefantnos men han får röda mygglarver som även scalarerna äter. känns nästan som man matar ihjäl dom[:o] ... slöjisarna e så på så dom andra kanske inte får nåt heller,..hmmm
#2 - 6 april 2007 06:38
lee24 skrev:
men hur mkt mat borde man ge,7st slöjstjärtar, två malar, två bottenfiskar, 2silverhajar, två scalarer.sen har ja en elefantnos men han får röda mygglarver som även scalarerna äter. känns nästan som man matar ihjäl dom[:o] ... slöjisarna e så på så dom andra kanske inte får nåt heller,..hmmm

Halloj.

Ingen kan svara på den frågan utom du:
Ge dem så mycket mat som det äter upp på 1-2 minuter. Mat ska inet ligga längre än så.

Är det vuxna fiskar så kan du mata en gång / dag. Mindre fiskar föredrar mat 2 ggr / dag. Men då i lite mindre doser.

Sluta mata dem med röda mygglarver. Det är tämligen dåligt foder som är extrem allergiframkallande.

Mvh

Stefan
#3 - 6 april 2007 07:15
lee24 skrev:

Jag hoppas verkligen du har ett stooort akvarium och att det inte är nystartat (med tanke på hur många och hur stora fiskar du har däri).

Sen undar jag vad det är för malar (det finns otaliga arter och de har olika behov beträffande kost och miljö) och för bottenfiskar (samma sak där)? Svårt att veta vad, hur och när du ska mata dem när man inte vet vad det är för arter.

Och så reagerar jag på att du har slöjtjärtar ihop med tropiska fiskar. Ursäkta att jag låter så negativ men jag får en stark känsla av att du inte har skaffat de nödvändiga kunskaperna innan du skaffade fiskarna :(
#4 - 6 april 2007 15:32
Om elefantnosen skall överleva måste du nog övermata eller ge den ett eget akvarium. Men det är riktigt svårskötta fiskar. Ser du att den äter röda mygglarver skall du ge den det. Hellre än att den svälter ihjäl.
#5 - 7 april 2007 10:51
stew:::... dom på zoo sa att dom skulle äta det, så ja lyssan på dem!!
batski:::... nej det e flera år gammalt. köpte det av nån och alla fiskar va där i!! plus dom på zoo sa att dom fiskarna kan blandas inge problem!!!!!
#6 - 7 april 2007 11:05
BATSKI! varför kan man inte ha sjöjiasr med tropiska fiskar??? på zoo sa dom inget, har frågot först vilka fiskar man kan ha, så dålig info isf, inte kunskap!!! tar ju den info ja får o gör till kunskap....
#7 - 7 april 2007 11:55
lee24 skrev:
BATSKI! varför kan man inte ha sjöjiasr med tropiska fiskar??? på zoo sa dom inget, har frågot först vilka fiskar man kan ha, så dålig info isf, inte kunskap!!! tar ju den info ja får o gör till kunskap....

Man bör inte ha kallvattensfiskar ihop med tropiska fiskar just för att de trivs bäst vid olika temperaturer och i olika miljöer.

Det som sägs på zooaffärer ska man ofta ta med en stooooor nypa salt. Det är inte alls ovanligt att de ger helt galen information. Tyvärr. Visst finns det även affärer där de har bättre kunskap, men långt ifrån alla.

Här på zoopet (Avdelningar -> Sötvattensfiskar - artbeskrivningar) kan du läsa lite om de olika arternas egenskaper och behov.
#8 - 7 april 2007 15:03
Stew skrev:
Halloj.

Ingen kan svara på den frågan utom du:

Ge dem så mycket mat som det äter upp på 1-2 minuter. Mat ska inet ligga längre än så.

Är det vuxna fiskar så kan du mata en gång / dag. Mindre fiskar föredrar mat 2 ggr / dag. Men då i lite mindre doser.

Sluta mata dem med röda mygglarver. Det är tämligen dåligt foder som är extrem allergiframkallande.

Mvh

Stefan

Röda myglarver är ett ypperligt foder (MEN allergiframkallande p.g.a. det räda färgämnet de innehåller), men man skall inte mata enbart med det....skulle du vilja/må bra av att äta ENBART köttbullar t.ex.??? Nej, tänkte väl det, mata med lite av varje, man som någon annan sade; inte mer än att de äter upp det på några minuter.
Jag tycker nog också att fiskmixen är lite underlig, men om du bara kan tillfredställa fiskarnas värmekrav så kan du mycket väl hålla dem tillsammans, men jag skulle nog utetslutit slöjstjärtarna ändå....de klarar sig i vanlig rumstemperatur, men TRIVS nog hellre/bättre i några grader lägre temp.
När det gäller utfodring så gör jag så här, jag matar mest med olika frysfoder (Röda mygg, artemia, bosmider) och kompletterar med olika torrfoder (ciklidpellets, tabletter, och ett suveränt foder som egentligen är tänkt till Malawi och Tanganyikaciklider: JBL Novo Rift.) dessutom (när andran faller på) så får de levandefoder: mest cyklops och dafnier, men iblad så finns det också svarta och vita mygglarver. Till detta så matar jag med Micromask och då och då även med Grindalmask, de 2 senare odlar jag själv som yngelfoder....när det är säsong så fångar jag även MYSIS, men tyvärr inte så ofta som jag själv vill...det kommer ofta nå´t emellan...
#9 - 7 april 2007 15:06
lee24:
Leta reda på en AKVARIEAFFÄR istället för ett zoo med blandade djur, akvarieaffären är ju liksom mera beroende av att ge bra info.....
#10 - 7 april 2007 18:14
batski! ja jag vet att guldfiskarna vill ha runt 20, och elfantnos runt 28. men när vi köpte akvariumet så va det inställt på 26 grader, så har dom haft i flera år.. färg o allt blir bättre i lägre grad. oki kan man flytta 7 st till en 50L?? det blir nog trångt fast 4 e stora o 3 e små hinner kanske köpa ett större, innan dom blir stor.Ja enligt zoo kan man ju ha 2slöjisar i en kupa på 8l... motsvarar ca 10st i 50l , mkt li´ten plats. soppa!!
#11 - 8 april 2007 12:05
Håller med tummen, man får mycket mer bra råd och fakta när man handlar i akvarieaffärer. Om du bor i sthlm eller nära, åk till fridhemsakvarieaffär, dit åker jag, jätte bra affär! hehe oj, blev lite reklam nu men..jaja:p
#12 - 8 april 2007 12:48
lee24 skrev:
batski! ja jag vet att guldfiskarna vill ha runt 20, och elfantnos runt 28. men när vi köpte akvariumet så va det inställt på 26 grader, så har dom haft i flera år.. färg o allt blir bättre i lägre grad.

Där guldfiskarna kommer ifrån varierar tempen med årstiderna: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54 medans i tropikerna varierar den inte så mycket. 28 grader är typ maxtempen för elefantnosen så 25-26 grader funkar jättebra för dem. Det är däremot för varmt för slöjsarna.

lee24 skrev:
oki kan man flytta 7 st till en 50L?? det blir nog trångt fast 4 e stora o 3 e små hinner kanske köpa ett större, innan dom blir stor.

Jag tycker absolut inte du ska flytta slöjstjärtarna till ett 50 liters. Inte bara för att det ÄR för trångt för dem, utan även för att de skiter ner ganska mycket och vattnet riskerar att bli dålig ganska fort.

lee24 skrev:
Ja enligt zoo kan man ju ha 2slöjisar i en kupa på 8l... motsvarar ca 10st i 50l , mkt li´ten plats. soppa!!

De har FEL FEL FEL!!! "Informationen" om att guldfiskar klarar sig bra i minimala akvarier utan filtrering beror på okunskap och gamla och felaktiga föreställningar. På den tiden då man började hålla dessa stackare i små skålar trodde man även att t ex gorillor kunde leva i små kala burar helt utan stimulans - bara de fick mat och vatten. Man var för dum för att förstå att även andra arter än människan har behov av mer än bara luft/vatten och mat för att må bra. De måste även ha utrymme, en lämplig och stimulerande miljö och ett för arten naturligt socialt liv.

Det bästa hade varit om du kunde omplacera slöjisarna till någon som har ett stort kallvattensakvarium, eller skaffa ett själv.
#13 - 8 april 2007 14:00
funderar

på hur ja ska lösa det hära, just nu mår ju alla prima där inne, simamr runt o har jätte kul. ingen mår ju dåligt.har inte möjligthet att köpa ett till kar heller bor för litet:( vilka av mina fiskar tycker du då ja kan ha i 50l? just nu bor bara två grodor där!!!
#14 - 8 april 2007 14:35
det är synd att de inte vill/kan informera, med det är frågan om man ska ta fram moral pinnen varje gång, hoppas du hittar en bra lösning!

Lycka till
#15 - 8 april 2007 14:40
Tyvärr är det inga av dina fiskar som skulle trivas i 50 liter. Du kan ju alltid sänka tempen till ca 24 grader, men gör det successivt en grad i taget med några dagars mellanrum.

Sen kan du annonsera efter ett nytt hem till slöjisarna. Kan hända att du får svar av någon seriös akvarist som har ett lämpligt kallvattensakvarium.
#16 - 8 april 2007 18:19
Slöjstjärtarna behöver inte kallare än dom andra för att må bra.
#17 - 8 april 2007 18:32
eriahl skrev:
Slöjstjärtarna behöver inte kallare än dom andra för att må bra.

får gå på samma linje
#18 - 8 april 2007 19:38
johannesnk eriahl:: så ni menar att slöjisarna kan ha 26 grader!!!??? dom e pigg o glad o leker för fullt!! även dom andra!!
#19 - 8 april 2007 19:46
Det går inte att jämföra Guldfisk som är en riktig kallvattenfisk och slöjskärt som tål varmare vatten än guldfisken.Att ha Slöjskärt i 25 gradigt vatten är inga problem eller 26 grader för den delen.
#20 - 8 april 2007 19:59
Dem klarar 25 och 26 grader,sen att blanda Skalarer och elefantnos med Guldfisk och Silverhajar är mer en inte så genomtänk ide enligt mig,tempen är det som bekymrar mig minst .
#21 - 8 april 2007 20:19
Blandningen är det jag tänker mest på oxå.
#22 - 8 april 2007 20:27
eriahl skrev:
Blandningen är det jag tänker mest på oxå. Sen är det ju skillnad på guldfisk och slöjstjärt i tålighet
Fast dem är av samma släkte så är det som du säger en viss skillnad fiskarna i mellan, på temp och nog många andra saker också.Enda erfarenhet jag har av Slöjstjärt är att dem går i hop med dem flesta sällskapsfiskar i tempratur etc och att Guldfisken är en renodlad kallvattenfisk som ska gå i damm,men även den går att ha med andra fiskar som tillhör det tropiska släktet men om det passar det är en annan femma:)
#23 - 8 april 2007 22:12
tummen skrev:
Röda myglarver är ett ypperligt foder (MEN allergiframkallande p.g.a. det räda färgämnet de innehåller), men man skall inte mata enbart med det....skulle du vilja/må bra av att äta ENBART köttbullar t.ex.??? Nej, tänkte väl det, mata med lite av varje, man som någon annan sade; inte mer än att de äter upp det på några minuter.

Halloj,

Varit borta hela helgen och har inte kunnat svara.
Håller inte dig om att röda mygglarver på något sätt skulle vara ett ypperligt foder. Tror att om du söker på +mata +röda +mygglarver här på zoopet så får du fram många som är av samma åsikter: Att röda mygglarver inte är bra som foder, inte kass heller, men inte bra. Det tillsammans med att 1/3 av befolkningen är allergiska mot dem, gör att de inte borde säljas i affär. Det finns många olika frysfoder som är bra mycket bättre ur näringssynvinkel, och som inte ger några allergiska reaktioner.
Att "mata med lite av varje" är en teknik som fungerar för vissa fiskarter, men inte andra. Somliga fiskar vill ha en ensidig kost, medans andra vill ha en varierad. Vissa fiskar klarar av röda mygglarver bra, medans andra för bukvattensot. (Som du har sagt i andra trådar, att mata med med röda mygga VARJE dag är inte bra. Att göra det då och då fungerar. Håller med om det)
Jag vill inte att detta ska bli en tråd till som handlar om röda mygglarver. Så min slutplädering är:
Varför mata med röda mygg som har lågt näringsvärde och kan vara farligt för dig och dina anhöriga när det finns andra foder som är mer näringsriktiga och totalt harmlösa?
Håller med dig i allt du skriver i övrigt. Men känenr att du gav röda mygglarver lite väl god publicetet :)

Simma lungt.

/Stefan
#24 - 9 april 2007 15:30
Av mygglarverna, villken/ villka allergireaktioner kan de få?
#25 - 9 april 2007 15:52
A.P skrev:

Kan få diverse allergiska reaktioner. Såsom utslag och andnöd.

Läs mer om röda mygg här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=72212
#26 - 10 april 2007 10:21
lee24 skrev:
johannesnk eriahl:: så ni menar att slöjisarna kan ha 26 grader!!!??? dom e pigg o glad o leker för fullt!! även dom andra!!

Slöjstjärtar är ursprungligen guldfiskar som, till skillnad från dina andra fiskar, kommer från tempererade områden. Det innebär att de klarar 25 - 26 grader och tom mer under perioder. De kan vara pigga och glada, men om de ständigt får leva vid så höga temperaturer går deras ämnesomsättning på högvarv vilket förkortar deras liv.
#27 - 10 april 2007 10:41
A.P skrev:

Det är alltså inte fiskarna utan vi människor som kan reagera starkt på röda mygglarver. De innehåller ett mycket allergiframkallande ämne som inte bara kan ge allergi mot röda mygglarver utan också trigga allergier mot andra ämnen. Jag matar själv inte längre med röda mygglarver, det finns så många andra frysta foder som är minst lika bra men inte alls lika allergiframkallande. Se Kjell Fohrmans inlägg i tråden det länkades till ovan för mer info.

Anser för övrigt även jag att fiskblandningen är långt från optimal, framför allt för elefantnosfiskarna. Affärer som säljer elefantnosfiskar till intet ont anande okunniga akvarister borde bojkottas.

Men, om nu fiskblandningen fungerat i flera års tid så kanske det bästa är att låta den vara precis som den är... Men jag hade ändå plockat bort åtmistone slöjstjärtarna.
#28 - 10 april 2007 10:52
Det är alltså inte fiskarna utan vi människor som kan reagera starkt på röda mygglarver.

Men även fiskar kan få bukvattensot av röda mygglarver väl?

Anser för övrigt även jag att fiskblandningen är långt från optimal, framför allt för elefantnosfiskarna. Affärer som säljer elefantnosfiskar till intet ont anande okunniga akvarister borde bojkottas.

WORD! Det finns vissa arter som bara borde få köpas på beställning så att de som beställer vet vad det handlar om. Som det är nu frestas många att ta hem en snygg/cool fisk som de inte har en aning om är så svår/aggressiv/blir så stor, osv.
#29 - 10 april 2007 13:15
batski skrev:
Men även fiskar kan få bukvattensot av röda mygglarver väl?

yes. Det är inte alls ovanligt...
Människor får allergier och fiskar får bukvattensot. Verkar vara lika bra som radon i huset ungefär. Alla blir lidande.

Annons