En bra Mäsk blandning?

#1 - 12 december 2008 23:57
Hejsan!
Om man förutsätter att man ska blanda mäsk i en stor coca cola flaska
alltså typ 2 l flaska då. Hur mycket vatten, gäst och socker ska man då
ta för att de ska bli en bra blandning?
och hur länge varar sen denna blandningen?

Jag ska använda mäsken till att framställa koldioxid för sänkning av
PH-värdet och samtidigt få lite fart på växterna. :)

Tack på förhand!
#2 - 13 december 2008 06:20
2 dl socker, 1 kryddmått torrjäst. Hur länge det bubblar beror på temperaturen i mäsken.
#3 - 13 december 2008 09:45
En bra Mäsk blandning?

patdah skrev:
2 dl socker, 1 kryddmått torrfäst. Hur länge det bubblar beror på temperaturen i mäsken.

Hm....sockret låter rätt rimligt men när de gäller gästen så låter de
otroligt lite. Ett kryddmått gäst är ju typ bara en tärning på 1 kubik
cm eller något åt de hållet. :p spelar de ingen roll hur mycket vatten
man tar?

Vad är torrgäst?......är de sån gäst man köper i en liten gul folje
kub eller är de något annat?
#4 - 13 december 2008 11:03
Fyll flaskan med vatten. Ett kryddmått torrjäst räcker faktisktoch är nästan lite för mycket till så lite som två liter vatten... torrjäst finns i små påsar på samma ställe i affären som du finner vanlig jäst i kuber.
Bilagor:
#5 - 13 december 2008 11:12
1ml jästsvamp är på inget sätt lite, torrjäst är dessutom mer lättberarbetat även om det kräver en lite högre temperatur i blandningsskedet, torrjäst kan köpas i små gula påsar i närmsta livsmedelsaffär, den dyrare vinjästen som tål en högre alkoholhalt kan köpas i affärer som profilerar sig på vinframställning.
#6 - 13 december 2008 15:41
Aha okej, hittade torrgäst nu när jag var i affären men avvaktar att
köpa de tills jag har de här med slangar och liknande avklarat för
framställningen av mäsken. Men du menar väl den blåa gästen?
för den röda är väl typ bara för bakning?

Men räker de sen att man blandar den i gummet vatten i flaskan
när man ska sätta igång och sen skakar eller rör om eller måste
man göra något annat med gästen med?
#7 - 13 december 2008 19:00
Ta den röda för söta degar, sockret kan du blanda 50/50 med vatten som du kokat upp i en kastrull, späd ut med vatten tills temperaturen är rätt innan du rör ner jästen och som avslutning fyller du upp med resterande vatten.
#8 - 14 december 2008 15:10
En bra Mäsk blandning?

Du menar alltså typ att jag först blandar 2 dl socker och lika mycket
vatten och kokar de och sedan när häller på lite ljummet vatten för
att få ner de till fingervarmt och sedan rör i gästen för att sedan
fylla 2 l flaskan nästan ändan upp med vatten?
#9 - 14 december 2008 19:10
Nej jag menar att du först kokar upp 2dl vatten, sen tillsätter du sockret.
Inte fingervarmt, 40 grader celsius är lite varmare än fingervarmt.

Sen ska man hålla sig till att röra ner jästen och inte gästerna.. :D
#10 - 14 december 2008 19:22
2 teskedar välling och 1 kryddmått bakpulver skulle jag stoppa i oxå :)
#11 - 14 december 2008 21:15
Gaffel skrev:
Nej jag menar att du först kokar upp 2dl vatten, sen tillsätter du sockret.

Inte fingervarmt, 40 grader celsius är lite varmare än fingervarmt.

Sen ska man hålla sig till att röra ner jästen och inte gästerna.. :D

haha, ja annars blir ju inte gästerna så glada. men då vet jag hur du
menar tror jag iaf. :) de är bättre att fråga en gång för mycket än
en gång för lite så de inte blir för högt tryck i flaskan eller att de
inte händer ett skit de är lika hemskt de om inte värre :)
#12 - 14 december 2008 21:16
Fuzzop skrev:

de verkar vara mycket man kan slänga i. har du inget mer? ;)
#13 - 14 december 2008 21:18
Fuzzop skrev:

Hur många dagar extra tycker du att det bubblar om du förorenar mäsken med välling och bakpulver?
#14 - 14 december 2008 21:42
Trycket i flaskan kan bara bli för högt om du inte har fri väg till/från tvättflaskan, glöm inte backventiler.

Själv använde jag höstäpplen och vindruvor från grabbens mormor och morfars trädgård i min mäsk, det vinet blev fint och ska kryddas upp med pomeransskal, kardemummakärnor, kanelstänger, kryddnejlikor och vaniljstänger som just i detta nu ligger och drar sig med 40% kronvodka, det blir en mumsig vit glögg..
#15 - 15 december 2008 07:30
patdah skrev:
Hur många dagar extra tycker du att det bubblar om du förorenar mäsken med välling och bakpulver?

i mitt fall så blir det ca 1vecka har jag för mig, fast bakpulvret gör väl mera att det börjar bubbla snabbare, mitt system är igång och bubblar efter en timme (har ingen backventil innan tvättflaskan så blir lite tryck att bygga upp).
#16 - 15 december 2008 07:36
OscarG skrev:
de verkar vara mycket man kan slänga i. har du inget mer? ;)

nä men själv kör jag färsk jäst (lidls), fast detta är väl mera en smaksak men jag har fått för mig att just den jästen håller nån dag extra (vanlig färsk kronjäst är inte alls lika bra), sen så kan man bara blanda allt i ljummet vatten och skaka lite.

Nåja du kan ju alltid exprimentera lite så får du se vad som funkar bäst för dig alla är vi olika :)
#17 - 15 december 2008 07:42
Gaffel skrev:
Trycket i flaskan kan bara bli för högt om du inte har fri väg till/från tvättflaskan, glöm inte backventiler.

Själv använde jag höstäpplen och vindruvor från grabbens mormor och morfars trädgård i min mäsk, det vinet blev fint och ska kryddas upp med pomeransskal, kardemummakärnor, kanelstänger, kryddnejlikor och vaniljstänger som just i detta nu ligger och drar sig med 40% kronvodka, det blir en mumsig vit glögg..

låter ju som det ska bli riktigt gott men nåt som jag undrat med dina bryggerier, blir inte jästakten väldigt ojämn? själv har jag aldrig varit så duktig med mitt vinbryggande utan brukar köpa nån sån där färdigt vinsats och dom bubblar ju iaf väldigt fort i början för att sen va nere på nån bubbla i sekunden efter några dar, fast nu senast vart det en 7dagars bara för att dom va billiga men det blir ju 3-4 dagar stormjäsning sen är det klart :(
#18 - 15 december 2008 09:25
Tricket är att bibehålla en låg eller moderat jäsning med konstant värme under lång tid, eftersom jag kör en 30 liters vintunna placerad i bänken under akvariet där jag även har 3 ytterfilter, ett UV-C, en stellar luftpump samt en stor grendosa så "mår" mäsken helt enkelt bra i värmen.

Att köra mäsk på frukt är mycket stabilare, den naturliga jäsningsprocess som bildas när sockret i tex äpplen och druvor sakta frigörs tillåter en mer stabil och kontinuerlig produktion av CO2.

Med en bubbeltakt av runt 2-3 bubblor i sekunden stod den senaste satsen två månader, med användandet av riktig bryggjäst bör jag uppnå en 20% ökning, i tid räknat.. ;)

Att jag använder socker är i första hand för att få igång processen i rimlig tid, när sockerlagen är slut har redan fermeteringen av frukten påbörjats och blir då den nya näringen för bakterierna.
#19 - 15 december 2008 09:28
Tricket är att bibehålla en låg eller moderat jäsning med konstant värme under lång tid, eftersom jag kör en 30 liters vintunna placerad i bänken under akvariet där jag även har 3 ytterfilter, ett UV-C, en stellar luftpump samt en stor grendosa så "mår" mäsken helt enkelt bra i värmen.

Att köra mäsk på frukt är mycket stabilare, den naturliga jäsningsprocess som bildas när sockret i tex äpplen och druvor sakta frigörs tillåter en mer stabil och kontinuerlig produktion av CO2.

Med en bubbeltakt av runt 2-3 bubblor i sekunden stod den senaste satsen två månader, med användandet av riktig bryggjäst bör jag uppnå en 20% ökning, i tid räknat.. ;)

Att jag använder socker är i första hand för att få igång processen i rimlig tid, när sockerlagen är slut har redan fermeteringen av frukten påbörjats och blir då den nya näringen för bakterierna.
#20 - 15 december 2008 09:48
ok då tror jag att jag är med, till färdiga vinsatser får man väl typ fruktjosen som näring direkt till jästen samtidigt som sockret då.
Brukar du lägga ner hela äpplen eller bara dela dom eller blir det en tur i mixern först? börjar bli lite sugen att prova göra eget med äpplen så hur mycket går det åt för en tunna vin? blir det jämn och fin takt kanske man vågar koppla in det till akvariet oxå sen :)
#21 - 15 december 2008 11:31
Fuzzop skrev:
i mitt fall så blir det ca 1vecka har jag för mig, fast bakpulvret gör väl mera att det börjar bubbla snabbare, mitt system är igång och bubblar efter en timme (har ingen backventil innan tvättflaskan så blir lite tryck att bygga upp).

Och hur lång jästid har du då totalt och med hur många bubblor per sekund?
#22 - 15 december 2008 13:45
En bra Mäsk blandning?

Den här tråden har ju kommit igång riktigt bra och man får
väldigt mycket tips och de är jag glad över.
Men som "Fuzzop" sa så är de ju bra om man verkligen
vågar koppla blandningen till akvariet med så de inte
bara blir ett roligt exprement av de...hehe :)

Men när satsen/blandningen börjar tappa effekt, vad är det
då som åstakommer detta?....är det sockret som tar slut
eller är de gäster som är slutkörd?
#23 - 15 december 2008 14:17
En gäst är någonting man bjuder hem på fest...

Jäst har du i mäsken... och det är sockret som är uppätet av jästkulturen när det slutar bubbla.
#24 - 15 december 2008 14:50
Fuzzop skrev:
ok då tror jag att jag är med, till färdiga vinsatser får man väl typ fruktjosen som näring direkt till jästen samtidigt som sockret då.

Brukar du lägga ner hela äpplen eller bara dela dom eller blir det en tur i mixern först? börjar bli lite sugen att prova göra eget med äpplen så hur mycket går det åt för en tunna vin? blir det jämn och fin takt kanske man vågar koppla in det till akvariet oxå sen :)
Små höstäpplen går i hela, likaså vinterpäron och mindre frukter, stora äpplen kan delas på mitten, jag använde en matkasse full av höstäpplen och motsvarande en halv med druvor.
OscarG skrev:
Den här tråden har ju kommit igång riktigt bra och man fårväldigt mycket tips och de är jag glad över.

Men som "Fuzzop" sa så är de ju bra om man verkligen

vågar koppla blandningen till akvariet med så de inte

bara blir ett roligt exprement av de...hehe :)

Men när satsen/blandningen börjar tappa effekt, vad är det

då som åstakommer detta?....är det sockret som tar slut

eller är de gäster som är slutkörd?
Om sockret tar slut innan jästen dör av den höga alkoholhalten så avstannar bara jäsningsprocessen och det kommer att bli svårt att få ett kristallklart vin eftersom koldioxid fortfarande produceras och jästrester lyfts upp och virvlar runt i flaskan, om detta händer kan man efterjäsa på flaska genom att tillsätta socker, snabbsatserna förordar jäststopp och klarningsmedel men allt detta löser sig av sig själv på naturlig väg om man bara ger vinet tid att mogna.
#25 - 15 december 2008 15:25
patdah skrev:
Och hur lång jästid har du då totalt och med hur många bubblor per sekund?

nu blandar jag lite större i en 5l dunk men ligger ganska konstant på 1 bubbla i sekunden under dryga 2veckor, sen sjunker det sakta så är man lite lat får den gå 3 veckor men vill man ha jämn nivå är det dax att byta efter 2 veckor.
#26 - 15 december 2008 15:54
Fuzzop skrev:
nu blandar jag lite större i en 5l dunk men ligger ganska konstant på 1 bubbla i sekunden under dryga 2veckor, sen sjunker det sakta så är man lite lat får den gå 3 veckor men vill man ha jämn nivå är det dax att byta efter 2 veckor.

Okej, men då funkar mina rena mäsk bättre än din... efter tre veckor börjar min mäsk avta i bubbeltakt... jag har 57 bubblor i minuten i snitt och då är min mäsk 24 grader varm.

Temperaturen har större inverkan på antalet dagar mäsken jäser än konstiga tillsatser... det är en helt annan sak om man nu vill göra vin eller andra drycker under tiden... då kompromissar man och får ut koldioxid på köpet ochdå spelar bubbeltiden mindre roll.
#27 - 15 december 2008 15:55
En bra Mäsk blandning?

Gaffel skrev:
Små höstäpplen går i hela, likaså vinterpäron och mindre frukter, stora äpplen kan delas på mitten, jag använde en matkasse full av höstäpplen och motsvarande en halv med druvor.Om sockret tar slut innan jästen dör av den höga alkoholhalten så avstannar bara jäsningsprocessen och det kommer att bli svårt att få ett kristallklart vin eftersom koldioxid fortfarande produceras och jästrester lyfts upp och virvlar runt i flaskan, om detta händer kan man efterjäsa på flaska genom att tillsätta socker, snabbsatserna förordar jäststopp och klarningsmedel men allt detta löser sig av sig själv på naturlig väg om man bara ger vinet tid att mogna.

Aha okej! :) men jag vill bara använda gäst, socker och vatten för att
få i koldioxid i akvariet för att växterna ska växa lite mer och för att
sänka PH-värdet som är huvud syftet.
Så jag tänker inte framställa något exotiskt vin som jag sedan tänker
dricka eller bjuda gästerna på utan jag tänker bara använda de till
akvariet i form av koldioxidproduktion. Men sen vet jag ju att de blir
en form av vinsats ändå än om man inte använder vindruvor.
#28 - 15 december 2008 18:11
patdah skrev:
Okej, men då funkar mina rena mäsk bättre än din... efter tre veckor börjar min mäsk avta i bubbeltakt... jag har 57 bubblor i minuten i snitt och då är min mäsk 24 grader varm.

Temperaturen har större inverkan på antalet dagar mäsken jäser än konstiga tillsatser... det är en helt annan sak om man nu vill göra vin eller andra drycker under tiden... då kompromissar man och får ut koldioxid på köpet ochdå spelar bubbeltiden mindre roll.

ok konstigt men när jag provade bara jäst socker och vatten så tog det flera timmar att komma igång och sen vart det slutbubblat efter en vecka eller iaf som jag har nu efter 3 veckor och jästakten vart väldigt ojämn, kanske att jag inte hade en så väl anpassad temperatur när jag testade olika blandninger?
Nåja är ju på väg att bli arbetslös nu så kanske dax att prova ny blandning, men lutar nog mer åt att prova gaffels metod iaf ;)
#29 - 15 december 2008 18:18
Sen vill jag bara citera ett av defdacs gammla inlägg som verkar stämma med vad jag kom fram till vid mina experiment:

Sockret är bara en kolkälla till jästsvamparna, för att överleva längre behöver dom även "mat"/proteiner. Det är där välling/torrmjölk/proteinpulver kommer in.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122921

så vi är nog flera som blandar så och bakpulver påverkar väl inte själva jäsningen utan omvandlas självt till co2 så själva bubblandet kommer igång väldigt fort medans jästen sätter fart.
#30 - 15 december 2008 18:25
OscarG skrev:
Aha okej! :) men jag vill bara använda gäst, socker och vatten för att

få i koldioxid i akvariet för att växterna ska växa lite mer och för att

sänka PH-värdet som är huvud syftet.

Så jag tänker inte framställa något exotiskt vin som jag sedan tänker

dricka eller bjuda gästerna på utan jag tänker bara använda de till

akvariet i form av koldioxidproduktion. Men sen vet jag ju att de blir

en form av vinsats ändå än om man inte använder vindruvor.

Mitt fel jag lånade din tråd lite och frågade hur han gör för är själv lite sugen på att inte bara hälla alkohol i toaletten hela tiden ;)
#31 - 15 december 2008 19:48
En bra Mäsk blandning?

Fuzzop skrev:
Mitt fel jag lånade din tråd lite och frågade hur han gör för är själv lite sugen på att inte bara hälla alkohol i toaletten hela tiden ;)

Hehe, låna och låna du tog mer eller mindre över min tråd.
Men de är ingen fara. De är bara bra och trevligt om andra som
undrar om mäsk-blandningar också använder samma tråd så
hjälper vi varandra. De fungerar ju utmärkt iaf så länge skaparen
får svar på sina frågor med. ;)

Tror jag ska börja med mäsk i akvariet nästa vecka. :)
För jag behöver få ner PH-värdet för att räkorna ska få
de bättre och börja föröka sig innan alla är döda...hehe ;)
#32 - 15 december 2008 22:09
Mäsk i akvariet är en kortsiktig lösning som bara kommer att göra räkorna glada ett par timmar innan allt liv ändas, bättre isf att ha mäsken i en separat behållare..
#33 - 16 december 2008 11:28
En bra Mäsk blandning?

Gaffel skrev:
Mäsk i akvariet är en kortsiktig lösning som bara kommer att göra räkorna glada ett par timmar innan allt liv ändas, bättre isf att ha mäsken i en separat behållare..

Oj, blev först lite förvånad över ditt svar men märkte sedan hur fel
jag formulerade mig eller otydligt. Jag menar självklart att jag ska
ha mäsken i en colaflaska och sen genom en luft slang tillföra
koldioxiden som produkseras genom mäsken till akvariet. :)

Nä, mäsk i akvariet verkar idiotiskt. Då förorenar man ju akvariet
och fiskarna lär ju dö rätt snabbt. Så de är inget att föredra. ;)
#34 - 17 december 2008 20:20
En bra Mäsk blandning?

Måste man rena koldioxiden innan man leder den till akvariet. Vissa använder ju tex ytterligare en flaska men fyld med vatten som rening innan gasen där ifrån leds vidare till akvariet.
Vad händer om man inte renar gasen?.....de kan väl inte vara så mycket mer än just koldioxid?
#35 - 18 december 2008 07:03
OscarG skrev:
Måste man rena koldioxiden innan man leder den till akvariet. Vissa använder ju tex ytterligare en flaska men fyld med vatten som rening innan gasen där ifrån leds vidare till akvariet.

Vad händer om man inte renar gasen?.....de kan väl inte vara så mycket mer än just koldioxid?

Finns dom som kör utan den flaskan men en reningsflaska kostar ju bara 1krona så varför inte ha den? det blir ju små slagg och jästrester som följer med gasen, den minskar även risken att få upp skit i karet ifall mäsken skulle välta tex men framför allt funkar den även som bubbelräknare :)
#36 - 19 december 2008 12:09
Hur många bubblor tycker ni borde vara lagom för ett 50-60 L akvarie?
En bubbla i sekunden?....mer/mindre?
#37 - 19 december 2008 12:14
En bra Mäsk blandning?

Fuzzop skrev:
Finns dom som kör utan den flaskan men en reningsflaska kostar ju bara 1krona så varför inte ha den? det blir ju små slagg och jästrester som följer med gasen, den minskar även risken att få upp skit i karet ifall mäsken skulle välta tex men framför allt funkar den även som bubbelräknare :)

Jo du har nog rätt. Jag har en massa flaskor hemma så de kostar ju
inget mer och som sagt kan de vara bra att använda som bubbel
räknare.

Nu kom vi ju in på det här med bubblorna, hur många bubblor tror
ni är lagom till ett 50-60 L akvarie?....1 bubbla i sekunden?...mer/mindre?
:)
#38 - 19 december 2008 17:09
jag kör en bubbla sekunden till 100liters och vid 2-3 bubblor börjar fisken kippa luft vid ytan så du ska nog försöka hålla det lite under en bubbla sekunden om du har bra upplösning på gasen.
#39 - 19 december 2008 21:29
Fuzzop skrev:
jag kör en bubbla sekunden till 100liters och vid 2-3 bubblor börjar fisken kippa luft vid ytan så du ska nog försöka hålla det lite under en bubbla sekunden om du har bra upplösning på gasen.

Aha okej, tack så mycket. Nu blir där bara typ en bubbla var 10:nde sekund. Jag satt igång den 17.30 idag. Men de blir väl mer och mer
bubblor kan jag tänka mig.
Men nu stiger bubblorna upp till ytan i akvariet. Blir de någon koldioxid
i akvariet då eller försvinner allt ut i rumet?
#40 - 20 december 2008 00:09
Du måste antingen låta gasen lösas upp i akvarievattnet genom en sk trappa eller annan typ av upplösnings reaktor alt genom en sk mist-reaktor där koldioxiden slås sönder till väldigt små bubblor som får svepas med i akvariet för att fastna på bladens undersida där dom lätt kan tas upp.
#41 - 20 december 2008 10:29
En bra Mäsk blandning?

Gaffel skrev:
Du måste antingen låta gasen lösas upp i akvarievattnet genom en sk trappa eller annan typ av upplösnings reaktor alt genom en sk mist-reaktor där koldioxiden slås sönder till väldigt små bubblor som får svepas med i akvariet för att fastna på bladens undersida där dom lätt kan tas upp.

Hm okej.....jag kom på i morse en lösning. Jag vet inte vad du säger om
den men de sa i akvarie affären att man kunde använda den ordinarie
pumpen till att lösa upp koldioxiden.
Jag satte luftslangen framför utsprutet så att pumpen skjuter sönder
bubblan, vad säger du om de?:)
#42 - 20 december 2008 10:36
nja, att sätta slangen vid utblåset på pumpen ger oftast betydligt sämre upplösning (inte alltid) än om du drar in slangen vid insuget, men den största nackdelen med att använda den ordinarie pumpen är att du ju inte kan stänga av systemen under natten.
en pytteliten pump som slår sönder gasen kör jag och det funkar mycket bra, pumpen går dessutom på timer så på natten bubblar det bara upp några stora bubblor som inte löser nåt i karet.
#43 - 20 december 2008 16:36
En bra Mäsk blandning?

Fuzzop skrev:
nja, att sätta slangen vid utblåset på pumpen ger oftast betydligt sämre upplösning (inte alltid) än om du drar in slangen vid insuget, men den största nackdelen med att använda den ordinarie pumpen är att du ju inte kan stänga av systemen under natten.

en pytteliten pump som slår sönder gasen kör jag och det funkar mycket bra, pumpen går dessutom på timer så på natten bubblar det bara upp några stora bubblor som inte löser nåt i karet.

men de verkar fungera hyfsat. men precis som du säger så är nog en
liten pump betydligt bättre. nu kör jag hela dygnet om men nu så blir
de mindre än en bubbla i sekunden så de är inga större mängder
bubblor jag får. ska prova med lite mer gäst nästa gång. :)
för jag eldar hellre på lite extra och reglerar de med klämmorna än
produkserar för lite bubblor.
#44 - 20 december 2008 19:31
Att reglera gasen med klämmor är dömt att misslyckas då ordinarie slangar, dunkar, backventiler etc aldrig kan hålla emot ett stigande gastryck, som värst kan en slang eller dunk smälla och har du inte backventiler så har vattnet en xpress-way ut på parketten..
#45 - 20 december 2008 19:43
En bra Mäsk blandning?

Gaffel skrev:
Att reglera gasen med klämmor är dömt att misslyckas då ordinarie slangar, dunkar, backventiler etc aldrig kan hålla emot ett stigande gastryck, som värst kan en slang eller dunk smälla och har du inte backventiler så har vattnet en xpress-way ut på parketten..

Tack för den ;) nä men jag är medveten om att de aldrig kan hålla tbx
gasen omn trycket i flaskan blir för stort då går ju bara gasen fortfare
igenom de utrymet som finns till hands.
Men jag har sådana skruv klämor från akvarie affären avsett för slangar
men de hjälper ju bara till en viss nivå. Men sen har jag även ett extra
hål i mäsk flaskan med en liten slang stump där jag kan släppa ut lite
gas om de skulle behövas så att inte för mycket gas går ner i akvariet.

När de gäller golvet så är de gummi mata under så de ska tåla vatten
men de är ju bra om de kan undvikas ändå. :)
#46 - 21 december 2008 13:41
så länge det går dygnet runt så är det nog bara bra om systemet bubblar väldigt lite så rör inte receptet, att försöka reglera flödet med olika klämmor känns meningslöst, jobba på att få ett recept som passar just dig istället och byt klämmorna mot backventiler ;)
#47 - 22 december 2008 09:06
En bra Mäsk blandning?

[QUOTE]
Fuzzop skrev:
så länge det går dygnet runt så är det nog bara bra om systemet bubblar väldigt lite så rör inte receptet, att försöka reglera flödet med olika klämmor känns meningslöst, jobba på att få ett recept som passar just dig istället och byt klämmorna mot backventiler ;)

De kan nog vara vettigt att de bubblar lite mindre eftersom jag har igång
de hela dygnet. Växterna tar väl bara in näring och koldioxid på dagen va?
Jo men jag ska absolut försöka ta fram ett recept som passar just mig
och mina behov. :)
Det känns även som jag snart är där. Ska bara ta i pytte lite mer gäst
nästa gång och då kommer jag ligga på en bra bubbel nivå. Men vad
finns de för fördel med att ha backventiler?
Bilagor:
#48 - 22 december 2008 15:29
backventiler kan dels hindra att det blir nåt knasigt baksug så akvarievattnet rinner ut och behåller trycket i systemet när du blandar nytt mm
växterna omvandlar syre till co2 nattetid
#49 - 22 december 2008 19:33
En bra Mäsk blandning?

[QUOTE]
Fuzzop skrev:
backventiler kan dels hindra att det blir nåt knasigt baksug så akvarievattnet rinner ut och behåller trycket i systemet när du blandar nytt mm

växterna omvandlar syre till co2 nattetid

Aha okej, men när de gäller vattnet så är mitt system slutet så
vattnet kan aldrig komma ut på golvet förutsatt att inte flaskorna
sprängs. När de gäller trycket så tar de ju ett tag att få upp och
enligt din åsikt så skulle man typ slippa de med backventilerna
och de kanske hade varit bra. Ska först prova de jag har ett
tag iaf.

Så du menar att växterna gör tvärt om på natten?
på dagen gör de ju Co2 till syre och enligt vad du säger så skulle
allt gå åt andra hållet på natten eller när akvariet är släckt?
#50 - 22 december 2008 20:11
ja fast skulle det bli nåt knas på ett slutet system utan tvättflaska så kan det bli så att akvarievattnet går ner i dunken och du sen får tillbaka mäsk i karet, visst väldigt långsökt men inte omöjligt, sen så är det väl iofs ganska lite tryck man sparar med en backventil men medans du byter flaska har du inget slutet system och även ganska få liter på fel ställe kan bli jobbigt att åtgärda så att köpa en backventil för 4kr känns inte så farligt om man vill va på säkra sidan :)
Jo det låter lite knasigt men jag vill nog minnas att det ska va så enligt min biologibok och en bunt inlägg här på zoopet att växterna producerar co2 på natten och förbrukar syre vilket gör det extra farligt att ha ett system som ligger på gränsen för fiskens välmående dagtid att även snurra på natten.
#51 - 22 december 2008 22:38
En bra Mäsk blandning?

Fuzzop skrev:
ja fast skulle det bli nåt knas på ett slutet system utan tvättflaska så kan det bli så att akvarievattnet går ner i dunken och du sen får tillbaka mäsk i karet, visst väldigt långsökt men inte omöjligt, sen så är det väl iofs ganska lite tryck man sparar med en backventil men medans du byter flaska har du inget slutet system och även ganska få liter på fel ställe kan bli jobbigt att åtgärda så att köpa en backventil för 4kr känns inte så farligt om man vill va på säkra sidan :)

Jo det låter lite knasigt men jag vill nog minnas att det ska va så enligt min biologibok och en bunt inlägg här på zoopet att växterna producerar co2 på natten och förbrukar syre vilket gör det extra farligt att ha ett system som ligger på gränsen för fiskens välmående dagtid att även snurra på natten.

de kanske de skulle bli ja. för tydlighetens skull så än om jag tvekade
lite tidigare i tråden så gjorde jag ändå till sist ett slutet system med
en tvättflaska som precis som vi kom fram till då fungerar utmärkt som bubbel räknare :)
men vist är det så, även de aldra minsta kan skapa några jäkla bekymmer
ingen är ju befriad från otur.....hehe.

de där med växterna låter sjukt skumt och bör inte vara rimligt. där emot
så kan inte växterna ta till sig näring på natten. dock låter de sjukt om
de skulle gå från att förbruka Co2 till att producera de. ;)
#52 - 23 december 2008 09:03
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Vaxtakvariet_3/Vaxtakvariet_3.htm

jo låter knasigt men jag minns nog rätt, iaf så om du läser delar av den här artikeln så säger dom oxå att växterna avger co2 på natten och förbrukar syre :)
#53 - 24 december 2008 22:32
En bra Mäsk blandning?

Fuzzop skrev:
http://www.bollmoraakvarieklubb.org/artiklar/Vaxtakvariet_3/Vaxtakvariet_3.htm

jo låter knasigt men jag minns nog rätt, iaf så om du läser delar av den här artikeln så säger dom oxå att växterna avger co2 på natten och förbrukar syre :)

De låter som sagt hel knasigt. Men jag har med läst artikeln nu och
den beskriver ju precis som du säger att de är så. Låter inte riktigt
rimligt men om man utgår från att de är så som de står tills man
hunnit kolla med akvarieaffären så står man iaf på de torra och de
kanske bara är nyttigt att ta en pause på natten ändå. :)

Idag tyckte jag att min mäsk sats blev för dålig så jag bytte ut
den och ändrade reseptet lite och tillsatte lite mer gäst för att
jag tyckte den var lite för seg en bubbla var 7:e sekund.
Så nu är jag uppe i typ 1 bubbla i sekunden och ska se om satsen
håller någon dag längre med mer gäst men de gör den nog inte
men jag hoppas på att jag ska kunna köra den lite längre än
de 5 dagarna den första varade. :)

Men den nya satsen verkar iaf blanda sig mycket bättre i vattnet
bubblorna når större delen av akvariet till skillnad från innan så de
är ju iaf en förbättring, men hur ser man skillnad på nyttan för
växterna? växer de snabbare eller vad?
#54 - 27 december 2008 10:46
mera jäst brukar inte ge längre jäsning, möjligen kortare men det som påverkar minst lika mycket är temperaturen.
sen rådfråga en biologibok istället för akvarieaffären så får du säkrare fakta men jag är rätt säker på att du får samma svar iaf ;)
Enklaste sättet att se om du får ut co2 i karet brukar i början va att se hur mycket mer alger du får då dessa oftast är dom första att utnyttja extra co2 men sen ska även växterna börja växa med ökad takt och ta över.
#55 - 28 december 2008 13:37
En bra Mäsk blandning?

Fuzzop skrev:
mera jäst brukar inte ge längre jäsning, möjligen kortare men det som påverkar minst lika mycket är temperaturen.

sen rådfråga en biologibok istället för akvarieaffären så får du säkrare fakta men jag är rätt säker på att du får samma svar iaf ;)

Enklaste sättet att se om du får ut co2 i karet brukar i början va att se hur mycket mer alger du får då dessa oftast är dom första att utnyttja extra co2 men sen ska även växterna börja växa med ökad takt och ta över.

Jo precis, men de bubblar iaf på reält så länge de varar vilket är en
fördel. Men sen vore de som sagt önskvärt om de varade lite med.
Men de bubblar hyfsat fortfarande så jag är snart uppe i samma
antal dagar ändå. Men hur ska man kunna hålla temperaturen i
mäsken då?......fasen vad denna tråden har blivit lång! :)

Tack, men där är inte specielt mycket alger varken nu eller innan
jag satte igång med Co2. Men sen heller jag också i växtgödning
i akvariet upp till för att skapa bästa möjliga förhållande och de
verkar fungera rätt bra.
#56 - 28 december 2008 14:02
Ja tempen på mäsken påverkas väl främst av rumtemperaturen men du kan oxå vira in dunken i en filt eller handduk som isolerar lite och jäsprocessen utvecklar lite värme så det kan göra ganska stor skildnad på farten fast åt andra hållet är väl svårare.
Om du inte får så mycket alger i början ska du väl va glad men annars ganska vanligt när man börjar med co2, bra gödning underlättar självklart, ibland kan man behöva öka mängden gödning en del när man börjar med co2 oxå ;)
#57 - 29 december 2008 08:48
Tjosvejs! Lånar gärna tråden lite om jag får...

Ni skriver att ni håller igång bubblandet från jästen i upp till 2 veckor

Min första/sista blandning varade i 4 dagar sen kom de inte en bubbla

Recept 1 liter vatten 2 dl socker å en halv jästkub

Har stått lite halvmörkt å i temp på 2-23 grader

vad har jag gjort för fel ?

Har testat lite större sats nu i 2 liters med torrjäst....

växer som fan gör de i alla fall...10-15cm sista veckan...
#58 - 29 december 2008 14:01
En bra Mäsk blandning?

KoiKe skrev:
Tjosvejs! Lånar gärna tråden lite om jag får...

Ni skriver att ni håller igång bubblandet från jästen i upp till 2 veckor

Min första/sista blandning varade i 4 dagar sen kom de inte en bubbla

Recept 1 liter vatten 2 dl socker å en halv jästkub

Har stått lite halvmörkt å i temp på 2-23 grader

vad har jag gjort för fel ?

Har testat lite större sats nu i 2 liters med torrjäst....

växer som fan gör de i alla fall...10-15cm sista veckan...

Själv har jag aldrig fått en blandning som ens varar i en
vecka. Alla mina blandningar varar oftast i 5 dagar.
Jag gör som så att jag fyller en stor cocacola flaska
med så mycket vatten jag tycker är lagom sen häller
jag de i en gryta och värmer till lite mer än fingervarmt
och då häller jag i 2 dl socker så de smälter sen smular
jag ner 1/4:els gästkub i flaskan och fyller på med lite
vatten och gör så gästen blandar ut sig sen efter de
fyller på resten av vattnet.
En sådan sats varar i 5 dagar vilket jag inte är riktigt
nöjd med men de duger självklart eller de är iaf bättre
än 4 dagar. ;)

Vist är de okej att du lånar min tråd lite eftersom de
handlar om samma ämne. Bara jag får svar på mina
frågor med så är de lugnt. :)
#59 - 29 december 2008 21:44
jag kan ju ge ut mitt recept som funkar för mig så kan ni prova, nu blandar jag i en 5liters dunk så ni får anpassa mängderna efter storlek på era blandningskärl.

4dl socker
1tsk bakpulver
1msk proteinpulver (välling)
en ca 3mm skiva av lidls färskjäst
4liter fingervarmt vatten direkt från kran

enklast är att blanda ingridienserna i halva vattenmängden och skaka kraftigt sen fylla upp med resten av vattnet.
för mig blir bubbeltakten ca 1 bubbla sekunden så halveras tex receptet borde även bubbeltakten göra det så en 2liters flaska borde funka bra med detta recept till ett 50liters kar :)
#60 - 29 december 2008 22:37
18 liter vatten och 2 liter 50% sockerlag som håller 45° Celsius och i med 10ml torrjäst, skaka och invänta en 50% temperatursänkning sen är det 3 bubblor i sekunden i drygt en månad, släng i en 5-8 äpplen så pratar vi om 6-8 veckors jäsning.

Annons