döden har kommit till mitt kar, vf?

#1 - 16 januari 2013 23:34
[COLOR=#333333]Nu behöver jag verkligen hjälp. Det är något som händer, mina fiskar dör. för ett tag sen så var en av mina maingano jätte slö och dog efter en dag. förra veckan dog en av mina golden och nu såg jag att min dominanta maingano hade dött. Har även förlorat en maingano innan detta och två golden.. [/COLOR]

[COLOR=#333333]Är det någon som vet vad som händer i mitt akvarium?[/COLOR]
#2 - 16 januari 2013 23:55
Sv: döden har kommit till mitt kar, vf?

Kollat nitrit?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 17 januari 2013 00:43
Eftersom du fortfarande inte ger nåt att gå på så får jag prova mina övernaturliga krafter alá Saida.... mmhmmhmm..... Det är drabbade av förgiftning och du måste genast eliminera orsaken;)
#4 - 17 januari 2013 07:06
Mer info behövs.

Allra bäst om du kan svara på de frågor som finns här:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133927

Citat:

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet?[/FONT]
[FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då`?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet?[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv?[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar?[/FONT][/SIZE]
#5 - 17 januari 2013 11:05
Då ska vi se. svarar på frågorna men är ny på detta med akvarium så mycket är ett stort frågetecken ännu...

Nitrit?

[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]1/ Hur stort är akvariet? 450L[/FONT]
[FONT=Times New Roman]2/ Vilken filtrering använder du? Standard och ett ytter filter som heter Eheim professinol 3 [/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]3/ När startade du akvariet? Köpte det i somras men flyttade för tre månadersen och då tömdes hela akvariet på nytt.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]4/ Om akvariet är nytt (mindre än 2 månader från att de första fiskarna las i) – hur många fiskar startade du med och vilka fiskar? Hur länge dröjde det innan du la in ytterligare fiskar? När jag startade första gången så startade jag med fyra fiskar. Maingano! Efter tre veckor köpte jag till fler fiskar.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]5/ Vilka fiskar har du i akvariet idag? Hur många av respektive och ungefärligen vilken storlek har de? Jag har 8 rödzebra (7små, 1 stor avelshane) 5 små Golden, 5 små Maingano, 4 små Marigold, 6 [/FONT][/COLOR][/SIZE]Melanochromis auratus. Alla är nog mellan 3-5 cm
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]6/ Har du växter i akvariet? Hur många (ungfär) och vilka? jag har två sorter men vet inte vad dom heter. men det kan vara [/FONT][/COLOR][/SIZE][COLOR=#333333]vallisneria och en mörkgrön växt med tjocka blad.[/COLOR]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]7/ Vilka pH och KH-värden har du på kranvattnet? Det har jag ingen aninging om men det är kommunalt vatten.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]8/ Vilka pH, KH och nitritvärden har du på akvarievattnet? KH skall vara taget minst en dag efter det senaste vattenbytet. Ingen aning[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]9/ Hur ofta och hur mycket vatten byts? Två hinkar brukar jag byta och fylla på med[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]10/ När genomförde du det senaste vattenbytet? Hur mycket byttes då? Två veckor sen, samma som ovan.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[COLOR=#333333][FONT=Times New Roman][SIZE=3]11/ Har du på sistone (senaste månaden) lagt i någon ny inredning (stenar, rötter etc.) i akvariet eller gjort någon större ommöblering? Köpte vit hålsten och la i för två veckor sen[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]12/ Har du på sistone satt in någon ny fisk? Om ja, höll du dessa i karantän innan de släpptes ner i huvudakvariet? Om ja, hur länge? Bytte ut 6 rödzebra hanar mot honor. dom satt 30 min.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]13/ Har det under det senaste halvåret bytts vattenledningsrör eller varmvattenberedare i fastigheten där du har akvariet? nej[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[COLOR=#333333][FONT=Times New Roman][SIZE=3]14/ Vad matar du fiskarna med och hur ofta får de mat. Dom får Sera granured för afrikanska ciklider. en gång om dagen [/SIZE][/FONT][/COLOR]
[COLOR=#333333][FONT=Times New Roman][SIZE=3]15/ Har du nyligen bytt foder? Igår[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]16/ När började fiskarna bli sjuka och hur var symptomen då? Det har kommit lite då och då. märker ingen symtom utan dom bara ligger döda. det var en maingano som var jätte slö och bara flöt med och en timme efter var den död. [/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]17/ Har några dött, i å fall vilka och hur tätt har de dött? 3 Maingano och 3 golden. [/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]18/ Har fiskarnas beteende förändrats? Exempel: andas hastigt; står vid ytan; skyggare; äter inte etc. etc. Tycker dom är som dom alltid har varit[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]19/ Finns det några synliga sjukdomstecken på fisken -exempel: prickar, svamp (typ bomullstussar), bölder, sår etc.? Om så är fallet beskriv var de sitter, mängden och hur stora de är. Ingenting förutom att en rödzebra har en svart prick på sidan. djuraffären sa att det inte var någon fara när jag köpte den.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]20/ Har du redan medicinerat? Om så är fallet – vad blev resultatet? Nej[/FONT][/COLOR][/SIZE]
[COLOR=#333333][FONT=Times New Roman][SIZE=3]21/ Beskriv händelseförloppet så noga som möjligt – t.ex. om alla sjuknade in samtidigt eller var det först en, sedan två osv? Dom dör en åt gången. sen kan det gå en vecka några dagar innan nästa dör.[/SIZE][/FONT][/COLOR]
[SIZE=3][COLOR=#333333][FONT=Times New Roman]22/ Tar du direkt bort döda fiskar? Ja så fort jag ser dom.[/FONT][/COLOR][/SIZE]
#6 - 17 januari 2013 11:40
2 sakar tycker jag sticker ut.

för det första, du säger två hinkar vatten, tolkar jag som 10 liters, dvs max 20 liter, och
då varannan vecka.

en normal vattenregim säger cirka 20-30% VARJE vecka. Dvs 90-135 liter. Detta gäller då
normala sällskapskar. Malawitankar brukar vilja ha mer, ofta 30-50% per vecka.

så, börja med det.

För det andra, ingehn större expert på Malawis, men generellt sett så vill det till att man har
väldigt få arter, men väldigt många fiskar, detta för att trycka ner den ganska höga aggron dessa
fiskar har, enligt principen om det är för trångt, så är det ingen idé att slåss.

mitt gamla malawikar befolkades med enbart 2 arter, många fiskar, gick bra tills fiskvakten tog
död på några, helt plötsligt vaknade revir och aggron hos dom, slog helt enkelt ihjäl varandra.

slutade med 2 kvar......................

fundera på om du kan byta ut några fiskar och renodla det till kanske 2 arter.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 17 januari 2013 11:56
Du får kolla upp vattenvärdena - åtminstone pH, KH och Nitrit.

Sedan visst - det är många fiskar men de är hanska små så det borde inte ha blivit nitrir men efterom du byter så lite vatten (som Ken skriver) så kan det mycket väl ha blivit nitrit i akvariet.

En undran också - de som dör - åt de dagarna innan de dog?
En annan undran. Vad menar du med vf i rubriken?
#8 - 17 januari 2013 12:43
Kan det vara så att VF är en förkortning på VARFÖR?
#9 - 17 januari 2013 12:51
Jessa skrev:
Kan det vara så att VF är en förkortning på VARFÖR?

Jag tänkte mer på "va fan?", men visst kan det vara så. :)

Förklaringen finns nog i vattnet, som övriga här i tråden har varit inne på. Köp hem nitrit-test och pH-test och kolla KH-värdet på kommunens hemsida, om inte annat.

Om det är nitriten som är förhöjd, vilket verkar mest troligt förordar jag med en dåres envishet ett större vattenbyte med tillsats av bakteriekultur på flaska (om du inte har tillgång till något annat fungerande akvarium, som du kan krama ur filtret ur). NB att många här på forumet hävdar att risken för en "bumerangeffekt" är stor när man gör så här, dvs. att man får lika höga eller ännu högre nitritvärden efter ett tag igen. Så tipset får kompletteras med att du tar flera nitritprover framöver, för att se om och hur värdena ändras.
#10 - 17 januari 2013 14:06
elinrunezzon! Efter att nu fått en ganska bra beskrivning av skötsel så tror jag det handlar om NITRAT och troligt sjunkande PH, NITRIT tror jag inte det handlar om. Nitrat är normalt inget problem om man sköter vattenbytena men då du endast byter ca 0,5% av vattnet var 14,e dag så får du problem. Jag tror dina problem är lätta att lösa! Byt 30-40% av vattnet varje vecka och troligen kommer dödsfalllen avta:)

Lite kort förklaring om Ph, Kh, Nitrit, Nitrat.
Nedbrytning av avfall ser ut som följande: ammonium-nitrit-nitrat. Ammonium är relativt ofarligt medans nitrit är mycket giftigt och nitrat är slutprodukten i filtreringsprocessen och är relativt ofarligt men om man inte lyfter ur nitratet med vattenbyten så byggs den upp till dödliga mängder.

Kh (karbonathårdhet) stabiliserar vattnets ph och men tiden så sjunker Kh (bl.a så förbrukar nedbryningbakterierna karbonat) i karet om man inte byter vatten och då riskerar Ph att sjunka till farligt låga nivåer som fisken inte klarar av. Vissa kranvatten har väldigt lågt Kh (under 4) och där blir täta vattenbyten än viktigare för att säkerställa Ph.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 17 januari 2013 15:08
åheim skrev:
elinrunezzon! Efter att nu fått en ganska bra beskrivning av skötsel så tror jag det handlar om NITRAT och troligt sjunkande PH,

Jag har i hållit Malawi i pH under 7 och med rejält höga nitrathalter och det har inte varit några problem (dock självklart inte bra). Så jag tror definitivt inte att det handlar om nitrat
#12 - 17 januari 2013 15:14
Jag har i hållit Malawi i pH under 7 och med rejält höga nitrathalter och det har inte varit några problem (dock självklart inte bra). Så jag tror definitivt inte att det handlar om nitrat
Ok, men vi är överens om att det måste till vattenbyten iallafall?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 17 januari 2013 15:21
åheim skrev:
Ok, men vi är överens om att det måste till vattenbyten iallafall?

Som jag skrev ovan så har det utan tvekan bytts alldeles för lite vatten i akvariet.
Dock innan man gör ett stort vattenbyte så skall man kolla upp värdena. Har pH sjunkt väldigt lågt så skall man definitivt inte gör ett stort vattenbyte om kranvattnet har ett högt pH för då kan det gå alldeles åt skogen. De är mycket känsliga för stora svängningar.
Sedan som jag har sagt i andra trådar så är jag skeptisk till stora vattenbyten om man har rejält med nitrit.

Så FÖRST - kolla direkt pH, KH och nitrit sedan fatta ett beslut utifrån det.

Sedan vill jag också påpeka att det normala dödsfallförloppet pga bukvattensot yttrar sig ungefär som i detta fall.
#14 - 17 januari 2013 15:25
Jag undrar lite om varför du tror att det skulle uppstå nitrit om man inte byter vatten, om det nu finns en fungerande filtrering?
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 17 januari 2013 15:28
åheim skrev:
Jag undrar lite om varför du tror att det skulle uppstå nitrit om man inte byter vatten, om det nu finns en fungerande filtrering?

Det har varit som sagt varit uppe i andra trådar. I denna så skall man avvakta testresultaten innan man bestämmer sig för något och dessa skall göras omedelbums
#16 - 17 januari 2013 16:16

En sak som fångade mitt öga är att hon lagt i hålsten för två veckor sen.

Om vi nu ponerar att de alldeles för små och få vattenbytena sänkt kH och pH är väl, om jag inte är ute och cyklar, risken att det ansamlats ammonium som övergår till ammoniak när pH pga hålstenen stiger.

Har jag kläm på kemin här och kan det vara en faktor här?
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 17 januari 2013 17:18
En sak som fångade mitt öga är att hon lagt i hålsten för två veckor sen.

Om vi nu ponerar att de alldeles för små och få vattenbytena sänkt kH och pH är väl, om jag inte är ute och cyklar, risken att det ansamlats ammonium som övergår till ammoniak när pH pga hålstenen stiger.

Har jag kläm på kemin här och kan det vara en faktor här?

Om nu hålstenen är kalkhaltiga så är det bara bra för det hindrar pH att sjunka. Att några kalkstenar snabbt skulle driva upp ett pH är inte möjligt - på sin höjd en långsam (månads) process.
#18 - 17 januari 2013 17:55

Mmm jag förstår vad du menar Kjell, men jag skrev inte ph upp snabbt. Jag skrev att hålstenen under dessa två veckor drivit ammonium till ammoniak genom en höjning av pH. En liten långsam sådan. Är det rimligt?
#19 - 17 januari 2013 18:02

Jag menar alltså att det pga den dåliga skötseln kan ha ansamlats ganska stora mängder ammonium så det inte behövs så stor höjning av pH innan halten ammoniak blir giftig.
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 17 januari 2013 18:33
Mmm jag förstår vad du menar Kjell, men jag skrev inte ph upp snabbt. Jag skrev att hålstenen under dessa två veckor drivit ammonium till ammoniak genom en höjning av pH. En liten långsam sådan. Är det rimligt?

Nej
#21 - 17 januari 2013 23:20
Du får kolla upp vattenvärdena - åtminstone pH, KH och Nitrit.

Sedan visst - det är många fiskar men de är hanska små så det borde inte ha blivit nitrir men efterom du byter så lite vatten (som Ken skriver) så kan det mycket väl ha blivit nitrit i akvariet.

En undran också - de som dör - åt de dagarna innan de dog?

En annan undran. Vad menar du med vf i rubriken?

Jag började med 8 av varje sort av golden, maingano och rödzebra sen har dom andra kommit till..

Ph vet jag vad det är men vad är KH och Nitrit?

Får börja byta mer vatten :D

Ja dom får mat varje dag.

vf=varför :D
#22 - 17 januari 2013 23:28
Shit nu är jag förvirrad. hänger inte med ett dugg.
Skyller på att jag är nybörjare men jag tackar så jätte mycket för att svar.
jag ska kolla upp alla värderna och byta mera vatten oftare :D:D:D
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 18 januari 2013 06:10
Ph vet jag vad det är men vad är KH och Nitrit?

Du hittar svaren i dessa Zoopetartiklar
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=168
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=169

Ja dom får mat varje dag.

Det var inte det jag frågade utan jag undrade om just de fiskar som dog hade ätit dagarna innan de dog
#24 - 18 januari 2013 16:29
Du hittar svaren i dessa Zoopetartiklar

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=168

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=169

Det var inte det jag frågade utan jag undrade om just de fiskar som dog hade ätit dagarna innan de dog

Okej, ja det gjorde dom
#25 - 22 januari 2013 12:39
Tog med mig vatten till zoo affären här hemma så dom kollade ph värdet och nitrit. Ph låg på 7,5 och Nitritet var inte högt.
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 22 januari 2013 13:58
Tog med mig vatten till zoo affären här hemma så dom kollade ph värdet och nitrit. Ph låg på 7,5 och Nitritet var inte högt.

Men man skall ha 0 i nitrit så uppenbarligen så hade du i alla fall då nitrit i akvariet
#27 - 22 januari 2013 19:19
Hur blir jag av med det?

Annons