Utifrån din erfarenhet är det normalt att tappa 25-30% av beståndet under uppväxten i sjukdomar, eller är min berättelse ett tecken på nybörjarmisstag?
Om jag skulle vilja utöka beståndet med ytterligare diskus, bör jag då köpa vuxna djur eller har du erfarenhet av att det går bra att introducera mindre storlek?
Jag har fokuserat på att ha en bra vattenkvalité genom täta vattenbyten, däremot ligger PH på sisådär 6,8. Har du någon uppfattning om hur viktigt det är att sänka PH ytterligare?
Halloj! Jag skall försöka svara så gott jag kan - och utefter mina egna erfarenheter!
Till att börja med så tror jag det finns lika många förhållningssätt till Discus som det finns akvarister som har dom. Vi får alltså en uppsjö olika svar, tips, råd och framför allt regler att förhålla oss till beroende på vem man frågar.
När det gäller mitt sätt att hålla fiskar i akvarium, är det nog många här på forumet som undrar hur det går till (jag har märkt detta genom åren på Zoopet), för jag håller en mycket enkel approach till akvarieskötandet.
Jag använder inga kemiska tillsatser och låter mina kar vara ifred, mer eller mindre, helt och hållet. Jag ser till att följa en strikt planering där jag i förväg ser till att ha i stort sett alla ingredienser klara innan jag introducerar mina fiskar.
Jag tänker noga igenom vad jag vill uppnå med just det kar jag arbetar med för tillfället alltså; har jag bestämt mig för Discus i ett kar, så ser jag till att optimera för Discus i det karet. Jag inreder med en i förväg uttänkt plan, så att jag skall slippa att senare gå ner i karet och böka runt. Detta innebär inte att man inte kan göra justeringar i karet, lägga till eller ta bort vissa delar av inredning o.s.v. Självklart skall karet vara uppbyggt så att det går att utveckla men grundtanken är att karet skall sköta sig självt.
Jag har märkt att det är viktigt att ha en jämn kvalitet på vattnet detta verkar vara en säkrare parameter än att försöka nå en viss ph-grad, exempelvis. Det är snabba skillnader i vattenkvalitet, en jojo-situation, kan man säga som ofta leder till att fiskar blir dåliga. Har du nu 6.8 i ph-värde så försök att hålla denna nivå så jämn det går, samt andra (bra) värden i vattnet.
Nu måste jag flika in en grej; jag själv mäter aldrig mitt vatten jag luktar och tittar på det
ja, jag vet att detta verkar helt pajascrazy, men det är så jag jobbar. Ganska många här på forumet, tror jag, undrar säkert om jag är lite korkad i och med detta förhållningssätt, men det funkar för min del
Om du skall addera fler Discusar till din nuvarande grupp, skulle jag rekommendera att välja lika stora, eller större exemplar. Mindre individer blir nog snabbt kuvade och får en underordnad position i karet.
Att förlora några exemplar, i en nyinförskaffad grupp Discusar, är något jag tror att man får räkna med. Om man har ett kar som gått in sig; alltså som har balanserade och bra värden, har man skapat en fin plattform för framtida trivsel.
Man talar ofta om att Discus är en stimfisk vilket är en sanning med modifikation. Det beror alldeles på hur man definierar begreppet; Stim.
Discus är i mångt och mycket en gruppfisk och uppträder i större grupper i unga år och när de inte är i det läge då de parar ut sig, bildar revir, leker och yngelvårdar. Alltså är en större grupp Discusar i ett kar med gott om utrymme en god förutsättning att få dessa att trivas och inte så snabbt bilda smågrupper eller par, som ofta leder till bråk och i och med detta gör att en del individer blir kuvade, underordnade, stressade och till slut sjuka. Ofta är det dock så (om förutsättningarna i karet finns) att något eller flera par bildas och att dessa håller en slags terrorbalans. De individer som inte lyckas ingå i de här säkra grupperingarna blir med stor säkerhet efter en tid dåliga.
Discusen har en tendens att snabbt utveckla sjukdomar som är mag-, gäl- och parasitrelaterade. Det är ofta sjukdomsbildande parasiter och bakterier som ligger latenta hos Discusen som vid stress eller otrivsel blommar upp. Här kan vi skönja en känslighet som i många fall inte är så framträdande hos andra ciklider.
Det handlar alltså i mångt och mycket om att balansen i karet skall vara jämn och inte fladdra upp och ner i värdena.
Jag kommer ihåg när jag fick hem 16 stycken vildfångade Nahmunda Red-Discusar. Det 960-literskar dessa skulle gå i hade varit igång ett bra tag, med fin balans (som jag med mina enkla och okonventionella metoder kunde uppfatta). Det gick jättebra, de åt och trivdes utmärkt. Två stycken av dom dukade dock under ganska snabbt, men det hade jag räknat med. Skickar med några bilder på dessa i 960-karet.
Jag tror att både nybörjare och de som är mer erfarna kan ha oflyt med Discusar till och från men det är den lilla extra erfarenheten och vanan som ofta kan få Discushållning att bli lyckad. Själv förhåller jag mig till Discus, som vilken annan ciklid som helst, och nojar inte upp mig bara för att det just är Discus. Jag sköter dessa ciklider precis som jag sköter andra med god vattenkvalitet och framför allt, att jag inte pillar, donar och bökar med karet, så långt det är möjligt.
:)