Dimensioner specialbyggt kar eller ej?

#1 - 28 oktober 2010 08:22
Hej

Har haft turen att få tag i en 130 cm bänkskiva och lite annat smått och gott. Detta resulterar i tankar kring ett större kar så småningom då denna ny akvariemöbel som skall byggas är 130 cm lång 60 djup...

Finns akvarier med dessa mått eller ska man specialbeställa, i såna fall vilken höjd på karet 50 60 70?

Nicke
#2 - 28 oktober 2010 08:38
äh! bygg ett! 130*70*70! vore aaasballt! 10mm glas
#3 - 28 oktober 2010 09:35
tror det blir väldigt svårt att hitta ett kar med dem måtten, jag hade kört på 60 höjd då
#4 - 28 oktober 2010 09:36
hellre höjd än djup för mig iaf.
#5 - 28 oktober 2010 09:44
hannesc skrev:
hellre höjd än djup för mig iaf.

beror på firren man skall ha.

ex skalarer / discus o likn = höga kar
ex malar = lägre kar
ex guppies = skit samma

.
#6 - 28 oktober 2010 09:52
jag anpassar fiskval efter kar. o jag har en svag punkt för höga kar. vem var det som tog ett vanligt kar o satte det på högkant`? höll ju på att göra i byxorna så snyggt det var!
#7 - 28 oktober 2010 09:58
Det var inte du när du bar in karet i lägenheten:p?

Ett kar med de måtten vore inte fel, gör karet så djupt som möjligt om bänken nu håller för detta men ca 60 högt bara. Dels får man lite problem vid plantering i karet om det är mer än 65 åt bägge hållen, sedan är det en fördel om man ska ev. ha en bakgrund in i karet om det inte är mer än absolut max 65 cm högt.
Går du över 60 högt brukar glastjockleken börja sticka iväg med, och då blir det ett betydligt dyrare och tyngre kar.
#8 - 28 oktober 2010 10:01
kan hålla med om att höga kar är skitsnygga, men måste ändå stå på mig, till viss del beror det på vilken firre man vill ha.

sedan skall man inte förakta praktiken.....om ett kar är för högt, och för djupt, så blir det i vissa lägen bökigt som fan
att komma ner med handen längst in, längst ner......

70 djupt x 70 högt är nog en praktiskt gräns.......därefter får man vara beredd på att fysiskt faktiskt gå ner i karet
om man skall hitta på större grejer......finns dom som gör det....finns exempelvis bilder när Kjell är nere i sitt kar
och planterar blommor.....

.
#9 - 28 oktober 2010 10:15
Kensa skrev:
finns exempelvis bilder när Kjell är nere i sitt kar

och planterar blommor.....

Länk! :D ;)
#10 - 28 oktober 2010 10:21
DAHLBERG skrev:
Länk! :D ;)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=78549&highlight=k%E4llarkontor

bara att börja bläddra i dom 874 inläggen som finns i tråden..........:D....;).....

.
Bilagor:
#11 - 28 oktober 2010 11:19
Jag har läst den och jag har för mig att Kjell inte pillar så mycket i karet :o Det är väl några andra som hjälper honom? :D
#12 - 28 oktober 2010 11:24
DAHLBERG skrev:
Jag har läst den och jag har för mig att Kjell inte pillar så mycket i karet :o Det är väl några andra som hjälper honom? :D

jådå, någonstans i mitten finns där en bild när han är nere i karet och planterar lite.....

.
#13 - 28 oktober 2010 11:48
Hej

För det första tack så väldigt för snabb respons, och den tråden ni länkade till skall lusläsas rakt igenom.

Men angående bänken så kommer skivan vara 3 cm tjock (det är en bänkskiva till kök, en vit) sedan om det inte finns färdiga kar som är 130x60xXX eller i närheten så får jag kanske specialbeställa ett, men är inte det jävligt dyrt och hur fraktar jag detta.

Karet kommer i såna fall innehålla scalarer troligtvis ev. dicus om inte litervolymen är för taskig....

Så om inte "standardmått" finns som passar så föreslår jag ett kar med dimensionerna 130x60x60

Nicke
#14 - 28 oktober 2010 11:51
Det blir att beställa, det närmsta du kommer de måtten är nog 125x50x50 = 310 liter...men det är inte lika kul.
#15 - 28 oktober 2010 11:56
ansjo skrev:
Det blir att beställa, det närmsta du kommer de måtten är nog 125x50x50 = 310 liter...men det är inte lika kul.

kanske inte lika kul, men förmodligen gigantisk billigare.....!

.
#16 - 28 oktober 2010 13:23
Kensa skrev:
kanske inte lika kul, men förmodligen gigantisk billigare.....!

.

Jaa, det är ju det med penigarna. Men å andra sidan kommer det karet inte införskaffas föränn jag har jobb, inte råd annars. Så kanske specialbyggt. Men varifrån och finns det lysramper som är 130 då?

Måste checka lite.

Men vad tror ni om just de måtten: 130x60x60

Nicke
#17 - 28 oktober 2010 13:31
Halloj Nicke!
Hur mycket är "för mycket" pengar?
Jag tyckte att 5 000:- för det kar med måtten 120x70x70 cm var ganska billigt när jag måttbeställde det hos en glasmästare för några år sedan... GöranE har detta kar idag - sålde det när jag flyttade till kåken. Det var helt underbara mått och kan rekommenderas varmt!
(finns massor av trådar där du kan kolla in karet, om du har lust!)
#18 - 28 oktober 2010 13:43
Ja, klart jag vill se karet, länka till trådarna så skall de lusläsas i ett par dagar ;) :D

Angående pris så vet jag inte riktigt, men om volymen blir lite mer rejäl jämfört med mitt 160 L som jag har nu, och på så sätt öppnar upp för nya fiskar ex. discus och annat som vill ha lite större så kan det ju få kosta lite grann om det räcker länge så att säga. Sen är ju akvariesjukan som så att man hela tiden får ett växande begär för större kar.

Men som sagt ett kar med yttermåtten ex. 130x60x60, blir ju: 468 L - några liter beroende på hur tjock glaset behöver vara...

Så jaa du, ska kolla lite efter armaturer, satsar nog på T5 till det karet, 4 rör i en eller två ramper?

Ett ordentligt ytterfilter, Eheim kanske? Värmare i filter eller i karet? Bakgrund blir nog äntligen en BTN, men troligtvis slimline då jag vill behålla volymen som jag har att leka med inredningen.

Ett diffust svar, men kortfattat så är det kanske inte så tokigt ändå med ett rejält kvalitétsbyggt specialbyggt kar för runt 5.000 i alla fall, men sen ska det fraktas från var det nu byggs?

Nicke
#19 - 28 oktober 2010 13:52
Karet med måtten 120x70x70 cm blir 588 liter, men jag brukade alltid avrunda uppåt till 600-liter (det var lättare att säga och skriva...) när jag gjorde trådar om det.
Jag hade discus och en massa annat i olika omgångar i det där karet. Här är länkar till några trådar. Det ytterfilter jag hade till burken var ett Eheim 2250 (har jag till 70-kuben nu). Det filtret fungerar klockrent och är käfttyst - Toppenfilter!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=136395

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133867

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=122269
#20 - 28 oktober 2010 14:09
Tackar för trådlänkarna, nu har jag att göra till på tisdag då jag ska jobba ett par timmar.

Nu kom nya bänken, eller en del av den. Inga ben ännu, ska antingen bygga en stomme av reglar under eller trycka dit 8-10 ben från IKEA.

Men blir nog en stomme då jag kan reglera höjden och få möjligheten att skapa utrymme för ytterfilter under.

Postar alldeles strax bild på bänken.

Nicke
#21 - 28 oktober 2010 14:14
Till ett sådant kar om du vill satsa är aningen en takhängd T5-armatur, eller varför inte en MH-ramp på 2x150w eller liknande. Skulle bli ett grymt kar...!
Spånar man sedan vidare är Aquaterras bakgrund Rainforrest grymt snygg http://www.aquaterra-intl.com/images/prod_rainforrest.jpg, och skulle du göra karet 70 djupt vore det inga problem att få plats med denna. Sedan slipper du se all teknik med, något som jag själv försöker att slippa så mycket som möjligt då det är det som jag tycker retar mig mest i ett annars snyggt kar.
#22 - 28 oktober 2010 14:24
Den bakgrunden var inte tokig du Anders ;)

Men karet kan inte bli mer än max 60, bänkskivan är ju 60 djup och avrundad framtill så kanske blir typ 58 cm djupt som max.

MH, blir nog för dyrt, kanske takhängd T5 armatur.

Nicke
#23 - 28 oktober 2010 14:27
Ah, på det viset. Men ta en funderare på att köra med en sådan bakgrund ändå trots att den tar lite av volymen i karet, du kommer inte att ångra dig!
#24 - 28 oktober 2010 14:33
Det tror jag säkert inte, den är verkligen skitsnygg. Men det beror ju också på vad för biotop jag ska köra.

130x58x60 hur många mm bör glaset vara tjockt?

Nicke
#25 - 28 oktober 2010 14:38
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=95 finns en tabell lite längre ner på den sidan...
#26 - 28 oktober 2010 14:39
Här har vi 2 bilder på bänken med underskåp (kökskiva & överskåp (som agerar "underskåp" från Marbodal) Skall troligtvis be min snickarbror att hjälpa till att fixa en stomme med reglar under och sedan klä restan med skivor målade i vitt och kanske om jag hittar luckor/dörrar i liknande valnöt som de befintliga.

[ATTACH=CONFIG]38600[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]38601[/ATTACH]

Nicke
#27 - 28 oktober 2010 14:39
ansjo skrev:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_kb&task=article&article=95 finns en tabell lite längre ner på den sidan...

Tackar Anders

EDIT: Alltså minst 10 mm tjockt glas, floatglas med slipade kanter dessutom... Då gäller det att hitta någon som kan bygga kar ordentligt, med stag och hela köret...

Nicke
#28 - 28 oktober 2010 14:46
Var ligger Linghem?
#29 - 28 oktober 2010 14:49
ansjo skrev:
Var ligger Linghem?

Precis utanför Linköping, eller snarare mellen Linköping och Norrköping.

Nicke
#30 - 28 oktober 2010 14:59
Ah, då är det knappast Västkusten du ska handla akvarium på, eller? Annars finns det en del akvariebyggare häromkring som har bra priser så det kan löna sig att ringa runt lite.
Åleds, Majornas glas i Göteborg, Jagefeldts glasmästeri i Lysekil osv...
#31 - 28 oktober 2010 15:16
ansjo skrev:
Ah, då är det knappast Västkusten du ska handla akvarium på, eller? Annars finns det en del akvariebyggare häromkring som har bra priser så det kan löna sig att ringa runt lite.

Åleds, Majornas glas i Göteborg, Jagefeldts glasmästeri i Lysekil osv...

Som sagt, först måste det att få ett jobb så man får in cash, då ska bil inhandlas men innan dess finns att låna av föräldrar. Men i den storleken kanske en hyrbil krävs med mer utrymme typ á la Statoil eller så.

Jag vet inte, jag vill ju ha ett högkvalitativt akvarium som är byggt av proffs och med stag, korrekt glas etc. med garanti att det håller tätt och är helt. Och i såna fall är det väll värt en liten resa ;)

Nicke
#32 - 28 oktober 2010 15:20
Et sådant kar går in i en V70:). Ett 540 är inga problem att frakta, upp till 70 högt och över 80 djupt funkar finfint och vill du köra med stängd baklucka är det lämpligt att hålla sig under 175 cm långt kar;).
#33 - 28 oktober 2010 15:31
Karet blir 130 långt så inga problem 60 högt verkar ju lugnt med, dock ford mondeo men ska nog gå ganska lång pjäs.

Men någon akvariebyggare som är mer rekommenderad?

Nicke
#34 - 28 oktober 2010 15:33
Åleds gör fina kar med alu-ram, men brukar vara lite dyrare än andra tillverkare. Du kan även kolla med Akvarielagret i Stockholm, men de skickar inte kar utan även där får du hämta hem det.
#35 - 28 oktober 2010 15:46
Okej, är ett kar med aluram starkare än ett utan, hållbarhetsmässigt?

Mittstag och sådant nödvändigt ingår det?

Och täckglas?

Nicke
#36 - 28 oktober 2010 15:54
Karet är alltid byggt för att det ska hålla, men mittstag osv...täckglas är lite olika, men oftast får man säga till att man ska ha detta när man beställer karet som då blir inräknat i priset.
Ett kar som är gjort med alu-ram brukar vara lite starkare och en del tillverkare går även ner i glastjocklek, men ett välgjort helglaskar är väl så bra som vilket kar som helst. Ett helglaskar med svart silikon är även i mina ögon bra mycket snyggare än ett ramakvarium, men det är min helt personliga åsikt.
#37 - 28 oktober 2010 15:58
håller med anjo om helglas. om jag fick välja skulle jag bara ha helglas kar ( vänta nu..jag får välja..)
#38 - 28 oktober 2010 15:59
ansjo skrev:
Karet är alltid byggt för att det ska hålla, men mittstag osv...täckglas är lite olika, men oftast får man säga till att man ska ha detta när man beställer karet som då blir inräknat i priset.

Ett kar som är gjort med alu-ram brukar vara lite starkare och en del tillverkare går även ner i glastjocklek, men ett välgjort helglaskar är väl så bra som vilket kar som helst. Ett helglaskar med svart silikon är även i mina ögon bra mycket snyggare än ett ramakvarium, men det är min helt personliga åsikt.

Jaa, det är ju just det att jag också tycker att de är ofantligt mkt snyggare med helglaskar i svart silikon. Men det måste ju hålla, vad är det för försäkringar som krävs vid de volymerna? Har idag bara vanlig hemförsäkring hos Östgöta branstodbolag.

Nicke
#39 - 28 oktober 2010 16:01
jag har byggt om ramkar till helglas o de håller.

har inte det minsta koll på försäkringarna tyvärr. inte kollat upp alls :S o har 6 kar i lgh....hmm...borde kanske
#40 - 28 oktober 2010 16:05
Haha, jaa det vore nog bra om olyckan skulle vara framme. För min egen del ser jag hur min dotter går förbi med sin dockvagn och halkar för att hon tappar balansen och flyger in i karet. Är orolig redan med mitt 160 L när hon springer förbi haha :p

Nicke
#41 - 28 oktober 2010 16:13
Det skiljer från bolag till bolag, det bästa är att kolla upp det innan;)...
#42 - 28 oktober 2010 16:17
Japp, och eftersom detta är så mkt innan det kan bli så ska det nog lösa sig ;)

Finns det info. på nätet eller kanske bör ringa till de?

Något hum om vad en sådan försäkring kan kosta?

Nicke
#43 - 28 oktober 2010 16:49
Och hur i tusan ska jag loda karet sen när golvet lutar åt vänster när man ser karet framifrån.

Nicke
#44 - 28 oktober 2010 17:18
hannesc skrev:
håller med anjo om helglas. om jag fick välja skulle jag bara ha helglas kar ( vänta nu..jag får välja..)

dessa norrlänningr som inte nog med att dom dricker öl, onte begriper sig på design, alu-kar = snyggast i klassen 160 liter och över.

mindre kar = helglas snyggast......
#45 - 28 oktober 2010 17:21
ApeviaX skrev:
Och hur i tusan ska jag loda karet sen när golvet lutar åt vänster när man ser karet framifrån.

Nicke

såg i ett tidigare inlägg att du funderade på ben från ikea, ta då isf CAPITA ben i rostfritt.
de är ställbara i höjdled nogon eller ett par cm.

ett kar med denna storleken...kanske 8 ben....

sedan bör du dock förankra hela bygget väggen, räcker med ett par tre små möbelvinklar.

.
#46 - 28 oktober 2010 17:54
Kensa skrev:
dessa norrlänningr som inte nog med att dom dricker öl, onte begriper sig på design, alu-kar = snyggast i klassen 160 liter och över.

mindre kar = helglas snyggast......

Hahaha, jag är då inte så värst mkt norrlänning iaf och jag älskar öl, denna bärnstensfärgade härliga dryck :P

Men jag tycker inte illa om alukar, har ju för tusan ett själv, men de där härliga kolsvarta slikonfogarna som är spikraka mot ett repfritt helglaskar välinrett och lummigt är ju en underbar syn ;)

Nicke
#47 - 28 oktober 2010 17:56
Kensa: såg i ett tidigare inlägg att du funderade på ben från ikea, ta då isf CAPITA ben i rostfritt.

de är ställbara i höjdled nogon eller ett par cm.

ett kar med denna storleken...kanske 8 ben....

sedan bör du dock förankra hela bygget väggen, räcker med ett par tre små möbelvinklar.

Jaa, jo kanske blir sådana ben, precis det där med att kunna justera i höjdled som lockar där. Men å andra sidan tror jag det blir snyggare att bygga en stomme med små luckor/dörrar även undertill där all teknik kan gömmas även torrfoder etc.

Nicke
#48 - 28 oktober 2010 19:00
Ska försöka hinna med att göra hela möbeln i SketchUp imorrn så att man lättare kan illustrera slutresultatet.

Men hur hög är ett Eheim ytterfilter i regel, och hur mkt utrymme behövs för slnagar etc.? Bra att veta och ta me di beräkningen av höjden på möbeln.

Skulle även vara intressant att höra vad ni tror blir för högt både estetiskt och praktiskt innan möbeln blir ostadig eller osäker?

Nicke
#49 - 28 oktober 2010 19:51
Har ett Eheim 2128

43 cm högt + att man får räkna att slangarna går upp en del så 48 så är det lite marginal.
21 cm brett.
#50 - 28 oktober 2010 20:09
tulle89 skrev:
Har ett Eheim 2128

43 cm högt + att man får räkna att slangarna går upp en del så 48 så är det lite marginal.

21 cm brett.

Tackar :D

Nicke
#51 - 29 oktober 2010 11:45
Kan ett sådant här (Eheim Professionel 2028) ytterfilter funka?

Att tänka på är då att det nuvarande karet är på 160 L och det karet som ska specialbeställas blir ju med yttermåtten 130x58x60 alltså ca: 433 L (räknat på 10 mm floatglas)....

Eller blir det för mkt drag för dett lilla 160 L jag har nu? Tänkte köpa ett mer rejält ytterfilter så är ju det färdigt när man ska uppgradera sig till det större karet sedan?

Nicke
#52 - 29 oktober 2010 12:13
Det kommer att funka bra, men du får fixa till utblåset (rikta strilröret) så det inte blir hela havet stormar i din 160 litare.
#53 - 29 oktober 2010 12:23
Okej, men räcker det att rikta det åt något speciellt håll, i såna fall hur. Mot glaset i bakkant?

Det går inte att "skruva ner" farten eller så? Och kommer det att räcka till om jag skulle få för mig att köra ex. Malawi eller annan nerskitande fisk i 433:an sen?

Vilket/vilka filtermaterial rekommenderas till 2028 då? Och i vilken ordning ska de placeras nerifrån och upp? (Kommer bli mitt första ytterfilter).

Nicke
#54 - 29 oktober 2010 12:37
Du riktar strilröret mot tex rutan den är fäst mot, då kommer det att bli lugnt flöde i karet. Sedan kan man även borra upp hålen, men det kan innebära att du får köpa ett nytt strilrör när du sedan byter kar för att då ha lite bättre fart på vattnet.

Som rening räcker det till ett Malawikar, men du behöver säkerligen komplettera med en cirkulationspump

Det finns färdiga filterkit att köpa till filtret, men de brukar bli lite dyrare. Gör en sökning på Zoopet efter olika kombinationer och se vad som du tror passar dig:)...Om 10 pers svarar vad du bör ha så kommer du att få tio olika svar.
Bilagor:
#55 - 29 oktober 2010 12:39
Låter klokt. :)

Nicke

Annons