Kul! Men bli en del jobb märker man. Blir nog att jag gräver det mesta själv.
Får lägga en hel del jord vid sidan av dammen eftersom det är en del lutning. Bäck har varit en tanke men hade väl egentligen tänkt det som ett framtida projekt och att satsa på o få färdigt dammen.
Ja sten är jag ute efter, dels stora för att ha i "upphöjningen" och sen som du säger för att täcka kanten. Får väl försöka få tag i nån markägare eller så som vill bli av med sten:). Eller kanske finns de som säljer billigt?
Får kolla upp de växterna, tack för tipsen. Ska nog ta mig till Boanäs och/eller rångedala i veckan.
Har inte lyckats hitta nån bra beskrivning hur man gör ett eget filter. Nån som vet?
Har du haft några problem med dammen? Denna kommer ligga i mycket sol så tänker nog plantera nån större växt vid sydsidan för lite skugga.
Hej,
jag byggde en damm förra året i ungefär samma växtzon som du. Jag hade lagt jorden som du gräver upp som en kulle jämte och gjort en liten bäck som rinner ner i vattnet. Då behöver man pump och filter, men jag tror det gör dammen mer lättskött. Och så får man det där porlandet som är härligt att ha i trädgården. Några guldfiskar är kul. Filter och pump kostar väl en slant, men när man ändå lägger ner jobbet...
Det går år mycket stenar för att täcka kanten. Man behöver inte ha så mycket sten nere i dammen, efter ett år så är det mesta täckt av ett brungrönt slam/alger täcke.
Om du lägger gummiduken lite lägre på ett ställe så är det där det rinner över.
Hos oss växer sjögull bra, ser ut som en liten näckros, strimmig vass, kabbeleka, skeblad
Såna som dött i vinter: Skavfräken, hästsvans, kaveldun.
/Roffe