Guldfiskdamm 2 kubik

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roffen2
    • August 2012
    • 197

    Guldfiskdamm 2 kubik

    Hej,
    Jag tänkte jag gör en tråd och berättar om min och min frus dammprojekt, förra året och detta. Hoppas någon kan bli inspirerad eller lära av våra misstag.

    Så här började det 2012:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm01.jpg
Visningar: 1
Storlek: 343,3 KB
ID: 2184094
    Vi stötte på ett dräneringsrör tyvärr, så vi kom inte ner mer än 60 cm. Gummiduk ska man ha, när man lägger ner så mycket jobb, ska man inte spara på fel saker. Man skriver upp värdet på vattenmätaren när man börjar fylla på vattnet, så är det lätt att kolla hur mycket vatten som går i. Vår rymmer 2 kubimeter.

    Sen räknade vi ut vilken lyfthöjd den lilla bäcken som vi har krävde (120 cm). Då kunde vår leverantör (Rångedala Plantskola) rekommendera pump och filter. Vi köpte grejer från Oasé, de ger ett bra intryck. Pumpen ska klara 6000 liter i timmen, men det gäller ju bara om allt är platt(!). Med 120 cm lyfthöjd blir det ungefär 70 liter per minut enligt tillverkarens diagram.

    Vi köpte ett bra filter med lite elektronik som kör UV-lampa och tömmer slam beroende av temperatur och vilken fiskbelasting du angett att du har. Här står filtret i en liten låda ovanför dammen:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm21.jpg
Visningar: 1
Storlek: 418,8 KB
ID: 2184096


    Med en skimmer slipper man skräp på vattenytan.
    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm02.jpg
Visningar: 2
Storlek: 319,5 KB
ID: 2184095

    Första utprovningen av bäckfåran:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm03.jpg
Visningar: 1
Storlek: 285,0 KB
ID: 2184097

    Här trodde vi att vi skulle kunna använda spillbitar och lägga så det ändå blir tätt.... Men ack nej, vi fick den aldrig tät och efter många försök rev vi den gamla bäcken i våras och gjorde en ny med ett helt stycke gummi.

    Så fortsatte vi med att plantera växter och lägga ut stenar och klippa bort mer och mer dammduk...
    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm05.jpg
Visningar: 1
Storlek: 369,6 KB
ID: 2184098
    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm06.jpg
Visningar: 1
Storlek: 353,6 KB
ID: 2184099
    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm07.jpg
Visningar: 1
Storlek: 356,8 KB
ID: 2184100

    Bäcken från helvetet:
    Klicka på bilden för större version

Namn: Damm08.jpg
Visningar: 2
Storlek: 429,2 KB
ID: 2184101

    Alltså, damm var väl lite lurigt, men inget mot vad det var att bygga bäck... (Förutom att vår läckte...) Om du lägger en sten i en gummiduksränna och släpper på vatten, vad händer då? Jo - vattnet rinner ju under stenen. Inte precis vad du hade tänkt dej.... Så man får hålla på med betong och sätta under stenarna. Provade med att täta med silikon, men det funkade inte bra. Över huvud taget så går det åt MYCKET sten. (Tur man har det i backen...)

    Forts följer...
  • Merza
    • March 2009
    • 57

    #2
    Om du fortfarande leker med bäcken och tätar för att få vattnet att rinna över stenarna istället för under så har jag ett förslag istället för betong. Dock antaglagligen dyrare än din betong Det heter Touch & Foam och jag hittade det på dammbutiken. Testade det i somras, fungerade bra, dock så räcker en flaska kort bit. Till den sista bilden du lade upp skulle jag tänka mig det skulle gå åt en cirkus 10 flaskor.

    Kommentar

    • Ryskbompa
      • August 2012
      • 930

      #3
      Härligt projekt!!! Nu blir man ännu mer sugen på att köpa kåk! Damm is the shit!

      Ska ni ha en mysig matplats i anknytning till dammen eller? tänkte på platterna, kan bli skitbra

      Kommentar

      • roffen2
        • August 2012
        • 197

        #4
        Forts...

        Vi köpte sex guldfiskar, tre Shubunkin och tre Sarassa och släppte i. Det är kul att de är lite olika teckande så man ser skillnad på dem. Man kan väl inte säga att de har olika personligheter, men lite olika är de.
        Klicka på bilden för större version

Namn: Damm11.jpg
Visningar: 2
Storlek: 48,9 KB
ID: 2148179

        Sen började det väl bli lite klart.
        Klicka på bilden för större version

Namn: Damm10.jpg
Visningar: 1
Storlek: 445,2 KB
ID: 2148180

        Klicka på bilden för större version

Namn: Damm12.jpg
Visningar: 2
Storlek: 395,7 KB
ID: 2148181

        Vi byggde ett trädäck jämte så man kan sitta och dricka förmiddagskaffet.
        Klicka på bilden för större version

Namn: Damm15.jpg
Visningar: 1
Storlek: 353,9 KB
ID: 2148182

        En sak som vi kom på är bra, är att vi har buskar bakom. Det gör att det blänker mindre och man ser mer vad som händer nere i vattnet.

        Klicka på bilden för större version

Namn: Damm16.jpg
Visningar: 2
Storlek: 307,3 KB
ID: 2148183

        Min fru är väldigt trädgårdsintresserad, vi köpte många olika vattenväxter och provade med. Inte alla har överlevt den tuffa vinter vi har haft.
        Klicka på bilden för större version

Namn: Damm17.jpg
Visningar: 2
Storlek: 426,8 KB
ID: 2148184

        Kommentar

        • roffen2
          • August 2012
          • 197

          #5
          Så blev det då höst och vinter. Vi tänkte att dammen var för grund för att fiskarna skulle övervintra. Först tänke vi en stor behållare i förrådet, men vi ändrade oss till att ha dem i ett akvarium i vårt uterum. Där håller vi ungefär 12 grader på vintern - fast vi värmer upp på jul t ex.

          Så då inköptes ett akvarium, 320 liter fick plats.
          Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium06.jpg
Visningar: 2
Storlek: 82,9 KB
ID: 2148185

          Det finns en egen tråd om detta:


          Fiskarna har lekt ett par gånger i akvariet. Det visade sig att vi bara hade en hona, hon hade det lite jobbigt.

          Så kom då våren och efter några försök till att få tätt i bäcken, rev vi upp den och gjorde om.
          Klicka på bilden för större version

Namn: Damm18.jpg
Visningar: 2
Storlek: 282,3 KB
ID: 2148186


          Fiskarna har sällskap av tre av sina yngel. En av Sarassa har försvunnit (fåglar?) och är ersatt av en Shubunkin-hona. Det är ganska stor skillnad på hur de beter sig i dammen jämfört med i akvariet. Man ser att de i dammen har mycket mer av sitt naturliga beteende, de simmar i stim en stund, sen delar de upp sig och letar mat, vilar lite ihop osv. Det tar nog emot i höst att stoppa ner dem i akvariet igen. Kanske jag provar att de största får gå kvar. Jag får nog köpa en värmare i så fall och ta kostnaden för elen....


          Nu år två är bottnen mer brun och man tänker inte på att det är en gummiduk.
          Klicka på bilden för större version

Namn: Damm19.jpg
Visningar: 1
Storlek: 226,8 KB
ID: 2148187
          Senast redigerad av roffen2; 23 June 2013, 08:15.

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            oerhört vacker damm! fin inspiration! gillar skarpt. precis nått sånt här jag tänkt mig när jag väl skaffar hus o börjar bygga damm.

            Kommentar

            • Einarsson
              • May 2012
              • 2956

              #7
              Ser väldigt naturligt ut, därför riktigt fint. :-) 10 poäng. Gillar att det inte verkar vara helt inmosat i stenar längs alla kanter utan att det även finns som en liten "strand" med småstenar etc.
              350L Diskus

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                håller med einarsson på den punkten med "stranden"

                Kommentar

                • KristianE
                  • April 2012
                  • 1443

                  #9
                  Om du ska ha fiskarna ute över vintern så rekommenderar jag bubbelplast, åtminstone 2-3lager och en sån frigolitlåda som du kan ha en doppvärmare under och en luftsten som garanterat håller vaken öppen och luftar ur lite lagom.
                  Sen brukar den kritiska tiden vara framåt våren eftersom parasiterna vaknar tidigare än fiskarnas immunförsvar.
                  //Kristian
                  Följ mitt 1440l SA projekt på
                  http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

                  Kommentar

                  • laasesku
                    • October 2002
                    • 660

                    #10
                    Ser ju riktigt fint ut, väldigt naturlig och inte så konstlad som många gör. Får nog bli ett vattenfall som senare projekt för egen del!

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Det ser verkligen naturligt ut, undrar om det är för att det är variation på storleken på stenarna?
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • roffen2
                        • August 2012
                        • 197

                        #12
                        Hej,
                        tack för kommentarerna. "Stranden" är min frus idé, den blev bra. Och det är här man går i när man behöver flytta nån växt.

                        Vi har väldigt mycket sten i backen och hade ett röse att plocka av när vi böjade bygga. Försökte variera storlek och form en del. Som grus har vi engelsk sjösten 4-8 och 8-12.

                        /Roffe

                        Kommentar

                        • macke_fisk
                          • December 2005
                          • 4442

                          #13
                          Rikigt fin damm .
                          MVH macke_fisk

                          Kommentar

                          • addo
                            • January 2007
                            • 609

                            #14
                            Riktigt fint! Några Regnbågselritsor skulle passa utmärkt i den dammen!

                            Kommentar

                            • roffen2
                              • August 2012
                              • 197

                              #15
                              Ett tips för att spara lite pengar: gör dina egna planteringskorgar.

                              Om du är sykunnig (eller har en sykunnig fru/man) kan man köpa "Barkduk" och sy egna korgar. Det verkar vara exakt samma material som i de färdiggjorda man köper. Och då får man ju den storlek man vill ha.

                              Klicka på bilden för större version

Namn: Damm22.jpg
Visningar: 1
Storlek: 244,0 KB
ID: 2148245
                              Klicka på bilden för större version

Namn: Damm23.jpg
Visningar: 1
Storlek: 170,1 KB
ID: 2148246

                              Kommentar

                              Arbetssätt...