Corydoras pygmeus

#1 - 12 november 2006 19:51
Nån som fått den att leka och isåfall vilka förutsättningar för att få igång dom, inredning och annat för att få så många som möjligt till vuxen ålder.
Tacksam för svar
#2 - 12 november 2006 20:14
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83611 [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]En läsvärd tråd! [:o] [/COLOR][/FONT]
#3 - 13 november 2006 03:41
Ska kolla om jag har mer att tillföra än det som fanns i tråden, men detta är inte så svårt alls.. en trevlig liten corydoras att odla.. kikar på detta imorgon eller ropar in ngn annan med koll
#4 - 14 november 2006 17:56
Vad gäller Pygmeus så brukar de ofta leka i en ganska stor grupp.. så fler fiskar är bara en fördel. En bekant till mig odlar dem o så stora grupper som 20 fiskar... Honan förföljs ofta av en rad hannar som vill vara med o befrukta äggen. De avsätts oftast bland växter och sk. alg-bollar användas en del att placera äggen på. Honan håller en grupp ägg mellan bukfenor som hon kan fälla ihop och fäster dem o hannen befruktar dem direkt.

Att få dem intresserade av lek är på samma vis som många andra Corydoras, en tid med extra bra mat, man gör ett större vattenbyte och i samband med detta sänker man temperaturen några grader ( regnstimulering ). Då kommer leken ofta igång snabbt. De är inte svåra att få att leka, kullarna är inte så stora och ynglen inte så stora, men brukar inte vara så krångligt.

jag har sett ngn film med lek av Pygmeus.. kanske det var här på Zoopet ? Men här är då en Aneus leker.. där ser man äggen mellan bufenorna, men de avsätts på glasrutan här.. tror att Pygmeus anväder mer finbladiga växter, javamossa, algbollar mest.

http://www.zippyvideos.com/4404078843666946/corydoras/

Ska se om jag kan hitta filmen med Pygmeus

Hälsn Robban

edit :

hittade filmen, här används också alg boll, vet inte om alla kan se eller om man måste vara guldmedlem.

http://www.zoopet.com/video/showphoto.php?photo=26&limit=recent
#5 - 14 november 2006 18:08
Jag råkade ut för en märklig grej när jag köpte en grupp pygmaeus, tänkte höra om nån råkat ut för nåt liknande:

Jag köpte 7 stycken (alla jag kunde få tag i), och det hela verkade funka bra - de åt och levde i en vecka. Sen hittade jag en död, helt "oskadd" förutom då att den var stendöd. En efter en insjuknade tre till, och alla hade samma symptom: de verkade bli "stelare och stelare", tappade förmågan att simma, och tillslut var de spikraka & stela som plankor och bara drev med strömmen. Döden verkade orsakas av att gälarna stelnade, så fisken kvävdes. Fiskarna hade inga yttre symptom, och hade fina färger ända in i döden.

De tre sista fiskarna är kvar & verkar krya.

Jag vet att jag sett nåt om "hastatus-sjukan" som tydligen drabbar Corydoras hastatus - yttrar den sig så här? Har nån sett liknande dödsfall bland pygmaeusar?
#6 - 14 november 2006 18:17
Hoppas detta isåfall inte händer mig hittade tre till iförrgår och hittade en död igår kväll som precis som dina var fin och inga yttre fel så nu är det bara 12 kvar. Skulle vilja komma över fler och även hastatus nån som har nåt tips i närheten av örebro?? Köper gärna av nån som har och har över eller helt enkelt vill bli av med sina.
#7 - 16 november 2006 05:13
Mina har varit ytterst härdiga och känns som jag haft min grupp i eviga tider, kanske förlorat ngn.. Hatstatus sjukan har jag inte hört talas om.. Men däremot så vet jag att många är på jakt efter just Corydoras hastatus och att de inte så lätta att hitta..
#8 - 16 november 2006 15:21
Corydoras hastatus har dom på simontorp.
#9 - 16 november 2006 16:23
Hittade bara habrosus. Sen är det en bit från Örebro. Nån som vet om dom säljer till privatpersoner eller bara företag? Man kunde ju dra ihop några stycken och åka
#10 - 16 november 2006 17:59
Simonstorp säljer inte till privatpersoner, men be din akvariehandlare ta hem dem till dig
#11 - 17 november 2006 02:55
På tal om habrosus så är det också en riktigt trevlig liten Corydoras om man vill testa ngn av de minsta... så nu har vi 3 stycken här.. Hatstatus, Pygmeus och Habrosus.. alla 3 är trevliga fiskar som är väl värda att testa. Dessa små Corydoras funkar utmärkt men småfiskar och jag har dem med bl.a Endlers.
#12 - 20 november 2006 22:14
MaxRobban skrev:
så nu har vi 3 stycken här.. Hastatus, Pygmeus och Habrosus...

Föröka de sig hos dig? Vart köpte du de? Jag har aldrig sett Hastatus i STLMs akvariebutiker...

Nyfiken. Hejhopp. R
#13 - 21 november 2006 03:57
Jag köpte hastatus på Akvarielagret, men det var ett antal år sedan, hade en liten grupp och det dök upp lite yngel enligt naturmetoden... Men det är många som letat efter den sista tiden. Vi pratade om detta på en storauktion nyligen och jag vet att folk från Västerås också är på jakt efter den.. men ska dit i veckan så ska kolla om den finns eller om de kanske kan ta hem den... för de lär bli sålda då många tycks leta efter dem. Habrusus ser man inte heller ofta.. den är också fin tycker jag. Just nu har jag bara Pygmeus av dessa små sorter...

Hälsn Robban
#14 - 21 november 2006 04:09
Var uppe i Åled igår och de hade fått hem 400 st C hastatus, så de lär nog dyka upp lite varstans.

Annons