Corydoras odling- hur gör ni?

#1 - 10 december 2009 14:18
Hej jag undrar hur ni gör när ni odlar corydoras?

Visst har jag haft många odlingar själv och lyckats bra med att odla corydoras men vill bli bättre och är nyfiken på hur ni gör och kanske kan få lite tips på att bli jättebra på detta.

Just corydoras är min passion att föda upp.

Hur gör ni för att trigga igång dom till lek?

När ni har tagit äggen
Hur förvarar ni dom?
Har ni syresten i?
Har ni några medel i?
Hur känsliga är dom för vattenbyten?

Skriv gärna sorten med om det är någon skillnad på hur dom ska behandlas?

Är det några speciella perioder som dom är mer lättlekta?
#2 - 10 december 2009 16:08
Hej!

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga, men kan inte du berätta så länge hur du gör när du odlar?

Det skulle vara intressant att veta tycker jag! :)
#3 - 10 december 2009 21:09
Jag har märkt att dom lättast triggas igång med nedkylt vatten vid vattenbyte gärna några grader kallare än det var innan, men jag har också märkt att det verkar som om dom leker i olika perioder på året, är inte säker kanske bara en tillfällighet.
Just nu får jag inte igång dom alls:(

Jag brukar sätta äggen i ett litet plastakvarium som jag sänker ner i karet (gjort en liten anordning som håller fast det lilla karet)så att vattnet håller värmen och så sätter jag i en syresten där.
När väl äggen är kläckta och att jag börjat mata så städar jag botten varje dag för att det blir smutsigt efter maten (artemia nauplier+ att jag slänger i lite skräpsnäckor som städare med) med en smal slang som jag använder som damsugare, tyvärr händer det att det kommer med yngel men dom mellanlandar i en glasslåda så dom kommer alltid tillbaks:p.

Jag använder inga medel men jag har läst att man kan använda något mot mögel på äggen.

Jag har tänkt att expremintera nästa gång albinona eller metallerna lägger ägg för dom lägger så många och då har jag tänkt att sätta ägg i tre olika sorters kassar, ett nytt hemmabygge, karet med syresten i och en liten yngelkasse med små hål i och se var äggen klarar sig bäst, därför vill jag så gärna att dom ska leka nu.(expriment är alltid kul;))
Vågar inte exprimentera om det är mina andra sorters pansarmalar för dom är inte lika givmilda med äggen[:o]

Har läst många trådar och vissa har knappt brytt sig om dom och ändå lyckats så är lite intresserad av vattenkvalite och hur noga ni andra varit.
#4 - 11 december 2009 21:06
Ni behöver inte ge svar på alla mina frågor, bara lite tips och funderingar på hur ni gjort och lyckats eller inte lyckats.:)
#5 - 11 december 2009 21:59
Jag låter mina pansarmalar sköta hela baletten på egen hand, jag sysslar ju inte med kommersiell odling utan bara för egen del;) Upplever dem som lättlekta så länge man inte har störande moment i karet! Jag har grupper med stenar med anubias på, där leker dem och äggen trillar ner i skrevorna och får kläckas i fred, sen tillbringar de sin första tid där bland skrevorna tills de är stora nog att ge sig ut bland de andra:)
#6 - 11 december 2009 22:05
Tack det är något att tänka på, har du märkt villke perioder dom leker bäst typ årstider eller om du gör något spesiellt?
Kör också för egen del, tycker att det är kul att föda upp bara och har många kar att sätta dom i;)
#7 - 13 december 2009 19:01
Är det fler som har lite erfarenhet, kanske kan man pussla ihop något bra av alla erfarenheter:)
#8 - 28 december 2009 18:27
Om det är någon årstid de som är lite marigare att få i gång är lättare att få lek på är det vinter/vårvinter. Det är då regnperioden i Amazonas startat då då sätter de igång med lek där. Det regnar ner kyligare syrerikare vatten, floderna stiger och mat i massor sköljs ner i vattnet. Då tycker dom det är en bra period att börja leka.

Man kan försöka trigga igång dom med olika grejer som redan nämnda kallvattenbyten men också att innan man gör det så kan akvariet de går i görna få lite högre temp och så ska man mata dom ordentligt så att honorna bildar rom. Man kan slarva med vattenbytena en tid där också.

Har man möjlighet så flyttar men en lekgrupp på t ex en rund hona och två hanar, eller två honor och tre hanar. Dom blir stimulerade av att hamna i ett nytt kar, där kan man forstsätta mata dom och göra kallvattenbyten, låta tempen sjunka lite i karet.

Jag har precis fått lek på Corydoras duplicareus på ungefär det här sättet, och dom är lite mariga att få igång tycker jag.
Idag hittade jag de första fem romkornen och flyttade dom till ett 18-liters kar med tom glasbotten, en liten värmare, några växter som sitter på stenar och rötter samt ett väl ingånget ryggsäcksfilter och några posthornssnäckor som renhållningshjon.

Jag brukar också suga upp skräp och överflödig mat mm med en liten, liten slag. Torkar runt på botten och glassidor med en bit filtervadd före.
När ynglen kommit igång med ätandet och börjat skräpa ner så slamsuger och byter jag lite vatten var och varannan dag. Men det beror på hur många yngel det är förstås.
Just c.duplicareus lägger väldigt stor rom, nästan 2 mm i diameter, och de leker en längre tid varhe dag när de väl kommit igång. Men rommen sätts fast en och en och det blir inte många romkorn per dag.

Jag börjar mata ynglen med nykläckt artemia då de absorberat gulesäcken och ser ut att simma omking mer målmedvetet och söker mat.

På bildern syns den runda honan och ett romkorn jag precis flyttat. Det blev lite luftbubblor på den men dom är borta i morgon.
#9 - 28 december 2009 20:37
[QUOTE=Sonja;1361592]Om det är någon årstid de som är lite marigare att få i gång är lättare att få lek på är det vinter/vårvinter. Det är då regnperioden i Amazonas startat då då sätter de igång med lek där. Det regnar ner kyligare syrerikare vatten, floderna stiger och mat i massor sköljs ner i vattnet. Då tycker dom det är en bra period att börja leka.

Man kan försöka trigga igång dom med olika grejer som redan nämnda kallvattenbyten men också att innan man gör det så kan akvariet de går i görna få lite högre temp och så ska man mata dom ordentligt så att honorna bildar rom. Man kan slarva med vattenbytena en tid där också.

Har man möjlighet så flyttar men en lekgrupp på t ex en rund hona och två hanar, eller två honor och tre hanar. Dom blir stimulerade av att hamna i ett nytt kar, där kan man forstsätta mata dom och göra kallvattenbyten, låta tempen sjunka lite i karet.

Jag har precis fått lek på Corydoras duplicareus på ungefär det här sättet, och dom är lite mariga att få igång tycker jag.
Idag hittade jag de första fem romkornen och flyttade dom till ett 18-liters kar med tom glasbotten, en liten värmare, några växter som sitter på stenar och rötter samt ett väl ingånget ryggsäcksfilter och några posthornssnäckor som renhållningshjon.

Jag brukar också suga upp skräp och överflödig mat mm med en liten, liten slag. Torkar runt på botten och glassidor med en bit filtervadd före.
När ynglen kommit igång med ätandet och börjat skräpa ner så slamsuger och byter jag lite vatten var och varannan dag. Men det beror på hur många yngel det är förstås.
Just c.duplicareus lägger väldigt stor rom, nästan 2 mm i diameter, och de leker en längre tid varhe dag när de väl kommit igång. Men rommen sätts fast en och en och det blir inte många romkorn per dag.

Jag börjar mata ynglen med nykläckt artemia då de absorberat gulesäcken och ser ut att simma omking mer målmedvetet och söker mat.

På bildern syns den runda honan och ett romkorn jag precis flyttat. Det blev lite luftbubblor på den men dom är borta i morgon.[/QUOTE]
Tack för din förklaring på hur du gör:)
#10 - 1 januari 2010 11:48
Kläckning

Jag kan ju inte låta bli att lägga upp ett helt nytt foto jag tog nyss på kläckningen av Corydoras duplicareusrommen :D
#11 - 1 januari 2010 11:57
[QUOTE=åheim;1356608]Jag låter mina pansarmalar sköta hela baletten på egen hand, jag sysslar ju inte med kommersiell odling utan bara för egen del;) Upplever dem som lättlekta så länge man inte har störande moment i karet! Jag har grupper med stenar med anubias på, där leker dem och äggen trillar ner i skrevorna och får kläckas i fred, sen tillbringar de sin första tid där bland skrevorna tills de är stora nog att ge sig ut bland de andra:)[/QUOTE]
Trillar äggen ner, vad är det för Corydoras du har då?
#12 - 1 januari 2010 12:38
[QUOTE=Sonja;1362935]Jag kan ju inte låta bli att lägga upp ett helt nytt foto jag tog nyss på kläckningen av Corydoras duplicareusrommen :D[/QUOTE]
Roligt kort du måste ha en bra kamera som kan ta så bra bild:D
undrade vad du menade när du skrev om tiden när dom lägger ägg blev lite förrvirrad och förstod inte riktigt vad du menade, var dom lättare på vintern och våren eller:confused:
Bilagor:
#13 - 1 januari 2010 20:46
Japp, det är lättare att få igång dom vinter/vårvinter. Inte C.aeneus och C,paleatus förstås, dom håller på när som helst. Men de lite knepigare leker då det är regnperiod i Amazonas där dom kommer ifrån.

Här håller dom på och leker nu ikväll, ligger i T-position fritt i vattnet. Jag har inte sett det tidigare, utan bara att de ligger på gruset.
#14 - 1 januari 2010 21:03
Vilka häftiga bilder du lägger upp Sonja!, riktigt roligt att titta :)
Pansarmalarna på sista bilden är riktigt snygga :D
#15 - 1 januari 2010 21:16
Håller med nubi fina kort hon lägger ut.
Bra att veta, mina fläckiga började tramsa ikväll men har inte sett några ägg eller när dom tar mjölke, får hoppas dom kommer igång helt väntar på att få odla pansarmalar igen:)
#16 - 1 januari 2010 21:19
Nu äre regnperiod i amazonas oxå. ngn som såg nyheterna?
#17 - 1 januari 2010 21:20
Är det adolfoi eller är det den andra sorten du har på bilden.
Mina Adolfoier och red neon och panda pansarmalar är dom jag hoppas på mest ska leka, min adolfoi lekte i höstas men jag tror hon lekte med sig själv för jag såg ingen hane med och det blev inget av äggen heller.
#18 - 2 januari 2010 00:53
Det är C.duplicareus på bilden. Dom är rätt lika C.adolfoii men duplicareus har lite annan nyans på kroppsfärgen och ett mycket bredare svart ryggband som går ner en bit på sidorna på slutet av stjärten mot fenan, men aldrig ända ut på stjärtfenan. Ibland kan unga exemplar ha svart ryggfena också, väldigt snyggt.
Jag har en känsla av att adolfoii är något större också, men är inte helt säker.
#19 - 2 januari 2010 06:55
[QUOTE=ansjo;1362937]Trillar äggen ner, vad är det för Corydoras du har då?[/QUOTE]

Inga Corydoras i varje fall.
#20 - 2 januari 2010 10:28
Precis nykläckt yngel av Corydoras duplicareus :D
#21 - 2 januari 2010 12:03
Kul att du sätter in bilder, mina adolfoi påminner om albino i storleken. Det tråkiga med dom är att jag nästan aldrig ser dom, får snart rensa i det karet på växter men så har jag växt tätt för att eventuella ägg från sewelliorna ska kunna räddas:)
#22 - 7 januari 2010 12:20
Äntligen har mina fläckiga lagt ägg, vet att jag har en hane som antagligen är steril för han har lekt jättemånga ggr och det har aldrig blivit något efter honom men nu var dom 3 hanar och dom andra verkade ok iallafall, det var några dagar sen jag tog äggen och idag har det börjat kläckas.
Har gjort test på 2 olika uppfödningskassar och ska se villken som funkar bäst med syresten eller bara nät, tyvärr så är det lite svårt med resultatet ändå för jag vet inte villka ägg som kom från den sterila och resultatet blir då välldigt otydligt.
Där det har börjat kläckas först är i plastbunken med syresten men dom flesta äggen i den är döda, jag tror dom kläcks fortare där för att det blir lite varmare i den, ska bli spännande ikväll att se hur många det blev för äggmängden var inte så stor, har tagit äggen i mitt 600 literskar och där kan man vara glad om man hittar dom och dom fläckiga lägger 1-4 ägg åt gången.
[ATTACH]26312[/ATTACH]

[ATTACH]26313[/ATTACH]
#23 - 10 januari 2010 03:51
Vad roligt att du fått lek på dom. Helt klart påverkar temperaturen i karet kläcktiden. Men någonstans finns en gräns där det blir för varmt också. Men den ligger säkert över 25, uppåt 30. Fast just det gissar jag bara ;)
#24 - 10 januari 2010 16:12
Jag han bara foto mina rom innan skalaren var framme, fast förhoppningsvis får jag en ny chans om två veckor. [I]Corydoras venezuelanus[/I]
#25 - 10 januari 2010 21:00
Synd guy på äggen, kanske man kan komma och handla pansarmalar av dig sen;).

Kan inte du beskriva hur du får igång dina eller hur du gör när du förvarar dom vid kläckning:confused:

Jag får inte igång mina adolfoier som jag så gärna vill ha ägg på så alla metoder är välkommna[:o]

Angående testen jag gjorde så falierade den för plastbunken hade åkt ner så pass att det hade varit kalas där på natten inga ägg och ynglet var borta men i nätkassen så blev det ett 20 tal villket var jättekul med tanke på så mycket ägg jag har försökt att kläcka men inte lyckats av dom fläckiga(misstänker fortfarande att han är steril).
Nu är dom flyttade till plast karet för uppväxt.

Synd du inte bor närmare sonja hade gärna köpt ett gäng av dina fiskar på kortet:p
Här kommer ett kort på mina små.
[ATTACH]26453[/ATTACH]
#26 - 11 januari 2010 20:58
Kul att du testar dig fram! :) Vad vart resutatet, bättre med nät eller plast?
#27 - 11 januari 2010 21:14
[QUOTE=Nubi;1366728]Kul att du testar dig fram! :) Vad vart resutatet, bättre med nät eller plast?[/QUOTE]
Som jag skrev så förstördes testen eftersom plastbunken sjönk för mycket men äggen verkade inte mögla lika snabbt i nätet, ska göra en ny test nästa gång jag får ägg(snart hoppas jag:)men man kan ju aldrig så noga veta)
#28 - 11 januari 2010 22:03
Jag vart så inspirerad av den här tråden att jag genast vart tvungen att testa att få fart på mina corydoras atropersonatus! =)

Har försökt få tag på fler (dum och okunnig som jag var införskaffade jag bara 3st från början) men det verkar rätt kört iaf i Uppsala-trakten att få tag på några - så då får jag väl försöka odla fram några själv ist!

Jag misstänker att jag har två honor och en hane, tycker mig ha sett dem i T-formation i sällskapsakvariet förut, men där finns så många glupska individer att jag aldrig sett minsta tecken på ägg förut...=(

Någon som försökt/lyckats med atropersonatus förut? Gjorde hur? Lättlekta eller svåra? Hur snabbt växer ynglen sen (om man lyckas?)

Har nu iaf ordnat ett 36-liters som borde hålla ca 18,5 grader, har lagt till dels lite plastväxter, rot, liten grotta + några blad från svärdsplanta. Lindade in lite vitmossa (eg till orkidéodlingen!) i filtermassa, tänkte att det kan ha pH-sänkande effekt och ev. funka desinficerande? (så funkar det med orkidérötter iaf..)
Någon som testat vitmossa förut?

[så många frågor- så många planer]
#29 - 12 januari 2010 10:38
[QUOTE=Guy Palm;1366232]Jag han bara foto mina rom innan skalaren var framme, fast förhoppningsvis får jag en ny chans om två veckor. [I]Corydoras venezuelanus[/I][/QUOTE]

Åh vilken otur Guy. Bättre lycka nästa gång :) Det verkar bli mycket rom i alla fall. Mina duplicareusar får bara ner ett korn i taget mellan fenorna och lägger 10-20 korn/lek. Men dom håller på ca en gång/vecka i stället.
Vad som är jobbigt med det är att ynglen blir i så många olika storlekar och de minsta inte riktigt kan freda sig mot de störres bufflighet då de drar fram som små huliganer utefter botten.
Bilagor:
#30 - 12 januari 2010 10:39
[QUOTE=solis;1366413]Synd guy på äggen, kanske man kan komma och handla pansarmalar av dig sen;).

Kan inte du beskriva hur du får igång dina eller hur du gör när du förvarar dom vid kläckning:confused:

Jag får inte igång mina adolfoier som jag så gärna vill ha ägg på så alla metoder är välkommna[:o]

Angående testen jag gjorde så falierade den för plastbunken hade åkt ner så pass att det hade varit kalas där på natten inga ägg och ynglet var borta men i nätkassen så blev det ett 20 tal villket var jättekul med tanke på så mycket ägg jag har försökt att kläcka men inte lyckats av dom fläckiga(misstänker fortfarande att han är steril).
Nu är dom flyttade till plast karet för uppväxt.

Synd du inte bor närmare sonja hade gärna köpt ett gäng av dina fiskar på kortet:p
Här kommer ett kort på mina små.
[ATTACH]26453[/ATTACH][/QUOTE]
Åh vilka små snuttisar :) Jag vet inte vad det är men just Corydoras var de malar jag föll för direkt då jag började med akvarier 1978, och jag är precis lika förtjust i dom än.
#31 - 12 januari 2010 10:44
[QUOTE=Zaz;1366759]Jag vart så inspirerad av den här tråden att jag genast vart tvungen att testa att få fart på mina corydoras atropersonatus! =)

Har försökt få tag på fler (dum och okunnig som jag var införskaffade jag bara 3st från början) men det verkar rätt kört iaf i Uppsala-trakten att få tag på några - så då får jag väl försöka odla fram några själv ist!

Jag misstänker att jag har två honor och en hane, tycker mig ha sett dem i T-formation i sällskapsakvariet förut, men där finns så många glupska individer att jag aldrig sett minsta tecken på ägg förut...=(

Någon som försökt/lyckats med atropersonatus förut? Gjorde hur? Lättlekta eller svåra? Hur snabbt växer ynglen sen (om man lyckas?)

Har nu iaf ordnat ett 36-liters som borde hålla ca 18,5 grader, har lagt till dels lite plastväxter, rot, liten grotta + några blad från svärdsplanta. Lindade in lite vitmossa (eg till orkidéodlingen!) i filtermassa, tänkte att det kan ha pH-sänkande effekt och ev. funka desinficerande? (så funkar det med orkidérötter iaf..)
Någon som testat vitmossa förut?

[så många frågor- så många planer][/QUOTE]
Jag har inte testat vitmossa, men en smart sak mina Corydoras gör är att de lägger sin rom i en lekmopp av garn. Väldigt praktiskt måste jag säga.

Jag har provat lekmoppar till just duplicareus tidigare och det fungerar. Första leken så lade dom bara några enstaka korn där, andra leken satt väl hälften i moppen och nu tredje leken satt det mesta utom typ 2-3 korn i moppen.
Jag har en svart mopp så rommen syns riktigt bra.

Btw, jag har alltid fått för mig att det är den obefruktade rommen som möglar, inte den befruktade.
Däremot kan möglet sprida sig om kornen sitter tätt.
#32 - 12 januari 2010 10:51
[QUOTE=Zaz;1366759]

[så många frågor- så många planer][/QUOTE]

Om du sett dom i T-position har du i alla fall ett par, och har du en hona och två hanar är det idealiskt. Det är så min lekgrupp ser ut. Jag tycker att om det är fler malar i lekgruppen så är det alltid någon som inte leker samtidigt och simmar runt och äter rom i stället.

Ett bra sätt att könsbestämma dom är att titta på dom rakt uppifrån. Honorna är lite bredare bakom bröstfenorna medan hanarnas bredaste ställe är brösfensfästet. Jag ska inte säga att det blir rätt till 100% när man kikar på dom så, men tillräckligt bra är det.

Men är det så att du absolut måste ha tag i en speciell Corydoras är det Akvarielagret i Bromma som gäller. Du kan ringa och kolla och har dom inte inne kan de be dom ta hem.

Jag vet att dom haft just Corydoras atropersonatus tidigare, tittade på dom själv och tycker dom är väldigt vackra.
#33 - 12 januari 2010 14:33
[QUOTE=Sonja;1366846]Om du sett dom i T-position har du i alla fall ett par, och har du en hona och två hanar är det idealiskt. Det är så min lekgrupp ser ut. Jag tycker att om det är fler malar i lekgruppen så är det alltid någon som inte leker samtidigt och simmar runt och äter rom i stället.

Ett bra sätt att könsbestämma dom är att titta på dom rakt uppifrån. Honorna är lite bredare bakom bröstfenorna medan hanarnas bredaste ställe är brösfensfästet. Jag ska inte säga att det blir rätt till 100% när man kikar på dom så, men tillräckligt bra är det.

Men är det så att du absolut måste ha tag i en speciell Corydoras är det Akvarielagret i Bromma som gäller. Du kan ringa och kolla och har dom inte inne kan de be dom ta hem.

Jag vet att dom haft just Corydoras atropersonatus tidigare, tittade på dom själv och tycker dom är väldigt vackra.[/QUOTE]

Ah, har tittat noga på dem uppifrån, o utgående från din beskrivning är det nog absolut frågan om två honor och en hane! Men innan man vet vilken av honorna som är redo att leka (ifall nu nån av dem är det) är det väl lika bra att låta båda stanna kvar så har de alla valmöjligheter att välja själva?:p

Dessutom blev de så skärrade över flytten igår att det är nästan först nu de börjat våga simma omkring och leta mat (de har alltid varit mycket oroliga små pyren). Men visst är de bedårande söta! Både prickiga och banditmask, bättre kan det inte bli! (Enligt mig!):)

Det enda jag är lite bekymrad över är att just den jag tror är hane saknar skäggtömmar, vilket är himla konstigt, för båda "honorna" har finfina, välväxta sådana. Eller saknar och saknar - han har nån sorts utväxter där de borde vara, men inte alls på samma sätt som honorna. Visst är detta ett problem vid lek? Är inte tanken att hanen ska "smeka" honan med skäggtömmarna, om jag förstått det rätt?

Får väl bara hålla tummarna o se hur det går...

Och tack för tipset om Akvarielagret i Bromma! Har flera sorter som borde kompletteras, både det ena och det andra. Har man möjlighet att beställa hanar och honor också, eller är det bara specifika arter?
#34 - 12 januari 2010 15:47
Sonja vad gör du eftersom dina duplicareus leker hela tiden, avd ger du dom att äta vad för slags garn har du till lekmoppen:confused:
Mina simmar in i javamossan eller hornsäven och sätter äggen.
Blev så sugen på duplicareus så jag har ringt och kollat om dom kan ta in dom även fast dom nästan ser likadana ut som adolfoien.

Zaz kul att vi kunnde inspirera dig.
Det där med skäggtömmarna har jag aldrig hört men det kunnde vara intressant att veta om det gör något.
#35 - 12 januari 2010 20:09
[QUOTE=Zaz;1366900]Ah, har tittat noga på dem uppifrån, o utgående från din beskrivning är det nog absolut frågan om två honor och en hane! Men innan man vet vilken av honorna som är redo att leka (ifall nu nån av dem är det) är det väl lika bra att låta båda stanna kvar så har de alla valmöjligheter att välja själva?:p

Dessutom blev de så skärrade över flytten igår att det är nästan först nu de börjat våga simma omkring och leta mat (de har alltid varit mycket oroliga små pyren). Men visst är de bedårande söta! Både prickiga och banditmask, bättre kan det inte bli! (Enligt mig!):)

Det enda jag är lite bekymrad över är att just den jag tror är hane saknar skäggtömmar, vilket är himla konstigt, för båda "honorna" har finfina, välväxta sådana. Eller saknar och saknar - han har nån sorts utväxter där de borde vara, men inte alls på samma sätt som honorna. Visst är detta ett problem vid lek? Är inte tanken att hanen ska "smeka" honan med skäggtömmarna, om jag förstått det rätt?

Får väl bara hålla tummarna o se hur det går...

Och tack för tipset om Akvarielagret i Bromma! Har flera sorter som borde kompletteras, både det ena och det andra. Har man möjlighet att beställa hanar och honor också, eller är det bara specifika arter?[/QUOTE]
En flytt kan sätta igång leklusten hos dom, när dom lugnat nsr sig lite. Speciellt om det är renare och svalare vatten i det nya karet jämfört med det dom gått i.

Vad jag läst om skäggtömmar ska det var med problematiskt om det är honan som saknar dom. Det ska visst vara så att under leken i T-positionen så klämmer hanen fast honans nos/skäggtömmar med ena bröstfenan.
Men jag kan inte säga att jag sett att det stämmer även om jag försökt kika på dom.

Nej jag är rätt säker på att du inte kan välja kön på malarna om du beställer från A-lagret, men det är bara att ringa och kolla vad dom säger.

http://www.akvarielagret.se/
#36 - 12 januari 2010 20:22
[QUOTE=solis;1366928]Sonja vad gör du eftersom dina duplicareus leker hela tiden, avd ger du dom att äta vad för slags garn har du till lekmoppen:confused:
Mina simmar in i javamossan eller hornsäven och sätter äggen.
Blev så sugen på duplicareus så jag har ringt och kollat om dom kan ta in dom även fast dom nästan ser likadana ut som adolfoien.

Zaz kul att vi kunnde inspirera dig.
Det där med skäggtömmarna har jag aldrig hört men det kunnde vara intressant att veta om det gör något.[/QUOTE]

Nja, gör och gör... när dom väl kommit igång håller dom på hela vintern. Dom som leker nu är egen uppfödning men det var nog en 5-6 år sedan dom föddes.
Den honan, en hona och en hane, som lekte lade 10-15 romkorn ca en gång/veckan hela vintern. Jag samlade flera hundra romkorn men fick inte mer än 25-30 vuxna individer.
Det blir lite dumt när det är så få yngel i kullarna. Man kan ju inte starta nya kar för varje lek och när de går ihop så är de större ynglen så buffliga så de kan skada de nykläckta utan att det egentligen är med flit.

Dom äter grindalsmask, hemgjord räkmix, frusen större artemia och ibland en tablett Ocean Nutrition Sinkable Wafers for bottomfeeders.

Jag är rätt säker på att jag av lite slarv och tidsbrist fick till en riktigt bra regnvattensimulering som triggade igång dom.

Jag har, och är, sjuk och hemma hela dagarna nu från senhösten. I början var jag så dålig och låg på sjukan med jämna mellanrum så jag orkade inte riktigt med fiskarna som jag borde.
Det blev slarv med vattenbyten och rensning av växter mm. Mat däremot fick dom rätt bra med.
När jag efter en tid mådde lite, lite bättre tog jag tag i det här med malarna.
Jag tömde ett kar där det gått räkor och gjorde om det till lekkar för mina små duplicareus.
Det blev en nystart med helt ny sand på botten, helt nytt vatten men gammal filtermassa i ryggsäcksfiltret, och ingen värmare i början.
Det stoppade jag ner senare när det blivit så kallt inne så jag tyckte malarna skulle behöva lite extra värme. Ett ryggsäcksfilter ger ju ingen extra värme som innerfilter gör.

Efter några veckor så började de leka :D

Visst ja, garnet är vanligt syntetgarn som man brukar sticka sockor av. Det måste vara syntet, annars ruttnar det.
#37 - 12 januari 2010 20:24
[QUOTE=Sonja;1367063]Nja, gör och gör... när dom väl kommit igång håller dom på hela vintern. Dom som leker nu är egen uppfödning men det var nog en 5-6 år sedan dom föddes.
Den honan, en hona och en hane, som lekte lade 10-15 romkorn ca en gång/veckan hela vintern. Jag samlade flera hundra romkorn men fick inte mer än 25-30 vuxna individer.
Det blir lite dumt när det är så få yngel i kullarna. Man kan ju inte starta nya kar för varje lek och när de går ihop så är de större ynglen så buffliga så de kan skada de nykläckta utan att det egentligen är med flit.

Dom äter grindalsmask, hemgjord räkmix, frusen större artemia och ibland en tablett Ocean Nutrition Sinkable Wafers for bottomfeeders.

Jag är rätt säker på att jag av lite slarv och tidsbrist fick till en riktigt bra regnvattensimulering som triggade igång dom.

Jag har, och är, sjuk och hemma hela dagarna nu från senhösten. I början var jag så dålig och låg på sjukan med jämna mellanrum så jag orkade inte riktigt med fiskarna som jag borde.
Det blev slarv med vattenbyten och rensning av växter mm. Mat däremot fick dom rätt bra med.
Jag tömde ett kar där det gått räkor och gjorde om det till lekkar för mina små duplicareus.
Det blev en nystart med helt ny sand på botten, helt nytt vatten men gammal filtermassa i ryggsäcksfiltret, och ingen värmare i början.
Det stoppade jag ner senare när det blivit så kallt inne så jag tyckte malarna skulle behöva lite extra värme. Ett ryggsäcksfilter ger ju ingen extra värme som innerfilter gör.

Efter några veckor så började de leka :D[/QUOTE]

Visst ja, garnet är vanligt syntetgarn (viktigt) som man stickar strumpor av. Är det inte syntet så ruttnar det i vattnet. Det är sådana man har till killis. Jag använder sådana till regnbågsfisk/blåögon också.
#38 - 12 januari 2010 20:58
[QUOTE=Sonja;1367063]Nja, gör och gör... när dom väl kommit igång håller dom på hela vintern. Dom som leker nu är egen uppfödning men det var nog en 5-6 år sedan dom föddes.

Efter några veckor så började de leka :D

Visst ja, garnet är vanligt syntetgarn som man brukar sticka sockor av. Det måste vara syntet, annars ruttnar det.[/QUOTE]
Tack för dom utförliga svaren jag har mycket att lära och tycker det är intressant att höra hur andra gör:)

Jag är jättedålig på garn så jag har ingen aning om vad det är för sorters garner jag har hemma ska jag försöka så är det väll bäst att jag kollar upp det:d.
Dom fläckiga är också dåliga på att lägga mängder med ägg från början när dom började lägga så var det 1-2 åt gången så det blev inte så många, nu kan dom ha upp till 4 vid varje äggfästning eller vad man ska kalla det.

Tråkigt att du varit dålig:( hoppas det är bättre nu[:o]
hur förvarar du dina ägg och yngel:confused:
#39 - 14 januari 2010 16:44
Zaz, jag gick in på A-lagrets sida nyss och dom har 41 olika Corydoras inne just nu, men inte just corydoras atropersonatus. Det är ju inte säkert att dom är med på beställningslistorna för tillfället, men det är ju bara att kolla upp det om det blir aktuellt.
Jag kollade lite av nyfikenhet, jag vet att de har många olika.
#40 - 14 januari 2010 20:47
Tips!
Jag köpte corydoras atropersonatus för nån dag sen på djurmagasinet i tyresö, Stockholm. De har väl 5-7 st kvar efter mig...
#41 - 14 januari 2010 21:04
Men gud vilken inspirerande tråd! :) Härliga bilder också.
Jag har sedan ett par veckor ett gäng paleatus och måste säga att det är min absoluta favoritfisk i karet. Dom är både aktiva och har personlighet på något sätt, favorithörnen att vila på och sånt :)

Måste utöka familjen lite..finns det någon chans att dom leker i ett sällskapskar 222L ~25 grader?
#42 - 14 januari 2010 22:24
Visst finns det chans för lek där, jag har också bara 25 grader i mitt kar.

Lite nya bilder på mina små nykomlingar.
[ATTACH]26608[/ATTACH]

[ATTACH]26609[/ATTACH]
#43 - 14 januari 2010 23:48
[QUOTE=Sonja;1367679]Zaz, jag gick in på A-lagrets sida nyss och dom har 41 olika Corydoras inne just nu, men inte just corydoras atropersonatus. Det är ju inte säkert att dom är med på beställningslistorna för tillfället, men det är ju bara att kolla upp det om det blir aktuellt.
Jag kollade lite av nyfikenhet, jag vet att de har många olika.[/QUOTE]

Jag var också inne (efter ditt tips) på deras sida och kikade runt, ska absolut försöka ta mig dit nån gång, nästan oavsett vilka fiskar de har inne! Kanske kan bli helgutflykt med sambon nån gång...:d (ååh, vad späännande han kommer tycka det är...;))

Var in till lokala fiskhandlarn idag och införskaffade röda mygglarver och och javamossa, tänkte det kan hjälpa dem komma igång (hoppas!). Tyvärr står det här karet på golvet och de blir jätteförskräckta varje gång de känner att jag ens rör mig i rummet (golvet är lite svajigt) så då blir de alldeles paralyserade o vägrar röra sig över huvudtaget. Men när jag sitter still i soffan kan jag med nöd o näppe se ett hörn av karet, o då verkar de trivas alldeles utmärkt o snofsar runt i vegetationen, jagar varann o jagar mat... men när jag försöker faktiskt iaktta dem så är det kört. Helt hopplöst!

Jag är också hemma och sjukskriven (men förhoppningsvis något mer kortvarigt än dig, Sonja) och tycker fiskarna är det absolut mest inspirerande man kan pyssla med! Titta på dem, fixa med inredningen, läsa på hur man kan få dem att leka, planera hur man kan ändra om och flytta runt de olika karen osv. Superkul! Bara inte vattenhinkarna var så tunga vid vattenbyte - typiskt det är just nacke/rygg jag har problem med. Suck. :(
#44 - 14 januari 2010 23:53
[QUOTE=Broddan;1367817]Tips!
Jag köpte corydoras atropersonatus för nån dag sen på djurmagasinet i tyresö, Stockholm. De har väl 5-7 st kvar efter mig...[/QUOTE]

Tack för tipset!
Nu ska jag först se om jag kan få de jag har att leka (alltid kul med hemodlat - närproducerat!;)) men ifall det inte lyckas vet jag var jag kan leta. Har hittills inte gjort något jätteavancerat försök att få tag på fler, utan bara letat inom länet (Uppsala) ännu. Men det är klart utbudet är större i Sthms-området... :)
#45 - 15 januari 2010 02:12
[QUOTE=Zaz;1367937] MKT TEXT Bara inte vattenhinkarna var så tunga vid vattenbyte - typiskt det är just nacke/rygg jag har problem med. Suck. :([/QUOTE]

Du vet att man kan använda en vattenslang till att tömma och fylla på vatten i akvarium?
Håller med att det blir rätt så tungt när man fyller och tömmer ett VB med bara hinkar.
#46 - 15 januari 2010 11:49
[QUOTE=Nubi;1367978]Du vet att man kan använda en vattenslang till att tömma och fylla på vatten i akvarium?
Håller med att det blir rätt så tungt när man fyller och tömmer ett VB med bara hinkar.[/QUOTE]

*skratt* jadå, jag vet hur det funkar! ;) ...bara det att alla karen är i vardagsrummet och det är i stort sett omöjligt att fixa en slang som går till golvbrunnen i badrummet - iaf omöjligt att manövrera på egen hand. Sommartid går det mkt enklare - en slang till rabatterna vid altanen - mkt praktiskt - bevattning och vattenbyte i ett! :d
#47 - 16 januari 2010 09:47
[QUOTE=Zaz;1367937]Jag var också inne (efter ditt tips) på deras sida och kikade runt, ska absolut försöka ta mig dit nån gång, nästan oavsett vilka fiskar de har inne! Kanske kan bli helgutflykt med sambon nån gång...:d (ååh, vad späännande han kommer tycka det är...;))

Var in till lokala fiskhandlarn idag och införskaffade röda mygglarver och och javamossa, tänkte det kan hjälpa dem komma igång (hoppas!). Tyvärr står det här karet på golvet och de blir jätteförskräckta varje gång de känner att jag ens rör mig i rummet (golvet är lite svajigt) så då blir de alldeles paralyserade o vägrar röra sig över huvudtaget. Men när jag sitter still i soffan kan jag med nöd o näppe se ett hörn av karet, o då verkar de trivas alldeles utmärkt o snofsar runt i vegetationen, jagar varann o jagar mat... men när jag försöker faktiskt iaktta dem så är det kört. Helt hopplöst!

Jag är också hemma och sjukskriven (men förhoppningsvis något mer kortvarigt än dig, Sonja) och tycker fiskarna är det absolut mest inspirerande man kan pyssla med! Titta på dem, fixa med inredningen, läsa på hur man kan få dem att leka, planera hur man kan ändra om och flytta runt de olika karen osv. Superkul! Bara inte vattenhinkarna var så tunga vid vattenbyte - typiskt det är just nacke/rygg jag har problem med. Suck. :([/QUOTE]
Det var synd att du inte kan ha karen på en hylla/bänk. Eller är det bara Corynas kar som står på golvet?
Har du ett kar, eller flera lite högre kan du kanske koppla en slang på ett duschuttag eller liknande och byte vatten med hjälp av det. Det är suveränt, inga hinkar att lyfta.
Jag byter tom vatten i mina 10-liters kar med hjälp av slangen. Men man får vara väldigt uppmärksam och snabb ut i badrummet då man fyller på i ett så litet kar ;)

Såg efter jag skrivit detta att du redan svarat, men du kan lägga slangen över badkarskanten och det fungerar om det är lite längd på slangen. Vattenvikten trycker vattnet uppåt en bit när det rinner.

Var extra försiktig med hygienen när du matar med röda mygg. Det är inte det bästa fodret ur allergisynpunkt precis. Jag matade mycket med det tidigare men slutade helt för flera år sedan. Dom är extremt allergiframkallande för människor så tvätta händerna väldigt noga efteråt, och peta dig inte i ansiktet med fingrarna innan du tvättat dom.
Det är många som inte tycker man ska mata med det alls pga detta. Men har du nu köpt det så mata upp det du har och ta en funderare på hur du vill göra sedan.
#48 - 16 januari 2010 09:59
C.duplicareus

C.duplicareusarna i lekkaret leker med jämna mellanrum nu när de väl kom igång. Jag fick till en bild på T-positionen igen. Jag tror man kan ana sig till att hanen klämt tag om honans känselspröt med bröstfenan om man har lite fantasi ;)
#49 - 16 januari 2010 10:34
[QUOTE=Sonja;1368360]C.duplicareusarna i lekkaret leker med jämna mellanrum nu när de väl kom igång. Jag fick till en bild på T-positionen igen. Jag tror man kan ana sig till att hanen klämt tag om honans känselspröt med bröstfenan om man har lite fantasi ;)[/QUOTE]
Så duktiga fiskar du har som leker hela tiden, jag är lite ledsen över att dom pansarmalarna jag har som jag helst vill ska leka inte leker och där ibland är adolfoien och neon redstripe, kanske jag ska fundera på att göra en flytt för dom och se om det blir mer fart:(
#50 - 17 januari 2010 16:55
[QUOTE=Sonja;1368353]
Var extra försiktig med hygienen när du matar med röda mygg. Det är inte det bästa fodret ur allergisynpunkt precis. Jag matade mycket med det tidigare men slutade helt för flera år sedan. Dom är extremt allergiframkallande för människor så tvätta händerna väldigt noga efteråt, och peta dig inte i ansiktet med fingrarna innan du tvättat dom.
Det är många som inte tycker man ska mata med det alls pga detta. Men har du nu köpt det så mata upp det du har och ta en funderare på hur du vill göra sedan.[/QUOTE]

Oj, att de var allergiframkallande för människor hade jag ingen aning om! Men jag tycker däremot det luktar ohemult illa, så tvättar alltid händerna mkt noga efter att ha handskats med sånt. Det sägs väl att de kan bära på sjukdomar o parasiter som kan gå vidare till fiskarna också, om jag inte minns helt fel?

Saken är den att jag (till o från) matat en hel del med det förut, o speciellt mina skalarer är helt tookiga i röda mygglarver och startar nästan alltid en lek bara nån dag efter att de fått sånt käk!:p Så tänkte jag kunde göra flera firrar glada på en gång genom att erbjuda sånt på menyn. Men får se till att va försiktig i framtiden...

Ang vattenbyten så är det bara corysarnas (tillfälliga) kar som står på golvet, övriga tre är på ställningar. Men lägenheten (och badrummet!) har rätt knepig planlösning, så slang är inte superroligt att manövrera när man är ensam hemma. Nu har jag oftast sambon (särbon) hemma i helgerna o då får han äran att sköta större delen av vattenbytena... :D
#51 - 17 januari 2010 16:59
[QUOTE=Sonja;1368360]C.duplicareusarna i lekkaret leker med jämna mellanrum nu när de väl kom igång. Jag fick till en bild på T-positionen igen. Jag tror man kan ana sig till att hanen klämt tag om honans känselspröt med bröstfenan om man har lite fantasi ;)[/QUOTE]

Oh, vad bra bild!! och vad fina dina firrar är!:p

...nu väntar jag bara på att mina ska bära sig lika bra åt![:-59]
#52 - 17 januari 2010 17:44
[QUOTE=Zaz;1368928]Oh, vad bra bild!! och vad fina dina firrar är!:p

...nu väntar jag bara på att mina ska bära sig lika bra åt![:-59][/QUOTE]
Du får visa dom bilden så kanske de blir inspirerade ;)
#53 - 18 januari 2010 18:55
[QUOTE=Sonja;1368941]Du får visa dom bilden så kanske de blir inspirerade ;)[/QUOTE]

*skratt* jag får väl nästan göra det!:D
...för det verkar inte hända något sig självt nu.. Hur länge ska man hålla på med dagliga kalla vattenbyten innan man kan börja vänta sig nån action? :confused:
#54 - 19 januari 2010 13:47
Hur länge har du hållit på med det? Jag är ingen expert, håller på och joxar lite och ibland fungerar det.
Kanske du ska låta värmen gå upp igen, låt bli vattenbytena helt och mata ordentligt i några veckor. Sen sätter du igång igen med kallvattenbyten. Om det går kan du kanske möblera om i karet då du börjar med kallvattenbyten. Jag vet inte om det hjälper, men mina malar flyttade jag till ett helt nyinrett kar med kyligare vatten.
Jag vet att andra malar än Corydoras som man gör regntidssimulering på också gör lekvandringar, då kan en ommöblering i karet också vara triggande. Men som sagt, vet inte hur mycket det påverkar Corydoras.
#55 - 19 januari 2010 15:01
Om jag får lyfta upp VB frågan igen...
Det finns en mackapär som man kopplar till vattenslang där man inte behöver springa fram och tillbaka till badrummet för att stänga av vattnet.

Precis så här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114720

Köpte prylarna på hornbach för en hundring.
#56 - 19 januari 2010 20:15
[QUOTE=Sonja;1369570]Hur länge har du hållit på med det? Jag är ingen expert, håller på och joxar lite och ibland fungerar det.
Kanske du ska låta värmen gå upp igen, låt bli vattenbytena helt och mata ordentligt i några veckor. Sen sätter du igång igen med kallvattenbyten. Om det går kan du kanske möblera om i karet då du börjar med kallvattenbyten. Jag vet inte om det hjälper, men mina malar flyttade jag till ett helt nyinrett kar med kyligare vatten.
Jag vet att andra malar än Corydoras som man gör regntidssimulering på också gör lekvandringar, då kan en ommöblering i karet också vara triggande. Men som sagt, vet inte hur mycket det påverkar Corydoras.[/QUOTE]

Hmm, det är väl dryga veckan jag hållit på, tycker båda honorna ser trinda o fina ut, så håller nog på med dagliga byten ett tag till! Passar dessutom jättebra, för ska försöka tömma ett 54-liters på alla ancistrusyngel som börjar nå säljstorlek. Då kan jag åstadkomma både nytt akvarium och andra temperaturer!:)
#57 - 19 januari 2010 20:22
[QUOTE=Nubi;1369591]Om jag får lyfta upp VB frågan igen...
Det finns en mackapär som man kopplar till vattenslang där man inte behöver springa fram och tillbaka till badrummet för att stänga av vattnet.

Precis så här:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=114720

Köpte prylarna på hornbach för en hundring.[/QUOTE]

Jo, vi har slang och tom en snygg snabbkoppling som sitter permanent i blandaren till handfatet (syns inte ens att det inte är original!) men det största problemet är väl själva eländiga slanghärvan och vad man gör av den _all övrig tid_:(!

Har testat både vanlig slang utan slangvinda och senaste året haft slang på vinda (som når till rabatterna också) men problemet är att vi bor ganska trångt och slangen måste vara låång, så det känns ändå - i jämförelse - enklare att bära "några" hinkar än att brottas med slangarna varje gång.. + att vi inte har nån stans att förvara dem på ett vettigt sätt.. [:-5]

Bygga in i golvet, kanske?[:-54]
#58 - 19 januari 2010 22:42
[QUOTE=Zaz;1369738]Jo, vi har slang och tom en snygg snabbkoppling som sitter permanent i blandaren till handfatet (syns inte ens att det inte är original!) men det största problemet är väl själva eländiga slanghärvan och vad man gör av den _all övrig tid_:(!

Har testat både vanlig slang utan slangvinda och senaste året haft slang på vinda (som når till rabatterna också) men problemet är att vi bor ganska trångt och slangen måste vara låång, så det känns ändå - i jämförelse - enklare att bära "några" hinkar än att brottas med slangarna varje gång.. + att vi inte har nån stans att förvara dem på ett vettigt sätt.. [:-5]

Bygga in i golvet, kanske?[:-54][/QUOTE]
Haahah! ett rör som löper längst med golvet, som en brunn ;)
Jag förstår vad du menar med att man inte har någonstans att ha slangen.
Själv har jag en hink, i den får jag plats med vattenslangen :) och den har jag under akvariet (aluminium ram)...Kanske något?
#59 - 20 januari 2010 10:13
Jag har väl inte den allra längsta slangen, så här förvarar jag den då den inte används. Lättillgänglig men inte i vägen.
#60 - 20 januari 2010 21:16
[QUOTE=Nubi;1369841]Haahah! ett rör som löper längst med golvet, som en brunn ;)
Jag förstår vad du menar med att man inte har någonstans att ha slangen.
Själv har jag en hink, i den får jag plats med vattenslangen :) och den har jag under akvariet (aluminium ram)...Kanske något?[/QUOTE]

mjaaaa... under (stora) akvariet är det fullt med all akvarieutrustning som "kan va bra att ha nån gång", så just nu står (knallröda) vattenbytarhinken mitt på vardagsrumsgolvet[mkt tjusigt!]:p Och i hinken får inte all slang plats, speciellt inte när den är på vinda..

Däremot var det intressant med de u-formade ställningarna som diskuterades i länken du postade, något sånt skulle iaf förenkla betydligt och minska risken för att slangen slinter ur karet - vilket ju ha hänt nu o då...[:-96]
Bilagor:
#61 - 20 januari 2010 21:19
[QUOTE=Sonja;1369935]Jag har väl inte den allra längsta slangen, så här förvarar jag den då den inte används. Lättillgänglig men inte i vägen.[/QUOTE]

..såå mycket plats har jag inte i badrummet. o inte i städskåpet heller. o strängt taget inte i förrådsskrubben heller. O definitivt inte under nåt av akvarierna.. Jag måste göra mig av med nåt, helt enkelt, för att frigöra lite utrymme! [Men absolut inte något av de 4 akvarierna!!!]:eek:
Bilagor:
#62 - 21 januari 2010 23:10
hur lång tid tar det för äggen o kläckas hos metallpansarmalarna? måste dom ha nauplier som första foder eller klarar sig några iaf på fin fint flingfoder?
#63 - 22 januari 2010 06:54
[QUOTE=Carl-Filip;1370609]hur lång tid tar det för äggen o kläckas hos metallpansarmalarna? måste dom ha nauplier som första foder eller klarar sig några iaf på fin fint flingfoder?[/QUOTE]

Kläckningen tar lite olika tid beroende på vilken Corydoras det är och vilken temp du har i karet. Men någonting på 3-6 dygn ungefär.

Nauplier eller micromask tycker jag är det absolut bästa fodret i början. Dom växer så bra på det.
Bilagor:
#64 - 22 januari 2010 14:25
micromask vad är det? 17ägg lyckades jag hitta från mina metallpansarmalar o dom ligger nu i en yngelkasse i ett mindre akvarium. får väl se sen om några dagar hur många som kläcks.
#65 - 23 januari 2010 09:22
[QUOTE=Carl-Filip;1370728]micromask vad är det? 17ägg lyckades jag hitta från mina metallpansarmalar o dom ligger nu i en yngelkasse i ett mindre akvarium. får väl se sen om några dagar hur många som kläcks.[/QUOTE]

Jag har inte kvar dom just nu, men micromask är ett gammalt levandefoder som "alla" hade tidigare. Det är en nematod som är väldigt liten, man låter dom leva och föröka sig i en burk med uppblött havregryn där dom förökar sig i en rasande fart.
Sen sätter man om odlingen då och då när havregröten börjar lukta lite illa.

När jag hade dom var dom väldigt bra för just nykläckta Corys, för när man matar med dom så sjunker dom till botten där ynglen är.
#66 - 27 januari 2010 01:38
Största ynglet ser ut så här nu. Gulligt va? Det är väl ca 10 st som äter nu.
Bilden är lite liten, jag hade bara gjort den i bloggstorlek.

Corydoras duplicareus
#67 - 27 januari 2010 01:51
Tjusigt Sonja!
Hur många yngel har du fått ut i genomsnitt på varje kläckning eller en vanlig kläckning om man så vill? Har du många corrysar i samma kar för att få igång leken eller går det med lite mindre typ 10-15 st?
#68 - 27 januari 2010 19:37
Sonja. Sätt ihop en fotobok med medföljande instruktioner för odling. Med sådana bilder lär den gå åt som gratis L-malar på en akvariemässa. :)
#69 - 27 januari 2010 19:45
Men gud vilken söting :)

Hörni jag har lite beteende funderingar.
Först köpte jag 2 CP för ett par veckor sen, fick lära mig här att de är en stimfisk så för någon vecka sedan köpte jag 3 till. Dessa 3 nya har saker för sig som jag aldrig sett de andra göra, jag la märke till det i butiken redan då merparten av de ~20 hängde uppe vid ytan.
Vad de gör hemma nu är att de simmar upp till ytan och grejar lite, sedan halvvägs till botten släpper du ut bubblor. Den andra saken är att de får små ryck och gnider sig på sidan mot botten.
Säkert fullt normalt men vad kan det bero på?
#70 - 27 januari 2010 20:27
De andas med rumpan:) De kan ta in syre från atmosfären. Har fått berättat att det är nåt slags organ uppe i rumpan nånstans. Vet inte hur det går till, det ser ju ut som de tar luft med munnen.. Nån mer kunnig på detta kan kanske utveckla...
#71 - 27 januari 2010 20:30
Vaaa ja det där lät lite lustigt..för när de är vid ytan är de absolut helsäkert bara vid ytan med mun-änden :)
#72 - 28 januari 2010 10:27
Just det där med tarmandningen har jag dålig koll på. Men det är sant, de tar in luft genom munnen och på något sätt passerar den genom tarmen och kommer ut bak.

danne, var det samma slags Corys du köpte till? Vad menar du med CP? Det låter lite oroande att de gnider sig mot botten, håll lite extra koll på dom så dom inte har något sk-t med sig, vita prick eller något.
Jag har märkt att när man köper Corys, eller flyttar dom hemma, så är dom väldigt aktiva en tid. Simmar upp och ner utefter rutorna och är sällan stilla. Det verkar vara någonting normalt för dom och dom lugnar ner sig efter en tid.

SuperAquaMan, det är lite svårt att svara på för jag har odlat flera olika sorter och de ger olika många romkorn per lek och ynglen är olika känsliga.

Första gången jag fick lek var på två helt vanliga C.aeneus. På en lek fick jag 400 romkorn som gav mig 200 yngel. det var lite väl mycket av det goda men jag fick alla sålda till sist ;)

C.duplicareus, en hona/två hanar ger inte mer än 10-15 korn/lek och yngeln är känsligare. Jag har plockat ur en hel del korn nu men har bara typ 15 yngel i lite olika storlek.

Jag tycker det går bäst om jag har en liten grupp med bara Corysar i ett kar själva för lek. C.duplicareusarna som jag håller på med nu är bara en hona/två hanar.
Har man en större grupp kan man få problem med att några leker och andra simmar efter och äter upp rommen.
Men det finns nog inga rätt eller fel, och olika Corysar beter sig på olika sätt. En flytt av en liten grupp till ett nytt kar med rent, svalt, syrerikt vatten för lek kan vara triggande i sig för att få dom att börja leka.
#73 - 28 januari 2010 16:55
Jaha nu läste jag mer rätt, det kommer UT där bak inte in :p trött igår
Ja det var samma art, ur samma kar från samma handlare :) troligtvis annan kull bara. C.Paleatus menade jag ;)
Ska hålla nära koll på kliandet mot botten för idag såg jag även en av de äldre göra det.
#74 - 30 januari 2010 01:44
Jo jag kom på att det nog var paleatus du menade när jag funderat en liten stund ;)
#75 - 9 februari 2010 18:00
Kanske borde startat en egen tråd, men eftersom det handlar om corydoras-yngel så prövar jag här.

Har skrapat upp 4 ägg från mina Sterbai och de har kläckts. Vet att jag har 3 yngel, men hoppas att en 4:e gömmer sig någonstans (tog nämligen 5 dgr innan jag insåg att jag hade fler än 1...![:o])
De har fått Liquifry, kokt äggula, uppblött tablett o tinade bosmider o är idag 10 dgr gamla o har flerdubblat sin storlek.
Köpte äntligen (ngt sent ute men men) en sats micromask som jag satt igång. Men inser att jag glömde fråga i butiken va jag ska göra med "grundkulturen", alltså burken jag köpte.
Min nya odling står ovanpå lysröret o mår förhoppningsvis bra, men vad gör jag med resten? Ska de också ha det varmt, eller ska de hållas vilande på nåt sätt? Vad gör jag med dem helt enkelt?
Eller skulle jag använt hela burken/grundkulturen till odlingen...?

(Mkt bekymmer för 3 yngel, men jag har aldrig lyckats dra upp pansarmalar förut, så jag kunde inte låta bli att försöka när jag nu tog föräldrarna på bar gärning så att säga....!:D)
#76 - 10 februari 2010 11:29
Micromask är ett väldigt, väldigt bra foder för just Corydorasyngel. Du borde nog använt hela burken i din odling. Men ställ den i kylen så håller den bättre så kan du använda den senare, även om jag inte tror du kommer att behöva det.
En tanke är att ha två odlingar igång samtidigt ifall det skulle gå åt skogen med ena. Efter en tid kommer du på hur du ska sköta din odling bra och då är det inga alls problem att bara ha en odling igång.

Vad lever dom i för mat, havregryn kanske? Fick du tips om hur du skördar dom på lättast sätt? Ursäkta om du redan vet det men om du klipper till en bit kaffefilter så den kan ligga mitt i burken ovanpå kulturen, fukta den först. Då kommer micromaskarna att krypa upp på pappret och du kan skrapa av helt ren fin mask med t ex en liten sked. Det måste vara mellanrum mellan pappret och burkkanterna.

Håll lite koll så det inte blir alldeles för varmt på rampen. Du kan ev ha en handduk mellan eller ett par blompinnar mm. Det är också oftast svalare på sidan jämfört med mitt på. Men dom behöver lite värme, så rampen är bra.

När du skördar romkorn från Corydoras kan du mycket väl göra det med fingrarna istället för att skrapa med något verktyg. Se bara till att du är helt ren om händer, fingrar och naglar. Håll kornen under vattenytan när du flyttar dom med t ex en liten kaffekopp eller liknande.

Och grattis till dina yngel. Jag tycker att just sterbai är en av de allra vackraste Coryna. Nästa gång de leker får du vara mer på hugget. En lek brukar ge uppåt 50 korn, om dom inte hinner äta upp dom. Det bästa är om man har tur och är hemma när de sätter igång. Då kan man plocka direkt när man sett var de gömmer kornen. Men de är väldigt mjuka då så var mjuk på fingrarna :D
#77 - 10 februari 2010 12:08
Tack så mkt för ditt informativa svar Sonja!:)

Jaha, jag tyckte det såg så mkt ut i burken jag köpte att jag inte vågade använda alltihop.[:o] Överlever resten i kylen alltså? Går de lite i dvala då eller hur funkar det?
Kan jag hälla i mer maskar nu när jag redan satt igång odlingen eller måste jag göra en ny sats till resten?

Jag odlar maskarna i havremust med lite jäst. Akvariehandlaren avrådde bestämt från havregryn, menade att det passade bättre för andra sorter än just micromask.
Det är fullt liv i asken iaf, så jag hoppas det fortsätter så.

Han tipsade mig om att "skörda" dem genom att helt enkelt skrapa loss de som krupit upp på askens kanter. Har redan gjort det på burken jag köpte. De kryper visst upp där när de blivit lite fler. Var jättelätt att bara ta en tesked och krafsa ihop ett gäng och sedan doppa skeden i karet så att maskarna föll ned till botten.
(Har gett tetrorna i stora karet lite också, de blev mkt förtjusta.:))

Jag märkte också att det var lite väl varmt i ena änden av rampen så jag har flyttat asken till en mer ljummen del av rampen. Den står också på en ihopvikt tidning. Testar så tills vidare.

Ja Sterbai har länge varit min Corydorasfavorit.:)

Jag lyckas alltid komma på mina malar i slutfasen av leken och då har de andra invånarna redna glufsat i sig det mesta. De följer efter lekparet som ett gäng gamar...!:mad: Men nästa gång ska jag försöka hänga med!:D

Tack för alla tips och råd!
Som "förstagångsmormor" lär jag nog ställa fler frågor i den här tråden framöver.:) Om de överlever vill säga.
#78 - 2 mars 2010 14:50
Så synd att det dammade igen i tråden just när jag behövde den.

Slänger med en länk till bild på största bebben: http://www.gamman.se/UserGalleri/%7B3933188F-C391-3257-D758-351DCF97C863%7D/%7BE4EED3C4-8EC5-7D92-1A94-EA51F44284A7%7D.jpg
Ursäkta den kassa bildkvaliteten. Halvogenomskinlig plast är inte lyckat att fota igenom. (Memo till mig själv: ha alltid yngel i glaskar i fortsättningen...)

Fyller 4 veckor idag och mäter strax över 1,5 cm. De två andra är bara hälften så stora och en av dem har en lite annorlunda kroppsform så jag gissar att den inte kommer att hänga med hela vägen.
Men de två andra är pigga och äter och glufsar micromask, First bite-yngelsmulor, krossade pellets, bosmider och nu även vuxen artemia klippt i småbitar.

Har i går flyttat dem från platsbaljan till ett gammalt 40-liters glaskar där de verkar trivas bra.

Någon annan som har Corydoras-yngel för tillfället?:)
#79 - 2 mars 2010 20:11
Har lite fläckiga pansarmlasyngel som nog är runt 2 månader, sen har jag en vet faktiskt inte om det är orange eller om det är melanistiusen men jag tror orange för jag har aldrig sett melan..... leka.

Det stora problemet jag har haft med orangeyngeln är att inga överlever(förutom denna då om det är en sån) har haft över 100 ägg alla kläcks och lever men när väl gulesäcken tar slut så fattar dom inte att dom ska äta och dör av svält istället:mad: detta problemet har jag aldrig haft förut, har tagit många ägg provat på alla möjliga vis (alla lyckade sätt med andra pansarmalar) matat från kläckning med både artemia nauplier, ägg gula och dafnier, matat så att det regnar mat över dom men ändå så äter dom inte.
Jag har nu beställt så att jag ska kläcka artemia själv och trigga i gång dom att äta när det rör på sig annars lägger jag ner att odla denna sorten, har ett 50 tal ägg som jag tog idag och hoppas verkligen att någon ska klara sig av dom.

Är det någon som har ett bra tips på kräsna yngel:confused:

[ATTACH]28254[/ATTACH]Melanistius, fläckigt yngel och orange pansarmal

[ATTACH]28255[/ATTACH]Fläckiga yngel

[ATTACH]28256[/ATTACH]? ynglet

[ATTACH]28257[/ATTACH]

[ATTACH]28258[/ATTACH]? ynglet
#80 - 2 mars 2010 22:48
[QUOTE=solis;1388181]Det stora problemet jag har haft med orangeyngeln är att inga överlever(förutom denna då om det är en sån) har haft över 100 ägg alla kläcks och lever men när väl gulesäcken tar slut så fattar dom inte att dom ska äta och dör av svält istället:mad: detta problemet har jag aldrig haft förut, har tagit många ägg provat på alla möjliga vis (alla lyckade sätt med andra pansarmalar) matat från kläckning med både artemia nauplier, ägg gula och dafnier, matat så att det regnar mat över dom men ändå så äter dom inte.
Jag har nu beställt så att jag ska kläcka artemia själv och trigga i gång dom att äta när det rör på sig annars lägger jag ner att odla denna sorten, har ett 50 tal ägg som jag tog idag och hoppas verkligen att någon ska klara sig av dom.

Är det någon som har ett bra tips på kräsna yngel:confused:[/QUOTE]
Ja jag skickar vidare tipset jag fick här i tråden: micromask! Micromask is da shit, om du frågar mina yngel!:D

Artemian kan ju fara runt lite väl mkt kanske? Masken ligger snällt på botten och väntar på att bli uppäten.

Jag provade också med äggula först. Helt ointressant sade ynglen.

Mina äter också ett litet smuligt pulver som heter First Bite eller nåt i den stilen. Blöter det lite först så sjunker det snabbt. Äts med förtjusning.
Och så frysta bosmider då. Det fick de faktiskt nästan genast efter gulesäcken, i brist på annat, men jag vet inte om de faktiskt åt nåt av det eller om munnarna var för små ännu.

Fina småttingar du har f.ö.! Spännande att se vad det mystiska ynglet är för sort då.:)
#81 - 2 mars 2010 23:13
Hur pass viktigt är det att Corydorasmalarna går i större grupper? Beror på olika omständigheter eller? Saken är den att jag fick tag i tre stycken Corydoras Venezuela Black i tyskland och det hade varit helt fantastiskt att få lek på dem.

Hur pass stora bör man räkna med att de skall vara innan det är någon ide att ens börja tänka på lek?

Bild på arten, inte mitt foto dock, mina är betydligt mycket mindre.
http://www.laurellakeguppies.com/corys/c_schultzii_black_1a_lr.jpg
#82 - 3 mars 2010 11:25
Jag har haft lek på mina Aenus när de var sammanlagt 6 individer i flocken, dock var de av olika "sort". Fördelning: 1 hane + 1 hona av ena sorten och 1 hona + 3 hanar av den andra.
Vet inte vilka det var som lekt dock, såg resultatet i efterhand så att säga.

När mina Sterbai har leker gör de det parvis och håller sig undan från övriga i stimmet (har 9 Sterbai just nu o 4 Aenus).

Vet inget om hur stora de är innan de börjar leka tyvärr.
#83 - 7 mars 2010 09:57
Hörni äter cordysar guppy yngel tror ni?
Jag har ett kar med guppy och crystal där tanken är att få levandefoder till ciklider. Efter någon vecka tyckte jag det blev lite väl mycket sediment på botten så jag flyttade i 2 cordysar för att hjälpa räkorna. I förrgår kom en liten kull guppy och sedan dess har jag inte sett ett enda yngel :?
#84 - 7 mars 2010 10:25
[QUOTE=danne0301;1390367]Hörni äter cordysar guppy yngel tror ni?
Jag har ett kar med guppy och crystal där tanken är att få levandefoder till ciklider. Efter någon vecka tyckte jag det blev lite väl mycket sediment på botten så jag flyttade i 2 cordysar för att hjälpa räkorna. I förrgår kom en liten kull guppy och sedan dess har jag inte sett ett enda yngel :?[/QUOTE]

Jag tror inte corydoras äter yngel, jag satsar nog snarare en slant på guppysarna själva!

Hälsningar
Jennifer
#85 - 7 mars 2010 10:32
Instämmer. Har aldrig sett mina corys visa något som helst intresse för mina platy-yngel.
De brukar inte intressera sig för saker i rörelse alls faktiskt. Tror inte de har den instinkten. Deras mat ligger ju som regel nedgrävd i bottenslammet där den hittas lite slumpartat. De är inte jägare på samma sätt som många andra fiskar.

Däremot kan som sagt guppysarna själva sätta i sig lite yngel.
Och kanske räkorna? Jag hade tångräkor som fångade och åt upp levande småspigg en gång...!
#86 - 7 mars 2010 17:22
Jag underskattade nog hur väl yngel försvinner i javamossa, pinsamt [:o]
Det var i en annan tråd jag läste att dom kan vara skyldiga när rom försvinner så då tänkte jag bara kolla vad folk trodde om yngel.
#87 - 7 mars 2010 18:39
Ha ha, känner igen det där! Jag gick flera dagar i tron att mina nykläckta malar hade lämnat in. Så plötsligt bara var de där, pigga och krya och bra mkt större än sist jag såg dem! (Världens minsta tuss javamossa hade de legat och tryckt i.:D)

Jodå, romrövare av stora mått är de, men rommen ligger ju still och är lätt att glufsa i sig.:D
#88 - 7 mars 2010 20:08
Tar dom rom den egna arten lagt?
#89 - 7 mars 2010 20:56
[QUOTE=danne0301;1390578]Tar dom rom den egna arten lagt?[/QUOTE]

Guppy föder levande yndel Vilket gör att den här tråden borde ligga på "Levandefödare" och inte "Malar" :D

Och nej, de tar inte rom den egna arten lagt men yngel den egna arten fött.

Hälsningar
Jennifer
#90 - 7 mars 2010 21:00
Fast nu handlade det om cordysar faktiskt ;)
#91 - 7 mars 2010 23:01
Ja, frågan var (om jag fattat allt rätt) huruvida corydoras äter sin egen rom, och svaret är: ja, det gör de. I alla fall mina...;)
#92 - 8 mars 2010 17:49
[QUOTE=Eidesdotter;1390675]Ja, frågan var (om jag fattat allt rätt) huruvida corydoras äter sin egen rom, och svaret är: ja, det gör de. I alla fall mina...;)[/QUOTE]

Exakt, och ok tack :)
#93 - 10 mars 2010 08:30
Hur stora lekkar har ni till era corysar? Tänkte testa fiska upp några [COLOR=black]paleatus eller julii för att försöka dra upp lite yngel. Misstänker att dom säkerligen leker i sällskapskaret men äggen inte blir långlivade.. [/COLOR]
#94 - 14 mars 2010 20:01
Mina lekte spontant i sällskapsakvariet (222 l). För några år sedan hade jag spontanlek i 40-liters sällskapsakvarium.
Förrförra leken hann jag fiska upp 4 ägg och lägga i yngelbalja. 3 yngel lever.

En fråga: hur stora ska ynglen lämpligen vara innan man törs återinföra dem i sällskapskaret?

Mitt största Sterbai-yngel mäter ca 2,3 cm idag och har sedan 3 dgr fattat vad fodertabletterna är till för och äter dem nu med god aptit. Iaf en av sorterna. Äter i övrigt bosmider och finklippta vita mygglarver samt yngel-"flingor".
Törs inte lägga över honom riktigt än, men när kan man tänka sig att han kommer att ha en vettig chans?
#95 - 24 mars 2010 21:56
jag fick ägg på dom i söndags som jag plockade upp och la i glasburk, nu ikväll kryllar det däri. sist fick jag 27 yngel, gör inget särskilt, de stora går i vanliga karet,lägger ägg vid kallt vattenbyte å tar då upp äggen för att rädda dom:)
#96 - 24 mars 2010 22:08
Har oxå sparat rom sen i söndags men inga kläckta än :(
#97 - 24 mars 2010 22:15
ha tålamod lite till, jag plockade upp mina ägg i söndags som sagt, nu sent i kväll kläcktes de så dina kläcks kanske i natt;)hoppas du har i morgon, dock är det lite lustigt då jag i lördags dessutom hade nitrit på 3 å dan efter la de ägg som nu kläckts i samma vatten, nåt liknande sist åxo, många överlever åxo, lustigt trots nitriten men så har vi utöver det då perfekt vatten i vår brunn enligt zoobutiken(nitriten kom väl av byte grus till sand:)Sonja skriver tidigare i tråden 3-6 dagar för kläckning beroende på art, temperatur mm
#98 - 25 mars 2010 13:30
Appropå yngel, kommer min metallpansarmalar ge se på min palettyngel som håller till på botten??
Bilagor:
#99 - 25 mars 2010 14:00
[QUOTE=Constantine;1398143]Appropå yngel, kommer min metallpansarmalar ge se på min palettyngel som håller till på botten??[/QUOTE]

Nä knappast men kanske tvärtom när paletterna växt lite ;)
#100 - 25 mars 2010 14:33
Jag kan ta och leta fram en bild på hur en av våra Corydoras panda såg ut efter att ha kommit lite för nära paletterna :(
Den blev aldrig riktigt bra och dog senare...
Paletter är en styggelse och de kommer icke in i detta hus på många år än iaf... Får väl se om si sådär 30-40 år om man glömt deras vaktbeteende [:o]

Ang. mina romkorn så är det mest största sannolikhet kört. Tycker mig se att de så smått börjar bli ludna nu :(
#101 - 25 mars 2010 17:28
[QUOTE=Nina82;1398160]Jag kan ta och leta fram en bild på hur en av våra Corydoras panda såg ut efter att ha kommit lite för nära paletterna :(
Den blev aldrig riktigt bra och dog senare...
Paletter är en styggelse och de kommer icke in i detta hus på många år än iaf... Får väl se om si sådär 30-40 år om man glömt deras vaktbeteende [:o]

Ang. mina romkorn så är det mest största sannolikhet kört. Tycker mig se att de så smått börjar bli ludna nu :([/QUOTE]

mmm jag kan tänka mig hur den såg ut, men när min kommer nära paletterna så verkar det som om de inte bryr sig de liksom bara ligger bredvid paletterna när de ''spänner'' sig men som tur är mina paletter relativt snälla och inte attackerar några fiskar utan bara jagar iväg dem.

får se nu hur det går när ynglen har blivit frisimmande:p
#102 - 25 mars 2010 19:30
Tänkte fråga hur olika sorters pansarmalar trivs ihop? Tex Metall, och sterbai eller panda osv.

Blir de gruppindelade eller blandas de?

Förövrigt såg jag långsträckt pansarmal i butiken idag, galet vilka monster haha..
#103 - 26 mars 2010 20:02
[QUOTE=Wictor_88;1398277]Tänkte fråga hur olika sorters pansarmalar trivs ihop? Tex Metall, och sterbai eller panda osv.

Blir de gruppindelade eller blandas de?

Förövrigt såg jag långsträckt pansarmal i butiken idag, galet vilka monster haha..[/QUOTE]

Det är lite olika, men för det mesta tycker jag att de blandar sig. Fast mina C.duplicareusar håller sig lite mer för sig själva inom gruppen. Dom är mindre och inte riktigt lika livliga som som dom större C.gossei dom går i samma kar med.
Däremot har jag haft c.gossei och C.sterbai tillsammans tidigare, dom är jämnstora och går ihop i samma stim.
#104 - 27 mars 2010 09:55
Härligt tack, då ska jag nog testa att köpa några andra. Är ju rätt stor prisskillnad mellan tex sterbai och metall..
#105 - 3 april 2010 19:36
Jippi.. Min ena trilineatus-hona håller just nu på att placera ut en massa rom här :D
Och då kan jag meddela att påskharen har fått en konkurrent :p.. Hon placerar dem under stenar, på rutan, bakom pump, på blad och under blad. Hahaha.. Jag har iaf plockat upp några ägg och låter henne bli färdig innan jag tar de andra ;)

Denna gången tänkte jag testa håvmetoden så äggen läggs i en finmaskig håv (vitt nät). Något jag bör tänka på eller så?
Håven är ganska nära utblåset och där är ingen ljuskälla i närheten som kan överhetta vattnet.
Bör jag ha luftpump ändå (är i princip ingen plats till det) eller räcker det att det rör sig från pumpen?
Bilagor:
#106 - 3 april 2010 19:52
[QUOTE=Nina82;1401897]Jippi.. Min ena trilineatus-hona håller just nu på att placera ut en massa rom här :D
Och då kan jag meddela att påskharen har fått en konkurrent :p.. Hon placerar dem under stenar, på rutan, bakom pump, på blad och under blad. Hahaha.. Jag har iaf plockat upp några ägg och låter henne bli färdig innan jag tar de andra ;)

Denna gången tänkte jag testa håvmetoden så äggen läggs i en finmaskig håv (vitt nät). Något jag bör tänka på eller så?
Håven är ganska nära utblåset och där är ingen ljuskälla i närheten som kan överhetta vattnet.
Bör jag ha luftpump ändå (är i princip ingen plats till det) eller räcker det att det rör sig från pumpen?[/QUOTE]
Är det fler sorters fiskar eller räkor i karet?
Annars låter det bra.
#107 - 3 april 2010 19:57
[QUOTE=solis;1401904]Är det fler sorters fiskar eller räkor i karet?
Annars låter det bra.[/QUOTE]

Endast fem st. guppy och de sex pansarmalarna.
#108 - 3 april 2010 20:02
[QUOTE=Nina82;1401910]Endast fem st. guppy och de sex pansarmalarna.[/QUOTE]
Håll koll så att guppyna inte pickar på nätet och försöker ta äggen, har erfarenhet av att räkor plockar genom nätet och att malar suger ut dom så kolla guppyna hur dom reagerar.
#109 - 3 april 2010 20:16
[QUOTE=solis;1401913]Håll koll så att guppyna inte pickar på nätet och försöker ta äggen, har erfarenhet av att räkor plockar genom nätet och att malar suger ut dom så kolla guppyna hur dom reagerar.[/QUOTE]

Det ska jag göra.. Nu när du säger det så kan jag sätta en vanlig håv utanför så blir det kanske lite svårare för dem att komma åt [:o]
Har inte sett att de rört dem men jag känner mina guppy och de kommer picka om de har minsta misstanke om att det rör sig om mat :p

Tackar för svaret :)
#110 - 3 april 2010 20:26
[QUOTE=Nina82;1401915]Det ska jag göra.. Nu när du säger det så kan jag sätta en vanlig håv utanför så blir det kanske lite svårare för dem att komma åt [:o]
Har inte sett att de rört dem men jag känner mina guppy och de kommer picka om de har minsta misstanke om att det rör sig om mat :p

Tackar för svaret :)[/QUOTE]
Låter som en bra ide, lycka till och varsågod:)
#111 - 4 april 2010 09:06
Det låter som en idé som kan fungera med den vita håven. Inte behöver du någon syresten där inte, det räcker med att vattnet rör sig från utblåset.

Jag tror inte att guppyna kan skada rom eller yngel genom en vit hål. Dom är så täta. Hade det varit en grön håv hade det varit värre. Det gäller att nykläckta yngel inte får ut den tunna stjärten genom maskorna så den är utanför håvens tyg.
#112 - 4 april 2010 09:12
har nu ett antal corydorasyngel i stora karet som kläckts där, de får tydligen vara och uppenbarligen äggen åxo då de kläckts. Trodde inte det gick då jag brukar ta över äggen i mindre kar men men- i stora finns platy,neontetror, sebrafiskar, malar samt ett antal äppelsnäckor som ju brukar ta äggen:d
#113 - 4 april 2010 11:16
[QUOTE=Sonja;1402122]Det låter som en idé som kan fungera med den vita håven. Inte behöver du någon syresten där inte, det räcker med att vattnet rör sig från utblåset.

Jag tror inte att guppyna kan skada rom eller yngel genom en vit hål. Dom är så täta. Hade det varit en grön håv hade det varit värre. Det gäller att nykläckta yngel inte får ut den tunna stjärten genom maskorna så den är utanför håvens tyg.[/QUOTE]

Härligt.. Gick alldeles utmärkt att ha en vanlig håv utanpå och har en slangklämma som håller fast håvarna så inte katten välter ner det. Skönt om detta funkar för det sköter ju sig självt i princip.

När de kläckts (om de kläcks [:o]) och gulesäcken är borta tänker jag börja mata i håven och då får ett par skräpsnäckor göra dem sällskap för att ta hand om överflöd.

När jag sen vågar flytta dem har jag ett 20L till förfogande men nu får vi först se om de överhuvudtaget kläcks först [:o]
#114 - 4 april 2010 16:07
Många bra tips!!!
Tack för att du startade tråden :).
#115 - 4 april 2010 16:11
[QUOTE=ab98;1402268]Många bra tips!!!
Tack för att du startade tråden :).[/QUOTE]
Varsågod, det var meningen att det skulle hjälpa andra och mig själv:)
hoppades bara att fler skulle skriva hur dom gör så att man fick fler ideer[:o]
Bilagor:
#116 - 9 april 2010 09:50
Yey.. Äntligen efter 6 hela dygn har äntligen mina Corydoras trilineatus-rom börjat kläckas :D
#117 - 9 april 2010 18:45
[QUOTE=Nina82;1404862]Yey.. Äntligen efter 6 hela dygn har äntligen mina Corydoras trilineatus-rom börjat kläckas :D[/QUOTE]
Grattis, då har du lite popcorntv just nu då, mina pansarmals ägg kläcktes igår så där är full rulle här med vet inte villken sort men det återstår att se:d
#118 - 9 april 2010 19:09
[QUOTE=solis;1405151]Grattis, då har du lite popcorntv just nu då, mina pansarmals ägg kläcktes igår så där är full rulle här med vet inte villken sort men det återstår att se:d[/QUOTE]

Haha... Tack :D
Känner mig lite dum faktiskt när jag står med näsan i håven långa stunder bara för att få se det lilla livet sprätta till en gång :p
Grattis till dig med då ;)
#119 - 9 april 2010 19:18
[QUOTE=Nina82;1405166]Haha... Tack :D
Känner mig lite dum faktiskt när jag står med näsan i håven långa stunder bara för att få se det lilla livet sprätta till en gång :p
Grattis till dig med då ;)[/QUOTE]
Inget att känna sig dum för det är ju riktigt roligt att titta på som:p
Tackar:)
#120 - 1 oktober 2010 20:03
Oooohh! Nu får inte tråden dö ut usch nej, jag som så länge har drömt om att få börja odla malar, då först och främst corydoras av olika sorter och ancistrus både vanlig och albino (guldancistrus)...

Funkar 54 L på 2 hanar + 1 hona med corydoras?, tänkte försöka med albino (metallen tror jag att jag har albino.. måste ta reda på det) fläckig pansarmal, vanlig metallpansarmal och sen är jag sugen på C. concolor... mfl.

Om jag inte använder ex. metyelnblått för att förhindra mögel räcker det då med lite avstånd mellan äggen, lätt rörelse med innerfilter i odlingskaret samt kanske en luftpump?

När ni säger att man kan flytta de till ett annat kar för att stimulera lek, koppar ni in de i nya karet eller bara håvar över de? blir de inte chockade i såna fall.

Nicke
#121 - 1 oktober 2010 20:54
[QUOTE=ApeviaX;1453357]Oooohh! Nu får inte tråden dö ut usch nej, jag som så länge har drömt om att få börja odla malar, då först och främst corydoras av olika sorter och ancistrus både vanlig och albino (guldancistrus)...

Funkar 54 L på 2 hanar + 1 hona med corydoras?, tänkte försöka med albino (metallen tror jag att jag har albino.. måste ta reda på det) fläckig pansarmal, vanlig metallpansarmal och sen är jag sugen på C. concolor... mfl.

Om jag inte använder ex. metyelnblått för att förhindra mögel räcker det då med lite avstånd mellan äggen, lätt rörelse med innerfilter i odlingskaret samt kanske en luftpump?

När ni säger att man kan flytta de till ett annat kar för att stimulera lek, koppar ni in de i nya karet eller bara håvar över de? blir de inte chockade i såna fall.

Nicke[/QUOTE]

Kul att du tog upp min tråd igen:) det hade varit kul med fler tips och ideer i denna tråden.[:o]

I zoopets artbeskrivning stod det måtten 60 cm och 60 liter men om det inte är så befolkat i karet så ser jag inget hinder i 54 litaren, dom är iallafall duktiga på att lägga många ägg när dom är i farten, tänkte själv odla på mina albino när jag tagit bort lite pansarmalar ur odlingskaret och ersätta med albino(min son älskar albino pansarmalarna:D) c.concolor var jag nära att köpa på en auktion väldigt fina malar.:)

Jag har mina i yngelkasse som jag visar i min odlingstråd så jag klarar mig bra utan något men när jag hade dom i en ganska tät yngelkasse eller i ett litet kar i det stora så hade jag syresten i.

avstånd kanske är bra ifall några börjar mögla det är lättare att ta bort dom dåliga äggen då men det är inte alltid när man plockar ägg som det går att göra avstånd för många ägg kan sitta tillsammans ihop, brukar låta dom vara i klump då.

Brukar inte flytta mina till andra kar för lek men när jag startat upp kar så har det ju automatiskt blivit nytt kar så dessa är flyttade 2 ggr (men nu är dessa orange välldigt aktiva och varit sen jag köpte dom vet ej varför) men när jag flyttar dom så koppar jag alltid över dom i lugn och ro presis som när jag köper i fiskaffären.
Tror att kallvatten byte och bra med mat (svarta mygglarver har jag hört ska vara bäst för att trigga dom) går lika bra att prova med det.
#122 - 2 oktober 2010 09:11
Ja men det är klart inte ska denna tråd dö ut änu, den är ju inte ens "färdig" haha...

Mycket bra svar förresten, och att det är precis i minsta laget för pansarmalarna det visste jag ju, det var snarare så att jag menade om de över huvud taget blir intresserade av att leka i den storleken av kar eller om ja måste ha typ 100 liter och uppåt?

Vad heter din orange på vetenskapligt namn? Corydoras ???

Nu vet jag ju inte om detta kommer bli odlingskar eller ej, ska ju som sagt ha växtodling i det, möjligtvis om det går att köra parallellt?

Nicke
#123 - 2 oktober 2010 16:52
Corydoras venezuelanus (orange) heter den sen har jag runt 12 olika sorters pansarmalar till(pansarmalar är mina favoriter som du kanske förstår).;)

Tror inte att dom leker mindre för att karet är mindre det är ju deras lust att leka som har betydelse och när det är växtkar så tror jag dom trivs bra många platser att sätta äggen på och pansarmalar förstör ju inte växterna heller vad jag har märkt.:)

Kanske trivs dom bättre ju större karet är men jag tror det ska kunna gå så länge där inte är för många fiskar i karet och att pansarmals sorten inte kräver större kar.
#124 - 2 oktober 2010 17:19
De kommer i såna fall at vara ensamma i karet, men kommer ej ha sand utan finkornigt grus ca: [U]2-3 max 4 mm[/U] så funderar på deras stackars skäggtömmar...
#125 - 2 oktober 2010 18:30
Det går bra med grus bara det inte är vasst grus det finns ju grus som är lenare och rundare, har grus i 2 av karen där det finns corydoras och deras skäggtömmar ser bra ut.:)
#126 - 3 oktober 2010 09:54
Okej, då så

Nicke
#127 - 20 oktober 2010 16:41
Hoppas det är ok att jag slänger in en liten fråga när det trots allt verkar vara experter inom pansarmalar här! Jo jag undrar lite hur det fungerar om man skulle tex blanda olika sorters pansarmalar med varandra? Skulle de stimma ihop eller vara var för sig?
#128 - 20 oktober 2010 18:38
[QUOTE=Wictor_88;1458659]Hoppas det är ok att jag slänger in en liten fråga när det trots allt verkar vara experter inom pansarmalar här! Jo jag undrar lite hur det fungerar om man skulle tex blanda olika sorters pansarmalar med varandra? Skulle de stimma ihop eller vara var för sig?[/QUOTE]

Hej det går bra o blanda jag har aenus och melanistus i samma kar men dom går var för sig.
#129 - 21 oktober 2010 05:05
Det är blandat om dom stimmar tillsammans eller inte jag har både och ,och visst går det bra att blanda, men ska du ha yngel så får man kolla så att dom inte korsar sig.
#130 - 21 oktober 2010 07:45
Vilken sort är enligt dig lättast få att yngla? Och vill de ha lite strömt vatten eller skall det vara stilla? Jag har inte tänkt direkt att odla i mitt akvarium då jag bara har ett och man gärna vill ha lite andra fiskar också men det är ju aldrig fel med lite kunskap.
#131 - 21 oktober 2010 07:49
Oj haha såg precis att jag hade ställt precis samma fråga en sida tidigare men i våras om det går att blanda pansarmalar. :-) Minnet är inte långt på mig ser jag.
#132 - 21 oktober 2010 11:20
Dom sorter jag tror är lättast är metall pansarmal och albino, dom ger välldigt mycket ägg iallafall.
Strömt vatten är nog att föredra mina brukar villja simma i utflåset när dom leker.

När jag tog ägg första gången från metaller så var dom i ett sällskaps akvarium men en massa olika fiskar stora som små, så bara man hinner ta äggen och lägga i en yngelskasse så funkar det att odla där med.
#133 - 21 oktober 2010 12:05
Jaha vad spännande, jag har ett 126 liters just nu som jag håller på och inreder och pillar i just nu det har varit igång länge men under sommaren låg intresset nere kan man säga och nu finns bara två stenalgätare, två pansarmalar "sterbai" och en ancistrus. Funderar på att öka på antalet pansarmalar till 7-8 vad tror du om det?
#134 - 21 oktober 2010 13:32
Låter bra, försök få övervägande hanar, kanske 5 hanar och 3 honor.
#135 - 7 november 2010 23:36
Hej hej, grymt inspirerande tråd då jag tänker börja odla pandor för skojs skull.

Eftersom alla cory-experter håller till här tänker jag passa på att ställa några frågor:
Någon som har tips på odling av Corydoras Pandorna? Det är mina älsklingar bland corys så vore roligast att odla dessa även om det inte blir mycket rom (har jag hört).

Om jag har sterbaier i samma kar, kommer dessa att ge sig på äggen? Denna fråga kommer sig av att jag läste på en annan sajt att pandorna själva inte är på ägg särskilt mycket, stämmer detta påstående?

En slutgiltig fråga (för stunden! Lär säkert dyka upp mängder med nya allt eftersom tiden går):
Har någon av er blivit stucken av en Sterbai? Vad var isf "resultatet" av detta? Jag är själv en ganska allergisk person och enligt vad jag läst kan allergiker reagera på sterbai-stick? Om någon undrar vad en allergiker gör med fiskar som har gifttaggar så var det min gamla djuraffär som lurade på mig dem som julii, något jag senare vid googling upptäckte inte var fallet.
#136 - 8 november 2010 06:49
Jag tror det beror på individen om dom tar rommen, jag har runt 15 olika sorters pansarmalar och har bara sett en fisk ta rommen och det var deras egen rom.
Sterbai har jag inte så jag hoppas att någon annan kan svara på den frågan.
Pandor har jag och tycker att dom kommer igång ganska lätt med lek, har däremot inte haft tid att följa dom för att ta ägg för dom är i mitt 310 liters odlingskar och där får man leta för att hitta ett ägg.
lycka till.
#137 - 8 november 2010 10:32
Ah, är sterbaier måhända lite ovanligare bland corys? Jag köpte bara tre när jag först såg dem för att se om det gick bra, tanken var att sedan köpa nya. Men nu hittar jag inte nya någonstans, inte ens på Trop Akvariefisk här i Göteborg som annars brukar ha i stort sett allt jag vill ha. Fast å andra sidan finns där så mycket så det är lätt att missa en art eller två när man letar igenom gångarna av akvarium :)

Jag hoppas att någon har blivit stucken av sterbaier och kan svara på min tidigare fråga, informationen som finns är ganska tunn. Hoppas givetvis att det gick bra för personen också! :)

Solis: Vad har du för inredning, temperatur och bottenmaterial i ditt 310L?

Hur ser man skillnad på hona och hane bland pandor? De enda tecken jag har börjat ana är att två av mina har kortare eller nästintill inga skäggstrån och inte är lite rundare i formen.
#138 - 8 november 2010 12:59
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131181 310 liters odlingskaret
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=142446 100 liters odlingskaret
Hanen är slankare än honan tittar man uppifrån så ser honan fylligare ut, på dom flesta pansarmalar ska man titta på bukfenorna om dom är spetsiga så är det hanar är dom runda så är dom honor men det kan vara väldigt svårt att se ibland helst när dom inte kommer i någon position så att man kan kolla,har för mig att det är bukfenorna som man kan kolla på pandorna och fylligheten, ska kolla vid tillfälle på mina när dom är ute ur djunglen.
Tempen ligger på runt 25 grader i båda karen och fin sand resten ser du bättre i mina trådar.
#139 - 8 november 2010 13:07
Ah man tackar, då har jag gjort ganska bra ifrån mig, kan hända att jag behöver lite mer täta växter. Den där yviga härliga "bollen/busken" du har i akvarierna, är det javamossa?
#140 - 8 november 2010 13:11
Om det är busken i mitten på 100 liters och lite överallt i 310 liters så ja det är javamossa.
#141 - 8 november 2010 13:18
Stämmer bra, tack så mycket :)

Och så en sista fråga (shit vad jag frågar saker):
Är det någon särskild sjukdom jag bör hålla ögonen öppna efter när det gäller mina pandor?

Nu är det bara att följa alla bra tips som finns här i tråden och hoppas på det bästa! :)
#142 - 8 november 2010 20:45
Det finns nog ingen direkt pansarmals sjukdom vad jag vet, dom kan få dom flesta sjukdomar som dom flesta fiskarna kan få.
Skulle det finnas det så är jag också intresserad av det.
Fråga på det är det enda sättet att lära sig på.
#143 - 30 april 2011 11:20
Vilken dundertråd! Dags att väcka den lite =P

Jag har flyttat mina Sterbai till ett 60L akvarium. Har absolut ingen aning som helst om vilka kön det är så att plocka ur en hona och två hanar har varit kört för min del =)
De lägger ett par ägg om dagen på framrutan nu och jag har tänkt försöka på två sätt.

Yngekasse med ram och nät runt om. Sen placera den så att utblåset körs in i kassen.
Plocka upp äggen och bara droppa ner i kassen. Antar att de kommer ligga i botten då.

Eller

Liten burk med akvariumvatten i och syresten samt alkottar.
Har ingen aning om något av detta kommer lyckas men hoppas!

Som det är nu så möglar äggen om dom får vara kvar, sen tar mina Sterbai och käkar upp dom under dygn två.
Jag har heller aldrig sett mina fiskar i T-formation så jag är inte säker på att dessa ens blir befruktade.

Alla tips är extremt välkomna!!
Här har vi fiskarna =)

" target="_blank">
#144 - 30 april 2011 18:36
Hur fungerar corydoras med räkor?

Jag har inget akvarium över att trigga igång dem att leka med, så jag funderar över om de kan gå i samma kar som mina körsbärsräkor eller om de äter upp körsbärsynglen?

Äggen kommer flyttas.
#145 - 30 april 2011 19:03
Funkar utmärkt med räkor, det ända är att räkorna kan äta på äggen.
#146 - 30 april 2011 19:18
Dom som ser rundare ut helst uppifrån sett är honor dom som är smala slanka lite avlånga är hanar.
Vet inte riktigt hur du menar med yngelkasse med ram runt om in det är en sån som är helnätad du menar, jag hade inte rekomenderat det för det är lite svårare att mata så att maten stannar kvar där, isåfall hade jag nog tagit burken typ bigpack och sänkt ner i karet eller mindre burk och gjort en ram typ av ståltråd och använt syresten i så att där är en fast botten och där dom kan ha mat kvar att äta.
Sen byta vatten och hälla i nytt av karvattnet.
Kommer inte ihåg om jag har någon bild i denna tråden hur min yngelkasse ser ut men det är en sån plastyngelkasse med springor på sidorna och där springorna är har jag siliconat fast sånt fint nät som är vitt som man har till en sån yngelkasse som jag tror du menar eller till en fin håv.
Dom är jättesmå när dom kläcks.
#147 - 30 april 2011 19:19
Glömde skriva att dom måste inte vara i t för att befrukta ibland kan honan simma före och sätta äggen och hanen efter och befrukta dom.
#148 - 1 maj 2011 06:58
[QUOTE=solis;1518093]Funkar utmärkt med räkor, det ända är att räkorna kan äta på äggen.[/QUOTE]

Perfekt!
Så malarna äter inte ens de minsta räk-ynglen?
#149 - 1 maj 2011 07:02
Bara om dom skulle komma ivägen när dom bökar men räklingar är såpass snabba att dom brukar flytta sig så jag tror inte dom skulle ta många räklingar.
Har aldrig sett dom jaga några räklingar.
#150 - 14 juni 2011 12:53
Tjenare!
Tänkte kolla lite. Har nu några få Sterbai yngel i karet men har lite problem :)

Jag körde på varianten där jag har ett yngelkar som jag satt fast nät runt omkring med sillicon så att yngel inte kan simma ut. Denna har jag i sterbai karet.
Sen har jag haft i äggen där och kört in vatten via en pump. Detta har givit massor med cirkulation och hindrat att de möglat och till slut resulterat i att ägg har kläckts! :D

Meeeen. Nu har jag massor med ägg igen, har flyttat in dom också till yngelkaret. Och då blir ju problemet att det blir lite för mycket flås i yngelkaret för ynglena medans det är perfekt för de okläckta äggen.

Är det bättre att flytta små ynglena till det stora karet och ha dit massor av javamossa så de kan gömma sig. Eller hur skulle ni lösa detta?
#151 - 14 juni 2011 12:57
Du hade gjort en likadan yngelkasse som jag om jag inte mins fel?
Jag använder inget i min yngelkasse utan vattnet för gå igenom där själv.
Det är större risk att ynglen inte klarar sig i det större karet för det är lite svårare för dom att hitta maten där men visst kan det funka. jag hade nog haft ihop ynglen med äggen,
Hur stora har dom blivit förresten?
#152 - 14 juni 2011 12:58
Har du fortfarande bara dina vuxna sterbai i? hur många invånare är där?
#153 - 14 juni 2011 15:09
Tjenare! Yes, du har rätt. Jag körde på din metod och det gav yngel typ direkt ;). Men jag var tvungen att köra pumpen för att pumpa in vatten, då kläcktes dom. Innan möglade äggen.Mina första yngel dog tyvärr, osäker på varför. Blev ca 6dagar. Fick ett par nya yngel som kläcktes nu och har kanske 30 ägg som alla verkar kläckas ikväll eller imorgon. Alla är i burken med ynglena. Hade i javamossa så yngel får lite skydd mot flödet från pumpen.Tyvärr ser jag nu att 3 yngel har simmat igenom springan och fastnat mellan nätet och yngelkassen ;(I karet är det bara sterbai, 11 st som gärna leker och lägger ägg. Någon av dom är mest där för att käka upp äggen dock.Funderara nu på hur jag ska lösa detta med yngel/ägg. Samt på hur bra det går att mata med artemia med denna konstruktion.
#154 - 14 juni 2011 15:35
Hur satte du fast nätet, jag siliconade runt helt för att dom inte skulle komma ur och den mesta artemian stannar kvar.
Var har du springan?
Ofta så möglar ägg som inte är befruktade jag har aldrig någon pump i för jag tycker det byter vatten som det ska ibland har jag i alkottar med.
Kan du inte ta kort på din yngelkasse?

Angående yngeln kolla om du har nitrit i karet.

Javamossa är bra det ger mat till ynglen.

Hur stora är ynglen, är dom stora nog så kan du släppa i dom, men dom ska inte var så små att dom råkar slinka in i munnen på föräldrarna, dom jagar inte ynglen tänkte mest på när dom söker mat.

Mata med artemian i karet eller yngelkassen?
#155 - 15 juni 2011 15:58
Hej!Jag vet inte.. Tror jag gjorde fel då jag silliconade fast nätet på utsidan av yngelkaret. När vatten pumpas in med slang in i yngelkaret blåser det "ut" nätet så det blir ett litet fack som ynglena kan simma in till. Där fastnar dom och dör till slut har jag märkt. Nu är inga levande kvar. Ett gäng som skall kläckas när som helst dock.De är väl ca 0.4cm när de dör.Kollar ofta nitrit och där ser allt kanon ut.Mat. Jah har bara försökt finmala flingfoder.. Kan vara det som inte fungerat. Håller nu på och kläcker artemia och har köpt liquifry.Får jag dessa sterbai att kläcka så ska jag skita i pumpen och försöka med lite lugnare flöde i yngelkaret. Lite jobbigt bara då jag hittat 70 ägg idag också som borde fått komma in i yngelkaret. Men jag får försöka koncentrera mig på att få dessa att kläcka först.Ska ordna en bild.Edit Blir skumt när jag postar med min ipad. Texten slås ihop och alla enter försvinner. Svårläst :)
#156 - 15 juni 2011 16:34
AH då förstår jag, jag har mitt siliconat på insidan av yngelkassen.Prova med att släppa i javamossa mumin gav mig det tippset och det fick dom att överleva ett tag.
Jag hade plockat dom nya äggen och satt i yngelkassen med men gör det du känner bäst.
#157 - 15 juni 2011 17:22
Tja, ska köpa en ny kasse och göra om det. Nu kläcks det för fulla rullar. Har nu 10 småttingar som drar runt i karet. Har tagit ur slangen som pumpade in vatten och haft i javamossa som en liten sten tynger ner mot botten.Provar ha i äggen då också ;)Hur kör du från dagen det kläckts. Väntar du med maten några dagar. Håller pass håller du rent i karet.Nu hoppas jag på yngel som klarar sig!
#158 - 15 juni 2011 18:42
Hur triggar ni lek på era Corydoras?

Jag kan ha corydoras i åratal men jag har aldrig fått ett enda ägg av dem. Sedan ett antal månader har jag 8 C. hastatus, de äter artemia och är feta & fina, men leker absolut inte.
#159 - 15 juni 2011 18:54
I början matade jag intensivt och drog till med ett 50% kallt vattenbyte.Nu får jag inte stopp på dom. Däremot slutade de leka när deras grotta försvann under en tid. När grottan och skyddet kom tillbaka började de leka igen.När mina sterbai gick diskuskaret lekte de knappt heller.
#160 - 16 juni 2011 08:17
[QUOTE=Bass;1524764]Tja, ska köpa en ny kasse och göra om det. Nu kläcks det för fulla rullar. Har nu 10 småttingar som drar runt i karet. Har tagit ur slangen som pumpade in vatten och haft i javamossa som en liten sten tynger ner mot botten.Provar ha i äggen då också ;)Hur kör du från dagen det kläckts. Väntar du med maten några dagar. Håller pass håller du rent i karet.Nu hoppas jag på yngel som klarar sig![/QUOTE]

Kul med småttingarna, javamossan kan bara hänga, stenar kan vara en risk att döda dom som när du ska rengöra eller stöter till den, Jag brukar mata efter någon dag när gulesäcken nästan försvunnit men sist provade jag med mumins sätt den första tiden och hade i javamossa och matade ingenting för att det kom tydligen tillräckligt med mat från mossan, har bara provat detta en gång och då funkade det bra(har inte tagit några ägg sen dess) annars brukar jag ge artemia-nuplier till mina.
Fördelen med mossa är att man inte behöver städa medans när man matar med mat så måste man städa jag använder en luftslang och kör med den som en dammsugare.

Då kan du ju ha 2 yngelkassar sen om du gör en ny det får man aldrig för mycket av.
#161 - 16 juni 2011 08:27
[QUOTE=Azur;1524776]Hur triggar ni lek på era Corydoras?

Jag kan ha corydoras i åratal men jag har aldrig fått ett enda ägg av dem. Sedan ett antal månader har jag 8 C. hastatus, de äter artemia och är feta & fina, men leker absolut inte.[/QUOTE]
Jag kör med kallvattenbyten men kan säga att långt ifrån alla sorter leker här, jag har mellan 10-15 sorters corydoras.
Mina metaller som ska vara enklast har jag inte sett leka på flera år vad jag vet, sen är dom ibland duktiga på att gömma äggen så jag kan inte säga med säkerhet att dom inte lekt heller, men kallvatten byten har jag sett som bästa effekt.
Ser du dom tramsa rundor efter kallvattenbyten så håll ögonen öppna ifall dom har ägg på magen och följ vart dom tar vägen, ibland sätter dom under växter och vissa sorter ger bara ett ägg i taget villket hastatus gör enligt min bok.

I åled säger dom att svarta mygglarver ska vara bra för att få igång corydoras.
#162 - 17 juni 2011 15:12
Ok viktig fråga nu =)
Överlever yngel om jag har dom i en bunke med vatten och javamossa i ett dygn. Har ingen luftpump!
Håller på fixar yngelkaret då jag hittade 3 st som fastnat och dött under dagen. Så jag limmar dit nät på insidan istället för på utsidan av karet så de inte kan simma ut genom springorna =)

Har just nu 25st som simmar glatt i burken. Bjussar på video på dom :D

" target="_blank">
#163 - 18 juni 2011 19:16
Ok. Då var 25 sterbai tillbaka i yngelkaret med nysilliconade nät på insidan istället ;)
Låter de äta från javamossan ett tag. Hur länge tills man matar med artemia? Kör man levande artemia direkt från kläckningen till yngelkaret eller ska man förbereda det på nåt sätt?

Sent from my iPad2 using Tapatalk
#164 - 18 juni 2011 20:23
Kul att det går bra för dig och tack för videon, dom är ju så gulliga när dom är så små.
Jag vet inte hur länge dom klarar sig på bara javamossa eftersom jag bara testat en gång, när dom blev så stora att man äntligen ser dom(typ några dagar) utan att det är risk att suga upp dom när man städar(råkar alltid suga upp någon ändå;)) så brukar jag börja mata med artemia men nu använder jag fryst artemia-nuplier som jag köper så med nykläckta har jag inte någon erfarenhet.
Ibland lägger jag i något foder som sjunker (granulat)och det var det jag gjorde när jag använde javamossa och det funkade bra.
Man ser på deras magar om dom är tomma eller om där är något i dom, är där mat i magen och dom ser lite runda ut så får dom mat i sig.

Lycka till med dina yngel.
Tror att man bara släpper i artemian.
#165 - 19 juni 2011 18:20
Förlorat 3 under dagen ;( 22 kvar.
Hoppas det inte är början på nåt trist nu!

Vattnet är kanon och ingen nitrit.
Var hittar du artemia nuplier?

Sent from my iPad2 using Tapatalk
#166 - 19 juni 2011 18:58
I åled utanför halmstad, har du någon frysmat hemma eller sjunkmat ?
Det är vanligt att några dör men hur ser deras magar ut?
#167 - 19 juni 2011 19:25
Hmm.. önskar att jag hade ett macro objektiv så jag kunde ta lite closeups.
Vet inte riktigt hur de ska se ut, men jag tror inte de har speciellt mycket i magarna. En svart rand ser jag men inte så mycket mer.
Har massor med frysmat. Räkmix, Artemia, Stendkeroxe, Röda och svarta mygglarver. Men det är ju så jäkla stort käk. Man man typ mortla detta =)
#168 - 19 juni 2011 20:30
Första gången jag hade yngel så tog jag det frysta artemian och skrapade med en sked så det blev smått.
Jag har varit med om att alla yngel dog efter några dagar och detta upprepade sig i en månad och jag förstod inte vad det var men det var något ned vattnet villket jag inte säger att det är hos dig för det kan vara normalt att några dör ändå.
Dom blev ju flyttade med så det kan ju påverkat.
Man ska se att där är färgen i magen som maten har som man matar med eller lite mörkt som du skrev men att magen ser lite rund ut(beror lite på hur mycket dom ätit såklart), när man matar med artemia så får magen samma färg som artemian.
Har dom inte ätit så är dom genomskinliga hela vägen så att säga hoppas du förstår vad jag menar.
#169 - 19 juni 2011 20:33
Jag kom att tänka på en grej, hann siliconen härda för jag ställde frågan i en annan tråd och åheim skrev att om det inte får härda så släpper det ut ättiksyra eller något?
#170 - 20 juni 2011 11:29
Tjenare Solis!
Silliconet tror jag inte att det va (kan ju vara det ändå =) Men jag hade det varm och mer än torktiden skall vara. Hade extremt tunnt lager också och det kändes snustorrt.

Igår förlorade jag en till. Alltså 21 kvar av 25 nu. Tror att de är 5 dagar gamla. Fan att man inte dokumenterat allt från början ordentligt =P
Imorse såg allt riktigt bra ut. Alla var kanonpigga när lampan tändes. Får se hur många som är kvar imorgon.
Provade att superfinsmula D50+ torrfoder och hade i liiite. Det verkade de äta. För jag kunde se lite rött i magen.

Kan prova skrapa lite på den frysta artemian. Bra tips där.
Hoppas så extremt mycket att jag kommer få behålla de flesta av dessa. Hur kul som helst ju!!! :p
#171 - 20 juni 2011 12:02
Det låter positivt att du såg rött i magen på dom för då äter dom ju, får hoppas att dom andra överlever men öven fast det bara är några som överlever så är det värt besväret:)
När jag städar min yngelkasse så tar jag en luftslang och suger upp skräpet som en dammsugare, jag har en spann och i spannen har jag en burk som jag låter vattnet rinna i ifall jag får med några yngel som jag fiskar upp med en rund sked inte dom spetsiga sorterna för där åker dom bara ut.

Annons