[QUOTE=Zaz;1366900]Ah, har tittat noga på dem uppifrån, o utgående från din beskrivning är det nog absolut frågan om två honor och en hane! Men innan man vet vilken av honorna som är redo att leka (ifall nu nån av dem är det) är det väl lika bra att låta båda stanna kvar så har de alla valmöjligheter att välja själva?:p
Dessutom blev de så skärrade över flytten igår att det är nästan först nu de börjat våga simma omkring och leta mat (de har alltid varit mycket oroliga små pyren). Men visst är de bedårande söta! Både prickiga och banditmask, bättre kan det inte bli! (Enligt mig!):)
Det enda jag är lite bekymrad över är att just den jag tror är hane saknar skäggtömmar, vilket är himla konstigt, för båda "honorna" har finfina, välväxta sådana. Eller saknar och saknar - han har nån sorts utväxter där de borde vara, men inte alls på samma sätt som honorna. Visst är detta ett problem vid lek? Är inte tanken att hanen ska "smeka" honan med skäggtömmarna, om jag förstått det rätt?
Får väl bara hålla tummarna o se hur det går...
Och tack för tipset om Akvarielagret i Bromma! Har flera sorter som borde kompletteras, både det ena och det andra. Har man möjlighet att beställa hanar och honor också, eller är det bara specifika arter?[/QUOTE]
En flytt kan sätta igång leklusten hos dom, när dom lugnat nsr sig lite. Speciellt om det är renare och svalare vatten i det nya karet jämfört med det dom gått i.
Vad jag läst om skäggtömmar ska det var med problematiskt om det är honan som saknar dom. Det ska visst vara så att under leken i T-positionen så klämmer hanen fast honans nos/skäggtömmar med ena bröstfenan.
Men jag kan inte säga att jag sett att det stämmer även om jag försökt kika på dom.
Nej jag är rätt säker på att du inte kan välja kön på malarna om du beställer från A-lagret, men det är bara att ringa och kolla vad dom säger.
http://www.akvarielagret.se/