Ctenolucius Hujeta, ("Hujeta Pike Characin" "Slant-Nosed Gar" "Hujeta" "Blunt-Nosed Gar" "Gar Characin" `Hujeta-Hecktsalmler`)
jag fick ett namn när jag köpte dom, CTENOLUCIUS HUJETA GÄDDA
Ser samma likadant ut. Antagligen rätt.
jag vet inte om det är rättstavat men men, dom i butiken påstod att dom har en ca maxlängd på 50cm men kommer antagligen aldrig att bli så stora i ett akvarium utan dom gissade på runt 30-40cm.
Fisk växer så länge den får mat, så visst, du kan tvinga den till att stanna i storlek, genom att inte mata ordentligt. Den kommer dock vara aggressivare, mer lättskrämd, och stressad. Inte helt säker på i vilken omfattning om alls, det påverkar de inre organens funktioner. Jag hade inte rekommenderat det.
Jag matar dom med guppy just nu men ska försöka få dom att äta lite frysta räkor eller ev. röda mygglarver.
Tja, lycka till. Det finns de som lyckats, men oftast smakar den på käket, och spottar därefter ut det. Verkar som om den inte är nöjd om det inte sprattlar mellan tänderna.
Vad det gäller Ytterfilter-bygget har jag tillgång till i princip vilken typ av pump och filter jag vill ha. pumpflöden från 25l/h till ett X antal 1000 l/h... Filter från, kol-5my och uppåt men jag ska inte behöva gå över 140my sen blir det för grovt.
Kol kan du skippa med en gång. Jag är inte helt säker på vad du tänker på för filter över huvud taget. Det låter som rena partikel filter, och är fullständigt meningslöst i ett akvarium. Du behöver kanske ett visst minimum av mekanisk filtrering för din pumps skull, sätt då ett sådant filter sist, före pumpen, för övrigt ska du ha filter material med mycket plats till bakterier, och håligheter för avfall att samlas. Man använder gärna makaroner osv, just för att de släpper igenom stora partiklar, men i ditt fall kan det vara bättre att börja med grov filtermatta, och gå mot finare porer i efterföljande filter kammare? Jag kan tyvärr inte rekommendera någon ca mängd flöde, eftersom jag inte har en aning om vad de trivs i. Lugnt vatten, 1-2 gånger akvariets volym i timmen, kommer vara besvärligt att hålla rent botten. Strömt vatten 5-10 gånger akvariets volym. Mycket strömt, 10-20 gånger, och extremt strömt, allt där över. I ett kar med det senare måste man se till och ha "lugna partier" medan de andra brukar klara sig med de lugnare vattenfickor vanlig inredning ger dem.
540 lite kanske är för litet för dom så då kanske jag ska sattsa på att bygga ett eget och då blir ju nästa fråga, hur stort 700-1000-1200 ??
Jag hade antagligen försökt med "så jäkla mycket som möjligt." Minst 200cm långt, och 70cm djupt. 60cm högt.Helst 250, 100, 65. (70, om du har så långa armar att du når, men du kommer oavsett behöva en sjyst pall för att plantera växter, och rota i de bakre delarna av akvariet.)
Det tidigare blir 840L, det senare 1625-1750L. (yttermått)
Vi snackar om en rovfisk, 3 gånger dess egen längd som max sim-utrymme är egentligen inte på långa vägar nog, och du kan kallt räkna med att den kommer att fortsätta växa tills du svälter den, eller den når 55-60cm.
Om du skulle vara intresserad. Man rekommenderar att man håller 2 honor, och en hane om man hoppas på trivsel och till-ökning. De lägger ca 1000 ägg, och de kläcks på knappt ett dygn.
Det här blev ganska massivt. Hoppas det kommer till nytta.
B!