Bygga eget filter med pump, behöver hjälp.

#1 - 24 april 2007 19:09
Hjälp en stackars amatör...

Jag hadde tänkt att bygga mig ett eget akvariefilter med någon slags pump. Det jag vill få reda på är vad man ska ha för flöde och plasering (riktning & höjd ev. munstycken) på utgång tillbaka till akvariet. Jag kommer att skaffa mig ett 540l eller bygga eget snarlikt inom kort.
Om inte jag har fel så ska man inte anpassa flödet efter akvariets storlek utan efter dom invånare man ska ha i, har jag fel ? Jag kommer att ha två hujeta gäddor och en slags "ål" (den är väldig snarlik fengäddan men fredlig och har enligt mig lite mera monsterhuvud med käken böjd uppåt, jag vet inte riktigt vad det är, gör någon?).

Filtret kommer att bli ett Ytterfilter med 4-6 filterpatroner i, och olika my-storlekar, så nästa fråga blir väl hur långt ner i storlek kan man gå utan att ta bort för mycket smuts/bakterier ?

Tacksam för era svar...
#2 - 24 april 2007 20:35
Du kan inte ta bort för mycket smuts / bakterier, med hjälp av konventionella filter. Faktum är att du inte kan ta bort bakterier alls utan att komma ner i så täta filter att det hämmar flödet kraftigt. (Med impeller pump, stoppar flödet helt.) Eventuellt kan du främja vissa sorters bakterietillväxt, och därmed hämma andras. Cirkulation, 1-2 gånger akvariets volym får nog anses vara absolut minimum, för att hålla rent, vad arten trivs i har jag inte någon aning om. I ett 540... Det räcker inte långt. Ctenolucius Hujeta, ("Hujeta Pike Characin" "Slant-Nosed Gar" "Hujeta" "Blunt-Nosed Gar" "Gar Characin" `Hujeta-Hecktsalmler`), blir 70cm lång, och äter allt mindre än sig själv. Utöver det är den nervös, lättskrämd, och behöver ett tättplanterat, och stort akvarium. Du kommer antagligen behöva en kylare med, vattentempen ska ligga mellan 22, och 25 grader. Det senare kan bli svårt att ligga under på sommaren.

Den är en notorisk matvägrare, och kommer sannolikt behöva matas med levande fisk, guppies är lite små, men billiga, och enkla att dra upp. Eventuellt röd svärdbärare, men guppies är enklare.
Det var lite så där på en rak arm. Förutsatt att det är rätt art.
B!
#3 - 24 april 2007 21:01
Mr B skrev:
Du kan inte ta bort för mycket smuts / bakterier, med hjälp av konventionella filter. Faktum är att du inte kan ta bort bakterier alls utan att komma ner i så täta filter att det hämmar flödet kraftigt. (Med impeller pump, stoppar flödet helt.) Eventuellt kan du främja vissa sorters bakterietillväxt, och därmed hämma andras. Cirkulation, 1-2 gånger akvariets volym får nog anses vara absolut minimum, för att hålla rent, vad arten trivs i har jag inte någon aning om. I ett 540... Det räcker inte långt. Ctenolucius Hujeta, ("Hujeta Pike Characin" "Slant-Nosed Gar" "Hujeta" "Blunt-Nosed Gar" "Gar Characin" `Hujeta-Hecktsalmler`), blir 70cm lång, och äter allt mindre än sig själv. Utöver det är den nervös, lättskrämd, och behöver ett tättplanterat, och stort akvarium. Du kommer antagligen behöva en kylare med, vattentempen ska ligga mellan 22, och 25 grader. Det senare kan bli svårt att ligga under på sommaren.



Den är en notorisk matvägrare, och kommer sannolikt behöva matas med levande fisk, guppies är lite små, men billiga, och enkla att dra upp. Eventuellt röd svärdbärare, men guppies är enklare.

Det var lite så där på en rak arm. Förutsatt att det är rätt art.

B!




Tack för infon. Jag har två st just nu i ett 100 liters akvarium och som du säger är dom nervösa men facktiskt inte så lättskrämda utan mera nyfikna jag fick ett namn när jag köpte dom, CTENOLUCIUS HUJETA GÄDDA, jag vet inte om det är rättstavat men men, dom i butiken påstod att dom har en ca maxlängd på 50cm men kommer antagligen aldrig att bli så stora i ett akvarium utan dom gissade på runt 30-40cm.

Jag matar dom med guppy just nu men ska försöka få dom att äta lite frysta räkor eller ev. röda mygglarver. Men jag kan garantera som du även säger att dom äter allt som är mindre än sig själva, dom är nu runt 11-12cm och ca 1cm höga.

Vad det gäller Ytterfilter-bygget har jag tillgång till i princip vilken typ av pump och filter jag vill ha. pumpflöden från 25l/h till ett X antal 1000 l/h... Filter från, kol-5my och uppåt men jag ska inte behöva gå över 140my sen blir det för grovt.

540 lite kanske är för litet för dom så då kanske jag ska sattsa på att bygga ett eget och då blir ju nästa fråga, hur stort 700-1000-1200 ??
#4 - 24 april 2007 21:34
Mr B skrev:
Ctenolucius Hujeta, ("Hujeta Pike Characin" "Slant-Nosed Gar" "Hujeta" "Blunt-Nosed Gar" "Gar Characin" `Hujeta-Hecktsalmler`)


jag fick ett namn när jag köpte dom, CTENOLUCIUS HUJETA GÄDDA

Ser samma likadant ut. Antagligen rätt.

jag vet inte om det är rättstavat men men, dom i butiken påstod att dom har en ca maxlängd på 50cm men kommer antagligen aldrig att bli så stora i ett akvarium utan dom gissade på runt 30-40cm.


Fisk växer så länge den får mat, så visst, du kan tvinga den till att stanna i storlek, genom att inte mata ordentligt. Den kommer dock vara aggressivare, mer lättskrämd, och stressad. Inte helt säker på i vilken omfattning om alls, det påverkar de inre organens funktioner. Jag hade inte rekommenderat det.

Jag matar dom med guppy just nu men ska försöka få dom att äta lite frysta räkor eller ev. röda mygglarver.


Tja, lycka till. Det finns de som lyckats, men oftast smakar den på käket, och spottar därefter ut det. Verkar som om den inte är nöjd om det inte sprattlar mellan tänderna.

Vad det gäller Ytterfilter-bygget har jag tillgång till i princip vilken typ av pump och filter jag vill ha. pumpflöden från 25l/h till ett X antal 1000 l/h... Filter från, kol-5my och uppåt men jag ska inte behöva gå över 140my sen blir det för grovt.


Kol kan du skippa med en gång. Jag är inte helt säker på vad du tänker på för filter över huvud taget. Det låter som rena partikel filter, och är fullständigt meningslöst i ett akvarium. Du behöver kanske ett visst minimum av mekanisk filtrering för din pumps skull, sätt då ett sådant filter sist, före pumpen, för övrigt ska du ha filter material med mycket plats till bakterier, och håligheter för avfall att samlas. Man använder gärna makaroner osv, just för att de släpper igenom stora partiklar, men i ditt fall kan det vara bättre att börja med grov filtermatta, och gå mot finare porer i efterföljande filter kammare? Jag kan tyvärr inte rekommendera någon ca mängd flöde, eftersom jag inte har en aning om vad de trivs i. Lugnt vatten, 1-2 gånger akvariets volym i timmen, kommer vara besvärligt att hålla rent botten. Strömt vatten 5-10 gånger akvariets volym. Mycket strömt, 10-20 gånger, och extremt strömt, allt där över. I ett kar med det senare måste man se till och ha "lugna partier" medan de andra brukar klara sig med de lugnare vattenfickor vanlig inredning ger dem.

540 lite kanske är för litet för dom så då kanske jag ska sattsa på att bygga ett eget och då blir ju nästa fråga, hur stort 700-1000-1200 ??


Jag hade antagligen försökt med "så jäkla mycket som möjligt." Minst 200cm långt, och 70cm djupt. 60cm högt.Helst 250, 100, 65. (70, om du har så långa armar att du når, men du kommer oavsett behöva en sjyst pall för att plantera växter, och rota i de bakre delarna av akvariet.)
Det tidigare blir 840L, det senare 1625-1750L. (yttermått)

Vi snackar om en rovfisk, 3 gånger dess egen längd som max sim-utrymme är egentligen inte på långa vägar nog, och du kan kallt räkna med att den kommer att fortsätta växa tills du svälter den, eller den når 55-60cm.

Om du skulle vara intresserad. Man rekommenderar att man håller 2 honor, och en hane om man hoppas på trivsel och till-ökning. De lägger ca 1000 ägg, och de kläcks på knappt ett dygn.

Det här blev ganska massivt. Hoppas det kommer till nytta.
B!
#5 - 25 april 2007 10:38
Kanonbra info, Tackar och bockar... Nu vet jag hur jag ska bygga filtret, kommer bli en "plexi-tank" på ca b60xd30xh40cm som delas på mitten med en över-rinning över mittenbiten, i första delen blir det ett grovt filter på 30x30x30cm och andra delen ett lite finare det också på 30x30x30cm. Ska bara göra en ritning och beställa i nästa vecka. Funderar på om jag ska ha inbyggd pump/pumpar eller utanpåliggande till i min filterhistoria.

Akvariumet kommer med största sanolikhet nu hamna på över 800liter, jag måste måtta lite hemma bara och se vad jag har platts för, har måttat lite ur mitt minne nu bara och kommit fram till att jag antagligen har platts för 250x80x60cm vilket blir ca 1200liter eventuelt får jag kapa lite på längden men gissar att jag hamnar någonstans mellan 210-250, 80 och 60 är redan bestämt med tanke på "svängrum" för en 60cm gädda.

Flödet hamnar antagligen bara på ca 700-800l/h till blivande akvarium men sen kommer jag ha en pump & ett filter till med ett betydligt större flöde men mindre och finare filter för att "grumla runt" lite. Vet inte vad ni/du tycker om detta men i mina öron låter det vettigt.

Utfodring får jag antagligen fortsätta med levande föda låter det som på dig Mr B. så det får bli så.

En liten sak bara, i akvariebutiken jag köppte dessa gäddor i påstår dom att man ska "svälta" gäddan till den har blivit mager och sen mata den, jag tycker det låter som en dum idé men jag måste ju tyvär lysna på "folk som vet" för jag har inte mycket kunskap allas om dom lite "agresivare" fisksorterna. Hur gör man? Mr B du verkar ha väldig kunskap och dessa djur eller kanske finns någon annan som vet ?
#6 - 25 april 2007 12:39
Jag tror du ska försöka sikta på i alla fall 2-5 gånger akvariets volym för cirkulationen genom ytterfiltret, för att lyckas hålla rent baljan. Med hjälp av ett powerhead, eller stream/korallia pumpar borde du kunna ordna vattenrörelse i baljan utöver det, om det skulle behövas. Jag har rotat runt en hemsk massa, och den info jag kan få fram är i stort sett begränsad till "habitat: river" Strömt, men kanske inte vansinnigt strömt. 2x30cm filtermassa, till 3 fiskar, borde klara sig med gott mått, men jag misstänker att du kommer vilja ha lite mer vad det lider. Det är dock ett problem man kan hantera när det dyker upp. Det låter som om du borde klara dig med samma typ av cirkpumpar saltvattensakvaristerna använder till sina sumpar.

Storleken låter det som, kommer hamna på rätt hyfsade siffror, när det sen blivit tättplanterat med nord/mellan amerikanska växter längs sidor, och bak-kant, borde du få en väldigt bra burk för dem. Du kommer ha utrymme för mer fisk, men välj noga, annars blir det bara dyr mat.

Rovfiskar äter så fort de får tag i föda, mer eller mindre. I det vilda äter de inte helt sällan ett stort byte, för att sedan fasta, innan de får tag i någonting nytt. Det är inte skadligt, så länge de inte växlar mellan spärrballonger, och genomskinliga spöken. Jag är rädd att den mesta kunskapen jag har av den här typen av fiskar är lite skymd av tidens dimmor, så det mesta kontrollerar jag på nätet, innan jag säger nånting. Annat, som storleken på karet, baseras på grundläggande baskunskap, nära nog alla akvarister borde kunna. Fisk längd vs minimikrav på akvarie längd osv.

Jag har funderat lite på din ål. Du är medveten om att den kan sluta som en dyr middag den med va? Det är inte jätte troligt, men i den mån den går in i munnen kan den bli lunch,speciellt nåt hujetan är hungrig.
B!
#7 - 25 april 2007 16:35
Mr B skrev:
Jag tror du ska försöka sikta på i alla fall 2-5 gånger akvariets volym för cirkulationen genom ytterfiltret, för att lyckas hålla rent baljan. Med hjälp av ett powerhead, eller stream/korallia pumpar borde du kunna ordna vattenrörelse i baljan utöver det, om det skulle behövas. Jag har rotat runt en hemsk massa, och den info jag kan få fram är i stort sett begränsad till "habitat: river" Strömt, men kanske inte vansinnigt strömt. 2x30cm filtermassa, till 3 fiskar, borde klara sig med gott mått, men jag misstänker att du kommer vilja ha lite mer vad det lider. Det är dock ett problem man kan hantera när det dyker upp. Det låter som om du borde klara dig med samma typ av cirkpumpar saltvattensakvaristerna använder till sina sumpar.


Jag har möjlighet att bygga ett större filter utan att det kostar många kronor extra så jag kanske borde göra det då när man enå håller på, jag har ett begränsat djup på 70cm, jag kanske borde bygga ett filter på D60xH50xL100 med två kammare skulle det bli 50x60x40 2st filter.

Storleken låter det som, kommer hamna på rätt hyfsade siffror, när det sen blivit tättplanterat med nord/mellan amerikanska växter längs sidor, och bak-kant, borde du få en väldigt bra burk för dem. Du kommer ha utrymme för mer fisk, men välj noga, annars blir det bara dyr mat.


Ja jag har redan nu kikat och hört mig för lite om jag skulle bli sugen på flera sorters fiskar, men jag vill inte ha för många, enligt min mening ser det inte naturligt ut och dessutom mindre snyggt med ett trångbebott akvarium.

Rovfiskar äter så fort de får tag i föda, mer eller mindre. I det vilda äter de inte helt sällan ett stort byte, för att sedan fasta, innan de får tag i någonting nytt. Det är inte skadligt, så länge de inte växlar mellan spärrballonger, och genomskinliga spöken. Jag är rädd att den mesta kunskapen jag har av den här typen av fiskar är lite skymd av tidens dimmor, så det mesta kontrollerar jag på nätet, innan jag säger nånting. Annat, som storleken på karet, baseras på grundläggande baskunskap, nära nog alla akvarister borde kunna. Fisk längd vs minimikrav på akvarie längd osv.


yes jo jag hadde väl en inre tanke med det, det va därför som jag valde ett djup på minst 80cm och jag har tyvär inte mera utryme utåt så det får bli det.

Jag har funderat lite på din ål. Du är medveten om att den kan sluta som en dyr middag den med va? Det är inte jätte troligt, men i den mån den går in i munnen kan den bli lunch,speciellt nåt hujetan är hungrig.

B!


Jag har tagit reda på vad "ålen" heter idag, Gobioides broussoneti, den ska igentligen äta mindre levande föda men min vill inte ha, kan bli upp till 60cm och är fredlig. Det är vad jag har fått reda på.
#8 - 26 april 2007 06:40
Hej.
Jag kör med en plastdunk på 10liter med tre kammare.
flöde vänster(intag)till höger (uttag) passeras genom grov filtermatta, lavakross, fin filtermatta.
Filtret är en efterapning av tetras filter för dammar(med koi).
Jag har två kar som drivs av detta filter på 1000liter vardera.
Fungerar utmärkt än så länge.
Förslag på pump är i styrkan 2000-4000liter/h för dessa.
Dessutom använder jag mig av så kallade filterborstar som förfilter.
#9 - 26 april 2007 07:26
firefox75 skrev:
Hej.

Jag kör med en plastdunk på 10liter med tre kammare.

flöde vänster(intag)till höger (uttag) passeras genom grov filtermatta, lavakross, fin filtermatta.

Filtret är en efterapning av tetras filter för dammar(med koi).

Jag har två kar som drivs av detta filter på 1000liter vardera.

Fungerar utmärkt än så länge.

Förslag på pump är i styrkan 2000-4000liter/h för dessa.

Dessutom använder jag mig av så kallade filterborstar som förfilter.



Okej tack, jag undersöker filter just nu men bra tipps, filtret kommer antagligen bli betydligt större men det lutar än så länge åt att måtten på filterbaljan 60x40x40cm men om jag ska använda 2 eller 3 kammare vet jag inte än, jag ska fortsätta undersöka vilka alternativ funkar bra. Jag va och pratade med en kille igår om pump till akvariet och han rekomenderade åxå nått snarlikt beroende på hur stort akvariet blir.
#10 - 26 april 2007 12:43
firefox75 skrev:
Hej.

Jag kör med en plastdunk på 10liter med tre kammare.

flöde vänster(intag)till höger (uttag) passeras genom grov filtermatta, lavakross, fin filtermatta.

Filtret är en efterapning av tetras filter för dammar(med koi).

Jag har två kar som drivs av detta filter på 1000liter vardera.

Fungerar utmärkt än så länge.

Förslag på pump är i styrkan 2000-4000liter/h för dessa.

Dessutom använder jag mig av så kallade filterborstar som förfilter.


Har du någon bild? Länk till tetras dammfilter?

Funderar just på att bygga ett ytterfilter själv och finns det redan kunskap så är det ju toppen!

Hur gör man med genomföringarna och var hittar man ett kärl, eller bygger, som är öppningsbart men ändå tätt?

Är det lämpligt att ha en cirkulationspump utanför filtret eller ska man montera en i filtret?
#11 - 26 april 2007 14:00
Om man ska bygga större filter så finns ju alltid sumpvarianten.
Googla på : DÌY SUMP
så finns det en hel del info.
Fördelen är att man kan bygga ett biligt stort filter av en plastback, cirkulationspump och lite rör.
#12 - 26 april 2007 14:36
Om man ska bygga större filter så finns ju alltid sumpvarianten.

Googla på : DÌY SUMP

så finns det en hel del info.

Fördelen är att man kan bygga ett biligt stort filter av en plastback, cirkulationspump och lite rör.


Har precis borrat hål i mitt 540 liters akvarium och skall han en överrining till två st ihopkopplade plastbackar som fungerar som sump under akvariet.

Jag tänker ha Tanganyika eller möjligen Malawiciklider i akvariet.
#13 - 26 april 2007 20:10
Var inne på sump förut men vill slippa det där med nivåvakt, därför tänkte jag att ett slutet ytterfilter kunde vara en bättre lösning. Vill ju helst att det ska bli lite billigare än ett köpefilter men det är ju också kul att bygga!
#15 - 26 april 2007 20:45
Hehe, kul idé men jag tvivlar på att det håller tätt!
#16 - 26 april 2007 21:02
Hittade den här länken, Mats har gjort ett par coola filter: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=98811
#17 - 26 april 2007 21:12
quarantino skrev:
Var inne på sump förut men vill slippa det där med nivåvakt, därför tänkte jag att ett slutet ytterfilter kunde vara en bättre lösning. Vill ju helst att det ska bli lite billigare än ett köpefilter men det är ju också kul att bygga!


Du behöver ingen nivåvakt om du kör min variant, det enda besvärliga är att borra ett hål i akvariet om du nu inte köper ett nytt då ordnar akvariebyggaren det.
#18 - 26 april 2007 21:37
Gobioides broussoneti bräckvattenfisk? Rekommenderad botten, sand tydligen. Egentligen dy, men det är inte speciellt spännande, inte med högt flöde i burken.
Annars verkar det mesta stämma rätt bra med hujetan.

quarantino skrev:
Hur gör man med genomföringarna och var hittar man ett kärl, eller bygger, som är öppningsbart men ändå tätt?


Det gör man oftast inte. Man baserar sitt system på överrinningskanter, så att vattennivån i akvariet är konstant, och efter hand som man pumpar upp filtrerat vatten rinner nytt vatten över kanten och ner. Det går för all del att bygga täta system, men det är inte automatiskt bättre.

quarantino skrev:
Är det lämpligt att ha en cirkulationspump utanför filtret eller ska man montera en i filtret?


Det beror mer på vad som är enklast, än någonting annat. Läckage risken kan vara en faktor, men det beror rätt mycket på vad man har för pump.

Om man ska bygga större filter så finns ju alltid sumpvarianten.

Googla på : DÌY SUMP


De flesta DIY länkar, är för saltvatten, där man hanterar det hela på ett helt annat sätt. Sötvattensmetoden för att rena vattnet används inte alls.

quarantino skrev:
Var inne på sump förut men vill slippa det där med nivåvakt, därför tänkte jag att ett slutet ytterfilter kunde vara en bättre lösning. Vill ju helst att det ska bli lite billigare än ett köpefilter men det är ju också kul att bygga!


Nivåvakt? Sista kammaren i sumpen är så pass stor att påfyllning där en gång varje vecka är allt som behövs. Allt annat är en designmiss.

Du behöver ingen nivåvakt om du kör min variant, det enda besvärliga är att borra ett hål i akvariet om du nu inte köper ett nytt då ordnar akvariebyggaren det.


Överrinningsbox fungerar lika bra, och är klart billigare än att göra ett hål i ett gammalt kar.

Det blev lite blandat i dag...
B!
#19 - 26 april 2007 21:38
Jag köpte faktiskt en dremel med diamantborr för att borra just hål i glaset! Sen krånglade det med pumpen jag köpte och sen dök lite akuta projekt upp och nu har jag tappat sugen på att borra. Och så tänkte jag att jag skulle dra igång filtret först med ammoniak/fishless cycle och ha det igång inför nästa fiskköp! Så nu är det antingen att köpa ett ytterfilter eller bygga ett själv!
#20 - 26 april 2007 21:46
Okej överrinningsbox verkar ju bra var hittar man en sån eller ritning?
#21 - 26 april 2007 21:57
Mr B skrev:




Överrinningsbox fungerar lika bra, och är klart billigare än att göra ett hål i ett gammalt kar.

B!


Håller inte med dig här, det är en ganska stor risk vid ett strömavbrott att överiningsboxen inte fungerar som den skall när strömmen går på igen och då får du allt vatten på golvet.

Kostnaden för att göra hålet i karet var inköpet av en billig multimaskin ca 150 kr, korrekta borrar följde med + tankgenomförningen och rör ca 350 kr.
Så cirka 500 kr.
#22 - 26 april 2007 23:06
Håller inte med dig här, det är en ganska stor risk vid ett strömavbrott att överiningsboxen inte fungerar som den skall när strömmen går på igen och då får du allt vatten på golvet.



Eh, va? Det är fullständigt omöjligt för en överrinningsbox som är korrekt konstruerad att inte starta efter ett strömavbrott.

Skiss jag slängde ihopa på ett par minuter...

Bild1,Bild2
B!

#23 - 27 april 2007 05:23
Mr B skrev:


De flesta DIY länkar, är för saltvatten, där man hanterar det hela på ett helt annat sätt. Sötvattensmetoden för att rena vattnet används inte alls.

B!


Jag håller med om att många länkar är för saltvatten, men det är å andra sidan inget svårt att göra en sump för sötvatten. I saltvattenssumpar använder man ju ofta alger för att rena vattnet, och det kanske hade varit en god ide att ha en lowtech/walstad sump med växter om man tex kör ett klassiskt malawi kar utan växter.
En enkel variant på en sötvattenssump är:
Dela upp plastbacken i tre kammare.
I den första har man doppvärmare och ev annan utrustning. Avdelaren för denna kammaren ska gå ända ned till botten för att undvika torrläggning.
I den andra kammaren har man biologisk media ex Biobollar, kuber av grov filtermatta.
I den tredje har man en cirkulationspump med ett förfilter för mekanisk filtrering. vill man ha riktigt rent använder man ett quickfilter .
Vill man så kan man göra fler kammare och ha mekanisk filtrering innan den biologiska, men frågan är om det behövs.

Det finns även en hel del ritningar på nätet för avrinning som inte kräver att man borrar i karet. Kan vara bra om man har ett äldre kar eftersom det sägs att dessa är riskablare att borra.
#24 - 27 april 2007 05:33
Om inte jag fattar allt fel är det betygligt bättre med en överiningsbox, borrar du hål i glaset får man en svaghet just där hålet sitter och behöver antagligen förstärkas (beroende på håldiameter och storlek på akvariet) om hålet har diameter på 20mm antar jag att du får sätta en limmad glasskiva på ca 10x10cm extra över det med ett till hål i. (bara en grej jag har sett) Jag har ett sånt kar hemma på ca 50 liter som va förstärkt så jag fick limma dit ytterligare en glasbit över för att få det tätt. snyggt ? näe...

Nu har valet fallit, kul att bygga eget filter men försäkringsbolaget tycker inte det samma, jag åker på att besiktiga mitt filter för att dom ska godkänna det... Blir köpa ett ytterfilter antagligen ett Fluval FX-5 som påstås räcka till 1500l, flöde på 3500l/h. pris ca 2500:-
#25 - 27 april 2007 07:02
Jag håller med om att många länkar är för saltvatten, men det är å andra sidan inget svårt att göra en sump för sötvatten. I saltvattenssumpar använder man ju ofta alger för att rena vattnet, och det kanske hade varit en god ide att ha en lowtech/walstad sump med växter om man tex kör ett klassiskt malawi kar utan växter.


Principerna som tillämpas för saltvatten är helt annorlunda, och fungerar inte tillfredsställande för sötvatten. Det kan rent av få motsatt effekt.

Avdelaren för denna kammaren ska gå ända ned till botten för att undvika torrläggning.


Om första avdelaren slutar 25 mm över botten, och andra avdelaren går från botten och upp till 50mm under övre kant på baljan, kommer lägsta nivån aldrig bli lägre än 50mm under kant. Exakt samma nivå som om första avdelaren gått från botten och upp till 50mm under kanten. Om första avdelaren går ända ner till botten, kommer vattnet där bli något mer stillastående, och värmarens effekt sprids inte optimalt i akvariet. Utöver det kommer lite skräp på botten, allt småsaker som går att hantera, men det är enklare att bara lyfta den avskiljaren lite från botten. Det är bara kammaren med returpumpen i, som riskerar att bli torrlagd.

Vill man så kan man göra fler kammare och ha mekanisk filtrering innan den biologiska, men frågan är om det behövs.


Man brukar ha mekanisk filtrering före, istället för efter den biologiska. Detta för att inte de mer finporiga biologiskt aktiva områdena ska fyllas med kompakt skit.

Det finns även en hel del ritningar på nätet för avrinning som inte kräver att man borrar i karet. Kan vara bra om man har ett äldre kar eftersom det sägs att dessa är riskablare att borra.


Ett par inlägg upp slängde jag in en enkel skiss på en overflow box. Principen är simpel, och inte svår att kopiera.

Om inte jag fattar allt fel är det betygligt bättre med en överiningsbox, borrar du hål i glaset får man en svaghet just där hålet sitter och behöver antagligen förstärkas (beroende på håldiameter och storlek på akvariet) om hålet har diameter på 20mm antar jag att du får sätta en limmad glasskiva på ca 10x10cm extra över det med ett till hål i.


Jag har funderat lite på det samma, men det är borrning som rekommenderas. Huvudsakligen för att det är mer flexibelt, och resultatet därför snyggare. Tydligen är glaset så mycket starkare än vad vi egentligen behöver att det inte påverkas negativt, så länge det inte är för nära hörn o kanter.

Nu har valet fallit, kul att bygga eget filter men försäkringsbolaget tycker inte det samma, jag åker på att besiktiga mitt filter för att dom ska godkänna det... Blir köpa ett ytterfilter antagligen ett Fluval FX-5 som påstås räcka till 1500l, flöde på 3500l/h. pris ca 2500:-


Vilket försäkringsbolag är det? Det borde falla under samma regler som saltvattensakvarier, och jag kan inte tänka mig att de åker runt och besiktigar salltvattensakvarier stup i kvarten.

B!
#26 - 27 april 2007 07:02
näe jag har ångrat mig igen... det blir att bygga ett filter och för att komma undan försäkringsbolaget kommer jag använda mig av ett gammalt akvarium på ca 60-80 liter med 3 väggar i... efter det en cirkulations-pump som pumpar 3700l/h.
#27 - 27 april 2007 07:09
Mr B skrev:
Jag har funderat lite på det samma, men det är borrning som rekommenderas. Huvudsakligen för att det är mer flexibelt, och resultatet därför snyggare. Tydligen är glaset så mycket starkare än vad vi egentligen behöver att det inte påverkas negativt, så länge det inte är för nära hörn o kanter.


Det håler jag har i mitt lilla kar sitter ca 5x3cm från ett hörn så det kanske är därför...

Mr B skrev:
Vilket försäkringsbolag är det? Det borde falla under samma regler som saltvattensakvarier, och jag kan inte tänka mig att de åker runt och besiktigar salltvattensakvarier stup i kvarten.



B!



Näe jag har ångrat mig igen... det blir att bygga ett filter och för att komma undan försäkringsbolaget kommer jag använda mig av ett gammalt akvarium på ca 60-80 liter med 3 väggar i... efter det en cirkulations-pump som pumpar 3700l/h.
#28 - 27 april 2007 07:29
Mr B skrev:
Eh, va? Det är fullständigt omöjligt för en överrinningsbox som är korrekt konstruerad att inte starta efter ett strömavbrott.



Skiss jag slängde ihopa på ett par minuter...



Bild1,Bild2

B!





Fakta ur The reef aquarium Science, art, and Technology (Sprung/Delbeek 2005).

De påstår att orsaken till problemet är att man har en kraftig avdunstning i boxen och nivån kan lätt bli för låg så att du får in luft i häverterna, de rekommenderar att man dagligen skall kontrolera överriningsboxen för att inte få problem.

Själv tänkte jag ha en överiningsbox i mitt första saltakvarium men blev skrämd av att läsa trådar på nätet där boxen slutat fungera, blev dyra reparationer.
Men dagens boxar kanske fungerar bättre ?

Om inte jag fattar allt fel är det betygligt bättre med en överiningsbox, borrar du hål i glaset får man en svaghet just där hålet sitter och behöver antagligen förstärkas (beroende på håldiameter och storlek på akvariet) om hålet har diameter på 20mm antar jag att du får sätta en limmad glasskiva på ca 10x10cm extra över det med ett till hål i. (bara en grej jag har sett) Jag har ett sånt kar hemma på ca 50 liter som va förstärkt så jag fick limma dit ytterligare en glasbit över för att få det tätt. snyggt ? näe...



Nu har valet fallit, kul att bygga eget filter men försäkringsbolaget tycker inte det samma, jag åker på att besiktiga mitt filter för att dom ska godkänna det... Blir köpa ett ytterfilter antagligen ett Fluval FX-5 som påstås räcka till 1500l, flöde på 3500l/h. pris ca 2500:-


Vad gäller hål i akvariet så används borrade akvarium i de flesta saltvattenssystem idag utan problem. Det är dock viktigt att hålet inte blir för nära kanten osv. I mitt nyborrade 540 liters kommer jag att använda en BTN filtermodul för att dölja tangenomförningen och röret, så man kommer inte att se överriningen.
#29 - 27 april 2007 07:36
Mr B skrev:
Principerna som tillämpas för saltvatten är helt annorlunda, och fungerar inte tillfredsställande för sötvatten. Det kan rent av få motsatt effekt.

B!


Håller med om att mycket av det som används i saltvattenshobbyn förmodligen inte fungerar i sötvatten. Gäller det även peter_m_jonsson ide om istället för alger använda akvarieväxter som näringsupptagare ? Personligen tycker jag det borde fungera.

Här är en artikel i tre delar om sumpbygge för den som är intresserad (den är för saltvattensakvarium men intressant ändock)

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-01/gt/index.php

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-04/gt/index.php

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-07/gt/index.php
#30 - 27 april 2007 09:07
Fördelen med växter i sumpen om man inte har det i akvariet är att de konkurrerar med alger om näring. De är dessutom bra på att binda skadliga ämnen. Nackdelen är att sumpen behöver belysas.
En variant är att ha tex flytormbunkar eller andmat som tar sitt koldioxid från luften så begränsas de inte av den lilla mängd koldioxid som finns i vattnet.
det blir dessutom lätt att rensa undan när det växer för tätt. Kombinera med hornsärv om du har en djup sump så har du en komplett lösning.

Avdunstning från överfödesboxen kan man ju begränsa med lock över anordningen. Dessutom så känns det som att det är andra risker som är mer överhängande om filtret står stilla så länge att vattnet hinner avdunsta.
#31 - 27 april 2007 10:20
Fördelen med växter i sumpen om man inte har det i akvariet är att de konkurrerar med alger om näring. De är dessutom bra på att binda skadliga ämnen. Nackdelen är att sumpen behöver belysas.

En variant är att ha tex flytormbunkar eller andmat som tar sitt koldioxid från luften så begränsas de inte av den lilla mängd koldioxid som finns i vattnet.

det blir dessutom lätt att rensa undan när det växer för tätt. Kombinera med hornsärv om du har en djup sump så har du en komplett lösning.



Avdunstning från överfödesboxen kan man ju begränsa med lock över anordningen. Dessutom så känns det som att det är andra risker som är mer överhängande om filtret står stilla så länge att vattnet hinner avdunsta.

Vad gäller växterna så har vi samma åsikt. Det är just det som jag kommer att ordna i en av sumparna, eftersom jag inte kommer att ha växter i själva akvariet. Dessutom får jag en bra syresättning av akvariet genom överriningen, vilket bla hästnoscikliderna borde uppskatta. Dessutom borde den kraftiga syresättningen motverka problemet med syreåtgången på natten om jag har mycket växter.

Boxen blir ju som en liten sump och där kommer nivån att sjunka helatiden pga avdunstningen när du har en genomströmning av vattnet, om genomströmningen avstannar så minskar avdunstingen dramatiskt, så man måste alltså hålla koll på nivån när boxen fungerar som den skall. (Om jag nu inte missförstått).
Ett annat problem är om det smiter in luftbubbler från akvariet till boxen så kan även de orsaka ett haveri tillslut.

Men som sagt det borde ju kunnas lösas med ett avtagbart "avdunstningsskydd".

I alla de böcker som har med beskrivning av "hang-on overflow" så varnar de för att det kan bli fel.

Däremot så det enda de varnar för när det gäller borrade system är att sumpen måste klara av att ta emot det vatten som rinner ner från akvariet om pumpen som pumpar tillbaks vattnet till akvariet lägger av.
#32 - 27 april 2007 10:51
Jag har en bild på hur jag hadde tänkt att bygga men jag vet inte hur man lägger upp bilder ? Kan man ?
#33 - 27 april 2007 10:53
Jag har en bild på hur jag hadde tänkt att bygga men jag vet inte hur man lägger upp bilder ? Kan man ?


Tror att du måste vara goldmedlem
#34 - 27 april 2007 10:58
AA okej.. Men det löser sig antagligen.

Första filtret blir ett grovfilter och där nånstans kommer värmare att ligga åxå efter har jag funderingar på "baktobillar" (är det bra?) i mittendelen, efter och precis innan pumpen ett finare filter.
#35 - 27 april 2007 11:01
det står att goldmedlemmar kan lägga in obegränsat med bilder, så jag hade kanske fel.
#36 - 27 april 2007 22:23
De påstår att orsaken till problemet är att man har en kraftig avdunstning i boxen och nivån kan lätt bli för låg så att du får in luft i häverterna, de rekommenderar att man dagligen skall kontrolera överriningsboxen för att inte få problem.


Överrinningsboxen i sig är i stort sett okänslig för avdunstning under drift. När den står still avdunstar vatten utan bieffekter tills vattennivån på båda sidor är nere vid kanten till kanalen som går upp över akvariekanten.

Gäller det även peter_m_jonsson ide om istället för alger använda akvarieväxter som näringsupptagare ? Personligen tycker jag det borde fungera.


Att köra walstad i en sump, för att driva upp näringsämnen i ett näringsfattigt akvarium, så att man kan odla växter i sagda sump? Mja, låter som onödigt besvär. Bättre att köra regelbundna vattenbyten, mindre risk för problem, och onödiga kostnader.

Boxen blir ju som en liten sump och där kommer nivån att sjunka helatiden pga avdunstningen när du har en genomströmning av vattnet, om genomströmningen avstannar så minskar avdunstingen dramatiskt, så man måste alltså hålla koll på nivån när boxen fungerar som den skall. (Om jag nu inte missförstått).

Ett annat problem är om det smiter in luftbubbler från akvariet till boxen så kan även de orsaka ett haveri tillslut.



Men som sagt det borde ju kunnas lösas med ett avtagbart "avdunstningsskydd".


I överrinningsboxen är vattennivån konstant så länge pumpen som skyfflar in vatten i akvariet är igång. Där är inte någon sjunkande nivå av avdunstningstakten. Enda stället i ett system med sump/overflow du får en sjunkande nivå pga avdunstning, är i den kammaren du har pumpen. Därför är det lämpligt att göra den kammarn relativt stor. Lägg eventuell doppvärmare längs botten, går den torr, och brinner upp, är det ditt minsta problem.

Jag har en bild på hur jag hadde tänkt att bygga men jag vet inte hur man lägger upp bilder ? Kan man ?


Hosta den på någon annan sida. Jag brukar föredra imageshack, men andra gillar inte dem alls. Därifrån kan du länka in bilderna, tyvärr verkar det bara som om det går med länkar...
[php]Länktext[/php]rent teoretiskt ska det gå med bilder, men...
[php][img=http://img299.imageshack.us/img299/3127/overflofbox1zf7.jpg] / [/php][img=http://img299.imageshack.us/img299/3127/overflofbox1zf7.jpg] /

En, eller båda, ska fungera, på olika ställen, dock inte här.
B!
#37 - 28 april 2007 09:29
Mr B skrev:
Eh, va? Det är fullständigt omöjligt för en överrinningsbox som är korrekt konstruerad att inte starta efter ett strömavbrott.



Skiss jag slängde ihopa på ett par minuter...



Bild1,Bild2

B!





Imponerande ritning för att vara på ett par minuter!:)

Alternativ host för bilder: http://www.photolava.com/
#38 - 28 april 2007 09:59
Mr B skrev:
Överrinningsboxen i sig är i stort sett okänslig för avdunstning under drift. När den står still avdunstar vatten utan bieffekter tills vattennivån på båda sidor är nere vid kanten till kanalen som går upp över akvariekanten.B!


Ok, de kanske pratar om någon annan variant av "hang-on" överriningsbox i sin bok då.

Att köra walstad i en sump, för att driva upp näringsämnen i ett näringsfattigt akvarium, så att man kan odla växter i sagda sump? Mja, låter som onödigt besvär. Bättre att köra regelbundna vattenbyten, mindre risk för problem, och onödiga kostnader.



Håller med dig att det är enklare med vattenbyten osv, roade mig snarare med att fundera på vad jag skall använda sumparna under akvariet till som ändå finns där, kom på sen att om jag har växter i sumpen så konkurrerar de ju bara om näringsämnenena med algerna i akvariet och de är ju bra för tex mooriin att sysselsätta sig med.
#39 - 28 april 2007 10:02
Sketchup 5. Löjligt enkelt att rita med. Jag gjorde en väldigt simpel rörstump, eftersom bara att göra en vettig durso tar lika lång tid som hela resten av projektet. Jag ansåg dock att den här lösningen fungerade för att demonstrera funktionen.
#40 - 28 april 2007 17:55
[url=http://profile.imageshack.us/user/daimlerbenz/images/detail/#442/picture00029wq0.jpg[/url]

Test jag vet inte om det funkar.











Annons