blankt lack på bakgrund

#1 - 17 november 2008 11:48
Jag ska börja lacka min hemmagjorda bakgrund med epotex nu. Det jag funderar på är att jag förstått att den blir väldigt blank. Syns det mycket även under vattnet? Det ser ju inte så naturligt ut med högblanka klippor och stenar.

Tror ni att man kan matta ner den genom att ha på ett tunt lager fin sand innan sita lagret lack har torkat. Eller finns det risk att hållfastheten på lacken blir sämre då?

/Mvh Maria
#2 - 17 november 2008 17:44
Den kommer inte att se så blank ut under vatten.
Jag änvände inte epotex, men väl en annan blank lack till min bakgrund en gång i tiden.
Ta en titt och bilda dig en egen uppfattning: http://henrik.eketjall.se/page/4/

Tänk på att mitt lilla "obs" längs ner i den artikeln även gäller för epotex, dvs tunt tunt med lack är det som gäller. Och att det får härda ordentligt mellan strykningarna.
#3 - 17 november 2008 19:52
heeke skrev:

Jag änvände inte epotex, men väl en annan blank lack till min bakgrund en gång i tiden.

Tänk på att mitt lilla "obs" längs ner i den artikeln även gäller för epotex, dvs tunt tunt med lack är det som gäller. Och att det får härda ordentligt mellan strykningarna.

Tack för ditt svar. Din bakgrund blev ju riktigt bra.

Jag har precis lagt första lagret lack nu, och det var svårt att inte få det för tjockt, lacken var ju liksom så seg och trög att stryka ut. Hoppas det blir bra ändå, ska lacka nästa lager i morgon. Jag struntar i att ha på någon sand eller så, utan det får bli som det blir.
#4 - 17 november 2008 20:23
heeke skrev:

Snyggt Heeke!
#5 - 17 november 2008 22:09
Lite bilder hade inte vrit fel underytan Nic har en tråd i gång om hemma bygen lägg upp bilder/länk där oxå =)
Kolla på epoxisns hemsida om det finns något kem du kan förtunna lacken med eller om det strå i produkt data bladet. Lycka till med lackandet.
#6 - 18 november 2008 06:43
Mick13 skrev:
Lite bilder hade inte vrit fel underytan Nic har en tråd i gång om hemma bygen lägg upp bilder/länk där oxå =)

Kolla på epoxisns hemsida om det finns något kem du kan förtunna lacken med eller om det strå i produkt data bladet. Lycka till med lackandet.

Hittade ingen info om förtunning av lacken, så det är nog bara at försöka pensla ut det så ba som möljigt ändå.

Har lagt ut bild på bakgrunden i en tråd på projekt (det var innan den var lackad):
http://zoopet.com/forum/showthread.php?t=125027

Kommer mer bilder sen när den är färdiglackad.

/Maria
Bilagor:
#7 - 18 november 2008 17:21
Jasså, är epotexen så tjock?!, Jag trodde (utan vidare belägg) att den var lika rinning som annan 2-komp lack.
För mig var problemet att lacken rann ner gropar och därför tjock när den härdade.
#8 - 19 november 2008 12:00
heeke skrev:
Jasså, är epotexen så tjock?!, Jag trodde (utan vidare belägg) att den var lika rinning som annan 2-komp lack.

För mig var problemet att lacken rann ner gropar och därför tjock när den härdade.

Jag har ingen erfarenhet av andra 2-komp lack, så det kan jag inte svara på. Jag trodde det skulle vara som andra vanliga lack, och då tyckte jag den här var mer seg. Men den rann ner i gropar också tycker jag, hade penslat ut den ordentligt, men efter en stund hade den segat sig ner i groparna. Men förhoppningsvis syns det inte även om den är lite tjockare på sina ställen.

Jag lackade nyss på lager två och så strödde jag på lite fin sand här och var. Ska bli spännande att se hur det blir i akvariet sen.
#9 - 20 november 2008 21:41
Använde också epotex, den rann sakta men säkert ner i groparna. Men jag strödde lite svart sand i håligheterna för att inte får så blanka gropar.
Mattade även ner lacken lite med hjälp av en scotch-brite svamp. Behövs inte mycket för att matta den lite, men lade ju 2 lager lack så det inte skulle nöta igenom.
Har inte haft några problem så här långt iaf.

Min bakgrund:

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125040
#10 - 20 november 2008 22:36
Jag håller på och fiixar en plastbåt och då kan man använda epoxi till att förstärka och reparera skador i galsfibret jag fick ett tips om att för tunna epoxin med t-röd man sedan fick jag rada på att det inte var kemiskt bra att blanda i T-röd kunde vist bli kvar undar lack ytan , när jag gjort reparationer det sista så har jag använt limmet ofötunnat och fåt till en bra yta har dock varit noga med blandning framhållande och väntat en liten stund före jag börjat och applicera så limmet frötjocknat lite. Har ett svagt minna av att det skulle gå och förtunna med aceton men som sagt jag är INTE säker om det var aceton. Hoppas lakcningen lyckas.
Snygg bakgrund =)

Annons