Monsterpalett!

#1 - 30 mars 2013 19:53
Ville bara visa paletthanen jag köpte idag :) Nog den största palett jag sett på länge. Men, hmm, tycker inte han ser lika stor ut på bilderna :p

Köpte en hona i en annan butik.
#2 - 30 mars 2013 20:57
Det var en redig bit må jag säga! :D Men inga"paletter"?? Vet du hur gammal han är?

Jag hade en gång en hona som påminner lite om den i bakgrunden. Kort och knubbig med kraftig färgsättning, lekdräkten var helt fantastisk! Hon var gulsvart med violettröd buk och kraftigt neongrön "ögonskugga" så det såg ut som hon hade halvslutna sängkammarögon när hon dansade för sin hane, och hela hennes kropp glänste!!
Hon var dessutom den tuffaste av dem alla och lyckades till och med överleva tuberkulosen som slog ut resten av beståndet...
#3 - 30 mars 2013 21:15
Vet faktiskt inte, han hade fått dem i inbyte, det var flera hanar i den storleken.

Ja, paletter är riktigt snygga. Här är ett par jag hade för ett tag se´n, den hanen var stor, men känns ändå inte som att han var i samma liga som den här.
#4 - 30 mars 2013 21:27
Snygga ja! Och förökar sig ju i nästan samma takt som guppys! En period betalade jag som regel med yngel när jag handlade! :D
Jag har hört att det finns olika varianter av palettciklider, vet du något om det?
#5 - 30 mars 2013 21:30
Ja, det är kul att föda upp yngel, och se dem flytta hemifrån :) Bytte in ett gäng regnbågsciklider idag, och har ett thomasipar med yngel som börjar växa till sig. Det finns flera olika arter av Pelvicachromis, om det är det du menar? Men även i de olika arterna, så finns ofta olika lokalvarianter, P. taeniatus t.ex innehåller flera olika varianter. Men även den vanliga paletten ska ha några olika former, som "röd" och "gul".
#6 - 31 mars 2013 21:00
Idag är han inte lika blek längre, och han försvarar ett "malrör" tillsammans med honan. Det verkar som om de vräkte en Crenicichla reganihona som höll till i röret.
#7 - 1 april 2013 19:26
De brukar vara väldigt bra på att bestämma var andra fiskar inte ska bo! :D
#8 - 1 april 2013 19:31
Hehe, jo, paletter brukar påstås funka bra i sällskapskar, men de kan vara rätt tuffa.
#9 - 4 april 2013 17:17
Sådär, nu sitter där ägg i taket på "malröret" :) Och hanens färger har intensifierats.
#10 - 4 april 2013 17:25
Animaniac skrev:
Idag är han inte lika blek längre, och han försvarar ett "malrör" tillsammans med honan. Det verkar som om de vräkte en Crenicichla reganihona som höll till i röret.

Jäklar vad grann han är:).

//Inger
#11 - 4 april 2013 17:31
gullefjun skrev:
Jäklar vad grann han är:).

//Inger

Och de bilderna är ändå inget mot hur han ser ut nu när frun vaktar ägg ;) Nu är det röda på buken, och de svarta banden, mycket starkare.
#12 - 4 april 2013 18:30
Riktigt fin :)
#13 - 4 april 2013 18:32
Ja, jag föll direkt när jag såg dem i butiken :) Inte bara storleken, utan även den långt utdragna, fransiga stjärtfenan ser rätt häftig ut tycker jag.
#14 - 4 april 2013 18:34
Hade jag sett den så hade jag inte heller kunnat låta bli :)
#15 - 4 april 2013 18:42
Hade du bott lite närmare, så hade du ju kunnat åka dit, han har ett litet gäng kvar i samma storlek, det var väl 5-6 hanar som såg ut så.

Undrar om det är nå´t genetiskt, eller om alla hanar har potentialen att bli så stora om de får tillräckligt med tid, mat, och utrymme.
#16 - 5 april 2013 03:42
Ja det hade varit roligt att veta :)
#17 - 26 april 2013 20:14
Är det en ny trend...

...med stora paletter eller är det bara det att folk med större kar börjat hålla dem??

Akvariefiskimporten i Sävenäs har också fått in monsterpaletter! Dock inte med samma utdragna fenor som i denna tråden.
Köpte en av de minsta hanarna idag, och en romstinn hona från ett annat kar som jag spanat in i några veckor nu!

Hon gör allt för att få honom intresserad, spänner ut sig och gör "dutty wine" för honom men blir bara bortjagad... Antingen fattar han inte, eller så är hon inte hans typ! :confused:

Får väl ge dem ett par dagar innnan jag byter ut hanen för honan SKA jag bara ha kvar!
Hon är rätt så liten men naggande god! :d
#18 - 28 april 2013 15:25
Första leken blev inget, men tror de har lekt igen nu. Inte helt lätt att vakta yngel i det karet, kan jag tänka mig.
#19 - 28 april 2013 18:44
Såg några granna "monster" på T-import för några veckor sedan, de var verkligen fina. En liten fråga, går det att ha paletter med koppartetror och pansarmal, blir det uppätna tetror och sönderjagade malar (i ett 240 liters)?

EK
#20 - 28 april 2013 18:47
Pansarmalar med paletter kan vara lurigt i mindre kar, men i ett 240 funkar det nog. Jag har själv mina paletter i ett Juwel Rio 240, där de går bl.a med Corydoras panda. I och för sig har det här paret inte haft frisimmande yngel än... Men tror inte det ska vara nå´n fara.
#21 - 28 april 2013 19:00
Tack för snabb svar, jag "började" med paletter som första fisk när jag hade akvarium för första gången när jag var 12-15 år, nu nästan tjugo år sedan är det dags för akvarium igen. Jag är inne på SA med pansarmal, koppartetror och ngn dvärgciklid. Men det är något med paletter som fortfarande lockar, jag "måste" alltid stanna till och titta till i "deras" akvarium när jag är i akvariebutiker, och monster paletterna hos T-import gjorde inte suget mindre, så nu kanske dvärgcikliderna blir paletter i stället, alla dessa va (eller möjligheter)l...

EK
#22 - 28 april 2013 19:10
Ja, de gamla klassikerna man minns från förr har alltid en viss dragningskraft på en. Och de är ju fina och intressanta fiskar.
#23 - 28 april 2013 19:48
Erikderek skrev:
Tack för snabb svar, jag "började" med paletter som första fisk när jag hade akvarium för första gången när jag var 12-15 år, nu nästan tjugo år sedan är det dags för akvarium igen. Jag är inne på SA med pansarmal, koppartetror och ngn dvärgciklid. Men det är något med paletter som fortfarande lockar, jag "måste" alltid stanna till och titta till i "deras" akvarium när jag är i akvariebutiker, och monster paletterna hos T-import gjorde inte suget mindre, så nu kanske dvärgcikliderna blir paletter i stället, alla dessa va (eller möjligheter)l...

EK

Det fick bli paletter i grabbens SA-kar!
Ville ha någon ciklid som garanterat leker så han får se yngelvård.
De påminner ju lite om vissa sydamerikanska dvärgciklider, så man får låtsas lite! [;)]
Nu verkar jag tyvärr ha problem att hitta en lämplig partner till den praktfulla honan som jag inte tänker byta ut...
Bytte en bort en monsterhane som trängde undan henne trots hennes övertydliga inviter. Hane nummer två verkar däremot vara för mesig och blir nog snart ihjäljagad om jag inte byter ut honom med!
#24 - 29 april 2013 10:48
Kanske blir ett SAFRICA tema för mig istället, lol.

EK
#25 - 29 april 2013 15:51
Erikderek skrev:
Kanske blir ett SAFRICA tema för mig istället, lol.

EK

Bara det inte blir Seanfrica :p
#26 - 30 april 2013 16:21
Nu har de frisimmande yngel hur som helst :) Så nu går där två ciklidpar med yngel i samma kar, det andra paret är flaggciklider.
#27 - 19 maj 2013 14:27
Såg några monsterpalletter i en affär för ett par veckor sen och det var enbart hannar. Hade det funnits honor och ifall jag hade plats här hemma så hade jag köpt några.
Riktigt maffiga var dom och det fanns många och alla var 10+cm :)

Hur har det gått med ynglen?
#28 - 20 maj 2013 07:34
Tyvärr dog honan, och hanen försökte så gott han kunde på egen hand, men det gick inte. Så jag bytte in honom igen.
#29 - 20 maj 2013 11:21
Animaniac skrev:
Vet faktiskt inte, han hade fått dem i inbyte, det var flera hanar i den storleken.

Ja, paletter är riktigt snygga. Här är ett par jag hade för ett tag se´n, den hanen var stor, men känns ändå inte som att han var i samma liga som den här.

Grym hane! De är så riktiga paletter skall se ut!Jag var glad å hittade en hane och hona som iaf hade 1 kontra 2 palett fläckar på bakfenan.

Annons