billigt saltvatten bygge?

#1 - 26 november 2007 19:19
sitter (som vanligt och funderar) att skaffa mig ett litet saltvatten kar..nano low tech..har sneglat på guppy hotellet, MEN det springer ju ÄNDÅ iväg lite i pris om man ska bygga om lysrörsrampen och dylikt så man hamnar på ca 2000 pix

man kan ju hitta typ 100-200 liters kar med både lysrörsramp och pump för ca 1000 lappen..visst inte världens bästa..MEN kan man inte göra något för att komma billigt undan..kan man inte använda något befintligt filterfack i typ ett juwel eller något? förslag mottages tacksamt...har tittat MYCKET på LASSES nano burk projekt..har DU några förslag hur man skulle kunna göra med filter (vilket verkar vara det som verkar knepigt..och pump kanske) men mest filter.... ja bara det blir "lågbudget"
#2 - 26 november 2007 20:23
sitter (som vanligt och funderar) att skaffa mig ett litet saltvatten kar..nano low tech..har sneglat på guppy hotellet, MEN det springer ju ÄNDÅ iväg lite i pris om man ska bygga om lysrörsrampen och dylikt så man hamnar på ca 2000 pix

man kan ju hitta typ 100-200 liters kar med både lysrörsramp och pump för ca 1000 lappen..visst inte världens bästa..MEN kan man inte göra något för att komma billigt undan..kan man inte använda något befintligt filterfack i typ ett juwel eller något? förslag mottages tacksamt...har tittat MYCKET på LASSES nano burk projekt..har DU några förslag hur man skulle kunna göra med filter (vilket verkar vara det som verkar knepigt..och pump kanske) men mest filter.... ja bara det blir "lågbudget"

det finns ju 27l för ca 800:-
dom ska man ju kunna köra utan modd
#3 - 26 november 2007 22:52
Vad vill du ha i burken? Det bör folk veta innan dom svarar, kraven är såpass olika på korallkar och en burk med endast fisk.
Vad är du bered att lägga ut om du inte tar med fisken i beräkning?

//NiXoN
#4 - 27 november 2007 06:45
BEHÖVER man inte modda dom små?? trodde man behövde få dit mer lysrör o dylikt??

det jag tänkte ha är väl clownfisk,eremit,och nån annan liten fisk o några turbosnäckor, lite ls o koraller (nån enkel) i det..ja dvs (tror jag) inget avancerat
#5 - 27 november 2007 08:12

Bra frågor håller också på att kolla på detta. väntar nyfiket på svaren. An revolution 1 (tror ja den heter) är ju inte så jätte dyr och är på 37 l. det som kanske behöver moddas på den är en pump till (enl Lasse) annars är det nog "bara" att köra på. är välldigt ny på detta. har precis fått hem Konp´s bok om saltvatten från biblioteket. Helgen är räddad!

/Robban
#6 - 27 november 2007 08:53
kallstrom: gör som robban Läs Daniel's Knop's "saltvattensguiden"
#7 - 27 november 2007 12:23
mina funderingar till akvariet!

blå bakgrund
ytavrinning??
2 bra pumpar
täta vattenbyten
ska ha clown, ls,någon lättskött korall,snäckor,kräfta..

BRA belysning????? vad behövs o man har ett 110 liters kar alá juwel? vad behövs byggas på? eller räcker det att sätta i kraftigare lysrör? eller behöver man byta ut armaturen med? hur göra igenteligen?

behövs ingen skummare??? köra pumparna högt upp för att bryta vattenytan?

delvis lösning? täta alla hål i filterfacket UTOM det uppe vid ytan..(byta ut pumpen mot en riktigt kraftig pump??) eller sätta in EN till pump ca 10-15 cm ner? men kan man inte ha LS i filterfacket med??

pumpar? ska vara tysta!!! wattantalet varierar från 5 watt till över 65watt...vad välja för pump? kanske en "HYDOR KORALIA 3" 5,5 watt 3200l/h? eller kanske två? men det sitter ju en pump i juwel'n allaredan..hmmm

LS..limma ihop stenarna med superlim? eller vad? korallerna kan man ju limma har jag hört

men det jag tänker på MEST nu är lyset..kan man bara byta ut lysrören..eller måste man bygga om det helt o hållet..och vad är lämpligt då? och vart hittar man reflektorer? t5 t8? vad ska man ha? ska man HA lysrör..eller ska man ta ett par ikea skrivbordslampor och sätta i bÄTTRE lysrörslampa i den?..har en sån hemma sitter 11watt i den nu och det är lite gulaktigt sken,måste ha vitt..men den lär ju bli fuktskadad..vad ska man välja..MEN vad det är ska bli MÅSTE det inte bli så varmt.
finns det inga ..hmm kompletta armaturer inte kan bli fuktskadade? men klart dom kostar väl därefter med

ja funderingarna blir bara fler o fler..någon som har svar på något så skriv gärna
#8 - 27 november 2007 12:47
Korallkar så kan man rikta sig mot 1watt per liter när det kommer till ljus.
Skall du ha mjuka koraller så blir de lite enklare, men troligen så måste du modifiera rampen och klämma in ett eller fler rör till.
Det går att köpa drosselkitt, dom är byggda för att tåla exponering till fukt etc.

Du bör läsa på för att förstå vad du skall lägga pengarna på och varför, ingen kommer nog att orka förklara de hela från början till slut åt dig på nåt forum.
Tänkte mest på din rad om skummaren, det handlar inte om att syresätta vattnet utan nått helt annat...

//NiXoN
#9 - 27 november 2007 13:51
" och vart hittar man reflektorer? "

om jag inte är helt fel ute så finns det färdiga reflektorer till Juwel karen (hade själv ett Vision 260l tidigare). det är väl t8 som sitter i Juwel?! det får plast minst ett rör till i locket på Juwel iaf i det karet jag hade.

Jag förstår din frustration. ju mer man läser om saltvattenskar ju mindre fattar man. själv har jag no läst allt som finns (inte riktigt) här på Zoopet och SG. har precis lånat en bok om det också (se ovan). jag tror att man måste prova sig fram (baskunskap är givetvis viktigt) för att se var kunskapena brister. sj ska jag börja med ett mindre kar, runt 40 l. blir lite billigare när karet kraschar :)

/Robban
#10 - 27 november 2007 14:48
jo det är ju sant robban...ja en mindre balja är nog billigare i början

ja ju mer jag läser ju mer förvirrad blir man ju..när man tycker man börjar fatta något så spricker det för det är fel..suck säger jag bara!

fasen synd att det inte BAR ska vara SÅ eller SÅ, utan är typ ett tjog halvsanningar om hur allt kan vara

ja boken ska jag försöka få tag på i biblioteket..ja tur att man bara stannat i TÄNKA stadiet än så länge o inte står med massa saker

PS: ROBBAN... säg till hur det går med ditt lilla kar...är det bara pump du ska (eller har) skaffat..o sen ska det vara tipp topp...låter spännande :)
#11 - 27 november 2007 18:29
Jag tror att del frågor besvaras här
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111210

MVH Lasse
#12 - 28 november 2007 07:42
NiXoN skrev:
Korallkar så kan man rikta sig mot 1watt per liter när det kommer till ljus.

Skall du ha mjuka koraller så blir de lite enklare, men troligen så måste du modifiera rampen och klämma in ett eller fler rör till.

Det går att köpa drosselkitt, dom är byggda för att tåla exponering till fukt etc.

Du bör läsa på för att förstå vad du skall lägga pengarna på och varför, ingen kommer nog att orka förklara de hela från början till slut åt dig på nåt forum.

Tänkte mest på din rad om skummaren, det handlar inte om att syresätta vattnet utan nått helt annat...

//NiXoN

*KLOCKRENT*

Ett annat tips är också att se om ni hittar någon tex på SG som bor i din stad som kanske kan visa sitt akvarie och förklara varför han kör med just sin teknik.. Själv köpte jag ett Red Sea Max (130L) saltvattens kit.. just för att det var ett färdigt paket som jag dessutom gillade designen på.. jag kör det kittet precis som det kom i princip. lagt till en liten cirkulationspump till, det är det enda jag har gjort..

Lycka nu till o ta det lugnt.. det är inte lönt att jaga på...
#13 - 29 november 2007 11:00

PS: ROBBAN... säg till hur det går med ditt lilla kar...är det bara pump du ska (eller har) skaffat..o sen ska det vara tipp topp...låter spännande :)

japp jag återkommer när det är dags. jag har bara tvår hinder/problem från attt dra igång. det försa är att inreda klart övervåningen på huset, det andra är att övertala frugan om ett kar till. det sistnämnda blir nog det svåraste :)

/Robban

Annons