Berätta, vilket var/är ert svåraste odlings projekt??

#1 - 14 november 2012 22:38
Tänkte kolla lite med alla här på zoopet om vilken fisk är eller var den mest svårodlade fisk ni lyckats få lek/yngel av? Skulle vara intressant att läsa era erfarenheter och vad som har varit den största utmaningen för er hitills när det gäller odling.
MVH/Henke
#2 - 14 november 2012 22:47
Det är nog mina L183, vet inte hur svårodlade de är egentligen, men de ska vara svårare än vanlig Ancistrus. Även Nanochromis transvestitus ska vara lite svåra.
#3 - 14 november 2012 23:01
Okej, det är en grymt fin L-mal det tycker jag och den är svår att sköta med. Skoj, den har odlingsvalör silver och själv har jag bara brons fiskar som jag lyckats med än så länge.
MVH/Henke
#4 - 15 november 2012 06:57
Sewellia lineolata spotted, vet ej hur svår men jag tror inte den är den lättaste iallafall:)
#5 - 15 november 2012 07:03
Sv: Berätta, vilket var/är ert svåraste odlings projekt??

Svart neontetra! ^^

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2
#6 - 15 november 2012 08:25
Ja, det råder viss förvirring om det är L183 eller L181, men lutar mer åt den förstnämnda, då de är köpta som det, och prickarna verkar stämma bättre på den, trots avsaknaden av vita fenkanter. Kom på, även om jag aldrig sett ägg eller yngel, så har jag haft redigt romstinna kuhliihonor, så vem vet...
#7 - 15 november 2012 08:32
solis skrev:
Sewellia lineolata spotted, vet ej hur svår men jag tror inte den är den lättaste iallafall:)

http://www.sarfakvarist.se/ > Odling&Märken[COLOR=#281E78][FONT=Verdana] > -[/FONT][/COLOR]Valörlistan

Se familjenr 78, den är rankad som Guld. Bra jobbat :)
#8 - 15 november 2012 08:56
Pierre_N skrev:
http://www.sarfakvarist.se/ > Odling&Märken[COLOR=#281E78][FONT=Verdana] > -[/FONT][/COLOR]Valörlistan

Har också odlat den, inte så svår faktiskt. Kuhliål var betydligt svårare att få yngel av, tog två år :)
#9 - 15 november 2012 09:10
Pierre_N skrev:

Vad roligt fast jag hade inget med det att göra, hittade ett konstigt yngel i karet som visade sig att det var en sewellia:) det hände fler gånger men så fick jag något trist i karet så dom andra yngeln försvann, däremot så såg jag när dom lekte en gång villket var häftigt. har första ynglet kvar fast den är vuxen nu. Malfunkshun bara blev det hos dig eller odlade du?
#10 - 15 november 2012 10:04
Pterophyllum leopoldi
Skall tydligen vara Guld.
Men jag gör nog fel, för ett par leker med jämna mellanrum.
Har dragit upp 2 kullar, numera lägger jag inget jobb på yngelvård,
Orkar inte kläcka artemia och mata flera ggr / dag.
#11 - 15 november 2012 10:40
solis skrev:
Vad roligt fast jag hade inget med det att göra, hittade ett konstigt yngel i karet som visade sig att det var en sewellia:) det hände fler gånger men så fick jag något trist i karet så dom andra yngeln försvann, däremot så såg jag när dom lekte en gång villket var häftigt. har första ynglet kvar fast den är vuxen nu. Malfunkshun bara blev det hos dig eller odlade du?

Lite av båda, ville göra ett försök på att odla, läste på lite och drog lite logiska slutsatser på när lekperiod bör vara och försökte härma regnperiod. Ynglade som bara den, problemet var mina Schisturor som käkade yngel.
Samma gällde kuhli, bytte inte vatten på två år utan fyllde bara på det som dunstade och hade inte mer än 10cm vattendjup med enormt mycket växter samt indian almond löv på botten. Hade hystersik mängd småkuhli sen.
#12 - 15 november 2012 16:04
Mycket intressant att läsa era inlägg och vilka arter ni lyckats med, Kuhli har jag inte hört nån lyckats med tidigare. Var det den randiga varianten?
Med vänlig hälsning, Henke
#13 - 15 november 2012 16:21
Vinkeltetra, L046, L201.. Vinkeltetran var iofs bara ett yngel..
#14 - 15 november 2012 16:28
#15 - 15 november 2012 16:41
HenkeP: Ett yngel då har man lyckats precis med den bedriften, och Neontetra är ju mycket svår att driva upp. Skoj med alla era ovanliga lyckade lekar!
MVH/Henke
#16 - 15 november 2012 16:56
Skulle vara ännu mer intressant att höra vad ni verkligen försökt med, men ändå misslyckats.
#17 - 15 november 2012 17:30
Skulle vara ännu mer intressant att höra vad ni verkligen försökt med, men ändå misslyckats.

G. gibbiceps... Var övermäktigt... Lär jag aldrig försöka med igen! Acarichtys heckelii... Hade aldrig tillräckligt med tid att pröva alla ideer... Kommer således att testa igen då de enligt mig är bland de snyggaste fiskar som finns och som jag nog lär ha igen inom en inte alltför avlägsen framtid.
Av de fiskar som jag är mest nöjd med att ha odlat får jag nog säga Uaru amphiacanthoides... Iaf den mest fascinerande upplevelsen med tanke på deras yngelvård etc. Som liten grabb var jag väldigt nöjd med att ha odlat Megalechis thoracata. Hm... Brochis britskii vore kanske något att försöka med!? :p
#18 - 15 november 2012 20:44
Finns odlingsvalören diamant?
#19 - 15 november 2012 23:02
Läste på ett forum det var en här i Sverige som hade fått sina pirayor att lekt och han lyckades även att driva upp ynglen till vuxna fiskar.
MVH/Henke
#20 - 15 november 2012 23:05
I "min" butik fick han lek av pirayor en gång, om jag inte minns fel. Vad jag förstår så vaktar hanen äggen.
#21 - 16 november 2012 00:55
Häftigt!
MVH/Henke
#22 - 17 november 2012 12:32
Henke_76 skrev:
Finns odlingsvalören diamant?

Det är SARF (Sveriges Akvarieföreningars Riksförbund) som driver och sköter odlingslistan och det är jag som sätter valörerna. Det finns Brons, Silver, Guld och Elit samt på senare år dessutom Hedersomnämnande som är lite informellt och ligger mellan Guld och Elit. Till Elit hör arter som glasmal, elefantfisk och praktbotia.

Edit: listan finns här http://www.sarfakvarist.se/
#23 - 17 november 2012 12:37
Henke_76 skrev:
Läste på ett forum det var en här i Sverige som hade fått sina pirayor att lekt och han lyckades även att driva upp ynglen till vuxna fiskar.

MVH/Henke

Jag känner bara till en hon:

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/4d716307b9cb462244071582-rodbukspiraya
#24 - 17 november 2012 14:20
Den senaste leken och den jag kämpat mest för är mina L204 :)

/Mats

Annons