Odling av neontetra (Paracheirodon innesi)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kryckan
    • November 2011
    • 283

    Odling av neontetra (Paracheirodon innesi)

    Hallå där!

    Tänkte försöka ge mig på att odla dessa små rackare.

    Anledningen till detta är att jag såg dem leka i mitt 160L akvarium där de bor nu.
    Började läsa på hur odling går till och har bestämt mig för att ge det en eller flera försök.
    Har förstått att det är en av de knepigaste tetrorna att lyckas med,
    speciellt att få äggen/ynglen överleva de första veckorna om man nu får dem att leka.
    Men det är en stor utmaning och ännu roligare då ifall man skulle lyckas.

    Har ingen erfarenhet av liknande odling sen tidigare.
    Va mycket intresserad av akvarium för 12-17 år sedan. Är 27 år nu.
    Har väll typ bara odlat lätta arter då som guppy, platy, svärdbärare, black molly och palettciklid.
    Men för några månader sen drog jag igång intresset igen och ser fram emot roliga projekt framöver.
    Förutsättningarna ekonomisk och utrymmesmässigt är ju mycket bättre nu än då.

    MÅLET MED PROJEKTET

    Generellt sätt är jag nöjd om en överlever till slut. Blir det fler är det bara oerhört kul
    Men det är ju många faser och moment på vägen dit som ska klaras av.
    Varje moment/fas i det hela är ett mål för sig att klara.
    Varje avklarat moment kommer hjälpa mig i framtida försök om jag nu inte skulle fixa det första.

    UTFÖRANDE AV PROJEKTET

    Postade några knasiga frågor i en annan tråd.
    Detta resulterade i en väldigt bra länk som hawkse här på forumet tipsade mig om.
    Tackar så mycket för tipset!

    En som har lyckats med detta mål tidigare.

    Kommer i princip göra lika som personen i den tråden. Kanske lite småändringar

    Allt som jag gör kommer jag beskriva så detaljerat jag kan.
    Vill att det ska vara lätt att ta efter ifall jag skulle lyckas.
    Då blir det lätt för andra som vill utföra liknande projekt att ta efter.

    Kommer inte att förhasta nått moment. Allt ska dokumenteras på ett bra sätt.
    Kanske tar ett tag innan själva odlingsbiten kör igång.
    Vill att allt ska vara väl planerat och så innan det hettar till.
    Känns som att bra förberedelser är A och O för lyckat resultat.

    Kommer använda mig av väldigt mycket bilder. Bilder tycker jag om. Lätt att begripa vad som händer då.

    Jag vet ungefär hur jag ska gå tillväga.
    Men det kommer dyka upp frågetecken lite här och där under resans gång.
    Vissa moment som jag tror att jag förstår mig på kanske är helt fel osv..

    Svar på frågor, idéer, synpunkter, kritik och liknande vill jag gärna ha.



    Tycker det här forumet är guld värt. Man lär sig nya saker varje dag.
    Inspirationen flödar som bara den! Slutar väll med att man har 10 talet kar i lägenheten till slut

    Första saken i projektet blir att posta en lista över allt material som ska användas under projektets gång.
    Senast redigerad av Kryckan; 27 November 2011, 13:38.
  • Kardanmannen
    • August 2004
    • 75

    #2
    Kul projekt!

    lycka till!
    540L Status: Igång med sällskapsfisk, Discus, Scalarer mfl.
    222L (Inbyggt i en vägg brevid baren)Status: Igång med diverse Malawi. Egenbyggd bakgrund (ska rivas ner och byggas om nu i julledigheten).
    70L Status: Igång med White snow räkor och guppy.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Några sammanfattande tips: inte för gamla avelsdjur, extremt noga med rengöringen av lekakvariet, lekraster, mörker, bra uppmatning av föräldrarna (ev separera hannar/honor) samt att verkligen ordna/odla yngelfoder innan du sätter föräldrarna till lek.

      Lycka till!!
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Några sammanfattande tips: inte för gamla avelsdjur, extremt noga med rengöringen av lekakvariet, lekraster, mörker, bra uppmatning av föräldrarna (ev separera hannar/honor) samt att verkligen ordna/odla yngelfoder innan du sätter föräldrarna till lek.
        Alltsammans utmärkta råd, men jag vill lägga till "RO-vatten". Äggen befruktas inte om inte vattnet har mycket låg kalciumhalt, det gissningsvis därför det aldrig blir nåt av de ständiga lekarna när man håller neontetra i sällskapskar.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • endymion
          • October 2006
          • 680

          #5
          Han i Sverige som verkligen vet hur man odlar neontetra la flera år på att knäcka problemet. Jag vet så mycket om odling av arten att jag kan säga att några av de vanligaste tipsen inte stämmer.

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            I så fall tycker jag du bör nämna vilka som inte gäller iaf
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Kryckan
              • November 2011
              • 283

              #7
              Jättekul att ni visar intresse. Blir spännande att se ifall det lyckas.

              Några sammanfattande tips: inte för gamla avelsdjur, extremt noga med rengöringen av lekakvariet, lekraster, mörker, bra uppmatning av föräldrarna (ev separera hannar/honor) samt att verkligen ordna/odla yngelfoder innan du sätter föräldrarna till lek.
              Kommer följa dina råd Patrik. Gick ju fint för Triad i den andra tråden.
              Antar att det va du som hjälpte han/hon i den tråden.
              Om det va du har du hjälp mig väldigt mycket redan.

              Kommer inte separera könen innan lekakvariet i detta försök då det behövs två kar till.
              Men förstår att det är en fördel om man vill ha ett bättre resultat.

              Hade inte tänkt att använda RO vatten i detta försök.
              Förstår att det är optimalt men med tanke på pris för osmosfilter vill jag helst undvika.
              Min tanke är att blanda (kranvatten med vattenberedningsmedel)och destillerat vatten.
              Proportionerna har jag inte en susning om men 50/50 kanske.

              Ingenting är skrivet i sten. Om RO vatten verkligen är nödvändigt och min plan absolut
              inte kommer fungera så ska jag givetvis köra RO.
              Lite diskussion innan jag pungar ut massa pengar känns vettigt dock.

              Kommentar

              • Kryckan
                • November 2011
                • 283

                #8
                Här kommer en lista med material till detta projekt.

                Kan bli några förändringar ifall jag missat något,
                om nått är galet eller om nått bör förbättras.

                ODLINGSKAR
                - 25 Liters akvarium (Längd=50cm Djup=20cm Höjd=25cm)

                RENGÖRING
                - Avkalkningsmedel
                - Rengöringsmedel
                - Ättiksprit
                - Skursvamp
                - Algskrapa med rakblad

                LEKRASTER
                - Plastnät med samma mått som akvariet. Nätstorlek ca 5mm om det finnes.
                - Stenar för att palla upp nätet några cm samt hålla nätet på plats.

                FISKAR
                - Hona + Hane av de neontetror som är inköpta för ca 1 månad sedan

                ODLINGSVATTEN
                - Destillerat vatten

                TORVFILTRERING
                - 1,5 Liters pet-flaska
                - Grus
                - VP rör
                - Filtervadd
                - Torv
                - Fin filtermatta

                INFUSORIEKULTUR
                - 12 Liters akvarium
                - Kokat kranvatten som svalnat
                - Mjölkpulver
                - Ficklampa

                ARTEMIAKLÄCKNING
                - Artemia ägg
                - 2st big pack behållare
                - Tejp
                - Salt
                - Lampa
                - Nylonkaffefilet / Artemiasåll

                MÖRKLÄGGNING
                - Svarta sopsäckar
                - Tejp
                - Kartong

                UTRUSTNING I OLIKA SKEDEN
                - Luftpump
                - Syresten + slang + strypning
                - Blå filtermatta till luftpump sen till innerfilter
                - Litet innerfilter
                - Termometer
                - Belysning

                UTRUSTNING FÖR VATTENBYTE

                - 1,5 liters pet-flaska + slang + strypning (Påfyllning av vatten)
                - slang + strypning+ sugkopp (Tömning av vatten)

                ÖVRIGA SAKER
                - Posthornsnäckor
                - Mossa
                Senast redigerad av Kryckan; 13 January 2012, 21:52.

                Kommentar

                • Kryckan
                  • November 2011
                  • 283

                  #9
                  Angående infusoriekultur har jag hittat denna länk.


                  Är detta bästa sättet att starta en infusoriekultur på?

                  Hittade en mängd olika förslag när jag sökte runt men vissa verkar
                  gå bort då det också bildas mycket bakterier.

                  Kommentar

                  • endymion
                    • October 2006
                    • 680

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    I så fall tycker jag du bör nämna vilka som inte gäller iaf
                    Ingen aning vad jag får och inte får säga men infusorier och mörker kan du skippa iaf.

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      • July 2010
                      • 1072

                      #11
                      Endymion,
                      vet vem du menar... *s* En femma är väl att lyckas odla dem öht och en annan femma att odla dem professionellt.

                      Azur lade till det jag glömde som start iaf - RO-vatten, gärna torvfiltrerat. Destvatten funkar på samma sätt. Rommen kläcker dåligt eller inte alls i normalt svenskt kranvatten. Underskatta inte betydelsen av rätt vattenvärden här!! För att hålla fisk enbart för att kika på kan man oftast rätt lugnt strunta i alla rekommendationer kring pH, hårdhet åssevidare (inom rimliga gränser), men vid odling kan dessa värden vara bland det viktigaste av allt.

                      Stämmer annars bra att jag var inblandad i diskussionen i den rekommenderade tråden.
                      Bara döda fiskar flyta medströms

                      Kommentar

                      • Kryckan
                        • November 2011
                        • 283

                        #12
                        Torvfiltrering skulle jag kunna testa.

                        Blir det bra om man kör destillerat vatten genom torvhink?

                        Med torvhink tänker jag hink med hål i botten och ett lager filtervadd.
                        Sedan ett lager torv på detta.
                        Samt en behållare att samla upp det filtrerade vattnet som rinner igenom.

                        Om detta är ok.

                        Går det att använda sig enbart av detta vatten då?

                        Kan påfyllning av vatten tills ynglen blivit fri-simmande ske med rent dest.vatten?

                        Behöver man koka torven innan man filtrerar dest.vattnet igenom den?

                        Behöver man få bort partiklarna som passerar filtervadden?

                        Går det att använda sig av detta batterivatten?

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #13
                          Torvhink funkar säkerligen, annars kan du enkelt bygga ett torvfilter av en PET-flaska och driva det med luft. Alternativt lägga en nylonstrumpa med torv (blöt den först) i rakt ned i hinken och lufta vattnet. Koka torven behövs inte, men det brukar funka lite bättre om torven är genomblöt. Mät pH, bör landa på runt 6, lite surare gör inget för neoner. Använd enbart det torvfiltrerade vattnet, eller om det känns bökigt, enbart destvatten. Batterivatten ska vara samma sak. Har du någon saltnisse när dig brukar de ha osmosfilter, kanske kan du köpa lite vatten av någon annan. Småpartiklar som passerar filtervadden tror jag inte spelar någon större roll, men ev. kan de vara växtplats för bakterier så ta bort dem om du vill.

                          Innan ynglen är frisimmande behöver de inget käk så du behöver knappast fylla på vatten innan dess. Personligen hade jag blandat i lite kranvatten efter att de är frisimmande, för att börja processen att få upp pH/KH. Går annars bra att köra påfyllning med destvatten också och gradvis skifta till kranvatten när ynglen är större.
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • endymion
                            • October 2006
                            • 680

                            #14
                            Vad är syftet med odlingen? Tycker det låter som du ska lära dig att odla enklare tetror innan du ger dig på en av de svåraste.

                            Kommentar

                            • Kryckan
                              • November 2011
                              • 283

                              #15
                              Kommer helt klart att köra med torvfiltrering.
                              Väldigt bra att lära sig hur det går till.
                              Lär komma till användning många gånger framöver i olika sammanhang säkert.

                              Torvfilter av PET-flaska tänker jag satsa på.
                              Hittade denna sida när jag sökte runt, för att få en bild av hur ett sådant filter ser ut.
                              Redbee är en samlingsplats för oss räkodlare och sötvattenssnäckor.


                              Kan jag bygga ett filter som liknar bild10, principskiss JBF?
                              Såg att det är PatrikMalmo som skrivit artikeln så någonting i den stilen kanske det kan vara

                              Om jag förstår det rätt så blir det såhär

                              - Avkapad PET-flaska med hål i botten
                              - Grus i botten, Filterbit, Torv istället för små filterbitar i bild10,
                              Filterbit (Eventuellt lite finare filter för att slippa partiklar)
                              - Luftpump med syresten som i bilden

                              Köper nog 20 Liter destillerat vatten.
                              15 Liter blir torvfiltrerat och mer än så fyller jag inte akvariet i början.
                              Resterande 5 Liter får bli till påfyllnad när ynglen blir fri simmande.
                              Kör då en gradvis övergång till kranvatten.

                              Vad är syftet med odlingen? Tycker det låter som du ska lära dig att odla enklare tetror innan du ger dig på en av de svåraste.
                              Det va neontetrornas lek i mitt akvarium som fångade mitt intresse.
                              Trodde aldrig jag skulle få se neontetror kasta ifrån sig ägg.

                              Guppys får ungar och ciklider kan lägga rom. mer än så har inte jag sett tidigare.
                              Man ser att det står i böcker att tetror går att odla men i akvariet händer det ju inte.

                              Lite mer påläst förstår jag att det inte är så märkvärdigt att de leker.
                              Den svåra biten är äggen och ynglen.
                              I mina tidigare akvarium har jag säkerligen haft fel förhållanden för att lek ska ske.
                              Därav en tro att det är svårt att få tetror att leka.

                              Sen är det ju inte fel med lite utmaningar. Man kommer lära sig mycket.
                              Har redan lärt mig otroligt mycket. Oavsett om jag lyckas eller inte så kommer det bli
                              betydligt lättare att ge sig på en lättare art senare.

                              Så syftet är väll att jag vill lära mig odla tetror.

                              Om jag misslyckas med neon tror jag ändå att jag har lärt mig så pass mycket för att odla lättare arter.
                              Lyckas jag har jag odlad neon.

                              Kör jag en en lättare art och misslyckats har jag misslyckats
                              Lyckas jag med en lättare kan jag fortfarande inte odla neon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...