bakrund och silikon?

#1 - 10 september 2006 20:40
jag smyger omkring här på forumen för att kunna ge mina fiskar den bästa miljön att leva i , och ser på många platser meningar som säger; jag satte fast bakrunden med silikon , då undrar jag ,kan man få bort dessa bakrunder sen ? och vad gör man av fiskarna medans man sätter fast bakrunden?:confused: det kan ju ta sin lilla tid och vattnet bi behåller ju inte sin normala fauna? svara gärna om ni har tid :)
#2 - 11 september 2006 10:51
Hej.. Här helt ny på det här själv, men silikonet kan du ta bort med ett rakblad! Hoppas du kan få svar på resten!
Lycka till!
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 11 september 2006 11:07
Nåväl, att skriva ett inlägg om en rund bak och silikon så associerar jag ju inte direkt till akvarium;)

Nu vet jag inte vad det var för bakgrund du satte dit - var det en platt bakgrund som du limmade på bakrutan så måste du bryta sönder den för att få bort den och silikonen, var det en typ BTN som limmas på sidorna samt på botten så är det lätt att skära loss bakgrunden med hjälp av en vanlig brödkniv.
Silikonen kan sedan tas bort med ett rakblad som svart rock skriver.

Man får helt enkelt placera fiskarna i ett annat akvarium, i baljor etc. under den tiden som silikonet torkar.
#4 - 11 september 2006 17:50
en liten miss uppfattning, jag har själv inte gjort det, citerade bara andra människor som satt fast bakrunden med silikon, och sen en till fråga, kan jag ta bort gruset och växter och inredning och byta ut sanden utan att behöva "starta om" hela akvariet?
#5 - 11 september 2006 18:07
du kan suga upp gruset med häverten.
#6 - 11 september 2006 23:10
svart_rock skrev:
en liten miss uppfattning, jag har själv inte gjort det, citerade bara andra människor som satt fast bakrunden med silikon, och sen en till fråga, kan jag ta bort gruset och växter och inredning och byta ut sanden utan att behöva "starta om" hela akvariet?

Mitt tips är att skaffa ett tillfälligt hem till fiskarna och låta det där med bakgrunden ta sin tid, bl a så behöver silikonet härda minst ett dygn innan man häller i vattnet. Om man ändå kostar på sig en 3D bakgrund så är det god idé att låta det hela ta sin tid så att man inte gör slarvfel eller upptäcker att man inte utnyttjat bakgrundens alla fördelar. Hur det nu är så behöver du ta ur precis allt och se till att akvariet är torrt och rent innan du sätter fast bakgrunden, så en omstart blir det nog i vilket fall...

Här är min tåt i ämnet... flera bilder kommer inom kort för i morgon ska jag fylla karet för första gången http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92565
#7 - 11 september 2006 23:12
var det en typ BTN som limmas på sidorna samt på botten så är det lätt att skära loss bakgrunden med hjälp av en vanlig brödkniv.

Den där infon om brödkniven kunde jag väl ändå fått INNAN jag testade mig igenom hushållets hela knivföråd... för att upptäcka att just brödkniven funkade bäst... men jag frågade ju inte så... [:o]
#8 - 14 september 2006 21:18
Fungerar fisk rensar kniven?

Annons