420 liter med bakgrund... all möjlig hjälp behövs!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    420 liter med bakgrund... all möjlig hjälp behövs!

    Jag har skrivit en del i den här tåten: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92236
    men inser att jag kommer att behöva en massa tips och råd... så då startar jag en bara för mitt projekt!

    Akvariet är ett Rubin 420 liter och bakgrunden är en Aquarock





    Jag konstaterade också att jag inte behöver skära bakgrunden på höjden, bara på en dm ungefär, för mittstaget.

    Med mycket möda och testande av hushållets alla knivar (efter att jag konstaterat att brytbladskniven var för vek) så konstaterade jag att brödkniven fungerade bäst till att skära loss mittstaget... inget sparande på silikon där kan jag säga!!!

    Då kommer min första fråga! Hur tusan får man ren knivar, naglar och andra verktyg från kliddigt silikon? Jag ska ju även få ren mittstaget och listen för att sedan silikona tillbaka det. Finns det något medel som är bättre än andra?

    Tills jag har kommit på hur man länkar bilder från albumet, så får ni kika på bilder här: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...1&ppuser=25064
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Tant Nancy; 26 August 2006, 14:51.
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon
  • laerni
    • October 2005
    • 1046

    #2
    Aceton! Bensin kan också fungera!
    Lasse

    Min Zoon

    Bilder på Diskusyngel mm:
    http://www.laerni.dk/rubin.htm
    Nytaget på Diskusfröna
    http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

    De senaste
    http://s165.photobucket.com/albums/u...7Image0112.flv

    Kommentar

    • Tant Nancy
      • April 2002
      • 5407

      #3
      Ursprungligen postat av laerni
      Aceton! Bensin kan också fungera!
      Okidok, tack för snabbt svar... lyckades få tag på dottern som var på affären just nu... hoppas dom har Aceton nu... utan olja!!!
      MvH
      Tant Nancy
      www.gladafisken.aqualogen.se
      Mitt fotogalleri
      Dagbok
      Min zoon

      Kommentar

      • CBR
        • January 2005
        • 292

        #4
        Ursprungligen postat av laerni
        Aceton! Bensin kan också fungera!
        Kemisk bensin brukar funka på det mesta. Finns att köpa på flaska.
        The Zone

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          En himla snygg bakgrund du köpt!
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            En himla snygg bakgrund du köpt!
            Jo, jag gillar den också... förutom att det är lite irriterande att rötterna "hänger" så långt upp på bakgrunden.
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Nu har jag upptäckt en MYCKET irriterande grej på akvariet! Det blev jättesnyggt när jag fått i bakgrunden och tände lyset... ända tills jag såg en svart "silikonblupp" i överkant!!!! Hur skulle ni göra med den? Försöka skära bort silikonkanten under staget kanske??? eller skulle jag sabba stabiliteten då???
              Bifogade filer
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Var bluppen med från början eller har du "gjort den själv"? Ser den ut att vara lite bärande? Fanken va lurigt...... Svårt att av göra om jag skulle skurit bort det synliga.... Jag tror det för det verkar ju som om de "överdoserat" just där.... Vad snygg bakgrunden är ! Å akvariet också så klart!!
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Glömde ju skriva... Tror du inte det är bra att rötterna hänger i luften? Jag tänkte som så, att när sanden kommer i så kommer det ju se bättre ut än om rötterna (som ju e dösnygga!!) kommer bli begravda i sanden? Eller tänker jag tokigt??
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • Tant Nancy
                    • April 2002
                    • 5407

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lenmar
                    Var bluppen med från början eller har du "gjort den själv"? Ser den ut att vara lite bärande? Fanken va lurigt...... Svårt att av göra om jag skulle skurit bort det synliga.... Jag tror det för det verkar ju som om de "överdoserat" just där.... Vad snygg bakgrunden är ! Å akvariet också så klart!!
                    Jag har inte varit där och kliddat själv. Staget som "bluppen" sitter på, är det stag som man fäster mittstaget i... så det är ingen tyngd som ska bäras... därför tror jag att man kan skära lite, frågan är om det blir snyggt Såg nyss ett lika akvarium från en butik, foto i min andra tåt om det här akvariet, och det hade samma "plupp".
                    MvH
                    Tant Nancy
                    www.gladafisken.aqualogen.se
                    Mitt fotogalleri
                    Dagbok
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Du kan nog "frisera" silikonen så att det blir jämnare kant, och då syns den nog inte lika mycket.
                      Och det är som Lenmar säger, när du får på 10 cm sand så hänger rötterna inte i luften längre. Sedan kommer det väl dit lite växter som döljer en del med.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Tant Nancy
                        • April 2002
                        • 5407

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lenmar
                        Glömde ju skriva... Tror du inte det är bra att rötterna hänger i luften? Jag tänkte som så, att när sanden kommer i så kommer det ju se bättre ut än om rötterna (som ju e dösnygga!!) kommer bli begravda i sanden? Eller tänker jag tokigt??
                        Håller med där... om det inte vore för att jag måste ha ett sandlager på dryga decimetern för att det ska nå upp till roten
                        MvH
                        Tant Nancy
                        www.gladafisken.aqualogen.se
                        Mitt fotogalleri
                        Dagbok
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Du kan nog "frisera" silikonen så att det blir jämnare kant, och då syns den nog inte lika mycket.
                          Och det är som Lenmar säger, när du får på 10 cm sand så hänger rötterna inte i luften längre. Sedan kommer det väl dit lite växter som döljer en del med.
                          Jepp, ska nog ta och frisera lite... skulle det se för illa ut, så kan jag ju vända karet om jag gör det innan jag satt fast bakgrunden.

                          Tänkte inte ha en decimeter djupt sandlager... men det blir jag nog tvungen till nu, annars kommer jag att störa mig på mina "frisimmande" rötter tror jag
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Det räcker ju om det är decimeterdjupt baktill? Du får la säga till firrarna att inte rafsa fram sanden till rutan? Jag vet ju visserligen att mina firrar gör precis tvärtom mot vad jag sagt till dem men dina kanske lyssnar bättre?
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • Tant Nancy
                              • April 2002
                              • 5407

                              #15
                              Ursprungligen postat av Lenmar
                              Det räcker ju om det är decimeterdjupt baktill? Du får la säga till firrarna att inte rafsa fram sanden till rutan? Jag vet ju visserligen att mina firrar gör precis tvärtom mot vad jag sagt till dem men dina kanske lyssnar bättre?
                              Nopps, fiskfostran är inte min starka sida! Däremot funderade jag på att lägga skifferplattor på hög, in någon sorts terassmodell... får väl fundera vidare... är nog lååångt kvar tills det är dags för sanden...

                              Har ännu inte hittat någon som kan hjälpa mig att såga ur hacket i bakgrunden... behöver ett hål också, för ett innerfilter som jag tänkte ha bakom bakgrunden. Åsså ska jag silikona för ett av insugshålen, fattar inte varför det är två sådana i varsin ände av bakgrunden... då funkar det ju dåligt att ha bakgrunden som förfilter ju...
                              MvH
                              Tant Nancy
                              www.gladafisken.aqualogen.se
                              Mitt fotogalleri
                              Dagbok
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...