bakgrund i 200 liters?

#1 - 13 juni 2007 18:59
Ska göra om mitt kar till malawi nu i sommar:)

Har funderingar på att skaffa en btn eller liknande. just nu är btn "rocky" den hetaste kandidaten! Men jaghari nte kikat så mycket så vet ni nån annan snygg "sten"bakgrund så hojta till!
Tänkte höra med er som har btn/liknande i ungefär samma karstorlek som mig. vad tycker ni? tar den för mycket plats???

Ur inredningssynpunkt så är det nog ingen fara, tänkte bara lägga i lite sten. Men det känns som att karet kan kännas väldigt smalt med en bakgrund! Eller tänker man inte på det??

/Hans
#2 - 13 juni 2007 19:47
battalionP skrev:
Ska göra om mitt kar till malawi nu i sommar:)

Har funderingar på att skaffa en btn eller liknande. just nu är btn "rocky" den hetaste kandidaten! Men jaghari nte kikat så mycket så vet ni nån annan snygg "sten"bakgrund så hojta till!

Tänkte höra med er som har btn/liknande i ungefär samma karstorlek som mig. vad tycker ni? tar den för mycket plats???

Ur inredningssynpunkt så är det nog ingen fara, tänkte bara lägga i lite sten. Men det känns som att karet kan kännas väldigt smalt med en bakgrund! Eller tänker man inte på det??

/Hans

hur många liter är karet på jag har btn bakgrund i mitt 60l går bra och har en slimline i min 375l bakgrunden kommer att ta utrymme tex på ett 50 djup alltså från framsida till baksida så tar den upp lite mindre en halva karet och det är i regel sett nästan alla storlekar av kar men när du väl har bakgrunden där så ser du ingen skillnad förutom att karet är betydligt snyggare och värt det utrymme det tar upp så kör på den bakgrund du tänkte ha du kommer att bli nöjd sen en sak gör det tomma utrymmet bakom bakgrunden till filter problemet med att inte ha filter bakom hela bakgrunden är att det samlas slam och skit där med tiden tex fyll det utrymmet med filter kuber och sätt insuget i ena änden och utblås i andra då har du ett filter som håller i flera år utan rengöring.
#3 - 13 juni 2007 19:52
vad jag har sett på bilder så tar inte btn rocky allt för mycket plats, jag ska nog testa btn rocky i nästa kar
#4 - 14 juni 2007 08:16
Kan berätta en rolig historia.
Grabben fick en radistyrd bil för en vecka sen.
Köpt på Jula.
Använde faktiskt frigoliten som emballerade bilen till att skapa en bakgrund.
Behövde inte ens modifiera den utan bara körde med varmluftpistolen och sen silikonera den med akvariesilicon utblandat med grus.
Fick då fyra grottor i storleken 5cm-20cm samt andra håligheter.
Eftersom den dessutom var lika hög som mitt akvarium så räckte tyngden från täckglas och lysramp för att hålla hela pjäsen nere.
Värt att testa om man vill komma billigt undan.
Har skapat de flesta bakgrunder själv med emballage som funnits hos grannarna efter diverse inhandlanden.
#5 - 14 juni 2007 10:00
firefox75 skrev:

Köpt på Jula.

Behövde inte ens modifiera den utan bara körde med varmluftpistolen och sen silikonera den med akvariesilicon utblandat med grus.

Eftersom den dessutom var lika hög som mitt akvarium så räckte tyngden från täckglas och lysramp för att hålla hela pjäsen nere.

Har skapat de flesta bakgrunder själv med emballage som funnits hos grannarna efter diverse inhandlanden.

intressant har du några bilder på skapandet? i vatten och utanför karet?
#6 - 14 juni 2007 14:17
firefox75 skrev:

Köpt på Jula.

Jo det är ju ett sätt. Tyvärr så klippte läkarna av min konstnärliga ådra tillsammans med navelsträngen;)

Tack för svaren! Verkar inte som det känns trångt!
Om jag köper så kommer jag nog försöka mig på att skapa filtret bakom bakgrunden.. Har fattat allt (tror jag) utom en sak. Hur fan kopplar man filtret så det blir cirkulation bakom??? Och hur får man mattorna att funka som filter??
om man nu har ett insug och ett utblåshål i bakgrunden och kopplar dit respektive på filtret, hur f*n samlas då baciluskerna i mattorna? Följer dom inte med ner i filtret??? Förstår ni hur jag menar?

/Hans
#7 - 14 juni 2007 14:49
när du silikonerat dit din bakgrund och den sitter, så köper du en stor filtermatta på något ställe (hornbach e billig o pwss) i typ storlek 50*50*5 eller *10,så gör du en väldans massa små kuber av det 3-5cm, sen dumpar du ner så mycket som får plats bakom bakgrunden. Sen har du insuget av vatten på ena sidan av bakgrunden, och pump och utblås på andra.

Vattnet går ju igenom filter kuberna och böset fastnar ju i dem.
#8 - 14 juni 2007 14:50
det blir cirkulation bakom så får du har en pump bakom. Den suger ju in vatten hela tiden o har du insuget på andra sidan så rör ju sig vattnet åt det hållet du har pumpen

http://www.backtonature.se/sweden/tips_filter.html
#9 - 14 juni 2007 15:11
Har läst den artikeln ett par gånger..
Jag måste vara helt dum i huvet, jag fattar fortfarande inte...
Kan man ha ytterfilter till sånt? Eller ska man bara ha ett powerhead? eller innerfilter?
Sorry om jag är helt bakom flötet;)

/Hans
#10 - 14 juni 2007 15:13
Alltså, jag tänker mig ett ytterfilter med en insugsslang och en utblåsslang.. tänker mig alltså att vattnet passerar genom ytterfiltret och inte bakom btn. detär det jag inte fattar, hur man får vattnet att passera där!

/Hans
#11 - 14 juni 2007 15:32
för att komma undan billigt kan du ha en powerhead. Men om du nu har ett ytterfilter så kan du ju installera bakgrunden med raster och alla filter kuber, men istället för att ha ett powerhead har du ytterfilter slangarna på den sidan som rasterna inte sitter på. Då får du en väldigt stor filtervolym. Förstår du vad jag menar?:)
#12 - 14 juni 2007 15:38
ja nu förstår jag:) men raster, visst är det hålen som vattnet kommer ut i karet?
Om jag har raster i ena änden och slangar i andra, blir det inte dålig cirkulation i karet då?

/Hans
#13 - 14 juni 2007 16:07
raster = vatten från akvariet till bakom bakgrunden.

du sätter 1/2 raster på vänstersidan av bakgrunden, där rinner vattnet in.
På högersidan av bakgrunden har du slangen som går till ytterfiltret, dvs att den suger in vattnet på högersidan i karet så går vattnet genom så mycket filter kuber som möjligt. Sen har du även utsprutsslangen från ytterfiltret på höger sidan i karet, med ett litet hål i bakgrunden så det rena vattnet kommer ut i karet.
#14 - 14 juni 2007 16:26
aaaaaaahaa nu fattar jag:) Fy fan va enkelt, ibland är man inte lite dum i huvet! Så då har jag mitt ytterfilter enbart som pump? tar bort allt material därifrån?
Sen en liten enkel fråga. är det svårt att fixa allt det här? Silikona, såga,mäta, fixa raster, fixa filter. ja allt som ska göras. Finns ju bra beskrivningar och där verkar det inte så svårt.

/Hans
#15 - 14 juni 2007 16:56
nä om du ändå har ett ytterfilter kan du ju ha filter delar där i också.

Nja det kan ju vara lite meck med det, men det funkar bra med standard grejer man hittar hemma (fogsvans å kniv å borr).

Vad är det för mått på ditt akvarium?
#16 - 14 juni 2007 17:11
jaghar standard 200 liters. 100x40x50. eller 50 på höjden, vet inte hur man brukar skriva;)

hur grov matta bör man ha? vill ha så lite partiklar och skit i som möjligt!

/Hans
#17 - 14 juni 2007 17:19
okej.
Om du köper en Btn Rocky 100*50 modellen så borde den passa direkt skulle jag tro.

Dom flesta använder 3 eller 5cms kuber, jag köpte en stor filtermatta som var 50*50*5. Och skar den i massa olika storlekar, tror det funkar bra. Har bara haft igång det i lite över en vecka.
#18 - 14 juni 2007 17:23
jo det är den jag har tänkt. Tror inte den finns i 45/47. Men vem vet, jag kanske hittar nån annan jag vill ha.. det visar sig;)

Jo har också tänkt på en sån stor matta men vilken storlek ska man ha? finns ju fin och grov och olika storlekar...

/Hans
#19 - 14 juni 2007 17:34
grov ska du köra. Den fina blir igentäppt ganska fort tror ja folk sagt
#20 - 14 juni 2007 17:45
jo det har jag också hört.. Men släpper inte grov igenompartiklar?
Klart, kan ju köra fin i filtret...

Tack för hjälpen och att du stod ut under min dumihuvetperiod;)

/Hans
#21 - 14 juni 2007 20:45
hehe ja e lika nollställd själv ibland så det e e lugna puckar. Om du vill ha fin filtermatta kan du nog ha de med, men jag hade nog inte gjort massa små bitar utav den utan kanske en större bit som jag har i mitten av allt, så om den blir igentäppt så tar man ut hela biten istället för 20-30 små kuber;p
#22 - 14 juni 2007 21:17
jag tycker aquaels ODA bakgrunder ser snygga ut!!! ska bli en sån i framtiden och den tar ju inte just nån plats förrutom ena hörnet...
http://www.pwss.se/product.php?productid=328&cat=670&page=1
#23 - 16 juni 2007 12:14
ja den var inte heller dum åheim! Och mycket billigare;)

Var in till zoo idag och fick erbjudande att köpa en slimline till lite stamkundspris. tror dock inte jag tackar ja till detta, vill ha bort tekniken...

Men han sa något intressant, vet dock inte om jag kan tro på det men måste ändå fråga!
Han sa att med Rocky och såna man gömmer tekniken inte är nåt bra. dels för att dom tar så mycket plats, och dels för att man får problem med vattenkvalliten???Nån som vet nåt om detta? ha sa nåt om bakvatten (tror jag) bakom bakgrunden som inte var nå bra...

/Hans
#24 - 16 juni 2007 12:50
med slimlinen döljer du lätt tekniken i akvariet.
http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml
Kjell Fohrman
Administrator
#25 - 16 juni 2007 13:06
battalionP skrev:
Men han sa något intressant, vet dock inte om jag kan tro på det men måste ändå fråga!

Han sa att med Rocky och såna man gömmer tekniken inte är nåt bra. dels för att dom tar så mycket plats, och dels för att man får problem med vattenkvalliten???Nån som vet nåt om detta? ha sa nåt om bakvatten (tror jag) bakom bakgrunden som inte var nå bra...

/Hans

Då får man nog missköta sitt akvarium rätt rejält och ha extremt dålig cirkulation bakom bakgrunden för att vattenkvalitén bakom bakgrunderna skall bli dåliga.
Jag har alltid kört med BTN-bakgrunder i alla mina kar sedan de kom för 13 år sedan och aldrig råkat ut för något sådant problem som du nämner.

Sedan tar ju vissa av dom rätt mycket plats och tar därför bort en del simyta men de är ju samtidigt tunna så därför försvinner inte mycket av vattenvolymen (betydligt mindre än i ett akvarium med frigolitbakgrund eller uppbyggt med stenar) vilket gör att vattenkvalitén inte drabbas.
Tycker man att de tar för mycket simutrymme så finns alltid Slimline och Oronico - och Rocky-Juwel som är betydligt plattare bakgrunder
#26 - 16 juni 2007 13:09
det som han i butiken kanske menade var att om man köper en btn bakgrund,och inte har pump eller något alls bakom, och inga hål i bakgrunden så vattnet rinner genom. Och att man silikonerar helt tätt då blir de ju samma vatten bakom hela tiden, men risken att någon har sin bakgrund så är ju ganska liten
#27 - 16 juni 2007 13:20

Jag har alltid kört med BTN-bakgrunder i alla mina kar sedan de kom för 13 år sedan och aldrig råkat ut för något sådant problem som du nämner.

ja det är klart du har, du behöver ju inte betala så mycket för dom;)

nej men skämt å sido, jag hade som sagt väldigt svårt att tro det han sa..
Sa till han att jag tänkte ha filtret bakom med massa mattor så han kan inte ha menat det heller fredd.. Annars hade ju det varit ett alternativ

Men du säger silikona helt tätt, hur menar du då? ska man inte det??

Men ungefär hur mycket plats tar rocky upp i ett standard 200? Du om nån borde ju veta kjell. hittar bara höjd och bredd, inget hur olika djup den har.. Visst kan man få plats med filtermattor bakom den?

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 16 juni 2007 13:21
fredd skrev:
det som han i butiken kanske menade var att om man köper en btn bakgrund,och inte har pump eller något alls bakom, och inga hål i bakgrunden så vattnet rinner genom. Och att man silikonerar helt tätt då blir de ju samma vatten bakom hela tiden, men risken att någon har sin bakgrund så är ju ganska liten

nej jag har aldrig hört talas om att någon har sin hela bakgrund så - poängen med den är ju att man kan gömma alla fula teknikaliteter bakom bakgrunden.

Dock så blir det ju rätt stillastående vatten inne i BTN-modulerna om man använder sig av det systemet. Men jag hade faktikst ett BTN-akvarium med moduler som var igång i 5 år utan att det uppstod något problem med vattnet inne i modulerna.
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 16 juni 2007 13:27
battalionP skrev:
ja det är klart du har, du behöver ju inte betala så mycket för dom;)

Nej - någon nytta har man väl av att ha varit i branschen i 30 år;)

Men ungefär hur mycket plats tar rocky upp i ett standard 200? Du om nån borde ju veta kjell. hittar bara höjd och bredd, inget hur olika djup den har.. Visst kan man få plats med filtermattor bakom den?

Den försvinner som minst ca 1 cm och som mest ca 20 cm simyta så snittet hamnar väl på ungefär 10 cm.
Så är ett akvarium 40 cm brett så försvinner med andra ord lite drygt 20% av simytan.
Dock skall väl det i ärlighetens namn jämföras med att simytan i ett akvarium utan bakgrund också minskar (pga sand, annan inredning, filter och doppvärmare) så skillnaden krymper rejält om man tar detta i beaktande
#30 - 16 juni 2007 14:58

Dock skall väl det i ärlighetens namn jämföras med att simytan i ett akvarium utan bakgrund också minskar (pga sand, annan inredning, filter och doppvärmare) så skillnaden krymper rejält om man tar detta i beaktande

Ja det har du helt rätt i, har inte tänkt så långt!
Men det kommer inte kännas trångt med en sån i??

/Hans
#31 - 16 juni 2007 15:45
fredd skrev:
Och att man silikonerar helt tätt då blir de ju samma vatten bakom hela tiden, men risken att någon har sin bakgrund så är ju ganska liten

hur menar du nu? Ska man inte silikona tätt?

/Hans
#32 - 16 juni 2007 15:47
Tänkte sätta i slimline i vårat kar men jag har lite utav tummen mitt i handen så jag har en fundering.

För att dölja doppvärmare,inlopps/utloppsrör till filtret (Fluval 305) etc, räcker det att silikonera fast en bit som sticker ut från kortsidan eller måste man göra en "låda" för att det ska hålla/se bra ut?

Kanske är en dum fråga men jag vill bara se till att det blir riktigt och jag har ingen erfarenhet av sådant där alls, har bara haft fotobakgrunder hittills.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 16 juni 2007 16:28
Tänkte sätta i slimline i vårat kar men jag har lite utav tummen mitt i handen så jag har en fundering.

För att dölja doppvärmare,inlopps/utloppsrör till filtret (Fluval 305) etc, räcker det att silikonera fast en bit som sticker ut från kortsidan eller måste man göra en "låda" för att det ska hålla/se bra ut?

Kanske är en dum fråga men jag vill bara se till att det blir riktigt och jag har ingen erfarenhet av sådant där alls, har bara haft fotobakgrunder hittills.

Om syftet enbart är att dölja tekniken så räcker det rätt hyfsat.
Risken är väl bara att fiskar då kan gå in och ställa sig där och då döljs ju dom också;)
#34 - 16 juni 2007 16:39
Danne och Anzo:
att göra en sådan "låda", är jätte simpelt. Om du gör en låda kan du ju alltid ha filtermatta där i också innan vattnet går genom insugen till ytterfiltret. Det är inget måste, men filter volym är alltid bra:). Men om du vill kan du alltid bara silikonera dit en bit som du säger, kan dock bli att man ser sakerna om man kikar från sidan. Men det är inte alla som stör sig över de.

Hans:
Du ska silikonera så tätt du kan, och låta vattnet passera där du vill att det ska göra de. Så så mycket vatten som möjligt går igenom så mycket filtermatta som möjligt. Om du har msn kan du lägga till mig så kan jag skicka lite bilder på bakgrunder jag samlat på mig. [email]Wiickedone@hotmail.com[/email]
#35 - 16 juni 2007 16:48
fredd skrev:
Danne och Anzo:

Du ska silikonera så tätt du kan, och låta vattnet passera där du vill att det ska göra de. Så så mycket vatten som möjligt går igenom så mycket filtermatta som möjligt. Om du har msn kan du lägga till mig så kan jag skicka lite bilder på bakgrunder jag samlat på mig. [EMAIL="Wiickedone@hotmail.com"]Wiickedone@hotmail.com[/EMAIL]

Jo precis, vart lite fundersam på om man inte skulle silikona helt. typ lämna vissa skarvar tomma. Fick en sån där släng av dum i huvet sjukan igan:)

Jo jag ser gärna några bilder, lägger till dig nu!

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 16 juni 2007 16:59
Silikonen fyller två funktioner.
1/ Se till att bakgrunden sitter kvar
2/ Täppa igen hål som är så stora att fiskar kan sinnma in

I övrigt spelar det inte så stor roll hur mycket eller hur lite silikon man pytsar dit
#37 - 16 juni 2007 17:23
Hur mycket silikon behövs i mitt kar??
Vilka märken är bra/dåliga?

/Hans
#38 - 16 juni 2007 17:34
köp inte silikon i akvarie butiker, det är oftast sjukt dyrt. Köp "Akvarie Silikon" på clasohlson i stället, 50kr:D
#39 - 16 juni 2007 17:35
heter det akvariesilikon? :P

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#40 - 16 juni 2007 18:57
battalionP skrev:
heter det akvariesilikon? :P

/Hans

I regel inte - det skall stå angivet på tuben att den är avsedd för akvarier

Hur mycket silikon behövs i mitt kar??

Vilka märken är bra/dåliga?

Borde räcka med en tub om du har en BTN. Den har inte så mycket uppdrift som t.ex. en hel frigolitbakgrund. Därför funkar det också rätt bra med en billigare typ av silikon (som har sämre hållfasthet).
Tänk dock på att välja en svart - transparent är inte så kul.
#41 - 16 juni 2007 21:31
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9078727

Akvarie/Glassilikon. Den är transparent, men det gör inget om man "Kastar" sand på silikon strängarna så syns inte silikonet ändå
#42 - 17 juni 2007 13:43
om jag har fattat det rätt så räcker det med ett liggunderlag på botten. Man behöver inte ha frigolit?
Men min fråga till det är, ska man silikona fast det också? Tänkte jag skulle silikona fast lite grus uppepå.. Räcker en tub fortfarande?

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 17 juni 2007 13:57
battalionP skrev:
om jag har fattat det rätt så räcker det med ett liggunderlag på botten. Man behöver inte ha frigolit?

Men min fråga till det är, ska man silikona fast det också? Tänkte jag skulle silikona fast lite grus uppepå.. Räcker en tub fortfarande?

/Hans

Det räcker säkert till underlaget men inte till gruset.
Men jag håller inte alls med fredd om att transparent går lika bra. På lodräta ytor är det väldigt svårt att lägga i så mycket grus att det inte lyser igenom om man använder transparent grus. Har också lite svårt att förstå varför man skall snåla med några tior och köpa ett billigare silikon när man lagt mycket pengar på en snygg bakgrund.
#44 - 17 juni 2007 13:58
en tub räcker gott och väl om du ska silikonera fast bakgrund, och sen silikonera fast frigolit i botten. Men är inte helt säker att det räcker till silikonen ovanpå frigoliten.
om du får tag i frigolit så är det bättre

kjell:
min erfarenhet är att man får bra mycket mer silikon, för 50kr på clasohlson, än vad man får för 60-70kr i en zoo butik
#45 - 17 juni 2007 14:00
fredd skrev:

om du får tag i silikon så är det bättre

Antar att du menar frigolit?

/Hans
#46 - 17 juni 2007 14:01
japp, jag skrev fel;P
#47 - 17 juni 2007 14:02
Det räcker säkert till underlaget men inte till gruset.

Men jag håller inte alls med fredd om att transparent går lika bra. På lodräta ytor är det väldigt svårt att lägga i så mycket grus att det inte lyser igenom om man använder transparent grus. Har också lite svårt att förstå varför man skall snåla med några tior och köpa ett billigare silikon när man lagt mycket pengar på en snygg bakgrund.

Nej transparent vill jag inte ha.. Nog måste det vara bättre med svart allt. Om inte annat så slipper du bekymret att hälla på sand;)

Har lekt lite med stenar idag, ska posta lite bilder får ni säga vad ni tror...

/Hans
#48 - 17 juni 2007 14:09
Sådär. Har tagit måtten på karet -10 cm. Sen ändras det ju iochmed bakgrunden. men ni får låtsas att det är en rocky bakom:)
Är ganska nöjd med den placeringen faktiskt. Men den lär man ju aldrig lyckas med igen...
http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=Bild013.jpg

Närbild på stora röset, borde väl finnas nån grotta som duger tycker man?!
http://s90.photobucket.com/albums/k244/battalionp/?action=view&current=Bild028.jpg

Men som sagt, det lär ju aldrig gå att få det lika..

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#49 - 17 juni 2007 14:13
fredd skrev:
kjell:

min erfarenhet är att man får bra mycket mer silikon, för 50kr på clasohlson, än vad man får för 60-70kr i en zoo butik

Jag bryr mig inte ett dyft om var jag köper min silikon utan jag köper dom utifrån dessa krav
1/ Den skall vara svart
2/ Den skall ha tillräcklig kvalitet (dvs hållfasthet) för ändamålet.

Till mitt 3000-liters som skall inredas med stora moduler (stor lyftkraft) så använder jag en svart silikon av märke Soudal (kommer från Akvarielagret i Stockholm) och det skall hålla även för att limma stora akvarier och hålla fast inredning med stor lyftkraft.
Visst det kostar lite mer än Clas Ohlson silikonen (har köpt in 48 tuber), men jag föredrar kvalitet.
#50 - 17 juni 2007 14:55
jo jag förstår ju att man vill ha top of the line om man ska limma ihop ett akvarium, speciellt ett som är på 3000liter. Men ska man silikonera ihop lite stenar, eller lägga frigolit i botten eller silikonera en bakgrund så funkar den från clasohlson skit bra. Jag skulle aldrig silikonera ihop ett akvarium utan att fråga mig runt vilket silikon som är bäst för just det, och skulle folk då svara att Soudal var bäst då skulle jag köra på det.
Men för mindre ändamål så är väl jag en av många som gärna sparar in lite pengar så man kan lägga det på annat till akvariet sen.
#51 - 17 juni 2007 15:01
självklart är kvalliten det viktigaste! Men kan man komma undan några kronor billigare och ändå få ett lika bra silikon så ser inte jag varför man ska ta det dyrare...

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#52 - 17 juni 2007 15:49
battalionP skrev:
självklart är kvalliten det viktigaste! Men kan man komma undan några kronor billigare och ändå få ett lika bra silikon så ser inte jag varför man ska ta det dyrare...

/Hans

Som jag skrev i inlägg 40 så räcker det i DETTA fall med ett silikon av lägre kvalitet - men jag tycker som sagt att det är onödigt och snåla genom att köpa en transparent silikon. Det blir bra mycket snyggare med svart silikon och som skrev tidigare så har man lagt en massa pengar på ett akvarium och en bakgrund känns det lite futtigt att snåla på slutet.
#53 - 17 juni 2007 16:18
Som jag skrev i inlägg 40 så räcker det i DETTA fall med ett silikon av lägre kvalitet - men jag tycker som sagt att det är onödigt och snåla genom att köpa en transparent silikon. Det blir bra mycket snyggare med svart silikon och som skrev tidigare så har man lagt en massa pengar på ett akvarium och en bakgrund känns det lite futtigt att snåla på slutet.

sitter o läser ignom tråden hakade upp mig lite på dett med svart silicone varför om det är till en bakgrund så går det lika bra med transparent man slänger endå på sand så syns inte om det är svart eller transparent i slutet i allaf. håller med om en sak behöver ju inte va en dyr typ i detta fallet då den bara ska hålla en bakgrund på platts huvudsaken är att den är avsedd för akvarium vill säga
Kjell Fohrman
Administrator
#54 - 17 juni 2007 17:11
sitter o läser ignom tråden hakade upp mig lite på dett med svart silicone varför om det är till en bakgrund så går det lika bra med transparent man slänger endå på sand så syns inte om det är svart eller transparent i slutet i allaf. håller med om en sak behöver ju inte va en dyr typ i detta fallet då den bara ska hålla en bakgrund på platts huvudsaken är att den är avsedd för akvarium vill säga

Har du testat?
Det har jag (har säkert limmat mer än 100 BTN-akvarier) och det är väldigt svårt få det snyggt med transparent eftersom man aldrig kan få ett absolut tätt skikt med sand i silikonen och den då kommer att skina igenom. Det ser uppriktigt sagt rätt fult ut - om man nu absolut skall ha transparent så använd finfördelad torv istället - den tätar bättre.
#55 - 17 juni 2007 21:13
Har du testat?

Det har jag (har säkert limmat mer än 100 BTN-akvarier) och det är väldigt svårt få det snyggt med transparent eftersom man aldrig kan få ett absolut tätt skikt med sand i silikonen och den då kommer att skina igenom. Det ser uppriktigt sagt rätt fult ut - om man nu absolut skall ha transparent så använd finfördelad torv istället - den tätar bättre.

jo jag har limmat btn bakrunder men för syns skull gör det inte så mycket med en limfog i kanten då är man kräsen jag sitter då inte på nära håll och berömmer mina limfogar utan jag kollar häldre på karet från avstånd då man ser hela bakgrunden och sitter man nära o kollar så har jag då inte ens då kollat på limfogarna lägger inte ens ögat på dem
Kjell Fohrman
Administrator
#56 - 18 juni 2007 06:58
jo jag har limmat btn bakrunder men för syns skull gör det inte så mycket med en limfog i kanten då är man kräsen jag sitter då inte på nära håll och berömmer mina limfogar utan jag kollar häldre på karet från avstånd då man ser hela bakgrunden och sitter man nära o kollar så har jag då inte ens då kollat på limfogarna lägger inte ens ögat på dem

Självklart skall man vara kräsen när man köper en snygg och dyr bakgrund;)
#57 - 18 juni 2007 11:40
Självklart skall man vara kräsen när man köper en snygg och dyr bakgrund;)

hehe tja det beror ju på hur man berömmer sitt kar hehehe... lite gäster över kolla mina limfogar vist är de snygga hehehe.... näää men det beror nog på hur man ser sitt kar
#58 - 18 juni 2007 13:19
det är det som är skillnaden mellan vackra kar och hemmapularens som aldrig lyckas fullt ut med sina kar... inget snack klart man kör med svart silicon!!!
#59 - 18 juni 2007 14:54
Funderade lite på en annan sak, hur långt ut ifrån bakrutan ska den sitta?

Funderar också på om mitt mittstag är ett sånt som inte går att ta bort, har ett aquaelkar. Kan posta bilder senare så får ni säga vad ni tror!

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#60 - 18 juni 2007 15:07
battalionP skrev:
Funderade lite på en annan sak, hur långt ut ifrån bakrutan ska den sitta?

Funderar också på om mitt mittstag är ett sånt som inte går att ta bort, har ett aquaelkar. Kan posta bilder senare så får ni säga vad ni tror!

/Hans

Man skjuter den så långt bak man kan. Sedan kan man ju i och för sig behöva kolla så att man får ner pumpen i ena hörnet och om inte det går dra fram den någon cm i det hörnet innan man limmar
#61 - 18 juni 2007 16:06
Men om jag ska ha filter bakom, behöver jag inte lite plats då? eller finns det automatiskt?

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#62 - 18 juni 2007 16:24
battalionP skrev:
Men om jag ska ha filter bakom, behöver jag inte lite plats då? eller finns det automatiskt?

/Hans

Om man pratar om Slimline så finns det inte det - men för det övriga sortimenet är det tillräckligt med plats för filtermaterial
#63 - 18 juni 2007 16:41
aja tack tack!
ska försöka komma ihåg att ta kort på mittstaget!
påminn mig om det inte kommer idag;)

/Hans
#64 - 20 juni 2007 14:49
haha ja ibland är man mer dum än vanligt... Mittstaget sitter inte i karet utan på rampen:) Däremot har jag ett stag längs med bakrutan. men det gör väl inget, bara att såga till därefter?
Men undrar lite över raster och liknande. Finns det olika storlekar/märken? sen funderar jag på hur jag ska få fast utsprutsslangen så pass attt den sitter kvar och sprutar på rätt ställe.. tips?

/Hans
#65 - 20 juni 2007 15:13
raster finns i olika storlekar, och i mina moduler har jag silikonerat fast ett lite större rör och sen dratt slangen igenom där (slangen från utsprutet på pumpen)
#66 - 21 juni 2007 09:30
Lite mer frågor;)

När jag kikar på bilden på rockyn ser det ut som att filterutrymmet är uppe till vänster. Stämmer det?
Om det stämmer så kommer följdfrågan, finns det extraslangar till Fluval att köpa?

Det med raster och utsprutshål. Finns det några generella mått på hur långt upp/ner hålen ska sitta?

Vet att jag hade en fråga till men den har jag glömt nu.. Kommer väl på det senare:)

fredd: Ett rör var ingen dum ide! Det borde ju funka att ta en strilrörsbit och silikona fast. tack för tipset!

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#67 - 21 juni 2007 09:35
battalionP skrev:
Lite mer frågor;)

När jag kikar på bilden på rockyn ser det ut som att filterutrymmet är uppe till vänster. Stämmer det?

Det med raster och utsprutshål. Finns det några generella mått på hur långt upp/ner hålen ska sitta?

/Hans

Det finns nog filterutrymme på bägge sidor - om inte nnat så är det ju bara att dra ut den lite på den sidan som man vill ha mer plats.

För cirkulationens skull i akvariet så har man ju ofta utblåset överst och insuget långt ner
#68 - 21 juni 2007 10:08
Uttryckte mig ganska dåligt, som vanligt.. Helt fel ord, inte filterutrymme utan plats för värmare etc;) Tänkte eftersom det går ut som en klippa till vänster?!

Jo det vet jag, men tänkte om det fanns nån regel att hålla sig till med hur högt och hur lågt man kan placera dom.. Tex så inte sand åker in i rastret!

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#69 - 21 juni 2007 10:20
battalionP skrev:
Uttryckte mig ganska dåligt, som vanligt.. Helt fel ord, inte filterutrymme utan plats för värmare etc;) Tänkte eftersom det går ut som en klippa till vänster?!

Jo det vet jag, men tänkte om det fanns nån regel att hålla sig till med hur högt och hur lågt man kan placera dom.. Tex så inte sand åker in i rastret!

/Hans

En värmare tar ju mindre plats än ett filter så då borde ju problemet vara ännu mindre.

Nja det underlättar ju om rastret sitter över sanden;)
#70 - 21 juni 2007 11:15
Nja det underlättar ju om rastret sitter över sanden;)

Bra tips, ska tänka på det:)

Kan passa på att tacka för all hjälp!

Kan garantera att det kommer fler frågor när jag väl har köpt den och ska ska i medden:p

/Hans
#71 - 25 juni 2007 08:29
Ska beställa den idag!
Men vad behöver jag mer än bakgrunden? Silikon köper jag hemma. Raster? Vilken storlek är bäst?
Behöver jag nåt mer??

/Hans
Bilagor:
#72 - 25 juni 2007 14:42
vilken bakgrund är det du köper nu då? Det kanske finns färdigborrade hål för raster (är inte helt säker). Filtermatta om du skulle ha de bakom så kan du kanske lika gärna beställa det samtidigt
#73 - 25 juni 2007 15:46
beställde rocky fr¨ån Herkules. Dom var billigare än internetbutiker:)
Beställde även raster och nya fluvalslangar..
Sket i mattor, det var för dyrt... Ska försöka kika om det finns billigare på internet.
hur mycket behöver jag om jag ska fylla bakom btn med kuber? Såg att det fanns 50*50*5 eller *10. räcker det???

/Hans
#74 - 3 juli 2007 13:08
Jahapp, har hämtat bakgrunden idag:) Börjar med det roliga arbetet att montera den snart!! men har en lite fråga, som vanligt. Är det lättare att lägga karet med baksidan neråt eller är det lättare att ha det som vanligt?

Hur lång tid tar det, ungefär, att få det färdigt. Med torktid och allt... ett par dagar?

/Hans
#75 - 3 juli 2007 16:28
på mitt akvarie silikon står det att torktiden är några millimeter per dygn, vet inte vilken du har men det borde stå på tuben, på nått språk;p. Jag kunde fylla 4 moduler med en 50*50*5 matta. Du kan ju alltid börja med det och se hur mycket det ger. jag tror att om du vill ha bakgrunden, med några centimeter extra utrymme bakom kan det vara bra att ha karet stående så du ser att det blir rakt å allt, annars är det väl bara å lägga akvariet på bakrutan.
Kjell Fohrman
Administrator
#76 - 3 juli 2007 16:30
battalionP skrev:
Jahapp, har hämtat bakgrunden idag:) Börjar med det roliga arbetet att montera den snart!! men har en lite fråga, som vanligt. Är det lättare att lägga karet med baksidan neråt eller är det lättare att ha det som vanligt?

Hur lång tid tar det, ungefär, att få det färdigt. Med torktid och allt... ett par dagar?

/Hans

Det är klart lättare om man lägger akvariet med baksidan neråt. Om du inte kladdar väldigt mycket så räcker det att vänta ett dygn.
Bilagor:
#77 - 3 juli 2007 16:37
har kommit en bit på väg. det var lite mer jobb än jag trodde;) Har passat in den i karet nu iaf, lite snett och vint sågat/filat men det försvinner väl när man silikonar? Är det bara min eller är alla rocky lite högre på ena sidan? bottenplattan ligger efter botten till vänster och vrider sig ca 1 cm upp till höger..
Men snyggt blir det!!:)

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 3 juli 2007 16:55
battalionP skrev:
Är det bara min eller är alla rocky lite högre på ena sidan? bottenplattan ligger efter botten till vänster och vrider sig ca 1 cm upp till höger..

/Hans

Nja de gjuts i en öppen form och västkan som sprutas i är oerhört varm och när den svalnar så expanderar den. Den expanderar alltid lite olika och därför blir den alltid lite ojämn som man får såga till eller gömma med lite silikon.
#79 - 3 juli 2007 17:06
Ja det är ganska lätt att gömma som sagt..
Likaså med snedsågningen;)

Nej nu ska jag borra upp rasterhålet:)

Kan passa på att fråga när jag ändå tänker på det.. Varför är btn så ofantligt mycket dyrare än andra märken?
Ska tilläggas att jag inte har nån erfarenhet av andra märken så jag har ingen aning;)

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#80 - 3 juli 2007 17:31
battalionP skrev:
Kan passa på att fråga när jag ändå tänker på det.. Varför är btn så ofantligt mycket dyrare än andra märken?

BTN är faktiskt både dyrast och billigast (Slimline) på marknaden. De som är dyrast kräver handarbete i hela produktionskedjan eftersom de har en så ojämn struktur (vilket är en anledning till att de är så snygga).
Dessutom så är materialet i BTN väldigt dyrt men det ger å andra sidan en väldigt hållbar yta (ger längre livslängd) samtidigt som det ändå är rätt tunt (vilket innebär att det finns gott om plats bakom för filtermaterial) och smidigt att arbeta med.
Men som sagt vill man ha det billigt och ändå en BTN så är ju Slimline ett alternativ.
Sedan vilken bakgrund av BTN eller annat fabrikat som man tycker är snyggast är ju i mångt och mycket en smaksak.
#81 - 4 juli 2007 14:00
Man kan också föda upp yngel bakom bakgrunden, om man inte använder ytan som filter :p

Detta lyckades jag ofrivilligt med! :)
Har en btn rocky min 310 l balja där det var tänkt att jag skulle använda ytan bakom bakgrunden som filter, men när jag var in till zooaffären och införskaffade mig allt så glömde jag filtermattan, och sedan blev det aldrig av att köpa någon, då jag hittade ett stimm citrontetra-yngel där bakom! :p
De leker tydligen precis framför rastret (kansle för att det är ström där?) och rommen sugs in bakom bakgrunden där de kläcks och kan växa upp i lugn och ro utom fara för andra fiskar och livnär sig på allt "skit" som sugs in där bakom. Rätt praktiskt! ;)
#82 - 4 juli 2007 16:59
BTN är faktiskt både dyrast och billigast (Slimline) på marknaden. De som är dyrast kräver handarbete i hela produktionskedjan eftersom de har en så ojämn struktur (vilket är en anledning till att de är så snygga).

Dessutom så är materialet i BTN väldigt dyrt men det ger å andra sidan en väldigt hållbar yta (ger längre livslängd) samtidigt som det ändå är rätt tunt (vilket innebär att det finns gott om plats bakom för filtermaterial) och smidigt att arbeta med.

Men som sagt vill man ha det billigt och ändå en BTN så är ju Slimline ett alternativ.

Sedan vilken bakgrund av BTN eller annat fabrikat som man tycker är snyggast är ju i mångt och mycket en smaksak.

Ok då förstår jag:) hur tillverkas andra märken?

har precis gjort färdigt rasterhålet och det sitter på plats. Tänkte börja med utsprutshålet. Men frågan är, hur sätter jag det bäst? Ska jag sätta det så vattnet sprutar rakt in i framrutan eller ska jag borra väldigt snett så det sprutar snett mot bortre gaveln??
Och ett till problem, jag tänkte stoppa i en bit strilrör i borrhålet och sedan stoppa i slangen. problemet är att jag har två borralternativ. den ena är lite mindre än röret och den andra lite större. är det då bättre att ta den mindre och fila upp hålet eller är det bättre att ta den större och silikona fast röret??

/Hans
#83 - 4 juli 2007 17:32
Kan också passa på att fråga: Om jag lägger karet när jag ska silikona sidorna, kan jag räta upp det sen och silikona botten?Tänker eftersom det skevar ganska mycket i botten, då rinner det väl om jag silikonar när det ligger?
Men svara hellre på frågorna här ovanför:)

/Hans
#84 - 4 juli 2007 18:15
om det nu skulle rinna ner lite bakom bakgrudnen tror ja inte det gör så mycket. värre om det är på framsidan. silikon e ganska trögt och jag har inte upplevt att det rinner
#85 - 4 juli 2007 19:02
ok. Då återstår bara den viktigaste frågan;)
Nån får gärna ta och svara på #82, så snabbt som möjligt...

/Hans
#86 - 5 juli 2007 06:48
Sätt utsprutet så att vattnet sprutar upp mot ytan (inte rakt upp dock, snett frammåt, men det tar jag förgivet att du förstår :p) och snett över karet, på diagonalen så att säga :) På så vis borde du få bra yt-cirkulation :)
Själv skulle jag nog föredra att inte silikona fast röret, kan ju hända att man av någon anledning vill/behöver ta bort det och då underlättar det ju om det inte sitter fast ;) Men det är väl en smaksak, både sätten går ju :)
Kjell Fohrman
Administrator
#87 - 5 juli 2007 07:33
battalionP skrev:
Ok då förstår jag:) hur tillverkas andra märken?

har precis gjort färdigt rasterhålet och det sitter på plats. Tänkte börja med utsprutshålet. Men frågan är, hur sätter jag det bäst? Ska jag sätta det så vattnet sprutar rakt in i framrutan eller ska jag borra väldigt snett så det sprutar snett mot bortre gaveln??

Och ett till problem, jag tänkte stoppa i en bit strilrör i borrhålet och sedan stoppa i slangen. problemet är att jag har två borralternativ. den ena är lite mindre än röret och den andra lite större. är det då bättre att ta den mindre och fila upp hålet eller är det bättre att ta den större och silikona fast röret??

/Hans

1/ Hur andra märken tillverkas vet jag inet.
2/ Snett
3/ Mindre
#88 - 5 juli 2007 09:16

3/ Mindre

Ok mindre it is:)

/Hans
#89 - 5 juli 2007 09:58
Detta var en mycket intressant och inspirerande tråd! Jag har ett Juwel Vision 260 med en BtN Rocky Juwel. Eller hade. Efter flytten häromveckan åkte BtN ur.

Problemet var att jag när jag installerade BtN för ett par år sen slarvade med frigoliten som bakrunden stod på så det uppstod hål som gruset åkte igenom och tillslut hade jag så mycket grus bakom att även fiskar kom igenom. Ingen fara på taket förutom att de inte är lika lätta att se bakom ;)

Det hela ställdes på sin spets när jag skulle flytta akvariet. Hade inte tid att jaga rätt på fiskarna bakom och dessutom var min BtN så otroligt ansatt av alger att det ändå kändes som att det var dags för en renovering. Så det åkte ur.

Nu står jag inför problemet att jag (förr eller senare) har en BtN som skall tillbaka ned i akvariet, men det är ju i drift. Är mitt enda alternativ att göra en lokal flytt till ett temporärt akvarium och sen jobba med det gamla tomt och torrt?

En tanke var att ge upp ambitionen på att hindra fiskarna att vara bakom och bara skicka ned bakgrunden som den är. Har dock inte tänkt mycket på detta, kanske både är fult och i praktiken svårt att få bra...

Sen tycker jag det låter klart frestande att labba fram egna bakgrunder. Jag skall läsa igenom alla inlägg i denna tråd lite bättre samt i andra liknande trådar innan jag börjar ställa för många redan besvarade frågor. Men mitt Juwel har ju pump/filter fastlimmat i ena hörnet och jag har inget problem med att utgå från det när "bygger" en bakgrund. Nåt som jag för övrigt tycker verkar väldigt kul!

Min första tanke är att *inte* bygga in filtret utan skapa en kanska grund bakgrund som ligger dikt an mot glaset på baksidan. Filtret kommer synas ja, men det stör mig inte - inte i ett första försök. Det skulle, förutom att lära mig hur jag kan göra, fungera som ett alternativ till en pappersbakrund.

Men men, det är senare det. Nu har jag ju trots allt min BtN. Vi får se hur det blir, men jag tänker inte flytta ur fiskarna så här kort inpå den avklarade flytten. Dessutom har jag inget temporärt akvarium. Så nu måste jag fundera på nåt sätt att få en bakgrund temporärt. Det märks på fiskarna att de inte trivs med vit tapet bakom, de blir väldigt stressade. Snabbast kanske är en pappers, samt lite växter. Om jag nu inte får ned BtN på nåt vis...
#90 - 5 juli 2007 10:47
Moriarty: Du råkar inte ha ett badkar till hands då? :)
För ca 1 år sedan monterade jag en btn i ett kar som redan var igång då fiskarna under tiden fick bo i badkaret ;)
Här är tråden angående det hela: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=91637
#91 - 5 juli 2007 11:03
Lubbe skrev:
Moriarty: Du råkar inte ha ett badkar till hands då? :)

För ca 1 år sedan monterade jag en btn i ett kar som redan var igång då fiskarna under tiden fick bo i badkaret ;)

Här är tråden angående det hela: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=91637

Det var ju väldigt kreativt! Jo, jag har badkar. Problemet är att det är det enda jag har... vi skall lösa det problemet genom att bygga om en toalett till duschrum, men just nu är badkaret familjens enda möjlighet att bli rena i.

Men badkar... att jag inte tänkte på det! Skall läsa din tråd! :D

edit: kul att läsa om din renovering - och vad fint det blev!
#92 - 5 juli 2007 12:37
Kan man inte köra en blandning av grova och fina kuber? Om man lägger in de fina kuberna i nån (mygg)nät/tyll påse kan man ju snabbt hiva ur och rensa just den delen när den blir igentäppt. Då får man ju ner bösmängden fort och det blir lätt att rengöra utan att man tappar all filterkapacitet..

EDIT.. Hmm.. man kanske ska läsa _hela_ tråden innan man svarar på något.. [:o]
#93 - 5 juli 2007 16:01
Har nu silikonat sidorna (och mig själv;)). krångligare än jag trodde.. Kan också bero på att jag täppte igen hålet när jag skulle böja pipen, så det var att limma med rak pip och tjockt hål. krångligt men jag kom på knepet efter jag limmat ena sidan..
Nu hoppas jag bara på att hitta en ny pip till botten ska limmas.
Tänkte på limningen där den står upp 1.5 cm. Är det bäst att lägga lager på lager med silikon eller är det bästa att limma fast nånting under, typ biten jag sågade av?

Hittade inget om hur mycket mitt silikon torkar/timme. Men om jag låter det vara till på lördag,nästan 2 dygn så måste det väl vara torrt??

/Hans
#94 - 5 juli 2007 16:28
du kan köra silikon, lager på lager typ. Men 3 lager max kanske. Ju mer silikon, desto längre väntetid;p. 2-3 dagar borde räcka att vänta
#95 - 6 juli 2007 18:51
Lekta lite med stenar innan jag satte igång med monteringen..
Försökte inte göra snyggt utan byggde bara lite på känn.
Vad tror ni? Kan det funka/bli snyggt med en liknande inredning?
Tänkte sprida ut snäckskalen vid dom små stenarna..

/Hans
#96 - 6 juli 2007 18:51
haha min första bildpost:)

/Hans
#97 - 6 juli 2007 19:16
jag tycker det ser bra ut iaf:D
#98 - 6 juli 2007 19:20
Tack:)

Tar gärna emot lite konstruktiv kritik! Vill ju att det ska bli så bra som möjligt för oss som ser på och fiskarna däri:)

/Hans
#99 - 6 juli 2007 20:08
tycker sten placeringen till höger ser bra ut, den till vänster är jag mer tveksam till. Vet dock inte riktigt varför, känns inte helt rätt;p
#100 - 7 juli 2007 10:30
battalionP skrev:
Lekta lite med stenar innan jag satte igång med monteringen..

Försökte inte göra snyggt utan byggde bara lite på känn.

Vad tror ni? Kan det funka/bli snyggt med en liknande inredning?

Tänkte sprida ut snäckskalen vid dom små stenarna..

/Hans

snyggt kör på det värt mödan men allt kan ändras med sandendå halva sten högen försvinner ner i sanden ett tips är att fästa en sten eller en sten attrapp typ av modul eller frigolit vid ytan vilket gör en lite skuggig plats i vattnet den ska synnas i vatnnet med ska va som en klipp hylla
#101 - 7 juli 2007 11:55
fredd skrev:
tycker sten placeringen till höger ser bra ut, den till vänster är jag mer tveksam till. Vet dock inte riktigt varför, känns inte helt rätt;p

Jo är inte heller nöjd med dom till vänster men som sagt, jag la bara ner dom..
Dessutom har jag andra stenar, använde inte alla nu. Har nästan en hel hink med sten som inte får plats så jag har att välja bland;)

Helena och matias:
Njae nån klippa har jag inte tänkt, däremot tänker jag försöka ordna nåt lite skuggigare parti. vet inte vilken bästa lösningen är på det, kanske att tejpa lysrören eller nåt liknande...

Silikonade sidorna i torsdags eftermiddag. Tänkte försöka mig på botten ikväll. Är det enklare om jag vänder upp karet eller låter det ligga?
Tänker eftersom jag har ett ganska stort hål att fylla igen... Om jag vänder upp det så kan jag ju limma fast frigoliten samtidigt, annars måste jag vänta ett par dagar till innan silikonet torkat.
Och hur limmar jag frigoliten enklast? Dra strängar vid kanterna eller stora kluttar här och där?

/Hans
#102 - 7 juli 2007 15:04
battalionP skrev:
Jo är inte heller nöjd med dom till vänster men som sagt, jag la bara ner dom..

Dessutom har jag andra stenar, använde inte alla nu. Har nästan en hel hink med sten som inte får plats så jag har att välja bland;)

Helena och matias:

Njae nån klippa har jag inte tänkt, däremot tänker jag försöka ordna nåt lite skuggigare parti. vet inte vilken bästa lösningen är på det, kanske att tejpa lysrören eller nåt liknande...

Silikonade sidorna i torsdags eftermiddag. Tänkte försöka mig på botten ikväll. Är det enklare om jag vänder upp karet eller låter det ligga?

Tänker eftersom jag har ett ganska stort hål att fylla igen... Om jag vänder upp det så kan jag ju limma fast frigoliten samtidigt, annars måste jag vänta ett par dagar till innan silikonet torkat.

Och hur limmar jag frigoliten enklast? Dra strängar vid kanterna eller stora kluttar här och där?

/Hans

tejpa lysrören brukar inte funka bra har försökt själv det resulterar i att det blir en konstig skugga som inte liknat naturligt
#103 - 7 juli 2007 15:19
Ok då struntar jag i tejpen!
Hur gör man för att få det naturligt då?

/Hans
#104 - 7 juli 2007 17:42
Solfilm, skulle det kunna funka?? släpper ju igenom lite ljus, borde bli ganska naturligt??

Har limmat botten och det mesta av frigoliten nu:)
La en bit avsågad bakgrund där det glipade som mest, funkade kanon! Har dock lite glipor här och där som ska fyllas i om några dagar, därav har jag inte limmat all frigolit.

/Hans
#105 - 7 juli 2007 20:23
battalionP skrev:
Solfilm, skulle det kunna funka?? släpper ju igenom lite ljus, borde bli ganska naturligt??

Har limmat botten och det mesta av frigoliten nu:)

La en bit avsågad bakgrund där det glipade som mest, funkade kanon! Har dock lite glipor här och där som ska fyllas i om några dagar, därav har jag inte limmat all frigolit.

/Hans

jag skulle säga så här för att få det lite naturligare så kan du klippa en vågformat plast skiva som du setter en bit under lysröret där det släpper igenom mer på vissa ställen och mindre där du vill skugga vill säga en större våg innåt i plasten och en utåt gående våg där det ska skugga.
#106 - 8 juli 2007 10:03
aaah smart.. borde ju funka med en pappskiva också.
Jaja får se hur jag gör.

/Hans
#107 - 11 juli 2007 19:58
nu har det torkat i ca 2 dygn.
vad tror ni, kan jag testa att fylla det imorgon kväll? Det borde väl ha torkat helt på 3 dygn, även om jag kladdat lite??
Om det inte har torkat helt, vad skulle hända om jag fyllde det i ca 1 timme och sedan tog ur vattnet. Vill bara kika så btn sitter som den ska och inte lossnar.
Sedan blir det nog inte fyllt förrän nästa vecka!
Vad tror ni??

/Hans
#108 - 11 juli 2007 20:10
på 3dagar har det nog torkat ganska bra, så kör du på
#109 - 12 juli 2007 14:56
jo den satt fast iaf!

Men har ett nytt problem. Hålet jag borrade för utslangen är för litet. Tänkte halt galet, borrade efter den änden som ska sitta på filtret. den har ett munstycke som blir mindre, det har inte ändan som ska sitta i btn.
Enkelt tänker ni då, bara trycka in slangen i hålet.. Men Fluvalslangarna är ju så hårda så det går inte så bra...
Hur gör jag nu???
Om jag tar kniven och karvar upp hålet lite är jag rädd att slangen kommer åka ur.
Förslag?????

/Hans
#110 - 13 juli 2007 08:14
Slangproblemet löste sig!

Men nu har jag en ganska akut fråga! Är det farligt med btnflis i vattnet/filtret? Idiot som man är så glömde man mäta efter lysrören, som tur är tar det bara i pyttelite men det måste ändå bort på något sätt...
Tänkte fila med dammsugaren alldeles nära, på filtersidan. Fliset flyter ju så i själva karet kan man ju plocka bort det sen. Men det kommer säkerligen komma lite flis ner bakom btn också.. Som sagt, är det farligt??? Tacksam för snabbt svar!

/Hans
Kjell Fohrman
Administrator
#111 - 13 juli 2007 08:19
battalionP skrev:
Slangproblemet löste sig!

Men nu har jag en ganska akut fråga! Är det farligt med btnflis i vattnet/filtret? Idiot som man är så glömde man mäta efter lysrören, som tur är tar det bara i pyttelite men det måste ändå bort på något sätt...

Tänkte fila med dammsugaren alldeles nära, på filtersidan. Fliset flyter ju så i själva karet kan man ju plocka bort det sen. Men det kommer säkerligen komma lite flis ner bakom btn också.. Som sagt, är det farligt??? Tacksam för snabbt svar!

/Hans

Materialet i sig är ofarligt - däremot kan de ju ta det som mat och då kanske det kan blockera tarmarna eller något sådant
#112 - 13 juli 2007 08:23
skönt att det är ofarligt!
Tror du verkligen dom äter upp det? Dom brukar ju spotta ut sånt som inte går att äta.. Men jag ska plocka bort så mycket som möjligt! Det som ligger bakom borde aldrig komma igenom ytterflitret tycker jag, men jag sak så klart plocka bort allt ändå;)

tack för snabbt svar!!

/Hans
Bilagor:
#113 - 13 juli 2007 20:30
battalionP skrev:
skönt att det är ofarligt!

Tror du verkligen dom äter upp det? Dom brukar ju spotta ut sånt som inte går att äta.. Men jag ska plocka bort så mycket som möjligt! Det som ligger bakom borde aldrig komma igenom ytterflitret tycker jag, men jag sak så klart plocka bort allt ändå;)

tack för snabbt svar!!

/Hans

inget farligt de spottar ut det sen ett tips btn spån flyter det som kommer på fiskarnas sida håvar du bara upp för de flyter på ytan själv har jag karvat i min btn då jag haft vatten o fisk i för utblåset stämde ej sänkte bara vatten nivån
#114 - 14 juli 2007 08:02
nu är det klart:)

Vart riktigt nöjd med inredningen! Funderar dock på om jag ska slänga i nån mer sten till vänster, ser lite tomt ut innan snäcklekarna kommer dit och gräver fram dom andra stenarna...

Tack så mycket för all hjälp!

/Hans

Edit: Har spritt ut lite snäckskal efter jag tog bilden. Ni får fantisera dom;)
#115 - 14 juli 2007 21:50
battalionP skrev:
nu är det klart:)

Vart riktigt nöjd med inredningen! Funderar dock på om jag ska slänga i nån mer sten till vänster, ser lite tomt ut innan snäcklekarna kommer dit och gräver fram dom andra stenarna...

Tack så mycket för all hjälp!

/Hans

Edit: Har spritt ut lite snäckskal efter jag tog bilden. Ni får fantisera dom;)

snyggt som attan men dölj värmaren bakom bakgrunden. skicka gärna bilder då allt gått ett tag med fisken i :) vart inspirerad av ditt kar nu med stenarna tror jag ska mublera om mitt kar i morgon
#116 - 15 juli 2007 00:34
ser bra ut:)
#117 - 15 juli 2007 12:19
Jo värmaren hängde bara där tillfälligt för att se att den hade rätt temp inställd. Det är väldigt trångt bakom btn så jag vill inte vara där och pilla med än nödvändigt;) Men nu sitter den bakom!
Har bytt lysrör också. På bilden är 2 aquarelle. Nu sitter 1 powerglo och 1 aquaglo. Mycket bättre! Vart lite halvmörkt i karet, precis som jag ville ha:)

Jo då bilder kommer, var så säkra!

/Hans
#118 - 15 juli 2007 20:24
battalionP skrev:

Jo värmaren hängde bara där tillfälligt för att se att den hade rätt temp inställd. Det är väldigt trångt bakom btn så jag vill inte vara där och pilla med än nödvändigt;) Men nu sitter den bakom!

Har bytt lysrör också. På bilden är 2 aquarelle. Nu sitter 1 powerglo och 1 aquaglo. Mycket bättre! Vart lite halvmörkt i karet, precis som jag ville ha:)

Jo då bilder kommer, var så säkra!

/Hans

oki jag har ett powerglo och ett aquaglo då de får fram färgerna på fiskarna och omgivningen
. se till att få ut bilder på karet med fisken i ;)
#119 - 16 juli 2007 07:18
jodå somsagt bilder kommer...
Har faktiskt stoppat i dom första fiskarna:) Vart ett par N. Tretocephalus men ser knappt skymten av dom än så länge. Dom håller mest till i röset, men det ger sig nog med tiden och nya invånare...

Kjell: Mitt ögonmått svek mig rejält på tretocephalusarna. Dom var inte 8-10 utan snarare 5-7. Jag och ögonmått brukar inte vara nån bra kombination;)

/Hans
#120 - 16 juli 2007 09:57
battalionP skrev:
jodå somsagt bilder kommer...

Har faktiskt stoppat i dom första fiskarna:) Vart ett par N. Tretocephalus men ser knappt skymten av dom än så länge. Dom håller mest till i röset, men det ger sig nog med tiden och nya invånare...

Kjell: Mitt ögonmått svek mig rejält på tretocephalusarna. Dom var inte 8-10 utan snarare 5-7. Jag och ögonmått brukar inte vara nån bra kombination;)

/Hans

jo det brukar va problemet men det ger sig nog snart då andra firrar vill under röset med.
#121 - 20 juli 2007 09:18
Har möblerat om lite grann, eller ganska mycket... Kom underfund med att det inte skulle funka som det såg ut innan, dels för att den lilla tretocephalusen skulle bli ihjälstressad/slagen och dels för att det troligen inte skulle funka med dom kommande jullarna... Så jag gjorde två rösen i stället.
Personligen tycker jag det ser mycket bättre ut nu än innan och det verkar funka bättre också! tretocarna lever i någorlunda fred nu:)

Så här ser det ut nu iaf!

/Hans
#122 - 22 juli 2007 17:08
battalionP skrev:
Har möblerat om lite grann, eller ganska mycket... Kom underfund med att det inte skulle funka som det såg ut innan, dels för att den lilla tretocephalusen skulle bli ihjälstressad/slagen och dels för att det troligen inte skulle funka med dom kommande jullarna... Så jag gjorde två rösen i stället.

Personligen tycker jag det ser mycket bättre ut nu än innan och det verkar funka bättre också! tretocarna lever i någorlunda fred nu:)

Så här ser det ut nu iaf!

/Hans

ser bra ut med men ta bort stenen i mitten och set dit lite smått grus på sanden typ 4 till 10 små grus sten stenen du har nu bör du ta bort för o m du ska ha snäcklekarna så vill dom ha mer sand där då de kommer att flytta på skalen
#123 - 22 juli 2007 18:39
stenen i mitten är där för att snäcklekarna inte ska behöva se varandra hela tiden utan kan komma ifrån lite. det är inte mycket till "komma ifrån" men det är bättre än ingenting.
Föressten tycker jag att det är snyggt när dom ligger där så dom flyttar jag inte på:p

/Hans
#124 - 23 juli 2007 08:08
battalionP skrev:
stenen i mitten är där för att snäcklekarna inte ska behöva se varandra hela tiden utan kan komma ifrån lite. det är inte mycket till "komma ifrån" men det är bättre än ingenting.

Föressten tycker jag att det är snyggt när dom ligger där så dom flyttar jag inte på:p

/Hans

oki snyggt är det då :)
#125 - 3 augusti 2007 01:52
hur funkar dina tretocephalus? har väl för mig att dom brukar vara rätt aggresiva? (stavning?).
Har du fått i något mer?:)
#126 - 3 augusti 2007 13:24
Jo dom funkar ganska bra nu!
I början vart den lilla väldigt utmobbad av den större men sedan ett par jullar kom i så har det blivit lugnare. Den stora treton bryr sig inte alls i jullarna utan bara den lilla. det är snarare jullarna som bossar i karet!

/Hans
#127 - 3 augusti 2007 16:00
battalionP skrev:
Jo dom funkar ganska bra nu!

I början vart den lilla väldigt utmobbad av den större men sedan ett par jullar kom i så har det blivit lugnare. Den stora treton bryr sig inte alls i jullarna utan bara den lilla. det är snarare jullarna som bossar i karet!

/Hans

har du några nya bilder?
#128 - 5 augusti 2007 07:49
nej det har varit väldigt dåligt med korttagning:( Ska försöka skärpa mig!!!

/Hans
#129 - 5 augusti 2007 13:13
battalionP skrev:
nej det har varit väldigt dåligt med korttagning:( Ska försöka skärpa mig!!!

/Hans

japp vi väntar ivrigt
#130 - 7 augusti 2007 15:57
så där då har jag tagit ett par kort! ni får en sömntuta på köpet;)
1. Helhetsbild
2. jag förmodar att mina jullar kommer leka här snart. Hanen är och bökar ganska mycket just där
3. Dominanta tretocephalusen
4. Jullehonan
5. Algerna börjar komma
6. Alla på samma bild, vid "huvudröset" som används flitigast!
7. från höger
8. Utsikten från dass;)

Har gett upp tanken på snäcklekare så tänk bort snäckorna.. Tänkte skaffa mig ett par N. Pulcher, Daffodil i stället..
Blir ett nytt litet projekt senare som innehåller på T och SA. inte i samma kar dock;)

/Hans
#131 - 15 augusti 2007 22:28
battalionP skrev:
så där då har jag tagit ett par kort! ni får en sömntuta på köpet;)

1. Helhetsbild

2. jag förmodar att mina jullar kommer leka här snart. Hanen är och bökar ganska mycket just där

3. Dominanta tretocephalusen

4. Jullehonan

5. Algerna börjar komma

6. Alla på samma bild, vid "huvudröset" som används flitigast!

7. från höger

8. Utsikten från dass;)

Har gett upp tanken på snäcklekare så tänk bort snäckorna.. Tänkte skaffa mig ett par N. Pulcher, Daffodil i stället..

Blir ett nytt litet projekt senare som innehåller på T och SA. inte i samma kar dock;)

/Hans

ahh grr fan va snyggt :) du katten får det varmt o skönt där med :)
#132 - 16 augusti 2007 08:31
Tack tack:)
Jodå katterna älskar att ligga där! tar ett tag innan fiskrna vant sig med dunsen när dom hoppar men nu bryr dom sig inte;) Var lika med mina gamla SA fiskar!

Har stoppat i en ligen grupp på 4 N. Brichardi, i stället för daffodiler. Daffodilerna var så enorma i affären så det fick bli "vanliga" prinsessor i stället, dom var mycket mindre.

/Hans
#133 - 16 augusti 2007 11:45
katten gillar nog det för att det är varmt där ;). Hos mig sitter hunden ofta framför malawi karet och tittar på dom färgglada fiskarna;)
#134 - 16 augusti 2007 14:59
jo då dom gillar att titta också! Den som är med på korten brukar ligga på rygg/sidan och vrida sig i någon knepig vinkel och ligga och titta ner i karet jättelänge;) Och den andra kan, som din hund, sitta och bara titta...
Finns det intresse att se en liten film så kan jag kanske lägga upp en;)

/Hans
#135 - 17 augusti 2007 19:49
battalionP skrev:
jo då dom gillar att titta också! Den som är med på korten brukar ligga på rygg/sidan och vrida sig i någon knepig vinkel och ligga och titta ner i karet jättelänge;) Och den andra kan, som din hund, sitta och bara titta...

Finns det intresse att se en liten film så kan jag kanske lägga upp en;)

/Hans

har 4 katter här som ligger o susar på karena fast fisken de bryr sig de inte om. mitt malawi så har inga täckglas heller så där fårt katterna dricka vatten med hehe
#136 - 18 augusti 2007 00:51
klart vi vill se film;D
#137 - 18 augusti 2007 07:46
Försökte lägga upp den på youtube men dom tar bara 100mb och min 3 minutersfilm var hela 300 mb.. Tips på hur man antingen förminskar eller att den tar mindre plats redan från början??

/Hans

Annons