Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

#1 - 17 augusti 2007 17:56
Då jag vid ett flertal tillfällen sett forumtrådar som handlar om hur man startar upp ett nytt akvarium tänkte jag försöka mig på en nybörjarguide. Kom gärna med åsikter och/eller rätta mina fel, jag tål kritik :)

1. Akvariumet

Det viktigaste att tänka på när du skaffar ditt akvarium är vilka arter och hur många fiskar du har tänkt dig att ha. Många zoo-handlare är tyvärr mycket oseriösa och till viss del okunniga vilket har gjort att många har blivit lurade att köpa ett akvarium som inte alls är lämpligt för de arter och den mängd fisk de tänkt ha. Det bästa du, som nybörjare, kan göra är att läsa på mycket om de fiskar du tänkt ha, hur stora de blir, vilken typ av inredning de vill ha, vilket ph-värde de bör ha och vilken temperatur på vattnet de vill ha.
När du gjort det är den första tumregel du har att tänka på 1liter vatten / 1 cm fisk. Det är måttet på den vuxna fisken man räknar på och det innebär helt enkelt att en fisk som blir t.e.x 15cm stor som fullvuxen vill ha minst 15 liter vatten att röra sig i. Det kan också vara bra att ta reda på om de fiskar du tänkt ha är slanka snabba fiskar eller högre långsammare fiskar, då snabba fiskar har mindre behov av ett högt akvarium men gärna vill ha det långt för att få gott om plats att simma fort på, medans långsamma höga fiskar gärna vill ha ett högre men inte fullt så långt akvarium för att kunna röra sig fritt upp och ner. Akvarium säljs till större delen i standard-mått men dessa saker kan vara bra att ha i åtanke ändå. Det är också bra att minnas att tvärtemot vad många tror så är ett akvarium lättare att få balans i ju större det är.

2. Filtret

Alla akvarium behöver ett filter, det hjälper till att rensa bort skräp ur vattnet, agerar grogrund för ett stort antal av de nyttiga bakterier som behövs i ett akvarium samt hjälper till att syresätta vattnet. Det finns två typer av filter, inner och ytterfiter. Bägge har sina för respektive nackdelar men bägge är bra och vilket man väljer är huvudsakligen en smaksak.

Ytterfilter tar sitt vatten från en intagsslang placerad några centimeter från botten,forslar ner vattnet till en box som innehåller olika typer av biologiska och mekaniska filter och som är placerad utanför akvariet, oftast på golvet eller i ett skåp som hör till akvariet. Efter att vattnet passerat alla dessa filter pumaps det tillbaks upp till akvariet genom en utloppsslang som ofta ligger precis i vattenkanten.
Fördelarna med dessa filter är b.l.a att de är mer estetiska, helt enkelt syns mindre då de inte har en "burk" inuti akvariet, och ofta har mer plats, och därmed större filteryta, för olika typer av filtermedia än innerfilter.
Nackdelarna är b.l.a att de ofta väsnas lite mer än innerfilter och att, om olyckan är framme och de börjar läcka, så rinner vattnet ut på golvet.

Innerfilter är placerade inuti akvariet där de suger åt sig vatten via botten på filtret, låter det passera genom ett filter, oftast av ett skumgummi-material, och sedan spruta ut vattnet igen i toppen på filterburken.
Fördelarna med dessa är att de ofta låter mindre,har en minimal läckagerisk och hjälper till att hålla cirkulationen igång i akvariet bättre än ytterfilter (undantag finns men generellt är det så).
Nackdelarna är att de syns mer i akvariet i form av en "burk" som sitter någonstans samt att de oftast har mindre plats för olika typer av filtermedia.

Oavsett vilken typ av filter du väljer är den generella grundregeln helt enkelt "större är bättre". Ju större filter du väljer desto med filteryta vilket innebär störra plats för alla nyttiga bakterier att bosätta sig och att det tar längre tid för filtret att sätta igen. Filtren säljs med literangivelse men låt inte det faktum att ett filter är tänkt för dubbelt så stort akvarium som du skaffar avskräcka dig, ju större det är desto mindre jobb att hålla efter akvariet och flödet ut ur filtret är oftast ställbart så att du inte behöver riskera att fiskarna blåser omkring som löv i vinden.

3.Värmaren

En doppvärmare är en anordning som hjälper till att hålla önskad temperatur i akvariet. De är ofta graderade med effekt (watt) och literantal. När du köper en värmare så är tanken att du skall ha en värmare som klarar att höja temperaturen ett visst antal grader över rådande rumstemperatur, vill du ha 25 grader i akvariet så behöver alltså inte värmaren klara att värma 25 grader utan från rumstemperatur till 25 grader,alltså 5-6 grader (om vi utgår ifrån att ni har ca 20 grader varmt hemma :) ). Det kan vara svårt att veta precis vilken värmare som blir rätt men oftast står det literantal värmaren är tänkt för på kartongen och en handlare som kan sin sak borde kunna hjälpa dig till rätta.

4.Cirkulationspump

Denna anordning hjälper till att hålla vattnet strömt och är egentligen bara nödvändig om du väljer fiskar som gillar strömt vatten (t.e.x Malawiciklider). Dessa pumpar kallas också ofta för Powerhead. Den regel jag känner till för dessa är att de skall klara att flytta hela akvariets vattenmängd ca 6 gånger i timmen (alltså ska en pump i ett 250 liters akvarium klara av ca 1500 liter i timmen).

5.Lyset

Den vanligaste typen av lyse till ett akvarium är lysrör. Dessa är egentligen inte direkt nödvändiga för fiskarnas välbefinnande utan är mer till för att växterna skall trivas och för att du skall kunna se dina små skyddslingar. Det finns MASSOR av olika typer av lysrör,ramper etc och vilka du skall ha beror på helt på vad du tänkt dig med ditt akvarium. Mitt råd skulle vara att börja med vanliga enkla lysrör och en enkel ramp (dessa följer ofta med vid akvarieköp) och att sedan börja laborera med olika färger,styrkor och ljusbilder när du känner dig lite mer varm i kläderna.
Viktigt att tänka på är att vanliga lysrör som du har i t.e.x taket hemma inte är särskilt lämpliga till akvarium utan det skall vara speciella rör från zoo-butiken.

Att installera dina saker och starta akvariet

Nu har du förhoppningsvis kommit hem med dina nya saker och är redo att börja göra iordning akvariet för start. Börja med att hitta en lämplig flat yta att ställa akvariumet på,ytan skall helst vara lika stor eller större som bottenytan på akvariet. Inga brytningar på glaset får förekomma då detta kan orsaka att akvariet spricker och att du får allt vatten på golvet. När du hittat denna yta och ställt dit akvariet är det dags att installera ditt filter, värmare och eventuell cirkulationspump. Dessa är för det mesta ganska enkla att installera och åtföljs av utförliga instruktioner så det borde gå bra.

Inredning

När all den tekniska utrustningen är på plats är det dags att börja inreda. Personligen börjar jag alltid med att lägga en frigolitplatta i botten på karet. Denna brukar jag ha skurit så att den ligger platt emot bakrutan och sedan har ca 2cm spalt till sidorutorna och framrutan, detta för att den skall ligga still men inte synas som en vit kant vid sidorna och på framsidan av akvariet. Denna frigolitskiva är tänkt som ett skydd för botten på akvariet ifall att någon stor sten skulle välta på grund av olycka eller grävande fiskar, det vore ju inte så kul med en spräckt botten där vatten forsade ut.

När detta är gjort tar du en liten del av din sand/grus och fyller igen spalten mot fram och sidorutorna så att frigoliten fixeras på plats. När detta är gjort är det dags för dina stenar, lägg dessa direkt på din frigolitskiva för att minska risken att sanden/gruset under stenarna sköljs bort eller att fiskarna gräver bort det och att stenarna rasar. När alla dina stenar är på plats täcker du botten med resterande sand/grus. hur tjockt lager man skall ha är en smaksak, ta så mycket som du tycker ser bra ut men ha i åtanke att det är lättare att ta ur än att fylla på i efterhand.

När du gjort detta är det dags att plantera dina växter,placera ut rötter och all annan inredning du vill ha. Om du väljer att använda rötter i akvariet skall du minnas att de i början kan komma att färga ditt vatten i en brun ton, detta är ofarligt men en del akvarister tycker inte det är snyggt. Om du använder sand som bottenmaterial kan det också vara lite lättare att fylla i lite vatten (inte fullt) innan du börjar med plantering då detta binder ner sanden lite.

Påfyllning

Nu är det dags att fylla på vatten! Placera en tallrik eller något liknande i botten och häll/spruta vattnet på denna så sprids vattnet ut direkt utan att gräva ett fult hål i sanden/gruset. Använd kallt vatten då du fyller på, varmt vatten kan innehålla skadliga bakterier och är därför inte bra att använda. Kom ihåg att dosera i vattenberedningsmedel och flytande bakteriekultur under påfyllningen, vattenberedningsmedel hjälper till att avlägsna skadliga ämnen ur vattnet och bakteriekulturen hjäper till att börja bygga upp en bra nyttobakterieflora i ditt akvarium. Om du planerar att ha gott om växter kan det också vara bra att tillsätta lite växtnäring, det finns i på flaska hos din zoo-handlare.
När allt vatten är påfyllt och medlen doserade är det dags att för första gången starta ditt akvarium. Det är inget ovanligt att det kan komma lite luftbubblor ur pumpen i början, detta ger sig efter ett tag. Vattnet kommer också troligtvis att vara grumligt inledningsvis, detta ger också med sig efter någon dag och är inget att oroa sig för.
När akvariet är startat är det bra att låta det stå och gå tomt i någon/några dar så att grumlet hinner lägga sig och vattentemperaturen hinner stabilisera sig på den temperatur du har valt.

Dina första fiskar

Efter några dagar är det dags att släppa i dina första fiskar, dock ej mer än 3-4 st inledningvis. Dessa 3-4 fiskar skall helst gå i karet i 2-3 veckor innan man fyller på med fler fiskar. Detta gör man för att nitrifikationsbakterierna skall få en bra möjlighet att komma igång i akvariet, det är dessa bakterier som småningom kommer att hjälpa till att bryta ner bajs och andra föroreningar i akvariet. Efter dessa veckor kan du släppa i 3-5 fiskar till, vänta någon vecka och sedan släppa 3-5 till o.s.v tills du har önskat antal fiskar. Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten,slamsuga botten eller rengöra filtret då dessa åtgärder gör det svårare för de nyttiga bakterierna att etablera sig. De första veckorna skall du också mata VÄLDIGT SPARSAMT (ta vad du tycker är jättelite mat och halvera sen det, det är lättare att mata ihjäl dina fiskar än att svälta ihjäl dem). Du bör också införskaffa vattentester för Nitrit, allt för höga värden av detta kan orsaka att fiskarna mår dåligt eller i värsta fall dör. Är man försiktig händer inte detta men skulle oturen vara framme och värdena förhöjas så är den bästa boten att byta 50% av vattnet dagligen tills värdena är under kontroll igen

När allt detta är gjort så borde ditt akvarium vara igång och dina fiskar trivas som...ehm...fisken i vattnet? ;)
#2 - 17 augusti 2007 18:04
MYCKET bra initiativ!!! Väldigt bra guide för alla nybörjare!
Borde sättas en "sticky" här!!

/Hans
#3 - 17 augusti 2007 19:02
Bra guide, hur länge tog den att skriva?
#4 - 17 augusti 2007 19:50
Kanonbra jobb!

En stor eloge till dig som orkat skriva ner allt detta :)
#5 - 17 augusti 2007 21:02
Imponerande, lättförstålig, enkel, & inte långrandig! Precis som det ska va!

Mvh Eva
#6 - 17 augusti 2007 21:15
En jäääättebra guide! Det enda jag har att anmärka på var att sista delen "Att installera dina saker och starta akvairet" blev lite lång och därför svår att läsa. Kanske kan du dela upp den i små underrubriker? Tycker mig se tre underrubriker, typ "inredningen", "fylla på vatten" och "fiskdags!" (Vi får anta att många nybörjade här är under 18 år och kanske otåliga och inte orkar läsa alltför kompakt text). :)

Men i övrigt har jag inget att anmärka på, stor eloge till dig som sagt! :D

Pssst, går det inte att klistra denna tråd? Jag börjar bli trött på att skriva samma guide till alla som postar exakt samma sak här :) Tror denna tråd skulle underlätta väldigt!
#7 - 17 augusti 2007 21:58
Jätte bra tänkt du fick med verkligen allt,kan du inte ta med att alla växter behöver nån slags av näring många tror att det är bara att sätta ner dem i stenen sen ska det bli fina blomster verk men så enkelt är det inte som affärsinnehavarna brukar köra med.
#8 - 17 augusti 2007 22:08
Riktigt bra gjort skulle inte kunna gjort det bättre;)
#9 - 18 augusti 2007 06:24
Kanonbra!

Och precis vad jag hade velat läsa för 7 månader sedan, då jag skulle starta mitt första akvarium!!:D

Föreslår att den läggs som länk här på Zoopet på något sätt. Undrar också om du kan komplettera med förslag på olika slags fiskbesättningar som passar ihop och är lättskötta, det saknade jag väldigt. Det finns ju så många fiskar, och man orkar inte läsa in sig på allt, utan föredrar ett färdigt koncept att utgå ifrån, och sedan ändra om man vill. Rubrik typ förslag på fiskar e.dy.

MYCKET bra jobb, och stort tack till dig som orkat skriva ner alltihop.
#10 - 18 augusti 2007 08:10
Richard.R skrev:
Bra guide, hur länge tog den att skriva?

Inte så farligt lång tid, jag skrev på den av och till under några timmar.

Lilibet skrev:
Och precis vad jag hade velat läsa för 7 månader sedan, då jag skulle starta mitt första akvarium!!:D

Föreslår att den läggs som länk här på Zoopet på något sätt. Undrar också om du kan komplettera med förslag på olika slags fiskbesättningar som passar ihop och är lättskötta, det saknade jag väldigt. Det finns ju så många fiskar, och man orkar inte läsa in sig på allt, utan föredrar ett färdigt koncept att utgå ifrån, och sedan ändra om man vill. Rubrik typ förslag på fiskar e.dy.

MYCKET bra jobb, och stort tack till dig som orkat skriva ner alltihop.

Undvek medvetet att rekomendera olika fiskar då jag bara har erfarenhet av Malawi-ciklider och därför inte alls känner mig säker på andra typer.

Kul med alla positiva reaktioner :) Har försökt att ändra lite enligt de tips jag fick.
#11 - 18 augusti 2007 08:22
uper att du införde fler rubriker! Du kan göra alla rubriker fetstilta också, genom att skriva [ b ] före och [ / b ] efter det som ska vara festilt (men helt utan mellanrum i koden) så blir det ännu mer lättöverskådligt :)

Nu ska jag sluta lägga mig i! Hoppas bara någon kan klistra tråden som sagt...
#12 - 18 augusti 2007 09:22
Heja! Jättebra inlägg! Fixa till den med lite fetstilar osv, så borde ha den som stående artikel med länk från första-sidan! :)
#13 - 18 augusti 2007 09:35
Toppeninlägg! Varför inte lämna in den som en artikel? :)
#14 - 18 augusti 2007 13:47
tyvärr tror jag att de flesta nybörjare mest tittar i forumet, och att inte så många hittar till artiklarna förrän någon påpekat det i forumet.... men den kunde ju ligga där OCKSÅ. :D
#15 - 18 augusti 2007 15:38
Hehe, vet faktiskt inte ens hur man bär sig åt för att lämna in en artikel [:o] och som toccata säger tror jag många kikar här först i alla fall.
#16 - 18 augusti 2007 15:53
Om ingen admin eller liknande vill klistra tråden kanske vi måste skriva ett meddelande här cirka var 5:e dag så att tråden hålls högst uppe! :D
#17 - 19 augusti 2007 06:40
Fiskförslag för nybörjare (levandefödare)

Okej, här kommer förslag på en omgång fiskar (främst levandefödare):

Dag 1 Akvariet startas

Dag 3 Köp 3 svärdbärare eller platy, 1 hane och två honor och släpp i.

Dag 24 Köp 3-4 malar av typen Corydoras (dvärg eller vanlig) och släpp i. Corydoras vill ha finkornig sand att böka i, så det är viktigt att du har i sådan sand när du startar akvariet. Har du grus som bottenmaterila, får du välja någon annan bottenfisk/mal.

Dag 30 Köp 3 svärdbärare(1 hane + två honor) till eller 3 guppies(1 hane + två honor) och släpp i. ELLER så väntar du tills akvariet är tre månader och köper ett stim tetror av någon sort. Tetror behöver vara 10 stycken för att trivas.

Beroende på hur stort ditt akvarium är, och hur du vill göra, så kan du skaffa fler så småningom. Försök dock att inte blanda så många olika sorters fiskar, det blir sällan bra. Tetror ser till att så gott som inga yngel av levandefödarna klarar sig, då de är snabba simmare. De flesta tetror är litet känsligare, och akvariet behöver ha varit igång minst tre månader för att de ska trivas, så det är viktigt att vänta med att släppa i dem.

Fler nybörjarförslag på fiskar(gärna inom annan fiskgrupp) eller kommentera mitt förslag?
#18 - 19 augusti 2007 07:05
Malawi-uppsättning för nybörjare.

Hur många fiskar du bör skaffa beror på akvariets storlek men försök att skaffa alla fiskar av samma art samtidigt, detta minskar risken för slagsmål. Jag utgår från ett 250 liters kar då malawi bör ha minst så stort kar enligt mig.

Första fiskarna
5 st Labidochromis Caeruleus,Golden http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=89

Efter ca 3 veckor

2-3 Ancistrus, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=315 Dessa kommer att hjälpa dig hålla algbeståndet under kontroll.

1 vecka senare

5 st Pseudotropheus socolofi, http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=106

1 vecka senare

5 st Metriaclima estherae, Rödzebra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=95

Det är mycket svårt att se kön på unga Malawi men be handlaren försöka ge dig 1 hanne och 4 honor av varje sort, lyckas han med det blir det färre slagsmål i karet. Med de arter jag föreslagit finns det också plats för någon ytterligare art eller kanske någon extra fisk av varje.
#19 - 19 augusti 2007 07:47
OBS! Om man föreslår Corydoras som första-fisk så måste man nämna att de ska ha FINKORNIG SAND, annars blir de olyckliga i längden :(

Och de flesta tetror är väl stimfiskar som man bör ha många av? Alltför många köper 2-3 tetror och tror det går bra. I övrigt mycket bra förslag!

Jag tror det fanns en bra tanke med att inte föreslå fisk, för det kommer bli så mycket diskussion, hehe. Men jag ska inte säga något mer nu ;)
#20 - 19 augusti 2007 11:30
Hej
Jätte bra skrivet, men jag saknar lite svar ;)
Tex hur mkt man sköljer sanden innan man häller i den samt
hur länge tar det innan vattnet blir klart ( inga rötter i )
När det är grumligt beror det på att man har tvättat sanden dåligt ?
Mvh Wilda

Ps, det är min granne som har startat upp sitt 180 L
#21 - 19 augusti 2007 11:36
Wilda skrev:
Hej

Jätte bra skrivet, men jag saknar lite svar ;)

Tex hur mkt man sköljer sanden innan man häller i den samt

hur länge tar det innan vattnet blir klart ( inga rötter i )

När det är grumligt beror det på att man har tvättat sanden dåligt ?

Mvh Wilda

Ps, det är min granne som har startat upp sitt 180 L

det tar ca en en dag tror jag innan dimman har lagt sig (med filter då igång). om du ska skölja sanden så tar jag lite sand i en spann, kör i lite vatten och rör runt med handen och sen häller jag försiktigt ut vattnet och gör om de tilll vattnet blir klart när man häller ut vattnet.:)
#22 - 19 augusti 2007 13:25
Jag fick tipset att fylla en hink till ungefär hälften med sand och sen stoppa ner vattenslangen i sanden och spola tills vattnet blir klart, då rinner vattnet över kanten men sanden stannar kvar.
#23 - 19 augusti 2007 22:49
Tack för svaren !
Men det är fortfarande " dimma " i akvarievattnet hos grannen ;)
Efter ca 24 timmars igångsättning.
Kan det vara att de inte har sköljt sanden ordentligt ?
Det ligger som en dimma på vattenytan också tycker jag
eller sanddamm.
Vad gör man åt detta ?
Skall man ta ur lite vatten igen och hälla på nytt ?
Tacksam för svar !
Mvh Wilda
#24 - 20 augusti 2007 00:54
Hej!!

detta kompleterar mkt som man saknat.... tack för detta!!! =) =)
speciellt detta med frigolit va nått jag inte alls tänkte på...men nu upstår en liten fråga...vart för jag tag på det?(frigoliten)
#25 - 20 augusti 2007 00:58
Byggvaruhus !
Mvh Wilda
#26 - 20 augusti 2007 07:40
Har ändrat, Toccata.:D Precis sånt här jag menar. Tycker det är bättre att ha fiskförslag som är genomdiskuterade här på forumet i förväg, än att varje nybörjare ska sitta och göra samma misstag om och om igen. [:-5]
Verkar det okej nu tycker du?[:o]

toccata skrev:
OBS! Om man föreslår Corydoras som första-fisk så måste man nämna att de ska ha FINKORNIG SAND, annars blir de olyckliga i längden :(

Och de flesta tetror är väl stimfiskar som man bör ha många av? Alltför många köper 2-3 tetror och tror det går bra. I övrigt mycket bra förslag!

Jag tror det fanns en bra tanke med att inte föreslå fisk, för det kommer bli så mycket diskussion, hehe. Men jag ska inte säga något mer nu ;)
#27 - 20 augusti 2007 07:44
Om vattnet är missfärgat (vilket kanske är fallet här) kan man, om man har ett sådant filter, lägga lite aktiv kol i filterkammaren. Det brukar ta bort missfärgningen.

Wilda skrev:
Tack för svaren !

Men det är fortfarande " dimma " i akvarievattnet hos grannen ;)

Efter ca 24 timmars igångsättning.

Kan det vara att de inte har sköljt sanden ordentligt ?

Det ligger som en dimma på vattenytan också tycker jag

eller sanddamm.

Vad gör man åt detta ?

Skall man ta ur lite vatten igen och hälla på nytt ?

Tacksam för svar !

Mvh Wilda
#28 - 21 augusti 2007 07:06
hejsan!
det skulle vara kul om någon visste vad som skulle passa med mina kampfiskar
en hane med 5 honor
#29 - 21 augusti 2007 07:55
Om det är dina första fiskar så får du följa guiden i detta inlägg, dvs, vänta cirka 3 veckor innan du släpper i några fler fiskar. Då undviker du det stora problemet med nitrit i akvariet.

Ett gäng små tetror (typ neontetror), eller kanske ett par dvärggurami, eller några platy eller svärdbärare, skulle nog funka med dina kampfiskar! Men det beror ju på hur stort akvarium du har. Har du mindre än 30 liter så kan du inte skaffa fler fiskar. Har du runt 60-100 liter så kan du skaffa några av dessa jag gav tips på :) Platy och svärdbärare för mycket lätt yngel, så man får i så fall börja med bara en hane och två honor. En ancistrusmal kan också vara lämplig, då den gillar att äta alger i akvariet. Man måste dock komplettera med att ge den algtabletter också.
#30 - 21 augusti 2007 21:16
tack för svaret Toccata!
jag har 90 liter ska skaffa mej ett till
äter inte tetrorna upp yngel?
om man skulle få några yngel hur flyttar man på dom, för jag vill juh inte skada de små liven.

tacksam för svar=) gärna fler så man kan jämföra
todeluu!!
#31 - 22 augusti 2007 06:48
När jag hade guppy och platy tidigare så brydde jag mig aldrig om att flytta på ynglen. Dom får så många yngel, att även om tetrorna äter upp några yngel så brukar några överleva. Det kan vara ett bra sätt att hålla efter nivån av yngel "på naturlig nivå", för annars får man mycket snart ett överbefolkat akvarium....

Jag menade lite mindre sorter av tetror, neontetror är ganska små. Neontetror tar nog bara mycket små nyfödda yngel. Men det gäller också att ha mycket växter, så att ynglena har någonstans att gömma sig. Gärna växter som har många och små blad. Våra yngel tyckte om att gömma sig i rotsystemet till våra javaormbunkar. Så man får göra en riktigt tät djungel i något hörn av akvariet!

Men vill du verkligen rädda ynglen så kan du köpa en så kallad "yngelkasse" som du kan ha i det vanliga akvariet. Den har små hål så att vatten kommer in i kassen, men ynglena kan inte komma ut. Där kan man ju lägga någon växt också, så att ynglena känner att de kan gömma sig lite. Och så kan man mata dem med små små bitar av flingmat.
#32 - 22 augusti 2007 11:00
Lilibet skrev:
Om vattnet är missfärgat (vilket kanske är fallet här) kan man, om man har ett sådant filter, lägga lite aktiv kol i filterkammaren. Det brukar ta bort missfärgningen.

Hej !
Nej vattnet blev aldrig missfärgat utan det låg som en " sanddimma " ovan på
vatten ytan, vi tog en finmaskig hov och tog bort det.
Nu är det mkt bättre.
Mvh Wilda
#33 - 22 augusti 2007 17:27
tack för svaret toccata
har nu kärat net mej i svart neontetra och citron tetra,
finns dom i vanliga djur affärer

vet du kanske hur man tätar akvarium
jag startade en tråd med frågan ingen har svara ännu
du kan ske skulle kunna kolla
den heter, täta ett akvarium !!hjälp!!

todluuu =P
#34 - 22 augusti 2007 21:33
tack för svaret toccata

har nu kärat net mej i svart neontetra och citron tetra,

finns dom i vanliga djur affärer

vet du kanske hur man tätar akvarium

jag startade en tråd med frågan ingen har svara ännu

du kan ske skulle kunna kolla

den heter, täta ett akvarium !!hjälp!!

todluuu =P

Hej!
Om ett akvarium har sprungit läck så rekommenderar jag att du skär bort all silikon med en mattkniv.
Därefter köper du silikon som inte avger gifter osv. så fiskarna klarar det. det brukar finnas i välsorterade akvarieaffärer.
Sedan tar du en liten burk med vatten och häller i diskmedel eller såpa.
Sen drar du en linje med silikon som en sträng där du vill ha det och blöter ditt finger i såpavattnet och drar sedan ditt finger över silikonstränger hela vägen. Du kommer märka att silikonen inte fastnar på ditt finger utan fingret glider över och silikonen bildar en fin fog som håller tätt.

Se bara till så det verkligen är tätt när du är klar, testa i ett badrum eller liknande ;)
#35 - 22 augusti 2007 22:03
Wilda skrev:
Hej !

Nej vattnet blev aldrig missfärgat utan det låg som en " sanddimma " ovan på

vatten ytan, vi tog en finmaskig hov och tog bort det.

Nu är det mkt bättre.

Mvh Wilda

Precis, det brukar ge sig efter ett par dagar. Trots att man sköljer sanden mycket noga blir det nästan alltid dimma i karet. Men ju mer arbete man lägger på att rengöra sanden ju bättre blir det från start.
#36 - 28 augusti 2007 07:42
Lyfter tråden igen...

...eftersom jag tycker att den ska ligga bland de översta...[:D]
#37 - 3 september 2007 07:09
Super bra !
#38 - 5 september 2007 08:41
lyfter tråden igen ^___^
#39 - 5 september 2007 08:58
Jättebra guide! Jag skulle dock vilja tillägga lite saker:

1. Ring ditt försäkringsbolag och kontrollera att du har försäkring för vattenskador. Det kallas ibland för drulle försäkring, och ersätter vattenskador. Dock ersätts ej fiskarna. Försäkringen kostar ca 200 kr/år (vilket kan vara snabbt igen-sparat).

2. Doppvärmare är inte alltid nödvändigt i mindre akvarier som kan klara sig med endast lampa som uppvärmning. Hör med din akvariebutik, eller köp bara en termometer under de första dagarna och kontrollera temperaturen, så kanske du kan spara några hundringar.

3. Ett bra tips som underlag direkt under akvariet, och innan underlaget, är en mjuk platt och ca 5-10 mm tjock "platta", själv har jag alltid använt rör-isolering. Dels stannar ev vatten som plaskar över kanten där och torkar (= inga fula vattenskador i bord/golv) och dels så minskar risken att karet spricker pga sättningar osv.

Sen kan man ju nämna att firrarna ska ligga i påsen i akvariet nån timme innan man släpper i dem, så de vänjer sig vid den nya temperaturen. ^^,

Annars kanon! ^^,
#40 - 11 september 2007 07:29
Håller med om att doppvärmare inte är nödvändigt för alla akvarier. Jag har ingen i mitt 110-liters, temperaturen ligger på 24,5 grader.

Lyfter tråden igen!
#41 - 17 september 2007 20:33
Suveränt. Jag har precis börjat med akvarier igen efter ett uppehåll på ca 25 år (på den tiden min pappa i realiteten skötte om det) och slapp nu starta en tråd tack vare din guide.
#42 - 29 september 2007 15:31
Kul att min post var till hjälp :) Ännu roligare att det var någon från Latorp som hittat den, vi är ju nästan grannar :D
#43 - 2 oktober 2007 08:47
Kanon bra! Många svar till oss nybörjare.

Ni som kan mycket och, ännu viktigare, har erfarenhet, kanske kan ni tänka på liknande guide om sjukdomar?

Jag har läst mycket nu under sista dagarna och det är så svårt att veta vad som ska göras vid olika symptom. Höj temperatur men tänk att dina fiskar skulle ta det – hur skall man toka det?

Om man kunde samla alla bra tips om vattenbyte, karantän, temperatur, mediciner, filtrering, saker som är bra att ha hemma…

Jag förstår att det är omöjligt att ha svar på allt men det kanske skulle vara till hjälp vid första panikkänsla när man ser prickar eller stora magar hos sina fiskar.
#44 - 2 oktober 2007 23:03
Tackar och bugar för denna tråden jag fick en hel del svar på mina frågor. jag har precis köpt ett 800 liters akvarium och sitter o funderar på vad i hela friden jag har gett mig in på *LOL*
..nåväl detta verkar onekligen vara en bra sajt (har suttit o läst överallt i ett par timmar) så det ska nog gå vägen iaf :D
#45 - 5 oktober 2007 09:27
^^upp
#46 - 8 oktober 2007 14:45
Och upp igen!
#47 - 17 oktober 2007 17:35
Tack för en super tråd! Den här kommer vara till stor hjälp för mig inom kort :D TACKTACK!
/ Erica
#48 - 18 oktober 2007 16:18
Upp upp ;-)

//Jenny
#49 - 26 oktober 2007 13:32
Växter/kallt vatten?

Har nyss köpt ett akvarium som förhoppningsvis ska startas upp i helgen. Har dock en fundering. Här skrivs det att man ska börja fylla på med kallt vatten för att det är mindre bakterier i det.
I akvariebutiken rekommenderade man att vattnet ska vara runt 25 grader för att växterna inte ska få frysskador.

Vad säger ni som kan?
#50 - 26 oktober 2007 15:30
Fyll inte på med iskallt, det kan ju inte vara bra för växterna. Ta lite kallare än ljummet, kanske.

Vid vattenbyten häller man ju inte i kallt vatten.
#51 - 26 oktober 2007 16:41
guppy girl: ta kallt vatten från kranen, men låt det stå i hinkar i en dag, så blir det rumsvarmt (cirka 23-25 grader) :)

Knaperstekt: Jo, det funkar utmärkt att hälla i kallt vatten vid vattenbyte. Men för att inte chocka fiskarna för mycket är det bättre att låta det stå och bli rumsvarmt som sagt.

Man KAN också låta vattnet tempereras redan i kranen, många på zoopet gör det och fiskarna mår inte dåligt... MEN då rekommenderas att man kollar upp vilket kranvatten man har och om det funkar att göra så.

Om det är gamla ledningar, brunnsvatten, eller några problem med vattenkvaliteten i kommunen så är det bättre att ta iskallt vatten för då kommer det inte lika mycket koppar med vattnet.

Det finns tror jag även andra ämnen som kan vara skadliga för fiskarna som endast kommer i varmvattnet.... Det finns ju skäl till varför vi människor inte ska dricka varmt vatten från kranen! Jag vågar inte riskera något för jag har haft problem med vatten tidigare, så jag tar kallt vatten och låter det stå och bli rumsvarmt.
#52 - 28 oktober 2007 14:58
Puff. :)
#53 - 1 november 2007 09:55
Bra guide, förtjänar att ligga lite högre upp...*bump*
#54 - 4 november 2007 21:06
högre!
#55 - 8 november 2007 21:58
Wooo tack för en super bra tråd! Hjälpte verkligen!
#56 - 8 november 2007 21:59
Anna_mvb skrev:
Kanon bra! Många svar till oss nybörjare.

Ni som kan mycket och, ännu viktigare, har erfarenhet, kanske kan ni tänka på liknande guide om sjukdomar?

Jag har läst mycket nu under sista dagarna och det är så svårt att veta vad som ska göras vid olika symptom. Höj temperatur men tänk att dina fiskar skulle ta det – hur skall man toka det?

Om man kunde samla alla bra tips om vattenbyte, karantän, temperatur, mediciner, filtrering, saker som är bra att ha hemma…

Jag förstår att det är omöjligt att ha svar på allt men det kanske skulle vara till hjälp vid första panikkänsla när man ser prickar eller stora magar hos sina fiskar.

Håller med.:D
#57 - 13 november 2007 12:44
jag lyfter upp denna igen för nu börjar det komma många frågor som hade kunnat undvikas med denna guide.
#58 - 16 november 2007 14:52
Hur ska man göra när man lägger i fiskarna? När jag hade akvarium när jag var liten lade jag i fiskpåsen i akvariet och lät den ligga där en timma, sen öppnade jag och släppte ut fiskarna. Detta funkade bra de åren jag hade akvarium. Ska köpa fiskar till mitt nya akvarium imorrn. Kan jag göra på samma sätt?
#59 - 16 november 2007 15:06
Skopa in dom. Lägg först påsen oöppnad i karet (för temperaturskillnadens skull, så det blir samma temp). Ta lite av akvarievattnet ner i påsen och vänta ett tag. Ta sedan lite mer vatten ner i påsen och vänta ytterligare. Sen en gång till. Efter det kan du hiva i fiskarna.

Det står står på de flesta fiskpåsarna hur du ska göra. :)
#60 - 16 november 2007 15:33
Jättebra Guide!! Hjäplte faktist mig igenom vissa beslut. :D
#61 - 22 november 2007 15:17
Puff. :)
#62 - 2 december 2007 23:51
Puff igen.
#63 - 3 december 2007 13:49
Riktigt bra nybörjarguide! Hejja hejja! Synd att sticky-funktionaliteten inte är igång på forumet.
#64 - 16 december 2007 01:20
[FONT=Comic Sans MS]Vilken bra nybörjarguid. Undrar lite bara om den här flytande bakteriekulturen. Har läst att man ska använda CompleteSubstrate eller InitialSticks när man breder ett nytt akvarium. Vilken flytande bakteriekutur använder du?[/FONT]
#65 - 16 december 2007 12:11
my1 skrev:
[FONT=Comic Sans MS]Vilken bra nybörjarguid. Undrar lite bara om den här flytande bakteriekulturen. Har läst att man ska använda CompleteSubstrate eller InitialSticks när man breder ett nytt akvarium. Vilken flytande bakteriekutur använder du?[/FONT]

Allra bäst, tycker jag, är att använda filtergojs från ett akvarium som redan är igång. Krama bara ur det gamla filtret rätt ner i det nya, plus i vattnet. Det blir lite gojsigt ett tag, men det försvinner rätt snabbt. Det är en turbostart för nya akvarier, och kostar dessutom ingenting.

Annars fungerar Nitrivec eller Tetra Baktozym ganska bra också, om man inte har tillgång till gammalt gojs. :)
#66 - 16 december 2007 22:40
måste säga att det var mycket bra skrivet och faktan var prima!
10/10 :) detta kan säkert hjälpa jätte många som precis kommit in i akvarie världen! kanske till och med dom som är veteraner ;P
#67 - 17 december 2007 10:36
Jens A: gojs måste vara ditt favoritord, lät så roligt när det nämndes så många gånger i ditt inlägg. Typ: "Gojsa in lite gojs så blir det riktigt gojsigt!" :D :D

Men det ÄR en bra grej att göra, så jag håller helt med.
#68 - 17 december 2007 14:44
toccata skrev:
Jens A: gojs måste vara ditt favoritord, lät så roligt när det nämndes så många gånger i ditt inlägg. Typ: "Gojsa in lite gojs så blir det riktigt gojsigt!" :D :D

Men det ÄR en bra grej att göra, så jag håller helt med.

Hehe, gillar det ordet, ja. :D :D

Ett annat är den mycket vetenskapliga termen "skrufs" :D
#69 - 17 december 2007 14:51
Gammalt "filtergojs" från ett fungerande kar är ju faktiskt det bästa sättet att starta en ny burk enligt mitt eget tycke. Man får då snabbt en fungerande nitrifikation, man kan även ta lite gammalt grus, innehållande gammalt gojs ;) av ex. någon polare som har en burk igång (om man inte själv har det), ympa in lite gammalt filter är dock det allra bästa

Det är den gamla "skiten" man vill ha med in i det nya karet...
#70 - 19 december 2007 13:54
Ja jag är fullt medveten om detta, tyckte bara ordet var roligt. Jag kallar det nog filterskit eller filtergegga. :P
#71 - 20 december 2007 08:15
Trevlig tråd. Jag drog igång ett 54 liters akvarium för 2 veckor sedan. Jag gör dock lite annorlunda en guiden. Jag har gjort ofta delvattenbyte 25% ca 2-3 ggr 1:a veckan. Jag la in 5 neontetra och 5st guppys efter 1 dygn. Sedan efter 1 vecka la jag i 5 platys 2st skäggmal. och nu vecka 2 har jag kört 2 ggr delvattenbyte. Ena Guppyhonan var dräktig när jag köpte henna, och hon har nu fött 8st ungar. Vattnet är kristalklart och växterna har redan växt 4cm på 2veckor. Vad vill jag då mena med detta ?

Jo.. att om man gör täta delvattenbyten i början får man bättre balans. (25% delvattenbyten) bästa sättet mot nitrithalten. Och att man definitivt ej rör botten i onödan. Det är där balansen skall byggas (biologiska cykeln). Nu har jag ingen bra kamera men hyffsad bild på hur det ser ut just nu ser ni nedan.

http://i9.tinypic.com/6sg45fn.png

Mvh

Mathias
#72 - 20 december 2007 09:09
Det funkar säkert att göra som du gör eftersom nitritvärdena då inte hinner bli skadliga innan du tar bort en del vatten. Samtidigt kan nog processen med nyttobakterier gå långsammare om du byter vatten hela tiden. Är inte säker.. Men de flesta tycker det är ganska jobbigt att byta vatten ofta.

Sen får du tänka på att efter bara 2 veckor har du inte ens upplevt den kritiska perioden ännu - den börjar nu. Här står det om detta: http://www.bestfish.com/newtank3.html
Menar bara att man inte kan säga att det gått bra, förrän efter 1-2 månader. Har man då inte haft några problem alls är den kritiska perioden över.

Att inte röra botten är jättebra, men också viktigt att inte röra filtret för där sitter ju den viktigaste balansen, enligt min erfarenhet. Men jag rör varken botten eller filter om jag inte måste.

Kul att det gått bra för dig :)
#73 - 30 december 2007 17:43
Lyfter tråden.
#74 - 2 januari 2008 10:55
Lyfter tråden.
#75 - 2 januari 2008 12:44
Bra info för oss nybörjare!

Har läst igenom och följer den......:)
Hoppas bara nu att mina firrar klarar sin Nitritförgiftning.....:(
#76 - 3 januari 2008 12:18
Har läst och lärt mig =)

/Umb
#77 - 7 januari 2008 20:18
Puff
#78 - 13 januari 2008 11:43
Poff. :)
#79 - 16 januari 2008 17:49
Puff
#80 - 17 januari 2008 07:55
*bounce*
#81 - 22 januari 2008 08:48
Piff[:-34]
#82 - 24 januari 2008 21:44
Tack för den här guiden! Hjälper mig mycket just nu när jag startar upp mitt nya akvarium.
#83 - 25 januari 2008 18:04
jätte bra guide! jag startade ett nytt akvarium för 3månader sen.
#84 - 27 januari 2008 09:23
Jättebra. Såg inte denna tråd då jag skapade mitt första akvarium.
#85 - 28 januari 2008 12:27
Grymt bra tråd för mig som går i fixafisktankar :)
Har suttit och läst lite och nu dök de upp en fråga.

Frågan hänvisar till sidan www.bestfish.com (som toccata länkade till, bra sida förresten, tack!)

De står såhär i guiden dom har där:

"(2) Add one tablespoon of aquarium salt and on teaspoon of "Start Right" (an excellent water conditioner and chlorine remover) to each five gallons of water."

Dehär har jag inte sätt nämnas någon annan stans.
Är det för saltvattensakvarium nu eller ska man göra det i en ny sötvattenstank också?

Och - jag vill ju så hjärtans järna ha en liten kulfisk som kronan på verket i mitt akvarium. När ja frågade om de hade kulfisk på hornbach så svarade damen att de tyvärr inte hade något bräckt vatten alls... är hon outbildad eller har ja fattat fel? Har läst om både green puffer och dwarf puffer och båda två, även den gröna kulfisken, skall trivas i sötvatten (även om grön järna vill ha bräckt)

eller e ja ute å cyklar?
#86 - 29 januari 2008 15:25
Hej, sidan jag länkade till på bestfish var främst viktig när det gällde informationen om hur startcykeln för ett akvarium ser ut, med ammonium, nitrit och nitrat-utvecklingen. I övrigt behvöer du inte bry dig om Bestfish. Alla sidor länkar till speciella produkter och kan ge lite olika tips beroende på hur det fungerar i det landet. Till exempel har många länder mycket sämre kranvatten än vad vi har i Sverige

Den produkt de tipsar om (start right) är samma sak som "uppstart-bakterier" eller "bakterieblandning" och liknande som många nämner här på Zoopet. Man kan köpa en sån flaska med uppstartbakterier av valfritt märke i Sverige, finns i varenda zooaffär om man frågar! Det finns även något som kallas "Bakteriebomb" om man föredrar det. Att lägga till liknande bakterier vid uppstart av akvarium kan göra att processen då bakterier bildas i filtret, går lite fortare. Men man måste ändå vara försiktig och bara ha i några få fiskar i början, och inte göra rent för mycket i början.

Sen finns det något annat, nämligen vattenberedningsmedel som vi nämner här på Zoopet. Dessa har namn som Aquaplus, Aquasafe, och så vidare. Vattenberedningsmedel ska ta bort skadliga ämnen i kranvattnet (klor, osv). Har man ett bra kranvatten som man märker att fiskarna inte mår dåligt av, så behövs inte vattenberedningsmedel.

Salt kan man hälla i sötvattensakvariet när man har problem med sjukdom eller parasitangrepp, då salt skyddar fiskens slemhinnor och kan göra att den klarar av stressen bättre, när vattenkvaliteten är dålig. Det är inget man måste hälla i direkt. Vill man däremot ha bräckt vatten kan man ju alltid ha i lite salt, men då handlar det nog om större mängder än den vanliga "sjukdoms-dosen". Jag har inte haft bräckvattenfiskar så jag vet inte hur det fungerar.

Om kulfiskar vet jag inget, där får du fråga i det forum som hör till just den fisken.
#87 - 29 januari 2008 21:23
Synd att jag inte titta in på den här sidan för 3 dagar sen då jag skaffade mitt 8kantiga 96 liters akvarium ..
Dels för att frigoliten jag fick med la jag under akvariet inte i det =) haha lite sent att ändra det nu...
och för det andra så inredde jag det lät det stå en dag med växter å alla medel man skulle ha i sen köppte jag ursäkta om jag stavar fel nu orkar inte leta upp exakt vad dom hette,,,6st kardantetror 6st metallpansarmal ifat 2st sen 4 vita? 5st platu 9st tigerbarb betalade för 10 fick 9 =( en plecostomus mal hade ingen aning om att dom blir 50cm=( får vara i ett tag iaf,,, totalt 27 fiskar som jag la i samtidigt tyvär men alal verkar trivas än så länge får se vad som händer i framtiden dock verkar jag ha nån grad för varmt har inte kommit på en lösning till det ännu,,,sen hur lägger man in en bild..?
#88 - 29 januari 2008 22:18
här är bild på det tyvär värdelös kameran är ok men verkar vara vårt att få en bra bild på ett 8kantigt sen kunde jag rengort glaset innan..
http://img232.imageshack.us/my.php?image=hpim0809nl5.jpg
#89 - 29 januari 2008 22:53
Jag tror dina fiskar kommer bli väldigt sjuka och kanske dö inom ett par dagar tyvärr.
länkar tillen bra sida som jag fick av Toccata: http://www.bestfish.com/newtank3.html
#90 - 30 januari 2008 07:18
ok trevligt ,.dör dom ska jag trycka in dom i munnen på personalen på djurmagasinet i farsta och personalen i globen på globefish ,,,som visste att jag just startat ett akvarium men ej sa något om att jag tex inte ska köpa alla fiskar på en gång ..

tror iof att det är lite överskattat oxå då jag hade stort akvarium med massa fiskar i för cirka 7 år sedan ,, då fyllde jag det bara med vatten i med lite växter sten å skit inget medel i och kastade i massa fiskar ,,hade det i över ett år utan några problem hade tom munruvare som fick yngel som överlevde tills det kom in ett par pirayor och sa hej i akvariumet..så får se vad som händer ska försöka ta det lugnt med maten iaf å inte köpa några mer fiskar..
#91 - 30 januari 2008 13:09
Mata inget på 5 dagar, sen endast pyttepyttelite gör inte rent filtret de första månaderna, 2 månader, VRÄK i uppstart-bakterier, överdosera sådana, så kanske du slipper fiskdöd. Byt också 30% av vattnet en gång i veckan redan från början.

Du kan inte lita på att personal i affären ska ge dig rätt råd. Självklart är det dåligt att de inte sade att det fanns stor risk för höga nitrit-värden (kritisk period om cirka 2 veckor, titta på sidan Grodlund skickade). Men man har ett ansvar att läsa på innan man handlar - SÄRSKILT när det gäller levande djur. Fiskar är oftast det som djuraffärer har minst kunskaper om, de bryr sig mer om hundar och katter.

Även om det har funkat för många att köpa alla fiskar på en gång, så kan det gå dåligt också. De som lyckas bra är ofta de som dels har ett STORT filter, dvs, ett filter där det finns stor yta för alla nyttobakterier att bildas. Tyvärr har de flesta djuraffär-sålda akvarium för litet filter som följer med i sina paket.

De som lyckas undvika massdöd har också ofta tagit lite "skit" från ett filter i ett redan inkört akvarium, och låtit detta sugas in i det nya filtret.

Har du möjlighet att göra detta, kanske någon du känner har ett akvarium som de har haft ett tag? I så fall, låt smuts från detta filter sugas in i ditt filter, allra helst i en hink vid sidan om så att du inte smutsar ner i akvariet. Det är det allra bästa. (Plus bakteriekultur förstås).
#92 - 30 januari 2008 13:33
har ett bra filter + att det är använt innan har hällt i massa bakteriekultor som jag köppte till och nån klorgrej ska köpa lite mer bakteriekultur och hälla i.
men om jag inte matar dom finns det risk att dom äter på varandra då tänkte på mina tigerbotia har sett att dom naffsar lite på mina malar ibland. har iaf sen jag tog hem fiskarna gett dom mat 3 gng om dagen men i jätte små portioner har inte hunnit landa på botten knappt, sen har jag märkt att fiskar leker med varanda jätte mycket tigerbotian jagar varandra lite då å då som galningar och 1 platu följer efter en annan konstant som om 2 fiskar var en 50% av tiden..kan det vara nått att dom parar sig eller vad det kallas..?
#93 - 30 januari 2008 20:29
Bra att du har ett bra filter. Bakteriekultur är bra som sagt. "Klorgrej", du kanske menar vattenberedningsmedel. Det hjälper inte bakterierna på traven riktigt, utan är främst till för att göra kranvattnet bra för fiskar. Men skadar inte att ha i det.

Har du fler specifika frågor tycker jag du ska starta en egen tråd om det, för det blir lite dumt att besvara frågor här i nybörjarguide-tråden, som just är tänkt att vara en guide bara.

Att de nafsar på malarna är nog inte för att de är hungriga, utan bara för att de stör sig på malarna eller att de inte riktigt fattar vad det är för något och tycker det luktar som mat. Jag matar mina fiskar varannan dag, 3 gånger om dagen låter mycket nu i början... Det går bra med varannan dag.

Bottenfiskarna ska ha särskilt mat som sjunker till botten.. Tabletter, alltså. De köttätande fiskarna ska ha tablett som innehåller animalisk föda, medan algätande fiskar ska ha algtabletter.. Annars får de ju inte i sig någonting. Men det räcker med en tablett då och då nu i början, pga nitritrisken.

Att de jagar varandra och "visar upp sig" för varandra är lekbeteende. Ibland har de sådant beteende utan att para sig på riktigt, men ibland parar de sig. Du får säkert yngel på dina platy i allafall, de föder ju levande ungar. Då finns risk för att akvariet blir överbefolkat snart, så var försiktig.

Som sagt, starta nya trådar om det är något mer du undrar över. Lycka till!
#94 - 30 januari 2008 20:58
okidoki tack för svaren,.ska införskaffa mig nån bra fiskbok..handlade iaf lite mer flytväxter så det inte är så jädrans ljust då kom malen fram lite mer iaf..
ok startar ny tråd om jag undrar nått mer tack
#95 - 6 februari 2008 12:10
Puff igen
#96 - 9 februari 2008 14:46
Klockren guide! Enda som saknas skulle väl kanske vara en kort guide som berättar om olika sorters akvarium (sällskap, art och biotop akvarium). Jättebra jobbat!
#97 - 11 februari 2008 10:03
Puff, bounce, poff, uppåt!
#98 - 12 februari 2008 13:18
Tack så jättemycket för en bra guide!

En kompis till mig bad mig om råd när han skulle starta sitt första akvarium, 110 l. Detta är ju perfekt för han. Han ska få läsa och begrunda, och även jag behöver lite repetition, aldrig fel, tack tack!:)
#99 - 18 februari 2008 15:11
Poff! :)
#100 - 19 februari 2008 23:19
Puff :)
#101 - 23 februari 2008 19:37
Wow vilken Guide

Man Bockar & Bögar för den Fina Guiden.
(sen vill jag ju gojsa upp denna tråden lite högre upp oxå ):p
#102 - 28 februari 2008 08:58
Puff! :)
Bilagor:
#103 - 2 mars 2008 08:27
Kul att se att denna guide blivit så uppskattad! Det trodde jag faktiskt aldrig då jag skrev den.
#104 - 4 mars 2008 14:42
upp igen :p
#105 - 7 mars 2008 19:53
Puff puff
#106 - 10 mars 2008 17:48
Ploff. :)
#107 - 11 mars 2008 16:23
Sätt tråden som sticky tycker jag!!
#108 - 13 mars 2008 18:18
Det finns vad jag vet ingen sån funktion på Zoopet, den är avstängd. Troligen för att admin annars skulle få en massa förfrågningar om att göra en tråd till sticky, och skulle ha svårt att välja ut vilka trådar som är "bra nog".
#109 - 13 mars 2008 19:24
Sen kanske lite om matning, det vill säga vilken mat till vilken fisk ;)
#110 - 17 mars 2008 22:19
Upp igen :)
#111 - 21 mars 2008 16:23
*bump*
#112 - 23 mars 2008 10:49
Tjoff!
#113 - 27 mars 2008 12:31
Puff :)
#114 - 31 mars 2008 09:03
*bump*
#115 - 1 april 2008 11:00
Håller med om att det är jättebra med nybörjarguider.. läste massa sånna olika artiklar innan jag drog igång mitt...och uppstarten gick bra. Herregud så nöjd man va då.. !!! Men samtidigt känner man sig faktiskt lite lurad.. riktigt så enkelt är det ju inte sen. Det som man VERKLIGEN skulle vilka ha är en felsökningsguide för vad som kan vara fel när fiskarna sen inte trivs och börjar dö även om man följer alla tips och råd man får i nybörjarguider. Så tips till er kunniga som är skrivsuga... skriv ett felsökningsschema från a till ö.. tex A, Alger.. Antal fiskar.. För många fiskar leder till att det här och det här händer .. och för få till detta och detta.. osv..
Förstår givetvis att det inte är nått man gör på en kafferast.. men om nån börjar så kanske fler kan fylla på.. Önsketänkade kanske.. men DET skulle verkligen vara till stor hjälp. har läst artiklarna här många gånger om.. men de räcker inte till riktigt..
#116 - 4 april 2008 10:11
Poff![:-34]
#117 - 4 april 2008 10:30
Heja! Jättebra inlägg!
#118 - 4 april 2008 16:11
Puff.
#119 - 11 april 2008 08:57
Ploff!
#120 - 12 april 2008 12:49
Putt! :)
Bilagor:
#121 - 13 april 2008 18:54
Poff!!! :)
#123 - 17 april 2008 14:26
omstart!

Nu ska jag äntligen börja med mitt akvarium! Ska se o det går bättre denna ggn än andra ggn! Tror jag la i för mycket fisk för snabbt förra gången!
Hur många fiskar och VILKA fiskar är bästa att börja med, hade varit roligt o det var några fiskar som kunde föröka sig väldigt snabbt! vilka fiskar ska man INTE börja med!
Om jag har fattat det hela rätt så ska man alltså börja med ca 3 st så dom skaffar ngn sk bakterier eller? Vad är det för bakterier dom skaffar??
vad ska man lägga i för medel i början, både typ Acuasafe och nitrivec? Hur länge ska man lägga i det??
Hur länge behöver man göra nitrit och ph tester då??
M.V.H Martin
#124 - 19 april 2008 12:58
Puff!
#125 - 20 april 2008 22:21
upp igen :D
#126 - 20 april 2008 22:32
Varför i hela fridens namn klistras inte den här tråden?
#127 - 24 april 2008 13:02
Sultanen skrev:
Varför i hela fridens namn klistras inte den här tråden?

Vet inte om det krävs något aktivt av mig som trådskapare för att den skall klistras? Är inte riktigt hemma på hur det fungerar.
#128 - 24 april 2008 16:08
Be admin/Kjell så skall det nog gå, finns trådar "klistrade" som "viktigt". Den här tråden behöver alla nybörjare läsa igenom så denna tråden finns all anledning att få klistrad.
#129 - 24 april 2008 19:07
Har skickat ett meddelande och bett om det nu så får vi se hur det går.
#130 - 24 april 2008 19:27
tornet10 skrev:
Nu ska jag äntligen börja med mitt akvarium! Ska se o det går bättre denna ggn än andra ggn! Tror jag la i för mycket fisk för snabbt förra gången!

Hur många fiskar och VILKA fiskar är bästa att börja med, hade varit roligt o det var några fiskar som kunde föröka sig väldigt snabbt! vilka fiskar ska man INTE börja med!

Om jag har fattat det hela rätt så ska man alltså börja med ca 3 st så dom skaffar ngn sk bakterier eller? Vad är det för bakterier dom skaffar??

vad ska man lägga i för medel i början, både typ Acuasafe och nitrivec? Hur länge ska man lägga i det??

Hur länge behöver man göra nitrit och ph tester då??

M.V.H Martin

Skulle behöva veta hur stort akvarium du har till att börja med, lättare för oss att rekomendera fisk när vi vet hur mycket yta vi talar om.

Du måste inte börja med just 3 fiskar men du bör ha enbart ett fåtal i akvariet de första veckorna för att den bakteriekultur som hjälper till med att bryta ner gammal mat, bajs, växtrester etc ska hinna bildas ordentligt. Nitrivec och Aquasafe fungerar säkert jättebra att börja med och när akvariet har varit igång några veckor så kommer du troligtvis inte att behöva något av dem annat än i nödfall.

Ph-test kan du köra precis i början och någon/några dar efter dina första vattenbyten så att du ser att ditt PH är stabilt. Efter det så räcker det med att ta ett stickprov någon gång ibland tycker jag.
Nitrit prover bör du ta ganska tätt precis vid uppstarten av ditt akvarium. Har för mig att det normalt sett är någon gång i 3-4 veckan efter uppstart som det är mest kritiskt men kolla ofta tills du känner dig säker på att du "har koll". Skulle du uppmäta höga värden av Nitrit så bör du omgående göra stora vattenbyten, typ 50% en gång om dan under 2-3 dar tills värdena sjunkit rejält eller helst försvunnit.

Lycka till!
#131 - 24 april 2008 22:24
Har skickat ett meddelande och bett om det nu så får vi se hur det går.

Fint:)
#132 - 29 april 2008 08:26
Rock 'n Roll!
#133 - 29 april 2008 09:57
Jag har haft mitt akvarium igång i en vecka nu, har haft i bakterierna enligt anvisningar och har köpt 3 platys. Har använt ett 5 i ett test som testar allt man behöver ha koll på, och det ser än så länge bra ut :)
Nu undrar jag när jag ska göra mitt första vattenbyte?
Hur mycket ska jag mata nu i början? Jag matar dom 2 ggr per dag, lite grann bara så att inget hinner falla till botten. Kan man mata för lite, så att de svälter ihjäl?
#134 - 29 april 2008 10:07
Mata INTE så mycket.. Mata var tredje dag nu i början, ställ fiskmaten i kylen och sätt en gul stickerlapp på med texten "ENDAST I NÖDFALL"
#135 - 29 april 2008 10:17
Hur länge har du haft i fiskar?
5 i ett test? vad heter testet?
Vattenbyten ska du undvika i början för att inte störa nitrifieringsprocessen.
#136 - 29 april 2008 20:56
Tetras 5 in 1 test strips, är en sticka som man doppar ner i vattnet och sedan läser man av på burken.

Jasså så sällan klarar dom sig då? Har ett plytte litet yngel som någon av mina platy honor fick första natten, trots att ingen av dom är tjocka. Försökte ha det i en yngelkasse, men det simmade ut genom de små hålen på sidorna. Hur ser man till att det får mat? Eller det kanske klarar sig iaf?

Jag köpte fiskarna när akvariet hade vartit igång i 4 dagar.

Hur lång tid ska man vänta till man gör fösta vattenbytet? Efter en månad eller 2, eller ännu längre?
#137 - 10 maj 2008 10:29
Några veckor brukar bli bra...eller om du märker att fiskarna bär sig konstigt åt, flämtar, står vid ytan eller liknande.
#138 - 10 maj 2008 10:57
Det tar lite längre tid än man vill tro, så vänta du en månad med första bytet om det är möjligt
#139 - 10 maj 2008 12:24
Jag har bytt halva akvariumet varan dag (3 ggr totalt) sen jag köpte nya fiskar för att få dem att må bra :P
Bilagor:
#140 - 19 maj 2008 21:03
[SIZE=7][COLOR=Red][CENTER]BUMPABERRA![/CENTER]
[/COLOR]
[/SIZE]
[:-59]
#141 - 20 maj 2008 17:57
Jättebra tråd, och speciellt nu när jag ska starta mitt första "halvstora" akvarium (runt 180L)

Frigolitplatta köper jag på något byggvaruhus antar jag?

Upp med tråden! :D
#142 - 23 maj 2008 14:47
[CENTER][FONT=Comic Sans MS][SIZE=7][COLOR=Blue]B u m p i n g ![/COLOR][/SIZE][/FONT][/CENTER]
#143 - 26 maj 2008 20:02
Jätte bra guide..
Var ett tag sedan jag hade akvarium- som jag inte gjorde rätt med från början!

Ska nog gå detta..

30L blir det denna gången.. Pumpen renar vattnet.. längtar tills helgen när jag ska köpa in fiskisar.. :-)
#144 - 8 juni 2008 22:44
Upp igen :D
#145 - 24 juni 2008 22:21
upp igen då:D
#146 - 1 juli 2008 09:37
[CENTER][FONT=Comic Sans MS][SIZE=7][COLOR=cyan]B[COLOR=red]U[/COLOR]M[COLOR=red]P[/COLOR]I[COLOR=red]N[/COLOR]G[COLOR=red]![/COLOR]![COLOR=red]![/COLOR][/COLOR][/SIZE][/FONT][/CENTER]
#147 - 3 juli 2008 18:05
Bump
#148 - 6 juli 2008 17:51
bump :)
#149 - 8 juli 2008 20:33
bumpaberra..
#150 - 8 juli 2008 21:27
Bump! :)
#151 - 10 juli 2008 19:17
Nastradja!
#152 - 11 juli 2008 08:59
bump
#153 - 18 juli 2008 18:08
[SIZE=5][COLOR=magenta]Karibu![/COLOR][/SIZE]
#154 - 18 juli 2008 18:54
Kan ni inte sätta nått klister på denhär så den alltid håller sig uppe, jag viill kunna hitta denhär guiden igen om två veckor (Efter semestern) för den lät klart vettig
#155 - 21 juli 2008 14:09
Kjell, vad tror du om att klistra tråden?
#156 - 22 juli 2008 11:29
Sticky this plix! :D
#157 - 28 juli 2008 05:01
bump!
#158 - 3 augusti 2008 21:12
bump :)
#159 - 5 augusti 2008 18:43
bump igen ;)
#160 - 7 augusti 2008 20:16
Fick med easybalance och aquasafe till mitt akvarium. Använde dem när jag fyllde karet.

Ska jag använda den mer under de första veckorna? Eller är det farligt mina 2 fiskar?
#161 - 13 augusti 2008 09:57
Vilken bra guide! Bockar och bugar. Jag håller precis på att sätta upp mitt första akvarium och tipsen var värdefulla.
#162 - 14 augusti 2008 16:30
Bump ;)
#163 - 18 augusti 2008 23:37
bump-it
#164 - 25 augusti 2008 08:59
upp igen :D
#165 - 30 augusti 2008 14:57
å ännu högre :) upp, upp
#166 - 30 augusti 2008 17:49
Bumpasssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
#167 - 2 september 2008 16:38
Har jag förstått allt rätt ?

Man skall inte göra något i några veckor efter start och isläpp av fiskarna... 2-3 veckor cirka... Dock kan man kolla (ska) nitrithalten 2-3 gånger i veckan ?

Om den blir för hög ...(hur mycket är för högt ?) skall man göra ett delvattenbyte på 30 % cirka... i 2-3 dagar... Självklart då också kolla nitrithalten...

Sedan efter 3-4 veckor kan man släppa i ytterligare lite fisk ? När kan man sedan anse det som stabilt ? Efter 2-3 månader ?

Har jag förstått det viktigaste förutom att de små fiskarna kan gen en så stor karl njutning ?
#168 - 2 september 2008 16:48
Dom första 3-5 fiskarna ska du stoppa i dagen efter uppstart, men sen ska du vänta några veckor innan 5 till, osv.
#169 - 2 september 2008 17:13
Tomty skrev:
Har jag förstått allt rätt ?

Man skall inte göra något i några veckor efter start och isläpp av fiskarna... 2-3 veckor cirka... Dock kan man kolla (ska) nitrithalten 2-3 gånger i veckan ?

Om den blir för hög ...(hur mycket är för högt ?) skall man göra ett delvattenbyte på 30 % cirka... i 2-3 dagar... Självklart då också kolla nitrithalten...

Sedan efter 3-4 veckor kan man släppa i ytterligare lite fisk ? När kan man sedan anse det som stabilt ? Efter 2-3 månader ?

Har jag förstått det viktigaste förutom att de små fiskarna kan gen en så stor karl njutning ?

Vattenbyte bör du bara göra om nitrithalten är farligt hög. Om du börjar se att nitrit bildas så - dosera bakteriekultur (Alt. kläm ut gojs ur ett använt filter) varje dag, MATA INTE.

Någon månad efter uppstart med fiskar, och du inte har någon nitrit, så är det okej att släppa i fler fiskar, dock inte alltför många.
#170 - 2 september 2008 18:59
En fråga till... Får alla nitrit ? Eller har någon tur att slippa ?;)...

Är det då ibland som det blir för mycket och vad kan det då bero på... Jag har 2g påsar med något doseringsmedel och det är då jag använder det ?...

Tack så länge så får vi se om det händer något allvarligt inom någon vecka...
#171 - 2 september 2008 19:02
Tomty skrev:
En fråga till... Får alla nitrit ? Eller har någon tur att slippa ?;)...

Släpper man i några få fiskar och matar ytterst sparsamt de första veckorna ska det inte bildas nitrit.
#172 - 7 september 2008 21:19
Alla får nitrit eftersom nitrit är en del av processen i ombildandet av ammonium.
#173 - 7 september 2008 21:32
Gör man rätt blir dock inte mängden nitrit hög nog för att vara skadlig, right? ;)
#174 - 8 september 2008 16:17
nitrit är överskattat:p
#175 - 13 september 2008 09:45
upp igen...för alla nya och nyfikna :D
#176 - 21 september 2008 18:23
Vad glad jag blev som hittade den här guiden nu!!!

Vi ska få hem ett 350l hörnakvarium i slutet på veckan, som nogrannt ska tänkas igenom innan vi startar upp det!

En fråga bara om man har ljust, vitt grus i botten hur håller man det rent så att det inte ser smutsigt ut efter ett tag?

Har inte haft akvarium sen jag var öliten då vi hade ett hemma med djur från en insjö i!!! Mina bröder hade tom en ål ett tag i akvariet, den var framme ibland men till slut släpptes den ut igen.
#177 - 22 september 2008 14:10
Maraschino skrev:
Vad glad jag blev som hittade den här guiden nu!!!

Vi ska få hem ett 350l hörnakvarium i slutet på veckan, som nogrannt ska tänkas igenom innan vi startar upp det!

En fråga bara om man har ljust, vitt grus i botten hur håller man det rent så att det inte ser smutsigt ut efter ett tag?

Har inte haft akvarium sen jag var öliten då vi hade ett hemma med djur från en insjö i!!! Mina bröder hade tom en ål ett tag i akvariet, den var framme ibland men till slut släpptes den ut igen.

Två alternativ:
1. Ha ett ytterfilter + ett innerfilter, där innerfiltret blåser skräpet mot ytterfiltrets insug.
2. Använd slamsug när du ser att ser för jäkligt ut.

Men helt vitt grus är riktigt svårt att hålla vitt vad man än gör.
#178 - 22 september 2008 17:16
Jens A. skrev:
Två alternativ:

1. Ha ett ytterfilter + ett innerfilter, där innerfiltret blåser skräpet mot ytterfiltrets insug.

2. Använd slamsug när du ser att ser för jäkligt ut.

Men helt vitt grus är riktigt svårt att hålla vitt vad man än gör.

Tack! Jag tror vi kommer satsa på grus som är svart/vitt, eller mer svart än vitt iaf efter lite fundering..

Vi har nu kommit fram till hur vi vill att det ska se ut, nu ska vi bara ta oss till en butik och inhandla grejer. Funderar på att åka förbi pwss nästa vecka och shoppa loss! :D Behöver filter, moduler, grus och annat skoj!!
#179 - 28 september 2008 23:11
[CENTER][FONT=Comic Sans MS][COLOR=Red][SIZE=1]Bumping![/SIZE][/COLOR][/FONT][/CENTER]
#180 - 1 oktober 2008 18:52
Skickar upp den igen :D
#181 - 4 oktober 2008 18:41
Varför är inte den här tråden klistrad???
#182 - 5 oktober 2008 10:32
Tack för en riktigt bra nybörjarbeskrivning! Jag kommer ha mycket stor nytta av den då jag bara med hjälp av denna fått svar på många frågor, bland annat vilket sorts filter man ska ha o.s.v. Med din beskrivning har jag nu förstått skillnaderna och även valt vilket filter som passar mitt akvarium bäst :-).
#183 - 10 oktober 2008 21:32
Host,Host
#184 - 19 oktober 2008 07:45
Dags att peta upp tråden igen :)
#185 - 19 oktober 2008 07:56
En fråga då, om man ska ha låt säga 15 tigerbarber i början, hur ska man göra då om man bara ska ha i 3-4 stycken? För dom vill väl inte vara ensamma så länge?
#186 - 21 oktober 2008 20:29
Hej! helt ny här och vet inte ännu hur det här funkar. Har ett 300liters i badrummet på testkörning över natten, köpt begagnat med allting med(renare, värmare, bord). Har senast haft ett akvarium för 15 år sedan, 70l, hade aldrig något problem med det på de fem-sex åren jag hade det i bruk, men det är ju en tid sedan. Skaffade nu alltså igen ett "lite" större, mest med tanke på våra 3 akvarie tokiga barn(säger jag till alla, egentligen ville jag nog mest ha det för mig själv...) Nu skall det alltså startas, och efter att ha läst denhär tråden, känner jag mig både säkrare och osäkrare.... Jag vill i alla fall absolut ha hjälp då jag kommmit så långt som till att börja välja fiskar, skall alltså ha ett sällskapsakvaium. Jag läste på en finsk sida att det inte räcker med den renare som kommer med i akvariet, utan jag borde ha en till, stämmer det? (pumpar 1000l/h)?
#187 - 24 oktober 2008 18:08
tar upp tråden igen för våra nybörjare här på zoopet :)
#188 - 3 november 2008 18:31
bump:p:p:D
#189 - 13 november 2008 08:09
Bump! :d
#190 - 21 november 2008 20:50
Bump.
#191 - 4 december 2008 13:49
#192 - 4 december 2008 14:21
Bumping up the party ;)
#193 - 6 december 2008 21:18
Bump :d
#194 - 18 december 2008 18:22
BuMp
#195 - 19 december 2008 09:58
Hej,

Har nu sköljt min svarta sand och skall idag inreda mitt nyinköpta 110l.
Ska iväg efter jobbet och köpa bakgrund och växter, fiskarna skall inhandlas i mitten på nästa vecka.

Jag har suttit och läst igen ett antal trådar och ville bara summera/få bekräftat följande:

Inte mata/mata väldigt lite första 3-5 dagarna
Inte rengöra filtret de första veckorna
Kolla Nitrithalten ofta
Test av PH
Endast 3-5 fiskar initialt (vet dock inte vilka ännu)

Några kommentarer?
#196 - 19 december 2008 12:37
willeling skrev:
Hej,

Har nu sköljt min svarta sand och skall idag inreda mitt nyinköpta 110l.

Ska iväg efter jobbet och köpa bakgrund och växter, fiskarna skall inhandlas i mitten på nästa vecka.

Jag har suttit och läst igen ett antal trådar och ville bara summera/få bekräftat följande:

Inte mata/mata väldigt lite första 3-5 dagarna

Inte rengöra filtret de första veckorna

Kolla Nitrithalten ofta

Test av PH

Endast 3-5 fiskar initialt (vet dock inte vilka ännu)

Några kommentarer?

1. Börja mata lite redan innan du sätter i de första fiskarna så startar processen tidigare... eller proffsvarianten, droppa i ammoniak varje dag i akvariet (jag tror att det var en droppe per 100 L ,men så blir det inte förmycket i alla fall). ammoniaken skall du sluta med när fiskarna kommer i.

2. Filtret skall du aldrig göra rent föränn det beckar igen (oavsett uppstart eller ej) Om det är väldigt (och då menarar jag väldigt) skitet så gör du rätt i att rengöra det redan första veckan innan det har blivit ikört. (2-4 veckan därimot... aja baja inte bra)

3. Själv* föredrar jag att hålla ner ammonium/ammoniak lasten genom att börja byta 30 % varje vecka redan från början. Inkörningen tar förvisso längre tid men då sover jag bättre då "nitritspiken" som kommer inte blir lika kraftig..

4. ett gram salt (typ ett kryddmått) per 10 L vatten hjälper fiskarna att motstå nitriten när den kommer.
++ Kolla att tempen är OK och cirkulationen lika så.

5. Om du följer dessa råd och matar lite så tycker jag att du bör kunna kasta nitrittestet i soporna och sova gott. Dessutom med 3-5 (relativt små) fiskar är jag faktisk övertygad att du kan kasta testet.

*Det finns sådana som hellre går över fisklik och som inte håller med mig på denna punkten och föredrar den snabba metoden att inte byta något den först månaden. detta finner jag dock tveksamt.
#197 - 20 december 2008 17:44
Jag förstår att detta är ganska relativt, men hoppas på ett vettigt svar:
Hur svårt är det att hålla ett rent och fint akvarium med klart fint vatten, inga alger och så vidare?
Jag tänker på ett mellnnstort kar på runt 200L.

Funkar det bara för "akvarister" eller även för hyfsade nybörjare med lite intresse och utan tummen mitt i handen?
#198 - 20 december 2008 18:15
Bowman skrev:
Jag förstår att detta är ganska relativt, men hoppas på ett vettigt svar:

Hur svårt är det att hålla ett rent och fint akvarium med klart fint vatten, inga alger och så vidare?

Jag tänker på ett mellnnstort kar på runt 200L.

Funkar det bara för "akvarister" eller även för hyfsade nybörjare med lite intresse och utan tummen mitt i handen?

jodå...det är faktiskt normalt sett inte så svårt.
bara man läser på lite grand. finns bra artiklar här på zoopet.

samtidigt skall man ha klart för sig att ibland får de mest inbitna,
med 29 års erfarenhet, med normal järnkoll helt plötsligt alger
som dom inte får bort utan riktigt stora ansträngningar.....

.
#199 - 20 december 2008 18:21
Kensa skrev:
jodå...det är faktiskt normalt sett inte så svårt.

.

Okaj, känns tryggt..
Dumma frågor kanske men..
Texter och info gör en bara lagom klok..

Tillslut förläser man sig, och kopplar inte om det är omöjligt svårt och alger alltid förstör ens kar, och eller kar som spricker i tid och otid.

Ungefär som när man håller på med fiske som hobby, man läser hela tiden om alla som fångar monsterstorlekar på sina fiskar, och kan inte för allt i världen förstå varför man inte själv fånga 10+ gäddor varje fiskepass osv..

Sen inser man att väldigt många fiskar, men inga skriver om sina vanliga fisketurer på internet oftast..

Faktan blir snedvriden i bland :)
#200 - 26 december 2008 23:24
Puff
#201 - 27 december 2008 06:10
Hur kommer du ihåg att bumpa tråden nina? ;) Jag minns det bara när någon länkar hit. :D

Keep up the good work ;)
#202 - 2 januari 2009 19:52
dax igen

bump upp igen för den e såååååå bra!!![:P][:P]

gott nytt år

richard:D
#203 - 6 januari 2009 22:29
upp...
#204 - 11 januari 2009 13:28
#205 - 11 januari 2009 14:53
Tack så mycket för en lättfattlig guide för oss nybörjare! :d
#206 - 14 januari 2009 03:30
Znälla kan ingen klistra det här inlägget..
#207 - 17 januari 2009 07:35
Alldeles utmärkt beskrivning. Jag saknar dock beskrivning om att och hur man koppar in fiskarna i akvariet. Kanske någon redan har kommenterat men jag har inte orkat gå igenom alla sidorna.;-)
#208 - 20 januari 2009 22:47
Lyfter tråden för alla nya akvarister <-(jag) med nattproblem!
#209 - 21 januari 2009 22:21
#210 - 23 januari 2009 18:43
Upp för tusan! KOM IGEN ADMIN
#211 - 23 januari 2009 22:04
GöranE skrev:
Alldeles utmärkt beskrivning. Jag saknar dock beskrivning om att och hur man koppar in fiskarna i akvariet. Kanske någon redan har kommenterat men jag har inte orkat gå igenom alla sidorna.;-)

Det står i tråden! ;) *läste igenom alla sidorna*
#212 - 23 januari 2009 22:05
Sophia_ skrev:
Det står i tråden! ;) *läste igenom alla sidorna*

Annars står det ofta på påsen man får i affären med fisk i.
#213 - 23 januari 2009 22:12
Bowman skrev:
Annars står det ofta på påsen man får i affären med fisk i.

Fast där står det oftast att man ska hälla i butikens vatten ner i akvariet.
#214 - 23 januari 2009 22:15
Ja fan, det kanske det gör :) Jag tar tillbaka det då, kolla inte på påsen :)
#215 - 24 januari 2009 08:53
puff
#216 - 24 januari 2009 09:15
Bowman skrev:
Ja fan, det kanske det gör :) Jag tar tillbaka det då, kolla inte på påsen :)

Hehe :)
#217 - 26 januari 2009 18:56
Detta borde ligga på första raden. Hela tiden! Upp igen...
#218 - 26 januari 2009 19:32
GöranE skrev:
Detta borde ligga på första raden. Hela tiden! Upp igen...

Riktigt korkat att inte "vilja ha" möjligheten till att "klistra" en tråd. Det är ju en grundfunktion i ett forum.
#219 - 28 januari 2009 11:17
Bowman skrev:
Riktigt korkat att inte "vilja ha" möjligheten till att "klistra" en tråd. Det är ju en grundfunktion i ett forum.

Låter ganska fånigt i mina öron, borde vara en smal sak. Om admin inte vill klistra fast den på första sidan får vi väl hålla på och trycka upp den tills zoopetservern blir full ;).
Eller lägg in info som denna under en länk "Nybörjare läs här" på samma rad som Avdelningar,Artilkar mm.
Kanske skulle ta detta på avsedd plats i forumet? Lägger upp en tråd där med..
admin
Christian Alfredsson
#220 - 28 januari 2009 13:01
Jag har lagt tråden som viktig under en period. GöranE har funderingar på en sammanställning.
#221 - 30 januari 2009 11:25
:)Tack Christian för att detta hanmnat överst i listan!! :)
Har mailat Danne&Anzo för att kolla om det är OK att använda foton mm men inte fått något svar ännu.
Utgår från att text inlagt här i tråden kan kallas offentlig?
Börjar väl sammanställa texten under nästa vecka..Kommer helt säkert att lära mig en hel del om akvaristik på kuppen.. ;)
#222 - 31 januari 2009 01:51
bump
#223 - 31 januari 2009 05:57
Du vet att den redan är klistrad va? ;)
#224 - 3 februari 2009 15:26
När den nu är klistrad vore det inte vettigt att rensa den från alla inlägg som bara hade som funktion att lyfta tråden..

Jag tror den blir mycket bättre då..
admin
Christian Alfredsson
#225 - 13 februari 2009 12:55
Vi jobbar på att sammaställa den. Klistret kommer efter det försvinna.
#226 - 13 februari 2009 13:22
admin skrev:
Vi jobbar på att sammaställa den. Klistret kommer efter det försvinna.

Varför i hela fridens namn inte låta den vara fortsatt klistrad? Denna tråd om någon bör ju vara det!
#227 - 13 februari 2009 15:43
Tråden innehåller väldigt mycket bumpningar och annat som egentligen inte hör till guiden. Tycker det är bra att man sammanställer vad som sagts i den, men då skall man göra det med tydligt hänvisning till att det var Daniel och Anzo som skapade allt från början. Äras den som äras bör! :)
#228 - 14 februari 2009 07:09
Har försökt sammanställa tråden och på rekommendation av admin lagt upp en ny tråd under projekt, Nybörjarakvarium. Se länk nedan. Där kommer jag att lägga in alla avsnitt för att få med era kommentarer. Tanken är sedan att admin lägger upp en snyggt redigerad och utskrivbar pdf fil här på zoopet.
Så kom igen nu och hjälp till :).

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=128338
#229 - 14 februari 2009 10:15
Jaha, i så fall kan jag gå med på att kristret försvinner ifrån den här tråden:)
#230 - 13 mars 2009 16:38
Kom just tillbaks till sidan efter att ha varit 'internet-lat' några månader och måste erkänna att vi blev väldigt stolta när vi såg att guiden fortfarande är populär. :)

Ps. Ledsen om vi inte svarat på mail men jag minns ärligt talat inte att vi fått några. Kan vara spamfiltret som bråkat. Alla bilder och all text är helt ok att använda. D.s
#231 - 18 juni 2009 22:09
Tjao! Har nyligen startat upp mitt 63 liters akvarium (ville ha 180 men platsen finns ej nu :( ) och ett par frågor har dykt upp. Ska bara tillägga att jag har haft akvarium förut men längesedan jag startade upp något.

Tanken är att det ska vara lite amazonas tema med rödmunstetra, leopardmalar, och förhoppningsvis några små ciklider, även en skäggmal kommer med från ett tidigare kar.

Efter att ha läst lite verkar det som om leopardmalar verkligen vill ha fin sand? Jag kör blandad sjösten nu men är osäker på om den är för grov?

Och är det möjligt att köra några ciklider tänkte mig kanske fjärilsciklider 1 hane 2 honor, nått i den stilen.

Bild Här under

http://img4.imageshack.us/img4/3391/dsc0910kqz.jpg

Mvh Victor
#232 - 18 juni 2009 23:16
Vilken fisk är leopardmal? Är det Pseudacanthicus leopardus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=336&SOK=1 du menar så är karet alldeles för litet...
Är det å andra sidan en pansarmal du menar så är 6-8 st inga problem att ha i ditt kar, trots att du inte har finkornig sand som kanske är det ultimata för dessa fiskar.
#233 - 19 juni 2009 08:33
Det är pansarmal, jag tänkte mig runt 4 st, eller bättre med fler? För deras skull då.
Nu är det bara en de andra har tydligen gått bort, anledningen till att jag har lite dålig koll på det gammla karet är att det står hos mina föräldrar och dom matar bara,;) var dock där igår och gjorde rent och plockade med mig en pansarmal och några guppys. Som förövrigt ser ganska fina ut.

Men hur är det med ciklider funkar det i mitt kar tro? Ska självklart bygga grotta, ha mycket växter, och kanske lite flytväxter.

Bild på malen!
http://img14.imageshack.us/img14/696/dsc0911f.jpg

Guppys
http://img14.imageshack.us/img14/9591/dsc0924f.jpg

Mvh Victor
#234 - 20 juni 2009 10:01
ansjo skrev:
Vilken fisk är leopardmal? Är det Pseudacanthicus leopardus http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=336&SOK=1 du menar så är karet alldeles för litet...

Är det å andra sidan en pansarmal du menar så är 6-8 st inga problem att ha i ditt kar, trots att du inte har finkornig sand som kanske är det ultimata för dessa fiskar.

Har gjort en ny tråd istället.
Bilagor:
#235 - 21 juli 2009 20:19
Så tack igen nu kommer uppstarten av mitt 240l gå jättebra!
#236 - 27 september 2009 13:44
Jag har ganska nyligen startat upp mitt akvarium och efter 4 dagar släppte jag ner 5 räkor som stortrivs. Efter det väntade jag 2 dagar (alltså 6 dagar efter uppstart) släppte jag i en kampfiskhane. Jag undrar om jag nu (10 dagar efter uppstart) kan släppa i fler fiskar? T.ex. mer räkor eller en mal? Har läst att man kan släppa i 3-4 fiskar den första veckan och jag är osäker på om räkor räknas som fiskar i detta fallet, tacksam för svar! :p
#237 - 2 oktober 2009 15:36
Jag är inte bra på räkor men om jag förstått det hela rätt så är deras 'stora styrka' att hålla rent i akvariet. Om det stämmer så är räkor inte det optimala valet att köra in ett akvarium på eftersom målet är att skita ner akvariet lite gran för att få igång bakteriekulturerna som bryter ner bajs, växtrester etc.
Efter 10 dagar kan du nog släppa i lite mer fisk dock, det du behöver göra är att hålla koll på nitrit-nivån så den inte blir för hög (det ser du på en teststicka eller i längden att fiskarna inte mår bra och t.e.x står vid ytan och/eller flämtar). Om det skulle hända så är det bara att byta 50% av vattnet varje dag tills nivåerna är under kontroll igen.
Hoppas detta var till hjälp och lycka till!
#238 - 3 oktober 2009 07:13
Nu har väl Kjell och Christian haft den redigerade/sammanställda guiden sedan februari. Vet inte varför det inte hänt något? Skall påminna dom..
Kommer skicka dokumentet till dig Danne Anzo så du får läsa det.. Är inte vid min egen dator just nu så det blir under helgen..
#239 - 4 oktober 2009 09:46
Jag är inte bra på räkor men om jag förstått det hela rätt så är deras 'stora styrka' att hålla rent i akvariet. Om det stämmer så är räkor inte det optimala valet att köra in ett akvarium på eftersom målet är att skita ner akvariet lite gran för att få igång bakteriekulturerna som bryter ner bajs, växtrester etc.

Efter 10 dagar kan du nog släppa i lite mer fisk dock, det du behöver göra är att hålla koll på nitrit-nivån så den inte blir för hög (det ser du på en teststicka eller i längden att fiskarna inte mår bra och t.e.x står vid ytan och/eller flämtar). Om det skulle hända så är det bara att byta 50% av vattnet varje dag tills nivåerna är under kontroll igen.

Hoppas detta var till hjälp och lycka till!

Okej tack för hjälpen! Jo räkor kanske inte är det bästa att sätta i akvariet direkt men jag kunde inte motså dom små liven i affären [|)]

Juste, jag har precis startat upp ett 20 liters kar som jag hade tänkt ska vara till yngel/kampfiskhonor osv. Ska jag stoppa i en mal och ha den i från början då eller ska jag låta det bli lite sunkigt? Jag menar yngel kanske vill ha bra kvalité på vattnet.
#240 - 5 oktober 2009 19:18
Använd malen till att köra in karet med, låt det gå 2 veckor eller så utan vattenbyte (om det inte blir absolut nödvändigt förståss) så borde det vara inkört sedan.
#241 - 5 oktober 2009 19:27
Efter 1 månad skulle jag anse karet vara ganska inkört och introducera mer fisk! Den mest kritiska punkten är just runt 14 dagar!
http://www.bestfish.com/newtank3.html
#242 - 23 november 2009 22:04
klockrent

Klockren tråd. Tack för att ni har ansträngt er alla för den, nu känner jag mig tryggare då jag snart ska sätta igång mitt akvarium.

Kallvatten från början? Den var ny för mig... men jag köper det! :)

Vid vattenbyten då? Då måste man väl ändå har varmvatten, dvs samma temp som akvariet har. Eller?

Mvh
mrtux
#243 - 23 november 2009 22:15
Inte så viktigt alls, byter du inte mer än 10% så kommer temperatursänkningen i karet inte vara nämnvärd även om du använder rätt så kallt vatten. Anledningen till att man i regel brukar undvika varmvattnet är delvis pga kopparutfällning ifrån varmvattenrören:)
#244 - 23 november 2009 22:50
Sultanen skrev:
Inte så viktigt alls, byter du inte mer än 10% så kommer temperatursänkningen i karet inte vara nämnvärd även om du använder rätt så kallt vatten. Anledningen till att man i regel brukar undvika varmvattnet är delvis pga kopparutfällning ifrån varmvattenrören:)

Alltid lär man sig något nytt. Ok, då kör jag kall/ljummet hädanefter då.

Tackar!

/mrtux
#245 - 28 december 2009 10:37
Starta akvarium lankar (in english):

"" target="_blank">Nyttig lank 1

"" target="_blank">Nyttig lank 2

"" target="_blank">Nyttig lank 3

"" target="_blank">Nyttig lank 4

"" target="_blank">Nyttig lank 5

"" target="_blank">Nyttig lank 6

Varje film ar 5-6 min lang och tillsammans tar de upp typ allt hur man kan ga tillvaga for att starta ett sallskapsakvarium :)
#246 - 11 januari 2010 20:53
Å så jag önskar att jag haft denna guide innan jag startade upp veckan innan julafton... Gjorde lite tvärt om, men det verkar ha gått bra ändå (än så länge..) Skitbra!

Hur är det med alla dessa medel man kan tillsätta, t.ex den med bakterier. Gör de någon nytta, eller är de humbugg??
#247 - 15 januari 2010 19:13
hittade en länk med , förhoppningsvis nåt nyttigt för nybörjare ,
http://www.akvariekallaren.com/radgivare/radgivare.html
#248 - 23 januari 2010 21:33
Väldigt bra! Har nu lärt mig en hel det :) TACK!
#249 - 15 februari 2010 21:36
Mycket bra initiativ att skriva en "lathund" för nybörjare!!!!
#250 - 16 februari 2010 17:37
Detta var ritigt trevligt att läsa för mig som aldrig haft akvarium förut. Tackar och bockar för nyttig info!
#251 - 8 april 2010 21:40
hej vad kan man ha för fiskar om man har 45 liters och för att kolla om intresset finns hos dotter.. vill ju kolla först om intresset finns eller om det försvinner.
#252 - 8 april 2010 21:42
hej vad kan man ha för fiskar om man har 45 liters och för att kolla om intresset finns hos dotter.. vill ju kolla först om intresset finns eller om det försvinner.

Guppy, guppy och guppy!
#253 - 15 maj 2010 07:22
Å så jag önskar att jag haft denna guide innan jag startade upp veckan innan julafton... Gjorde lite tvärt om, men det verkar ha gått bra ändå (än så länge..) Skitbra!

Hur är det med alla dessa medel man kan tillsätta, t.ex den med bakterier. Gör de någon nytta, eller är de humbugg??

Bakteriemedel är bra när du startar ett akvarium och inte har tillgång till gammalt grus eller ett gammalt filter då det hjälper till att "kick-starta" bakteriefloran i akvariet. Du kan också starta baketriekulturen genom att att bara ha ett fåtal fiskar i akvariet de första veckorna och låta bli att byta vatten. Gör du på det viset är det dock väldigt viktigt att du håller koll på vattenvärdena då man lätt kan få en nitritspik i vilket fall du behöver byta ca 1/3 av vattnet.
De andra medlen kan vara bra beroende på vad det är du vill uppnå.
#254 - 10 juni 2010 11:55
draft skrev:
Starta akvarium lankar (in english):

"" target="_blank">Nyttig lank 1

"" target="_blank">Nyttig lank 2

"" target="_blank">Nyttig lank 3

"" target="_blank">Nyttig lank 4

"" target="_blank">Nyttig lank 5

"" target="_blank">Nyttig lank 6

Varje film ar 5-6 min lang och tillsammans tar de upp typ allt hur man kan ga tillvaga for att starta ett sallskapsakvarium :)

Vilken reklamfilm :p Trotts det var det en matnyttig filmstund.
#255 - 10 juni 2010 12:36
Jävla långt!
Men JÄVLA så bra!..
Synd att jag inte viste om denna tråden när jag var så pass nybörjare så jag skulle starta mitt första... nu har jag startat 2! men är fortfarande nybörjare då jag bara haft mina kar i några veckor och fått fråga runt om informationen..

Så mycket bra initiativ!
#256 - 20 juli 2010 09:50
Tack för råd och tips. När jag själv var ung för 100 år sedan (okej, 15-20 år sen) hade jag både guppys och ciklider i ett antal olika akvarium inklusive ett odlingsakvarium med flera separata delar i plexiglas som min pappa specialbyggde åt mig... De slutade med att de små fiskarna fick göra sällskap med de större och sedan dog intresset ut till förmån för tonårsperiod, kompisar och tjejer.

Nu har jag i flera år sugit på att dra igång ett akvarium igen. Förankrat hemma och hela familjen tycker det vore kul. Mina barn brukar fråga mig då och då när vi ska skaffa akvariet. Alla i familjen har fått valt en art som de skulle vilja ha. Valt någorlund fritt ska jag tillägga eftersom jag blir lätt manisk när jag drar igång mina projekt. Jag snubblade givetvis över en akvariebok som beskrev olika biotoper och tyckte det lät kul. Vi får se var jag slutar...

Kanske läge att dra igång en tråd i projekt, presentera tankar kring fisk m.m. istället för att smutsa ned här ;)
#257 - 24 september 2010 17:28
Kul att denna tråd fortfarande är till hjälp och viss del inspiration :D Kunde aldrig föreställt oss att tråden skulle leva så länge och hjälpa så många när den skrevs. Måste erkänna att vi är väldigt stolta att den fått sån genomslagskraft genom både det vi skrev och alla erfarna akvarister som hjälpt till här.
#258 - 3 november 2010 22:22
hej, jag har ett 60 liters och ska snart starta upp det .
det är begagnat då jag köper alla saker av en vän. filter och grus också
jag vill gärna ha kampfisk. eftersom de e så fina.
men ja undrar om de är bra nybörjar fisk?
och eftersom jag inte vill ha en massa yngel i början, så kan kan köpa 2-3 kampfiskhonor och en 10 neontetror.?
eller en kampfiskhane och 10 neontetror och någon mer fisk som passar med kampfisken. ( neontetror ej viktigaste prioritet )
vilka fiskar passar med kampfisk?
hur många kampfiskhonor kan man ha i samma akvarie?

tack på förhand!

PS: vad är viktigt att tänka på, och köpa nu i början c:
#259 - 4 november 2010 15:43
Kan inget om kampfiskar så den biten hoppas jag att någon annan hjälper dig med men vad som är viktigt att tänka på när du startar ett akvarium är egentligen att ta det lugnt, stressa inte med momenten bara för att du är så sugen att få igång grejerna då det bara straffar sig i längden.
Var noga med inkörningen, bara någon enstaka fisk och supersnålt med mat de första 3-4 veckorna, mät nitrithalten varje dag och byt inget vatten om inte nitiriten blir för hög, om den blir det byter du 50% av vattnet en gång om dagen tills dess att nitriten är under kontroll igen.

Viktigast av allt, ta det lugnt och ha kul! :)
#260 - 5 november 2010 15:07
okej c:
jo jag vill ju inte stressa sönder allting .
men eftersom akvariet, gruset, filtret, och diverse saker är begagnade så borde det väl fungera bättre än ett splitternytt akvarie?
#261 - 5 november 2010 15:10
inte om det har fått stå torrt eller om filtrena har stått still en längre tid.. då är det bara att tvätta rent o starta om.

akvaristens främsta egenskap är tålamod :)
#262 - 16 november 2010 08:51
Kanske ska nämna något om detta i guiden? Gjorde mig förvirrad som nybörjare :)
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143692
#263 - 16 november 2010 20:54
hej hur ofta ska man byta vatten den första tiden? alla säger så olika, vissa säger varje dag andra säger att man ska låta det vara i någon månad innan kan göra det ?
#264 - 17 november 2010 17:15
Om akvariet är helt nystartat och du inte har använt gammalt grus eller dylikt som redan innehåller en etablerad bakterieflora så bör du vänta åtminstone en månad med första vattenbytet om du inte får problem med nitrit i vattnet. Skulle du få en nitritspik vilket är lätt hänt så bör du byta ca 50% av vattnet varje dag tills nitriten är borta och sedan återgå till att vänta.

Orsaken tilll att man gör så är att man vill hjälpa den bakterieflora som skapas av matrester, bajs, växtrester etc att etableras då den sedan hjälper till att bryta ner smutsen och därmed minskar risken för nitritproblem.

Hoppas detta förtydligade lite. :)
#265 - 17 januari 2011 12:27
Hmm min fråga är - kan man klippa ut alla goda råd och den fina artikeln - kanske lägga upp varje del i ett eget inlägg och sedan låsa hela grejen eftersom det skulle förenkla för nybörjarna att slippa läsa alla våra glada tillrop... Skulle vilja ha ett funktionstänk - kan vi skapa en sådan här tråd med mycket bilder som har bildtext och enkla steg för dem som har något läshandikapp...
#266 - 4 februari 2011 20:23
Tack för en bra guide för nybörjare som mig :)
#267 - 24 februari 2011 19:46
jag fick tipset att skaffa hem ektozonsalt, aquasafe, easy balance eller ph buffert som man har i vattnet vid varje vattenbyte. och så ska man ha 2 olika foder. 50% kött och 50% grönsaker. vad jag hört säljer djuraffären dyra lysrör för 100 lappen, egentligen går det lika bra med lågenergilampa, de menade att det bara är lite skillnad på ljuset. om man har plastväxter så ska det nog gå med lågenergilampa..

ps. lite onödig fakta för såna som räknar kronorna... :D ett 55liter akvarium med doppvärmare, pump och lågenergilampa tar 27,5 watt.
#268 - 24 februari 2011 20:33
Maria822 skrev:
jag fick tipset att skaffa hem ektozonsalt, aquasafe, easy balance eller ph buffert som man har i vattnet vid varje vattenbyte. och så ska man ha 2 olika foder. 50% kött och 50% grönsaker. vad jag hört säljer djuraffären dyra lysrör för 100 lappen, egentligen går det lika bra med lågenergilampa, de menade att det bara är lite skillnad på ljuset. om man har plastväxter så ska det nog gå med lågenergilampa..

ps. lite onödig fakta för såna som räknar kronorna... :D ett 55liter akvarium med doppvärmare, pump och lågenergilampa tar 27,5 watt.

Salt behöver man inte ha i karet utom vid sjukdom. Vattenberedningsmedel kan vara bra att ha om man har klor och sånt i vattnet, men övrig kemikalier tycker jag är helt onödigt i ett vanligt sällskapskar. pH buffert , ja.. det beror ju på hurdant vatten du har och vilka fiskar du ska ha i vattnet, men till helt vanliga fiskar i ett sällskapskar tycker jag nog att det också är overkill.
Sedan lysröret, ska man ha friska och välmående växter i ett kar behöver de tillräckligt med belysning. Plastväxter tycker jag inte alls hör hemma i ett akvarie, förutom kanske i vissa fall med fiskar som går väldigt hårt åt riktiga växter.

Fodret kan du inte heller säga att det ska vara 50% grönt och 50% kött, det beror ju helt på vilken fisk du har! Det finns t.ex helt växtätande fiskar som dör om dom måste äta kött..
#269 - 24 februari 2011 20:56
Vad är en nitritspik ..?
#270 - 24 februari 2011 20:59
Ett tillfälle då nitrithalten i ditt akvarium skjuter i höjden ;)
#271 - 1 mars 2011 10:52
Vid matning av fiskarna så skall man låta pumparna i akvariet vara på eller skall man stänga av dem för 20min? Funderade bara om bakteriekulturen i ytterfiltret störs av det?
#272 - 1 mars 2011 13:48
Vid matning av fiskarna så skall man låta pumparna i akvariet vara på eller skall man stänga av dem för 20min? Funderade bara om bakteriekulturen i ytterfiltret störs av det?

Pumparna skall alltid vara på.
#273 - 5 mars 2011 15:40
Zooformedling.se publicerar läsarartiklar med författarnamn.
#274 - 25 maj 2011 07:46
Ska man inte ha en syrepump eller fixar växterna resten?
#275 - 25 maj 2011 08:20
Det räcker med att ytvattnet är i rörelse så blir vattnet tillräckligt syresatt:)
#276 - 28 maj 2011 05:29
en till fråga :D
Vad används mäsk till?
#277 - 28 maj 2011 08:29
Nonnan skrev:
en till fråga :D

Vad används mäsk till?

Mäsk är vatten, jäst och socker blandat. Finns en del andra variationer på receptet också.
Jästsvamparna äter sockret och bildar alkohol och koldioxid. Vill man göra alkoholhaltiga drycker så tar man tillvara på alkoholen. I akvariesammanhang så är det dock koldioxiden man vill åt. Denna leder men med slang till akvariet och använder någon metod för att lösa upp koldioxidbubblorna i vattnet. Tex kan man låta bubblorna så genom ett innerfilter så att bubblorna slås sönder och därför tas upp bättre.
Anledningen till att man tillsätter koldioxid är att växterna oftast inte får så mycket som de vill ha i ett akvarium. Koldioxid i kombination med en bra växtnäring som tex pmdd gör att växterna växer och mår oerhört mycket bättre.
#278 - 28 maj 2011 19:46
Nasso skrev:
I akvariesammanhang så är det dock koldioxiden man vill åt. Denna leder men med slang till akvariet och använder någon metod för att lösa upp koldioxidbubblorna i vattnet. Tex kan man låta bubblorna så genom ett innerfilter så att bubblorna slås sönder och därför tas upp bättre.

Anledningen till att man tillsätter koldioxid är att växterna oftast inte får så mycket som de vill ha i ett akvarium. Koldioxid i kombination med en bra växtnäring som tex pmdd gör att växterna växer och mår oerhört mycket bättre.

Hur gör man om man har ett ytterfilter då?
#279 - 28 maj 2011 19:56
Hur gör man om man har ett ytterfilter då?

Man kan köpa till ett extra innerfilter. Eller använda syresten/träbit, diffusor eller reaktor. Finns flera trådar i ämnet. Sök och du ska finna! :)
#280 - 4 juli 2011 19:29
Tråkigt att första inlägget blir snott av någon till ett annat forum....http://akvaristbygg.egetforum.se/att-starta-ett-akvarium-en-nyborjaguide-t2.html
#281 - 1 september 2011 14:36
Startar ett 90 liters familjekar snart med neontetra och koppartetra, tänkte ha pH 7 och temp 25 grader.
Hur ofta ska man kolla olika värden och vilka värden ska man kolla upp?
#282 - 1 september 2011 14:40
Luddson skrev:
Startar ett 90 liters familjekar snart med neontetra och koppartetra, tänkte ha pH 7 och temp 25 grader.

Hur ofta ska man kolla olika värden och vilka värden ska man kolla upp?

nitrit är det viktigaste, köp ett test, men köp inga stickor, de är värdelösa, köp ett dropptest.
den 100 lappen det kostar är förmodligen efter ett guldmedlemskap den bästa investeringen du kan göra.

nitrat kan ibland vara bra att hålla lite koll på.

annars kan man som nybliven akvarist och enbart satsar i första läget på ett sällskapskar,
fullständigt skita i alla andra tester.

.
#283 - 1 september 2011 14:49
Okej tack Kensa, kollar på artiklar om hur man ska starta upp akvariet.
Hittar inte var nitrit ska ligga på.

Jag har själv ett annat akvarium som ej har gått så bra och ska nu genom en helt ny start påbörja på 90 liters karet, hur många fiskar ska jag lägga i åt gången och hur ofta?
Har 15 neontetra och 10 koppartetra.

Tack / Ludde
#284 - 1 september 2011 15:10
nitrit ska alltid ligga på noll!

allt står ju på första sidan i denna tråden.

börja med 2-4 fiskar. o låt de gå i typ 4 veckor. sen kan man börja introducera mer fisk.
#285 - 26 oktober 2011 13:41
Stämmer det att en kampfisk (på grund av de kommer till vattenyta) kan man släppa nästan direkt? Jag ringde till akvarietjänst i Malmö och frågade om de hade kampfiskar då jag ska starta ett nytt kar idag. Jag frågade om jag kunde köpa en kampfisk på måndag men han sa att jag behöver inte vänta så länge?
#286 - 26 oktober 2011 13:42
man kan släppa i fiskar så fort tempen är okej. dvs efter ett par timmar efter du hällt i vatten. finns ingen anledning att vänta längre. det händer ju inget med vattnet. står bara o samlar damm typ.

o ja det funkar med kampfisk. ( typ med vilken fisk som helst funkar)
#287 - 26 oktober 2011 13:51
hannesc skrev:
man kan släppa i fiskar så fort tempen är okej. dvs efter ett par timmar efter du hällt i vatten. finns ingen anledning att vänta längre. det händer ju inget med vattnet. står bara o samlar damm typ.

o ja det funkar med kampfisk. ( typ med vilken fisk som helst funkar)

Men det sägs på flera ställe att man måste vänta ca 3-4 veckor så att allting är okej, att alla bakterier och annat finns på plats :) här stod det några dagar :)
#288 - 26 oktober 2011 13:53
ja men då måste det finnas fisk i karet. det är därför man ska börja med 2-4 st. ( beror lite på hur stort karet är) så låter man då gå o "pinka in" karet så bakteriekulturen kommer igång. och efter 3-4 veckor kan man börja introducera mer fisk.

det händer absolut ingenting med bakteriekulturen om karet står fullt med vatten utan fisk i 3 veckor. i med ett par "piloter" på en gång.
#289 - 26 oktober 2011 13:56
Okej, tack för ditt svar. Jag hoppades att växter köpta på tradera kommer idag men icke :( men de borde vara här imorgon så kan jag fylla på mer vatten idag och starta filter samt vattenvärmare så länge utan växter? Eller blir det svårt att plantera växter när jag fyllde på vatten innan?
#290 - 26 oktober 2011 13:57
ne det går bra att plantera när det är vatten i karet med. om det inte är 1 meter högt eller så. då är det lite knivigt ;)
#291 - 26 oktober 2011 14:02
har du långa armar funkar det, dock är det lite småjobbigt. Känns som om man ska ta ett bad varje gång jag ska i med nävarna i mitt. Dock är mitt 60 högt. Men såg ngn sorts planterings pinne man kunde använda på en affär häromdagen ^^
#292 - 26 oktober 2011 14:03
hannesc skrev:
ne det går bra att plantera när det är vatten i karet med. om det inte är 1 meter högt eller så. då är det lite knivigt ;)

Akvariet har 60x30x30 mått och står på ett skåp ;) då får jag i alla fall fylla på vatten och sätta in utrustning så är det igång och jag kan se om det något är sönder eller om allt fungerar.

firejackan skrev:
har du långa armar funkar det, dock är det lite småjobbigt. Känns som om man ska ta ett bad varje gång jag ska i med nävarna i mitt. Dock är mitt 60 högt. Men såg ngn sorts planterings pinne man kunde använda på en affär häromdagen ^^

Planteringsstång? Då ska jag kanske skaffa en sådan också när jag ska köpa kampfisken på fredag då :)
#293 - 26 oktober 2011 14:08
det är lättare att plantera med händerna. du har ju bara ett litet 54L. inte särkskillt svårt att planteria. inget du behvöer en pinne till. jag har en kub som är 70cm hög. kan inte ha tshirt på mig om jag ska plantera. hela armen går ju ner. men ett 54L är ju peace of cake. du behvöer ingen pinne till det.
#294 - 26 oktober 2011 14:18
Ja i den storleken funkar armarna bra, ditt är ju inte så högt ^^

Känner igen det där hannes, t-shirt helt blöt bara för man skulle göra ngt snabbt och man inte tänker hela vägen innan och när man sedan är mitt i det så tänker man inte på det. Sen helt plötslig är tröjan blöt
#295 - 26 oktober 2011 14:29
hannesc skrev:

Höjdar kommentar!!!!! Man kan vänta en dag eller 2 om man har klor i vattnet.

hannesc skrev:
ja men då måste det finnas fisk i karet. det är därför man ska börja med 2-4 st. ( beror lite på hur stort karet är) så låter man då gå o "pinka in" karet så bakteriekulturen kommer igång. och efter 3-4 veckor kan man börja introducera mer fisk.

det händer absolut ingenting med bakteriekulturen om karet står fullt med vatten utan fisk i 3 veckor. i med ett par "piloter" på en gång.

Jag vet inte varifrån det här med att vänta flera veckor kommer ifrån. Det finns i och för sig ett läge då det är bra och det är om man kickstartar med en fiskbit, räka eller köttbulle. Då bör man nog vänta att stoppa i fisk tills Nitritspiken lagt sig. Pinka in akvariet! Det kanske (borde) funkar om man slår en liten drill i akvariet!
#296 - 26 oktober 2011 14:32
du har helt rätt i allt du säger bosse!

fast det är inte DU som ska pissa i karet. fiskarna. fast iof, som du säger...om man doserar rätt så. ( kan bli knivigt :P )
#297 - 26 oktober 2011 14:40
hannesc skrev:
du har helt rätt i allt du säger bosse!

fast det är inte DU som ska pissa i karet. fiskarna. fast iof, som du säger...om man doserar rätt så. ( kan bli knivigt :P )

Vem testar du eller jag?:)
Edit:Viskar till hannesc…..
Jag brukar ”ympa” med slam från reningsverket (alger och bakterier) från slutpoleringen. Så där finns både stort och smått!
#298 - 26 oktober 2011 15:13
bossep skrev:
Höjdar kommentar!!!!! Man kan vänta en dag eller 2 om man har klor i vattnet.

Jag vet inte varifrån det här med att vänta flera veckor kommer ifrån. Det finns i och för sig ett läge då det är bra och det är om man kickstartar med en fiskbit, räka eller köttbulle. Då bör man nog vänta att stoppa i fisk tills Nitritspiken lagt sig. Pinka in akvariet! Det kanske (borde) funkar om man slår en liten drill i akvariet!

Det med 3-4 veckor sa de på ett polsk forum att hela cykling ska vara igång. Men kanske för att de har ej drickbar vatten i kranen? Kan det bero på det?
#299 - 26 oktober 2011 15:24
icaa skrev:
Det med 3-4 veckor sa de på ett polsk forum att hela cykling ska vara igång. Men kanske för att de har ej drickbar vatten i kranen? Kan det bero på det?

njaaaa....

det är nog så att man skall tolka det som att cyklingen är klar efter 3-4 veckor.

men det menas att cyklingen startas i samma stund som första firren släpps ner i karet.

sedan räknar man 3-4 veckor EFTER det.

så...om du drattar ner vatten i vecka 1....väntar med fisk tills vecka 4, så är karet färdigt för
nya invånare 7-8 veckor efter vattnet kom i karet.

tänk dock på att börja med ett FÅTAL firrar, ex till ett 100 liters, så skulle jag drattat ner
kanske 2-3 st småttingar första dagen, sedan efter 3 veckor nästa gäng på 2-3 småttingar,
och sedan resten efter ytterligare 3-5 veckor.

under tiden håller man järnkoll på nitriten med ett DROPPTEST....inget annat !!

.
#300 - 26 oktober 2011 15:33
Kensa jag har ett 54 liters akvarium och tänkte ha en kampfisk än så länge, sen får vi se, jag måste läsa på lite mer vem kan bo med honom. Så kan jag åka och köpa honom redan imorgon? (i fortutsättning att idag är vatten fylld och utrustning igång). Så köper jag nitrit dropptest direkt också

Och varför har man olika skolor om cykling?
#301 - 26 oktober 2011 15:47
icaa skrev:
Kensa jag har ett 54 liters akvarium och tänkte ha en kampfisk än så länge, sen får vi se, jag måste läsa på lite mer vem kan bo med honom. Så kan jag åka och köpa honom redan imorgon? (i fortutsättning att idag är vatten fylld och utrustning igång). Så köper jag nitrit dropptest direkt också

Och varför har man olika skolor om cykling?

det finns snart 7 miljarder människor, och därmed så finns det snart 7 miljarder åsikter......

med det menar jag att det finns olika inställningar till saker som inte är direkt ja eller nej.

vad alla som är hyfsat kunniga (inte jag då, jag bara upprepar andra) är överesn om är att
det tar tid att cykla igång ett akvarium. vad folk roar sig med är att spela på de olika nivåerna.
en del säger 2 veckor, en del säger 12, de flesta ligger på 3-5. De flesta säger att man skall
börja smått typ 1-3 firrar första tiden, andra säger 1-3 st första året.

vad som oftast sägs här på zoopet är en sorts medelväg, vilken jag försökte upprepa ovan.

är man en riktigt inbiten flerårig erfaren akvarist som vet in absurdum vad man gör, så finns det
sätt att cykla igång kar utan fisk, men det är inget som jag skulle ge mig på, trots att man har
haft kar till och från sedan 1977....

.
#302 - 26 oktober 2011 15:55
Tack ännu en gång, jag är nybörjare i högsta grad men jag vet att ni kan det så jag lyssnar på Er.
#303 - 26 oktober 2011 17:57
Det kan ju mycket väl vara sånt någon har hört av en kompis som hört av någon annan som har läst det någonstans osv i all oändlighet. Då är det inte konstigt att saker blir förvridna. Det är precis samma inom styrketräning. Det finns så mycket myter som folk tror på att man blir galen! Och ägg ger högt kolesterol.......
#304 - 26 oktober 2011 18:01
En fråga till, nu fyllde jag på vatten och startade filt eheim 2208 men den låter för mycket tycker jag. Är det därför att den är precis igång efter några månader vila i torrhet?

EDIT: helt plötsligt blev det tyst, fast den fungerar. Den behövde nog fyllas på vatten för att sluta göra ljud :D
#305 - 26 oktober 2011 22:46
Hela grejen med in cykling är att kvävet skall hinna bli åtminstone Nitrat.
I själva verket är det mycket mer som skall i ordning men kvävet är lätt att mäta och så anser man att allt rättar in sig efter det.
Så hela kväve cykeln startar med ammonium som blir till nitrit som blir till nitrat.
Ammonium bildas av fisk kiss och bajs. Samt matrester etc. som förmultnar. Detta gör sedan filterbakterierna om till Nitrit och lite senare även nitrat.
Man kan lika gärna belasta akvariet med en död räka, fiskbit eller köttfärs. Men det är betydligt roligare att titta på en kampfisk som simmar runt än en död räkusling som blir luden.
Det är en stor skillnad om man har ett akvarium med växter än ett utan. Växterna behöver kväve bland annat som näring så om man har ett väl planterat akvarium kan man starta med fler fiskar!

Kensa: du vet mycket väl hur det går till!;)
#306 - 27 oktober 2011 04:25
Bossept tack för en bra förklaring :) Min växter borde komma idag så kan jag plantera ner de och skaffa en kampfisk då ;)
#307 - 27 oktober 2011 05:57
bossep skrev:
Kensa: du vet mycket väl hur det går till!;)

VET och kopiera är det skillnad på.

eftersom jag är så långt ifrån kemiskt man kan komma, så får man försöka läsa på vad andra säger,
och sedan göra ett och annat "trail and error" i eget kar.

kan då konstatera att om man inte "fuskar" med diverse saker, så tar det 3-5 veckor med modest belastning
innan det är i såpass hyfsad ordning på nitriten att man vågar dratta ner mer levande saker.

att jag sedan genom ytterligare påläsning och ett par "trial and error" lyckats gå från helt tomt kar på 240
liter, dvs ståendes i förpackning, till totalt full belastning på 5-6 timmar, är något man nog skall hålla tyst
om för den vanliga nybörjaren........
#308 - 27 oktober 2011 15:11
Kensa skrev:
VET och kopiera är det skillnad på.

eftersom jag är så långt ifrån kemiskt man kan komma, så får man försöka läsa på vad andra säger,

och sedan göra ett och annat "trail and error" i eget kar.

kan då konstatera att om man inte "fuskar" med diverse saker, så tar det 3-5 veckor med modest belastning

innan det är i såpass hyfsad ordning på nitriten att man vågar dratta ner mer levande saker.

att jag sedan genom ytterligare påläsning och ett par "trial and error" lyckats gå från helt tomt kar på 240

liter, dvs ståendes i förpackning, till totalt full belastning på 5-6 timmar, är något man nog skall hålla tyst

om för den vanliga nybörjaren........

Det är de där magiska "trial and error" orden som betyder nått och lär man sig något av det kallas det erfarenhet! Ordet &#8221;varför?&#8221; är ofta en bra ledstjärna.;)

OT: Har du något bra tips på hur man får igång bakterier på ett par timmar skulle jag bli glad!:p Jag håller på att starta en relativt stor bioreaktor och det går förtvivlat sakta.[:(!]:confused:
#309 - 27 oktober 2011 19:31
bossep skrev:
OT: Har du något bra tips på hur man får igång bakterier på ett par timmar skulle jag bli glad!:p Jag håller på att starta en relativt stor bioreaktor och det går förtvivlat sakta.[:(!]:confused:

klassikern...............väl ingånget filter, krama ur i karet så att det blir en j-a sörja, starta pump, vifta med hand i karet en gång var 30.e minut, efter 2-3 timmar så är det klart,,,,,,

.
#310 - 27 oktober 2011 19:36
Kensa skrev:
klassikern...............väl ingånget filter, krama ur i karet så att det blir en j-a sörja, starta pump, vifta med hand i karet en gång var 30.e minut, efter 2-3 timmar så är det klart,,,,,,

.

Min variant, sno 1/2 av filtermaterialet från ett inkört filter och stoppa i det i det nya! Det går lika bra med en selleri variant.
#311 - 31 oktober 2011 06:34
Tur att en sådan tråd finns här ;) Jag har två frågor till:

1. när ska man byta vatten för första gång? och hur mycket %?

2. när ska man tillsätta näring för växter för första gång?
#312 - 31 oktober 2011 07:09
icaa skrev:
Tur att en sådan tråd finns här ;) Jag har två frågor till:

1. när ska man byta vatten för första gång? och hur mycket %?

2. när ska man tillsätta näring för växter för första gång?

.

1)
Som jag har uppfattat saken, så finns det två skolor gällande detta, en av dom säger att man skall inte byta vatten
alls under uppstarten (3-4 veckor), enligt principen att man skall inte belasta karet med mer fisk än att det inte bildas
mer nitrit än vad karet ensamt klarar av att hantera, den andra skolan (där jag tillhör) anser att man bör byta vatten
när nitriten kommer, mängden anpassas till hur mycket nitrit som finns, men mellan 5-50% / dag, och samtidigt kan man
gott tillsätta bra med bakterier från flaska.

2)
När de inneboende näringsnivåerna börjar ta slut, vilket är helt individuellt från kar till kar. Mellan 1 vecka och 1 år.
När du tycker att bloomorna antingen inte växer längre, eller när de börjar slokna lite.

.
#313 - 31 oktober 2011 09:49
Ännu en gång tack :) jag har mätt nitrit i fredags så var den 0. Ska mäta idag.
#314 - 31 oktober 2011 14:36
icaa skrev:
Ännu en gång tack :) jag har mätt nitrit i fredags så var den 0. Ska mäta idag.

Vad mäter du med?
Vilka fiskar och hur många har du stoppat i akvariet?
#315 - 31 oktober 2011 16:39
bossep skrev:
Vad mäter du med?

Vilka fiskar och hur många har du stoppat i akvariet?

Sera No2 dropptest

En kampfisk bara
#316 - 2 januari 2012 11:52
Har inga direkta frågor.. men ändå en hel massa. Hade akvarium för typ 20 år sedan och startade för 3 veckor sedan upp ett 60-liters. Starten gick kanonbra. Har nu 6 pigga sebror, 10 smyckestenar i form av neontetra, 2 charmiga slöjisar (jo jag vet, ät- och bajsmaskiner), och en pansarmal (Malin). De trivs som fisken i vattnet.
Men... det har hänt så himmelens mycket på akvariefronten. Känner mig nästan som nybörjare. Jag håller just nu på att försöka läsa in mig på alla nyheter. Känner mig lite smått förvirrad...
#317 - 2 januari 2012 12:15
slöjstjärtarna får du nog lämna tillbaka.. de behöver ett dubbelt så stort kar än det du har tyvärr :/
#318 - 2 januari 2012 12:30
tyvärr kan man nog ge rådet att pansarmalen skall oxå bort, eller köpa till 4-5 st, är en stimfirre,
och isf byta upp sig till 80-90 liter, annars blir det för trångt.......

.
#319 - 2 januari 2012 12:30
hannesc skrev:
slöjstjärtarna får du nog lämna tillbaka.. de behöver ett dubbelt så stort kar än det du har tyvärr :/

Har några slöjstjärtar i mitt 540, och ja, MINST ett dubbelt så stort akvarium. De äter som grisar och växer OERHÖRT snabbt med rätt storlek på akvariet. Mina har säkert tredubblat i massa (De blir ju inte så värst långa, mest massiva) på ett par månader.
#320 - 2 januari 2012 14:21
Tack för goda råd. Angående slöjisarna så vet jag att de äter, skiter och växer. Men de är ju så himmelens charmiga..
Pansarmalen.. frågade i butiken om det gick bra med en ensam. Och fick till svar att det gick utmärkt.
Byta till större när jag nyss har satsat på det här.. nepp!

Och så har jag en massa undringar om fltret (Tetratec), vattenbyte kontra easybalance, osv...
Ska imorgon dag ta mig in till stan och min akvariebutik för att inhandla tester och fråga lite.
#321 - 2 januari 2012 14:27
MonkanS skrev:

Byta till större när jag nyss har satsat på det här.. nepp!

.

Då byter man till mindre fisk ;)
#322 - 2 januari 2012 14:30
mm men 60L är för litet för dom. tyvärr kan man inte lita på butikerna. de säger ofta vad som helt för att sälja sina grejjer. tyvärr är det så.

här kan du läsa om slöjstjärt i Zoopets artregister
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

likadant med pansarmalen. det ÄR en stimfisk och bör då gå med flera.
(tog metallpansarmal här men det är samma för mer eller mindre alla pansarmalar)

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=301&SOK=1

spelar ingen roll hur charmiga fiskarna är. kan man inte hushålla med ett ordentligt hem för dom ska man inte ha dom.

vad är det för filter mer exakt? modell asså?

vattenbyte gör du gärna 30% 1 gång i veckan. det är den "standarden" man brukar köra med.

varför kan du inte fråga här istället för hos djuräffaren. här finns det massor med mer männsikor som kan svara och som har ofta mer erfarenhet än butikspersonalen.
#323 - 2 januari 2012 14:51
Du kan ju inte ha en pansarmal. Stackars fisk..... Och slöjfiskar... I 60 liter?? Visst att fisken är otroligt ful och redan sönder avlad och utseendet beror på missbildning... Men det är ju överdrivet elakt att hålla dom i 60 litet vatten.

Sent from my iPhone using Tapatalk
#324 - 2 januari 2012 16:26
Nu är det ju enbart ett trevligt sällskapsakvarium jag ska ha... inget annat..
Man kan ju faktiskt fråga både här på forumet och i butiken. Sen får man väl gå en gyllene medelväg genom alla tyckanden och vad jag får fram genom att läsa in en del kunskaper. Eller hur?
Ang vattenbyte.. alltså som förr i tiden. Jo det låter klokt tycker jag.
Luftpumpen/filtret heter Tetratec IN400 plus. Jodå, jag har en beskrivning på den här. Men hur ofta ska man göra rent alternativt byta filtret? Det var mekaniskt filter det.. Men det biologiska. Förr hade man ju bara ett filterhus där man proppade i lagom mycket filtermassa som silade bort orenheterna i vattnet. Tekniken har nog gått framåt en del..
#325 - 2 januari 2012 17:13
Vänta du ett tag till... Du kommer vakna med att alla dina fiskar är borta förutom slöjisarna..

Ett trevligt sällskaps kar blir det ju med fiskar som mår bra :),

Men i takt med att slöj växer och känner sig tryckta så ja då försvinner resten av dina fiskar. Min granne vaknade upp häromdagen och såg st alla fiskar va borta det enda han såg va att en stjärt från han l 46 mal stack ur munnen på slöj"guldfisken".

.... Han tryckte för mycket och fel sorts fiskar i ett litet kar.

#326 - 2 januari 2012 17:42
spelar ingen roll om det är sälskapskar eller inte. man måste se till att fiskarnas behov tillfredställs. bara för att det är ett sällskapskar kan man inte tumma på vad fiskarna faktiskt behöver. då är det djurplågeri.

om du nu ska lära dig av vad folk säger samt vad du läst så hoppas jag du inser att 60l är waaay för litet för slöjjen. tyvärr men så är det.
#327 - 2 januari 2012 17:43
filtret rengör du enbart när det markant tappar flöde. o det gäller mer eller mindre för alla filter.
#328 - 2 januari 2012 17:50
Ok.. tack... alltså precis som i gamla tider. Ursäkta mina undringar. Tror inte att jag ska uppehålla er längre med "nybörjar"frågor iom att gammal teknik har bytts ut mot ny. Jag nöjer mig med att läsa och tolka på egen hand. Bye...
hannesc skrev:
filtret rengör du enbart när det markant tappar flöde. o det gäller mer eller mindre för alla filter.
#329 - 2 januari 2012 17:57
du får jättegärna fråga! :) o vi svarar gärna. men ta gärna till dig informationen med. o det är inte menat på nått taskigt sätt eller så. men när en djuraffär säger att det går bra att ha slöj i 60L eller att det går bra att ha bara en pansarmal så gör dom det av
1.okunskap
eller
2.för att sälja sina grejjer/djur

detta är inget ovanligt alls. väldigt ofta man ser detta på forumet där personalen säger" jomen det går så bra så"

jag säger; sök i artregistret här eller på internet efter fiskar som faktiskt passar i ditt kar o läs på innan du går till affären. så du har kött på benen o inte blir "lurad". eller så tittar du på fiskarna i affären. går hem o läser på om dom o ser om de passar o sen tar ett beslut om vilka som funkar.

här på forumet finns folk som hållt på med akvarium i mer eller mindre hela livet o har massor med info och erfarenhet. vissa har tillomed haft egna affärer med. jag säger inte att jag är nån expert eller så. jag har råkat ut för att precis samma sak. blivit pålurad fisk som absolut inte gått ha i vissa kar etc.

o ber om ursäkt om jag lät kort innnan. var lite stressad o svarade fort bara. :)
#330 - 2 januari 2012 22:51
Självklart ska du fråga,

Men man måste också ta åt sig av svaren och inse när man har fel och ordna "problemen" om man kan, i alla fall för djurens välmående..

Alla gör fel ibland..
Dock inte ofta man vågar erkänna det och står för det..
Även jag e trög på den fronten man vill ju inte inse att man har fel.
Men jag brukar oftast ge mig när jag har fel men kanske inte erkänna det.

Ja kanske verkade lite otrevlig i svaren till dig. Inte alls så menat.
Men för djurens skull, hade jag om jag varit du kollat över karet och lyssnat lite på oss.
För det är fel blandning i karet fel antal och fel sorter. En slöj stjärt kan du ha ensam i ett kar, men en pansarmal icke.

#331 - 21 januari 2012 16:12
Tack för en bra beskrivelse...
Men jag har en liten fråga... lade ju i lite fiskar efter att ha akvariet igång en vecka med vatten, sten, växter och dylikt...
När jag efter övergången i påsen fått ut fiskarna i akvariet så ser jag att mina 2 black Molly var elak och "naffsade" på min slöjdstjärt hela tiden vilket oroade mig och fick mig att ringa djuraffären... då sa dom att jag skulle ge dom lite mat så lugnade de nog ner sig, vilket "dumma" jag gjorde och visst dom slutade naffsa på slöjdstjärten men efter någon timma kom jag ju på den gyllene regeln "Inte mata fiskarna första dygnet"
Vilket jag nu gjort!
Ställde jag till med något nu och om jag gjort det och fiskarna blir "dåliga" när märker jag av det?
Närmaste veckan eller längre tid??
Tacksam för svar...
#332 - 21 januari 2012 16:27
vad är det för gyllene regel?? klart du kan mata första dynget. o du behöver inte vänta en vecka med att lägga i fisk. det kan man göra på en gång. det du ska tänka på är att mata ytterst lite nu de första veckorna.
#333 - 21 januari 2012 17:23
hannesc skrev:
vad är det för gyllene regel?? klart du kan mata första dynget. o du behöver inte vänta en vecka med att lägga i fisk. det kan man göra på en gång. det du ska tänka på är att mata ytterst lite nu de första veckorna.

Tack då vet jag....
Satt ju och lusläste på internet igår och då stod det på massor av sidor att man inte ska mata första dygnet för amoniakhalten och nitrit och allt vad det hette osv... även att man inte ska lägga i för många fiskar i början utan utöka gradvis i flera veckors tid...
Det värsta är att man får höra så mycket olika från olika håll.
Byt 10% vatten var tredje dag i början till att inte byta de första 2 månaderna...
Allt beroende vilka sider man läser på...
#334 - 21 januari 2012 17:27
jo det har du helt rätt i. jag förespråkar att man tar det lugnt bara. gör vanliga 30% vattenbyten 1 gång i veckan. som man alltid gör alltså. o att man matar sparsamt de första veckorna. det som är farligast är nog att pytsa i för mycket fisk på en gång. låt två tre stycken gå själva i karet i en månad. sen kan man börja introducera lite mer fisk
#335 - 21 januari 2012 17:58
hannesc skrev:
jo det har du helt rätt i. jag förespråkar att man tar det lugnt bara. gör vanliga 30% vattenbyten 1 gång i veckan. som man alltid gör alltså. o att man matar sparsamt de första veckorna. det som är farligast är nog att pytsa i för mycket fisk på en gång. låt två tre stycken gå själva i karet i en månad. sen kan man börja introducera lite mer fisk

Oj... jag har några mer men haft i alla medel som rekomenderades...hoppas det inte blir något knas pg.av det.
#336 - 21 januari 2012 18:01
hur stort är karet?

man brukar kalla de första fiskarna för piloter. de ska liksom gå där o pinka in karet. detta för att bakteriekulturen i filtret ska koma igång så att den kan ta hand om alla skit sen.

så hur stort är karet o hur många o vilka fiskar har du?
#337 - 21 januari 2012 18:56
hannesc skrev:
hur stort är karet?

man brukar kalla de första fiskarna för piloter. de ska liksom gå där o pinka in karet. detta för att bakteriekulturen i filtret ska koma igång så att den kan ta hand om alla skit sen.

Ja, jag var ju efterklok och köpte först och läste sen...
Har haft fiskar förr men då tog jag över ett stort akvarium med fiskar och allt men eftersom allt flyttades 35 mil så blev ju allt vatten nytt så som nystart och fiskarna lades ju i direkt när vattnet var tillräkligt varmt och det gick bra...
Nu tog jag över mammas tomma akvarium på 60 liter med sten och tillbehör... Köpte bara växter och satte igång det för en vecka sen och igår köpte jag fiskar...
*skäms* 11 stycken fick ju klartecken att det skulle gå bra med medel och att fiskarna passade ihop... Men efter att tillbringat 5 timmar läsandes vid datorn igår/idag så har jag insett hur korkat det var!!!

Och att fiskvalet inte var tipptopp!
2 slöjdstjärtar (1guld-1svart)
2 Black Molly
2 Gold Molly
2 Indianplaty
1 Polkadot Botia
1 prakt Botia och en mal

Trodde ju att det går om det är ok i affären när man får det svaret men inser när jag läser om nystart att det inte är okej...
#338 - 21 januari 2012 18:57
man kan nog säga att det finns två skolor gällande hur man
sköter vattenbyten vid uppstart.

första skolan (tillhör jag) säger att att man skall byta vatten varje
dag vid påvisad nitrit (med dropptest då...)

andra skolan säger att man skall ge fan i att byta vatten de första
4-8 veckorna

jag tycker mig tolka de olika skolorna som så att om man som nybörjare
ofta drattar ner fisk, så blir det oftast nitrit, och då får man nog byta vatten
och dratta ner medel mot det, medans om man lusföljer alla råd, så skall
man ta det riktigt lugnt med fisk i början, typ två små mollys de första 4 veckorna
i ett 200 liters kar, då blir det ingetn nitrit, utan karet kan cyklas in i
lugn och ro.

som sagt var, olika skolor, olika tolkningar av världen, båda har nog rätt,
och resultatet blir oftast det samma, man skall bara bestämma sig för vilken
väg man vill gå.

.
#339 - 21 januari 2012 18:58
hannesc skrev:
hur stort är karet?

Söker redan efter ett större akvarium för att kunna flytta fiskar men måste hitta ett billigt begagnat då jag lagt ner mycket redan och inte har råd att köpa ett nytt stort just nu...
#340 - 21 januari 2012 19:04
Smulis666 skrev:
Ja, jag var ju efterklok och köpte först och läste sen...

Har haft fiskar förr men då tog jag över ett stort akvarium med fiskar och allt men eftersom allt flyttades 35 mil så blev ju allt vatten nytt så som nystart och fiskarna lades ju i direkt när vattnet var tillräkligt varmt och det gick bra...

Nu tog jag över mammas tomma akvarium på 60 liter med sten och tillbehör... Köpte bara växter och satte igång det för en vecka sen och igår köpte jag fiskar...

*skäms* 11 stycken fick ju klartecken att det skulle gå bra med medel och att fiskarna passade ihop... Men efter att tillbringat 5 timmar läsandes vid datorn igår/idag så har jag insett hur korkat det var!!!

Och att fiskvalet inte var tipptopp!

2 slöjdstjärtar (1guld-1svart)

2 Black Molly

2 Gold Molly

2 Indianplaty

1 Polkadot Botia

1 prakt Botia och en mal

Trodde ju att det går om det är ok i affären när man får det svaret men inser när jag läser om nystart att det inte är okej...

ta det här nu på rätt sätt, men det var nog ett av de värsta skräckexempel jag
har sett på blanning av fisk i ett 60-liters,

enligt mig, och nog i princip alla som har hållit på med fisk ett tag,
så är det nog bara en av dina fiskar som faktiskt funkar i ett 60-liters
i längden.

hade jag varit som dig så hade jag lugnt och stilla tillbringat resten av kvällen
med att läsa artbeskrivningarna på de fiskar du har och dra dina egna slutsatser
om hur du bör gå vidare.

sorry, men du har problem runt hörnet spm heter bigtime med det karet.

.
#341 - 21 januari 2012 19:14
tråkigt nog måste jag hålla med kensa här. de där fiskarna kan du inte ha i ett så litet kar. särksillt inte slöjstjärtarna.
#342 - 21 januari 2012 20:49
Kensa skrev:
ta det här nu på rätt sätt, men det var nog ett av de värsta skräckexempel jag

har sett på blanning av fisk i ett 60-liters,

enligt mig, och nog i princip alla som har hållit på med fisk ett tag,

så är det nog bara en av dina fiskar som faktiskt funkar i ett 60-liters

i längden.

hade jag varit som dig så hade jag lugnt och stilla tillbringat resten av kvällen

med att läsa artbeskrivningarna på de fiskar du har och dra dina egna slutsatser

om hur du bör gå vidare.

sorry, men du har problem runt hörnet spm heter bigtime med det karet.

.

Hur stort kar behöver jag då?
Letar efter ett större till botian och slöjdstjärtarna men platyn och mollyn blir det för litet för dom också??
Letar för fullt på blocket...
Panik!

Usch!
#343 - 21 januari 2012 22:02
Mja,
Jag är nog inte lika negativ som Kensa och Hannes. Viss är det en salig blandning av fisk och alldeles för litet akvarium för dessa när de vuxit till sig. Vi är nog lite till mans väl negativa till slöjstjärtar!

Vad jag tycker du skall göra är att skaffa en massa växter. Vattenpest och andra enkla, billiga och snabbväxande arter går bra. Kanske också lite musselblommor som flyter på ytan.

Stoppa i det och skaffa en nitrit test och kolla ofta och byt vatten när det blir lite Nitrit.

Sedan tar du dig en titt vart i din bostad du kan få in att ordentligt akvarium. Ta också en titt i portmonnän. Köp sedan ett så stort du kan efter dina förutsättningar. Ju större ju enklare kan man nog säga.
#344 - 21 januari 2012 22:12
Slöjstjärt (inte slöjdstärt :P)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1

Black molly, gold molly
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=35&SOK=1

Indianplaty funkar i 60 liter

Praktbotia
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=262&SOK=1

Hittade ingen arbetsbeskrivning till polkadot botia men förmodligen räcker det med 250 liter, som till praktbotia.
Jag tycker du ska köpa ett kar på minst 250 liter och lägga över fiskarna där.

Läs också på riktigt hur du gör när du startar det så att allt blir rätt.

Lycka till!
#345 - 21 januari 2012 22:23
bossep skrev:
Mja,

Jag är nog inte lika negativ som Kensa och Hannes. Viss är det en salig blandning av fisk och alldeles för litet akvarium för dessa när de vuxit till sig. Vi är nog lite till mans väl negativa till slöjstjärtar!

Vad jag tycker du skall göra är att skaffa en massa växter. Vattenpest och andra enkla, billiga och snabbväxande arter går bra. Kanske också lite musselblommor som flyter på ytan.

Stoppa i det och skaffa en nitrit test och kolla ofta och byt vatten när det blir lite Nitrit.

Sedan tar du dig en titt vart i din bostad du kan få in att ordentligt akvarium. Ta också en titt i portmonnän. Köp sedan ett så stort du kan efter dina förutsättningar. Ju större ju enklare kan man nog säga.

Känns lite skönt att läsa det du skrev, började få smått panik...
Kollar på 150 Liters tror det är det jag kan få plats med på en stor byrå jag har... annars är det lite trångt med utrymme... kan få plats med ett hörn på 100 liter också, men tänkte börja med 150 liters utan möbel, blir ju lite snällare i plånboken :-)
#346 - 21 januari 2012 22:27
Smulis666 skrev:
Känns lite skönt att läsa det du skrev, började få smått panik...

Kollar på 150 Liters tror det är det jag kan få plats med på en stor byrå jag har... annars är det lite trångt med utrymme... kan få plats med ett hörn på 100 liter också, men tänkte börja med 150 liters utan möbel, blir ju lite snällare i plånboken :-)

Hur som skulle jag i så fall försöka skaffa ett nytt hem för några av fiskarna. Du får titta i artbeskrivningarna och se vilka av dina som passar i hop till det akvarie du tänkt köpa. Troligtvis finner du att praktbotia inte passar in.
Eller slöjstjärtarna.
#347 - 21 januari 2012 22:35
Zoopets artregister är lite lurigt när det gäller just slöjstjärten. Det anges en ganska liten volym på akvarium där.

Jag vet inte varför det anges 120 liter, det får någon som kan fisken förklara..
#348 - 21 januari 2012 22:37
bossep skrev:
Mja,

Tack för ditt svar..lugna mitt lilla hjärta lite...
Har kollat på 150 liters akvarium för det får jag plats med på en stor byrå som jag har...
Annars är det ont om plats men i framtiden kan jag nog få in ett 100 liters hörnakvarium också, men plånboken sattsar på 150 liters vanligt kar först och hoppas att det räcker till slöjdstjärtarna och botian...
Men blir verkligen 60 litern för liten för molly och platyn??
Tur att denna sida finns för goda råd!!
#349 - 21 januari 2012 22:58
Zoopets artregister är lite lurigt när det gäller just slöjstjärten. Det anges en ganska liten volym på akvarium där.

Jag vet inte varför det anges 120 liter, det får någon som kan fisken förklara..

När de växer till sig så simmar de inte så mycket och behöver kanske inte så stort utrymme.
Däremot äter de och glufsar i sig och motsvarande kommer ut i andra ändan så att säga. Sedan beror det ju på hur många fiskar man tänker ha. Där är det faktiskt lite lurigt med artregistret! Men det blir riktigt svårt att väga in alla aspekter. Jag använder faktiskt fiskvikt/akvarievolym/vattenyta som mina främsta kriteria. Sedan får man ta hänsyn till beteende samt lite vattenparametrar såsom temperatur och pH.
#350 - 22 januari 2012 11:58
Min lilla 3 cm praktbotia som kom in i akvariet i fredags ligger på sidan vid en rot och orolig fiskmamma som jag är ringer jag djuraffären och frågar om jag kan göra något eller om den kommer dö:(
Till svar får jag att dom kan ligga och vila så det var nog ingen fara!
Hmm... Vila på sidan? Kanske den vill ha ett täcke också?
Är jag helt dum eller vilar fiskar på sidan?
#351 - 22 januari 2012 15:21
Botior kan ibland lägga sig ner på sidan för att vila. Inget konstigt med de ^^.
#352 - 22 januari 2012 23:55
Har en fundering till...
Var nu och köpte ett 150 liters akvarium och misstog måttet på byrån den skulle stå på så nu sticker den utanför byrån med 5 cm per sida... Är det någon fara med det eller går det ha kanterna lite utanför?
Tacksam för svar innan jag fyller upp det ;)
#353 - 23 januari 2012 00:59
Smulis666 skrev:
Har en fundering till...

Var nu och köpte ett 150 liters akvarium och misstog måttet på byrån den skulle stå på så nu sticker den utanför byrån med 5 cm per sida... Är det någon fara med det eller går det ha kanterna lite utanför?

Tacksam för svar innan jag fyller upp det ;)
är det ett ramakvarie eller ett helglas?
Det borde gå men det vore bättre om du kunde skaffa en skiva som är lika stor eller större än akvariet. Samt en bit frigolit mellan akvariet och möbeln.
#354 - 23 januari 2012 06:29
sedan skulle jag noooooga kolla byrån.

det är inte många vanliga byåar som klarar 200-225 kg vilket ett kar på 150 liter kommer att väga i slutändan.

.
#355 - 23 januari 2012 15:25
Kensa skrev:
sedan skulle jag noooooga kolla byrån.

det är inte många vanliga byåar som klarar 200-225 kg vilket ett kar på 150 liter kommer att väga i slutändan.

.

Ingen dum ide! Låt 2 personer sitta på den och knuffa lite. Då skall benen sitta kvar!
#356 - 25 januari 2012 13:05
bossep skrev:
är det ett ramakvarie eller ett helglas?

Det borde gå men det vore bättre om du kunde skaffa en skiva som är lika stor eller större än akvariet. Samt en bit frigolit mellan akvariet och möbeln.

Det är ett ramakvarium...
Hittade en annan skåp på Ikea som det står maxvikt per låda 100 kg
Eftersom det är 4 lådor borde den ju klara av mitt 150 liters akvarium?!
http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00180421/
Eller missuppfattar jag allt??
Får nog ha mitt 60 liters akvarium på den andra byrån gjorde sig bättre där än det stora...
#357 - 25 januari 2012 13:51
Smulis666 skrev:
Det är ett ramakvarium...

Hittade en annan skåp på Ikea som det står maxvikt per låda 100 kg

Eftersom det är 4 lådor borde den ju klara av mitt 150 liters akvarium?!

http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/00180421/

Eller missuppfattar jag allt??

Får nog ha mitt 60 liters akvarium på den andra byrån gjorde sig bättre där än det stora...

svar nej.....är jag iaf ganska säker på.

om jag inte läsare helt galet så är det en så kallad "board på ram" konstruktion.

vilket inte tål nått alls egentligen.

vidare så det där med 100 kg / låda är ju sanning med modifikation.

belastningen kommer på helt annat ställe än när du ställer 200-225 kg uppe på möbeln.

känner jag dom rätt, så alla eventuella förstärkningar ligger isf i botten och på sidorna, inte på toppen.

men men,,,jag har haft fel förr....och jag skall nog hålla flabben om IKEA-möbler....

jobbade ju trots allt bara 10 år på deras utveckling i Älmhult......bommade säkert en del....

.
#358 - 25 januari 2012 18:13
Kensa skrev:

om jag inte läsare helt galet så är det en så kallad "board på ram" konstruktion.

belastningen kommer på helt annat ställe än när du ställer 200-225 kg uppe på möbeln.

känner jag dom rätt, så alla eventuella förstärkningar ligger isf i botten och på sidorna, inte på toppen.

men men,,,jag har haft fel förr....och jag skall nog hålla flabben om IKEA-möbler....

jobbade ju trots allt bara 10 år på deras utveckling i Älmhult......bommade säkert en del....

.

Har du jobbat med Ikea vet du nog mycket mer än mig... Himla svårt, måsta hitta en möbel som kan kan hålla för akvariet inte det lättaste i en håla som Nässjö med omnejd:( någon som har bra tipps???
#359 - 25 januari 2012 21:57
Kensa skrev:

.

Om det är ram med masonite på funkar det inte typ inne dörr av låg kvalitet ...jag har provat.
Men finns det inte möbler från Älmhult i fiberplattor och riktigt trä längre?
Sedan skall man akta sig för akvariemöbler på hjul.
#360 - 25 januari 2012 22:02
Jo det finns!

En smålänning här på forumet har ett 250 på en ikeabyrå..
#361 - 25 januari 2012 22:04
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80176298/

denna serien tror jag att det är :)

Nu skriker Kensa snart igen :D
#362 - 26 januari 2012 07:20
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80176298/

denna serien tror jag att det är :)

Nu skriker Kensa snart igen :D

nope det gör jag inte, denna möbel har missiva träben, massiv toppskiva,
har man hörnen på karet över benen (ellern iaf j-t nära) så håller det.

när jag skriker så är det oftast när folk får för sig att ställa kar på de billigaste
möblerna från det stället, dvs de som mest innehåller polsk luft (har varit på den
fabriken kanske 50 ggr), eller när de ställer ett kar mitt på en möbel där belastningen
är väldigt långt ifrån bärande ben.

senaste möbeln har polsk luft i ben och toppskiva, håller inte för den belastningen,
de där 100 kilo / låda är just på lådornas belastningspunkt. inte på toppskivan.

.
#363 - 14 februari 2012 12:42
Hej!

Jag undrar när man ska rengöra ett nystartat akvarium?
#364 - 14 februari 2012 13:05
rengöra? hur menar du då? du behöver aldrig rengöra mer än att skrapa lite rutor o byta 30% vatten 1 gång i veckan. filtret rengör den enbart när det markant tappar flöde o då spolar du bara av det värsta gojset.
#365 - 14 februari 2012 14:48
hannesc skrev:
rengöra? hur menar du då? du behöver aldrig rengöra mer än att skrapa lite rutor o byta 30% vatten 1 gång i veckan. filtret rengör den enbart när det markant tappar flöde o då spolar du bara av det värsta gojset.

Just det jag menar... när man läser en del sidor så säger dom inget vattenbyte första månaden, en del varje vecka...
Sen att man även ska byta vatten varje gång man lägger till nya fiskar...
Det är så mycket olika info så man undrar vad är det bästa för fiskarna?!
#366 - 14 februari 2012 14:55
finns olika skolor där. jag förespråkar att göra som alltid kommer göra med karet sen. 30% vattenbyt 1 gång i vecken redan från start. men mata väldigt sparsamt.

det är inte så mycket vad som är bäst för fiskarna, (eller jo iof) utan mer att få igång bakteriekulturen på ett bra sätt o slippa nitritspikar.
#367 - 14 februari 2012 15:40
Smulis666 skrev:
Just det jag menar... när man läser en del sidor så säger dom inget vattenbyte första månaden, en del varje vecka...

Sen att man även ska byta vatten varje gång man lägger till nya fiskar...

Det är så mycket olika info så man undrar vad är det bästa för fiskarna?!

Rengöra? Jag missförstod det hela lite jag också. Trodde du menade hur mycket du skulle skrubba ett nytt akvarium innan du fyllde upp det.
Det Hannes säger är troligtvis rätt.
Sedan beror det på hur mycket fiskar, växter, etc du har i akvariet. Tänker du använda någon växtgödning och så vidare.
Men som Hannes säger försök att komma in i rätt rutiner så fort som möjligt. Vad jag tycker du skall göra är att skaffa en dropptest för Nitrit och kanske ammonium. Då har du koll på när det börjar hända saker och ting i ditt filter. Blir det lite högt med Nitrit så byter du en rejäl mängd vatten på en gång. Men frångår inte dina rutiner i övrigt.

Edit: Matning, tvärs I mot vad många andra säger så tycker jag du skall göra med mat som allt annat. Få in en bra rutin. Använd exempelvis 5 minuters regeln. Det vill säga ge inte mer mat än vad fiskarna äter upp på 5 minuter.
#368 - 6 mars 2012 19:10
Hejsan.
Ser här i din jättebraiga guide att jag gjort allt fel...jag stoppade i massor av fiskar på en gång i princip. Kommer det att bli massor med nitrit då? Startade akvariet utan en massa medel, hade bara i nåt blått som ska ta bort kemikalierna. Hade i växter o la i minimalt med foder under 3 dgr o sen i med fiskarna...har nu haft det igång knappt 2 v o har 2 scalarer, 3 platy,3 dalmatinmolly, 1mollyyngel, 4 guppy, 4 svärdbärare,10neontetror..jösses, jag hör ju själv nu när jag (idag)gick med här på zoopet o började läsa in lite...skulle gjort det FÖRE jag skaffade akvariet. Har dock beställt ett möbleakvarie på 180 liter som jag får till helgen. Frågan är om mina firrar kommer överleva sin taskiga start i mitt 54 liters? Lägg därtill till en doppvärmare som verkar trasik och höjde tempen från 23 till 29 på typ 2 dgr...o som jag nu dragit ner till typ 20 o i akvariet är det drygt 26...ändå ser jag att den ibland slår på, så jag ska ta ur den helt enkelt. Får doppvärmare med till nya akvariet i af. Vi har eget vatten o vårt ph är 7.3. är det okej? hårdhet 3,8 grader dH. Är ju mest orolig för att det ska bli nitrit pga många fiskar i ett nystartat akvarium. Jag har 3 långbladiga höga växter o en kortbladig låg växt samt en rot däri. Tänkte ju starta upp mitt nya akvarie i helgen o hälla i även bakteriekultur. Hur snabbt kan jag flytta över mina fiskar till nya akvariet? Kan jag flytta alla på en gång?Vill ju rädda dom från den förmodligen blivande dåliga miljön som det kommer bli av mitt dåligt uppstartade 54 liters...och hur tar jag bäst hand om mitt lilla mollyyngel? fick den gratis från butiken då dom hittade den i karet där jag köpte mina mollysar ifrån. den bor i ett yngelplastkar i akvariet just nu :) tacksam för hjälp o svar. Som nybörjare hajar man inte ett skit av det andra skriver om nitrat, nitrit, ph värden o aannat....
#369 - 6 mars 2012 19:13
svarade i din tråd theca72
#370 - 9 mars 2012 19:50
ojdå, jag har 10 st neontetror, platy o molly o svärdbärare...de 3 sista nämnda arterna är troligen dräktiga ..är det troligt att ynglen kommer bli uppätna av tetrorna? Har engelsk sandsten o lite andra grövre stenar o mkt växter så ynglena kan gömma sig, men om det nu är så att tetror är snabba o dessutom är dom ju rätt små, så kanske dom ändå kommer åt dom?
Lilibet skrev:
Okej, här kommer förslag på en omgång fiskar (främst levandefödare):

Dag 1 Akvariet startas

Dag 3 Köp 3 svärdbärare eller platy, 1 hane och två honor och släpp i.

Dag 24 Köp 3-4 malar av typen Corydoras (dvärg eller vanlig) och släpp i. Corydoras vill ha finkornig sand att böka i, så det är viktigt att du har i sådan sand när du startar akvariet. Har du grus som bottenmaterila, får du välja någon annan bottenfisk/mal.

Dag 30 Köp 3 svärdbärare(1 hane + två honor) till eller 3 guppies(1 hane + två honor) och släpp i. ELLER så väntar du tills akvariet är tre månader och köper ett stim tetror av någon sort. Tetror behöver vara 10 stycken för att trivas.

Beroende på hur stort ditt akvarium är, och hur du vill göra, så kan du skaffa fler så småningom. Försök dock att inte blanda så många olika sorters fiskar, det blir sällan bra. Tetror ser till att så gott som inga yngel av levandefödarna klarar sig, då de är snabba simmare. De flesta tetror är litet känsligare, och akvariet behöver ha varit igång minst tre månader för att de ska trivas, så det är viktigt att vänta med att släppa i dem.

Fler nybörjarförslag på fiskar(gärna inom annan fiskgrupp) eller kommentera mitt förslag?
#371 - 24 mars 2012 22:51
Superbra Artikel! :D Tack!
#372 - 19 augusti 2012 18:50
Bra start guide, thanx
#373 - 20 augusti 2012 12:28
bra guide
#374 - 13 september 2012 08:22
Om man kramar ur ett filter man lånat ifrån en kompis som har ett fungerande kar för att få litta filtergojs, stör man inte hans ordning i bakterie floran då, eller det kanske inte gör så mycket när allt redan fungerar.
#375 - 13 september 2012 08:27
Sv: Att starta ett akvarium - en nybörjaguide.

Bakterierna sitter inte bara i filtret, utan även i gruset, på glasen och alla andra ytor i karet. Dessutom så får man bara ut en bråkdel av bakterierna genom att krama ur filtret. Så för din kompis gör det ingen skillnad, men ditt akvarium får en rivstart. Kom ihåg att flytta in någon fisk i samband med detta så att bakterierna får näring.
#376 - 13 september 2012 08:33
Neptun skrev:
Bakterierna sitter inte bara i filtret, utan även i gruset, på glasen och alla andra ytor i karet. Dessutom så får man bara ut en bråkdel av bakterierna genom att krama ur filtret. Så för din kompis gör det ingen skillnad, men ditt akvarium får en rivstart. Kom ihåg att flytta in någon fisk i samband med detta så att bakterierna får näring.

Tackar för snabbt svar, var tvungen att fråga innan man börja rasera någon annans verk.
#377 - 13 september 2012 09:07
man kan se det som en normal rengöring av filtret.

om man inte kunde krama ur det i ett kar utan att störa det, så skulle man
aldrig kunna rengöra filtret heller ju.

och då hade det varit väääääldigt jobbigt att ha kar hemma......

.
#378 - 13 september 2012 18:21
Superbra hjälp, artikeln. Blir dock lite förvirrad, var och skulle köpa första fiskarna idag, neontetror och hade ställt in mig på 4-5, men de i butiken tyckte att jag skulle ta ett stim på 10.. iom att det är en stimfisk och att det var av samma art.. Får se hur det går, om det blir död eller om det funkar.
#379 - 13 september 2012 18:34
Det kommer säkert gå jättebra. Mata varannan dag och håll koll på nitrit-nivån, så kommer det gå fint.
#380 - 13 september 2012 19:11
hur stort e karet ??

.
#381 - 14 september 2012 15:01
Karet är på 40 liter, hur mycket ska jag mata? Vad använder jag för att mäta nitritnivån? Vad gör jag pm det är för högt? För lågt? Mycket nytt att lära sig!
#382 - 21 september 2012 20:26
Jag har fått ett 160L kar utav en kompis och tänkte starta upp detta, men har inte så stor erfarenhet av akvarium hade ett i familjen för ca 30 år sen så mycket har hänt sedan dess. Har tänkt mig att släppa i några svärdbärare som första fisk vid uppstart men sen vet jag inte riktigt hur många fiskar man kan ha i ett kar som detta, skulle vilja ha några utav dessa oxå:
Ancistrus

Thorichthys [I]meeki
[/I]
Pseudotropheus [I]socolofi[/I]

Labidochromis [I]caeruleus, Kakusa[/I]

Tacksam för hjälp med info om typ av sand finkornig grov eller blandad vad för växter ska man ha många växter eller få. Jag har förstått att de vill ha många grottor eller gömställen.
Är detta genomförbart i det här akvariet?
#383 - 3 april 2013 16:28
Men vilka fiskar ska man ha? Ska skaffa men vill ha neontetra med!!
#384 - 3 april 2013 16:41
spelar ingen roll vilka fiskar du väljer. samma princip med uppstart för alla fiskar. du kan starta med neontetror om du vill
#385 - 7 april 2013 11:28
Vill inte starta en ny tråd för en liten fråga.

Men hur många korallplaty hade ni haft i ett 40 L akvarium?

Jag har fått 3 stycken som jag egentligen inte vill ha i akvariet i vardagsrummet. Men min man kom på idén att sätta ett litet akvarium på en hylla vi har i badrummet och inhysa dem till de dör. Det blir då 42 l och inga andra typer fiskar.
#386 - 16 januari 2014 12:26
Hej jag skall köpa ett 660 liters begagnat akvarium i helgen, det är ciklider i det just nu, dom tänker jag inte behålla på långsikt, utan jag tänker göra mig av med dom och köpa tetror och liknande.
är det något speciellt jag skall tänka på när jag kör igång akvariet hemma jag antar att jag INTE skall rengöra filterna men hur gör jag med grusen/stenarna, är det bättre att låta dom vara utan att skölja av dom om man tänker på bakterie kulturen i akvariet.
Jag kommer ju så klart att bytta ut allt vatten vid flytten.
#387 - 31 maj 2014 11:11
Jag måste bara fråga en sak om nybörguiden.

Klarar sig akvarieväxterna i helt nytt vatten i ett akvarium från början. Jag har fått höra att man ska vänta med både växterna och fiskarna.
Vad är bäst?
#388 - 31 maj 2014 12:34
Ner med allt.
Finns ingen vits att vänta, det händer inget med vattnet fören du stoppar ner något i det.
#389 - 8 juni 2014 15:03
KristianE skrev:
Ner med allt.

Finns ingen vits att vänta, det händer inget med vattnet fören du stoppar ner något i det.

Okej, tack! :)
#390 - 9 februari 2015 23:34
Ska precis starta 2 st akvarier och tackar ödmjukast för denna guide.
#391 - 20 december 2015 02:08
Har med nöje följt den här guiden och tänkte nu efter mer än 4 felfria veckor göra ett vattenbyte. Antagligen gör jag inte rent filtret än då jag hört att det inte är bra i början.

Något den här guiden saknar är städtips. Läste någonstans att jag skulle byta 30L i veckan i mitt 100L akvarium, låter inte det lite mycket?
#392 - 21 mars 2016 09:39
Hej , jag har inget stort akvarium , bara en liten kub 20 l , men jag tycker mig kunna bidra med lite tips.

Om vattnet ändrar färg eller blir disigt , få inte panik , ofta beror det på en " obalans " i akvariet , men ofta är det också bra att avvakta , oblansen kan gå över i balans.

Det finns heller inte absoluta måsten ( ok , vatten är bra att ha i akvariet om man vill ha fisk ) utan det finns många parametrar och att har rätt inställning på alla är kanske inte rimligt.

Alltså , som nybörjare så kommer man såklart ( ok inte alla men många i alla fall ) göra lite misstag , det behöver inte vara fatala misstag utan akvariet kan ganska ofta korrigera en del.

Annars , akvarium är en rolig hobby , lycka till.
#393 - 21 maj 2017 07:02
´Jag har en fråga jag startade ett 54 liters akvarium igår och det ät luft bubblor på alla glass skivor och jag undrar om dom kommer försvinna eller om jag har gjodt något fel. Hoppas någon ser och kan hjälpa![:-106]:D Min pump och termometer är okså täckt av luuft bubblor
#394 - 22 maj 2017 13:51
[QUOTE=GJgaming0205;n2370664]´Jag har en fråga jag startade ett 54 liters akvarium igår och det ät luft bubblor på alla glass skivor och jag undrar om dom kommer försvinna eller om jag har gjodt något fel. Hoppas någon ser och kan hjälpa![:-106]:D Min pump och termometer är okså täckt av luuft bubblor
[/QUOTE]

Bubblorna kommer försvinna. Inga problem.
#395 - 22 januari 2020 07:18
Jag har nu inte läst hela tråden, men låter mycket att vänta flera veckor till nästa fisk. Jag är väl lite otålig, men hur länge är minsta nödvändiga tid jag behöver vänta till nästa fisk?
#396 - 23 januari 2020 08:10
[QUOTE=Zoidar;n2412806]Jag har nu inte läst hela tråden, men låter mycket att vänta flera veckor till nästa fisk. Jag är väl lite otålig, men hur länge är minsta nödvändiga tid jag behöver vänta till nästa fisk? [/QUOTE]

Du KAN med hjälp av olika typer av vattenberedningsmedel (typ JBL Denitrol m.fl.) och genom att hålla stenkoll på nitritnivåerna med regelbundna frekventa tester korta ner det till "omedelbart" om du är otålig.

Anledningen till att vänta är den vanliga rekommendationen är dock att det är mycket lättare (med tanke på hemska följder om det går fel) och passar därför fler människor.
#397 - 23 januari 2020 20:43
[QUOTE=Fiskburken;n2412820]

Du KAN med hjälp av olika typer av vattenberedningsmedel (typ JBL Denitrol m.fl.) och genom att hålla stenkoll på nitritnivåerna med regelbundna frekventa tester korta ner det till "omedelbart" om du är otålig.

Anledningen till att vänta är den vanliga rekommendationen är dock att det är mycket lättare (med tanke på hemska följder om det går fel) och passar därför fler människor.[/QUOTE]

Jag har inget emot att vänta, men 2-3 veckor lät länge. Jag kollade nitrit och den är något hög. Byter vatten (20%) varje dag. Antar att jag borde väntat längre. Har grön neon tetra och koala pansarmal. De är väl inte direkt några gödselspridare?

Väntar till normala värden innan nästa fisk...
#398 - 23 januari 2020 20:59
"Under de inledande 3-4 veckorna bör du undvika att byta vatten"

Nu blir jag förvirrad. I akvariebutiken fick jag tipset att byta vatten varje dag för att få ner nitrithalten.
#399 - 26 februari 2020 21:58
Kan man starta med ett stim tetra?
#400 - 19 februari 2021 21:10
Super bra guide! Var någonstans är bäst att placera akvariet? Ska det vara i total "skugga" eller funkar det ok att solen tittar in på det framåt eftermiddagen? Funkar det att placera i barnrummet (lite stimmig och stökig miljö)
#401 - 20 februari 2021 11:43
[QUOTE=Sgtpancake;n2427430]Super bra guide! Var någonstans är bäst att placera akvariet? Ska det vara i total "skugga" eller funkar det ok att solen tittar in på det framåt eftermiddagen? Funkar det att placera i barnrummet (lite stimmig och stökig miljö)[/QUOTE]

Drömläget är att endast akvariebelysningen står för ljuset. Dagsljus (som inte går att styra [:-42]) gör risken för olika alger betydligt större. Man kan försöka skärma så gott det går av så att dagsljus/solen inte lyser rätt på akvariet för att förbättra situationen något.
#402 - 10 februari 2023 16:54
Stort tack för bra info!

Annons