Artbeskrivningar amfibier

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 7 juni 2015 07:02
Idag dök den första artbeskrivningen på en amfibie upp - nämligen på afrikansk klogroda.
En ny artbeskrivning kommer att presenteras var 3:e dag en tid framöver. Dessa vanligare amfibiearterna kommer också att vara öppna för alla och det blir först när vi kommer in på de lite ovanligare som det kommer att krävas goldmedlemskap.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 10 juni 2015 08:02
Och idag kom ytterligare en - på dvärgklogrodan
Nu rullar det på
#3 - 13 juni 2015 10:45
Dvaltempen på salamandern är rätt så skaplig 5-100 grader
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 juni 2015 12:11
Aj då, den där lilla "gradnollan" omvandlades tydligen till en vanlig 0 när jag klistrade in texten och nollor har vi ju nog av ändå i hobbyn utan att jag skall behöva plussa på med en ytterligare :p

Tack för påpekandet
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 19 juni 2015 08:33
Och idag kom en artbeskrivning på den bruna axoloteln https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=70
#6 - 19 juni 2015 11:22
Och idag kom ytterligare en - på dvärgklogrodan

Nu rullar det på

Jag har typ 200 bilder som är hyggliga på arten. Jag ger dig gärna ett par så du får lite mer bilder att tillgå om du vill..
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 19 juni 2015 11:22
Jag har typ 200 bilder som är hyggliga på arten. Jag ger dig gärna ett par så du får lite mer bilder att tillgå om du vill..

Låter bra
#8 - 27 juni 2015 08:16
Klockgrodor behöver inte uvljus och absolut inte 250 graders värme. Lätt att slinta med fingrarna ibland.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 27 juni 2015 08:48
eriahl skrev:
Klockgrodor behöver inte uvljus och absolut inte 250 graders värme. Lätt att slinta med fingrarna ibland.

Dom behöver UV-ljus för att klara 250 grader - visste du inte det:p

Tack för påpekandet[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 9 juli 2015 08:25
Och idag dök den första pilgiftsgrodan upp bland artbeskrivningarna https://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=76
#11 - 9 juli 2015 19:32
Varför används det talspråkliga "dom" i text plötsligt? I snabb dialog kanske men inte i vetenskaplig text. Det svider i ögonen..
#12 - 9 juli 2015 20:10
Varför används det talspråkliga "dom" i text plötsligt? I snabb dialog kanske men inte i vetenskaplig text. Det svider i ögonen..

Mathias nu får du allt bli lite irriterad, men vi "vanliga" använder oftast "dom" i text när vi skriver. Jag har noterat, att ni söderöver använder "annat" ordval än vad vi gör i norr. Kanske det kan bero på den svenska vi lärde oss i skolan - och vilket årtal vi blev undervisade, säger jag då som är av den lite äldre årgången ;).
Jag respekterar allas formuleringar utan att det svider i ögonen :).

//Inger
#13 - 9 juli 2015 20:26
Inger H skrev:
Mathias nu får du allt bli lite irriterad, men vi "vanliga" använder oftast "dom" i text när vi skriver. Jag har noterat, att ni söderöver använder "annat" ordval än vad vi gör i norr. Kanske det kan bero på den svenska vi lärde oss i skolan - och vilket årtal vi blev undervisade, säger jag då som är av den lite äldre årgången ;).

Jag respekterar allas formuleringar utan att det svider i ögonen :).

//Inger

Det är klart, du får skriva det hur mycket du vill. Jag har tyvärr ingen koll på hur många vetenskapliga texter du publicerat. I dialogen i forumet kan jag hålla mig, ibland.

I vetenskapliga och seriösa texter bör det inte förekomma, det sänker anseendet på arbetet. Lägger man ändå ner sig så kan man ju göra rätt.

Om man nu av någon anledning inte behärskar de/dem så får man använda dom konsekvent. Jag är övertygad om att Kjell vet skillnaden.
#14 - 9 juli 2015 20:38
Blir bara lite brydd ibland...

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 10 juli 2015 07:19
I vetenskapliga och seriösa texter bör det inte förekomma, det sänker anseendet på arbetet. Lägger man ändå ner sig så kan man ju göra rätt.

Om man nu av någon anledning inte behärskar de/dem så får man använda dom konsekvent. Jag är övertygad om att Kjell vet skillnaden.

Nja, jag var en jäkel i skolan (bäst i klassen) på att skriva intressanta saker, men jag var samtidigt urusel på grammatik (sämst i klassen) så det är nog en hel del grammatiska fel i det jag skriver, men det är ju inte så farligt (tycker i alla fall jag) för betydligt värre vore ju om innehållet vore felaktigt.

Så tack för påpekandet och ser gärna fram emot en diskussion om innehållet för detta med amfibier är lite gungfly för min del.
#16 - 27 juli 2015 04:33
[FONT=arial]Artbeskrivningen till Pelophylax [I]esculentus [/I](ätlig groda) borde nog ändras lite. Det står[/FONT] "[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]Carnivor (köttätare). De äter i vattnet och lämpligt foder är levande eller fryst foder (t.ex. mygglarver och artemia) men framförallt daggmaskar, småfisk, grodyngel etc." [FONT=arial]Alla grodyngel är väl också fridlysta? De borde iallafall inte ges som foder.
Annars en bra beskrivning[/FONT] [/FONT][/COLOR]
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 27 juli 2015 11:08
Tyko skrev:
[FONT=arial]Artbeskrivningen till Pelophylax esculentus (ätlig groda) borde nog ändras lite. Det står[/FONT] "[COLOR=#333333][FONT=Helvetica Neue]Carnivor (köttätare). De äter i vattnet och lämpligt foder är levande eller fryst foder (t.ex. mygglarver och artemia) men framförallt daggmaskar, småfisk, grodyngel etc." [FONT=arial]Alla grodyngel är väl också fridlysta? De borde iallafall inte ges som foder.

Annars en bra beskrivning[/FONT] [/FONT][/COLOR]

Är nu ändrat - tack för kommentaren.
#18 - 10 augusti 2015 06:44
Angående artbeskrivningen av Epipedobates tricolor. Det ska stå Epipedobates anthonyi. E.tricolor förekommer mycket sparsamt i hobbyn.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 10 augusti 2015 07:48
BengtO skrev:
Angående artbeskrivningen av Epipedobates tricolor. Det ska stå Epipedobates anthonyi. E.tricolor förekommer mycket sparsamt i hobbyn.

Tack för påpekandet - får kolla upp. Hur ser du skillnaden mellan de bägge arterna?
#20 - 10 augusti 2015 09:09
Svårt via utseendet. Finns en mängd olika varianter av båda. Som jag förstår är de geografiskt åtskilda. Bilden i artbeskrivningen föreställer den vanligaste inom hobbyn, E.anthonyi Isabell
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 10 augusti 2015 11:39
Det är nu korrigerat. Tack för infon.

Annons