Äppelsnäckor eller Posthornssnäckor?

#1 - 6 mars 2011 20:35
Jag har nu igång två akvarier och skulle gärna vilja stoppa i en snäcka i varje, kan de vara ensamma eller måste de vara i flock? Jag har verkligen INGEN koll/erfarenhet av dessa djur, så ALL TIPS UPPSKATAS! Hur ser man att de är döda/sjuka? Vad äter de? Är de svåra eller lätta? Hur ser man könsskillnaden? Vad är bättre, äppel eller posthorn?

Akvarium 20 l - temp. 23-24 grader (räkor)
Akvarium 54 l - temp. 26-27 grader (kampfisk, platy, ancistrus)
#2 - 6 mars 2011 20:38
Vad har du för PH i karen?
Äpplen bör inte vara så varmt som du har i stora karet, men kan tänka mig PH i det lilla är för lågt för dem.
#3 - 7 mars 2011 10:53
Både postisar och äpplen är rätt lättskötta. De trivs ok själva, men vill du ha förökning måste du ju ha flera... ;)

De äter i stort sett vad du lägger i. Fiskmat, gurka, zucchini mm funkar. Se till att ha kalk i karet om du har äppelsnäckor.

http://www.applesnail.net/ är en supersida för snäckor.
Bilagor:
#4 - 7 mars 2011 10:55
20 liter är alldeles för litet för äpplen, och 54 gränsfall. Men det är för varmt för äpplen och dessutom tror jag att kampfisken kan nafsa i spröten på äpplet. Posthorn verkar vettigare till bägge karen. Dom är tvåkönade, till skillnad på äpplena. Så har du två posthorn blir det fler om dom har mat. Mååånga fler om dom hittar mycket mat. Visst kan du ha en ensam men den gör inte så mycket nytta ensam. Dessutom blir dom inte så himla gamla.
Bilagor:
#5 - 7 mars 2011 13:44
Varför skulle ett 20 liters kar vara för litet och ett 54 liters gränsfall?
Snäckor behöver ju inte precis så mycket simmutrymme och jag tror inte heller att de blir stessade av att det för trångt. Däremot en fisk skulle ju bli stressad av ett för litet kar!

Här står det faktiskt att minimum är 40 liter:

http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=39
#6 - 7 mars 2011 19:08
[QUOTE=Sonja;1504286]20 liter är alldeles för litet för äpplen, och 54 gränsfall. Men det är för varmt för äpplen och dessutom tror jag att kampfisken kan nafsa i spröten på äpplet. Posthorn verkar vettigare till bägge karen. Dom är tvåkönade, till skillnad på äpplena. Så har du två posthorn blir det fler om dom har mat. Mååånga fler om dom hittar mycket mat. Visst kan du ha en ensam men den gör inte så mycket nytta ensam. Dessutom blir dom inte så himla gamla.[/QUOTE]

Är 20 liter verkligen för lite? :P Jag ser överallt att folk brukar säga 10 l / 1 snäcka..
#7 - 7 mars 2011 19:09
Äppelsnäckor är flockdjur, vet ej hur det är med posthornssnäckor. Äppelsnäckor bör ha täckglas pga risk för rymning, men det behöver inte posthorn.

Äppelsnäckor är sociala djur och trivs bäst i flock. De är mycket kjeliga med varandra, och håller ihop.
[LEFT][SIZE=3]En ensam snäcka är ofta lat och håller till på ett och samma ställe. Eller har längre dvala än normala sällskapliga och aktiva snäckor.[/SIZE]
http://appelsnackor.webs.com/akvariumsktsel.htm[/LEFT]
#8 - 14 mars 2011 12:00
Ni kan göra precis hur ni vill med era akvarier men äppelsnäckor blir väldigt stora om dom överlever och dom äter och skitar ner mycket. Det är extremt svårt att hålla sådana djur i för små kar om man vill få gamla välmående djur i ett akvarium i balans. Sunt förnuft bara.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 14 mars 2011 12:49
[QUOTE=YellowFish;1504437]Är 20 liter verkligen för lite? :P Jag ser överallt att folk brukar säga 10 l / 1 snäcka..[/QUOTE]
Ja 10 liter per snäcka, men minimum är 40 liter - se artbeskrivningen http://www.zoopet.com/skaldjur/skaldjur.php?NR=39
#10 - 14 mars 2011 18:34
Pja..jag är ingen snäckevan kille, men i mitt 1.000 l kar har jag 3 tycken och de går i 28 gr värme, tillsammans med diskusar och e mår prima...däremot är sebrasnäckorna lite midre livskraftiga..men så är det kanske ?? Små djur lever kortare tid...(enkel o fördomsfull slutsats :) )
#11 - 29 februari 2012 17:21
Ju varmare vatten ju mer tar det på dem i energi=)))
#12 - 29 februari 2012 17:40
För varmt skulle jag inte säga, de blr mer aktiva ju varmare det är, men de kan leva kortare liv om de hålls varmare.
Mina går i 26 grader o lägger mängder av klasar stora klasar som brukar innehålla ca 300 bebisar.
Får plocka bort klasar dagligen fö o inte vara översvämmad av dem.

men som det skrivits tidigare de är flockdjur o de trivs bäst i grupp. 20 liter tycker jag är på gränsen de blir ju rätt stora.
Jag har dock bebisar i mina 20 liters ihop med mina kampfisk hanar (de har såklart varsitt 20 liters) men när de kommer upp i ärtstorlek får de flytta till större då är de för stora för de karen.

Många fiskar tycker deras spröt ser goda ut o kan naffsa i dem vilket äpplena inte gillar. Mina kamphanar är snälla o låter bli dem men honan jag hade bet som tusan i spröten. Även svärdbärarna o läppguramisarna åt på snäckorna. Mina honungsguramis låter bi dem dock.
#13 - 29 februari 2012 19:46
SamlaoLuffsen vad har du för snäckor?
#14 - 29 februari 2012 22:23
Äpplen
#15 - 1 mars 2012 08:11
Okej skulle vilja ha. Har ett akvarium på 56L och ett på 170L. Båda innehåller kampfiskar.
Men om man har 2 äpplen blir de snabbt flera`?
#16 - 2 mars 2012 15:09
Posthorn frököar sig fortare ,men jag anser att posthornssnäckor är bättre på att hålla rent mycket duktiga alg ätare=)))
O äpplen äter ju visserligen alger me, men inte i den utsträckningen ..men de ä väääldigt fina o atracktiva att ha o gjöra me (se på) kan ha mycket roliga akrobatiska övningar =)))Riktiga cirkusfantaster=)))

snäckor snäckor snäckor
#17 - 2 mars 2012 15:15
Okej =)
Jag har försökt söka på massa snäckor här i artbeskrivningarna men inget resultat. Vilken rolig snäcka skulle ni rekommendera?
#18 - 7 mars 2012 00:17
du skulle kunna kolla på spixi :D (asolene spixi) det är små äppel snäckor :) dom kan du ha i ett 10L vad jag själv tycker då dom inte alls blir lika stora som dom andra arterna. inget underligare med dom heller förutom att dom till skillnad mot dom "vanliga äpplena" lägger äggen i klasar under vattnet istället för ovan.
har själv några av dessa och gillar dom :D (dom äter nästan allt med)

annars så har du ju zebra snäckor och "red onion"/tiger snäcka. (artbeskrivningen) men nackdelen med dessa är att dom lägger ägg överallt som är svåra att få bort, men dom kan inte kläckas i sötvatten så inga små snigelbäbisar. men annars helt underbara och är jätte bra på att äta alger. :)
rekomenderar täckglas då dom är jäkliga på att "hoppa" ner på golvet :/
#19 - 7 mars 2012 18:40
det står lite här ;)
snäckor snäckor snäckor
#20 - 7 mars 2012 18:47
Okej tack :)
Kan man ha elefantsnäckor i ett 60L akvarium? :)
#21 - 13 mars 2012 19:18
Äpplen lägger stor kukonger när de trivs o får myyscket mat=))) då blir det massa mys o gos !!! men äpplen ä väldigt lätta att hålla efter ,i o me att de lägger sina ägg kukonger ovanför vattnet o det är lätt att plocka bort =)) så äpplen ä väldigt smidiga !o dessutom vackra =)) + bra alg ätare ;)
Mvh Fru gonzo
#22 - 13 mars 2012 19:50
[QUOTE=Fru gonzo;1580814]Äpplen lägger stor kukonger när de trivs o får myyscket mat=))) då blir det massa mys o gos !!! men äpplen ä väldigt lätta att hålla efter ,i o me att de lägger sina ägg kukonger ovanför vattnet o det är lätt att plocka bort =)) så äpplen ä väldigt smidiga !o dessutom vackra =)) + bra alg ätare ;)
Mvh Fru gonzo[/QUOTE]

Okej tack :D
#23 - 28 mars 2012 18:29
[QUOTE=mia84;1579092]du skulle kunna kolla på spixi :D (asolene spixi) det är små äppel snäckor :) dom kan du ha i ett 10L vad jag själv tycker då dom inte alls blir lika stora som dom andra arterna. inget underligare med dom heller förutom att dom till skillnad mot dom "vanliga äpplena" lägger äggen i klasar under vattnet istället för ovan.
har själv några av dessa och gillar dom :D (dom äter nästan allt med)

annars så har du ju zebra snäckor och "red onion"/tiger snäcka. (artbeskrivningen) men nackdelen med dessa är att dom lägger ägg överallt som är svåra att få bort, men dom kan inte kläckas i sötvatten så inga små snigelbäbisar. men annars helt underbara och är jätte bra på att äta alger. :)
rekomenderar täckglas då dom är jäkliga på att "hoppa" ner på golvet :/[/QUOTE]
Hej haloj =)) jag är en riktigt äppelsnäcks fan =)) odlar olika färger o bra blod o fint skal=)))
Blandar absolut inte färgerna ,jag vill ha de läckra o fina färger =)))
Personligen så tycker jag att äpelsnäcka pomacea diffusa =)))är en mycket läcker o snygg snäcka har även akrobatiska rörelse för sig =)) de brukar absolut dra till sig allas ögon när de kommer in i rummet dä[ATTACH=CONFIG]52365[/ATTACH]r de bor ;)
#24 - 28 mars 2012 18:33
[QUOTE=Papegoj Moi;1578106]Okej =)
Jag har försökt söka på massa snäckor här i artbeskrivningarna men inget resultat. Vilken rolig snäcka skulle ni rekommendera?[/QUOTE]

Tjing =)) jag ä ett snäck fan =)) o odlar olika starka färger med friskt blod o starktskal,blandar inga färger utan vill ha det starka kvar =))Har både äpplen o postisar hemma =)) men äppelena drar alltid till sig folks ögon när man går in i rummet ,med dess akrobatiska övningar =)))så äpplet är både snygg bra o läcker ;))))
Mvh Malin[ATTACH=CONFIG]52366[/ATTACH]

Annons