Apistogramma?

#1 - 17 juni 2017 15:21
Den här hade "min" butik fått in i en sändning med vildfångade schackbräden, och både han och jag undrar vad det är. Ser ut som en Apistogramma? I så fall vilken? Bilden är urusel, jag vet...
#2 - 17 juni 2017 17:08
Ganska rejäla fläckar, men bara för att slänga ut ett par gissningar - som givetvis kan vara helt felaktiga;
Apistogramma sp. algodon
Apistogramma pebas
Apistogramma sp. papagei

Svårt dock att se på bilden vad det kan vara.
:)
#3 - 17 juni 2017 17:15
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371187]Ganska rejäla fläckar, men bara för att slänga ut ett par gissningar - som givetvis kan vara helt felaktiga;
Apistogramma sp. algodon
Apistogramma pebas
Apistogramma sp. papagei

Svårt dock att se på bilden vad det kan vara.
:)[/QUOTE]

Jo, som sagt är bilden kass, tog några snabba med mobilen, och ljuset var inte det bästa. Tack för alternativen :) Får kolla upp dem. Köpte 6 stycken, han hade som sagt fått in ett litet gäng (räknade till 8-9) med vf schackbräden.

Apropå Apistogramma, såg du bilderna på mina cacatuoides? Har för mig att jag sett ett klipp på Youtube, som du lagt upp, som ser ut att vara samma variant? Hanen har vuxit rejält se'n jag köpte dem, och bilderna togs, hans fenor är grymt snygga, och knallorange.
#4 - 17 juni 2017 17:20
[QUOTE=Shepard;n2371188]

Jo, som sagt är bilden kass, tog några snabba med mobilen, och ljuset var inte det bästa. Tack för alternativen :) Får kolla upp dem. Köpte 6 stycken, han hade som sagt fått in ett litet gäng (räknade till 8-9) med vf schackbräden.

Apropå Apistogramma, såg du bilderna på mina cacatuoides? Har för mig att jag sett ett klipp på Youtube, som du lagt upp, som ser ut att vara samma variant? Hanen har vuxit rejält se'n jag köpte dem, och bilderna togs, hans fenor är grymt snygga, och knallorange.[/QUOTE]

Du får ta några nya foton senare så kan vi kanske utröna vad det är för något. Som sagt, väldigt svårt att se på den där bilden... och mina gissningar är bara några random shots in the dark.
#5 - 17 juni 2017 17:27
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371190]

Du får ta några nya foton senare så kan vi kanske utröna vad det är för något. Som sagt, väldigt svårt att se på den där bilden... och mina gissningar är bara några random shots in the dark.
[/QUOTE]

Får försöka :) Tyvärr står det karet på ett ställe där det blir en hel del reflexer i glaset, och ljuset är väl inte optimalt för fotografering med en halvkass mobiltelefon.
#6 - 17 juni 2017 17:30
Vänta tills det blir mörkt i rummet, lägg tillfälligt på en extra ramp och ta några foton - så får vi kolla läget.
#7 - 17 juni 2017 17:33
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371194]Vänta tills det blir mörkt i rummet, lägg tillfälligt på en extra ramp och ta några foton - så får vi kolla läget.[/QUOTE]

Hmm, ja,har ju en likadan ramp på karet intill, kanske kan sätta den intill den andra när jag tar bilderna.
#8 - 17 juni 2017 17:34
[QUOTE=Shepard;n2371197]

Hmm, ja,har ju en likadan ramp på karet intill, kanske kan sätta den intill den andra när jag tar bilderna.[/QUOTE]

[:-106]
#9 - 17 juni 2017 17:43
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371198]

[:-106][/QUOTE]

Tack för hjälpen :) I det andra karet går bl.a ett fjärilspar (troligen vf), Apistogramma cacatuoides, Hyphessobrycon alechys, L028, och Corydoras panda. De klarar sig nog utan ljus en liten stund.
#10 - 17 juni 2017 17:50
[QUOTE=Shepard;n2371200]

Tack för hjälpen :) I det andra karet går bl.a ett fjärilspar (troligen vf), Apistogramma cacatuoides, Hyphessobrycon alechys, L028, och Corydoras panda. De klarar sig nog utan ljus en liten stund.[/QUOTE]

Japp, ett par, tre minuter medan du tar några foton. Skall bli kul att se (och försöka utröna) vad det är du fått tag på.
#11 - 17 juni 2017 17:50
De är ju inte så stora, eller utfärgade, än heller, så det gör väl också att de är rätt svåridentifierade.
#12 - 17 juni 2017 17:52
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371203]

Japp, ett par, tre minuter medan du tar några foton. Skall bli kul att se (och försöka utröna) vad det är du fått tag på.[/QUOTE]

De är ju inte så stora, eller utfärgade, än, så det gör dem väl också rätt svåridentifierade.
#13 - 17 juni 2017 17:57
[QUOTE=Shepard;n2371205]

De är ju inte så stora, eller utfärgade, än, så det gör dem väl också rätt svåridentifierade.[/QUOTE]

Men inom kort så..! ;)
#14 - 17 juni 2017 18:02
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371207]

Men inom kort så..! ;)[/QUOTE]

Japp :) Får väl vänta lite tills det blivit lite mörkare ut. Kanske lägger upp bilder ikväll, får se om du är inloggad så, så du kan ta dig en titt, annars kan du ju kolla imorr'n.
#15 - 17 juni 2017 18:15
[QUOTE=Shepard;n2371208]

Japp :) Får väl vänta lite tills det blivit lite mörkare ut. Kanske lägger upp bilder ikväll, får se om du är inloggad så, så du kan ta dig en titt, annars kan du ju kolla imorr'n.[/QUOTE]

Absolut! Jag skall försöka hjälpa till så gott jag kan!
Sedan får vi hoppas på forumets alla fina ciklidfantaster som säkert kan sätta vilken apistogramma du har fått tag på.
#16 - 17 juni 2017 18:34
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371210]

Absolut! Jag skall försöka hjälpa till så gott jag kan!
Sedan får vi hoppas på forumets alla fina ciklidfantaster som säkert kan sätta vilken apistogramma du har fått tag på.[/QUOTE]

Du är som vanligt en klippa :)
Ja, här finns ju en hel del samlad kunskap och erfarenhet.
#17 - 17 juni 2017 20:19
Ja, bättre bilder hade underlättat :)
#18 - 17 juni 2017 21:09
[QUOTE=PiaJo;n2371215]Ja, bättre bilder hade underlättat :)[/QUOTE]

Ni säger det ja ;) Gjorde som Mats sa, och la på en extra ramp, och gjorde även en liten ändring av inställningarna på mobilkameran.
#19 - 18 juni 2017 09:50
Ser ut att ha stressfärger så jag kan inte säga vilken sort det är tyvärr, kanske om någon dag :)
Kjell Fohrman
Administrator
#20 - 18 juni 2017 11:56
Jag är "värdelös" på Apistogramma men kolla gärna i vänsterspalten på denna sida http://www.cichlidae.com/genus.php?id=75 där har du småfoton. Om någon art verkar intressant så kan du klicka på fotot så det blir större.
Arttypiskt för denna fisk är nog dels de 2 fläckarna på kroppens främre del, fläcken vid stjärtfenans bas, samt strecket under ögat, samt frånvaron av ett enhetligt längsgående lateralt band på kroppen
#21 - 18 juni 2017 12:08
[QUOTE=Kjell Fohrman;n2371222]Jag är "värdelös" på Apistogramma men kolla gärna i vänsterspalten på denna sida http://www.cichlidae.com/genus.php?id=75 där har du småfoton. Om någon art verkar intressant så kan du klicka på fotot så det blir större.
Arttypiskt för denna fisk är nog dels de 2 fläckarna på kroppens främre del, fläcken vid stjärtfenans bas, samt strecket under ögat, samt frånvaron av ett enhetligt längsgående lateralt band på kroppen[/QUOTE]

Tycker mig ha sett att de växlar mellan ett fläckigt mönster, med en större fläck mitt på sidan, och ett längsgående svart band.
#22 - 18 juni 2017 15:49
Och de verkar dessutom byta teckning snabbt. Vid matningen förut så såg jag hur en av dem hade ett svart längsgående band, som på bara nå'n sekund försvann, och blev till mer eller mindre skarpa fläckar.
#23 - 19 juni 2017 17:18
De har även blå strimmor under ögonen, upptäckte jag förut. Såg igår att en av dem spände upp sig för en annan, med utspärrade gälmembran.
#24 - 20 juni 2017 07:44
En gissning bara, A. Paulmuelleri?

//Inger
#25 - 21 juni 2017 19:01
[QUOTE=Inger H;n2371240]En gissning bara, A. Paulmuelleri?

//Inger[/QUOTE]

Kan vara :) De är ju inte utvuxna än, så lite svårt att veta hur hanarna kommer att bli som vuxna.

Så här ser de hur som helst ut med längsbandet aktiverat. Som synes har de även vita bukfensspetsar.
#26 - 21 juni 2017 19:48
[QUOTE=Shepard;n2371234]De har även blå strimmor under ögonen, upptäckte jag förut. Såg igår att en av dem spände upp sig för en annan, med utspärrade gälmembran.[/QUOTE]

... bilder på någon hona?

//Inger
#27 - 21 juni 2017 19:55
[QUOTE=Inger H;n2371254]

... bilder på någon hona?

//Inger[/QUOTE]

Ingen aning om könen än, tycker de ser mer eller mindre likadana ut allihop än så länge, vad gäller storlek och mönster. Antar att den jag anade blå strimmor under ögonen på är en hane dock.
#28 - 22 juni 2017 17:17
Hum, det där svarta sträcket från ögat? Är du säker på, att det är en apis och ingen afrikan? Jättesvårt att gissa tycker jag:

//Inger
#29 - 22 juni 2017 17:57
[QUOTE=Inger H;n2371268]Hum, det där svarta sträcket från ögat? Är du säker på, att det är en apis och ingen afrikan? Jättesvårt att gissa tycker jag:

//Inger
[/QUOTE]

Nja, säker är jag ju förstås inte, men afrikan? Hmm... Tycker den ser ut som en sydamerikansk dvärgciklid, men som sagt, någotsånär säker blir man kanske inte förrän de vuxit till sig :) Men menar du det där lilla strecket som går från ögat, och snett neråt? Finns väl en hel del Apisto som har ett så'nt streck?
#30 - 22 juni 2017 19:49
...ännu en vild gissning bara :). Jepp, en del apisar har också detta streck. Hoppas att fiskarna sätter lite färg snart, blir spännande att se slutresultatet :).
Är dom väldigt skygga?

//Inger
#31 - 22 juni 2017 20:05
[QUOTE=Inger H;n2371272]...ännu en vild gissning bara :). Jepp, en del apisar har också detta streck. Hoppas att fiskarna sätter lite färg snart, blir spännande att se slutresultatet :).
Är dom väldigt skygga?

//Inger[/QUOTE]

Vilda gissningar är väl allt man kan komma med än så länge :) Nja, inte jätteskygga, de smyger mest runt bland eklöven, och man ser oftast bara en eller två åt gången. Men de verkar inte särskilt rädda eller nervösa av sig när man ser dem. Kanske är det den rätt stöddiga bågfenshanen som gör att de inte visar sig mer.
#32 - 23 juni 2017 07:18
Kanske är en hona utav apistogramma paulmuelleri (apache masken) [h=1][/h]
#33 - 23 juni 2017 12:54
Alltid kul att försöka snoka reda på vilken sort det kan vara.
Det blir lättare senare, om vi kan få några bilder på båda könen

Här är två enkla förslag, om vi tittar lite närmare på några vanliga varianter och med tanke på att det är ungdjur du har:

http://www.seriouslyfish.com/species/apistogramma-bitaeniata/

http://www.thekrib.com/Apisto/A-agassizii.html
#34 - 23 juni 2017 15:22
Jimmy: Alla 6 är i samma storlek, och har samma mönster, och i alla fall den som hade blå streck under ögat bör vara en hane.

Mats: Bitaeniata kan det ju vara, svårt att veta innan hanarna vuxit, och utvecklat större fenor, Regnbåge tror jag dock inte att det är, har haft en del så'na. Ja, får ta några bilder se'n när de har vuxit.
#35 - 23 juni 2017 15:37
[QUOTE=Shepard;n2371278]
Mats: Bitaeniata kan det ju vara, svårt att veta innan hanarna vuxit, och utvecklat större fenor, Regnbåge tror jag dock inte att det är, har haft en del så'na. Ja, får ta några bilder se'n när de har vuxit.
[/QUOTE]

A. agassizii var bara ett longshot. En tanke var att det kunde vara någon lokal variant.
Vi får kolla senare när de har vuxit till sig - alltid lurigt med ap-honor.

(Vi slipper iallafall att avgöra om den här scalaren är en hane eller hona. Det avslöjar sig enbart när de leker).
:);)

Attachment
#36 - 23 juni 2017 15:59
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371279]

A. agassizii var bara ett longshot. En tanke var att det kunde vara någon lokal variant.
Vi får kolla senare när de har vuxit till sig - alltid lurigt med ap-honor.

(Vi slipper iallafall att avgöra om den här scalaren är en hane eller hona. Det avslöjar sig enbart när de leker).
:);)[/QUOTE]

Ja, det verkar vara lurigt med hanarna också, när de är små.

Hehe, ibland syns det rätt tydligt på kroppsform och fenor, och ibland är det stört omöjligt :) Snygg är den i alla fall.

Mina yngel försvann, föga förvånande, men nu har de lekt igen.
#37 - 23 juni 2017 16:04
Ja, ibland är det jädra svårt att avgöra vad det kan vara. Som sagt, vi får kolla vidare när de är större.
Gôtt att dina scalarer är i full swing. Fint odd-couple!
#38 - 23 juni 2017 16:19
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371283]Ja, ibland är det jädra svårt att avgöra vad det kan vara. Som sagt, vi får kolla vidare när de är större.
Gôtt att dina scalarer är i full swing. Fint odd-couple!

Verkar ju i alla fall inte vara nå'n vanlig sort, känns det som.
Ja, gillar dem :) Hanens fenor är fina.
#39 - 23 juni 2017 16:24
[QUOTE=Shepard;n2371284]

Verkar ju i alla fall inte vara nå'n vanlig sort, känns det som.
Ja, gillar dem :) Hanens fenor är fina.[/QUOTE]

Verkligen!

Kolla in den här marmorerade blå varianten;

" target="_blank">
#40 - 23 juni 2017 16:30
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371285]

Verkligen!

Kolla in den här marmorerade blå varianten;

" target="_blank">
[/QUOTE]

Extremt tjusig! [:-10] Fenorna gör mycket, de kan hjälpa eller stjälpa vilken färgvariant som helst.
#41 - 23 juni 2017 16:40
Ja, det finns många.
Jag gillar ju mer vildvarianterna, men ändå…

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">
#42 - 23 juni 2017 16:55
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371287]Ja, det finns många.

Ja, samma här, men som sagt, fin kropp och fina fenor kan göra nästan alla varianter snygga, och har de dessutom fin färg och/eller mönster så blir de ju helt klart ett blickfång.
#43 - 23 juni 2017 16:57
[QUOTE=Shepard;n2371288][QUOTE=Mats Bryzell;n2371287]Ja, det finns många.

Ja, samma här, men som sagt, fin kropp och fina fenor kan göra nästan alla varianter snygga, och har de dessutom fin färg och/eller mönster så blir de ju helt klart ett blickfång.[/QUOTE]

Japp! De är kul att kolla på.
#44 - 23 juni 2017 17:16
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371289][QUOTE=Shepard;n2371288]

Japp! De är kul att kolla på.

Ja :) Apropå ingenting, min cacatuoideshane har blivit riktigt biffig, med rejäl "kakaduakam" och spetsar i stjärtfenan. Men de verkar lite tröglekta, har sett honom försöka locka på honan, men än har jag inte sett henne i nå'n gul lekdräkt.
#45 - 23 juni 2017 17:21
[QUOTE=Shepard;n2371290][QUOTE=Mats Bryzell;n2371289]

Ja :) Apropå ingenting, min cacatuoideshane har blivit riktigt biffig, med rejäl "kakaduakam" och spetsar i stjärtfenan. Men de verkar lite tröglekta, har sett honom försöka locka på honan, men än har jag inte sett henne i nå'n gul lekdräkt.[/QUOTE]

Bara att vänta in dom. Om förutsättningarna är de rätta (vilket jag är säker på att de är) så kommer dom igång så småningom.
#46 - 23 juni 2017 17:30
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371291][QUOTE=Shepard;n2371290]

Bara att vänta in dom. Om förutsättningarna är de rätta (vilket jag är säker på att de är) så kommer dom igång så småningom.

Vill inte att de väntar för länge bara, cacatuoides är väl inte särskilt långlivade, vad jag förstår. Fjärilarna, som går i samma kar, har däremot lekt en gång, och är på gång igen, tror jag. Vattnet verkar bra, pandorna far omkring, stimmet med Hyphessobrycon alechys är piggt, och t.o.m ottosarna verkar må bra.

Funderar på att ta några nya bilder på kakaduahanen, han är så snygg, om jag får säga det själv :p
#47 - 23 juni 2017 17:38

Upp med bilder bara!
Nu blev det ju lite scalaregodis som distraherade ordningen i tråden - men kör på med bilder på dina apor!
#48 - 23 juni 2017 17:53
[QUOTE=Mats Bryzell;n2371293]

Upp med bilder bara!
Nu blev det ju lite scalaregodis som distraherade ordningen i tråden - men kör på med bilder på dina apor!

Hehe, jag har ju kontaminerat din tråd med en massa irrelevanta saker ;)
Just nu kan jag nog inte ta några fler bilder på "enigmorna" som skulle tillföra nå't i frågan. De ser ju rätt likadana ut hela tiden, förutom mönstret, som växlar mellan fläckigt, och ett svart längsgående band.
#49 - 24 juni 2017 13:22
Så här ser cacatuoideshanen ut nu, inte lika suddig i verkligheten dock...
#50 - 25 juni 2017 12:39
Att identifiera Ap i stressfärg är svårt, men här kommer två länkar med samma fiskar i stressfärg och sedan när de färgat ut.

https://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-10-amerikanska-ciklider/76753-mina-apistogramma/page90

https://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-10-amerikanska-ciklider/76753-mina-apistogramma/page92

Kan inte säga art på dessa, men jag tror att vi har "familjen", se denna länk

http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIndexID=2403&gruppeID=1
#51 - 25 juni 2017 16:17
[QUOTE=c90368;n2371302]Att identifiera Ap i stressfärg är svårt, men här kommer två länkar med samma fiskar i stressfärg och sedan när de färgat ut.

https://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-10-amerikanska-ciklider/76753-mina-apistogramma/page90

https://www.zoopet.com/forum/forum/-2-fiskar-och-andra-vattenorganismer/-10-amerikanska-ciklider/76753-mina-apistogramma/page92

Kan inte säga art på dessa, men jag tror att vi har "familjen", se denna länk

http://apisto.sites.no/fish.aspx?fishIndexID=2403&gruppeID=1
[/QUOTE]

Särskilt stressade verkar de inte vara, de simmar runt en del, och de verkar som sagt byta teckning snabbt. Det största problemet med identifieringen är väl att de inte har utvecklat fenorna än. Kan ju vara den (Schwarzkinn), en cacatuoidesliknande sak i så fall. Men det är ändå nå't som inte stämmer känns det som.
#52 - 3 juli 2017 18:29
Har lagt märke till att åtminstone en av dem har mörkt rödaktiga fenor. Är vi helt 100 på att det är Apistogramma?
#53 - 9 juli 2017 14:20
Vad jag kan se har alla 6 blå strimmor under ögonen. Alltså har jag fått tag på bara hanar, eller så är det ingen Apistogramma?
#54 - 9 juli 2017 15:37
Hmm... Apistogramma elizabethae? Där verkar även honorna ha blått "glitter" på huvudet, och de verkar växla mellan fläckar, och längsband. Och den verkar även ha den rödaktiga tonen i fenorna, som mina har.
#55 - 9 juli 2017 16:29
Nya bilder...
#56 - 11 juli 2017 20:09
Hur som helst så verkar i alla fall två av dem vara i lektagen. En hane och en hona simmar in och ut ur ett kokosnötsskal med jämna mellanrum, och såg förut hur honan stod utanför öppningen och böjde på kroppen, och vibrerade framför hanen.

En annan likhet jag ser med A. elizabethae, är att särskilt honans lekfärg innefattar två stora mörka fläckar på sidan, en på mitten, och en precis bakom gällocket, och det kan jag ana på mina ibland.
#57 - 14 juli 2017 16:56
Nu verkar i alla fall en hona ha lekt, hon har mer eller mindre murat igen öppningen till ett kokosnötsskal, och befinner sig mestadels där inne. Rätt som det är kan man se henne sticka ut nosen, och ibland simmar hon ut, och då kan man se att hon är starkare färgad än de andra, med mer rödbrunt och en guld/bronsaktig ton, och man kan även ana ett litet äggläggningsrör.
#58 - 14 juli 2017 18:26
Spännande! Hur och med vad har hon murat igen kokosskalet? Lite sugen på bild?
#59 - 14 juli 2017 18:58
[QUOTE=Marten64;n2371568]Spännande! Hur och med vad har hon murat igen kokosskalet? Lite sugen på bild?[/QUOTE]

Hehe, tja, inte med tegelsten och murbruk i alla fall ;) Inget märkvärdigt, hon har bara skyfflat en massa sand framför öppningen, och lämnat en liten öppning så att hon kan ta sig in och ut. Såg nu när jag skulle ta några bilder att öppningen inte såg lika igenmurad ut längre, kanske nå'n pansarmal som varit där och nosat, såg tidigare idag hur en stack in nosen i öppningen, och blev bortkörd av honan.
#60 - 14 juli 2017 19:22
Fint, tack för bilderna! Tuff tjej.
#61 - 14 juli 2017 19:28
[QUOTE=Marten64;n2371574]Fint, tack för bilderna! Tuff tjej.[/QUOTE]

Ja, yngelvårdande Apistogrammahonor är väl rent allmänt kända för att vara små men tuffa [:-39]

Vet dock inte än hur många honor respektive hanar jag har, alla 6 är fortfarande ungefär lika stora, och har liknande färg och teckning.
#62 - 17 november 2017 17:51
En liten update (trots att det inte finns så mycket att uppdatera), ifall nå'n fortfarande minns den här tråden, hade nästan glömt av den själv...
Två av dem strök med, men köpte för ett tag se'n de två sista han hade kvar i butiken, så nu är de 6 igen. De är numera flyttade till ett annat kar, med Endlers, Hyphessobrycon alechys, Corydoras panda, och Hypancistrus sp. "L028". De har knappt vuxit nå'nting, och alla 6 är fortfarande ungefär lika stora, med mer eller mindre samma färger som på bilderna. Kan alltså inte se några direkta könsskillnader än.
#63 - 17 november 2017 18:04
[QUOTE=Shepard;n2374412]En liten update (trots att det inte finns så mycket att uppdatera), ifall nå'n fortfarande minns den här tråden, hade nästan glömt av den själv...
Två av dem strök med, men köpte för ett tag se'n de två sista han hade kvar i butiken, så nu är de 6 igen. De är numera flyttade till ett annat kar, med Endlers, Hyphessobrycon alechys, Corydoras panda, och Hypancistrus sp. "L028". De har knappt vuxit nå'nting, och alla 6 är fortfarande ungefär lika stora, med mer eller mindre samma färger som på bilderna. Kan alltså inte se några direkta könsskillnader än.[/QUOTE]

Alltså Shepard, hur många apisar har du - och vilken storlek på karet?

//Inger

#64 - 17 november 2017 18:10
[QUOTE=Inger H;n2374416]

Alltså Shepard, hur många apisar har du - och vilken storlek på karet?

//Inger

[/QUOTE]

De är 6 stycken, och går numera i ett 100-liters.
#65 - 17 november 2017 18:18
[QUOTE=Shepard;n2374417]

De är 6 stycken, och går numera i ett 100-liters.[/QUOTE]

Ok.

//Inger
#66 - 17 november 2017 18:25
Japp
#67 - 17 november 2017 18:35
Så här ser de ut nu.

Annons