Ännu ett 37l salt ¿

#1 - 8 augusti 2007 18:47
Jag är oxå väldigt sugen på att prova på saltvatten. Och dom där färdiga burkarna på 37l verkar ju vara ett billigt allternativ.
Har sett två stycken som är i gång i två butiker som va väldigt fina. Frågan är om man som lycklig amatör grejar det? Numera hör man ju att det inte ska vara så svårt, men när man läser lite på olika forum blir man ju livrädd bara av alla förkortningar som dyker upp.
Men prova ska man väl. men jag har några frågor:

Samma fråga som i den andra tråden hur mycket levande sten bör man ha?
Hur lång tid tar det innan det är gästvänligt för koraller?
Vilka olika värden på vattnet är det man måste ha koll på? och hur ofta måste dessa kontrolleras?

Har för mig att jag har lästa nånstans att det var bra att fylla upp med något under sanden. Kommer inte ihåg varför men jag tror att det var nåt som Lasse här hade skrivit.

Är det något speciellt man bör tänka på i början? för att slippa i alla fall några genaraltabbar!!

Tacksam för svar då jag är det kliar i fingrarna...
#2 - 8 augusti 2007 19:14
Kring 8-10 kg ls. tror jag du skulle behöva. Du bör låta karet mogna minst en månad innan du hivar i nånting, bara hålla koll på nitritspiken. Sen kommer karet även genomgå en fas med kiselalger innan det är moget. Salthalt och nitrit är väl det absolut nödvändigaste att hålla koll på, ska du sen ha krävande koraller finns det en uppsjö av tester, fast det karet du tänkt dig har inte ljsu som räcker för krävande sps:er eller musslor. Du behöver inte ha något under sanden, håll så tunt lager som möjligt 2-3cm. Annars samlas bara massa skit, om du inte har tänkt köra dsb, då bör du ha 10-15cm med fin sand. Se nedstående länkar för mer info:

www.saltvattensguiden.se
www.nano-reef.com
www.reefcentral.com
www.thereeftank.com
www.saltvattensakvariet.se
#3 - 8 augusti 2007 19:41
Drullputt skrev:
Kring 8-10 kg ls. tror jag du skulle behöva. Du bör låta karet mogna minst en månad innan du hivar i nånting, bara hålla koll på nitritspiken. Sen kommer karet även genomgå en fas med kiselalger innan det är moget. Salthalt och nitrit är väl det absolut nödvändigaste att hålla koll på, ska du sen ha krävande koraller finns det en uppsjö av tester, fast det karet du tänkt dig har inte ljsu som räcker för krävande sps:er eller musslor. Du behöver inte ha något under sanden, håll så tunt lager som möjligt 2-3cm. Annars samlas bara massa skit, om du inte har tänkt köra dsb, då bör du ha 10-15cm med fin sand. Se nedstående länkar för mer info:

www.saltvattensguiden.se

www.nano-reef.com

www.reefcentral.com

www.thereeftank.com

www.saltvattensakvariet.se

SPS????
DSB????
:confused: Dessa förkortningar...
#4 - 8 augusti 2007 20:05
SPS=small polyp stony, stenkorall med korta polyper typ acropora, montipora, hystrix mm. Gemensamt är att dom kräver ohyggliga mängder ljus, obefintlig näring och stark cirkulation för att växa och färga ut bra.

LPS=large polyp stony, åxå stenkoraller men med stora polyper typ euphyllia, candy cane, hjärnkoraller mm. Kräver åxå en del ljus men inte lika mycket som sps.

DSB=deep sand bed, används flitigt i USA för att bryta ner nitrat och fosfat genom att skapa en anaerob miljö i ett tjockt lager fin mycket fin sand. Kan dock krascha helt utan anledning och därmed ta hela karets invånare med sig.
#5 - 8 augusti 2007 21:54
Det finns många sätt att flå en katt på eller hur Drullputt?

Den startmetod som Drullputt rekommenderar är den som många saltvattensakvarister använder. Jag brukar starta betydligt tuffare. Det viktigaste är att du väljer en metod och sedan följer du den ganska slaviskt. att kasta mellan olika metoder brukar dock bara leda till besvärligheter.

De här små karen är inte de bästa för SPS men det går att köra några typer av storpolypiga stenkoraller och framförallt skivanemoner och mjukkoraller.

Jag har beskrivit närmare hur jag brukar starta i orginaltråden om mitt Red Sea Max på saltvattensguiden och jag kommer att beskriva och dokumentera starten av mitt ny 57 liters här på zoopet.

Det Johan 400 far efter vad gäller prylar under sanden är att jag har användt gamla bottenfilterplattor för att skapa en typ av sandbädd som kallas plenummetoden - dock inget krav för lyckad start. Däremot vill jag ha betydligt djupare sand än Drullputt eftersom jag anser att den bidrar enormt mycket till stabiliteten i karet, djupet och alla de smådjur som finns där.

Mina uppsättningar bygger mycket på biologisk stabilitet och att man alltid har vattenbyte att tillgå vid problem.

MVH Lasse

PS Drullputt - trevligt att se dig här på Zoopet!
#6 - 9 augusti 2007 11:21
lasse kan inte du och jag bli kompisar? så köper jag hem allt och du hjälper mig :D

jag funderade ju på 37liters jag med fast nu när jag tittat lite närmare på det så vet jag, så som alla seriösa akvarister vet (vill jag påstå) att man direkt efter ca 2-3månader kommer ångra köpet av det lilla karet och vilja ha större.

därför funderar jag nu istället på det där 130-150liters karet som också är komplett, fanns på pwss för 7-8tusen kr. Är nog en bättre investering med tanke på att storleken på karet inte begränsar ens möjligheter när det gäller koraller, fiskar mm.

Dyrare blir det ju fast jag ser det som ett projekt, att betala karet kommer jag se som en avbetalningsplan, jag lägger ut mina besparingar på det sen betalar jag av (till mig själv) ca 1000kr i månaden som hamnar i mina besparingar. (detta för att det på något sätt känns mer ekonomiskt, som när man tex köper en tv för 20.000kr och betalar på avbetalning)

det är ju bara starten som är dyr om man säger så, karet och levandestenen sen kanske någon extra tusenlapp här och där. Efter starten är det ju bara att gå långsamt fram vilket är en fördel, man får sakta men säkert se hur allt utvecklas och därefter några månader senare så lägger man in fisk för fisk :)
#7 - 9 augusti 2007 17:03
Jag föreslår att du går in på saltvattensguiden och Saltvattensakvariet och kollar om du kan få komma hem till nån "saltis" som bor nära dig. Han/hon kan säkert även hjälpa dig med uppstarten och kommande funderingar.
Ser att du bor i stockholm och där finns det ju enhel del saltvattensakvarister.
#8 - 10 augusti 2007 13:53
Tors hammare, Riktigt bra ide faktiskt, det vore ju något att styra upp lite kontakter bland folk i saltdelen av denna hobby. Tack för den :)
#9 - 12 augusti 2007 18:52
Nu har jag köpt och rullat igång min lilla ängel... går och ler hela tiden känns det som. hoppas att det ska funka nu bara.
Det blev 7kg levande sten. Betalade för 4,5...;) då vågen va trasig.
Bottenmaterialet blev en lite grövre variant,
Fick med nån grön växt som skulle motverka nåt... (alger tror jag)

blandade salt och hälde i och känner mig nöjd... personligen så tycker jag att det ser bra ut.:D
Nu får jag väl bita ihop ordentligt då jag är riktigt sugen på att få i lite levande...
ska försöka posta en bild snart...

Mvh // JOhan
#10 - 12 augusti 2007 18:54
Lasse skrev:
Det finns många sätt att flå en katt på eller hur Drullputt?

Den startmetod som Drullputt rekommenderar är den som många saltvattensakvarister använder. Jag brukar starta betydligt tuffare. Det viktigaste är att du väljer en metod och sedan följer du den ganska slaviskt. att kasta mellan olika metoder brukar dock bara leda till besvärligheter.

De här små karen är inte de bästa för SPS men det går att köra några typer av storpolypiga stenkoraller och framförallt skivanemoner och mjukkoraller.

Jag har beskrivit närmare hur jag brukar starta i orginaltråden om mitt Red Sea Max på saltvattensguiden och jag kommer att beskriva och dokumentera starten av mitt ny 57 liters här på zoopet.

Det Johan 400 far efter vad gäller prylar under sanden är att jag har användt gamla bottenfilterplattor för att skapa en typ av sandbädd som kallas plenummetoden - dock inget krav för lyckad start. Däremot vill jag ha betydligt djupare sand än Drullputt eftersom jag anser att den bidrar enormt mycket till stabiliteten i karet, djupet och alla de smådjur som finns där.

Mina uppsättningar bygger mycket på biologisk stabilitet och att man alltid har vattenbyte att tillgå vid problem.

MVH Lasse

PS Drullputt - trevligt att se dig här på Zoopet!

Ska försöka hitta den tråden och läsa... man vill ju ha igång det så fort som möjligt...
Kommer säkert med fler frågor snart:)
#11 - 12 augusti 2007 18:55
Mitt GH är skyhögt vad har det för betydelse?
#12 - 12 augusti 2007 19:48
Hallå Lasse.
Började läsa din tråd på sallt guiden... har inte hunnit med allt ännu, men jag har några frågor från det jag läst.
Jag har ju startat upp mitt med kranvatten och salt... Inget annat! du blandade i nitrit(?) och nån bakteriekultur om jag inte missminner mig. Kommer det gå åt pipan för mig nu då?
Sen stoppade du i levande efter 4-5 dagar. är detta något jag kan göra oxå? har ju hört och läst om en månad minst innan man ens ska fundera på levande.

Funderar på värmen oxå! igår va det nästan 30 grader i min lilla ängel... och det sitter ingen värmare i den.
30 är ju lite för varmt, och utan värmare kommer det ju hamna runt 20 när hettan ute lagt sig... vad kan man göra åt det?

Mvh // Johan

Vill givetvis ha svar från alla med synpunkter och ideer.
#13 - 12 augusti 2007 19:53
Amaro skrev:
lasse kan inte du och jag bli kompisar? så köper jag hem allt och du hjälper mig :D

jag funderade ju på 37liters jag med fast nu när jag tittat lite närmare på det så vet jag, så som alla seriösa akvarister vet (vill jag påstå) att man direkt efter ca 2-3månader kommer ångra köpet av det lilla karet och vilja ha större.

därför funderar jag nu istället på det där 130-150liters karet som också är komplett, fanns på pwss för 7-8tusen kr. Är nog en bättre investering med tanke på att storleken på karet inte begränsar ens möjligheter när det gäller koraller, fiskar mm.

Dyrare blir det ju fast jag ser det som ett projekt, att betala karet kommer jag se som en avbetalningsplan, jag lägger ut mina besparingar på det sen betalar jag av (till mig själv) ca 1000kr i månaden som hamnar i mina besparingar. (detta för att det på något sätt känns mer ekonomiskt, som när man tex köper en tv för 20.000kr och betalar på avbetalning)

det är ju bara starten som är dyr om man säger så, karet och levandestenen sen kanske någon extra tusenlapp här och där. Efter starten är det ju bara att gå långsamt fram vilket är en fördel, man får sakta men säkert se hur allt utvecklas och därefter några månader senare så lägger man in fisk för fisk :)

Jag hade samma funderingar som du... men pga priset såg jag detta som ett bra test. Men jag är väl redan nu hyfsat säker på att det kommer bli ett större så snart som möjligt. Men jag kommer ha det lilla kvar oxå, jag tycker det är så grymt när det är så litet.
Sen sa min älskade hushållschef nej till ett större. Måste göra mig av med mitt 400l i så fall. Så det blir väl till att byta sen då.
#14 - 12 augusti 2007 22:03
GH är oändligt i ett saltvattenssystem och behöver inte mätas. KH däremot bör ligga mellan 6-9

Jag startade sista akvariet med först en dos nitriveck (startdosen) varje dag, Jag la in en dos av Tetras Bactozym dag 2 och 8. Och jag satte in en knivsudd nitrat dag 2. Jag satte vidare in turbosniglar och några blåbenade eremiter redan dag 4 och även en tålig fisk (en clown) samtidigt. Under den första tiden gavs väldigt lite mat (inte mer än ca 15 - 20 vuxna artemier dag 4,6,8,10,12,14 - efter 14 dagar gavs varje dag.

Denna metod är inte vanlig bland saltvattensakvarister i Sverige idag. Man föredrar att inte sätta till någon fisk och istället låter man vattnet gå utan ammoniumtillföring förutom den som kommer via den bakteriella nedbrytning som sker på de organismer i den levande stenen som inte tål en lång svältperiod. Man mäter då nitriten och när den går ner (ofta efter en till tre månader) anser man att karet kan ta emot levande. Det här är enligt mig en smaksak - bägge metoderna fungerar bra, speciellt vet jag att mitt sätt fungerar bra i små skummarlösa akvarium där det finns en biologisk (läs nitrifikation) rening. Men på det sättet som jag gör så måste man ha en verklig diciplin vad gäller matningen - den får inte bli för mycket. När jag säger lite - då menar jag lite. Eremiterna och snäckorna sätts in för att det snabbt skall bli betning på mikroalger och sista gången använde jag en typ av eremit som går på sanden och som snabbt rensade upp de alltid uppkommande brunalgerna. Nitrat tillsatsen gjorde jag för att se om jag i den sista starten skulle kunna slippa röda cyanobakterier som annars är ett vanligt gissel vid uppstarter. Om det berodde på detta eller någon annan orsak vet jag inte men några cyano uppträdde inte. Eftersom jag inte för fem öre litar på nitrattester (speciellt inte i saltvatten och inte ens som bara vägledande) så har jag satt i system att varje gång jag ser någon kolloni av cyanoliknande alger/bakterier så tillsätter jag en knivsudd kaliumnitrat i mitt 110 liters Red Sea Max.

Värmen är dock ett betydligt större problem. Helst inte över 27 - 28 grader - inte ens tillfälligtvis. fisk, sniglar och eremiter klarar det men många skivkoraller stryker fort med när det blir för varmt. Jag sätter ca 25 grader som önsketemperatur. Dra ner på ljuset, öppna locket och låt det fläkta lite över vattenytan (obs större avdunstning så fyll på med sötvatten). Tempen på vintern i en normalt uppvärmd lägenhet/villa är inga problem - det klarar sig oftast utan doppvärmare. Ljuset värmer bra.

Du använder kranvatten - vart bor du. Har du kommunalt Stockholmsvatten?

Vad är det för kar du använder?

MVH Lasse
#15 - 13 augusti 2007 08:18
Får man se någon bild?
#16 - 13 augusti 2007 16:09
Lasse skrev:
GH är oändligt i ett saltvattenssystem och behöver inte mätas. KH däremot bör ligga mellan 6-9

Jag startade sista akvariet med först en dos nitriveck

(startdosen) varje dag, Jag la in en dos av Tetras Bactozym dag 2 och 8. Och jag satte in en knivsudd nitrat dag 2. Jag satte vidare in turbosniglar och några blåbenade eremiter redan dag 4 och även en tålig fisk (en clown) samtidigt. Under den första tiden gavs väldigt lite mat (inte mer än ca 15 - 20 vuxna artemier dag 4,6,8,10,12,14 - efter 14 dagar gavs varje dag.

Denna metod är inte vanlig bland saltvattensakvarister i Sverige idag. Man föredrar att inte sätta till någon fisk och istället låter man vattnet gå utan ammoniumtillföring förutom den som kommer via den bakteriella nedbrytning som sker på de organismer i den levande stenen som inte tål en lång svältperiod. Man mäter då nitriten och när den går ner (ofta efter en till tre månader) anser man att karet kan ta emot levande. Det här är enligt mig en smaksak - bägge metoderna fungerar bra, speciellt vet jag att mitt sätt fungerar bra i små skummarlösa akvarium där det finns en biologisk (läs nitrifikation) rening. Men på det sättet som jag gör så måste man ha en verklig diciplin vad gäller matningen - den får inte bli för mycket. När jag säger lite - då menar jag lite. Eremiterna och snäckorna sätts in för att det snabbt skall bli betning på mikroalger och sista gången använde jag en typ av eremit som går på sanden och som snabbt rensade upp de alltid uppkommande brunalgerna. Nitrat tillsatsen gjorde jag för att se om jag i den sista starten skulle kunna slippa röda cyanobakterier som annars är ett vanligt gissel vid uppstarter. Om det berodde på detta eller någon annan orsak vet jag inte men några cyano uppträdde inte. Eftersom jag inte för fem öre litar på nitrattester (speciellt inte i saltvatten och inte ens som bara vägledande) så har jag satt i system att varje gång jag ser någon kolloni av cyanoliknande alger/bakterier så tillsätter jag en knivsudd kaliumnitrat i mitt 110 liters Red Sea Max.

Värmen är dock ett betydligt större problem. Helst inte över 27 - 28 grader - inte ens tillfälligtvis. fisk, sniglar och eremiter klarar det men många skivkoraller stryker fort med när det blir för varmt. Jag sätter ca 25 grader som önsketemperatur. Dra ner på ljuset, öppna locket och låt det fläkta lite över vattenytan (obs större avdunstning så fyll på med sötvatten). Tempen på vintern i en normalt uppvärmd lägenhet/villa är inga problem - det klarar sig oftast utan doppvärmare. Ljuset värmer bra.

Du använder kranvatten - vart bor du. Har du kommunalt Stockholmsvatten?

Vad är det för kar du använder?

MVH Lasse

Jag bor i Rimbo, 5 mil norr om sthlm. Med kommunalt vatten.

Det är ett Aquatic nature evolution 1. 37l

nitriveck, Tetras Bactozym och nitrat Bör jag med andra ord skaffa mig.
Ska väl försöka hålla mig till dina metoder då det finns mycket dokumentation + att du svarar på mina troligen korkade frågor... det tackar jag verkligen för.

Mvh // JOhan
#17 - 13 augusti 2007 16:10
RobinJ skrev:
Får man se någon bild?

Ska försöka få upp det ikväll om jag hinner. Har ett trallbygge bakom huset som skriker efter mig:(
har bilder men hur får jag in dom här? om det inte går vart kan man visa dom?
#18 - 15 augusti 2007 18:17
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/kkkkkk134.jpg
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/kkkkkk132.jpg
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/kkkkkk129.jpg

där ligger tre bilder!! kom på att jag visat bilder där förut...
Få höra vad ni tycker!! Jag har ju inte så stor koll...
det kanske inte ens är levande sten...;)
#19 - 15 augusti 2007 18:27
Vad ingick i akvarium paketet och hur mkt har det kostat hittils? Det ser bra ut :P
#20 - 15 augusti 2007 19:33
RobinJ skrev:
Vad ingick i akvarium paketet och hur mkt har det kostat hittils? Det ser bra ut :P

Själva akvariet gick på 1295:-
Stenen kostade 480:- (för ca7kg) fick det lite billigare då deras våg var trasig.
Salt 150:- för 4kg
Sanden 65:-

Sen köpte jag även:
Magnetskrapa
Biokultur
Och ett test.(kommer inte ihåg vilket)
det blev väl 350:-

Och på fredag blir det nog lite levande. typ eremit eller liknande. Om det inte hänt nåt i burken.:)
#21 - 18 augusti 2007 17:41
Igår blev det 3 st turbosniglar och 5st små eremitkräftor... kul att se nåt som rör sig.. Sniglarna har mest gömt sig men tagit nån promenad runt ibland. Men eremiterna ligger i. Snygga som attan är dom oxå. Men det är ju omöjligt att få en bra bild på nåt så litet i akvariet.

Har ju som sagt sett nåt som påminner om en vanlig kräfta fast ruggit lite och kritvit, har sett den ett par gånger till nu. Har även sett nåt som såg ut lite som en genomslinlig mask med tvärgående ränder på kanske en cm lång. Nån som kan gissa vad det är?

Bara älskar starten på mitt salta äventyr...
#22 - 18 augusti 2007 22:29
Du behöver mata lite - om du inte vill lägga i ngn fisk så kan du ge eremiterna ca 1/4 maltablett till att bärja med varannan dag. Lägg också i biokulturen varje dag.

MVH Lasse
#23 - 19 augusti 2007 08:33
Lasse skrev:
Du behöver mata lite - om du inte vill lägga i ngn fisk så kan du ge eremiterna ca 1/4 maltablett till att bärja med varannan dag. Lägg också i biokulturen varje dag.

MVH Lasse

Jag har maltabletter till mina golden nugget, funkar det med dessa?
Biokulturen är små typ suppar för 1000l. Hade i en hel från början. Ska jag fortsätta med hela eller ska jag försöka dela upp dom?
Har letat efter sniglarna nu på morgonen... imponerad att dom kan gömma sig alla tre i min lilla ängel. Det är ju som att tappa bort tre sexpack öl i kylen;)

Tänkte vänta med fisk till helgen. får se vad det blir. Men jag funderar på en sån där liten gul gobby (eller hur det stavas)och nån clown, svart eller vanlig vet jag inte.
Ska byta lysrör oxå. då boda som är i är vita. Börjar nog med ett som är blå/vit 50/50 för att se skillnaden.
#24 - 19 augusti 2007 10:25
Jo just de.

Du får hålla uppsikt på sniglarna - de brukar ibland vara känsliga för flyttningar. Skulle de dö kan de "ruttna" vattnet. Iofs så har du eremiter och de brukar vara bra på att ta vara på döda snäckor. Nöj dig med en fisk och mata väldigt försiktigt de första tre veckorna. Lägger du i en fjärdedels maltablett så räcker det i princip. Om du matar med några frysta artemier - skippa maltabletten.

Vilket märke är det på biostarten?

MVH Lasse
#25 - 19 augusti 2007 11:39
Lasse skrev:
Jo just de.

Du får hålla uppsikt på sniglarna - de brukar ibland vara känsliga för flyttningar. Skulle de dö kan de "ruttna" vattnet. Iofs så har du eremiter och de brukar vara bra på att ta vara på döda snäckor. Nöj dig med en fisk och mata väldigt försiktigt de första tre veckorna. Lägger du i en fjärdedels maltablett så räcker det i princip. Om du matar med några frysta artemier - skippa maltabletten.

Vilket märke är det på biostarten?

MVH Lasse

menar du att maltabletten funkar till en fisk oxå??
Blir väl att köpa frysta artemia när jag köper första fisken. Det borde väl vara bättre föda åt fisk? Tror väl att det blir nån liten fin korall då oxå. något speciellt att tänka på med dom?

den heter ULTRA BIO och märket är Fauna marin. det är glas ampuller. dom sa att en räkte till 1000l men att jag skulle ha i en hel direkt och sen en till vid första vattenbytet vilket jag skulle vänta med tills det var dax för fisk om inget hände.
när jag hade i det första gången blev en av stenarna helt brun på ovansidan pluss att det blev bruna områden på två ställer på bottengruset oxå. Vet inte om det har med det att göra.
#26 - 21 augusti 2007 20:43
Har du möjlighet så köp ett preparat typ nitriveck och ge varje dag under de första tre veckorna. Det bruna du har på sanden är troligtvis brun (kisel-) alger. Brukar alltid komma under den första veckan. sniglarna och eremiterna brukar kunna ta hand om dessa alger.

MVH Lasse
#27 - 22 augusti 2007 17:07
Lasse skrev:
Har du möjlighet så köp ett preparat typ nitriveck och ge varje dag under de första tre veckorna. Det bruna du har på sanden är troligtvis brun (kisel-) alger. Brukar alltid komma under den första veckan. sniglarna och eremiterna brukar kunna ta hand om dessa alger.

MVH Lasse

J erimiterna tog hand om algerna på botten, men sniglarna gör ett sådär halvdant jobb. Kanske är för få? J
Jag har beställt en korall goobie som jag ska hämta på fredag då kan jag köpa nitriveck på samma gång... eller bör jag köra med det ett tag innan?tänkte oxå ta hem ett par ögon på skaft kanske om det finns.
Gjorde ett litet vattenbyte igår då jag ville få bort lite skit från botten. men alla värden verkar ju ok annars. inget utslag på nitritet och dom jag har i nu verkar ju trivas.

Tack för din tid
#28 - 22 augusti 2007 17:42
johan 400 skrev:
J erimiterna tog hand om algerna på botten, men sniglarna gör ett sådär halvdant jobb. Kanske är för få? J

Jag har beställt en korall goobie som jag ska hämta på fredag då kan jag köpa nitriveck på samma gång... eller bör jag köra med det ett tag innan?tänkte oxå ta hem ett par ögon på skaft kanske om det finns.

Gjorde ett litet vattenbyte igår då jag ville få bort lite skit från botten. men alla värden verkar ju ok annars. inget utslag på nitritet och dom jag har i nu verkar ju trivas.

Tack för din tid

Det är när du matar (ytterst försiktigt) som ammonium (och sedan nitrit - nitrat) bildas. Sätt in nitrivecken när du matar (men varje dag även om du matar varannan). Du kan lätt ta hem flera sniglar (det är i början de gör nytta och de har tyvärr en viss dödlighet). Försök att få olika sorter - finns de små grävande så är de bra. Ju större variation du har på småkrypen desto mer nischer fyller de ut. Får du tag på "ögona på skaft" (jag har tyvärr inget artnamn) så får du tag på verkligt nyttiga djur. De är dock rätt pigga på att ta en och annan snäcka om de hamnar upp och ner.

Jag skulle inte just nu suga någon skit från botten (om det inte är helt nödvändigt) eftersom den deltar i att göra karet stabilt. Det är nu som det kan löna sig att lägga i lite (en knivsudd) med kaliumnitrat (om du har något PMDD sedan tidigare) för att minska risken för röda cyanobakterier.

Är det den grönrandiga Gobyn du beställt? Vacker men är sällan ute och visar sig - den Gula Okinawagobyn är betydligt sälskapligare. (men det går säkert bra med den andra också)

Än en gång - ta det försiktigt nu i början. Du kan nog introducera några (eller någon) skivanemon nu (om du inte redan gjort det.

MVH Lasse
#29 - 22 augusti 2007 19:06
Lasse skrev:
Det är när du matar (ytterst försiktigt) som ammonium (och sedan nitrit - nitrat) bildas. Sätt in nitrivecken när du matar (men varje dag även om du matar varannan). Du kan lätt ta hem flera sniglar (det är i början de gör nytta och de har tyvärr en viss dödlighet). Försök att få olika sorter - finns de små grävande så är de bra. Ju större variation du har på småkrypen desto mer nischer fyller de ut. Får du tag på "ögona på skaft" (jag har tyvärr inget artnamn) så får du tag på verkligt nyttiga djur. De är dock rätt pigga på att ta en och annan snäcka om de hamnar upp och ner.

Jag skulle inte just nu suga någon skit från botten (om det inte är helt nödvändigt) eftersom den deltar i att göra karet stabilt. Det är nu som det kan löna sig att lägga i lite (en knivsudd) med kaliumnitrat (om du har något PMDD sedan tidigare) för att minska risken för röda cyanobakterier.

Är det den grönrandiga Gobyn du beställt? Vacker men är sällan ute och visar sig - den Gula Okinawagobyn är betydligt sälskapligare. (men det går säkert bra med den andra också)

Än en gång - ta det försiktigt nu i början. Du kan nog introducera några (eller någon) skivanemon nu (om du inte redan gjort det.

MVH Lasse

Vad är PMDD?
Den gobyn jag bokat är gul och skulle inte bli större än 3,5cm. Hoppas den inte är blyg. Ska titta vad dom har för kräldjur oxå när jag är där...
Det låg (skit) tror jag på botten så jag ville bli av med det... Men nu ska jag låte det vara då... Visste inte bättre[:o]
Jag va sugen på nån korall sist men jag höll mig... får se vad som finns inne. Ska till sumpan och handla fisk. Men dom hade inte så mycket koraller sist jag va där.. däremot i täby fanns det en uppsjö:D
Bla. en sten full med riktigt coola rörmaskar i alla möjliga färger... riktigt tuff...
Men jag kanske borde börja med en skivis. Tittade även på nån som på minner om en sån där nemoannemon men med kortare spröt och så växte den tydligen ut som en matta... såg fin ut och då blir det ju lite rörelse på den oxå... men jag ska nog titta ordentligt innan jag fyller det med koraller för man ser ju nån ny fin varje gång man tittar:)

Tackar för sjuttielfte gången (lär bli fler gånger):confused:
#30 - 22 augusti 2007 20:08
Den gula är en Okinawae med stor sannolikhet - mycket trevlig liten rackare och absolut inte blyg.

Eftersom du kommer från sötvattensidan så trodde jag du visste vad PMDD är. Det är det som växtfreaksen brukar använda för att göda sina växter - kaliumnitrat är en av de ingridienserna. Frågar du i sumpan (misstänker det är akvarielagret du menar) så tror jag att de kan ha lite. Du behöver ytterst lite, bara någon knivsudd. (De har nitriveck också). Täby - kan bara vara en affär - tala om vilken storlek på akvarie för dem (och vilken belysning du har) så får du med all säkerhet hjälp att hitta bra koraller. Jag tycker du skall börja med "skivisar" (mushroom-corals) och vänta lite med typen "hairy" och stjärnpolyper, xenia och mjukisar. Detta eftersom min erfarenhet är att dessa typer vill gärna ha lite mer "biologiskt" vatten och brukar gå bäst om akvariet är en månad gammalt eller så.

Riktiga anemoner skall du däremot undvika - de är alldeles för ljuskrävande för dessa små kar.

MVH Lasse
#31 - 22 augusti 2007 21:08
sött litet kar ;D
#32 - 23 augusti 2007 19:24
Richard.R skrev:
sött litet kar ;D

Tackar... hoppas det ska bli betydligt finare va det lider...:)
#33 - 23 augusti 2007 19:33
Lasse skrev:
Den gula är en Okinawae med stor sannolikhet - mycket trevlig liten rackare och absolut inte blyg.

Eftersom du kommer från sötvattensidan så trodde jag du visste vad PMDD är. Det är det som växtfreaksen brukar använda för att göda sina växter - kaliumnitrat är en av de ingridienserna. Frågar du i sumpan (misstänker det är akvarielagret du menar) så tror jag att de kan ha lite. Du behöver ytterst lite, bara någon knivsudd. (De har nitriveck också). Täby - kan bara vara en affär - tala om vilken storlek på akvarie för dem (och vilken belysning du har) så får du med all säkerhet hjälp att hitta bra koraller. Jag tycker du skall börja med "skivisar" (mushroom-corals) och vänta lite med typen "hairy" och stjärnpolyper, xenia och mjukisar. Detta eftersom min erfarenhet är att dessa typer vill gärna ha lite mer "biologiskt" vatten och brukar gå bäst om akvariet är en månad gammalt eller så.

Riktiga anemoner skall du däremot undvika - de är alldeles för ljuskrävande för dessa små kar.

MVH Lasse

Jo jag tror att det är en sån Okinawae, såg att du hade bild på en sån och dom ser väldigt lika ut. Jo det är på akvarieleasing jag ska köpa den. Ska titta om dom har några andra typer av (kryp) oxå. Även Kaliumnitrit och nitriveck.
Om jag hinner kanske jag kollar in i täby oxå för en titt på skivisar då. Dom verkar ha jävla koll på det stället... kul med kunnig personal. Leasing är oxå riktigt bra och framförallt trevliga så det förslår. men jag lär återkomma och berätta vad det blev i morgon kväll... kanske kan ta nån ny bild oxå... men det är ju så svårt med skärpan...:mad:

TAck igen
#34 - 25 augusti 2007 16:06
"Får du tag på "ögona på skaft" (jag har tyvärr inget artnamn) så får du tag på verkligt nyttiga djur. "
Tycker att din "ögona på skaft" ser lite ut som en Clibanarius sp.
Verkar finnas olika färger. Kolla på: http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=501

En gissning bara.
/Viktor
#35 - 25 augusti 2007 16:22
Fisk!!

:D Nu äntligen rör det sig lite i burken. Hämtade min lilla söta gobie, men jag kunde inte hålla mig vid det. Det blev en riktigt liten Clown oxå. (vanliga sorten) Dom hade dåligt med sniglar och erimiter och sånt så det får bli nästa gång. Tittade på körsbärsräka oxå... men det blev ingen sån nu. får se framöver. Spanade lite på koraller oxå men då utbudet va ganska litet och han som är mest kunnig inte va där fick det vänta tyvär. HAde inte tid att svänga in i Täby då min dotter skulle få sitt första pass...
För alla som vill ha en utmaning har jag ett tips:

Ta en riktigt energisk 14månaders tjej. Mata henne med lite godis så att sockerhalten slår i tacket. sen ska ni försöka få henne att sitta still framför en kamera och få en BRA passbild... ;) det kan ta ett tag vill jag lova. Men det va kul:)

Köpte nåt liknande nitriveck men det var ett annat märke så jag började med det direkt i fredags. så nu ska jag köra det. Gav fiskarna mat idag... vet inte om det är jag som är nojjig men det verkade inte så jättepoppis. Clownen tog ett par st i munnen men spottade sen ut dom till eremiternas stora glädje. Och gobbien verkade inte alls sugen... får se på måndag hur det verkar. får prova med artemia annars kanske. Men måste ju säga att du hade rätt om att den va trevlig. Han har inte ens tittat in bakom stenarna vad jag vet. Framme hela tiden...
#36 - 26 augusti 2007 19:39
vipet_88 skrev:
"Får du tag på "ögona på skaft" (jag har tyvärr inget artnamn) så får du tag på verkligt nyttiga djur. "

Tycker att din "ögona på skaft" ser lite ut som en Clibanarius sp.

Verkar finnas olika färger. Kolla på: http://www.liveaquaria.com/product/scateg.cfm?pCatId=501

En gissning bara.

/Viktor

Kan vara någon sådan variant ja, den som fanns på bild verkade ju väldigt trevlig (speciellt vad gäller matvaner, trådalger och cyanobakterier!. Mina är fena på kiselager.

MVH Lasse

PS Johan. Kör några vuxna frysta artemia (bara några stycken) - det brukar hjälpa igång det hela.

Och okinawan - visst är den vacker

[CENTER][attach]7234[/attach][/CENTER]
#37 - 2 september 2007 19:29
Lasse skrev:
Kan vara någon sådan variant ja, den som fanns på bild verkade ju väldigt trevlig (speciellt vad gäller matvaner, trådalger och cyanobakterier!. Mina är fena på kiselager.

MVH Lasse

PS Johan. Kör några vuxna frysta artemia (bara några stycken) - det brukar hjälpa igång det hela.

Och okinawan - visst är den vacker

[CENTER][attach]7234[/attach][/CENTER]

Jo Okinawan är underbart vacker nu är den lätt röd på kinderna oxå... Allt verkar funka jättebra nu men det har åter börjat bli lite brunt på bottenmatterialet så jag kanske skulle skaffa några fler erimiter. (en har dött) så nu är dom bara fyra.
Köpte mig två st (?????) kommer inte ihåg namet nu... men en snigel som gräver ner sig... Och det gjorde dom med besked. När jag släpte ner dom va det stora dyket rätt ner i gruset och där låg dom i nästa två dygn helt stilla med nån typ av snabel lite synlig. Men sen började dom böka runt och har varit både högt och lågt. En av dom hade lite gruff med 3st erimiter när jag gav en liten bit maltablett... Kul att se...
Funderar på om jag skulle skaffa en kompis till Clownen. Undrar då om man skulle kunna köra med en sån svart Clown???
Och det ska snart ner nån skivis oxå. får se vad det blir...
Ska försöka få nån bra bild på nya sniglarna, riktigt vackra...
Matningen löste sig föresten. dagen efter provade jag med ett par pellets och då va båda mer med på noterna. så nu äter dom men jag kan tycka att dom inte verkar överförtjusta så det kanske blir frysta artemia oxå...
#38 - 2 september 2007 22:04
Ta det lugnt - vänta ett tag med ny fisk. Lägg pengar på städpatruller istället - och framförallt mata inte mycket. Hur länge har du kört nu? Är det tre veckor? I så fall kan du ta och göra lite vattenbyte. Du kan lätt göra ett byte på tio liter - jag brukar göra det efter tre till fyra veckor och sedan rekommendera jag dig att göra så en gång i veckan tills du fått lite känsla för karet - då kan du gå över till lite mer sällan med vattenbytena.

MVH Lasse

Bilder !
#39 - 5 september 2007 19:03
Lasse skrev:
Ta det lugnt - vänta ett tag med ny fisk. Lägg pengar på städpatruller istället - och framförallt mata inte mycket. Hur länge har du kört nu? Är det tre veckor? I så fall kan du ta och göra lite vattenbyte. Du kan lätt göra ett byte på tio liter - jag brukar göra det efter tre till fyra veckor och sedan rekommendera jag dig att göra så en gång i veckan tills du fått lite känsla för karet - då kan du gå över till lite mer sällan med vattenbytena.

MVH Lasse

Bilder !

Ok jag ska héjda mig... gjorde ett vattenbyte idag på ca 8l. och fortsätter med detta veckovis. kör fortfarande med (nitriveck) och hade i biokultur i och med vattenbytet. men den har jag annars bara haft i ca var 4-5 på slutet. tänkte väl köra den bara vid vattenbyten nu i fortsättningen.
Vet inte vad som hänt med min "döda" erimit... men nu är dom fem igen. Jag såg hans tomma skal ett dygn men nu har han hittat hem igen:) Dom nya sniglarna är ute mest hela tiden och far. Clownen äter det som bjuds med Okinawaen är inte lika fremfusig vid mat. han nyper en liten bit sen försvinner han.
Har laggt upp tre nya bilder...

Mvh // JOhan

http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/llllllll014.jpg
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/llllllll038.jpg
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/llllllll044.jpg
#40 - 5 september 2007 20:13
vart köpte du det och vart kan man hitta saltkar i samma storlek/samma prisnivå?
#41 - 5 september 2007 20:57
johan 400 skrev:
Ok jag ska héjda mig... gjorde ett vattenbyte idag på ca 8l. och fortsätter med detta veckovis. kör fortfarande med (nitriveck) och hade i biokultur i och med vattenbytet. men den har jag annars bara haft i ca var 4-5 på slutet. tänkte väl köra den bara vid vattenbyten nu i fortsättningen.

Vet inte vad som hänt med min "döda" erimit... men nu är dom fem igen. Jag såg hans tomma skal ett dygn men nu har han hittat hem igen:) Dom nya sniglarna är ute mest hela tiden och far. Clownen äter det som bjuds med Okinawaen är inte lika fremfusig vid mat. han nyper en liten bit sen försvinner han.

Har laggt upp tre nya bilder...

Mvh // JOhan

http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/llllllll014.jpg

http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/llllllll038.jpg

http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/llllllll044.jpg

Eremiten som försvann - han ömsa skal bara - det gör de titt som tätt. Går ur sitt gamla och får nytt. Men skrämer livet ur akvarieägaren under tiden.

MVH Lasse

Havre - se min tråd om 57 liters salt. Det Johan har heter AN revolution tror jag. Finns hos alla affärer som handlar med Simontorp.
#42 - 8 september 2007 11:48
havre skrev:
vart köpte du det och vart kan man hitta saltkar i samma storlek/samma prisnivå?

Jag köpte mitt i täby på triton. men som lasse säger det finns nog på dom flesta ställena.. akvarieleasing har dom och även akvarielagret... men där gäller det att du pratar med rätt person... man får olika svar på det mesta där. ena gången går det inte att ha salt i ett sånt jag har och nästa gång går det aldeles utmärkt:confused:

Mvh // JOhan
#43 - 8 september 2007 11:52
Jag har ju ett 400l här hemma... nu börjar den skrämmande tanken på att göra om det till salt att krypa fram. Vore riktigt läckert tror jag... men måste man ha en sump på ett så pass stort saltkar? Hela möbeln gillar jag , men det är två små skåp bara. Ett par varje sida så det blir svårt att få rum på en sump. Eller kan man köra det mad samma princip som mitt lilla?
#44 - 9 september 2007 20:17
Ok! Tänkte glida förbi triton på tisdag!! Ok har sett det karet på akvarieleasin för 1350 så det är billigare gå triton :) Är så jävla sugen på ett nanokar........
#45 - 9 september 2007 20:31
johan 400 skrev:
Jag har ju ett 400l här hemma... nu börjar den skrämmande tanken på att göra om det till salt att krypa fram. Vore riktigt läckert tror jag... men måste man ha en sump på ett så pass stort saltkar? Hela möbeln gillar jag , men det är två små skåp bara. Ett par varje sida så det blir svårt att få rum på en sump. Eller kan man köra det mad samma princip som mitt lilla?

Johan ett råd - kör ditt lilla kar ett tag - du lär dig otroligt mycket med det.

Hur man bygger ett stort kar finns det många åsikter om. Personligen skulle jag inte tveka på att bygga ett stort kar med samma principer som jag bygger de små men de allra flesta bygger dem med skummare, sump och annat.

Men ta det lugnt och skaffa dig erfarenheter - och framförallt det är inte så svårt.

MVH Lasse
#46 - 11 september 2007 17:37
Lasse skrev:
Johan ett råd - kör ditt lilla kar ett tag - du lär dig otroligt mycket med det.

Hur man bygger ett stort kar finns det många åsikter om. Personligen skulle jag inte tveka på att bygga ett stort kar med samma principer som jag bygger de små men de allra flesta bygger dem med skummare, sump och annat.

Men ta det lugnt och skaffa dig erfarenheter - och framförallt det är inte så svårt.

MVH Lasse

Jo jag tänkte nog köra det lilla ett bra tag innan det blir tal om ett så pass stort. Ska förmodligen renovera/bygga ut kök och vardagsrumm till våren så då måste det ju flyttas. Men när det är dax att ta fram det efter det kanske man ska köra det med salt...:p
Fundering: Den där gröna växten, kan jag ta bort den snart? skulle bara ligga i under första tiden. Men jag har inte velat ta bort den, trotts att den inte är särskilt vacker...

Och som du säger detta verkar ju inte så svårt som man trodde. Mycket tack vare din hjälp. Det har nog räddat mig från ett gäng missar... men man drar väl lärdom av missarna oxå... men det är skönt att slippa dom.

Skrev jag att jag för några dagar sen såg nåt som liknade en 2cm lång vit tusenfoting? I morse såg jag den igen tror jag fast nu såg den rödlätt ut i färgen. Nån aning om vad det skulle kunna vara?

I morgon är det time för ett vattenbyte igen. Ska jag börja göra rent filtren oxå? dom ser rena och fina ut men det kanske är lika bra??? Ett åt gången?

Frugan undrade idag hur det kom sig att jag kunde stå och stirra in i det lilla karet och kommentera färgförändringar i gruset, när vi har det stora akvariet fullt med stora vackra fiskar... (det är mycket dom aldrig kommer förstå sig på[;)])
#47 - 11 september 2007 18:49
Lasse såg nu när jag spanade in dina bilder att du hade bild på en "bristle worm" Det måste varit en sån jag såg... men finns det i lätt röd färg? eller har jag blivit galen??? Gör den nån nytta/skada?

Mvh // Johan
#48 - 12 september 2007 07:53
johan 400 skrev:
Lasse såg nu när jag spanade in dina bilder att du hade bild på en "bristle worm" Det måste varit en sån jag såg... men finns det i lätt röd färg? eller har jag blivit galen??? Gör den nån nytta/skada?

Mvh // Johan

Ja det måste ha varit en "bristle worm". Som vanligt går åsiktena isär om det är bra eller inte. Min åsikt är att de är bra - de infogar en ytterligar födokedja och bökar lite i botten samt ingår i "cleaning crew". De kan bli för många (och för stora) så då får man rensa ut dom.

MVH Lasse

Den "gröna växten" - vilket jag tror är en makroalg gör nytta genom att suga upp näringsämnen. Jag skulle ha kvar den ett tag till. Nackdelen med många makroalger av typ cluerpa växer så bra att de tar över karet. Rensa därför om den växer för mycket. Bild?

Göra rent filtren? Jag får erkänna att jag aldrig har gjort rent filtren (jo på ett 27 liters efter 1 år). Vad jag brukar göra då och då (ibland varje dag) när jag har gott om koraller är att jag sticker ner näven i filterfacket och kramar ur filtret. Det gojs som då kommer ut i akvariet tas tacksamt emot av korraler och filtrerare av olika slag. I början brukar jag aldrig röra filtren. Om de blir så igensatta att de påverkar flödet så får du givetvis ta upp och göra rent.
#49 - 12 september 2007 17:17
angående bristle worm. så finns det väl ganska många arter en del mer skadliga än andra.

Om de inte gör någon skada tycker jag du skall behålla dem, eftersom (som Lasse Säger) så är de ett bra tillskott i den så kallade cleaning crew.

Jag har själv några som aldrig ställt till några problem.
#50 - 13 september 2007 17:18
Nu har jag fått den lilla slingriga rackar´n på bild... lägger upp dom snart! matade med tablett och den landade framför en sten... tittade på när alla erimiter och sniglar satte fart.. (riktigt kul att se hur dom verkligen springer runt) och då har den där rackarn kommit fram och börjat mumsa. Innan jag hittade kameran och fått ett enda vettigt kort va han borta i myllret av sniglar och erimiter... När dom hade gått vidare la jag ner en lite bit till på samma ställe och han kom gensat ut för en matbit till...
Jag säger bara fy f....n vad det här är roligt...
Ska göra ett vattenbyte idag och samtidigt ta bort typ hälften av makroalgen. Kör även nitriveck och biokultur i det nya vattnet....
Jag ska lägga upp en bild på hela burken oxå så ni får se hur mycket den där makroalgen har växt...
återkommer snart...

Nån som funderar på att börja med salt??? Det finns ingen tid att förlora sätt igång;)
#51 - 13 september 2007 17:32
Här kommer länkar till tre nya bilder.. Det är en på hela burken en på fiskarna och en på Masken...
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/Worm.jpg (masken)
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/P9130013.jpg (hela burken)
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/P9130020.jpg (fiskar)
#52 - 13 september 2007 18:45
Tror en alien håller på och tar över ditt snygga kar :D
#53 - 13 september 2007 19:12
havre skrev:
Tror en alien håller på och tar över ditt snygga kar :D

Tack tack... nu är jag ju livrädd.... han verkar dock inte så farlig (ännu) Han åt stilla tillsammans med erimiterna såg ut som dom hade trevligt...
Men han kanske bara lägger den sidan till för att senare duka fram finporslinet och servera oskyldiga erimiter:confused:
Nej bevare mig väl... hoppas att han håller sig i skinnet annars blir det att köpa hem en harpun och ge sig efter honom... (om jag hittar nån som vågar)
#54 - 13 september 2007 19:16
Hehe, jag syftade på det gröna i ditt kar, men jag var lite otydlig. Du har med andra ord 2 aliens i karet ;>
#55 - 13 september 2007 19:27
havre skrev:
Hehe, jag syftade på det gröna i ditt kar, men jag var lite otydlig. Du har med andra ord 2 aliens i karet ;>

Haha... ok... men nu är det inte lika farligt med den gröna alien... Vingklippte honom rejält idag... kommer väl en ny bild snart så du får se skilnaden... Men det var en attans växt att växa fort. Och den sitter ju fast i varenda sten och även gruset sitter fast... blir väl aldrig av med allt kan jag tänka mig. Men det kanske inte spelar så stor roll. Men man vill ju helst bli av med den någon gång.:p
#56 - 14 september 2007 17:22
Det "gröna monstret" är en caulerpa-art, troligtvis racemosa. Den är bra på så sätt att den suger upp mycket näring från karet men den har en förmåga att växa väldigt mycket och ta över hela karet. Mycket svår att ta bort men du bör nog skörda den så mycket som möjligt annars tar den över och stjäl allt ljus för dina koraller. Om du plockar den kontinuerligt så kommer du att bli av med den förr eller senare - men det tar tid.

Annars tycker jag karet ser bra ut - Xenian verkar också att trivas och du verkar börja få redigt med kalkalger. Men som sagt rensa hårt på caulerpan.

MVH Lasse
#57 - 18 september 2007 18:37
Nu har jag utökat invånarna i burken... det blev en lite kompis/sambo till min clown. Nästan lika liten som den jag hade. Och tror ni det kändes bra att presentera dom? Tror det va kärlek vid första ögonkastet. Som dom håller ihop... Den nya clownen höll till i en liten vit rödfotad anemon. Så jag köpte den med... Riktigt fin. Men den kryper ner mellan stenarna så jag möblerade om lite för att kanske locka fram den. men deen verkar trivas där den är för tillfället. Jag köpte dom i fredags och i söndags skulle jag mata anemonen med en liten liten bit räka. men den visade inget intresse alls... Ska jag prova snart igen eller ska jag testa något annat?
Köpte även ett helblått lysrör och satte dit. Det blev en klar förbättring enligt mig. Funderar på att köpa ett starkare vitt oxå senare.

Annars rullar det på med vatten byten varje vecka med biokultur och nitrivceck. Nitriveck har jag i en till två gånger till per vecka.
En av dom blåbenta erimiterna har bytt bort sitt gamla skal mot ett nytt tre gånger så stort skal... Ser lite roligt ut.
#58 - 18 september 2007 18:41
Lasse skrev:
Det "gröna monstret" är en caulerpa-art, troligtvis racemosa. Den är bra på så sätt att den suger upp mycket näring från karet men den har en förmåga att växa väldigt mycket och ta över hela karet. Mycket svår att ta bort men du bör nog skörda den så mycket som möjligt annars tar den över och stjäl allt ljus för dina koraller. Om du plockar den kontinuerligt så kommer du att bli av med den förr eller senare - men det tar tid.

Annars tycker jag karet ser bra ut - Xenian verkar också att trivas och du verkar börja få redigt med kalkalger. Men som sagt rensa hårt på caulerpan.

MVH Lasse

Vid förra vattenbytet plockade jag bort ganska mycket av "gröna monstret" ser betydligt bättre ut.
Jo Xenian trivs nog. Den växer i alla fall så det knakar,
Hoppas jag inte gjorde bort mig när jag köpte clown+anemon...:confused:
#59 - 18 september 2007 22:24
Anemoner är svåra djur och de flesta kräver ordentligt med lyse. Det är också djur som inte har någon åldersfaktor - den lilla kan vara mycket, mycket gammal. De brukar också klättra omkring och ställa till det i karet. Anemoner tillhör de djur som jag undviker i mina kar av många orsaker. Clowner behöver inte anemoner, många gånger kan de ta ersättningsvärdar som exempelvis Xenia. Gjort bort dig eller inte vill jag inte dömma om men jag hade själv undvikit denna i ett nanokar.

Fick du art på anemonen?

MVH Lasse
#60 - 19 september 2007 01:38
johan 400 skrev:

Hoppas jag inte gjorde bort mig när jag köpte clown+anemon...:confused:

Jag skulle våga vara lite hårdare än Lasse och säga "ja".
Anemoner är inga höjdar djur, och de finns ett flertal orsaker Som lasse nämner så kryper dom omkring och bränner koraller etc.
Sen kan dom krypa in i pumpar och förgifta karet, eller bara lägga av och dö vilket inte är helt ovanligt.
Det finns fler skäl att inte skaffa anemoner än de finns skäl att ha dom, skulle rekomendera en euphyllia som ersättning...
Jag har haft en stor anemon inneboende och blivit av med den till min stora glädje då den ibland fick för sig att käka inneboende och inredning.

//NiXoN
#61 - 19 september 2007 06:53
Har aldrig hört någon som rekommendera anemon till någon :)
#62 - 19 september 2007 15:23
NiXoN skrev:
Jag skulle våga vara lite hårdare än Lasse och säga "ja".

Anemoner är inga höjdar djur, och de finns ett flertal orsaker Som lasse nämner så kryper dom omkring och bränner koraller etc.

Sen kan dom krypa in i pumpar och förgifta karet, eller bara lägga av och dö vilket inte är helt ovanligt.

Det finns fler skäl att inte skaffa anemoner än de finns skäl att ha dom, skulle rekomendera en euphyllia som ersättning...

Jag har haft en stor anemon inneboende och blivit av med den till min stora glädje då den ibland fick för sig att käka inneboende och inredning.

//NiXoN

Håller inte med riktigt.

Visst går det bra och ha anemon, men de skall hållas i specialakvarium. dvs byggt på ett sådant sätt att de inte kan skadas. Du får även lov att aceptera att anemoner faktiskt är "rovdjur". Koraller kan också råka illa ut som redan nämns.

Här har du wtt exempel på hur du kan undvika att anemonen fastnar i pumpen
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106526
I inlägg 4 ser du hur pumpen är avskild för att sjugurkor, anemoner osv inte skall skadas.
#63 - 19 september 2007 15:43
Nanokaret som johan400 har är redan anpassat för anemoner i sådant fall. Det består av ett filterfack och i det ligger pumpen, till vilken anemonen inte kan ta sig.

Tycker det finns nog med tuffa koraller, Xenia börjar bli en av mina favoriter just eftersom den är så pass aktiv som den är.
#64 - 19 september 2007 16:52
havre skrev:
Nanokaret som johan400 har är redan anpassat för anemoner i sådant fall. Det består av ett filterfack och i det ligger pumpen, till vilken anemonen inte kan ta sig.

Ja det har du rätt i.

Däremot kan man ju diskutera lämpligheten att ha anemoner i just nanoakvarium.
#65 - 19 september 2007 17:07
Det kan man verkligen göra, men tanke på hur glupska de kan vara. Ska inte tala för Nixon men det kan ju ha varit det han menade när han avrådde att inneha anemoner. Men då är det konstigt att han tog upp att de kan fasta i pumpen ;)
#66 - 19 september 2007 17:35
Jaha... då kanske jag ska ta och lämna tillbaks den då... man vill ju inte skippa koraller till förmån för den så man kanske ska åka och byta helt enkelt.. Om det nu är möjligt. men jag tror inte att det ska vara några problem.
JAg tänkte att.... eller jag trodde... Nej ok... det var ett rent impulsköp.[B)]
Som gick som det brukar...
#67 - 19 september 2007 18:31
johan 400 skrev:
Jaha... då kanske jag ska ta och lämna tillbaks den då... man vill ju inte skippa koraller till förmån för den så man kanske ska åka och byta helt enkelt.. Om det nu är möjligt. men jag tror inte att det ska vara några problem.

JAg tänkte att.... eller jag trodde... Nej ok... det var ett rent impulsköp.[B)]

Som gick som det brukar...

Du kan ju lämna tillbaks den när den blir för stor, eller om den börjar vandra. Har du lite tur så letar den upp ett ställe som den kommer att hålla sig på.

Jag antar att termostaten också sitter "skyddad" som pumpen, eftersom det är ytterligare ett sätt den kan bli skadad på, dvs om den sätter sig på värmaren.

Vi har väl alla gjort impulsköp:D

Sen vad gäller Nixons inlägg så har han ju i stort rätt, det jag menade är att man visst kan ha anemoner bara man planerar akvariet utefter anemonens krav.
#68 - 19 september 2007 18:53
Vilket art av anemon har du köpt ?
#69 - 19 september 2007 21:43
Jag tycker att man bör tänka efter övehuvudtaget innan man skaffar en anemon, sen tog jag upp dom vanligaste exemplen på problem.
Ytterligare så bör nämnas att dom kan vara kräsna när det kommer till vattenvärden, och inte för att ifrågesätta nanokar men jag har lite svårt att se att man får riktigt stabila vattenvärden med så liten vattenmassa utan en hel del jobb.

Hade Lasse testat en anemon så hade jag inte reagerat men de beror på att han inte e helt grön på området.
Sen tycker jag att man bör vara lite försiktig när man ger råd åt nån som e helt ny på området, inte rekomendera sånt som "kan" eventuelt fungera.
Därav föreslog jag en lättare korall som dom flesta icke saltisar ofta tar för en anemon och som även clownerna kan acceptera som värd.

Det är mycke trevligare för en nybörjare att lyckas med nåt enklare(mindre känslig art) istället för att vakna till en död burk som luktar satan.
De är då folk lägger av o matar på myten om hur svårt saltvatten är.

Hoppas jag klargjort varför jag tycker att de inte var nån bra ide med en anemon....

Ps.Kul att se analysen av mitt svar, det blir lätt många tolkningar hur man än skriver.
//NiXoN
#70 - 19 september 2007 21:55
NiXoN skrev:
Ps.Kul att se analysen av mitt svar, det blir lätt många tolkningar hur man än skriver.

//NiXoN

En tolkning per individ får man räkna med, sen kan den individen tolka det annorlunda beroende på tid på dygnet, sinnestillstånd etc...

Jag blev väldigt sugen på en Xenia faktiskt, tycker de var skitballa, fick se de live idag också.

Mvh Thomas
#71 - 20 september 2007 02:14
Du kan komma o hämta lite Xenia hos mig om du känner för de;) brukar slänga lite nu o då...
Kan slänga med nån skivis om du vill ha de...

//NiXoN
#72 - 20 september 2007 08:30
NiXoN skrev:
Jag tycker att man bör tänka efter övehuvudtaget innan man skaffar en anemon, sen tog jag upp dom vanligaste exemplen på problem.

Ytterligare så bör nämnas att dom kan vara kräsna när det kommer till vattenvärden, och inte för att ifrågesätta nanokar men jag har lite svårt att se att man får riktigt stabila vattenvärden med så liten vattenmassa utan en hel del jobb.

Hade Lasse testat en anemon så hade jag inte reagerat men de beror på att han inte e helt grön på området.

Sen tycker jag att man bör vara lite försiktig när man ger råd åt nån som e helt ny på området, inte rekomendera sånt som "kan" eventuelt fungera.

Därav föreslog jag en lättare korall som dom flesta icke saltisar ofta tar för en anemon och som även clownerna kan acceptera som värd.

Det är mycke trevligare för en nybörjare att lyckas med nåt enklare(mindre känslig art) istället för att vakna till en död burk som luktar satan.

De är då folk lägger av o matar på myten om hur svårt saltvatten är.

Hoppas jag klargjort varför jag tycker att de inte var nån bra ide med en anemon....

//NiXoN

Här har du ett enkel variant på hur man kan ha anemon;), Det är en kruka på 50 lite som till hälften är fylld med korallgrus, pumpen och termostaten är skyddad genom en "mur" av sten. Den har stått ute sedan mitten av maj månad och enda belysning är solen.
Vatten värderna skiftar kraftigt bland annat salthalten, men även temperaturen har skiftat kraftigt (så koraller hade knappast fungerat). Arten är en bra nybörjar anemon Condylactis gigantea (Florida anemon kallas den i handeln) eftersom den vanligtvis är mycket tålig, nackdelen är att det är väldigt ovanligt att Clownfiskar acepterar den som värd.
Under vintern har den stått kraftigt belyst och var blekt röd/lila, det syns att den trivts ute eftersom den har skiftat färg, se bilden nedan.
#73 - 20 september 2007 12:15
NiXoN skrev:
Du kan komma o hämta lite Xenia hos mig om du känner för de;) brukar slänga lite nu o då...

Kan slänga med nån skivis om du vill ha de...

//NiXoN

Oj oj! jag tackar hjärtligast! Satt igår å tänkte på om jag skulle ta och åka till akvarium butiken i södrtälje, glömt namnet men den skall vara ganska stor på saltvatten. Så då kan jag ju slå två flugor i en smäll! :) Emellertid dröjer det väl någon vecka eller två eftersom karet ska få gå in sig lite men efter det kommer jag gärna å avlastar dig lite.

Mvh Thomas
#74 - 20 september 2007 15:03
LoL, Peter den var inte dålig!!
Jag vet at vissa har lyckats med denhär typen av "skötsel" men med tanke på hur ofta man hör om problem så skulle jag se de som ett lyckat undantag.

Vi kanske bör vara överense om att ha lite olika syn på anemoner och gå tillbaka till topic...

Korallrevet har en del fisk inne nu(och ett gäng anemoner), men de lär komma mer om ett tag. Skall du åka runt så rekomenderar jag triton, en riktig höjdar butik.

NiXoN
#75 - 20 september 2007 15:29
NiXoN skrev:
LoL, Peter den var inte dålig!!

Jag vet at vissa har lyckats med denhär typen av "skötsel" men med tanke på hur ofta man hör om problem så skulle jag se de som ett lyckat undantag.

Vi kanske bör vara överense om att ha lite olika syn på anemoner och gå tillbaka till topic...

NiXoN

Visst, åter till topic.
#76 - 20 september 2007 20:24
Nixon: Triton är och kommer jag bli en flitig besökare av ;)

Åter till topic, ledsen för den stulna tråden!

Hur går det med kraet johan??? Få se lite bilder! :>
#77 - 21 september 2007 12:55
havre skrev:
Nixon: Triton är och kommer jag bli en flitig besökare av ;)

Åter till topic, ledsen för den stulna tråden!

Hur går det med kraet johan??? Få se lite bilder! :>

Inget att be om ursäkt för... kul att höra allas synpunkter. jag va på triton och pratde med dom om anemonen. Och dom va väl lite inne på samma spår.. Inte idealiskt kanske, men han tyckte jag skulle ge den ett gott försök. Så nu gör jag det. han har ju hållit sig väldigt stilla Sen han hittade sitt hål.
#78 - 21 september 2007 13:24
Om du inte provar så har du ingen historia å berätta senare. Men det är ju bra så länge den håller sig på plats.
Bilagor:
#79 - 21 september 2007 16:04
johan 400 skrev:
Inget att be om ursäkt för... kul att höra allas synpunkter. jag va på triton och pratde med dom om anemonen. Och dom va väl lite inne på samma spår.. Inte idealiskt kanske, men han tyckte jag skulle ge den ett gott försök. Så nu gör jag det. han har ju hållit sig väldigt stilla Sen han hittade sitt hål.

Håller med dom, ge den en chans, och gör upp med triton att du kan lämna tillbaka den om problem uppstår i framtiden.

Vad var det för sorts anemon du köpt ?
Bilagor:
#80 - 22 september 2007 09:20
Håller med dom, ge den en chans, och gör upp med triton att du kan lämna tillbaka den om problem uppstår i framtiden.

Vad var det för sorts anemon du köpt ?

Jag köpte den på akvarieleasing. Hon sa att den hette: Vit rödfotad anemon.
Jag har försökt söka runt lite på det namnet men hittar inget.
Ska försöka fota den så kanske ni kan hjälpa mig som vanligt:)
#81 - 22 september 2007 09:22
havre skrev:
Om du inte provar så har du ingen historia å berätta senare. Men det är ju bra så länge den håller sig på plats.

Så sant som det är skrivet:p Hoppas att det blir en rolig historia bara...
HAn håller sig kvar på "sin" plats och vecklar ut sig direkt när man startar ljuset på morgonen. Och kryper snällt in i sig själv igen när man släcker.
#82 - 22 september 2007 11:51
Svårt at säg med den beskrivningen :) flera arter kan passa den beskrivningen.
Vad konstigt att du inte fick ett latinskt namn, vad jag har förståt så skall leasing vara rätt seriösa?
Hoppas det inte är den jag hade i burken för då kan du få det rätt fullt i ditt nano, och de går snabbt.
Ta en bild från sidan och en på "munnen" så kan de bli lite lättare att få fram ett eventuelt id, dock ingen garanti på att de blir rätt.

//NiXoN
#83 - 22 september 2007 17:24
Som Nixon säger är det svårt att bestämma utan bild.

Det finns tex Condylactis med både röd och "vit/grå aktig" fot. Vi får väl hoppas att det inte är Heteractis magnifica (som också har rödaktig fot), den blir nämligen 70 cm i diameter;).
#84 - 22 september 2007 20:39
NiXoN skrev:
Svårt at säg med den beskrivningen :) flera arter kan passa den beskrivningen.

Vad konstigt att du inte fick ett latinskt namn, vad jag har förståt så skall leasing vara rätt seriösa?

Hoppas det inte är den jag hade i burken för då kan du få det rätt fullt i ditt nano, och de går snabbt.

Ta en bild från sidan och en på "munnen" så kan de bli lite lättare att få fram ett eventuelt id, dock ingen garanti på att de blir rätt.

//NiXoN

Jo jag kan tänka mig att det är svårt att bara gissa sådär... Men jag har tagit ett par bilder nu, men foten är inte med då han sitter nertryckt mellan stenarna. ni får se snart om det går att klura ut...
Visst är leasing en seriös butik. Men när jag handlade så va det av nån som direkt berättade att hon inte va sådär jätteduktig på salt ännu. Vilket jag kan leva med.. Det finns ju rätt många som har svårt för att erkänna att dom sakanr kunskap i vissa ämnen och far med direkta lögner för att framstå som kunniga...
#85 - 22 september 2007 20:41
Som Nixon säger är det svårt att bestämma utan bild.

Det finns tex Condylactis med både röd och "vit/grå aktig" fot. Vi får väl hoppas att det inte är Heteractis magnifica (som också har rödaktig fot), den blir nämligen 70 cm i diameter;).

70cm... "undrar just åt vilket håll jag ska bygga ut mot lilla kar" :)
Jo jag får hoppas att den håller sig mindre ett tag. och framför allt levande...
#86 - 22 september 2007 20:42
Tror jag vet vilken tjej du menar på leasing...Riktigt bra butik och de ska dessutom bygga ut sin saltavdelning! :)
#87 - 22 september 2007 20:48
havre skrev:
Tror jag vet vilken tjej du menar på leasing...Riktigt bra butik och de ska dessutom bygga ut sin saltavdelning! :)

Jo jag hörde det när jag va där.. Men annars är han den långhåriga riktigt duktig/trevlig... Hoppas dom gör det riktigt stort:D Men det känns som deras yta är ganska begränsad:(
#88 - 22 september 2007 21:06
De två sektionerna längst in skall bli salt, alltså hela rummet där saltkaren är nu och sen hela rummet där de har två visningskar och BTN å lite annat krafs nu. Jag längtar ;). Är ju inte jättestort men det blir ju cirka 20 kar till :).

Du menar han som har lite dialekt? Tommy är annars riktigt kunnig, iaf på saltvatten, han är rakad runda glasögon och en stor snus.
#89 - 22 september 2007 21:09
havre skrev:
De två sektionerna längst in skall bli salt, alltså hela rummet där saltkaren är nu och sen hela rummet där de har två visningskar och BTN å lite annat krafs nu. Jag längtar ;). Är ju inte jättestort men det blir ju cirka 20 kar till :).

Du menar han som har lite dialekt? Tommy är annars riktigt kunnig, iaf på saltvatten, han är rakad runda glasögon och en stor snus.

Ok men då blir det ju en hel del... Hoppas det sattsas lite mer på koraller då... för burken med koraller idag är ju inte sådär jättestor... Och tyvärr ganska tom för det mesta...
#90 - 22 september 2007 21:10
Nu kommer det bilder på anemonen.
Min lillasyster hittade nyss två till små bristelworms... så nu ska det vara tre st om det inte gömmer sig ännu fler där under.

Min okinawae har fått små prickar på sig... Svårt och säga vilken färg men typ vit/gula... Är detta nån sjukdom ???

http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/blabla006.jpg
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/blabla021.jpg
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/blabla005.jpg

Där är några bilder... hoppas ni kan klura ut art ...
#91 - 22 september 2007 21:15
Jag, som okunnig när det gäller anemoner, tycker nästan den sitter ganska bra där :)
#92 - 22 september 2007 21:18
havre skrev:
Jag, som okunnig när det gäller anemoner, tycker nästan den sitter ganska bra där :)

kryptiskt svar.. vadå nästan bra där? :confused: gör mig inte rädd nu...
#93 - 22 september 2007 21:22
Tar bort nästan da. Alltså den gör väl som alla djur, skyddar sina vitala delar och det den skall införskaffa föda med och är dess försvar är det som omvärlden får se. Jag tycker inte det ser oroväckande ut.
#94 - 22 september 2007 21:24
havre skrev:
Tar bort nästan da. Alltså den gör väl som alla djur, skyddar sina vitala delar och det den skall införskaffa föda med och är dess försvar är det som omvärlden får se. Jag tycker inte det ser oroväckande ut.

Phu... ok skönt att höra. då kan jag torka bort svetten från pannan då...
Men har du nån aning om vad det kan vara för prickar på min gubbe?
#95 - 23 september 2007 00:38
Jag kan inget se på bilden men om du beskriver prickarna lite så kan det kanske vara lättare att avgöra. Saltvattensprick är ofta mindre än sötvattenvarianten och kan i vissa fall variera under dagen. Mycket på morgonen - lite eller inget på kvällen. Det är mycket svårare att bota saltvattensvarianten eftersom du inte kan använda kopparbaserade mediciner (pga av de lägre djuren). Du bör hålla uppsikt på dina clowner - är det något smittsamt så bör de få det också.

MVH Lasse
#96 - 23 september 2007 05:53
Lasse skrev:
Jag kan inget se på bilden men om du beskriver prickarna lite så kan det kanske vara lättare att avgöra. Saltvattensprick är ofta mindre än sötvattenvarianten och kan i vissa fall variera under dagen. Mycket på morgonen - lite eller inget på kvällen. Det är mycket svårare att bota saltvattensvarianten eftersom du inte kan använda kopparbaserade mediciner (pga av de lägre djuren). Du bör hålla uppsikt på dina clowner - är det något smittsamt så bör de få det också.

MVH Lasse

svårt att beskriva. Men dom lyste vitt i natt när han låg under dioderna. Har funderat på om det kanske kan komma från anemonen? För jag såg att han i början va väldigt närgången. Ja jag vet inte... Men det är prickar överallt utom på huvet vad jag kan se.
#97 - 23 september 2007 08:04
Jag har ingen erfarenhet av okinawans förhållande till anemoner men jag har märkt att den visar tendenser till clownbeteende mot koraller, dvs mina ligger gärna inne i koraller såsom euphyllia. Om det är så - så mekanismen som gör att fiskar kan bo i anemoner är att de inkorporerar en del av giftet i sitt eget slemlager och gör att värddjuret inte utlöser sina nässelceller. Detta tar en tid och teoretiskt kan man tänka sig "brännskador".

Är inte prickarna vita unde det fulla lyset? Kliar den sig? Äter den bra. Är den normal i aktivitet? Har det gått över på dina clowner? Kan du få en bättre bild på okinavan. Saltvattensprick (i alla fall de jag känner igen) har vita prickar under vanligt ljus också.

Många frågor men det går inte bedömma med nuvarande underlag.

För övrigt tycker jag karet ser bra ut - du har kommit över de kritiska veckorna - ta det bara lugnt nu och överbelasta inte. Din anemon motsvarar rätt så många fiskar i belastning så jag skulle ha stoppat fiskinköpen just nu och koncentrara mig på sådana koraller som växer bra och använder fotosyntes. Skivor, stjärnpolyper och mjukkoraller.

MVH Lasse
#98 - 23 september 2007 08:42
Lasse skrev:
Jag har ingen erfarenhet av okinawans förhållande till anemoner men jag har märkt att den visar tendenser till clownbeteende mot koraller, dvs mina ligger gärna inne i koraller såsom euphyllia. Om det är så - så mekanismen som gör att fiskar kan bo i anemoner är att de inkorporerar en del av giftet i sitt eget slemlager och gör att värddjuret inte utlöser sina nässelceller. Detta tar en tid och teoretiskt kan man tänka sig "brännskador".

Är inte prickarna vita unde det fulla lyset? Kliar den sig? Äter den bra. Är den normal i aktivitet? Har det gått över på dina clowner? Kan du få en bättre bild på okinavan. Saltvattensprick (i alla fall de jag känner igen) har vita prickar under vanligt ljus också.

Många frågor men det går inte bedömma med nuvarande underlag.

För övrigt tycker jag karet ser bra ut - du har kommit över de kritiska veckorna - ta det bara lugnt nu och överbelasta inte. Din anemon motsvarar rätt så många fiskar i belastning så jag skulle ha stoppat fiskinköpen just nu och koncentrara mig på sådana koraller som växer bra och använder fotosyntes. Skivor, stjärnpolyper och mjukkoraller.

MVH Lasse

Jo prickarna är alltid vita, men i vanliga ljuset såg dom mer vit/gula ut.. jag har inte sett att den kliar sig nåt och han verkar i övrigt vara som vanligt. Äter artemia med stor aptit. Jag såg däremot nyss att en av Clownerna var frame och nafsade bort några vita prickar. Dom står liksom ut lite. Ser nästan ut som strösocker på den...
JAg kan inte se att det har kommit nåt på mina clowner...
Jo jag hade tänkt ge mig på koraller nu. lugna mig med fiskatrna. Kanske nån mer snigel/erimit eller möjligen nån räka..(förslag på räka?)

Har hittat en jätteliten brandröd rörmask nu oxå:)
#99 - 23 september 2007 12:08
Det är inte nån art av anemon som jag känner igen rakt av, BTA eller magnifica lite gissningar men Peter har kanske nån tanke om ett id?
Jag är dock lite fundersam över färgen, har de alltid varit så vit? Jag börjar tänka på ett fenomen som kallas Bleaching, där zoohexanatellerna dör i anemonen.

En bra länk där du kan läsa på en del om anemoner bland annat bleaching.
http://www.carlosreef.com/AnemoneFAQ.pdf

Det finns även några länkar på guiden...
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=166

Det finns vita prick även i saltvatten samt svarta prickar, kan vara att du har nåt på gång.
Utlösande faktorer brukar vara stress, ny fisk eller vattenvärden.

//NiXoN
#100 - 23 september 2007 22:14
Håll utkik om prickarna går över på Clownerna - på din beskrivning verkar det lite misstänkt saltvattensprick. har det ökat eller minskat på okinawaen?

MVH Lasse
#101 - 25 september 2007 18:38
NiXoN skrev:
Det är inte nån art av anemon som jag känner igen rakt av, BTA eller magnifica lite gissningar men Peter har kanske nån tanke om ett id?

Jag är dock lite fundersam över färgen, har de alltid varit så vit? Jag börjar tänka på ett fenomen som kallas Bleaching, där zoohexanatellerna dör i anemonen.

En bra länk där du kan läsa på en del om anemoner bland annat bleaching.

http://www.carlosreef.com/AnemoneFAQ.pdf

Det finns även några länkar på guiden...

http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forumdisplay.php?f=166

Det finns vita prick även i saltvatten samt svarta prickar, kan vara att du har nåt på gång.

Utlösande faktorer brukar vara stress, ny fisk eller vattenvärden.

//NiXoN

Tackar för länkarna. ska titta på dom så fort jag får lite tid över.
Jag stoppade ju ner anemonen och en Clown till förra fredan... Om det kan vara det. Annars vet jag inte.
#102 - 25 september 2007 18:42
Lasse skrev:
Håll utkik om prickarna går över på Clownerna - på din beskrivning verkar det lite misstänkt saltvattensprick. har det ökat eller minskat på okinawaen?

MVH Lasse

Jag håller stenkoll på om dom får några prickar. Men det verkar inte så ännu i alla fall. Men det såg ju lite undligt ut när en av clownerna (putsade) bort dom utstående prickarna??? Det ser dock ut som om det har blivit bättre på okinawaen. Men det finns prickar kvar men dom är inte lika tydliga längre...
#103 - 26 september 2007 00:26
Ta en cola och ta det lugnt och avvakta.

MVH Lasse
#104 - 27 september 2007 18:33
Lasse skrev:
Ta en cola och ta det lugnt och avvakta.

MVH Lasse

Ska försöka... Pratade med en butik idag, och dom tyckte att det vore idé att ha ett uv... för att undvika sjukdommar.

Har stoppat ner lite saker nu:):)

En Turbinaria Peltata ¿
En liten liten ensam Discosoma Coerlerus.
Och en putsarräka...

Vet inte om det va så jätesmart med tanke på mina prickar... men pengarna brände i fickan;)
#105 - 27 september 2007 18:58
Tänk dom som har pengar så att det bränner.... :)
#106 - 27 september 2007 19:00
En fråga, läste jordbruksverkets nya lagar som gäller från nu... där står det att ett akvarium minst måste vara 40 liter och ha en insynsskyddad sida... insynen är ju inget problem... men hur gör man med 37 liter som måste vara 40????
#107 - 27 september 2007 19:13
johan 400: Bild nu! :)
#108 - 27 september 2007 20:38
Får jag säga vad jag tycker så är UV ganska onödigt i ett nano. De flesta sjukdomar är stressrelaterade och det är viktigare att ge en bra miljö och motståndskraft till fiskarna. Det är också ett problem med UV och det är att det man vill döda måste passera reaktorkammaren innan det eventuellt drabbar fisken. Vad gäller saltvattensvitaprick så är det sällan man lyckas ta bort det med hjälp av UV när det brutit ut. Här gäller istället karantän om man är rädd att nyinköpta fiskar skall smitta.

MVH Lasse

Appropå nya lagen - det står bör och det är inte rättsligt prövat om detta bör skall läsas skall. Risken finns att det är så - så för säkerhets skull om man inte vill riskera vara lagbrytare så bör man undvika fisk i akvarium mindre än 40 liter. Det är dock fortfarande lagligt att ha en hummer i 40 liter!

MVH Lasse
#109 - 28 september 2007 20:46
pettabaj skrev:
Tänk dom som har pengar så att det bränner.... :)

Mmmm... Nu får jag dock ställa mig i den kategori som inte har så mycket att det bränner.. Men så fort jag har 2kr så bränner det:D
#110 - 28 september 2007 20:47
pettabaj skrev:
En fråga, läste jordbruksverkets nya lagar som gäller från nu... där står det att ett akvarium minst måste vara 40 liter och ha en insynsskyddad sida... insynen är ju inget problem... men hur gör man med 37 liter som måste vara 40????

Jag har just ställt en 3 liters tillbringare vid min burk med ett sugrör som länk...;) tror du det funkar??
#111 - 28 september 2007 20:52
[quote=Lasse;1026578]Får jag säga vad jag tycker så är UV ganska onödigt i ett nano. De flesta sjukdomar är stressrelaterade och det är viktigare att ge en bra miljö och motståndskraft till fiskarna. Det är också ett problem med UV och det är att det man vill döda måste passera reaktorkammaren innan det eventuellt drabbar fisken. Vad gäller saltvattensvitaprick så är det sällan man lyckas ta bort det med hjälp av UV när det brutit ut. Här gäller istället karantän om man är rädd att nyinköpta fiskar skall smitta.

MVH Lasse

Lasse... jag vill alltid veta vad du tycker.. och vad alla andra oxå tycker såklart... men av alla jag känner så är du den jag inte känner med mest erfarenhet mig veterligt...
Tanken med UV va att att kanske slippa några sjukdommar i framtiden.

I MORSE KLOCKAN 05:15 TOG JAG FARVÄL AV MIN GULA LILLA MYSKILLE! Hoppas jag slipper göra om det med nån annan:(
#112 - 28 september 2007 21:54
Buhu. Alltid lika trist när en fisk dör :(
#113 - 29 september 2007 12:37
johan 400 skrev:

Lasse... jag vill alltid veta vad du tycker.. och vad alla andra oxå tycker såklart... men av alla jag känner så är du den jag inte känner med mest erfarenhet mig veterligt...

Tanken med UV va att att kanske slippa några sjukdommar i framtiden.

I MORSE KLOCKAN 05:15 TOG JAG FARVÄL AV MIN GULA LILLA MYSKILLE! Hoppas jag slipper göra om det med nån annan:(

Jag förstår inte riktigt din inledande mening :confused:.

Jag svarade så för att jag inte är riktigt säker på att UV gör just det du vill. Vill du undvika för stora risker så är karantän (min 3 veckor) obligatoriskt vid inköp - oavsett om du har UV eller inte. Vet du om det var saltvattensprick du fått eller inte? Har clownerna drabbats? Hur går det med anemonen? Givetvis kan du köra med UV men det är viktigt att inse att det inte är den heliga gral som löser allt. Om du väljer UV så skall du överdimensionera den och det bästa är om insuget är så nära botten och inredning som möjligt. Speciellt om det är pricken du vill åt. alternativt placerar du insuget i sista kammaren och tar utblåset så att det "spolar" över sand och nedre delar av inredningen. Detta för att ta parasiterena när de kläcker och innan de hinner hitta en värd.

Det är synd att den dog - håll nu noga uppsikt på clownerna.

MVH Lasse
#114 - 29 september 2007 17:39
Lasse skrev:
Jag förstår inte riktigt din inledande mening :confused:.

Jag svarade så för att jag inte är riktigt säker på att UV gör just det du vill. Vill du undvika för stora risker så är karantän (min 3 veckor) obligatoriskt vid inköp - oavsett om du har UV eller inte. Vet du om det var saltvattensprick du fått eller inte? Har clownerna drabbats? Hur går det med anemonen? Givetvis kan du köra med UV men det är viktigt att inse att det inte är den heliga gral som löser allt. Om du väljer UV så skall du överdimensionera den och det bästa är om insuget är så nära botten och inredning som möjligt. Speciellt om det är pricken du vill åt. alternativt placerar du insuget i sista kammaren och tar utblåset så att det "spolar" över sand och nedre delar av inredningen. Detta för att ta parasiterena när de kläcker och innan de hinner hitta en värd.

Det är synd att den dog - håll nu noga uppsikt på clownerna.

MVH Lasse

Jag menar att jag känner ingen med din erfarenhet, och av dom jag inte känner (alla vänliga och duktiga människor här) Så känns det som du har mest erfarenhet av salt i allmänhet och nano i synnerhet... men det är vad jag tror... Vill inte såga någon annan men med tanke på dina trådar både här och på guiden känns det som du vet vad du gör och gör det grundligt men ändå med äventyrslust... Och jag litar helhjärtat på dina råd! Men som du säger det finns flera sätt att flå en K...!

I övrigt så ser allt ok ut! Anemonen sitter kvar och ser lika vit och fin ut som tidigare. Clownerna verkar ha klarat sig ännu... men jag har dom under uppsikt i fall att... i morgon är det dax för vattenbyte... Tänkte då försöka plocka ganska mycket av min gröna hulk... (monstret) För den växer så in i h...te och man ser verkligen hur den borrar sig in i allt för att bli så jobbig som möjligt att plocka... skulle vilja ha den i ett av filterfacken... men det finns ju inte så mycket ljus där. tyvärr...
Ruggigt nöjd med dom nya korallerna. Och hoppas att jag det kommer förbli..

Lasse, får man fråga vad du jobbar med? Och vad det var som väckte ditt intresse för saltvatten?

Mvh // Evigt tacksamme Johan
#115 - 29 september 2007 17:39
havre skrev:
Buhu. Alltid lika trist när en fisk dör :(

Jo jag håller med... Jävla skit...
#116 - 29 september 2007 18:16
Pictures please!

:)

Mvh Thomas
#117 - 29 september 2007 23:11
johan 400 skrev:
Jag menar att jag känner ingen med din erfarenhet, och av dom jag inte känner (alla vänliga och duktiga människor här) Så känns det som du har mest erfarenhet av salt i allmänhet och nano i synnerhet... men det är vad jag tror... Vill inte såga någon annan men med tanke på dina trådar både här och på guiden känns det som du vet vad du gör och gör det grundligt men ändå med äventyrslust... Och jag litar helhjärtat på dina råd! Men som du säger det finns flera sätt att flå en K...!

I övrigt så ser allt ok ut! Anemonen sitter kvar och ser lika vit och fin ut som tidigare. Clownerna verkar ha klarat sig ännu... men jag har dom under uppsikt i fall att... i morgon är det dax för vattenbyte... Tänkte då försöka plocka ganska mycket av min gröna hulk... (monstret) För den växer så in i h...te och man ser verkligen hur den borrar sig in i allt för att bli så jobbig som möjligt att plocka... skulle vilja ha den i ett av filterfacken... men det finns ju inte så mycket ljus där. tyvärr...

Ruggigt nöjd med dom nya korallerna. Och hoppas att jag det kommer förbli..

Lasse, får man fråga vad du jobbar med? Och vad det var som väckte ditt intresse för saltvatten?

Mvh // Evigt tacksamme Johan

Jag är för närvarande fastighetstekniker (ett finare ord för fastighetskötare) men eftersom denna fråga varit uppe förut så kan du se en kortfattad beskrivning om hur jag fått mina kunskaper i denna länk http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=986504&postcount=22

MVH Lasse
Bilagor:
#118 - 30 september 2007 17:45
Lasse skrev:
Jag är för närvarande fastighetstekniker (ett finare ord för fastighetskötare) men eftersom denna fråga varit uppe förut så kan du se en kortfattad beskrivning om hur jag fått mina kunskaper i denna länk http://www.zoopet.com/forum/showpost.php?p=986504&postcount=22

MVH Lasse

Med tanke på erfarenheten så kanske den va kort... men jag tyckte den va både lång och imponerande...[:o] En annan hade varit glad om man får ihop en enda rad med sina erfarenheter...:D
Men då va det ju som jag skrev... du kan onekligen din sak.
#119 - 30 september 2007 17:50
havre skrev:
Pictures please!

:)

Mvh Thomas

Nu kommer det tre nya snart... men jag hade inga vidare nya i kameran... men man kan se mina nyheter!!!
#120 - 30 september 2007 18:00
Idag va det så dax för vattenbyte. Passade då på att ta bort det stora gröna monstret;) Jag plockade bort i stort sett allt som va synligt och som lossnade. Men jag kan tänka mig att det är mins lika mycket kvar i/under all LS. Har mörkt att jag har haft lågt PH så nu håller jag på att höja det... Tänkte mig typ 8,3. Låter det som en bra idé? Körde som vanligt i både biokultus och nitriveck. Men även lite PH/KH buffert. HAr börjat mata mina clowner ur handen oxå... känns som man har lite mer koll på mängden då. Och dom äter villigt. Nakdelen är att så fort man är där och pillar på nått så naggar dom mig i fingertopparna:)

En fundering jag har haft är om man kan byta ut en LS mot ny? Jag har en som är riktigt stor. Och nu när man börjar få ner lite koraller kanske man vill få ner den till typ hälften. Sen är den full med den där växten, vad den nu hette...

Här är tre ny bilder... på korallerna och räkan...
Tar gärna emot kritik i båda riktningarna[:o]

http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/jojo011.jpg
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/jojo009.jpg
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/jojo006.jpg
#121 - 30 september 2007 20:37
johan 400 skrev:
Jag har just ställt en 3 liters tillbringare vid min burk med ett sugrör som länk...;) tror du det funkar??

Lätt att det funkar!!!! // Petter
#122 - 30 september 2007 21:27
Johan

Det ser bra ut - det här kommer att fungera bra.

MVH Lasse
#123 - 2 oktober 2007 13:09
Lasse skrev:
Johan

Det ser bra ut - det här kommer att fungera bra.

MVH Lasse

Tackar så mycket!!! Jo för tillfället känns det som man kan klara av det här...:p
Men det ändras ju lite titt som tätt...;)
Men jag mår lite dåligt äver att ha blivit av med lilla okinawien... men kanske kan skaffa mig en ny nån gång i framtiden. För den va ju helt olik dom andra gobbies man har sett... nästan lika frammåt som clownerna...
Men nu ska jag koncentrera mig på koraller och försöka få en bra och snygg mix av dessa... Nån idé på vad som kan göra sig i min burk? Då jag mest går på utseende...
#124 - 2 oktober 2007 13:13
Funderar på om det går att dela på Xenian?? och hur man då gör detta? Det växer ju och frodas men jag skulle vilja ha den på flera ställen kanske... Men går det och i så fall hur gör man???
#125 - 2 oktober 2007 14:23
http://reefkeeping.com/issues/2007-04/fotm/index.php
Om du inte är rädd för engelska så har du där en artikel om att fragga just xenia. Jag skulle säga att det är en av dom lättare sorterna att dela och sprida kan nästan vara lite svår att bli av med.

//NiXoN
#126 - 3 oktober 2007 07:05
NiXoN skrev:
http://reefkeeping.com/issues/2007-04/fotm/index.php

Om du inte är rädd för engelska så har du där en artikel om att fragga just xenia. Jag skulle säga att det är en av dom lättare sorterna att dela och sprida kan nästan vara lite svår att bli av med.

//NiXoN

Jo jag har hört att det endra växer så det knakar eller oxå blir det inget... men jag tänkte att det kan ju vara en bra start att försöka få den att sprida sig lite som "jag" vill... Den jag har hemma har "grenat" av sig på samma sten, så jag ska försöka lägga ner stenar som den kan grena av sig på. Men bör man använda LS? Eller går det med vad som helst?
#127 - 3 oktober 2007 07:07
Tänkte gå till Bibliateket idag och beställa hem nån Saltbok... Nån idé eller förslag på vad man bör läsa? Kul att få lite koll på alla alger som kommer. Men jag behöver kunskap i ALLT...
#128 - 3 oktober 2007 11:34
Jag flyttade min Turbinaria häromdagen då den typ aldrig "blommade" Den satt ju tidigare till vänster snett under utblåset. Men nu ställde jag den på höger sida under inloppet. Vilket till synes har gjort en väldig skillnad. Nu är den så där fin igen mest hela dagarna. Funderar på om det har med cirkulationen att göra? Där den stog innan va den liksom lite skyddad bakom stenen för cirkulationen. Men där den står nu är flödet mycket bättre...
Min lilla svamp är väldigt svår att placera. Stenen den sitter på är väldigt liten, så jag har provat lägga den på olika ställen men jag tror att sniglarna puttar ner den på nätterna...
Tror att min Räka har ömsat i natt men nu kan jag inte hitta skalet längre... Är nästan säker på att jag såg det förut när jag sprang förbi med dottern på armen. Men nu verkar det som bortblåst...
#129 - 21 oktober 2007 09:55
Ett tag sen jag skrev något nu. men allt verkar funka som sig bör. kör vattenbyten varje vecka på mellan 8 och 10 liter. Tillför fortfarande bio och demitrol. JAg hade samma problem som havre en morgon... En Clown hade hoppat ner i filterfacken. Han simmade runt där pumpen står... så där halvjobbigt att få upp honom. men det gick;) Och han mår prima fortfarande. HAr fylt på med en skivanemon modell väldigt liten, och även en sån där öppen hjärnkorall...som är riktigt vacker. nu känns det som det börjar arta sig riktigt bra... men det ska nog bli nån typ av korall till... har dock inte bestämt mig vilken det blir ännu.. Funderar oxå på en ny okinawie. Jag gillade verkligen den lilla rackaren... Ska nog utöka min städpatrull lite oxå, men ett par turbosniglar och nån erimit.
Kommer kanske in bilder under dagen...

KAn man byta demitrolen mot nitriveck utan problem? Eller ska man hålla sig till den man började med? Och om man kan byta bör man varva in det nya försiktigt?
#130 - 21 oktober 2007 19:26
Här kommer en ny bild på lilla burken... jag är hyfsat nöjd med det men jag ska utöka med nån korall till.. Kom gärna med förslag...
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/mmmmm083.jpg
#131 - 21 oktober 2007 22:51
Det ser ju jättebra ut Johan - och anemonen är med fortfarande! Impad faktiskt. Det fungerar alltså med den också. En euphyllia skulle nog passa bra men de kan vara lite knepiga. En stjärnpolyp skulle heller inte sitta fel

MVH Lasse
#132 - 22 oktober 2007 06:28
johan 400 skrev:
Här kommer en ny bild på lilla burken... jag är hyfsat nöjd med det men jag ska utöka med nån korall till.. Kom gärna med förslag...

http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/mmmmm083.jpg

Kan bara säga *Riktigt Snyggt*
#133 - 23 oktober 2007 18:43
Lasse skrev:
Det ser ju jättebra ut Johan - och anemonen är med fortfarande! Impad faktiskt. Det fungerar alltså med den också. En euphyllia skulle nog passa bra men de kan vara lite knepiga. En stjärnpolyp skulle heller inte sitta fel

MVH Lasse

Tackar tackar! Jo jag är som sagt helnöjd med det med tanke på att det är mitt första...
Jo då anemonen hänger kvar. Han ser ut och trivas där i sitt lilla hål... han har inte flyttat sig en cm... Trodde han va på väg en dag men han sträkte nog bara på sig.;) Men han vägrar att äta räkor... så jag antar att han får i sig av artemian eller nåt annat...
På vilket sätt är euphyllia knepiga? Dom är ju riktigt fina... men det är som vanligt: ska man ha det man vill ha får man sota för det... Nåt förslag på nån stjärnpolyp då kanske?
#134 - 23 oktober 2007 18:44
Manne_74 skrev:
Kan bara säga *Riktigt Snyggt*

MAn tackar så mycket...
#135 - 23 oktober 2007 20:08
Stjärnpolyp kan du nog ta vilken typ du vill - jag personligen gillar de gröna men det finns många varianter. Skall se om jag kan fota mina 7 typer jag har i morgon.

MVH Lasse
#136 - 25 oktober 2007 18:08
Lasse skrev:
Stjärnpolyp kan du nog ta vilken typ du vill - jag personligen gillar de gröna men det finns många varianter. Skall se om jag kan fota mina 7 typer jag har i morgon.

MVH Lasse

det vore kul att se... sen får du gärna skriva hur fasen du gör för att få så fina bilder... jag får blixtar och reflexer hela tiden... och om man tar ett kort utan det så är skärpan allt annat än bra...
#137 - 25 oktober 2007 18:18
En dyr kamera :) Det är väldigt svårt, eller omöjligt, att få bra bilder med vanliga digitala kompaktkameror. Skärpan, zoomen, slutartiden, ja allt är oftast för dåligt. I akvarium skall man fota utan blixt och alltid rakt framifrån.

Mvh Thomas
#138 - 25 oktober 2007 19:18
havre skrev:
En dyr kamera :) Det är väldigt svårt, eller omöjligt, att få bra bilder med vanliga digitala kompaktkameror. Skärpan, zoomen, slutartiden, ja allt är oftast för dåligt. I akvarium skall man fota utan blixt och alltid rakt framifrån.

Mvh Thomas

Ok.. joj ag har märkt att med blixt blir ju bilderna oftast väldigt missvisande och stänger man av den så ligger väl slutartiden på ca 2,5 timmar... och utan stativ och när det mesta rör sig blir det ju inte så där jättebra...
#139 - 25 oktober 2007 20:56
Dyr kamera, tja jag köpte en Olympus 400E och tänkte jag skulle få mycket bättre bilder än vad jag har fått med min gamla Canon Poweshot A520. Tyvärr - mer avancerad - mer inställningar. Man kan tyvärr inte använda automatik. Blixttagningar blir inte bra - de blir "hårda" men jag har börjat och förstå en del nu. Kjell tar alla sina bilder med blixt men har en separat blixt (inte kamerans) och en plastbit för som sprider, softar blixten. De sista bilderna jag tagit tog jag med blixt och manuella inställninga, tid en hundradel och bländare 9 och med min inbyggda blixt. Man håller kameran lite i vinkel så att reflexen studsar vid sidan av kameran. Många bilder har jag tagit utan blixt, framförallt med min gamla kamera. Med den har jag också tagit mina bästa bilder - än så länge.

MVH Lasse
#140 - 21 november 2007 11:56
Jaha då va det ett tag sen igen då... mycket att stå i för tillfället. Men jag är inne och läser allt matnyttigt som skrivs. Allt rullar fortfarande på bra och alla verkar trivas. Har lyckats fragga min Xenia nu!!!! Inte för att jag gjorde så mycket. Jag placerade den så att den storsta delen nästan låg mot en annan LS och sen sköte den resten själv. Han la ner en del av roten emot och sen släpte den från övriga stammar av sig själv. Nu har jag flyttat den igen för att få två kollonier. Riktigt roligt.
Min Discosoma som va så liten så liten har börjat ta lite mer plats. Och det har kommit fram en knapp till nu så jag bara myser.
Ska försöka lägga upp nån bild igen ikväll eller imorgon.
Har en fråga dock... Jag åker till Brasilien om en och en halv vecka... Kommer vara borta i tre veckor. Jag har nån som kan mata ibland. men jag vågar nog inte låta dom göra något vatten byte. Kommer det att funka? Finns det nåt jag kan göra för att det ska funka på bästa sätt??

//En lycklig #saltvattensakvarist"
#141 - 21 november 2007 19:10
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/nnnnnnnnnn097.jpg
Är kluven på namnet men jag tror Discosoma Man kan se den nya lilla knappen inder den stora.
http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/nnnnnnnnnn098.jpg

http://i145.photobucket.com/albums/r212/johan400/nnnnnnnnnn200.jpg
En helhetsbild framifrån Där jag längst upp har märkt ut var förökningen pågår;) Sen i mitten lite till höger ser man Nån röd alg... Som man troligen villlbli av med. Och på botten ligger en erimit och ömsar...
#142 - 21 november 2007 20:20
Snyggt.

"rödalgen" är en saltvattencyano om den är slemmaktig. Du bör suga ut den så ofta du bara kan och ersätta med nytt vatten. Öka matningen med något högproteinfoder. Personligen skulle jag gå in med lite nitrat (men det är ordentligt omdiskuterat).

MVH Lasse
#143 - 21 november 2007 21:16
Fint med pics! :)

Kul att det går bra med alla invånare!

Hehe, den där gröna macroalgen (trött i huvudet nu) håller på att ta över hela stenen!

Mvh Thomas
#144 - 21 november 2007 22:15
Lasse skrev:
Snyggt.

"rödalgen" är en saltvattencyano om den är slemmaktig. Du bör suga ut den så ofta du bara kan och ersätta med nytt vatten. Öka matningen med något högproteinfoder. Personligen skulle jag gå in med lite nitrat (men det är ordentligt omdiskuterat).

MVH Lasse

mycket följde med när jag rensade calupetran eller vad den hette... men ok då suger jag där ifrån i fortsättningen... inga bra idéer på hur jag får karet att överleva tre veckor utan vattentillsyn?
#145 - 21 november 2007 22:16
havre skrev:
Fint med pics! :)

Kul att det går bra med alla invånare!

Hehe, den där gröna macroalgen (trött i huvudet nu) håller på att ta över hela stenen!

Mvh Thomas

Jo det är riktigt kul det här... Du ska se hur den ser ut innan varje vattenbyte... tror att den dubblar sin egen massa varannan dag... Kommer aldrig bli av med den:(
#146 - 21 november 2007 22:46
Caluerpan är svår att bli av med men du har nytta av den nu om du skall försöka bli av med cyanon (om det är det). Den är konkurenskraftig om alla näringsämnen finns.

Att få karet att överleva tre veckor? Jag skulle göra så att jag drog ner på belysningen (per dag) till ca 5 - 6 timmar. Be någon gå dit och mata samt fylla på dunstat vatten (matningen räcker med lite grand var tredje till fjärde dag - det viktigaste är avdunstningen och påfyllningen av dunstat vatten. Gör färdigt små, små portioner med mat. När jag var borte två veckor så gjorde jag i ordning 15 petflaskor med kalkvatten så min kompis kunde gå och pytsa i detta var till varannan dag.

Viktigast är - låt ingen mata ihjäl dina fiskar - fyll på dunstat vatten.

MVH Lasse
#147 - 23 november 2007 22:01
Lasse skrev:
Caluerpan är svår att bli av med men du har nytta av den nu om du skall försöka bli av med cyanon (om det är det). Den är konkurenskraftig om alla näringsämnen finns.

Att få karet att överleva tre veckor? Jag skulle göra så att jag drog ner på belysningen (per dag) till ca 5 - 6 timmar. Be någon gå dit och mata samt fylla på dunstat vatten (matningen räcker med lite grand var tredje till fjärde dag - det viktigaste är avdunstningen och påfyllningen av dunstat vatten. Gör färdigt små, små portioner med mat. När jag var borte två veckor så gjorde jag i ordning 15 petflaskor med kalkvatten så min kompis kunde gå och pytsa i detta var till varannan dag.

Viktigast är - låt ingen mata ihjäl dina fiskar - fyll på dunstat vatten.

MVH Lasse

Jag ska ta dig på orden... (som vanligt) :)
Ska lägga ner mitt 400l malawi imorgon oxå... annars blir det nog för mycket för dom som ska mata och dona..[:o]
får se om jag behåller karet för ett framtida saltkar... Hum... ja den som lever får se...
funderade på om jag ska frysa in fördiga portioner i vatten så är det bara att tina och hälla i. så hålls vattennivån stabil direkt... vet inte om det är en bra idé???
#148 - 23 november 2007 22:03
Livrädd!!!

Nu på eftermiddagen fick helt plötsligt min anemon för sig att flytta... Han krevlade sig ur sitt håll för att lägga sig en stund i sanden... ne står han inne i ett hörn med halva foten på sanden och andra halvan på glaset...
Hörde att om dom börjar gå omkring så brukar det vankas problem... Nån som kan styrka eller dementera??? Känns ju jobbigt att åka bort om det är något på G...
#149 - 24 november 2007 00:00
Alltså det lilla jag vet om anemoner är att de flyttar sig om de inte trivs med platsen och det behöver inte vara värre än så, när den är nöjd stannar den. Olika arter vill ha olika förhållanden. Vet det finns en som gärna sitter mitt i utblåset, glömt namnet, medan andra hatar stark ström...Större orosmoment är väl om den börjar hänga och tömmer sig på vatten, så länge den är uppblåst är den väl "nöjd", rätta mig om jag har fel.

Nu kommer ordentliga spekulationer. Eftersom anemonen ändå är en carnivore så kan det hända att den efter ett tag märker att den inte för någon föda. Flytten kan alltså vara återkommande tills den anser att den får nog med föda, den letar efter bättre jaktmarker. Alternativt att zooxanthellaerna eller zoocloreallaerna som den lever i symbois med är missnöjda med ljuset och det får anemonen att söka en bättre solplats :).

Är det så svårt med malawi att du måste stänga ned det?

Mvh Thomas
#150 - 25 november 2007 08:49
havre skrev:
Alltså det lilla jag vet om anemoner är att de flyttar sig om de inte trivs med platsen och det behöver inte vara värre än så, när den är nöjd stannar den. Olika arter vill ha olika förhållanden. Vet det finns en som gärna sitter mitt i utblåset, glömt namnet, medan andra hatar stark ström...Större orosmoment är väl om den börjar hänga och tömmer sig på vatten, så länge den är uppblåst är den väl "nöjd", rätta mig om jag har fel.

Nu kommer ordentliga spekulationer. Eftersom anemonen ändå är en carnivore så kan det hända att den efter ett tag märker att den inte för någon föda. Flytten kan alltså vara återkommande tills den anser att den får nog med föda, den letar efter bättre jaktmarker. Alternativt att zooxanthellaerna eller zoocloreallaerna som den lever i symbois med är missnöjda med ljuset och det får anemonen att söka en bättre solplats :).

Är det så svårt med malawi att du måste stänga ned det?

Mvh Thomas

ok men han ser ju hyfsat pigg ut så jag får äl vänta och se...

Nej det är väl inte så svårt med Malawi... men efter som mitt intresse för det blir mindre och mindre känns det som ett bra lägge att lägga ner det.
#151 - 29 december 2021 11:01
Oj oj detta va ett tag sedan. En kollega kom till jobbet med ett gammalt Clownhotell som stått i en lada under många år. Sa direkt tack men nej tack! Men 20 sec senare började jag drömma mig iväg. Nu har jag tvättat det och provfyllt det med vatten. Visade sig att belysningen är trasig och fläktarna som skall kyla tekninken i locket står stilla. Pumparna som satt i det va oxå kass. Den som sitter på skummaren är helt död och cirkulationspumpen går sakta sakta :) . med andra ord ett kar och inte mycket mer.
Funderar nu på om jag skall köra det utan locket... eller om jag skall ge mig på något annat... men suget är onekligen här igen. :)
Karet som tråden tidigare handlat om flyttade hem till min mamma då vi skulle renovera i stort sett hela huset. det gick hemma hos henne i ca 2 år innan hon plockade ner det.
Men Lasse lasse lasse? Vart har han tagit vägen?
Är det någon kvar sedan sist?

Annons