Ursprungligen skickat av ray
FI och Daniell : med uppfällbart bord/stolar och hängmatta får ni mer plats för akvarierna [:-17]
Haha jo det är väl så det lär sluta, allt handlar ju om prioritering, ett sjysst akvarium eller en sjysst säng? Svårt val för en sann akvarist. ;D
Ursprungligen skickat av ray
FI: hur går det ålen och lapradin ??
Har fått fisklista med många fengäddor på och jag vet inte vilken jag ska välja [:-116] det finns : lapradi,buettikoferi,congicus,palmas ,ornatipinnis,weeksi,bichir och några till...
Tufft, är det på Akvarieteknik? I så fall så måste jag nog försöka få upp någon hit upp. :)
Lapradeien mår finemang, han försökte tugga i sig en långsträckt pansarmal härom veckan men lyckades inte pressa ner den, redtailen fick till slut ta hand om malen då den skadade ögonen. I övrigt så är lapradeien rätt ball, jag sålde senegalusarna och en ornatipinnis eftersom de började bli lite bråkiga och detta resulterade i att lapradeien och ornatipinnisarna nu är betydligt mer framfusiga. :)
Men skulle jag själv köpa en fengädda idag så skulle jag nog inte välja en lapradei, min är inte skygg eller så men den är lite för lugn enligt min mening, ornatipinnisarna simmar runt lite mer och är enligt mig roligare. Men jag har ju redan ornatipinnis så skulle jag välja någon av arterna du nämner så skulle det bli en weeksi, de ser tråkiga ut då de är små men blir fina då de växer till sig. Men ornatipinnisarna är annars min favorit just nu, de är riktigt vackra och simmar omkring även dagtid och är också de som först kommer fram för att bli handmatade. Senegalusarna var ännu aktivare och framfusiga men de har ju inte utseendet med sig och mina blev dessutom rätt aggressiva vilket jag inte gillade.
Hur som helst, här är två bilder på lapradeien.
http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Andra_arter:Fengadda:lapradei51.jpg
http://erland.homeip.net/dirgallery/do/guest/viewimage?gallery=9&image=Andra_arter:Fengadda:lapradei52.jpg
Ålen är inbytt, den blev svintråkig, låg bara bakom en sten och tappade sin ljusa fina färg. Troligtvis så var det väl redtailens fel men samtidigt så såg jag aldrig dem tjivas så jag vet inte, jag lessnade i alla fall på den.
Jag skrev ju tidigare att jag hade fått tag på Cichlasoma festae... Detta visade sig vara Cichlasoma urophthalmus. Ett tack till Daniel som noterade det först. Jag blev givetvis lite besviken först men det är ju bättre att få reda på det nu än då de är 30cm...
Skillnaderna är större än man kan tro då man ser dem som små, festaen blir knallröd(honan), urophthalmusen blir typ brun-orange... Festaen blir runt 50cm, urophthalmusen runt 30cm... Festaen är en av akvaristikens aggressivaste arter, urophthalmusen en normal centralamerikan (troligtvis)... Festaen är en sydamerikan, urophthalmusen en centralamerikan...
Det borde vara straffbart för grossisterna att ta fel på dessa arter. De är bara delvis likartade till utseendet, i övrigt så är de två HELT olika arter.
Men de har än så länge visat upp ett riktigt härligt beteende så jag är nöjd i alla fall, de är aktiva och matglada som få och hoppar efter maten och är alltmänt trevliga. Jag tänkte spara dem och se vad det blir av dem. Det går även ett gäng salvini i karet så jag hoppas att de ska kunna samsas.
Hur som helst, inga fler omotiverade fiskbyten nu på ett tag. Börjar jag prata om att byta fisk så får ni lova att börja skrika åt mig. ;)
Mvh Fredrik