Ang. gnäll på ak.storlek

#1 - 21 februari 2010 11:29
Jag har sett att det är väldigt många som gnäller när man i ett forum till exempel skriver ''jag har 5 guldfiskar i 50 liter akvarium''. Det är för lite och allt det dära. Jag har en guldfisk i 14 liter och den trivs som.. fisken i vattnet! :d Liksom jag fattar inte grejen att börja gnälla genom internet när man inte ens sett den andra personens fisk? Min trivs superbra och jag ska köpa till någon annan också.

Till och med i den här guiden på hemsidan står det; 1l vatten för 1cm fisk. Min guldfisk är ung. 5 cm och då borde jag ha ett akva på 5 litet vatten, visst? Jag har 14 alltså 9 'för mycket'. Och min fisk trivs jättebra, så jag tycker att folk ska sluta gnälla på akvariets storlek.
#2 - 21 februari 2010 11:33
Var poppar ni upp ifrån egentligen! använd sunt förnuft och har du inte det så skaffa ett!
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1
#3 - 21 februari 2010 11:34
Läs på ordentligt innan du ska klaga.. En guldfisk som är i ett 14Liters akvarium lever inte lika länge som en annan = den mår inte lika bra..

Edit:
Bara för att det går att ha en fisk i en liten skål betyder det inte att man ska ha det. Du kan ju jämföra det med att sätta dig i en garderob och leva där resten av ditt liv :-)
#4 - 21 februari 2010 11:38
Ja men liksom, om det skulle vara så himla hjärtlöst och hemskt att ha fiskar i små akvarier varför säljer man det då? Och varför skriver de, till och med här på denna hemsidan om att det är helt okej?

Jag skulle aldrig ha en 1cm guppy i 1l, men jag stör mig på att folk ibland inte vet något om hur fisken trivs/ser ut och gnäller iaf.
#5 - 21 februari 2010 11:40
welonka skrev:
Ja men liksom, om det skulle vara så himla hjärtlöst och hemskt att ha fiskar i små akvarier varför säljer man det då? Och varför skriver de, till och med här på denna hemsidan om att det är helt okej?

Jag skulle aldrig ha en 1cm guppy i 1l, men jag stör mig på att folk ibland inte vet något om hur fisken trivs/ser ut och gnäller iaf.
Ta en diskussion med dina föräldrar om den här frågan tycker jag!
#6 - 21 februari 2010 11:53
welonka skrev:

Räkakvarium kanske? Som sagt så lever fisken inte så länge i ett litet akvarium
#7 - 21 februari 2010 11:53
Det märks att det är sportlov, alla troll brukar dyka upp då.:mad:
#8 - 21 februari 2010 11:55
Ursäka, men var i h*lvete hittar du att det är "okej" att ha en guldfisk i ett 15 Liters akvarium?

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54
#9 - 21 februari 2010 11:57
Guy Palm skrev:

Det verkar inte vara något troll

http://megus.blogg.se/category/min-sota-hugo.html
#10 - 21 februari 2010 12:18
Herregud! Vilken tur att denna människa hittat hit så vi kan hjälpa henne tillrätta.
Du kan absolut inte ha Guldfiskar i ditt 14-liters akvarium. Så du har två val:
Antingen lämnar du tillbaka fiskarna till affären o köper räkor (vilket är det enda som kan leva i ditt akvarium) istället, eller så köper du ett nytt akvarium som är ca 300 liter.

Ser ju bilderna på din blogg och kan se att dina fiskar lider.
Ska du behålla akvariumet med räkor så måste du sätta dit en mörk bakgrund, fixa ett ordentligt filter! Annars blir vattnet aldrig bra.
Har du funderat på att plantera växterna kanske? Du kan inte ha dem i krukan. Sköljde du av dem väl innan du satte i dem i vattnet?

I affären sa dem att du kan inte ska ha fisk i mindre än 45liter, ändå köper du ett så litet som 14 liter o sätter i 2 Guldfiskar?? Att de säljer små akvarium är för att vissa vill ha som yngelakvarium, till snäckor o räkor, att bara ha växter i osv.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 21 februari 2010 12:33
Alla fiskarter har olika behov av storlek på akvariet utifrån sina förutsättningar som bl.a. är artens storlek och beteende.

För en del arter kan det därför räcka med ett 20-liters akvarium medan det för andra är för litet med ett 1.000 liters.

En guldfisk har i och för sig ett betende som gör att de inte behöver ett så stort akvarium, men den blir rejält stor och skall därför inte hållas i en liten vattenbehållare.
#12 - 21 februari 2010 12:51
welonka skrev:
Jag har sett att det är väldigt många som gnäller när man i ett forum till exempel skriver ''jag har 5 guldfiskar i 50 liter akvarium''. Det är för lite och allt det dära. Jag har en guldfisk i 14 liter och den trivs som.. fisken i vattnet! :d Liksom jag fattar inte grejen att börja gnälla genom internet när man inte ens sett den andra personens fisk? Min trivs superbra och jag ska köpa till någon annan också.

Till och med i den här guiden på hemsidan står det; 1l vatten för 1cm fisk. Min guldfisk är ung. 5 cm och då borde jag ha ett akva på 5 litet vatten, visst? Jag har 14 alltså 9 'för mycket'. Och min fisk trivs jättebra, så jag tycker att folk ska sluta gnälla på akvariets storlek.

Nu är inte jag så erfaren, men vad det menar med 1cm fisk på 1 liter vatten har jag förstått att det handlar om vuxen fisk. Så man ska kolla hur stor fisken är som vuxen och sen räkna ut hur många liter vatten den behöver...Så har jag fattat det.
#13 - 21 februari 2010 12:56
Lite halvkorkad "regel" det där tycker jag personligen, då är det bättre att kalla den hänvisning eller liknande.
Som Kjell skriver beror det väldigt mycket på vad det är för fisk man räknar på, det kan vara stor mal som knappt rör på sig jämfört med tex. en liten tetra som vill ha större simutrymme...
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 21 februari 2010 13:03
Asynja skrev:
Nu är inte jag så erfaren, men vad det menar med 1cm fisk på 1 liter vatten har jag förstått att det handlar om vuxen fisk. Så man ska kolla hur stor fisken är som vuxen och sen räkna ut hur många liter vatten den behöver...Så har jag fattat det.

Ja regeln som i sig är väldigt korkad utgår självklart från vuxenstorleken. Sedan har ju också varje art dessutom en minimumstorlek på akvariet.

Men regeln är som sagt extremt korkad och fungerar enbart om det handlar om samma typ av fiskar.
#15 - 21 februari 2010 13:32
Ja regeln som i sig är väldigt korkad utgår självklart från vuxenstorleken. Sedan har ju också varje art dessutom en minimumstorlek på akvariet.

Men regeln är som sagt extremt korkad och fungerar enbart om det handlar om samma typ av fiskar.

Det är väl som med det mesta här i livet att man får tänka lite själv också, eller fråga er experter när man som jag är väldigt ny i akvarievärlden :). Det jag kan tycka är att det ibland är svårt att sålla bland all information både här och på andra ställen & veta vad som gäller eg. Det står olika överallt, dessutom har alla olika uppfattning och erfarenheter. Det är verkligen inte lätt alla gånger.
#16 - 21 februari 2010 13:47
welonka skrev:

Du har haft fiskarna i en och en halv månad, så det är klart att de inte har hunnit växa ur ditt lilla akvarium än. Men de kan bli flera tiotals år gamla och ungefär två decimeter stora. Men då måste de få rätt förhållanden.

Den där regeln du hänvisar till om en liter vatten per centimeter fisk är en av de myter som cirkulerar, den är helt enkelt alldeles för trubbig för att använda.

Jag tycker det är jättebra att du har hittat hit till Zoopet och har reggat dig här. Det betyder att du vill dina fiskars bästa, och det är förstås det viktigaste. Men du kommer nog aldrig få någon här som tycker att det är okej att ha två guldfiskar på det sätt som du har dem.

Jag skulle vilja göra några jämförelser från din hemsida. Du skriver om uppvisning på ett alldeles för halt golv. Det gick ju inte att göra uppvisning så bra som du och de andra skulle vilja. Men trots det genomförde ni den.
Och det gick ju bra. Men tänk dig om alla uppvisningar och tävlingar genomfördes på sådana golv.Kanske för att det är dyrt med riktig behandling av golvet, eller för att det ser snyggare ut för publiken med ett blankt golv. Ingen dansare skulle i längden kunna dansa på sådana golv, många skulle skada sig, en del riktigt illa osv.
Ungefär så är det med guldfiskar i små akvarium. Dina två har överlevt än så länge. Det kan jämföras med den enda uppvisningen ni gjorde. Men att ha dem där permanent är som att alltid ha så hala golv. Och kanske skulle inga dansare direkt dö att ett golv, men det är vad guldfiskar gör i ett litet akvarium.

Sen skriver du om när ser all snö utanför fönstret på morgonen. Din mamma hade redan varit ute med er lilla hund. Varför? Ja, självklart för att det måste man med en hund. Man kan inte låta en hund gå nödig inne, bara för att det är mycket snö eller kallt. Så man går ut, och antagligen hade Hugo rätt kul också ute i snön. Och ungefär så skulle dina guldfiskar ha det i ett lagom stort akvarium.
Jycken kan leka och busa inne, men i längden skulle den må riktigt dåligt av att aldrig få gå ut.
Och om ni sköter om Hugo på rätt sätt, varför inte Lady och Gaga?

Varför säljer man så små akvarium om man inte får ha dem?
Jämför med dansen igen då. Du vet ju att det finns klädregler, särskilt om klänningarna. Ju yngre tjej, desto längre ska kjolen vara, 9-10-åringar ska inte svassa runt i rumpkorta kjolar och försöka se sexiga ut. Men det går ju att se på varenda tiodanstävling klänningar som bryter ordentligt mot alla klädregler. Varför? Tja, det lönar sig.

Och lönar sig nåt så är många människor beredda att bryta mot regler, vare sig det gäller pengar eller domarpoäng. Särskilt om det drabbar nån annan, medtävlare som får sämre placering eller fiskar som får för små akvarium.

Dock försökte ju din zoohandlare att få dig att förstå att fiskar ska ha minst 40 liter. så det är ju inte bara vi som tycker att dina fiskar har det för trångt.

Ta dig du en ny funderare på om det är guldfiskar du ska ha på ditt skrivbord. Det finns fiskar du kan ha i ditt 35-liters kar, inte bara räkor.
Det finns t ex ett släkte fiskar som heter Microrasbora, där finns fina fiskar som passar. Eller en underbar liten skönhet som heter galaxyrasbora, kolla in den. Danio margarita heter den om du vill googla.
#17 - 21 februari 2010 14:05
joelvuo skrev:
Det verkar inte vara något troll

http://megus.blogg.se/category/min-sota-hugo.html

Jag kan inte sluta skratta!!!
#18 - 21 februari 2010 14:21
Mumin är så härligt klok här!
Istället för att hugga med vassa tänder bara för att hon öppnade sin tråd med en provocerande fråga/provocerande inlägg kan vi väl försöka förklara -Varför- vi blir upprörda när vi ser djuren inklämda i alltför trånga kar?
Ingen är för ung, eller gammal, för att lära sig. ^^

Så jag hoppas att du försöker ta till dig av de svar du får här, Welonka! Fjorton liter är fel på gränsen till grymt redan nu. När fisken växer, om den överlever, kan kroppen till och med missbildas... och vid det laget är det sedan länge för sent att göra någonting åt saken.
Som sagt. Det finns många fler alternativ än man kanske tror från början.
#19 - 21 februari 2010 14:27
Mumin skrev:
Du har haft fiskarna i en och en halv månad, så det är klart att de inte har hunnit växa ur ditt lilla akvarium än. Men de kan bli flera tiotals år gamla och ungefär två decimeter stora. Men då måste de få rätt förhållanden.

Den där regeln du hänvisar till om en liter vatten per centimeter fisk är en av de myter som cirkulerar, den är helt enkelt alldeles för trubbig för att använda.

Jag tycker det är jättebra att du har hittat hit till Zoopet och har reggat dig här. Det betyder att du vill dina fiskars bästa, och det är förstås det viktigaste. Men du kommer nog aldrig få någon här som tycker att det är okej att ha två guldfiskar på det sätt som du har dem.

Jag skulle vilja göra några jämförelser från din hemsida. Du skriver om uppvisning på ett alldeles för halt golv. Det gick ju inte att göra uppvisning så bra som du och de andra skulle vilja. Men trots det genomförde ni den.

Och det gick ju bra. Men tänk dig om alla uppvisningar och tävlingar genomfördes på sådana golv.Kanske för att det är dyrt med riktig behandling av golvet, eller för att det ser snyggare ut för publiken med ett blankt golv. Ingen dansare skulle i längden kunna dansa på sådana golv, många skulle skada sig, en del riktigt illa osv.

Ungefär så är det med guldfiskar i små akvarium. Dina två har överlevt än så länge. Det kan jämföras med den enda uppvisningen ni gjorde. Men att ha dem där permanent är som att alltid ha så hala golv. Och kanske skulle inga dansare direkt dö att ett golv, men det är vad guldfiskar gör i ett litet akvarium.

Sen skriver du om när ser all snö utanför fönstret på morgonen. Din mamma hade redan varit ute med er lilla hund. Varför? Ja, självklart för att det måste man med en hund. Man kan inte låta en hund gå nödig inne, bara för att det är mycket snö eller kallt. Så man går ut, och antagligen hade Hugo rätt kul också ute i snön. Och ungefär så skulle dina guldfiskar ha det i ett lagom stort akvarium.

Jycken kan leka och busa inne, men i längden skulle den må riktigt dåligt av att aldrig få gå ut.

Och om ni sköter om Hugo på rätt sätt, varför inte Lady och Gaga?

Jämför med dansen igen då. Du vet ju att det finns klädregler, särskilt om klänningarna. Ju yngre tjej, desto längre ska kjolen vara, 9-10-åringar ska inte svassa runt i rumpkorta kjolar och försöka se sexiga ut. Men det går ju att se på varenda tiodanstävling klänningar som bryter ordentligt mot alla klädregler. Varför? Tja, det lönar sig.

Och lönar sig nåt så är många människor beredda att bryta mot regler, vare sig det gäller pengar eller domarpoäng. Särskilt om det drabbar nån annan, medtävlare som får sämre placering eller fiskar som får för små akvarium.

Dock försökte ju din zoohandlare att få dig att förstå att fiskar ska ha minst 40 liter. så det är ju inte bara vi som tycker att dina fiskar har det för trångt.

Ta dig du en ny funderare på om det är guldfiskar du ska ha på ditt skrivbord. Det finns fiskar du kan ha i ditt 35-liters kar, inte bara räkor.

Det finns t ex ett släkte fiskar som heter Microrasbora, där finns fina fiskar som passar. Eller en underbar liten skönhet som heter galaxyrasbora, kolla in den. Danio margarita heter den om du vill googla.

Det är väl inte 35 liter hon har, det är nog bara 14 liter? Och i 14 liter kan man inte ha någon fisk enligt mig.
#20 - 21 februari 2010 14:52
Var är föräldrarna i allt detta?
Tycker att de har skyldighet att ta reda på fakta om de djur som kommer in i deras hem.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 21 februari 2010 15:17
Mumin skrev:

Vad menar du - visst får man ha små akvarier.

Återigen vad menar du - jag har flera akvarier som är mindre än 40 liter (och samtliga är lagliga). De flesta av de fiskarna som jag har i dessa akvarier har mer utrymme än vad en diskus eller en guldfisk har som går i ett 1000 liters akvarium.

Jag tycker att det är helt uppåt väggarna att säga att fiskar skall ha minst 10 liter, minst 40 liter, minst 1oo liter, minst 10000 liter etc. etc.

ALLA arter har ett behov på storlek, form, inredning etc. på akvariet som varierar mellan olika arter alltefter deras storlek och beteende.
#22 - 21 februari 2010 15:25
Mumin skrev:

Det beror helt och hållet på vad man stoppar i dem.
Kolla detta exempel.
http://www.alfanita.se/fishroom_s.htm
#23 - 21 februari 2010 15:31
Om ni läser igenom inlägget ordentligt så ser ni att just den frågan "Varför säljer man så små akvarium om man inte får ha dem?" inte var Mumins egen, utan ett sätt att tydliggöra inlägget för trådskaparen.
Visst?
Eller är det jag som läser snett och de andra som har rätt? ^^

Vilket asballt akvarierum för övrigt. O_O
#24 - 21 februari 2010 15:37
För små akvarier eller inte, antal centimeter fisk per liter vatten etc. Vissa fiskar går utmärkt i små burkar andra inte och det är inte alltid avhängigt storleken på fisken utan även hur den beter sig etc. Det är ju bara att läsa på innan man skaffar sig fisken.
Bilagor:
#25 - 21 februari 2010 15:44
Guy Palm skrev:

Troll är nog det minsta... ;) Ursäkta mig med jag bara undrar... Varför anger man att man är 19 år här, men i blogg till synes endast 13år?? Det förklarar väll hela logiken.

Varför man säljer små akvarium: För att tjäna pengar på dem som INTE vill ha stora akvarium. Allt går att sälja med mördande reklam.
#26 - 21 februari 2010 15:53
Pickles skrev:
Om ni läser igenom inlägget ordentligt så ser ni att just den frågan "Varför säljer man så små akvarium om man inte får ha dem?" inte var Mumins egen, utan ett sätt att tydliggöra inlägget för trådskaparen.

Visst?

Eller är det jag som läser snett och de andra som har rätt? ^^

Vilket asballt akvarierum för övrigt. O_O

Tack Pickles, det var precis det jag försökte göra, dessutom tipsade jag ju trådskaparen om fiskar som går utmärkt att ha i ett akvarium av hennes storlek.
Mitt inlägg var väl långt nog, utan att jag behövde förtydliga för er som redan är insatta, eller skriva att handlaren pratade specifikt om guldfiskar.
Det viktiga är väl inte att hacka på varandra, utan att få ännu en akvarist att se till sina fiskars behov.
#27 - 21 februari 2010 16:05
Nu ber jag om ursäkt redan i början, för jag har inte orkat läsa igenom de längsta trådarna här. Men vad jag såg var det ingen som riktigt förklarade vad "1cm=1L"-regeln egentligen innebär. Därför tar vi en liten infopost som är lätt att se (och så hoppas jag att inte något av proffsen redan skrivit detta!). :p

Så här ligger det till:
Den regeln som säger att man ska ha 1 liter vatten per cm fisk gäller enbart när man vill ta reda på vilket ungefärligt antal fiskar man kan belasta karet med. Det har alltså inte så mycket med fisken att göra, utan hur mycket karet klarar av att bryta ned i en jämn takt.

Sedan finns det (Som redan nämnt i tråden) för varje fiskart ett minstavärde på hur litet ett kar skall vara för att just den fiskarten skall trivas.

För att ta ett praktiskt exempel:
Neontetror (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=476&SOK=1) kräver minst 45L vatten. Så ska du bara ha 1 fisk måste du fortfarande ha 45L.

Men tetror är stimfiskar, så du vill ha lite fler än bara 1 fisk. Nu kommer cm/l-regeln in. Neontetror kan bli 5 cm långa. Om du då vill ha 10 stycken neontetror så blir deras sammanlagda längd 50 cm, vilket då innebär att du måste ha 50 liter vatten i akvariet. Alltså räcker 45 liter vatten bara till 9 neontetror.

Detta är reglerna i praktiken. De är inte alltid smidiga, men innan man blivit en vanare akvarist bör man försöka följa dem för att inte riskera att ta kål på sina fiskar. Med vissa arter, exempelvis en del dvärgciklider, så kan du ha en hane i ett 60 liters akvarium, men ska du ha två kanske du måste ha 120 liter! Har du två hanar i ett mindre akvarium finns risken att de dödar varandra.
Kjell Fohrman
Administrator
#28 - 21 februari 2010 17:39
C.Ciklid skrev:
Varför man säljer små akvarium: För att tjäna pengar på dem som INTE vill ha stora akvarium. Allt går att sälja med mördande reklam.

Allt säljande går ut på att sälja så pass att man kan driva företaget.
Det är inget fel på små akvarier - det som är fel är att man håller fiskar i akvarier där de inte hör hemma.

Nanoakvarierna har varit ett lyft framåt för akvariehobbyn och även för djurhållningen.
Så för varje fiskart man skaffar sig så skall man sätta in sig i artens specifika behov
Kjell Fohrman
Administrator
#29 - 21 februari 2010 17:49
Återigen detta med 1 cm = 1 L är en usel regel som det vore bättre att skrota totalt.

En art som blir 10 cm skulle alltså enligt den kräva lika mycket vatten som 2 fiskar av en art som blir 5 cm.
Rent teoretiskt (men inte praktiskt) skulle detta vara en vettig regel om 5 cm fiskarna hade samma bredd och höjd som 10 cm fisken. Nu är det nästan aldrig så utan större fiskar är också betydligt bredare och högre och är oftast mer än dubbelt så stora.
Påhittat exempel
2 fiskar x (5cm x 1cm x 1cm) = 10
1 fisk x (10cm x 2 cm x 2cm) = 40
I DETTA påhittade exempel krävs det alltså 8 st 5 cm fiskar för att det skall motsvara 1 st 10 cm fisk.
#30 - 21 februari 2010 17:53
Det här har kanat iväg och blivit en rätt intressant tråd, men jag undrar om trådskaparen inte drev med oss ändå?
Av någon anledning fungerar i alla fall inte blogglänken längre.. och hon är väldigt, väldigt sparsam med sina egna åsikter, inte sant?
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 21 februari 2010 18:04
Pickles skrev:
Det här har kanat iväg och blivit en rätt intressant tråd, men jag undrar om trådskaparen inte drev med oss ändå?

Av någon anledning fungerar i alla fall inte blogglänken längre.. och hon är väldigt, väldigt sparsam med sina egna åsikter, inte sant?

Det är inte så viktigt om trådskaparen skojar eller inte. Problemet att hålla fiskar i för små akvarier (till vad dom egentligen behöver) förekommer och därför skall man ge ett seriöst svar om man skall svara.

En del menar t.ex. att det är djurplågeri att hålla fisk i ett väggakvarium.
I mitt väggakvarium har jag endlers. Om man räknar om det utrymme dessa fiskar har här till vad diskus skulle ha om de skulle ha lika stor rörelseyta, skulle ett motsvarande diskuskar vara på 300x200x60cm - så ni som har diskus har ni ett akvarium på 3600 L;)
#32 - 21 februari 2010 18:29
Allt säljande går ut på att sälja så pass att man kan driva företaget.

Det är inget fel på små akvarier - det som är fel är att man håller fiskar i akvarier där de inte hör hemma.

Nanoakvarierna har varit ett lyft framåt för akvariehobbyn och även för djurhållningen.

Så för varje fiskart man skaffar sig så skall man sätta in sig i artens specifika behov

Självklart. Det ÄR inte fel på små akvarier. Man får ju tänka logiskt vad som KAN hållas i dessa akvarium. Man skall väll inte placera en fisk som kan bli 25cm i en 5l skål tex. Teoretiskt sätt kan man väll sätta sig i en liten hundbur och se hur man eg. trivs där i. Utseendemässigt ser du kanske ut att trivas men... ;)

Och det mad att allt går att säljas, det finns trots allt säljare som säger att det är helt ok att hålla Påfågelciklid i ett 112l med div. småfisk som guppy, platy, neontetror.... Jag stod bredvid och lyssnade när far och dotter handlade lite nya fiskar till dotterns akvarium. De handlade en Påfågel bl.a. och åkte hem. Jag undrar hur många fiskar det var kvar i det akvariet morgonen där på... :rolleyes:

Jaja.. men som sagt, personen i fråga är inga 19år som angivits här på zoopet, utan 13 så man får väll vara på den tänkandes nivå. Länkarna fungerar inte längre, men det var ju inte så svårt att hitta hennes blogg.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 21 februari 2010 18:31
C.Ciklid skrev:
Självklart. Det ÄR inte fel på små akvarier. Man får ju tänka logiskt vad som KAN hållas i dessa akvarium. Man skall väll inte placera en fisk som kan bli 25cm i en 5l skål tex. Teoretiskt sätt kan man väll sätta sig i en liten hundbur och se hur man eg. trivs där i. Utseendemässigt ser du kanske ut att trivas men... ;)

Och det mad att allt går att säljas, det finns trots allt säljare som säger att det är helt ok att hålla Påfågelciklid i ett 112l med div. småfisk som guppy, platy, neontetror.... Jag stod bredvid och lyssnade när far och dotter handlade lite nya fiskar till dotterns akvarium. De handlade en Påfågel bl.a. och åkte hem. Jag undrar hur många fiskar det var kvar i det akvariet morgonen där på... :rolleyes:

Jaja.. men som sagt, personen i fråga är inga 19år som angivits här på zoopet, utan 13 så man får väll vara på den tänkandes nivå. Länkarna fungerar inte längre, men det var ju inte så svårt att hitta hennes blogg.

Instämmer
#34 - 21 februari 2010 19:27
Håller med Kjell om att centimeter"regeln" borde skrotas,den skapar mer förvirring än den reder ut begrepp. Jag har små burkar (25 l) med mindre Bettor, Nothobranchius och Parosphromenus i. Dessa fiskar blir enormt mycket större än vad, exempelvis, Boraras brigittae blir men mina brigittae får gå i en 50 l burk för deras beteende vad gäller stimmande och framför allt hur mycket de rör sig gör att de behöver lite mer utrymme. Som jag skrev tidigare, det är bara att läsa på om den fisk man är intresserad av och det har väl aldrig varit enklare än nu. Med allt som finns på nätet behöver man ju inte ens köpadyra böcker eller släpa sig till biblioteket och har man "dumma" nybörjarfrågor kan man ställa dem anonymt på forum av den här typen.
#35 - 21 februari 2010 19:36
welonka skrev:
Jag har en guldfisk i 14 liter och den trivs som.. fisken i vattnet!

Om du kan förklara för mig hur du kan se att en fisk mår bra så ska jag sluta gnälla...
akvavirum
#36 - 21 februari 2010 19:43
[QUOTE=C.Ciklid;1383906]Självklart. Det ÄR inte fel på små akvarier. Man får ju tänka logiskt vad som KAN hållas i dessa akvarium. Man skall väll inte placera en fisk som kan bli 25cm i en 5l skål tex. Teoretiskt sätt kan man väll sätta sig i en liten hundbur och se hur man eg. trivs där i. Utseendemässigt ser du kanske ut att trivas men... ;)

Bra sagt. Jag kan tyvärr reta upp folk då jag påpekar att de inte kan klämma in vad som helst i hur litet som helst. Men jag hinner aldrig få prata klart då de slår dövörat till direkt.[:o]

Rätt använt kan ett litet kar på 20 liter vara fiktigt fint!

Jag reagerar bara på att folk kan klämma in 4 ancistrusar, 5 svärdbärare, 4 gurami mfl mfl i ett sådant kar --- bara för att de får plats...då bir jag ledsen och att de inte kan simma sen och folk undrar varför deras fiskar dör
ja, konstigt.
#37 - 22 februari 2010 10:39
En sådan här tråd borde nästan vara klistrad i forumet.
Är rätt så nybörjare själv, och tur man har internet och info sug, för om man skulle gå på rekommendationer som man fått i vissa djuraffärer angående vilka fiskar och hur många man ska/kan ha i sina kar så skulle man lätt bli anmäld för djurplågeri.!

En sån här tråd kanske kan få nybörjare att tänka till en extra gång innan man slänger ner massor med fisk i ett kar. Hade själv en riktig fisksoppa, innan jag läste på om dom olika arterna, och har nu sållat och delat upp mitt bestånd på andra kar och kompisar.

så en "sticky" tråd skulle kanske sitta fint...
#38 - 22 februari 2010 12:15
Nu saknar jag bara en länk till Bonsai Kitten i denna tråd. :-)

Varför säljs små akvarier om man inte får ha fiskar i dom? Jo, för att ha katter i förstås! ;-) *haha*
http://images.google.se/images?hl=sv&tab=wi&q=bonsai%20kitten
Bilagor:
#39 - 22 februari 2010 12:35
petnym skrev:

Varför säljs små akvarier om man inte får ha fiskar i dom? Jo, för att ha katter i förstås! ;-) *haha*

Har någon känsla att ditt inlägg kommer driva många till frispel... :rolleyes: hehehehe...
#40 - 22 februari 2010 13:51
C.Ciklid skrev:
Har någon känsla att ditt inlägg kommer driva många till frispel... :rolleyes: hehehehe...

Ja, det där kan nog trigga igång nåra stycken här...;)

//Roger
#41 - 22 februari 2010 13:52
Är det en enda som gnäller på katterna så är det bara att låsa tråden.
#42 - 22 februari 2010 14:11
petnym skrev:

Där kom den:p!
Bilagor:
akvavirum
#43 - 22 februari 2010 14:52
petnym skrev:

En dum fråga i samanhanget: Fisken på din "logga"
vad är det för sort? Färggrann så det visslar om det - trodde först den var en "fejk" :-)
är inte så duktigt på ciklider men hade varit roligt att veta vad det är för nån..
Mvh
#44 - 22 februari 2010 15:34
Man kan ha en människa i en isoleringscell ganska länge innan människan börjar bli sjuk. Det betyder inte att den snubben trivs i isoleringscellen.
#45 - 22 februari 2010 15:47
Grothras skrev:
Man kan ha en människa i en isoleringscell ganska länge innan människan börjar bli sjuk. Det betyder inte att den snubben trivs i isoleringscellen.

Där satt den! :d
#46 - 22 februari 2010 20:46
Håller med petnym. Katter kan man i allt under tio liter men kom ihåg att ha många katter så man fördelar aggressionerna.

Annons