Ancistrus sp. “L144A”

#1 - 6 mars 2007 22:23
Tja!
Någon som vet vad en sådan mal kan tänkas kosta?
Jag är kanske helt ute å cyklar men känns som den kan vara sällsynt?Vad jag kan minnas nu vet jag inte om jag träffat på sådana så ofta i zoobutiker? Jag är rätt trött så jag har säkert fel:p.

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1070
#2 - 6 mars 2007 22:48
här kostar en sån typ 90 kr styck
#3 - 6 mars 2007 23:14
L144a är den gula ancistrusen med svarta ögon. Inte vanlig guldancistrus.
Jag äger två stycken och jag har sett ytterligare 3st i sverige.
#4 - 7 mars 2007 06:02
okej okej!tack
Guest
#5 - 7 mars 2007 17:56
ahlin skrev:

L144?? vad fick du ge för dom, har aldrig sätt sådana i verkligheten....

vad har du för kön på dom?
#6 - 8 mars 2007 16:29
ahlin skrev:

är det fel fisk på bilden alltså?
#7 - 8 mars 2007 17:48
Det är fel fisk på bilden.
#8 - 8 mars 2007 18:06
ok, vet Kjell mfl om det? Vore ju nästan bättre med ingen bild än fel bild
#9 - 8 mars 2007 18:10
Knyttet skrev:

L144a fanns i gamla Aqualogen (den nya har jag ingen koll på) och verkar vara detsamma som den vanliga Ancistrusen, den som numera saknar både L-nummer och vetenskapligt namn utan bara kallas "Ancistrus sp. (3)" på Planet Catfish. Dess ursprung är höljt i dunkel, kan vara en hybrid. Det står en massa om den i Wels Atlas 2, men min tyska är inte vad den borde vara.
L144 är en gul Ancistrus med svarta ögon - ett enda muterat exemplar kom till Tyskland 1992 med en sändning normalfärgade fiskar från Paraguay. Sådana fiskar odlas, men är sällsynta.
Ancistrus dolichopterus är - det håller de flesta med om - detsamma som L183, en snygg svart fisk med vita prickar och vita kanter på fenorna.
"Guldancistrus" betraktas - likväl som slöjvarianten m fl - av PC som samma art som den vanliga, alltså Ancistrus sp. (3).
#10 - 8 mars 2007 18:40
så fisken på bilden är Inte guld ancistrus?
#11 - 8 mars 2007 18:53
wicked1 skrev:
så fisken på bilden är Inte guld ancistrus?

Jo. Däremot ställer jag mig tvekande till uppgifterna att guldancistrus (=albinovariant av vanlig Ancistrus) härstammar från den L144 (gul med svarta ögon) som kom från Paraguay 1992. Men att säga vad som är rätt och fel när det gäller Ancistrus vågar jag mig inte på.
#12 - 8 mars 2007 19:54
Oj, det här måste jag verkligen kolla upp. Har en "Guld Ancistrus" (köpt som sådan) och jag hade kunnat svära på att den har svarta ögon! Men om det nu är så att det bara finns ytterst få sådana i landet blir man ju tveksam... :confused:

Fiskarna har redan somnat, letade efter honom med ficklampa men hittar honom inte just nu. Får återkomma...
Guest
#14 - 8 mars 2007 22:56
Knyttet skrev:

det trodde jag du redan visste:D (skämtar bara)

den vanliga ancistrus sp har inget L-nummer och kommer aldrig att få ett heller
#15 - 8 mars 2007 23:56
okej, vill ju hellre ha den guldigare färgen än albino färgen faktist.
Guest
#16 - 10 mars 2007 02:21
wicked1 skrev:
okej, vill ju hellre ha den guldigare färgen än albino färgen faktist.

guld och albino är samma art ancistrus sp....bara det att guld är urvalsodlad av albino ancistrus sp
#17 - 10 mars 2007 08:54
[QUOTE=S_sund;936018]Oj, det här måste jag verkligen kolla upp. Har en "Guld Ancistrus" (köpt som sådan) och jag hade kunnat svära på att den har svarta ögon! Men om det nu är så att det bara finns ytterst få sådana i landet blir man ju tveksam... :confused: [QUOTE]

Ok, bara att erkänna. Det är albinovarianten vi har men den har inte alls så tydligt röda ögon som fotona här på zoopet. [:o]
#18 - 10 mars 2007 13:51
Lutt skrev:
det trodde jag du redan visste:D (skämtar bara)

den vanliga ancistrus sp har inget L-nummer och kommer aldrig att få ett heller

jo, jag visste väl det egentligen :) Av alla malar så borde jag väl var lite bättre än så på den sort som jag har själv.

Men det är lätt att bli osäker i såna här lägen, skulle önska att såna felaktigheter i artbeskrivningarna ändrades snarast

Annons