Ancistrus sp. "Guld" 'Albino'

#1 - 9 december 2008 13:30
Jag hade tänkt köpa mig Peckoltia Vittata (L015) men nu vart det vanliga Ancistrus sp. albinos.. så jag kan träna mig på något lättare och mindre dyrt ...

jag har 1 hane och 2 honor..i ett 100l med enbart grottor från naturen. c:a 1000l/h

Nu till frågan..

Vid vilken storlek blir det könsmogna?

/Markus
#2 - 9 december 2008 14:11
Vid ca. 6-7cm :)
#3 - 9 december 2008 15:05
Tackar =)

Det var så pass.. hade nämnligen hört lite olika på den frågan..

Nåväl, hanen är c:a 7cm och honorna c:a 4-5cm
#4 - 9 december 2008 21:17
Markus1984 skrev:
Tackar =)

Det var så pass.. hade nämnligen hört lite olika på den frågan..

Nåväl, hanen är c:a 7cm och honorna c:a 4-5cm

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vid 4-5 cm så kan man inte säkert säga att det är honor, dom måste nog växa på sig lite till.[/COLOR][/FONT]
#5 - 9 december 2008 22:01
Det var min proffsiga lokale fiskhandlare som sade att det skulle vara honor. Om det visar sig vara fel skulle jag bara komma in och byta dom :)

Jag har dock haft lite problem med att mata dom..(har bara haft dom nu i 3-4 dagar dock)

Provat 2st olika alg-våfflor och gröna ärtor.
#6 - 9 december 2008 22:19
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad har du för nå't annat i karet? Dom kanske inte vågar sig fram.[/COLOR][/FONT]
Bilagor:
#7 - 9 december 2008 23:17
Squash/zucchini brukar mina ancistrus gilla att knapra på. Av kommersiellt "algtablettsfiskfoder" så tycker jag Hikari Algae wafers fungerar bäst.
#8 - 9 december 2008 23:23
har inget annat i karet :) förutom växter och rötter m.m
Jag har kört Hikari till alla mina andra malar..

jag matade dom nyss och nu åt de en del av de 2 st algtabletter jag stoppade i.. det var Hikari's våfflor.. :)

kanske för vänja mig vid att det inte är lika glupska som mina andra plecos.

om du tittar här så ser du 100L akvariet dom bor i och även hur 2 av dom ser ut.
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=125917
#9 - 10 december 2008 08:25
Jag ser aldrig att mina äter, inte ens gurka men runda magar har de ändå :p
Antar att de äter alger och rester i smyg för någon mat jag släpper i äter de då inte [:o]
#10 - 10 december 2008 08:28
mata dom när lampan är släckt.

släng ner lite algtabletter, vänta 3-5 min, slå på en ficklampa, och du kommer
med största sannolikhet se en mal eller två ligga och tugga på en tablett.

.
#11 - 10 december 2008 08:34
Kensa skrev:
mata dom när lampan är släckt.

släng ner lite algtabletter, vänta 3-5 min, slå på en ficklampa, och du kommer

med största sannolikhet se en mal eller två ligga och tugga på en tablett.

.

Nix ;)
Har testat :(

Har skymningsbelysning vilket de verkar gilla för då kommer de fram. Har testat mata både när skymningsbelysningen är tänd och när hela karet varit släckt ett tag.
De visar noll intresse för den mat jag släpper i och simmar hellre och gömmer sig när jag öppnar foderluckan :(
Men jag antar att de äter något eftersom de är feta [:o]
De är iaf mycket hemliga :p
#12 - 10 december 2008 09:37
ovanligt kaxiga?

Nina82 skrev:
Nix ;)

Har testat :(

Har skymningsbelysning vilket de verkar gilla för då kommer de fram. Har testat mata både när skymningsbelysningen är tänd och när hela karet varit släckt ett tag.

De visar noll intresse för den mat jag släpper i och simmar hellre och gömmer sig när jag öppnar foderluckan :(

Men jag antar att de äter något eftersom de är feta [:o]

De är iaf mycket hemliga :p

Hm, är mina ovanligt kaxiga?
Jag ser dem ofta simma omkring/gnaga alger på dagarna och efter den första veckan då jag trodde att de inte fick mat, pga glupska levandefödare som åt tabletterna, så har de nu blivit ivriga att komma fram när jag matar och "tacklar" eventuella firrar som tror de ska kunna sno tabletten..
#13 - 10 december 2008 10:26
Mina är likadana, jävlar när det är zucchinidax, inga andra fiskar får komma i närheten :D

//C
#14 - 10 december 2008 13:54
Mina malar är ständigt framme och myser..äter allt möjligt..

(förutom dom nya då, men dom åt ju igår kväll :)))
#15 - 11 december 2008 09:59
När jag släpper ner lite räkmix i akvariet så blir malarna som tokiga :)
#16 - 11 december 2008 11:13
Jag vet inte om desperations reaktionen på mat hör till släktet Ancistrus bara, jag har Hypancistrus och jag ser dem aldrig äta! men äter gör de ju bevislingen eftersom de både blir feta och förökar sig!
#17 - 11 december 2008 14:35
Mina vanliga Ancistrus sp. som jag har i mitt 180l sällskapsakvarium ser jag alltid äta och slemma runt i karet.
När jag pluppar ner 4st maltabletter så hittar mina 4 malar dit och tar varsin...

När inte mina RCC tar hela tabletten och dansar iväg med dom.

Annons