Alla döda, vad göra? RIP

#1 - 26 juli 2007 11:05
Min första post på forumet blir en sorglig sådan. Jag har haft några pansarmalar och en albino-klogroda inneboende i ett 54 liter-kar. Alla har mått toppen tills i morse då jag vaknade för att se att malarna dött och grodan likaså. kollade termometern, minst 45 grader varmt, max vad termometern kan visa. Doppvärmaren hade tydligen gått sönder under natten, var lite vatten i den. Stackars djur!!

Det jag nu undrar är om jag måste tömma hela tanken på vatten växter och grus för att sedan starta om, eller om det kan räcka med att byta vatten helt och starta om med nya fiskar snart igen? Har även en egen frigolit-bakgrund (cement,lackfärg,frigolit) som kanske utsöndrat något i denna höga värme . Vad säger ni som vet??
#2 - 26 juli 2007 11:22
Sorgligt! Om fiskarna bara dött av värmen så behöver du bara byta vatten, tillsätta bakteriekultur och dra igång. För att vara säker så kan du ju göra några vattenbyten innan, så ev gifter får gå ur. Börja med bara ett par firrar först, för säkerhets skull. Ett så litet kar med belysning brukar inte behöva någon värmare, utan belysningen brukar fixa det. På sommrarna drar jag ur alla mina värmare i alla storlekar av kar... då minskar man risken för överhettning av sommarvärme eftersom tempen går ner över natten.
#3 - 26 juli 2007 11:52
Ok. Faktum är att jag behövt värmaren sista veckan, kommer dock vara noga med att ha en ny och fräsch värmare efter detta. Tack för hjälpen Tant Nancy
#4 - 26 juli 2007 12:00
Jo, bubbelridå... alla kan ju inte bo i det soliga och varma Jämtland:p Men det gör faktiskt inget om värmen går ner en par grader under det rekommenderade på nätterna... även Amazonasfloden svalnar av på nätterna förmodligen ;)
#5 - 26 juli 2007 12:50
Beklagar! Några fiskar i en kompis akvarium råkade ut för samma hemska slut :(

Som tur var för några av fiskarna hann hon upptäcka det innan tempen nådde 45 grader, så en del klarade sig.
Guest
#6 - 26 juli 2007 13:02
Detta är kanske en framtida lösning?
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=106061
#7 - 26 juli 2007 13:52
Tack för alla tips! Borde gå att köra värmare på ett säkert sätt. Vill inte vakna av att det luktar kokt fisk någon mer gång. Skall klura lite på det, har ju inga fiskar längre så bråttom är det ju inte.....
#8 - 26 juli 2007 14:14
Hur stora temperaturskillnader mellan dag och natt är okej för fiskarna?
Brukar vara 28 grader på eftermiddagarna. Vill hällst ligga på 26 grader.

Så jag funderar på att delvis köra utan täckglas samt koppla ur doppvärmaren. Eller iaf ställa ner doppvärmaren på runt 23 grader. Har ett kar på 450 liter så temperatursvägningarna borde ju ta ett tag.
#9 - 26 juli 2007 15:03
Det beror ju på vad du har för fisk MagArne, men om rekommenderad temp till fiskarna är min 24 grader, så gör det inget om det droppar ner mot 22 någon timme... om dom inte är extremkänsliga förståss. Det handlar ju alltså om vad du har för fisk, för temp i lägenheten och hur stort kar du har (större kar håller tempen längre både för höjning och sänkning)
#10 - 26 juli 2007 15:16
Tråkigt med dina fiskar och groda. Ett tips är att använda två värmare med halva kapaciteten än vad som behövs. Tillsammans ger dom tillräcklig värme, men löper en amok så blir inte resultatet så katastrofalt.
#11 - 26 juli 2007 23:45
bubbelridå: 45° är inte optimalt för någon fisk, du borde försökt sänka tempen en sisådär 20 grader.
#12 - 27 juli 2007 08:58
Tack Saftsoppa, inser nu att 45 grader inte alls är en lämplig nivå. Tack för din stora hjälp, jag hade inte listat ut det själv nämligen...:) Jag satsade nämligen på 55-60 nånstans.
#13 - 27 juli 2007 09:01
Mitt 250 L...

MagArne skrev:
Hur stora temperaturskillnader mellan dag och natt är okej för fiskarna?

Brukar vara 28 grader på eftermiddagarna. Vill hällst ligga på 26 grader.

Så jag funderar på att delvis köra utan täckglas samt koppla ur doppvärmaren. Eller iaf ställa ner doppvärmaren på runt 23 grader. Har ett kar på 450 liter så temperatursvägningarna borde ju ta ett tag.

... svänger inte alls i tempen under dygnet.. Under värmeböljan här förut gick de små karen upp till 27 grader som det var inomhus men det stora karet höll 25 grader hela dygnen.. Utan belysning och med öppna täckglas givetvis.. :D Har inte doppvärmare överhuvudtaget efter dessa läskiga larmrapporter på Zoopet [:o]
#14 - 27 juli 2007 09:01
Saftsoppa skrev:
bubbelridå: 45° är inte optimalt för någon fisk, du borde försökt sänka tempen en sisådär 20 grader.

Väldigt osmakligt att skämta om det här :mad:
#15 - 27 juli 2007 09:06
Katharina skrev:
Har inte doppvärmare överhuvudtaget efter dessa läskiga larmrapporter på Zoopet [:o]

Jag önskar att jag inte heller behövt doppvärmare, men vad ska man göra när man har fiskar som inte trivs med kyla och bor i en lägenhet som blir rätt kylig på vintern?
#16 - 28 juli 2007 19:03
batski skrev:
Väldigt osmakligt att skämta om det här :mad:

Bubbelridå är min kompis, o jag drev lite med honom. Ja.
:D
#17 - 28 juli 2007 19:15
Saftsoppa skrev:
Bubbelridå är min kompis, o jag drev lite med honom. Ja.

:D

Ok jag förstår.

Annons