Corydoras surinamensis och C. oiapoquensis

#1 - 10 februari 2010 13:41
Är ute efter en mindre Corydoras-art till ett litet kar. Har hittat två arter, Corydoras surinamensis och C. oiapoquensis, som jag tycker verkar intressanta, men har däremot inte kunnat hitta om dom finns att få tag i. Är det möjligtvis ngn som vet bättre än jag? :) Ia
#2 - 10 februari 2010 13:48
Kolla med zoohandlarna i din butik/er om de kan ta in dessa fiskar annars. Brukar vara ett bra sätt att få tag i det man vill ha.
#3 - 10 februari 2010 14:37
Har kollat med butikerna o även kollat med Akvarielagrets fisklista, men där finns dom inte heller. Måste nog höra mig för privat
#4 - 10 februari 2010 23:33
Ja pröva det.
#5 - 11 februari 2010 17:20
c. oiapoquensis fanns med på akvarielagrets fisklista för ett tag sedan, tror det var imazo som hade dem då 417kr kostade dem enligt den listan..
#6 - 11 februari 2010 18:56
Oj då..inte lite dyra...men snygga är dom i alla fall mina ögon. Håller koll på akvarielagrets fisklista, har även lämnat in en lista på intressanta Corydoras till min akv.handl. "Rolles Akvariecenter" i Luleå. Är ute efter en mindre Cory eftersom dom ska gå i ett litet kar. När man kollar runt på nätet så kan storleken på dom skilja ganska mycket på olika sajter, så man vet inte vad man ska gå efter. Vill i alla fall inte ha dom minsta....har haft dom tidigare, och inte heller ngn annan art som liknar mina "f d", har haft ett antal olika arter. Hörde mig för på "Djurmagasinet" också, men killen som jobbar på akv.avd. kände inte alls till dom. Har annars hittat en annan cory, "duplicareus" som verkar intressant.
Tack för info om dom i alla fall, då vet jag att dom går o få tag på.//Ia
#7 - 11 februari 2010 20:06
Det är synd att du bor så långt norrut, för jag vet att det finns oiapoquensisar här i krokarna för 95kr/st. Har själv ett litet stim på 11st inköpta på en auktion :)

duplicareus är också riktigt snygga, lite lättare att få tag på skulle jag tro.
#8 - 11 februari 2010 22:27
Ooohh...fina fiskar, lite avis. Priset för oiapoquensisar var inte så farligt mycket....man vill ju ha många av dom. Har haft lätt o få yngel på div cory-arter o även otocinclus, så jag har väl önskningar om att det ska bli fler gånger.
Känner du möjligtvis till C. surinamensis?? Har hittat den på nätet o tycker den ser väldigt bra ut...i alla fall på bilderna. Men ingen här har ens hört talas om den.
Hur stora blir oiapoquensisar?? För jag vill inte ha ngn art som blir större än ca 5 cm, eftersom det är tänkt att dom ska gå i ett litet kar.
#9 - 12 februari 2010 17:52
C. surinamensis har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare, men fin var den iaf.
Oiapoquensis blir ca. 5cm så de blir inte så stora :)
Har en annan liten favorit och det är C. Loxozonus, små pigga krabater som är framme och visar sig hela tiden :)
#10 - 12 februari 2010 18:03
C surinamensis är inte alls vanlig i handeln, inte många importer sker från Surinam. Den liknar Corydoras schwartzi som kommer från Peru och är vanligare i handeln.
#11 - 12 februari 2010 21:11
keen-eyed skrev:
C. surinamensis har jag faktiskt aldrig hört talas om tidigare, men fin var den iaf.

Oiapoquensis blir ca. 5cm så de blir inte så stora :)

Har en annan liten favorit och det är C. Loxozonus, små pigga krabater som är framme och visar sig hela tiden :)

C. loxozonus var jättefina :) dom skulle jag nog kunna tänka mig, om dom nu inte är svår o få tag på. Hur stora blir dom ungefär?
#12 - 12 februari 2010 21:13
Guy Palm skrev:
C surinamensis är inte alls vanlig i handeln, inte många importer sker från Surinam. Den liknar Corydoras schwartzi som kommer från Peru och är vanligare i handeln.

Ok...då vet jag det, o behöver inte fundera på dom nå mer. Tack :)
#13 - 12 februari 2010 21:24
C. loxozonus var jättefina :) dom skulle jag nog kunna tänka mig, om dom nu inte är svår o få tag på. Hur stora blir dom ungefär?

Vet att imazo har haft dem inne också enligt akvarielagrets fisklista tror de låg på ca. 70-80kr/st. De blir ca. 5cm de också, jag gillar de lite mindre arterna :)
#14 - 13 februari 2010 07:07
keen-eyed skrev:
Vet att imazo har haft dem inne också enligt akvarielagrets fisklista tror de låg på ca. 70-80kr/st. De blir ca. 5cm de också, jag gillar de lite mindre arterna :)

Tack för tipset på C. loxozonus. Ska nog försöka få tag på dessa i alla fall :)
Ha en bra dag//Ia

Annons