Akvariumet går mig på nerverna....

#1 - 22 november 2015 11:30
Hej
Jag har så många problem med mitt akvarium att jag inte riktigt vet varst jag ska börja…. Behöver verkligen hjälp med att få ordning på det här. Säg gärna till om jag ska flytta inlägg till andra delar av forumet men gissar att några av problemen hör ihop och är fortfarande väldigt mycket nybörjare.
Alla värden är bra och jag ser inga symptomer direkt på fiskar eller växter men endå verkar akvariumet ”sjukt”.

Första är att jag har extremt mycket brunalger. Jag vet att det kan vara problem i nystartade akvarium men mitt är mer än ett halvår gamalt och jag har tänt under hela min vakna tid men det blir inte bättre. T.o.m mina plastflytväxter som ligger närmast lampan är fulla med alger efter en vecka! Funderar på att kanske köpa någon algätare men är lite orolig för att stoppa i mer fiskar. Min budget är inte så öppen för misslyckade insättningar…

Sen är det växterna. Har total 4 växter i akvariumet och blev tillsagd i affären att de skulle växa sig så höga så de räckte ända upp till toppen av akvariumet och ge bra gömställen för yngel. Växterna är Anublas barteri, limonophila sessiliflora och cobomba caeoliniana (med reservation för stavning). Endast en av växterna har växt till sig en bra bit (tror den sistnämnda men svårt att se skillnad) men har under senaste tiden bara stått helt stilla. Den andra finbladiga (den som är mer barrig) verkar nästan ha gett upp helt och det kommer rötter ifrån toppen av växten. Den var lika lång som den första vid inköpet men nu är den bara 1/3 så hög.
Den mer tjockbladiga växer Har växt en del men verkar inge bilda några nya blad och den verkar inte heller få fäste i gruset så den alltid flyter upp när jag städar. Just nu har jag ställt stora stenar på den av ren frustration för att hålla den nere. Varför växer de inte mer?

Mitt andra problem är såklart fiskarna. Har numera bara 6 platy kvar (en låg livlös på botten igår, en annan hoppade in i pumpen, en klämd under en sten och en hoppade ur när jag hade rampen öppen)
Fortfarande efter ett halvår håller några av dem på att klia sig mot min tjockbladiga växt och fick i början höra att det kunde va parasiter men då skulle gälarna se irriterade ut och de gör de inte alls. Har i någon form av akvarie salt för parasiter som jag köpte i djuraffären (ektozon eller liknande) när jag städar och har en gång kört en behandling men det hjälper inte överhuvudtaget. Är det något jag bör oroa mig för eller gör fiskar bara så emellanåt som för att ”putsa sig”? Vad kan det annars vara?

De är även fortfarande väldigt små och smala. Bara mina 2 oranga honom har växt på sig lite och en av dem ser ut som de platysar man ser när man googlar = stor och rund. De andra är väldigt smala och mycket mindre än mina oranga. Mina 2 kvarvarande hanar är kanske en halv centimeter kortare än den fina och i allmänhet mycket mindre.
Mina vita hona är precis lika liten som killarna och nästan ännu smalar, ser nästan ut som större neontetror i formen.
Min svarta hona har en konstig vit fläck på huvudet som hon haft sen jag köpte henne. Har försökt inspektera henne många gånger men kan inte förstå vad det är! Först trodde jag hon hade ett hål i huvudet men så var det inte. Sen trodde jag bara hon skavt av lite fjäll men fläcken blir varken större eller mindre eller sprider sig och hon är piggast efter de oranga.
Inte heller verkar hanarna vara så intreserad av honorna. Vad tusan kan vara fel på dem?
Trodde först det mesta berodde på ålder men de har gått ett halvår sen jag köpte dem nu, något borde väl ha hänt? Jag har foöljt alla regler och städare och gör vattenbyte en gång i veckan, varför så mycket strul!

Förlåt för det långa inlägget, svårare med fiskar än jag trodde. Ger snart upp och skaffar 2 sjöjstjärtar istället...
#2 - 22 november 2015 11:46
Storlek på akvarium ??? Villken pump har du ??? Hur länge har du tänt exakt i timmar vs mörkt ??
vi börjar där 😀
#3 - 22 november 2015 12:35
Ett Lido 120l med medföljande pump. Har bytt 1a filtret två gånger då det var helt brunt pga algerna Har tänt ungefär mellan 7/8 till 21/22 ungefär. 13 h minst om jag räknar rätt.
#4 - 22 november 2015 12:56
Det här ska vi absolut klara att lösa ska du se. Men det kan ta lite tid, det är ingen quick fix. Hade det varit mitt akvarium hade jag gjort så här:

1. Sänk ljustiden. 8 timmar är lagom. Jag tänder 15 och släcker 23.
2. När du får råd köp Juwels reflektorer till lysrören http://www.pwss.se/product.php?productid=4553&cat=1737&page=1
3. Om du inte har någon rot, köp en lite hög rot. På den kan du fästa växter av typen ormbunke, anubias. de hamnar då nära ljuset och växer fort och ger bra gömstället lite högt upp.
4. Köp en eller ett par Ancistrusmalar
5. Byt 50% vatten varannan vecka, inte mer inte mindre.
6. Mata sparsamt och se att fisken äter upp maten, dvs en flinga i taget under ett par minuter.
7. Den veckan du inte byter vatten kramar du ur den översta filterkuben under vatten. Resten gör du bara ret om du märker att draget minskar i pumpen.
8. När du får råd köp några nya växter som är ur serien Easy från Tropica. Sätt en gödningkula vid roten vid plantering.
#5 - 22 november 2015 13:25
Tack HWH!
Behöver bara lite förtydliganden och lite svar på varför (nybörjare som sagt)
1) men är det inte så att man får brunalger pga för lite ljus?
3) Jag har 2 stora plastväxt plattor som flyter på ytan som jag köpte för att snabbt kunna rädda några yngel (vilket inte gick) så gömställen högt upp har jag :).
Men hur fäster jag växterna på en rot? de vill inte ens stanna kvar i gruset...
4) läste att de malarna inte gillar brunalger? Har jag superfel?
5) Byter just nu ca 1/3 (så mycket jag orkar bära) av vattnet varje vecka, som många rekomenderar. Varför är det bättre att byta 50% varannan vecka? Är rädd att brunalgerna tar över helt under den tiden...
7) har hört att man helst inte ska röra filtret alls pga att man vill hålla kvar de nyttiga bakterierna? Utan kanske byta/fixa en gång i halvåret (vilket jag ska göra innan jul hade jag tänkt)
8) är väldigt osäker på om min djuraffär har de växtrena [:o]. r det någon speciell egenskap de växterna har som jag kan leta efter istället.

Som sagt, tack så hemskt mycket för hjälpen och menar inte att kritisera men vill veta lite varför så jag förstår vad jag ska leta för förändringar i akvariumet.
#6 - 22 november 2015 14:07
1. Alger hör hemma i ett akvarium, det är en del av balansen. Men de tar överhanden om det finns för mycket näring i akvariet som inte växterna använder. Och poängen med att optimera ljusstyrkan under en kortare tid är att ge växterna bättre förutsättningar. När växer växterna bra, tränger de undan algerna genom att sno näringen i vattnet.
3. Plast är aldrig lika bra som växter, för att de inte tillför något til ekosystemet. Och fisken gillar riktiga växter bättre. Då är rötter 1000 gånger bättre då de dessutom hjälper till att stabilisera näringsämnena i vattnet. Jag sätter fast växter i små ojämnheter i rötterna, binder fast dem med fiskelina eller det absolut bästa tycker jag är att stifta fast dem med en bygghäftpistol. Stiften rostar dessutom och ger växterna ett välbehövligt tillskott av järn.
4. Ancistrus gnager på det mesta.
5. Byta 30% varje vecka är samma som 50% varannan vecka. Fast färre vattenbyten ger i mitt tycke stabilare värden och mindre alger.
7. Den översta filterkuben där växtdelar och annat ligger och ruttnar är bra att göra rent ofta. Det ger bara en massa onödig gödning till vattnet och minskar flödet.
8. http://tropica.com/en/plants/ här är en lista över de lättaste akvarieväxterna. Där väljer du de du gillar och butiken har.
#7 - 22 november 2015 14:09
#8 - 22 november 2015 14:20
Ser att att du fått hjälp, jag instämmer bara med föregående talare 😃[QUOTE][/QUOTE
#9 - 22 november 2015 14:37
Okej, tack! Jag får försöka ordna skjuts till djuraffären för att köpa lite nya saker.
Tror ni det är någon fara att köpa fler platisar när jag ändå är där? Eller vad kan vara delet på dem? De kan inte ha något som smittar malarna
#10 - 22 november 2015 14:44
Visst kan du det, men du behöver inte. De kommer bli fler ska du se
#11 - 22 november 2015 14:46
Plasten tillkom mest för att det gick snabbt att stoppa i min panik att rädda ynglen. Vilket inte gick så bra.
Såg precis en mask i akvariumet!
Har aldrig sett sånna förut, den var tun liten och såg mest ut som en tråd. Vad är det? [:-10]
Jag tycker jag matar völdigt väldigt sparsamt och har lördagar som matfria. Maten försvinner på en minut.
#12 - 22 november 2015 14:47
Fisken åt upp den... Verkar inte ha kommit ifrån själva fiskarna från början.
#13 - 22 november 2015 14:56
Mina platisar verkar helt ointreserade av att göra småfiskar med varandra... Tror hon som faktiskt får yngel är gravid från affären.
#14 - 22 november 2015 15:02
Ge det tid. Hur många hade du från början?
#15 - 22 november 2015 15:13
Hade från början 6st men en dog och då köpte jag till 3. Nu är de totalt 6st kvar efter fler dödsfall.
#16 - 22 november 2015 15:19
Och alla är platy? Du pratar om en vit, är den kritvit?
#17 - 22 november 2015 17:44
Här är mitt Lido 120 och jag upplever att ett kar med de måtten behöver inredning i höjden för att ge fiskarna den bästa miljön. [ATTACH]78143[/ATTACH]
#18 - 22 november 2015 18:36
Snyggt! Jag har möblerat om några ggr men får det inte alls att bli speciellt bra. Hade tänkt att växterna skolle bli mycket högre...

Japp, alla är platy. 2 oranga wagtails, de är de stora. de 2 hanarna är rosa calico platy (eller liknande) en toxido (den med vita fläcken) och hon den helvita som har några få svarta prickar vid stjärten. Hon är även lite röd vid huvudet precis som killarna.
#19 - 22 november 2015 18:43
Planen var att de skulle blanda sig och jag skulle få en massa roliga kombinationer i akvariumet men så blev det altså inte. Vill bara ha en sort i mitt akvarium och tänkte färgblandingen av platy vore fint.
#20 - 22 november 2015 18:49
Hur stora är de största?
#21 - 22 november 2015 19:53
Hon är ca 4-5 cm (försökte mäta men var svårt) den vita honan är 3-3,5 cm ungefär. De är båda äldre en ett halvår nu.
#22 - 22 november 2015 19:55
Ne vänta. 3,5-4cm är de mindre
#23 - 22 november 2015 20:34
[COLOR=#333333]Växterna är Anublas barteri, limonophila sessiliflora och cobomba caeoliniana (med reservation för stavning).

[/COLOR]
[COLOR=#333333]Det du kallar brunalger är kiselalger. Det tyder på något av eller en kombination av: övergödning och för svagt ljus.

Det är inte farligt, men det ser inte ut som idealbilden av ett välskött akvarium.

Kraftiga friska växter förbrukar näring och bidrar till att fiskarna mår bra. Tyvärr verkar du haft en dålig rådgivare när det gäller växter. Anubias är en jättefin växt, men den växer extremt långsamt. Man planterar den inte i botten utan fäster den på en rot eller en sten med en gummisnodd tills den växer fast. Limnophila är också en trevlig växt men inte helt lätt. Dessutom kan det vara så (det kanske bara är en skröna) att den avger gifter som hindrar andra växter ett växa. Cabomban slutligen, kräver extremt mycket ljus - specialbelysning eller solljus. Det finns två arter i handeln som ofta förväxlas. C. caroliniana och C. aquatica, den första som tål lite lägre temperaturer (typ snö) kommer sannolikt bli totalförbjuden i hela EU inom kort för att den sprider sig i naturen.

Förutom alla råden som HWH givit föreslår jag att du skaffar två akvarieväxter till: en snabbväxande art som relativt snabbt återställer balansen i akvariet till exempel Ceratophyllum, Ceratopteris eller Najas. När den gjort nytta färdigt ansar du bort det mesta och slänger. Och en (eller flera) lite mer långsamväxande såsom Echinodorus eller någon större Cryptocoryne-art.

Läs på om växterna (googla eller läs en bok) så att du känner igen dem, vet hur man får dem att trivas, men framför allt så du inte blir pålurad någonting annat.

När växtdelen fungerar kan du börja på samma sätt med fiskarna. Läs på! Platy beskrivs ofta som en nybörjarfisk, men det var en annan platy i en annan typ av akvarier i en annan tidsålder (typ 1960-tal) Både de platy som säljs i butikerna och tekniken har förändrats sedan dess. Det finns andra fiskar som är lättare idag.

Sedan tror jag att du matar för mycket...

EDIT: Masken du såg är helt naturlig och fullkomligt ofarlig[/COLOR]
#24 - 22 november 2015 21:13
Jag tipsar om att köpa någon sorts Hygrophila (typ https://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=42&SOK=1 ), de växer väldigt snabbt och tar den mesta näringen ur vattnet istället för bottnen.
#25 - 22 november 2015 21:31
Tack!
Den som tyko skrev om precis har jag tittat på och tänkt införskaffa (om jag får tag i den) men tittade även på vattenpest?
Skulle den kunna fungera? Är en halvstor affär och de hade inte så mycket när jag handlade senast så vill ha en del att välja mellan. Störigt att han i affären gav mig dåliga växter, han sa att han själv hade akvarium och kunde mycket om fiskarna så jag antog att han hade koll. [:(!]

Bör jag ta bort någon av växterna jag har? Har 2st (4 "delar") av den tjockbladiga som tydligen ska sitta på en sten. Eller den som avger något gift! Tror dock det är den jag faktiskt fått lite ordning på... Ska möblera om nästa helg hade jag tänkt.

Jag läste på väldigt mycket om fiskar, vattenvärden, uppstarter, tempraturer, bästa typen av grus osv osv men växterna hopapde jag över och tänkte att jag kunde få bra hjälp av affären. Tycker det är svårt med alla namn...[:o]
Hade 2 st svärdbärare som liten och har aldrig haft så mycket strul med ett djur trots både hund och katt! De dödade allt annat jag satte i akvariumet och hoppade ut så fort jag öppnade. Tog platy pga yngel, många färger och skulle vara lätt. + att den är större och snyggare än guppyn enligt mig. Läste om alla här på zoopet.

oooh en sådär "tjock gräsig" har jag alltid tyckt varit fin men fick höra att de var svåra. Ska se om det finns någon nästa gång jag handlar. :)
Bör jag vänta med fiskarna tills efter växterna eller kommer de båda tillförslena strukturera upp akvariumet? (tänker mest på malarna och att det är knöligt att ta sig till affären...)

Tycker det är så konstigt att jag mattar för mycket då det känns som jag knapt ger de någon mat alls. Allt äts upp under den tiden som det bör och fiskarna ser nästan urmärglade ut... De växer ju inte. Men jag tror nog du har rätt. Läste om masken och den verkar komma av för mycket matning. Låter det rimligt att mata varannan dag istället?

Kan dock tillägga att inhandlingen av diverse nya saker kommer ta ett tag, man måste planera sina utgifter ganska hårt när man är student så kommer nog bli efter jul då julklapparna är inköpta...
#26 - 22 november 2015 21:35
Kanske bör bränna upp den som är en invasiv art. Har jobbat med sånt med skolan och är lite pinsamt att ha en i akvariumet...
#27 - 22 november 2015 21:53
Det är ju ingen panik med någonting, man kan ha fullt fungerande kar även utan växter. Så du ska inte ruinera dig i en stressad situation. Och som Erik skriver köp 2 snabbväxande plantor, de brukar dessutom vara de billigaste.
#28 - 22 november 2015 23:57
[QUOTE=ApAd;1750024]Kanske bör bränna upp den som är en invasiv art. Har jobbat med sånt med skolan och är lite pinsamt att ha en i akvariumet...[/QUOTE]

Ansträng dig inte. Den ruttnar så bra av sig självt;).

Ligger närmaste zoobutik långt bort - då löser vi det här med tillgängliga medel. Din Limnophila borde gå att få igång. Är det en sån här?

http://tropica.com/en/plants/plantdetails/Limnophilasessiliflora(047)/4472

Vad har du för belysning? Om det är lysrör: vilken färg (står siffror på röret)?

Här får du en 5 år gammal tråd att läsa som underhållning (du behöver inte läsa hela, men inledningen visar på attityden):

https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=143781

Det är en diskussion mellan personer som har 20-50 års erfarenhet av akvarier! Alltså du lär dig jättemycket biologi just nu! Det kommer bli allt lättare att hantera akvariet, men du kommer aldrig bli fullärd. Det händer hela tiden nya spännande saker.
#29 - 23 november 2015 08:34
[QUOTE=ApAd;1749958]
7) har hört att man helst inte ska röra filtret alls pga att man vill hålla kvar de nyttiga bakterierna? Utan kanske byta/fixa en gång i halvåret (vilket jag ska göra innan jul hade jag tänkt)
[/QUOTE]

Om det är Juwels originalfilter du använder så är det den nedre korgen du ska lämna ifred. Svamparna i den övre korgen tvättar du vid behov. Den vita filtervadden kan du tvätta/byta så ofta du vill. Det påverkar inte bakteriebalansen.

Sätter det igen snabbt så kan du placera den grova svampen överst och filtervadden direkt under. Då brukar det klara sig längre. Det ska inte vara nödvändigt att tvätta svamparna oftare än en gång i månaden.
#30 - 23 november 2015 08:42
Nja, egentligen inte superlångt men finns inga bussar och jag har ingen bil. Sen är det snart vinter och tror det blir lite kallt att cykla med dem hem. Ska försöka se om jag kan samåka med någon som ska dit ut så tidigt som jag kan. Som tidigast nästa vecka men kan likaväl bli efter jul...

Jag vet faktiskt inte.... Har väldigt svårt att se skillnaden på de 2 finbladiga på bilderna jämnfört med mina i akvariumet.
Den ena är "fluffig" och har mycket kortare blad och är även den som verkar ha tagit sig. Den jag tror är Limnophilian, fast på bilderna du skickade nu är min mycket fluffigare.
Den andra som håller på att få rötter längst hela plantan har mycket längre tunnare blad,ser mer ut som barr, och är 1/3 så hög. Tror det är cabomban. Låter det rimligt?

Jag har 2 olika lysrör i akvariumet. Köpte det begagnat, ska kolla.
#31 - 23 november 2015 08:49
Fast nu när jag tittar på bildena tycker jag det är tvärt om med växtrena... Kan jag på något sätt lägga upp en bild?
Ljusrörsnr var helt bortskavda men båda är juwel. Hela är väldigt starkt vitt och den andra är gul. Kollade på hemsidan och tror den ena är day och den andra är nature. Den gula är den som är över växterna (mot bakre delen av akvariumet)
#32 - 23 november 2015 08:51
De kan ju fått fel namn i affären också...
#33 - 23 november 2015 09:39
Hur mycket kan det gå på att köpa 2 växter, reflektor, 6 platy, 1 mal och en rot? Är det under/runt 700-500 kan jag inhandla sakerna nästa vecka. Är det däremot runt 1000 (vilket de blivit andra gånger jag hadlat till akvariumet) kan det bli lite knepigare...
#34 - 23 november 2015 10:00
Tänk annorlunda - sätt en priolista för shoppingen, och så handlar du så mycket du har råd med. Jag skulle ha denna prio om jag var du:
1. två snabbväxande och icke ljuskrävande växter
1,5. växtnäring i kul/stav-form
2. en hög rot - fråga personalen efter vilken som blir billigast - kilopriset och vikten kan skilja rätt mycket på rötter som ser lika maffiga ut
3. en ancistrus
4. 2 st anubias eller microsorium att binda fast på roten (köp såna som står i vatten i butiken, ej plastförpackade) med sytråd
5. 6 st platy
6. reflektor
#35 - 23 november 2015 10:46
Kolla din inkorg!
#36 - 23 november 2015 11:09
Tack!
Kan ju nämna att de gångerna jag handlat har jag hållit en budget och båda gångerna var det "uppstartsköp" som gällde så inte konstigt att det gick åt ganska mycket pengar men dp hade jag även sparat en hel del under sommaren. Jag ska skriva en prio lista tills när jag kan ta mig till affären :)
#37 - 23 november 2015 11:22
[QUOTE=BrigTSD;1750043]Om det är Juwels originalfilter du använder så är det den nedre korgen du ska lämna ifred. Svamparna i den övre korgen tvättar du vid behov. Den vita filtervadden kan du tvätta/byta så ofta du vill. Det påverkar inte bakteriebalansen.

Sätter det igen snabbt så kan du placera den grova svampen överst och filtervadden direkt under. Då brukar det klara sig längre. Det ska inte vara nödvändigt att tvätta svamparna oftare än en gång i månaden.[/QUOTE]

okej, tack! Jag köpte akvariumet begagnat och det finns en "tom låda" som jag läste på att man kunde ha lite olika saker i men att det inte egentligen behövdes. Jag tror inte jag har den översta svampen alls faktiskt, la dit extra vadd istället.

Såg precis en 3mm litet yngel i akvariumet! Någon form av förökning verkar ske iallafall! :d
#38 - 23 november 2015 13:33
Svampen är bra, det är den som bakterierna växer till sig i, och det är bakterierna som renar vattnet åt dig genom att bryta ner fiskbajset (biologisk filtrering).

Vadden kör bara en mekanisk filtrering och rensar stort skräp men bakterierna trivs inte så bra där i. Så du får vatten som är renat från grova växtpartiklar men som innehåller jättemånga flytande bajs-partiklar. Mumma för algerna!
#39 - 23 november 2015 14:59
Jag har alla de andra svamparna? 2 blåa, en grön och en svart. Vad jag kan läsa mig till står det på juwels sida att man ska byta den översta varje gång man städar (vilket jag vet man inte behöver). De verkar inte ha något vadd högst upp alls så girras att vadded är för ersättning av översta svampen? (googlade upp en bild)

Edit: det som ligger överst över den svarta är filtervadd vilket är precis det jag har fast annat märke. Då är det endast tilläggskulerna jag saknar.
#40 - 23 november 2015 15:05
Men man ska tydligen kunna lägga några vita stenar eller liknande i lådan som ska hämma algväxt. Det kanska kan vara värt att införskaffa?
#41 - 23 november 2015 15:41
Nu tror jag ytterligare en fisk håller på att dö. Han ser inte konstigare ut än innan men är väldigt långsam och hänger i ena hörnet uppe vid akvariumet där jag har en födo-plastbalja hängandes. Han var en av de som kliade sig en del förr men var längesen jag såg honom göra det nu. vad kan vara fel? :(
Har kollat om det kan va parasiter vid gälarna men ser inga maskar. De har inga vita prickar (de som inte är helvita då). Dock kan jag ana att vissa fenor ser lite trasiga ut men det är extremt lite och inte på han som är seg nu...

Edit: har nu satt han i "karantän" i plastbaljan och han fäller in alla fenor han har mot kroppen och ligger i ena kanten... Den som dog i förrgår gjorde precis så innan hon dog. [:(]
#42 - 23 november 2015 22:08
Du skrev i första inlägget att alla värden är bra.

Vad är det du har mätt? Vilka värden har du? Vad har du mätt med?
#43 - 24 november 2015 19:20
Jag har ett multitest. Den visar NO2(inget), No3(10mg/l), KH (10), GH (mer än 7), pH (7,2) och Cl2 (0-0,8mg/l)
Vad jag då kommer ihåg som övergripande värden men de har inte ändrat sig under tiden jag haft akvariumet iaf.
Idag ser jag inte till fisken som var sjuk igår. Men gissar att han gömmer sig. Har trott han varit död 3 gånger tidigare. Han hade nog flytit i ett hörn om han vore död....
#44 - 24 november 2015 19:31
Såg honom nu! Men han är väldigt väldigt smal. Tror inte han har varit framme och ätit på väldigt länge...
#45 - 24 november 2015 22:47
[QUOTE=ApAd;1750173]Såg honom nu! Men han är väldigt väldigt smal. Tror inte han har varit framme och ätit på väldigt länge...[/QUOTE]

En fisk som inte äter är oftast på sluttampen. :(

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
#46 - 25 november 2015 16:41
Med vad är det för fel på honom? Kan jag rädda honom på något vis?
#47 - 25 november 2015 21:17
Vad har du för temperatur? Tycker platy kan bli rätt hängiga vid högre temp nämligen. Och vad matar du med? Om du är osäker på hur mycket som är för mycket kanske det kan hjälpa att ge något som är lite lättare att dosera än flingor, tex mindre granulat av något slag eller frysfoder, typ svarta mygglarver eller artemia. Tycker själv det är lite mer lättdoserat iaf :) Sen gillar inte växter salt något vidare, så ektozonet kan ju ha med det att göra med.
Vågar inte svara på vad som är fel på fisken sorry, finns lite för mycket att välja på. Men förhoppningsvis hänger han kvar ett tag till, och kryar på sig när karet kommit i bättre balans.
#48 - 26 november 2015 11:38
Har oftast 23-25 grader. Nu när det börjar bli kallt låg temperaturen på 20-22 de senaste dagarna. Har försökt få ordning på doppvärmaren för att få något mer balanserat.
Jag matar med flingfoder nu och då ni säger att jag matar för mycket matar jag varannan dag nu men tycker fiskarna inte verkar se maten. Är oftast bara 3 som äter (inte alltid samma 3 fiskar). De andra verkar ointresserade. Matar ungefär det dubbla än vad jag gjorde i mitt förra akvarium med 2 fiskar som mådde ganska bra.

Ska jag sluta med saltet för växternas skull? Doserar för att förhindra enligt förpackningen. Är rädd att fiskarna har något pga att de kliar sig...
#49 - 27 november 2015 14:56
Hittade precis den saknade fisken zom varit borta i 3 dagar. Han hade lyckats ta sig in i pumpen trots att jag tejpat för varenda hål efter att ha hittat en död och senare räddat en fisk från pumpen. Denna gång hade han gömt sig i bommulen så jag såg honom inte när jag kollade efter honom där. % fiskar kvar helt enkelt...

Annons