[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ja nu när det blivit vår på riktigt, åtminstone här i Östergötland, så är det inte många inlägg på Zoopet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men jag knegar väl på med lite uppdateringar här i min tråd. Kan ju vara bra att för mitt eget minne även om ingen är intresserad[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Har de senaste helgerna ägnat mig åt att renovera ett rum. Detta har inneburit väldigt lite tid för akvarierna, matning och snabba vattenbyten på måndagskvällar.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men igår den 1 maj så var rummet klart och besiktningen av HSB blev godkänd![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Så idag lördag drog jag till Motala för att kolla in Arken Zoo, brukar försöka besöka denna affär någon gång i kvartalet eftersom den är fräsch och de brukar ta hem lite udda fiskar. Under de veckor jag renoverat har jag besökt min lokala affär i Linköping ett flertal gånger, eftersom de är grannar med byggaffären, men inte hittat något av intresse.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Tillbaka till Motala, ögnade igenom utbudet och hittade några malar, började sedan prata med en personal (tror det är ägaren) och sa att jag sökte en hona av Ap. nijsseni. Å dra på trissor han hade ett par kvar i ett omärkt kar och dessutom gick han med på att sälja sin sista hona! All heder till den affären![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Så malarna, jag kände igen dem, jag har haft dem under min tidigare akvarieperiod. Jag köpte tre stycken under namnet Loricaria filamentosa, har ägnat flera timmar åt att försöka hitta det korrekta namnet på Internet, någon kanske kan hjälpa till, för jag är inte säker ännu! Men det är helt klart att de är så här de ser ut.[/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]
http://www.kara-inci.nl/loricaria_filamentosa.jpg[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Så jag satte mig nu framför karet och väntade spänt på hur min nya nijsseni hona skulle bli mottagen. Men det akvarium jag såg framför mig var inte det jag såg senast jag tog mig tid att sitta ner och titta![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Herr hongsloi ägde hela karet, förut var det delat på hälften mellan herr hongsloi och herr nijsseni. Men nu var herr nijsseni förpassad till de bakre regionerna och ville inte matcha herr hongsloi, utan flydde med fenorna nedstrukna.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]OK, tänkte jag, ingen tjej ett par månader kanske har fått honom att bli lite vek?[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men ännu värre var att jag såg inte till fru hongsloi? Satt framför karet i två timmar, men hon fanns inte, herr hongsloi surrade runt i hela karet, till synes planlöst.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men vad jag såg var en stackars utmärglad Schackbrädeshona, henne har jag inte sett på månader, var säker på att hon var död. Förklaringen är att min sista Schackbrädeshanne, han som levde sitt liv som ”hona” fram till slutat av 2008, har fått problem med simblåsan. Han är inköpt januari 2008, då jag köpte sex stycken. Jag trodde att det var tre hannar och tre honor, jag kompletterade i juli 2008 med en garanterad hona, som gick ensam kvar i ett kar. Men det visade sig att av de första sex jag köpte var fem hannar! Varav den sista visade sig som hanne ett år efter inköp! Dessutom trädde han fram som hanne utan några spröt på stjärtfenan och jagade den dåvarande dominanta hannen till döden. Han har varit den hanne som jagat den sista honan mer än någon Schackbrädes hanne jag har haft tidigare. Det förklara varför jag inte har sett till honan de senaste månaderna! Men i ett kar med ”kaosinredning” kan även de svaga hitta ett skrymsle och överleva.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ja har du nu läst så här långt så får du även vara med om det roliga![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Jag vet av erfarenhet att det lönar sig att sätta sig framför akvariet efter 22.00 då hälften av belysningen släcks. Var mest nyfiken på de nya malarna, men vad får jag se, jo fru hongsloi som en gul raket mot herr nijsseni i de bakre delarna av karet. Herr och fru nijsseni har blivit förpassade till det bakre högra hörnet, där det att få skydd av en cirkulationspump. [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Men strax nedanför finns det en Ap grotta, som jag placerat så att det ska vara lugn och ro, där bor uppenbarligen fru hongsloi och tycker INTE om besök av någon nijssen som råkar förvirra sig ner genom vallisnerian från sitt hörn![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Så slutsatsen blir att fru hongsloi vaktar rom och herr hongsloi anser att hela karet är hans revir. Eftersom herr nijsseni inte har haft någon fästmö, så har han gett upp sin halva av karet.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Hoppas ordningen återsälls nu när herr nijsseni har fått en ny fästmö![/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]Ja, det var vad jag hade att berätta ikväll.[/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3]PS: Korten "före" är tagna när tak och garderopsdörrar redan är målade![/SIZE][/FONT]