420 liters, nytt, akvarium för under 4000

#1 - 17 augusti 2006 10:37
Kedjan Djurmagazinet kommer nästa vecka att sälja 420 liters rubinakvarier, alltså möbelkar, för 3900 kronor. Jag vet inte om det bara är jag som tycker att det är extrembilligt med de höga norrlandspriserna vi har här. Jag tänker i alla fall köpa ett, och jag ville bara ge er andra chansen att göra det samma...

Observera att jag inte har någon koppling till butikskedjan, mera än att jag känner personal som kan förhandstipsa... detta är alltså inte reklam utan jag vill ge alla akvarister en chans att hoppa på erbjudandet! Ta bort inlägget direkt Kjell... om du tycker att det är fel!
#2 - 17 augusti 2006 10:41
å, sjukt frestande!!!

Jag ska köpa en ny bärbar dator idag annars hade jag haft råd med ett till kar..*suckar*.. :( [B)]
#3 - 17 augusti 2006 13:31
Låter som ett kanonpris Nancy :)
#4 - 17 augusti 2006 14:00
Beställde ett sånt och en Aquarock amazonasbakgrund... så jag kommet att ha det jag gör framöver :-)

Å min vana otrogen så säljer jag mitt 720 liters... så jag minskar vattenvolymen hemma!
#5 - 17 augusti 2006 15:51
Finns det nån som har nån bild på ett sånt rubinakvarium med möbel? priset var ju jättebilligt.Tänkte köpa ett vision 240l juvelkar,men dom är nog mycket dyrare:) Undrar om det ingår nått i rubinkaret...
#6 - 17 augusti 2006 23:07
http://i56.photobucket.com/albums/g161/koffra/akvarie.jpg

http://www.nolbypride.se/gallery/cougar/zoopet.JPG

Det är två av bilderna jag hittade när jag gjorde en sökning här i forumet på rubin.

Tror det ingick nån sorts innerfilter, inte av superkvalitet har jag för mig... en Fluval 4:a kanske? Dyker möjligtvis upp mera info här http://www.djurmagazinet.com/index.htm , men det blir väl inte förrän kampanjen börjar på söndag eller måndag. Men med tanke på vad billigt karet är så kanske man kan ta sig råd med att beställa ett skapligt ytterfilter för en tusenlapp eller två.

Själv har jag ett Eheim 2250 som jag kommer att använda med insug bakom bakgrunden och en del filtermaterial där som får fungera som förfilter. Kanske kommer att komplettera med något innerfilter, men inget sådant får plats bakom bakgrunden vad jag förstår... Får väl kolla upp mera när jag har grejorna hemma helt enkelt.
#7 - 17 augusti 2006 23:13
väldigt billigt... dom va otroligt lika juwel akvariumena fast utan filterhus... såg ingen skillnad förutom de.. är de samma tillverkare?
#8 - 18 augusti 2006 06:35
Jag inhandlade ett 420 liters rubinakvarie i mitten av juli hos pwss för att ha några av mina diskusar i. Akvariet är mycket välgjort har 10 mm glas samt kraftigt längsgående stöd både bak och fram i överkant samt ett kraftigt mittstag i glas. Då jag har diskus i karet vill jag inte ha för stor cirkulation så jag har satt in två st Eheim 2213 ytterfilter med strilrören på båda kortsidorna! Två filter kanske verkar vara överkurs, men underlättar vid filterrengöring, man rengör ett filter i taget med någon eller några månaders mellanrum!
Jag är kanonnöjd med mitt senaste akvarietillskott :)
#9 - 18 augusti 2006 08:28
Skönt att höra att det är ett rejält kar laerni, jag har ju faktiskt inte sett det ännu. Det som låter lite tungt för min del är alla stödlister, eftersom det känns som om jag kommer att få såga bakgrunden i molekyler för att få ner den! Till råga på allt så läste jag i en annan tåt att det var svårt att såga i Aquarockbakgrunderna... så mitt nya kar lär väl inte vara igång förrän framåt jul...
#10 - 18 augusti 2006 09:52
Jag gjorde en liten hemsida med rubinakvariet (några bilder)
http://www.laerni.dk/rubin.htm
#11 - 18 augusti 2006 10:06
[quote=laerni]Jag gjorde en liten hemsida med rubinakvariet (några bilder)
http://www.laerni.dk/rubin.htm[/quote]

Snyggt värre!!! Men jag får panik när jag ser de breda glasstagen... hur i hela fridens dagar ska jag få ner bakgrunden???
#12 - 18 augusti 2006 10:18
Tror att det skall gå när rampen är borttagen och man viker in bakgrunden från ena sidan, det är ju nästan 70 cm från sidorutan till staget! m.a.o har du ett hål på ca 70 cm x 50 cm på båda sidor om staget! Borde ju gå:)
#13 - 18 augusti 2006 10:28
bara skära loss mittstaget annars. så gjorde jag.
#14 - 18 augusti 2006 14:48
[quote=cgr]bara skära loss mittstaget annars. så gjorde jag.[/quote]

Det känns som att det finns en anledning till att mittstaget finns där, är det då så smart att skära loss det?

Bakgrunden är ju 50 hög så med lite våld kanske man kan få ner den... tyvärr känns den väldigt stum och rätt omöjlig att böja... Förhoppningsvis behöver jag bara såga bort någon liten bit i alla fall, får väl se när allt finns på plats...
#15 - 18 augusti 2006 15:19
Kolla in den här länken: http://www.backtonature.se/sweden/montera_amazonas.html
Skär väck glasstaget och silikona dit det efter att bakgrunden är på plats.
Lycka till!
#16 - 18 augusti 2006 16:49
lånar tråden lite om det går bra? ;)

hur många lysrörshållare är det i rampen?
#17 - 18 augusti 2006 16:52
Två lysrör finns i rampen och dessa är justerbara i sidled!
#18 - 18 augusti 2006 17:01
[quote=Tant Nancy]Det känns som att det finns en anledning till att mittstaget finns där, är det då så smart att skära loss det?

Bakgrunden är ju 50 hög så med lite våld kanske man kan få ner den... tyvärr känns den väldigt stum och rätt omöjlig att böja... Förhoppningsvis behöver jag bara såga bort någon liten bit i alla fall, får väl se när allt finns på plats...[/quote]

naturligtvis sätter du dit den igen efter du satt fast bakgrunden
#19 - 18 augusti 2006 23:29
[quote=cgr]naturligtvis sätter du dit den igen efter du satt fast bakgrunden[/quote]

Hehehe[:o] Nu när jag läst artikeln om montering av btn bakgrund så fattar jag vad du menade. Jag trodde att du menade att jag skulle skära AV glaset, inte att jag skulle skära LOSS det... men nu har jag koll, hoppas att det funkar på det här karet nu.

Tyvärr så är det tydligen inte samma sak att skära och såga i Aquarock som i btn... så jag har säkert mycket stök ändå... Men TACK för all hjälp hittills...
#20 - 19 augusti 2006 10:11
Jag har fått reklam från djurmagasinet och där är akvariet i bok,vet nån om det finns nån annan färg? Vad ska man ha för filter i? är inte fluval 4 innerfilter bra?
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 19 augusti 2006 10:21
[quote=cgr]bara skära loss mittstaget annars. så gjorde jag.[/quote]
Nåväl nu är inte så bara - det brukar vara rejält problematiskt på en del akvarier, på en del är det nästintill omöjligt.
Dock skall direkt sägas att jag inte vet hur det funkar på just denna akvarietyp och det är kanske just denna som du uttalar dig om.

Sedan finns det ju också bakgrunder på marknaden som är delbara och som man dessutom inte behöver såga i.
#22 - 19 augusti 2006 10:31
[quote=Kjell Fohrman]Nåväl nu är inte så bara - det brukar vara rejält problematiskt på en del akvarier, på en del är det nästintill omöjligt.
Dock skall direkt sägas att jag inte vet hur det funkar på just denna akvarietyp och det är kanske just denna som du uttalar dig om.

Sedan finns det ju också bakgrunder på marknaden som är delbara och som man dessutom inte behöver såga i.[/quote]

det är väldigt lätt på rubin, och det vet jag eftersom jag har ett jag gjort så på.
#23 - 19 augusti 2006 15:47
[quote=Hella2]Jag har fått reklam från djurmagasinet och där är akvariet i bok,vet nån om det finns nån annan färg? Vad ska man ha för filter i? är inte fluval 4 innerfilter bra?[/quote]

Jag tycker att Fluval 4 är ordentligt underdimensionerat till det karet. Värmaren däremot var på 300W, så där hade dom tagit till ordentligt.

Jag skulle rekommendera ett rejält ytterfilter på minst 1000l/h till det karet, men jag gillar ju att ha bra cirkulation.

Vad gäller färgen så vet jag inte om dom tillverkas i andra färger, men erbjudandet är i alla fall på bok utförandet.

Liter irriterande att dom satt in ett foto på en mindre modell av rubinakvariet. Bänken ser inte ut som på bilden i reklambladet, utan det finns en sektion mellan dörrarna, där det är hyllor, också.
#24 - 19 augusti 2006 15:49
[quote=cgr]det är väldigt lätt på rubin, och det vet jag eftersom jag har ett jag gjort så på.[/quote]

Skönt, då vet jag att det är enkelt. Klarar jag mig med en brytbladskniv för att få loss det, och en par typ limtänger för att silikona fast staget igen??? Har lixom precis separerat... å då försvann många verktyg ur hushållet :(
#25 - 19 augusti 2006 15:53
[quote=Kjell Fohrman]Nåväl nu är inte så bara - det brukar vara rejält problematiskt på en del akvarier, på en del är det nästintill omöjligt.

Sedan finns det ju också bakgrunder på marknaden som är delbara och som man dessutom inte behöver såga i.[/quote]

Men om man får bort staget och sedan silikonar tillbaka det, så kan det inte bli nåt fel va???

Vad gäller bakgrunden så har jag redan beställt den, insåg först senare att den tydligen var värre än andra att modulera :( Delbara som man inte behöver såga i är väl bara btn, å nån sån hade jag inte råd med!!!
#26 - 19 augusti 2006 15:59
"är inte fluval 4 innerfilter bra?"
Det är bra om än lite begrännsat. Räcker om man inte har för mycket fisk i akvariet, eller så blir det ett utmärkt komplement till ett bättre ytterfilter.
#27 - 19 augusti 2006 15:59
Tack nancy för svaret,tant nancy menar jag:p Ja det blev ju fel kar dom visade,var upp och kollade in det men det är ju fel färg :mad: trist annars skulle jag köpa det. Nu blir det ett dark brown vision 240l juvel,kosta vad det kosta vill,men jag nu är jag less att leta. Lycka till med ditt fina kar!:)
#28 - 19 augusti 2006 16:52
Dom finns i silver också!
http://www.pwss.nu/product.php?productid=3270&cat=661&page=1
På bilden fel underrede! Underredet är lika som på bok med hylla i mitten!
#29 - 19 augusti 2006 16:55
Då det gäller innerfilter så är min uppfattning att dessa inte på långa vägar räcker för att hålla en bra akvariemiljö för fiskarna! Jag förordrar ytterfilter, dels så är filtermassan större samt att man samlar skiten utanför karet!
#30 - 19 augusti 2006 17:50
[quote=Hella2]Tack nancy för svaret,tant nancy menar jag:p Ja det blev ju fel kar dom visade,var upp och kollade in det men det är ju fel färg :mad: trist annars skulle jag köpa det. Nu blir det ett dark brown vision 240l juvel,kosta vad det kosta vill,men jag nu är jag less att leta. Lycka till med ditt fina kar!:)[/quote]

Du får väl kika in och se resultatet när jag är klar :p
#31 - 19 augusti 2006 19:24
Har dom kvar dealen på Rubin karet??
#32 - 19 augusti 2006 21:56
[quote=adl]Har dom kvar dealen på Rubin karet??[/quote]

Jepp! Jag visste ju om det i förväg, så kampanjen började först idag... eller ja, igår blir det visst... tror dom kör den hela nästa vecka.
#33 - 20 augusti 2006 08:04
[quote=Tant Nancy]Du får väl kika in och se resultatet när jag är klar :p[/quote] ja det måste jag verkligen göra:) jag kommer säkert ångra mig:p
#34 - 20 augusti 2006 09:51
Supertack!!! Nu har jag varit iväg till djurmagasinet och de ska lägga undan ett åt mig när de kommer in på tisdag. De hade redan ett i butiken där priset stod men det var redan sålt.

Jag hade tänkt att köpa ett sådant och nu blev det ju ett jättebra pris
#35 - 20 augusti 2006 09:54
Är det ngn som vet längden på lysrören till det akvariet?
#36 - 20 augusti 2006 10:31
120 cm samt att hela armaturen är skjutbar i längdled!
#37 - 20 augusti 2006 10:44
tack för ditt snabba svar
#38 - 20 augusti 2006 11:08
[quote=laerni]120 cm samt att hela armaturen är skjutbar i längdled![/quote]

Visst borde det gå att köpa till en sån där armaturdel till va? Då kunde man ju få fyra rör i karet, för plats finns det! Kanske skulle bli lite struligt när man skulle göra nåt i det, men så är det ju t ex i Renas akvarier har jag förstått... att man måste lyfta ur ena armaturdelen när man ska ner i karet och meka...
#39 - 20 augusti 2006 11:42
Likadant med armaturer i Juwel, går att sätta i en extra

Iaf i rio 400 å ja tror i 300 också
#40 - 20 augusti 2006 12:59
Man får helt klart plats med 3 st originalarmaturer och ändå har man plats för matning mm!
#41 - 20 augusti 2006 13:04
Jag var och mätte! Om man sätter dit 1 ytterligare originalarmatur med två rör så har man fortfarande kvar luckan på 20 cm x 150 cm och har man inte allt för feta armar kommer man lätt ned i karet! Armaturerna ligger på skenor som går över hela kortsidorna, detta innebär att dom är skjutbara!
#42 - 20 augusti 2006 13:15
[quote=laerni]Jag var och mätte! Om man sätter dit 1 ytterligare originalarmatur med två rör så har man fortfarande kvar luckan på 20 cm x 150 cm och har man inte allt för feta armar kommer man lätt ned i karet! Armaturerna ligger på skenor som går över hela kortsidorna, detta innebär att dom är skjutbara![/quote]

Nog för att jag har feta armar, men det känns ändå som om det kommer att bli en extra armatur framöver :p Räknar med att alla yngelinkomster ska gå till CO2 och belysning efter att karet är fixat och igång!!! :D
#43 - 25 augusti 2006 14:43
Nu har akvariet kommit och står i mitt vardagsrum!!! Det går helt klart inte att få ner bakgrunden utan att skära loss mittstaget... så det blir projekt nr 1!
Bakgrunden går inte in under de längsgående glasstagen heller... och eftersom det tydligen är jättesvårt att skära i Aqualrockbakgrunden, så kommer jag i stället att ha den någon cm in i karet, framför staget alltså... Det innebär mera plats för filtermaterial, och även plats för ett pumphuvud...
#44 - 25 augusti 2006 16:42
snyggt, men om nån i din bekantskapskrets har en bandsåg så måste det väl gå att såga i bakgrunden?, tycker mig se en naturlig skarv på din bakgrund som man skulle kunna såga efter utan att få en ful skarv.
#45 - 25 augusti 2006 17:05
[quote=roysan]snyggt, men om nån i din bekantskapskrets har en bandsåg så måste det väl gå att såga i bakgrunden?, tycker mig se en naturlig skarv på din bakgrund som man skulle kunna såga efter utan att få en ful skarv.[/quote]

Läste i en tåt att någon med vanlig hobbysåg hade givit upp efter 5 blad i alla fall...
Ska ta ur mittstaget i alla fall, det verkar vara en enkel process... När jag sedan fått ner bakgrunden i karet ska jag ta ytterligare beslut...

Här börjar det komma lite bilder på härligheten i alla fall: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showgallery.php?cat=931&ppuser=25064
#46 - 25 augusti 2006 17:11
Det är i alla fall liiiite irriterande att rötterna på bakgrunden är placerade så att de "hänger i luften", fattar inte hur dom hade tänkt sig att man ska inreda... Tur att det är måånga rötter på gång som man kan använda
#47 - 25 augusti 2006 17:35
Tror nog att en vinkelslipmaskin tar bort det du vill ha bort:)
#48 - 25 augusti 2006 19:31
[quote=laerni]Tror nog att en vinkelslipmaskin tar bort det du vill ha bort:)[/quote]
Jepp! Men jag har inte hittat någon i bekantskapskretsen som äger en sådan ännu!

Har i alla fall fått loss mittstaget nu... jisses vad kliddigt silikonet var, trodde att sånt härdade helt igenom, men här var det en jättekliddig kärna.

Bakgrunden står i karet nu, och den är hög! Ska sätta på toppen och se... med lite tur behöver jag bara såga ur för mittstaget! Hur det nu är, så måste det ju vara bättre om det är lite höjd på bakgrunden, då minskar väl risken för att man får firrar bakom den... i alla fall den vägen...
Bilagor:
#49 - 26 augusti 2006 14:27
gick o tittade på det idag på DM, så här såg det ut i affären...
http://img241.imageshack.us/my.php?image=dsc00413yc1.jpg
#50 - 26 augusti 2006 15:34
Jo, till och med den stygga svarta silikonfogen syns!

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92565
#51 - 27 augusti 2006 02:18
Förlåt om jag lånar tråden lite, men har bokat ett sådant kar och får det hemkört nästa vecka om vi väljer att köpa det. Skall dock ha det till salt och vill sådeles modifiera underskåpet så att jag får in en sump. Min undran är då hurvida bänken bara är skruvad, eller om den även är limmad?
#52 - 27 augusti 2006 09:35
Jag har ingen aning eftersom den är monterad när den kommer, även när den kommer till Djurmagazinet... Ring dem och be dem skruva loss något, får för mig att den inte är limmad i alla fall...
#53 - 27 augusti 2006 14:47
wow:p Helsnyggt kar Tant Nancy! Bakgrunden blev jag kär i! Får se hur min juvel root blir.
#54 - 27 augusti 2006 14:59
[quote=Hella2]wow:p Helsnyggt kar Tant Nancy! Bakgrunden blev jag kär i! Är det en btn?[/quote]

Jodå, är rätt nöjd. Bakgrunden är en Aquarock. Mer om det hela, och även de dåliga sakerna med karet finns i den här tåten...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92565
#55 - 27 augusti 2006 15:14
[quote=Tant Nancy]Jodå, är rätt nöjd. Bakgrunden är en Aquarock. Mer om det hela, och även de dåliga sakerna med karet finns i den här tåten...

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=92565[/quote] phu..ja du, du är ju beundransvärd som orkar:p Men vad gör man inte för ett snyggt akvarium:) själv vill jag att andra ska hjälpa mig eftersom jag inte kan nått själv;) Det ska bli kul att följa ditt verk,lycka Till[:)]

Annons