375l

#1 - 23 november 2006 17:13
Hej, inom en snar framtid kommer jag att köpa ett 375L kar 150*50*50 och jag har några frågor.

1. Jag vill ha silverhajar men vilka fiskar passar ihop med den fisken?? och hur många silverhajar kan man har i ett 375L?? utan att det blir överbefolkat av dom??

2. Vad ska man har för indredning till dom?? allt från växter till sand är av intresse!

3. vad ska man ha för filter? Jag har tittat på både vanliga filter där filtret sitter inne i akvariumet till ytterfilter. Om man gemför dom prestandad mässigt vilken är bäst till bäst pris?
#2 - 23 november 2006 17:42
-Gurra- skrev:
Hej, inom en snar framtid kommer jag att köpa ett 375L kar 150*50*50 och jag har några frågor.

1. Jag vill ha silverhajar men vilka fiskar passar ihop med den fisken?? och hur många silverhajar kan man har i ett 375L?? utan att det blir överbefolkat av dom??

2. Vad ska man har för indredning till dom?? allt från växter till sand är av intresse!

3. vad ska man ha för filter? Jag har tittat på både vanliga filter där filtret sitter inne i akvariumet till ytterfilter. Om man gemför dom prestandad mässigt vilken är bäst till bäst pris?

Hejsan!
Jag är ny på det här med akvarium.Har ett 102 l och ett 54 l.
Jag vill bara säga att silverhajar har jag 3st och de går tillsammans med malar, platyn, svärdbärare, guppin, fantomtetror...ja allt om du frågar mig som är i sötvatten;) .

De är väldigt stresskänsliga och duktig på att hoppa. De är de fegaste fiskarna jag har.:p
Jag har 3 färgat grus(vitt,brunt och svart) och alla möjliga växter.
acinna
#3 - 23 november 2006 17:48
Riskerar inte dom små fiskarna att bli uppätna av silverhajarna??
#4 - 23 november 2006 18:47
Det är nog ingen större fara att dom mindre fiskarna blir uppätna med tanke på att silverhajen är ganska fredlig fisk.

Jag tycker du ska läsa:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=266

Där får man lite generell information.
Bilagor:
#5 - 23 november 2006 18:51
-Gurra- skrev:
Riskerar inte dom små fiskarna att bli uppätna av silverhajarna??

ja, gå in och läs om silverhajar.De är ju ingen haj egentligen.
Den är väldigt fredlig;)
Svärdbärarna är mycket mer framåt och tuffare anser jag.:)
#6 - 25 november 2006 09:36
tack så mycket för svaren!

Men vad ska man ha för inredning?? mycket med växter eller lite mindre växter? Ungefär hur mycket sand behövs? jag har läst att man kan använda Biltemas blästersand, är det någon i sånna fall som har en bild på sanden så man ser hur den ser ut?
#7 - 25 november 2006 13:32
använd engelsk sjösand(enklast och mycket snyggt) använd ganska mycket växtertex hornsäv men gärna några grottor tänk på att silverhajar blir ganska stora(räkna med 20cm) /chriffan
#8 - 25 november 2006 14:03
Jag har haft silverhajar i 375l. 5st med 5 praktbotier, 4 siamesiska algätare och 3 svärdbärare som blev flera. Jag hade även 1 gibbi och 1 ancistrus.
Silverhajarna vill ha yta att simma på så växter är bra i sidorna och vid bakrutan. Även kortare växter i hela akvariet går bra, de simmar på mellannivå. Mina blev ganska tama/nyfikna när vi var tvingade att ha akvariet i köket när vi renoverade vardagsrummet. Annars är de otroliga hoppare! 2 gånger hände det att en silverhaj hoppade ur akvariet. Ena gången såg min man det så han kunde stoppa ner den i akvariet igen. Den andra gången så var en borta och jag misstänker att en katt ätit upp den, tyvärr.
Annars tycker jag inte silverhajar behöver någon speciell inredning...fritt fram att välja själv!
Snabba, kvicka, friska och fina fiskar saknar de ibland..

Annons